טוען...

הוראה לממונה על עבודות שירות בשירות בתי הסוהר להגיש ממונה

יונת הברפלד-אברהם21/02/2023

בפני

כבוד השופטת יונת הברפלד-אברהם

מבקש

אוראל ויזמן

נגד

משיבה

מדינת ישראל

החלטה

  1. לפני בקשת המבקש לדחות את מועד תחילת עבודות השירות, שנקבעו במסגרת תיק זה, לחודש מאי 2023 על מנת לאפשר לנאשם להשתלב בהליכי טיפול במסגרת תיק חדש שנפתח כנגדו ( פל"א 14422-01-23 ) וכן לסיים את ההליך במסגרת אותו תיק חדש.
  2. כעולה מהבקשה, נגד המבקש הוגש כתב אישום חדש ביום 24.1.23. במסגרת תיק המעצר שנפתח יחד עם אותו תיק, הורה בית המשפט על שחרור הנאשם למעצר בית מלא בבית הוריו של המבקש. לאחר שהוגש ערר על אותה החלטה, הסכימו הצדדים שהופיעו בבית המשפט המחוזי כי הנאשם יאסר באזוק אלקטרוני באותם תנאים שנקבעו לעניין מעצר הבית. בתיק החדש שנפתח, הודה המבקש והטיעונים לעונש נקבעו ליום 13.4.23 בפני כב' השופט בכר.
  3. המבקש טוען כי בכוונתו להשתלב בהקדם בהליכי טיפול הכוללים טיפול פסיכיאטרי וכן טיפול על ידי עובד סוציאלי וכי אם טיפולים אלו יעלו יפה, יש סיכוי של ממש, כך נטען, שבית המשפט יימנע מלהטיל על הנאשם עונש מאסר , כך שניתן יהיה להתחיל לבצע את עבודות השירות. לבקשה צורפו מסמכים המעידים על מצבו של המבקש לרבות הזמנה למרכז לבריאות הנפש לחודש מרץ וכן ליום 22.2.23, שצורפה לתיק מ"ת 14427-01-23, במסגרת בקשה לפתיחת חלון.
  4. המשיבה התנגדה למבוקש וטענה כי יש להפקיע את עבודות השירות.
  5. דיון בבקשה נקבע ליום 21.2.23, במסגרתו השלימו הצדדים את טיעוניהם.
  6. ב"כ המבקש הוסיף וטען כי למבקש ייגרם נזק עצום במידה ומועד תחילת עבודות השירות לא יידחה , כאשר אז תוגש בקשה להפקיע את עבודות השירות ואילו למאשימה לא ייגרם נזק ככל ומועד התחלת עבודות השירות יידחה, כאשר מדובר במועד קצר. ב"כ המשיבה הוסיף וטען כי לא מן הנמנע כי התיק החדש לא יסתיים בחודש אפריל וכי עבירה נוספת אינה מהווה נסיבה מיוחדת שיש בה כדי לדחות את מועד תחילת עבודות השירות. ב"כ המשיבה עתר כי בית משפט זה יורה על הפסקה שיפוטית של עבודות השירות בהתאם לסמכותו על פי סעיף 51 י (א2) לחוק העונשין.
  7. סעיף 51 ג (א) לחוק העונשין קובע כי " הטיל בית המשפט עונש מאסר בעבודת שירות, תחל עבודת השירות ביום שקבע בית המשפט, בהתחשב בהמלצת הממונה ולא יאוחר מחודש מיום מתן גזר הדין, אלא אם כן הורה בית המשפט על התחלת עבודת השירות במועד מאוחר יותר; קבע בית המשפט כי הנידון יישא רק חלק מתקופת המאסר בעבודת שירות, תחל עבודת השירות ביום שלאחר תום תקופת המאסר בפועל; אין בהוראת סעיף קטן זה כדי לגרוע מסמכות בית המשפט לפי סעיף 87 ".

סעיף 87 קובע כי "נקבע מועד לביצועו של עונש, באחת מהוראות פרק זה או בבית המשפט לפיה, רשאי בית המשפט לדחות את הביצוע למועד אחר".

בהתאם לסמכותי על פי סעיף 51 ג (א) וסעיף 87 לחוק, ולאחר ששקלתי את טענות הצדדים, מצאתי כי יש מקום להיעתר לבקשת הנאשם וזאת לאור האפשרות כי בפרק הזמן שיינתן לו, יטופל הנאשם על ידי המוסדות לבריאות הנפש, כפי שכבר החל לעשות ויקבל את הטיפול המתאים לו, בהתאם למסמכים שצורפו לבקשה.

  1. יובהר כי נעתרתי לבקשה לא משום ההליך המקביל המתנהל נגד המבקש, עקב כתב אישום חדש שנפתח כנגדו. אין להעניק למבקש פרס על כי למרות גזר הדין בתיק זה, בחר לבצע שוב עבירות תעבורה חמורות ביותר. גם העובדה כי המבקש הודה בתיק החדש, אין בה כדי להקל עם מעשיו , או כדי להתחשב בו בתחילת ביצוע עבודות השירות. הסיבה היחידה בגינה החלטתי לדחות את מועד תחילת ביצוע עבודות השירות הינו התיעוד שצורף המעיד על מצבו הנפשי של המבקש וגם על כי החל בהליך טיפולי , כך שאם יחל עתה את עבודות השירות, סביר כי ההליך הטיפולי והשיקומי ייעצר.
  2. על כך אני מורה על דחיית תחילת המועד נקבע לביצוע עבודות השירות, 23.2.23 למשך של כ- 3 חודשים. המועד המדויק לתחילת עבודות השירות ייקבע בהתאם לחוות דעתו של הממונה על עבודות השירות.

המזכירות תעביר החלטתי לצדדים ולממונה על עבודות השירות. הממונה מתבקש לבחון את האפשרות שהנאשם ירצה את עונשו, עפ"י גזר הדין, בתחילת חודש מאי 2023 במקום ובמועד המדויק שייקבע על ידו ולהגיש הודעה מתאימה לתיק בית המשפט.

29371לאחר קבלת עמדת הממונה, תינתן החלטה נוספת לגבי המועד הנדחה ומיקום ביצוע העבודות.

מובן כי לאור תוצאות החלטתי, לא מצאתי מקום, בשלב זה, להורות על הפקעת עבודות השירות, כפי שעתר ב"כ המשיבה.

ניתנה היום, ל' שבט תשפ"ג, 21 פברואר 2023, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
22/12/2022 החלטה שניתנה ע"י יונת הברפלד-אברהם יונת הברפלד-אברהם צפייה
12/02/2023 החלטה על בקשה של נאשם 1 בקשה באמצעות המזכירות יונת הברפלד-אברהם צפייה
16/02/2023 החלטה על בקשה של מאשימה 1 מתן החלטה יונת הברפלד-אברהם צפייה
21/02/2023 הוראה לממונה על עבודות שירות בשירות בתי הסוהר להגיש ממונה יונת הברפלד-אברהם צפייה
23/02/2023 החלטה שניתנה ע"י יונת הברפלד-אברהם יונת הברפלד-אברהם צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מאשימה 1 מדינת ישראל עלא שאהין
נאשם 1 אוראל ויזמן רונן אביב