טוען...

גזר דין מתאריך 26/11/13 שניתנה ע"י עינת רון

עינת רון26/11/2013

בפני

כב' הסגנית נשיאה עינת רון

בעניין:

מדינת ישראל

ע"י ב"כ עו"ד רננה טויטו-משה והמתמחה יעל גבעוני

המאשימה

נגד

עופר עדן

ע"י ב"כ עו"ד אוריאל בן אסולי

הנאשם

גזר דין

לאחר ניהול הליך של הוכחות הורשע הנאשם בשמונה פרטי אישום שעניינם תקיפת קטין על ידי אחראי שגרמה חבלה של ממש. עניינם של פרטי אישום אלה במעשיו של הנאשם אשר כוונו כלפי ילדיו הקטינים, במהלך הנשים 2004 – 2009.

תיאור המעשים בהרחבה בהכרעת הדין.

לאחר הרשעתו של הנאשם הוא הופנה אל שירות המבחן על מנת ללמוד היכן עומדת המשפחה היום.

תסקירי שירות המבחן התבססו על פגישות עם הנאשם ואשתו וכן על דיווחים שהתקבלו ממחלקת הרווחה בראש העין.

בהתייחסו למעשים המיוחסים לו נטל הנאשם אחריות חלקית על ההתנהגות האלימה ונטה לצמצם את חומרת התנהגותו. הוא תאר כי אותן שנים היה נתון בלחץ רב וחש כי אשתו אינה מסייעת לו והוא נהג להתפרץ עליה ועל ילדיהם. המצב הוסלם עד כי בשנת 2009 הם נפרדו.

בשנת 2010 החליטו בני הזוג לחדש את הקשר וחזרו להתגורר יחדיו.

אשתו של הנאשם סיפרה כי בין השנים 2009 – 2011 שולבה בהדרכה הורית מטעם שירותי הרווחה ורכשה כלים להתמודדות עם ילדיה ללא אלימות. היא סיפרה כי מאז חזר הנאשם הביתה חל שיפור במצבם הזוגי והמשפחתי והוא נמנע מהתנהגות אלימה כלשהי כלפי הילדים.

ממחלקת הרווחה התקבלו דיווחים על כך כי מצבם הרגשי והתפקודי של הילדים נפגע ובמיוחד זה של הבן הבכור, עד כי הוחלט להוציאו מן הבית בצו של בית משפט. לאחר ששהה בפנימיה למשך שנה, חזר לביתו ושולב במסגרת לילדים בעלי צרכים מיוחדים. כיום השתפר מצבו באופן משמעותי ושלושת הילדים האחרים מתפקדים כיום באופן משביע רצון. מצב המשפחה התייצב ולא התקבלו דיווחים חריגים ממסגרות הלימודים. בביקור בית היתה התרשמות חיובית מהאינטראקציה בין הנאשם לילדים.

שירות המבחן התרשם כי בהעדר טיפול מעמיק לא ניתן יהיה לשלול סיכון מהישנות התנהגות דומה בעתיד ועל כן הומלץ על שילוב בקבוצה טיפולית.

במהלך הארכה שניתנה לצורך כך, השתלב הנאשם בקבוצה טיפולית והגיע למפגשים באופן קבוע, הביע אמפתיה וצער על הכאב שגרם לילדיו והביע רצונו לשנות דפוסי התנהגות.

גם אשתו של הנאשם תארה שיפור משמעותי במצב המשפחתי.

שירות המבחן סבור כי יש חשיבות רבה להמשך הטיפול ועל כן המליץ על צו מבחן וכן על של"צ .

התביעה הדגישה כי מדובר במסכת חמורה מאוד של אלימות בתוך המשפחה. אלימות חוזרת ונשנית במשך כחמש שנים כלפי הבן הבכור ובמשך כשנתיים ימים כלפי הבנות.

מדובר באלימות ברף הגבוה שלה שכן הנאשם נעזר במקלות, ענפים וחגורות.

ב"כ התביעה הציג את הקושי העומד בפני הטוען לעונש בתיק מעין זה, כאשר מצד אחד קיים הרצון להחמיר מאוד עם עובר העבירות ומאידך גיסא ברור כי החמרה עימו תביא לפגיעה נוספת במשפחתו.

לטעמה של התביעה מתחם הענישה הראוי באשר לנסיבות העבירה הוא בין שישה חודשי מאסר בעבודות שירות לשמונה עשר חודשי מאסר לריצוי בפועל.

לאחר שיקול כלל השיקולים שאינם קשורים לנסיבות העבירה, סבורה התביעה כי יש לגזור על הנאשם עונש שהוא ברף התחתון של מתחם זה.

התביעה התרשמה כמפורט בתסקירי שירות המבחן כי הנאשם עשה דרך ארוכה לשיקומו ולשינוי דפוסי התנהגותו ועל כן היא סבורה כי שליחתו עתה אל מאחורי סורג ובריח תקטע דרך זו ואף תגרום לקרע נוסף במשפחה ולפילוג נוסף בינו לבין ילדיו.

עוד סברה התביעה כי הגם שמדובר על פי התסקיר בנטילת אחריות חלקית בלבד, הרי בכל זאת עשה הנאשם דרך והחל ליטול אחריות על מעשיו .

עם זאת סבורה התביעה כי אין כל מקום להעתר להמלצות שירות המבחן וכי יש לגזור על הנאשם שישה חודשי מאסר בפועל שיכול וירוצו בדרך של עבודות שירות.

מטעם ההגנה העידה הגב' איילת מנשה , עו"ס שסיפרה כי ההורים הנאשם ואשתו עשו מאמצים כדי להחזיר את הבית לתפקוד סביר ואכן תפקוד הילדים השתפר וכעת הילדים אף קשורים מאוד לאביהם. היא ציינה כי השיקום שעבר הנאשם ראוי להערכה.

אבינועם לוי, מעסיקו של הנאשם, העיד אף הוא מטעם ההגנה וסיפר כי הוא מכיר את הנאשם מזה כעשרים שנים וכי הנאשם משמש נהג לילדים בעלי צרכים מיוחדים והוא בעל סבלנות ואורך רוח.

ב"כ הנאשם ביקש לציין כי הגם שהמעשים בהם הורשע הנאשם הם קשים הרי שלא מדובר במעשים יום יומיים אלא במעשים ספורדיים וכי אינם מאפיינים את התנהגותו היום יומית של הנאשם. הנאשם הביע חרטה עמוקה ומזה כשנה הוא מצוי בהליך טיפולי ואת השינוי המשמעותי עשה כבר במהלך ההליך המשפטי. ב"כ הנאשם הפנה אל דברי העובדת הסוציאלית שתארה את הנאשם ואשתו כהורים אוהבים ודואגים ולא כהורים מתעללים. וכי הנאשם הוא דמות משמעותית בחיי ילדיו.

לטעמו של ב"כ הנאשם , אם יוטל על הנאשם עתה עונש ולו בעבודתו שירות הרי שיהיה בכך כדי לגרום פגיעה קשה לתא המשפחתי. את לקחו, כך טען, למד הנאשם במהלך ניהול ההליך המשפטי ועתה ניתן להסתפק בעונש עליו המליץ שירות המבחן.

הוגש גיליון המרשם הפלילי בעניינו של הנאשם, ממנו עולה כי לנאשם הרשעה קודמת אחת משנת 1998 בעבירות של הסגת גבול תוך נשיאת נשק ותקיפה הגורמת חבלה של ממש.

המעשים בהם הורשע הנאשם הם חמורים על כל היבטיהם.

הם חמורים לכשעצמם, בשל שהנאשם מצא לאורך שנים רבות ובמשך הזדמנויות רבות לנקוט באלימות ממשית ובוטה כלפי ילדיו הקטינים שהיו אותה עת רכים בשנים.

אין המדובר בסערת רגשות או בהתפרצות זעם רגעית, אלא במעשים שיטתיים שחזרו על עצמם שוב ושוב, בשל שהילדים לא סרו תמיד למרותו של הנאשם או לא ביצעו את המטלות שהטיל עליהם כפי שהוא חפץ כי יעשו.

הנאשם הטיל את מוראו וחיתיתו על הילדים הרכים ואין צריך לתאר את אווירת הפחד והאימה בה הם חיו כל אותן שנים, מתוך חשש שמא תונחת עליהם ידו הכבדה, או שמא חמור מכך אחד

מהחפצים בהם מצא לנכון להעזר, כיוון שהנאשם לא הסתפק בכך שהיכה את הילדים אלא נעזר במקלות, ענפים ובחגורות על מנת להגביר את המעשים ואת כאבם של הילדים.

כל אלה נעשים על ידי אב כלפי ילדיו הרכים כאשר הוא אמור להיות הדמות המגינה עליהם מפני כל ובביתם האמור להיות מבצרם ומקום מבטחם מפני כל.

בנסיבות אלה, חסד עשתה התביעה עם הנאשם בעתירתה לעונש שהינה עתירה מתונה ביותר.

ברי בנסיבות אלה כי אין מקום לקבל את המלצות שירות המבחן באשר לענישה.

סוף דבר, מצאתי לקבל את עתירת התביעה לענין העונש בהתחשבי בכך שמדובר בעבירות אשר בוצעו לפני זמן רב ויש ליתן משקל נכבד לחלוף הזמן, גם אם חלק מכך נובע בשל ניהול ההליך על ידי הנאשם.

עוד נתתי משקל לא מועט כלל ועיקר לטיפול אותו עבר הנאשם בהמלצת שירות המבחן ונכונותו להרתם לטיפול זה, כמו גם השיפור המשמעותי שעברה המשפחה כולה ואי הרצון לפגוע במרקם העדין של חיי המשפחה שנוצר כתוצאה מכך.

על כן אני גוזרת על הנאשם, בשל כל העבירות בהן הורשע בתיק זה, את העונשים הבאים:

שישה חודשי מאסר לריצוי בפועל אשר ירוצו בדרך של עבודות שירות באופן ובמתכונת אשר התווה הממונה על עבודות השירות בחוות דעתו מיום 5/11/13.

עשרה חודשי מאסר על תנאי למשך שלוש שנים לבל יעבור עבירה כלשהי שעניינה אלימות.

צו מבחן למשך שמונה עשר חודשים.

הנאשם יתייצב לתחילת ריצוי עונשו ביום 24/12/13 בשעה 8.00 ביחידה לעבודות שירות במפקדת מחוז מרכז ברמלה.

מובהר לנאשם כי עליו לעמוד בכל תנאי עבודות השירות ובכל ביקורות הפתע שייערכו בהן. כל הפרה של תנאי מתנאי עבודות השירות תביא להפסקתן המינהלית ולריצוי העונש בדרך של כליאה ממשית.

זכות ערעור כחוק.

ניתן היום, כ"ג כסלו תשע"ד, 26 נובמבר 2013, במעמד הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
02/01/2011 החלטה 02/01/2011 לא זמין
02/01/2011 החלטה 02/01/2011 לא זמין
25/01/2011 החלטה עינת רון לא זמין
17/04/2011 החלטה על בקשה של נאשם 1 שינוי מועד דיון 17/04/11 עינת רון לא זמין
02/05/2011 החלטה 02/05/2011 לא זמין
25/12/2012 הכרעת דין מתאריך 25/12/12 שניתנה ע"י עינת רון עינת רון צפייה
26/11/2013 גזר דין מתאריך 26/11/13 שניתנה ע"י עינת רון עינת רון צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מאשימה 1 מדינת ישראל רחל שיבר
נאשם 1 עופר עדן אוריאל בן אסולי
מבקש 1 דגנית עדן