בפני כב' השופטת עירית הוד | ||||
התובעים | מנהל מקרקעי ישראל - נצרת | |||
נגד | ||||
הנתבעים | 1. חנן אלימלך 2. יובל אילמלך | |||
נתבע שכנגד 2נתבע שכנגד 3 | שאר ישוב מושב עובדים של העובד הציונידבורה נפתלי |
נוכחים:
מטעם התובעת - עו"ד בן עיון
מטעם הנתבעים - עו"ד אלברק
מטעם צד ג' 1 – עו"ד שחם אסנת
מטעם צד ג' 2 – עו"ד בן עיון
<#1#>
פרוטוקול
גב' דבורה נפתלי שבה לדוכן העדים ומוזהרת כחוק על חובתה לומר את האמת ולאחר שהבינה את האזהרה עונה בהמשך חקירה נגדית לעו"ד אלברק:
ש: מקריא לך שמותיהם של אנשים שאוחזים בקרקעות בעמק הבניאס, אבקש לדעת, ישנם הרבה חברים של שאר היישוב האוחזים כמעט או בכל עמק הבניאס האם משפט זה נכון.
ת: לא הכל.
ש: הרוב.
ת: יש הבדל, גם לא.
ש: 61.5 דונם של עמק הבניאס מוחזקים על ידי חבר שאר יישוב.
ת: לא יודעת להשיב כעת.
ש: איך אינך יודעת.
ת: לא זוכרת כל מטר שיש בנפה באחריותי. יש נציגה של המחלקה החקלאית שיכולה לענות על כך.
ש: את אומרת שישנה פלישה של חנן אלימלך לעמק הבניאס.
ת: נכון.
ש: ישנה פלישה של עוד 16 חברי שאר היישוב בעמק הבניאס ליד חנן.
ת: אנו מדברים, יש שטחים שהם זמניים, חלקם פלשו אליהם, במקרה שאני תפסתי הגשתי תביעה משפטית, לגבי הישנים לא הגשתי כי דיברו שאולי בודקים את נושא המשבצת כי היישוב עדיין לא הגדיר את הזמניים ולכן יש הבדל עצום בין התפיסות שלהם, שזה המטעים לבין המסחר שמבצע הנתבע. הוא ועוד אחד שטיפלתי בהם, המקרה השני הוא של מישל אלחרר שעשה מטע ומייד טיפלתי בזה. זה היה בזמן שלי, הקודמים ותיקים יותר.
ש: לפני שחנן עשה מטע.
ת: פעילות מסחרית. הוא סגר שטח, גידר אותו בשערים ועשה מסחר.
ש: נכון הדבר שיש בשטח הזה עצים.
ת: שהוא נטע בשנים האלו, כן.
ש: כמה עצים יש בשטח.
ת: צעירים.
ש: כמה.
ב"כ התובע: מבקש להורות לחברי להפסיק לצעוק על העדה.
ת: להערכתי יש שם אולי על כל השטח 30 עצים.
ש: איזה.
ת: עצי זית, תאנה, יש שם גם דקלים, אולי הדרים, זה מפוזר. מעין בוסתן.
ש: כמה עצים נכנסים תחת הגדרת מטע.
ת: לא יודעת.
ש: אם אין בשטח הזה את הקרוון הנייד של הפעילות המסחרית, האם השטח הזה מבחינתך הוגדר אז כמטע.
ת: לא הייתי מגדירה אותו כמטע.
ש: מה אצלך הגדרת מטע.
ת: שטח שהוא כולו נטוע בצורה מסודרת עם הפרשים בין עץ לעץ של כ- 3 מטר.
ש: מחזיק מפה מצבית, משנת 06', מייד אציגה לך של השטח שאנו מדברים עליו אני סופר 150 עצים.
ת: לא מכירה את המפה הזו.
ש: מה זו המפה הזו שאת רואה ממרחק של 4.5 מטרים שאינך מכירה.
ת: לא מכירה.
ש: אז איך את מכירה מה שאינך יודעת מה זה.
ת: מבקשת לראות, אין לי כאן מפה ולא יודעת על מה אתה מדבר. מבקשת לראות.
ש: מציג לעיונך המפה. מבקש ממך ואומר לך כי זו מפת מדידת גושים של חנן אלימלך מיום 10.5.06 מודד מוסמך סבאג מכירה.
ת: יכול להיות.
ש: כמה עצים מצויים במפת המדידה.
ת: זו מפה שאיני יודעת ממתי. אין בשטח העצים שאתה מדבר עליהם. תבואו לשטח ותראו במה מדובר.
ש: אף אחת מן התשובות של העדה אינה לשאלה הפשוטה עליה נשאלה, כמה עצים מצויינים במפה הזו.
עו"ד שחם: אם חברי מבקש להגיש מפה אבקש שתוגש בהתאם. הוא שואל שאלה על תשריט שאיני יודעת אם הוא נכון ומי ערך אותו.
עו"ד בן עיון: אם חברי שואל על המפה, הוא צריך לצרפה. מתנגד להצגת השאלה אלא בכפוף להגשת המפה. אני מסכים להגשת המפה אבל בכפוף לטענות לקבילות ושזה לא הוגש באמצעות מודד.
עו"ד אלברק: מבקש להגיש המפה.
המפה מוגשת ומסומנת נ/7.
ש: מי הבעלים של החלקה.
ת: לא יודעת יש רק את רשות שמורות הטבע.
ש: את פקח של המינהל ומכירה חלקה זו, מי חוכרה.
ת: אין חוכר בשטח, מלבד חלק קטן ממנה יש נציג של שמורות הטבע והגנים לא זוכרת גבולות. זה השטח שמבחינתי אני יודעת שלא שייך לאף אחד, יש חלק ממנו מוחזק על ידי נציג שמורות הטבע והגנים.
ש: האם יש לך את החוזה עם רשות שמורות הטבע.
ת: לי, לא, במשרד יש.
ש: יש מניעה להציגו.
ת: תבקש ממי שאחראי. לי לא אכפת.
ש: סיפרת כי את מסתובבת עם מחשב נייד, האם המידע נמצא אצלך.
ת: לא כאן. הוא נמצא אצלי.
ש: האם תוכלי להסתכל במחשב הנייד ולומר מה גבולות החלקה המוחזקים על ידי רשות שמורות הטבע.
ת: לא, זה לא מעודכן אצלנו.
ש: אז איך את יודעת איפה נגמר שטחה של רשות שמורות הטבע.
ת: לא יודעת את הגבולות של רשות שמורות הטבע. הבעלות היא שלנו.
ש: אם אינך יודעת את גבולות של החלקות, איך את יודעת להגיד שהשטח הזה לא שייך למשל למשבצת שאר היישוב.
ת: זה אני יכולה לדעת כי משבצות בד"כ מופיעות גם אם לא תמיד מעודכנות.
ש: מהי המשבצת של שאר היישוב המופיעה לך.
ת: אתה באמת מצפה שאוציא לך משהו שאין לי אותו פה? לא אוכל להשיב.
ש: האם המחשב הנייד נמצא עלייך.
ת: לא.
ש: האם הוא אצלך בתיק.
ת: הוא ברכבי. לא הבאתי אותו לפה, האוטו לא נמצא פה.
ש: איפה המחשב נמצא.
ת: אין לי אותו פה.
ש: איפה נמצא המחשב הנייד שלך כעת.
ת: יכול להיות במשרד. בארגז במשרד.
ש: תוכלי לומר זאת בוודאות.
ת: אני אסע להביאו ואם הוא נמצא תראה שם כי החלקה הזו לא במשבצת לא הזמנית ולא הקבועה ולא קשורה לכלום.
ש: כמה שטח נמצא מחוץ למשבצת החישוב ומוחזק על ידי חברי שאר יישוב.
ת: אין לי מושג.
ש: הרי השתתפת בישיבות הנוגעות למשבצת.
ת: אני לא זוכרת.
ש: האם השתתפת בישיבות הנוגעות למשבצת שאר יישוב.
ת: לא זכור לי.
ש: אני אומר לך כי השתתפת לפחות ב- 4 ישיבות ובאחת לא השתתפת בהפגנתיות.
ת: זה לא ישיבות משבצת של שאר יישוב אלא ישיבות אחרות, לא זוכרת כי אני יושבת בישיבות על כל היישובים.
ש: את יושבת גם בשאר היישוב בישיבות.
ת: סביר להניח שישבתי.
ש: מקריא לך שוב שמות האם נקטתם הליכים כנגדם שהם אוחזים בקרקעות מחוץ למשבצת: גרינברג ראובן.
ת: לא זוכרת שמות. אני זוכרת את המקרה של הנתבע ושל מישל אלחרר כי זה היה משהו חדש.
ש: האם תוכלי או יש ברשותך תביעה נוספת בשאר יישוב?
ת: יש לי תיקים בהכנה.
ש: שאלתי על תביעות שהוגשו.
בית המשפט מבקש מעו"ד אלברק להפסיק לצעוק באולם וזו פעם אחרונה שמוערת הערה כזו מאחר ואם פעם נוספת יושמעו צעקות באולם יופסק הדיון.
ת: יש שתי תביעות ותיקים בהכנה.
ש: אחדד, שתי תביעות בלבד?
ת: לא זוכרת אם הגשתי את הכל. רוצה להסביר, אני התחלתי להכין תיקים, היתה לי תאונת דרכים בחודש יוני בשנה שעברה, היו לי השלמה של תיקים עליהם עבדתי וחזרתי לעבודה רק בסוף שנה שעברה ואני עובדת רק בחצי משרה ויש לי לא רק שאר יישוב אלא כל הנפה שהיא ענקית, יש לי עשרות תיקים בהכנה לתביעות משפטיות.
ש: האם תוכלי ליתן שם אחד נוסף של תביעה אשר הוגשה פרט לנתבע.
ת: הנתבע הוא חריג בעניין זה.
ש: חוזר על השאלה הקודמת.
ת: לא.
ש: למה השתמשת במילים "הנתבע הוא חריג".
ת: כי הוא השתמש בפעילות מסחרית במקום של פלישה זה חטא על פשע.
ש: מה הרלוונטיות, הפעילות המסחרית או הפלישה.
ת: גם וגם, מבחינתי קודם כל הפלישה אח"כ הקורה שם.
ש: אומר לך שיש פעילות מסחרית של אחרים בשאר יישוב.
ת: זה שימוש חורג וזה בסדר, מקובל, משהו אחר.
ש: בתוך שטח זה בפלישה יש גם עוד כאלה שעשו פעילות מסחרית? נכון?
ת: לא, יש בתוך המשבצת עצמה של היישוב כמה שימושים חריגים, אין זה משנה האם זה צימרים, האם זה מזנון, האם זה מחנאות, אין זה משנה, מבחינתי זה שימוש חורג לכל דבר אבל זה בתוך המשבצת ובעדיפות אחרונה בטיפול שלי מבחינת לוח זמנים.
ש: האם יש שימוש לפעילות מסחרית בפלישה מחוץ למשבצת פרט לנתבע.
ת: לא.
ש: האם את יודעת על חוות סוסים שם. ליד הנחל.
ת: כן, לפני שבועיים במקרה איתרתי ודיברתי עם הבחור.
ש: הוא עושה שם פעילות מסחרית.
ת: אין לי מושג, נכנסתי לשם כמה פעמים וזה היה סגור.
ש: זה סגור בשער וגדר.
ת: כן.
ש: זה ליד הנחל.
ת: לא נכנסתי כי לא הצלחתי להיכנס.
ש: בעדות הקודמת שלך סיפרת לנו שפה אתם נוקטים הליכים נגד הנתבע כי עשה גדר. איזה גדר ראית.
ת: יש שם שער.
ש: ברזל גדול, קטן.
ת: שער ברזל. לא זוכרת. מכירה את הנתבע כי היו צווי מניעה.
ש: איך קוראים לאיש בשטח הזה.
ת: ארז.
ש: מה?
ת: לא זוכרת. לא יודעת.
ש: בדקת.
ת: לא, עדיין לא. היו חגים.
ש: כמה זמן נמצאת החווה, מעל שנה.
ת: אין לי מושג.
ש: לא ראית לפי השער אם צעיר או זקן.
ת: לא יודעת לפי זה לענות.
ש: את יודעת לקרוא תצ"אות?
ת: לא יודעת לפענח.
ש: כשמישהו עושה מחנאות בשטח חקלאי האם את חושבת שאת צריכה לפעול נגדו.
ת: נזכרתי שהגשתי תביעה.
ש: נגד מי.
ת: היה שם רכבי שטח.
ש: נגד מי.
ת: לא זוכרת את השם. היה פסק דין והוא הפסיק את השימוש החורג.
ש: מראה לך תמונה של מחנאות. את מזהה תמונה זו.
ת: מעיינת בתמונה.
ש: של החניון.
ת: לא מזהה. אי אפשר לזהות, לא יודעת מה זה.
ש: נראה לך כמו?
ת: שטח חדש יפה שהכשירו. אבל לא מזהה היכן.
ש: מציג לך תמונה נוספת.
ת: מעיינת בתמונה.
ש: את מזהה את השטח.
ת: זה של שמעוני.
ש: אני אומר לך שהתמונה שהצגתי לך קודם אף היא של שמעוני.
ת: ממתי?
ש: האם זה נכון או לא?
ת: לא מזהה את התמונה הקודמת ואת זו, כן.
עו"ד בן עיון: בכפוף לטענות קבילות, לא מתנגד להגשת התמונה.
התמונה מוגשת ומסומנת נ/8.
ש: מגיש לך תמונה נוספת, האם את מזהה.
ת: לא.
ש: אומר לך כי זה החניון של שמעוני.
ת: לא מזהה. שמעוני הוא במשבצת.
ש: האם לקחת חלק או באופן מסוים היית מעורבת בבקשה להיתר שהוגשה על ידי מר שמעוני?
ת: לא. כשהוצאתי לו מכתב התראה על השימוש החורג שלו, אמר לי שהוא מטפל בזה במסגרת, לא זוכרת בדיוק מה אמר לי, או שינוי ייעוד או שימוש חורג, לא זוכרת. זה אחד מהתיקים שאצלי בטיפול.
ש: מציג לך תמונה נוספת. את מזהה את המקום?
ת: מעיינת בתמונה. כן, זה הפינה של שמעוני. שם נמצא השער ממנו יורדים לנתבע, זה בדיוק 3 מטר ממנו. זה שער המחנה, בצד המזרחי.
עו"ד בן עיון: חוזר על עמדתי הקודמת לגבי הצגת התמונה.
התמונה מוגשת ומסומנת נ/9.
ש: אומר לך שלמעלה מ- 36 משקים בשאר יישוב מתנהלת פעילות לא חקלאית גם בשטחי שטח שנקרא שטח המחנה חלקה א' וגם בשטחים שהם חקלאיים נטו.
ת: נכון.
ש: כנגד אף אחד מהם לא הוגש הליך על ידך.
ת: הסברתי כי כל מי שנמצא בתוך המחנה אספתי חלק מהחומר, אני צריכה כל הזמן לחקור, לבדוק ולשאול, זה לוקח זמן רב, לאסוף נתונים כדי להתחיל ולבנות תיק, אני לא ישר תוקפת ואז האדם יוכיח לי אם עשה או לא עשה, עד שאיני משוכנעת שיש עבירה איני עושה דבר. אמרתי שלגבי שטח המחנה, זה בעדיפות אחרונה אני אמונה על אכיפה וקודם מטפלת בפלישות. הדאגה כי הקרקעות תהיינה פנויות כאשר צריך אותן זה הרישא של התפקיד שלנו, אח"כ אני צריכה לטפל, גם לעזור בנושא של שיווקים וגם בנושא שהקרקע שתהא פנויה ושישתמשו בה על פי ייעודה. עדיפות ראשונה זה טיפול בפלישות. אין זה קשור לנתבע, זה גם נעשה במקומות אחרים.
ש: מציג לך מתוך החלקה בעמק הבניאס תצ"א מה רואים בו.
ת: זה נראה לי כמו לולים.
ש: מבנים.
ת: כן. לא יודעת איזה מבנים. קשיחה או רגילה.
ש: בדקת את השטח.
ת: לא.
ש: למה.
ת: לא יודעת מה זה בכלל.
ש: בתוך עמק עיון שטח הנחל, עמק הבניאס.
ת: מה יש שם?
עו"ד בן עיון: מתנגד להגשת המסמך. מדובר בתצ"א, העדה גם לא אישרה שהיא יודעת במה מדובר. נערך על ידי חברת ח' הצפון.
ש: אם זה נמצא בתוך הגושים והחלקות של עמק הבניאס, האם היתה צריכה להיות סבירות שכן תזהי או תאתרי או תכירי המבנים האלה?
עו"ד בן עיון: מתנגד לשאלה.
ת: אני לא יכולה להגיד כי הגעתי לכל פינה, מלמעלה לא מזהה את המבנים.
ש: בהנחה שזה בעמק הבניאס ובהנחה ואת שומרת על קרקעות מדינת ישראל האם היית מצליחה לאתר מבנה כזה אם היה שם.
ת: מניחה שכן.
ש: אני אומר לך שזה נמצא שם בעמק הבניאס, מבנה זה, האם היית שם אי פעם.
ת: עברתי שם.
ש: היית במבנה הזה.
ת: לא. אני חושבת שזה קשור למשהו שראיתי אך לא בטוחה.
ש: יש לנו מבנים בעמק הבניאס, הם כבר לא נטוע והם כבר לא מגודר בגדר בזנטים, מה עשית לפנות אותם.
ת: לא יודעת על מה אתה מדבר.
ש: מציג לך תמונה מתוך המשק של שמעוני, כתוב חניון שמעוני ואחסניה, האם את מזהה את התמונה.
ת: לא יודעת מאיזה פינה זה. אני מזהה חלק.
עו"ד בן עיון: חוזר על אותה הסתייגות.
התמונה הוגשה וסומנה נ/10.
ש: מציג לך מכתב האם זו חתימתך עליו.
ת: לא זוכרת שהוצאתי כזה מסמך, מנסה להיזכר, את חתימתי אני מזהה.
המסמך הוגש וסומן נ/11.
ש: סיפרת לנו לפני כן כי את מתקשה בהגשת תביעות כי צריך לאסוף מידע.
ת: נכון ואין לי זמן.
ש: המכתב הוא מיום 5.9.10.
ת: כן.
ש: לפני כשלוש שנים.
ת: האמת היא שאני לא זוכרת את המכתב, אצטרך להיכנס למחשבי ולראות. קוראת את המכתב. יכול להיות שזה מכתב שהוצאנו כמכתב תשובה.
ש: אני אומר לך שבעקבות התשובה שאת צריכה לאסוף את כל המידע, כי בסמוך למכתב זה היה לך כל המידע לגבי הפעילות החורגת של מר שמעוני.
ת: מה הקשר? היה לי מידע של עוד 300 כאלה? אני לא יכולה לעשות את זה, זה בלתי אפשרי.
ש: מר שמעוני הגיש בקשה לשימוש חורג וסיפר למינהל מה הוא עושה בשטח וביקש שימוש חורג. מקריא לך מתוך בקשה להיתר בניה שנדונה כבר ביום 24.10.10 של מר שמעוני והוא מספר מה הוא עושה בשטח והוא מבקש היתר לשימוש חורג. הוא אומר, שהוא עושה בשטח שימוש חורג בשטח חקלאי לחניון לילה בשטח איקס, כולל משטחי אבן פלוס רשתות צל רשתות הצללה וכיוצ"ב. בעקבות כך מר שמעוני פנה אליכם וביקש הסכמתכם, האם בדקת את בקשתו.
ת: לא.
ש: למה.
ת: לא זוכרת את הבקשה שלו.
ש: את זוכרת את התמונה והשאלה הקודמת. האם את מזהה את עצמך בתמונה כאן?
ת: כן.
עו"ד בן עיון: חוזר על הסתייגותי הקודמת.
התמונה הוגשה וסומנה נ/12.
ש: מראה לך את סככות הצל אצל מר שמעוני. האם נכון כי סככות דומות לאלו היו אצל הנתבע.
ת: יותר מזה.
ש: רשת אחרת.
ת: לא, היתה סככה אצלו עם הצללה לבנה ולא שחורה. מה הקשר? אנו עדיין מדברים על משבצת.
עו"ד בן עיון: חוזר על הסתייגותי הקודמת.
התמונה הוגשה וסומנה נ/13.
ש: אמרת לנו כי מישהו אמר כי הנתבע גידר את הגישה לנחל.
ת: כן. הוא בנה קיר אבן ועליו גדר.
ש: נכון שהוא בנה קיר אבן וגדר לדברייך רק בקטע אחד.
ת: תבואו לשטח ותבינו מה קורה שם, הם פתחו מחנאות גם בשטחם החקלאי ועדיין לא עשיתי דבר, צילמתי וגם להם עדיין לא עשיתי דבר, כי זה בעדיפות אחרונה. בכל מושב שאכנס יש לי פעילויות רבות של חריגות ושל שימושים חורגים ואני בכל פעם לוקחת פרוייקט אחד ומטפלת.
ש: את אומרת בתצהירך שגם אם יש לו רישיון רוכלות אז הוא לא יכול להיכנס ולעמוד לאיפה שהוא יכול להגיע.
ת: אין קשר בין רישיון הרוכלות לבין הפעילות בשטח.
ש: מפנה לסעיף 6 אם לא היה רישיון רוכלות לא היתה פעילות בשטח. השימוש הוא לא חקלאי ואם השימוש הוא רק חקלאי?
ת: הייתי מן הסתם פועלת, אם הוא היה עושה נטיעות חדשות מאחר ואני מדינה לא יכולה תוך כדי דיונים משפטיים לבצע פעילות שם. ננטעו עצים במהלך כל השלוש שנים האלה ואני לא הלכתי ועקרתי אותם כי אני נציג המדינה ושומרת על החוק. מבחינתי העצים שם ננטעו למרות צו המניעה בשטח הוא המשיך לעשות שם פעילות מסחרית.
ש: אם יש לנו שימוש חקלאי בשטח האם גם אז היתה מוגשת נגדו תביעה לסילוק יד.
ת: כן, אם הוא היה נוטע עצים חדשים הייתי תולשת אותם במסגרת סעיף 18ב'.
ש: כמה פעמים היית בשטח של הנתבע.
ת: אני עוברת שם, לא יודעת כמה. הדבר הראשון שרואים זה שטחו.
ש: כמה פעמים היית אצל גרינברג ראובן.
ת: לא זוכרת, אולי פעם.
ש: כמה פעמים היית אצל נוריאל צבי.
ת: מה הקשר?
ש: אצל הנוך צבי.
ת: מה הקשר? מדובר בפלישה לשמורת טבע שהוא סגר אותה, הוא גובה כסף מאנשים ולא מרשה לאנשים להיכנס, אף אחד לא מתנהג בבריונות כזו, בנו גם התנהג בבריונות כזו כלפי והוא לא ידע שאני מפקחת של המינהל. גם הוא צריך להיות כאן.
ש: השמות האלה ויש עוד למעלה מ- 16 שמות כולם פולשים לעמק הבניאס.
ת: כל מי שאני מכירה בבדיקות שעשיתי זה מטעים ולא שימוש מסחרי.
ש: בן כמה המטע של גרינברג.
ת: לא יודעת.
ש: בן כמה המטע של צלי רשף.
ת: לא יודעת.
ש: בן כמה המטע של ויינברג משה.
ת: לא יודעת.
ש: אינך יודעת בני כמה המטעים של אנשים שנטעו בבניאס.
ת: יש מטעים בני שלוש שנים שלא יכולתי לעשות איתם דבר ולהגיש תביעות יש זמן שאתפנה מדברים אחרים.
ש: כמה אנשים עובדים במינהל בנצרת במחלקת פיקוח.
ת: כרגע 11.
ש: ממתי את מכירה את משק שמעוני, מפנה לסעיף 9 לתצהירך.
ת: מהפעם הראשונה שהייתי שם.
ש: מכח מה את אומרת שהיכרותך עמו החלה והסתיימה בעניין אחר לגמרי.
ת: איני מבינה על מה אתה מדבר.
ש: מקריא מסעיף 9 לתצהירך ומפנה אותך.
ת: את שמעוני הכרתי לראשונה כאשר נכנסתי לשאר יישוב, רציתי לחצות את השטח לצאת מהיציאה השניה, מפה גיליתי אותו וגם את הנתבע. מישל אלחרר ראיתי נטיעות חדשות, היתה שם עוד הכשרה אז השארתי שם שלטים. הסתובבתי וזו היתה הפעם הראשונה שנכנסתי למקום, אין לי היכרות מוקדמת עם שמעוני ואין לי מושג מיהו.
ש: מה הסתיים?
ת: מה שראיתי שם, זה הכל, שימושו החורג. לא טיפלתי בעניינו. משם החלה הכרותי עמו. התכוונתי להגיד שלא היתה הכרות קודמת.
ש: מה הסתיים?
ת: בפעילות שלו.
ש: האם הפעילות שלו הסתיימה.
ת: לא, הוא בשימוש חורג ותוגש נגדו תביעה לשימוש חורג.
ש: מכח מה את יודעת שזה נמצא בטיפול הועדה לתכנון ובניה.
ת: כי הלכתי לבדוק אמיתות דבריו.
ש: מחזיר אותך לתצהירך הראשון, את יודעת בדיוק היכן השטחים הזמניים וצירפת תשריטים.
ת: כן, צמוד למפה. המיפוי הכין לי מפת משבצת.
ש: לכבוד הדיון של היום, האם בדקת את השטחים הזמניים איפה מתחילים ואיפה נגמרים, מה יש בהם ומה אין בהם.
ת: מטפלת בזה מארי. בנושא המשבצת.
ש: מפנה אותך לנספח ט' לתצהירך, מה זה "חנן אלימלך".
ת: שטח הפלישה.
ש: איפה הגבול של השמורה.
ת: לא רואים פה. אני לא יודעת את גבול השמורה במדויק, אנו מדברים על פלישה ואין זה משנה אם לפני השמורה אם לאחריה.
ש: האם כשאתם מחכירים שטח בחכירה מלאה, האם אתם עדיין מטפלים בסילוק מטרדים בשטח זה.
ת: ברגע שיש חוזה למישהו, האחריות עוברת אליו. אם אני רואה פעילות שהיא לא בהתאם למה שנקבע בחוזה, אני מוציאה לו מכתב התראה שאני מוציאה אותו מהשטח.
ש: סיפרת כי פגשת את חנן ואת שמעוני באותה נקודת זמן.
ת: לא. אמרתי כי פגשתי את בנו של הנתבע והוא צריך להיות פה.
ש: זה היה באותה נקודת זמן.
ת: את הנתבע לא פגשתי באותה נקודת זמן ולא זוכרת אם שמעוני היה. זה היה לפני כמה שנים. בפעם הראשונה פגשתי את בנו של הנתבע.
ש: באותה נקודת זמן ראית פעילות חריגה בשני המקומות.
ת: לא ידעתי שזה עדיין פעילות חריגה. אני לא נוהגת מבחינת העבודה שלי, להתנפל על אנשים, מסתכלת, רושמת פרטים, מגיעה למשרד, כל היום אני מסתובבת ורושמת את הדברים. אחת לשבוע במשרד רושמת נתונים ודברים, לא באה ולא מתנפלת על אנשים ולא עושה דבר. כאשר ראיתי את השער, ניסיתי להיכנס ובן הנתבע לא נתן לי להיכנס וביקש ממני כסף.
ש: האם ראית אצל שמעוני קרוון.
ת: כן.
ש: אחרי שראית את הפעילות החריגה של שמעוני.
ת: לא ידעתי כי זו פעילות חריגה.
ש: מתי ידעת לראשונה שהפעילות של שמעוני היא חריגה.
ת: לא זוכרת, אולי חודש.
<#7#>
החלטה
ניתנו מספר ארכות לעו"ד אלברק לסיים את החקירה מאחר וזו ישיבה שניה המוקדשת לחקירה של עדה אחת, לפיכך השעה כעת 11:46. בשעה 11:50 תסתיים החקירה של העדה ללא כל ארכות נוספות.
<#8#>
ניתנה והודעה היום כ"ט תשרי תשע"ד, 03/10/2013 במעמד הנוכחים.
עירית הוד, שופטת |
ש: האם את מודעת למאבק שמתנהל בין שאר יישוב לבין רשות שמורות הטבע בנושא עמק הבניאס.
ת: לא.
ש: האם היו ישיבות בין פקחי המינהל לבין פקחי רשות שמורות הטבע לגבי עמדת עבודה לגבי עמק הבניאס.
ת: לא הייתי שם, היו שיחות אבל ישיבות לא עשינו וגם לא השתתפתי.
ש: מה קשרך לבין מר בלסקי פקח רשות שמורות הטבע.
ת: אנו קולגות.
ש: האם את נעזרת בהם.
ת: במידת הצורך, כן.
חקירה נגדית לעו"ד שחם: אין.
חקירה חוזרת:
ש: הבהרת לשאלת חברי כי יש מחנאות אצלם.
ת: כן.
ש: למי התכוונת.
ת: אל הנתבעים בחלקה שלהם.
ש: דיברת על המושג מחנה.
ת: כן.
ש: האם מחנה הכוונה למשבצת.
ת: לא, במשבצת עצמה יש שטח המחנה איפה המגורים יחד עם השטח החקלאי הצמוד ליחידת המגורים ובשטח הזה יש גם לשמעוני שימוש חורג, גם לנתבעים ומן הסתם לפחות ל- 12 אנשים.
עו"ד שחם: את תצהיריהם של התובעים שכנגד קיבלתי ללא נספחים מבקשת מחברי להמציא לי לרבות העתקים ממה שהגיש היום.
עו"ד אלברק: עם כל הכבוד, למעלה משנה בעת שהוגשו התצהירים פנה אלי חברי וחזרנו והמצאנו יותר מפעם אחת את כל החומרים לשביעות רצונו והאמירה כעת אינה במקומה לאחר שנה וחצי של הגשת תצהירים.
<#9#>
החלטה
עו"ד אלברק יעביר את כל הנספחים לתצהירים וכן ההעתקים מהמסמכים שהגיש היום לב"כ
הנתבעת שכנגד מס' 1 וזאת בתוך 20 ימים.
<#10#>
ניתנה והודעה היום כ"ט תשרי תשע"ד, 03/10/2013 במעמד הנוכחים.
עירית הוד, שופטת |
גב' - ניקול קרייטמן - מוזהרת כחוק על חובתה לומר את האמת ולאחר שהבינה את האזהרה עונה לשאלות בחקירה ראשית:
כל האמור בתצהירי הינו אמת. אני מאשרת את תוכנו ואת חתימתי על התצהיר.
התצהיר הוגש וסומן ת/6.
חקירה נגדית לעו"ד אלברק:
ש: היתה בחוץ התייעצות, על מה היא היתה.
ת: לא היתה. לא התייעצנו.
ש: ראיתי אותך ואת העדה הקודמת.
ת: דיברנו אבל לא על העדות, דיברנו בינינו.
ש: לא פתחתם את התיק הנמצא אצל העדה השניה והחלפתם מידעים, האם יש תיק מינהל בחוץ.
ת: יש תיק מינהל בחוץ אצל מארי ואני ביקשתי לקחת ממנה את שתי המפות הצבעוניות היא הוציאה ונתנה לי.
ש: מבקש כי תיק המינהל יהא בפני העדה.
ת: זה לא תיק שלי. זה תיק משבצת הקשור שמארי מטפלת בנושא משבצות ואני מטפלת בנושאי תכנון בלבד. איני מבינה בתיק שם.
ש: לאיזו מטרה נתת את תצהירך.
ת: ביקשו ממני לתת חוות דעת תכנונית לגבי השטח, מה ייעודו ומהן התוכניות הסטטוטוריות החלות על השטח, זה הכל.
ש: בשביל מה נדרשת בסעיף 6, תנאי להקמת חניון לילה.
ת: נשאלתי האם ניתן להקים חניון לילה במסגרת התוכניות הסטטוטוריות החלות על השטח וזהו.
ש: התשובה היתה.
ת: שלא.
ש: שאפשר בתנאים.
ת: כמובן.
ש: התנאי הוא לתוכנית מפורטת.
ת: נכון שהוראותיה יאפשרו את הקמת החניון.
ש: בשביל השטח יש לנו מודדים.
ת: נכון, גם מפקחים.
ש: האם את יכולה להגיד לי או האם בדקת האם יש בידייך מפת מדידה של השטח הספציפי נשוא המשפט: חלקות 4 ו- 10.
ת: כן.
ש: האם אוכל לראות את מפת המדידה.
ת: היא לא בידי כעת.
ש: האם היא בתיק בחוץ.
ת: לא יודעת מה יש בתיק ולא בדקתי אותו.
ש: האם את חושבת שהיה צריך לצרף מפת מדידה שתתייחס לשטחים האלה שאראה במה מדובר.
ת: כן. הם צירפו.
ש: איזה מפה צירפו.
ת: מפת מודד.
ש: את צירפת.
ת: לא. על מנת ליתן חוות דעת תכנונית כפי שהתבקשתי קיבלתי מפת מודד ממחלקת מיפוי אצלנו.
ש: היא לא בתוך החומר שלך.
ת: וודאי, יש את הגבול על גבי...
ש: היכן מפת המודד עליה את מדברת.
ת: יש את הסימון. מפת המודד מהווה בסיס...
ש: האם היא בידייך.
ת: לא. אין לי אותה פה.
ש: בחומר שהגשת לבית המשפט אין את מפת המודד.
ת: אין.
ש: מהי השכלתך המקצועית.
ת: תכנון ערים. אני הנדסת בניין. מהנדסת בניין. אני מתמחה בתכנון ערים מזה 21 שנה.
ש: את מוסמכת לתכנון ערים.
ת: כן.
ש: כאדם המוסמך לתכנון ערים את יודעת את דיני התכנון והבניה על בוריים.
ת: כן.
ש: תוכנית מפורטת שמוגשות לגביה התנגדויות ומתקבלת כפוף להן.
ת: מאושרת כפוף להתנגדויות.
ש: האם נכון שהתקנון מכיל מאותו רגע ואילך את ההתנגדויות אשר הוגשו והתקבלו.
ת: וודאי. אם מקבלים את ההתנגדות היא חלק מתקנון התוכנית.
ש: כמה זמן את עובדת במינהל.
ת: 21 שנה.
ש: מאיזו שנה.
ת: 92'.
ש: היית במינהל בשנת 94'.
ת: כן.
ש: ובתכנון כמה שנים את עובדת.
ת: מאז.
ש: תאשרי לי כי היו התנגדויות לתוכנית פלגי מים שהגדירה את גבול השמורה.
ת: אני לא יודעת כי לא טיפלתי בתוכנית זו.
ש: האם בדקת אי פעם את תוכנית פלגי מים וההחלטות.
ת: לא בדקתי נושא זה, זה לא היה בתחום אחריותי.
ש: אני אומר לך שההתנגדויות היו אמורות להיות חלק מהידע שלך הואיל ואת עובדת באופן שוטף עם תוכנית המתאר של פלגי מים כי זו התוכנית האחרונה של השמורה אשר הוגשה.
ת: לא, איך הגעת לפלגי המים?
ש: כי זו תוכנית השמורה.
ת: לא, יש 4996ג'.
ש: איך נקראת התוכנית.
ת: תוכנית אזורית.
ש: לגבי רישום שאר יישוב. שואל על תוכנית אחרת של השמורה. את מכירה אותה.
ת: כן.
ש: האם בדקת את התוכנית הזו ערב הכנת חוות דעתך.
ת: לא.
ש: למרות תוכנית פלגי המים בגלל קבלת ההתנגדות של שאר היישוב לא גדל שטח השמורה לתוך שאר יישוב לפי תוכנית פלגי מים, האם תשללי אשר אמרתי?
ת: לא אוכל לשלול ולא אוכל לאשר, אצטרך לבדוק.
ש: תוך כמה זמן?
ת: בימים הקרובים.
עו"ד בן עיון: חברי בשאלותיו לא הציג מסמך כלשהו לגבי שינוי בתוכנית ג' 4996 כפי שהיא מוזכרת בנספח א' לתצהיר העדה. לכן, השאלה ששאל חברי אינה מצריכה השלמה על ידי העדה לצורך התיק בו אנו דנים. לכן, מתנגד לשאלה.
עו"ד אלברק: מפנה לסעיף 2 לתצהיר העדה.
ת: ז"א אתה אמרת כי מטרת התוכנית פלגי מים להגדיל את שטח השמורה, לדבריך היתה התנגדות שהתקבלה. לא אוכל לאשר או להכחיש. במצב התכנוני אנו חוזרים למצב של תוכנית 4996. ז"א הייעוד בחלקו שמורת טבע ובחלקו חקלאי.
ש: האם במסגרת היותך איש תכנון האם סומנו עבורך גבולות שטח השמורה.
ת: יש תוכניות.
ש: האם עד שיצא מודד לשטח לסמן את גבול השמורה.
ת: יש לנו כלים שאיתם אנו עובדים, מערכות בהן מסומנים הגבולות.
ש: בשטח, האם הוצאת אדם לסמן את הגבולות בשטח.
ת: לא ידוע לי.
ש: אם התמ"א 4996 מגדירה את שטח השמורה צמוד לקו המים יתרת השטח אינה שמורה.
ת: לא בהכרח. אצטרך לבדוק את זה.
ש: האם בדקת את גבול השמורה.
ת: כן, לפי תוכנית 4996.
ש: הציגי לנו את תוצאת הבדיקה, היכן היא?
ת: מציגה.
ש: זה גבול השמורה.
ת: כן.
ש: מבקש להציג לבית המשפט להיכן את מפנה.
ת: חלק מנספח א'.
ש: תסכימי איתי שקנה המידה הרשום פה 1/2500 אינו קנה המידה של הצילום הזה.
ת: אי אפשר לבדוק את זה ולהגיד.
ש: האם זה 1/2500.
ת: לא בהכרח, אי אפשר לדעת מה קנה המידה של הצילום, צריך למדוד עם סרגל מדידה.
ש: מה המשמעות של 1/2500. כל ס"מ בתוכנית שווה 1 ס"מ במפה.
ת: או.קי.
ש: האם תוכלי לאמוד את קנה המידה של התוכנית.
ת: איזו תוכנית? קנה מידה של תוכנית 4996?
ש: האם יש מפה יותר קריאה וברורה של הדבר הזה?
ת: וודאי שיש ואפשר להמציא.
ש: תוך כמה זמן אפשר להמציא.
ת: תוך מספר ימים.
ש: מבקש להורות לעדה להמציא מפה ראויה של הצילום הזה.
<#11#>
החלטה
מורה לעדה להמציא את המפה בתוך 14 יום .
<#12#>
ניתנה והודעה היום כ"ט תשרי תשע"ד, 03/10/2013 במעמד הנוכחים.
עירית הוד, שופטת |
ש: חוזר לסעיף 6 לתצהירך, מה שכתוב בו רלוונטי לכל שימוש שנוגד את ייעודי הקרקעות נשוא התוכנית, אם השטח תעשייתי וארצה לעשות חניון לילה אצטרך לשנות ייעוד.
ת: נכון.
ש: אותו דבר לגבי שטח בניה וברצוני לעשות חניון לילה.
ת: נכון.
ש: מכח נסיונך כמה בקשות לשינוי ייעוד קיבלת במושב שאר יישוב.
ת: כ- 15.
ש: האם כולן נדונו ואושרו.
ת: לא כולן, חלקן.
ש: תוכלי להגיד מה אושר ומה לא.
ת: לא.
ש. תוכלי להגיד מה אושר על ידי המינהל.
ת. לא אוכל להגיד מה אושר ומה לא כי זה דברים שקורים לאורך שנים ולא נמצא בזכרון אצלי. מאוד חשוב לציין שהמינהל מאשר תוכניות לשאר יישוב רק בתחום המשבצת שלו. השטח המדובר הוא לא במשבצת כלל וגם לא הוגשה תוכנית.
עו"ד בן עיון: מתנגד, איננו בהליך תכנוני. תצהיר העדה נוגע לחלקות הרלוונטיות לכתב התביעה. חברי שואל שאלות תאורטיות ורחבות ואין כאן מקום להשלים מסמכים במסגרת חקירה נגדית.
החלטה
מאחר והתביעה שכנגד עניינה באכיפה סלקטיבית ואפליה כנגד הנתבע, מצאתי כי המסמכים המבוקשים רלוונטיים ולפיכך מורה לעדה להמציאם ככל שיהא בידה למצוא את אותן בקשות לשימוש חורג שהוגשו ואושרו על ידי המינהל במסגרת שאר יישוב. אין צורך להגיש מפות אלא רק רשימה של הבקשות וההחלטות בגינן וזאת בתוך 30 ימים.
<#12#>
ניתנה והודעה היום כ"ט תשרי תשע"ד, 03/10/2013 במעמד הנוכחים.
עירית הוד, שופטת |
ש: כמה בקשות מפורטות הוגשו.
ת: לא יודעת.
ש: תוכלי לבדוק כמה.
ת: אוכל לבדוק, לא יודעת.
ש: כמה בקשות מפורטות הוגשו.
ת: מה זה בקשות מפורטות.
ש: תגידי לי את, את רשות התכונן.
ת: תוכנית מפורטת בניין עיר.
ש: נכון, כמה תוכניות מפורטות הוגשו במסגרת שאר יישוב?
ת: לא יודעת. אפשר לבדוק עם הועדה המקומית.
ש: כמה הוגש למינהל.
ת: מה שהוגש למקומית הוגש גם למינהל.
ש: אני רוצה לדעת כמה למינהל הוגשו.
ת: יש לך בלחיצה בועדה המקומית.
עו"ד בן עיון: מתנגד לשאלה ששואל חברי, מדובר בהליך תכנוני של תוכניות מפורטות שאינן קשורות להליך זה, העדה לא יכולה להשיב כמה, אם חברי רוצה לדעת שיפנה לועדה המקומית, המחוזית, לועדה הארצית לתכנון ובניה, להם אולי הנתונים. גם לא ברור מה רוצה חברי להשיג באמצעותם מאשר הכבדה וסרבול ההליך. מתנגד ליתן נתונים על דבר שאני לא יכול לתת אותו, על אלו שנים, במה מדובר.
ת: אצטרך לבדוק בועדה ואתה יכול לעשות אותו הדבר. אין לנו אצלנו. כדי להוציא את זה אצטרך ללכת לועדה המקומית לתכנון ובניה.
עו"ד בן עיון: תוכניות מפורטות נושאן קווי מגורים, לולים, דירים, מבנים, הגדרת אחוזי בניה ויש רשימה ארוכה, אין זה רלוונטי להליך.
עו"ד אלברק: מפנה לסעיף 6 לתצהירך, שאלתי סה"כ כמה ואיננו מקבלים תשובה.
ש: האם נכון בעקבות כל בקשה, אם לשימוש חורג, אם מפורטת, בקשה להיתר יוצא פקח לשטח.
ת: לא ידוע לי. אני לא אחראית על זה.
ש: האם כדי לבדוק תוכנית כזו אינך חייבת על פי נהלי המינהל לקבל דוח פיקוח.
ת: כדי לבדוק יש מקרים שמבקשים ויש מקרים שלא.
ש: האם נוכל לדעת לגבי התוכניות שהוגשו, האם התבקשו והתקבלו דוחות פיקוח. אמרת כי כל שינוי ייעוד מצריך בקשה. לפי נהלי המינהל בגין כל בקשה כזו את חייבת לקבל מפה מצבית ודוח פיקוח.
ת: מפה מצבית, וודאי. דוח פיקוח יש מקרים שכן ויש מקרים שאיננו מבקשים.
ש: כמה ביחס לכל בקשה האם יצא או לא יצא דוח פיקוח.
ת: לא אוכל להשיב.
ש: במפה מצבית האם היא תתייחס לשטח הנוגע בדבר ולגבולותיו.
ת: אתה מערבב שני דברים.
ש: אני מדבר על תוכנית מפורטת. שינוי תוכנית מפורטת אני צריך להציג מצב קיים ומצב מוצע.
ת: כן.
ש: האם נכון כי בעצם הגשת הבקשה לשינוי ייעוד וככל שעולה מהמפה המצבית שייעוד שונה בפועל, יש לנו כבר בעיה תכנונית.
ת: נכון.
ש: גם נכון כי מעצם הגשת הבקשה הוא אומר למה התכוון או עשה בשטח.
ת: ברור.
ש: תוכלי להסביר בסעיף 7 לתצהירך חודש 6.11 את משתמשת בנוסף גם לא ידוע לי כמי שעוסקת בתכנון בכל המרחב כי קיים היתר בניה לשימוש חורג לגבי חנן אלימלך, האם תוכלי להגיד ברשימה שיש היתרי בניה לשימושים חורגים לאנשים הבאים: גרינברג ראובן...
עו"ד שחם: מתנגדת לקו החקירה. שחברי יתמקד בשימוש חורג מחוץ למשבצת.
ש: האם נכון כי שאר יישוב מחזיקים עוד כ- 1,100 דונם מחוץ למשבצת.
ת: זה לא קשור לתכנון.
ש: האם השתתפת בישיבות בנוגע למשבצת של שאר יישוב.
ת: אני נשאלת על נושאים תכנוניים. אני לא יושבת בנושאי משבצת בישיבות.
ש: האם זו התוכנית נשוא הצילום.
ת: כן, 4996.
תוכנית מוגשת ומסומנת נ/14.
ש: היות ואמרת שאת יודעת ובדקת, האם בדקת את השימושים שהשתמשת בשמות: חנן אלימלך בתצהירך, את אומרת כך: "אין ולא בכלל ה"ה אלימלך" סעיף 7 לתצהירך. מדובר על המקרקעין של התביעה הזו כך אומר בא כוחך, זה נכון?
ת: לא בגלל שהוא אומר בגלל שנשאלתי וזה מה שמצאתי.
ש: נשאלת על ידי עו"ד בן עיון.
ת: לא, בתצהיר, כן על ידו.
ש: האם בדקת היתרי בניה בשימושים חורגים בנחלה 1, 3, 4, 5, 6, 8, 11, 14, 16, 19?
ת: ברור שלא. לא התבקשתי לבדוק.
ש: האם את יכולה לבדוק.
ת: לא. תוכל לבדוק בועדה המקומית. אני אעשה אותה פעולה בועדה המקומית. במינהל מי שממונה לאשר בקשות לשימושים חורגים היא הועדה המקומית.
ש: את בתכנון, במסגרתו את בודקת את הבקשות הללו. האם את מסוגלת לבדוק בתוך המינהל את השימושים האלה.
ת: לא. לגבי שימושים חורגים האם הוגשו, יש מחלקת חוזים שאני על פי חוות דעת תכנוניות ועל פי המידע שהיא מקבלת היא מאשרת. אפשר לבדוק את זה.
עו"ד שחם: הבדיקה צריכה להיות בועדה המקומית לא כל בקשה מגיעה גם למינהל. יכול להיות מצב שהוגשו בועדה המקומית ולא הוגשו למינהל ואז אומרים כי המינהל שיקר, צריך ועדה מקומית ולשלוח המינהל לועדה המקומית לא מקובל.
עו"ד בן עיון: חברי יפנה לועדה המקומית או לכל גורם אחר שייתן את המידע התכנוני.
עו"ד אלברק: חברי שלחו אותי לועדה המקומית. המינהל לא יבדוק את עצמו ללא שמות וימציא הנתונים. בית המשפט לא יאפשר גישה לועדה המקומית ואנו ניוותר ללא הנתונים כי המינהל אינו מספק לנו אותם. אתייחס לכך בסיכומים.
עו"ד שחם: הוא מבקש פרטים על אנשים אחרים בתוך המשבצת.
ש: האם תוכלי ליתן רשימה ללא שמות לפי מספר נחלות או גושים וחלקות שימושים חורגים הקיימים במסגרת שאר יישוב?
ת: אני מניחה שהמינהל ייתן את כל המידע שיידרש. למינהל אין מה להסתיר, זה גוף ציבורי.
עו"ד שחם: אני מתנגדת למסור פרטים על חברים בתוך המשצבת.
חקירה נגדית לעו"ד שחם: אין.
חקירה חוזרת: אין.
גב' מרי פוקס מוזהרת כחוק על חובתה לומר את האמת ולאחר שהבינה את האזהרה עונה לשאלות בחקירה ראשית:
כל האמור בתע"צ הינו אמת. אני מאשרת את תוכנה ואת חתימתי על התצהיר.
התע"צ הוגש וסומן ת/7.
חקירה נגדית:
ש: איזה מדור את מנהלת.
ת: תפקידי שונה אני סגן ראש צוות לשימושים חקלאיים.
ש: איזה מנהלת מדור היית כאשר הכנת את התע"צ.
ת: תואר של משרד, לא תפקיד.
ש: אז למה את חתומה על זה.
ת: כי אני אחראית על משבצות חקלאיות.
ש: מה התיק שהבאת איתך.
ת: של מחלקת מיפוי.
ש: האם התיק גולה במסגרת גילוי המסמכים, מבקש שחברי ישיב.
עו"ד בן עיון: מתנגד להשיב.
עו"ד אלברק: אבקש להציג את התיק בשלמותו לבית המשפט לאור העובדה שחברי לא הצהיר כי זה היה במסגרת גילוי המסמכים.
עו"ד בן עיון: חברי נמצא בחקירה נגדית ולא ב"כ התובע. יש תע"צ, חברי טרם החל לחקור את העדה על התעודה ולא ברור לי מה חברי רוצה שאצהיר. חברי קיבל את מלוא המסמכים ולא היתה לו אף טענה על כך עד לרגע זה למלוא המסמכים הרלוונטיים. חברי בזמנו גם הגיש בקשה בעניין וגם הגיע למשרדי. לכן, אני מבקש מחברי להמשיך בחקירתו הנגדית.
<#13#>
החלטה
בשלב זה איני מוצאת להורות על המצאת מלוא התיק משלא הוכחה הרלוונטיות שלו לעניינם של הנתבעים.
במידה וב"כ הנתבעים מבקש לעיין במסמך ספציפי כי אז תינתן החלטה לגבי אותו מסמך.
<#14#>
ניתנה והודעה היום כ"ט תשרי תשע"ד, 03/10/2013 במעמד הנוכחים.
עירית הוד, שופטת |
ש: את אחראית לכל המשבצת של שאר יישוב.
ת: כן.
ש: האם המשבצת של שאר היישוב מורכבת משטח המשבצת עם חוזה משנת 02'.
ת: כן.
ש: שטח מחוץ למשבצת.
ת: אין לו חוזה.
ש: האם את יודעת מהו גודל השטח שנמצא מחוץ למשבצת ומוחזק על ידי שאר יישוב ואין לו חוזה.
ת: כן, 500 דונם.
ש: האם נכון כי מדובר ב- 1,500 דונם.
ת: 500 דונם.
ש: האם נכון שמתנהל דיון על בסיס קבוע של הרחבת המשבצת.
ת: כן.
ש: האם אושר להרחבה ל- 45 דונם לנחלה.
ת: יש אישור לא סופי.
ש: האם החלקות 10, 4 נכללות בגדר המשבצת המורחבת.
ת: למה הכוונה.
ש: מה שאמרת, לא סופי.
ת: לא נכלל.
ש: ממתי לא נכלל כי אני אומר לך שאת טועה.
ת: לא נכלל.
ש: כמה חברי שאר יישוב מחזיקים בשטח חלקות 4 ו- 10 שאינן נכללות בגדר ההרחבה.
ת: הן לא קשורות להרחבה ואין לי מושג.
ש: למה אין לך מושג.
ת: לא צריך להיות לי מושג.
ש: האם חלקות אלה, 4 ו- 10, נכללות בתחום אחר תחת כותרת אחרת המתייחסת לשאר יישוב.
ת: חלק מחלקה 4 נכללת בשטח הזמני של שאר היישוב.
ש: האם גם חלק מחלקה 10 נכללת.
ת: נכון להיום לא.
ש: האם יכול להיות שחלק מהחלקה יהיה מחר.
ת: אם יגישו בקשה והיא תאושר אז יכול להיות שזה יהיה בשטח הזמני. שם מותר לעשות גידולי שדה בלבד ולא מטעים ולא שימושים אחרים.
ש: מפנה אותך לנספח ז' של אחד העדים מטעמכם, "עודף לא מוגדר 1,155 דונם". סיכום דיון מיום 2.6.11.
ת: לא רק שהייתי נוכחת גם רשמתי הפרוטוקול, מתחת לסעיף הזה כתוב חריגות 500 דונם עודף זה לא חריגות.
ש: מה זה עודף לא מוגדר.
ת: שטח המחזיקים באישור במסגרת המשבצת מעל לתקן והיום אנו פועלים להגדיר את כל העודפים. זה אומר שכל דונם המוחזק מעבר לתקן המאושר יוגדר ויועבר למעמד זמני.
ש: כל ה- 1,155 דונם צריכים לשנות ייעוד.
ת: אם נאשר את הגדלת התקן אז חלק מה- 1,155 דונם האלה יהפכו למשבצת קבע.
ש: ושם כן אפשר לעשות מטעים.
ת: נכון וגם היום מותר לעשות שם מטעים.
ש: האם חלקות 4 ו- 10 נכללות בתוך ה- 1,155 דונם.
ת: לא.
ש: אני חושב שאת טועה. מציג לך את המפות שלכם.
ת: אמרתי חלק מחלקה 4 נכללת בחלק מהשטח הזמני זה מסומן. חלקה 10 לא מופיעה בלוח השטחים.
ש: איזה חלקה של הנחל.
ת: אין פה חלקת נחל יש חלקות צמודות לשטח הזמני חלקה 10 ולאחר מכן חלקה 24 בצמוד לשטח הזמני.
ש: צירפת לתע"צ שלך חוזה מיום 26.4.10.
ת: כן.
ש: זה חוזה חכירה.
ת: כן.
ש: הוא מתייחס גם לחלקה 4 וגם 10.
ת: לא רואה את חלקה 4 בגוש.
ש: האם נכון כי בהסכם זה צריכה להיות מצורפת מפה להגדרת הגבולות.
ת: אם זה חלקה 10 בשלמות לא צריך לציין כי זו כל החלקה.
ש: אבל ישנן חלקות שלא בשלמות.
ת: לא בדקתי אם צורף תשריט לחוזה. זה תיק של מפות של שאר יישוב, זה לא תיק רלוונטי לנושא של שמורות הטבע. בראש החוזה מצוין מספר תיק, זה לא אותו תיק של התיק הזה. יש תיק של רשות שמורות הטבע.
ש: יש סיבה שאנו לא ראינו תיק שמורות הטבע הנוגע לחלקה הספציפית שלנו.
ת: חלקה 4 לא רלוונטית, חלקה 10 מוחכרת בשלמות. למה אתה צריך לראות את התיק.
ש: אתם החכרתם את השטח שכתוב בחוזה את אחראית ויודעת הכתוב בחוזה.
ת: לא אני עשיתי את ההקצאה.
ש: כתוב בחוזה כי קיימים מטעים של מושב שאר יישוב. מי צריך לפנות את המטעים.
ת: שניטעו ללא רשות המינהל ובאחריות הרשות לפנותם.
ש: אז אינכם צריכים לפנות מחלקה 10 אף אחד כי האחריות היא של הרשות.
ת: אני לא אחראית על אכיפה.
ש: האם יש לך בתוך התיק שלך מפות שמגדירות, מפות מדידה של חלקות 4 ו- 10.
ת: לא, יש לי מפות מדידה ללא תיאור גוש וחלקה, איני יודעת אם זה רלוונטי ומי עשה.
ש: האם יש לך מפות מדידה.
ת: אמרתי שיש מפות מדידה בתיק שאיני יודעת אם הן רלוונטיות.
ש: האם למפות המדידה בתיק יש מקרא.
ת: לא. אלה מפות מדידה, לא משבצת. אבדוק. זו מפת מדידה שיש בחלקי ולא מצויין גוש וחלקה וגם לא ברור מי ערך אותה.
ש: איך את מסבירה את המפה הזאת?
ת: אני לא מסבירה.
ש: מי מדד? למה זה נמצא אצלך?
ת: זה תיק של מחלקת מיפוי שהבאתי. לא תמיד יש רלבנטיות למפות.
ש: אני אומר לך שהמפה הזאת מסמנת את השטח שמוחזק ע"י הנתבע, האם את יכולה לשלול?
ת: לא יכולה לשלול ולא לאשר.
המפה מוגשת ומסומנת נ/15.
ש: האם יש לך מפת מדידה של השטחים נשוא הסכסוך?
ת: לא. בדקתי.
ש: אני אומר לך שהנתבע המציא לכם, עפ"י צו שיפוטי מ- 2005, את מפת המדידה של המודד סבאג מהנדסים שאני מציג לך. מה תגובתך?
ת: אני מאשרת שזו מפה. אני לא ראיתי אותה בתיק.
ש: האם תוכלי לומר מה כן ראית בתיק?
ת: מציגה.
ב"כ הנתבעים: אבקש לציין כי המפה הזאת היא מתוך תיק המינהל והיא העתק צבעוני של נ/7
שהעדה הקודמת העידה שאינה מכירה. אבקש להגיש ולסמן.
<#15#>
החלטה
המסמך מוגש ומסומן נ/15א ו- נ/15ב ומוחזר לידיו הנאמנות של ב"כ המינהל, על מנת שיצלם ויגיש לתיק ולצדדים האחרים.
<#16#>
ניתנה והודעה היום כ"ט תשרי תשע"ד, 03/10/2013 במעמד הנוכחים.
עירית הוד, שופטת |
ב"כ המינהל: אני לא מתנגד להגשת המסמך הגדול הצבעוני שנערך ע"י סבאג מהנדסים בע"מ מיום
28/8/2012 ואשר יש בו צד ימין למעלה מקרא מה שייך לשמורת הטבע, מקרא מה מעובד ע"י חנן
אלימלך ומצד שמאל יש גם מקרא לגבי התוכניות החלות על הקרקע, ובלבד שעורך המסמך יגיע
לעדות בבית המשפט על מנת שאוכל לשאול אותו שאלות.
המסמך הוגש וסומן נ/16.
עו"ד אלברק: אבקש לעיין בתיק שאר ישוב 721, שלא גולה לי במסגרת גילוי המסמכים.
עו"ד בן עיון: התיק משמש את מחלקת מיפוי. התובע גילה את כל המסמכים הרלבנטיים לנתבעים.
אם חברי סבור שלא גולו מסמכים, שיתכבד ויגיש בקשה מנומקת. אני צריך לבדוק אם זה רלבנטי,
או לא, להליך זה. אני לא מתנגד שחברי יעיין מספר דקות בתיק, ביחד עם העדה.
עו"ד אלברק: מבקש להגיש מפה אחת. כמו כן העדה מאשרת כי ישנם שני מזכרים, האחד מיום 18.2.02 והשני מיום 13.3.06 המדברים בסוגית שטחים חדשים שהיישוב מעוניין לצרף. ככל שהמזכרים יימצאו בידי בעקבות הגילוי, חברי לא יתנגד להגשתם.
המפה מוגשת ומסומנת נ/16.
המפה מוחזרת לב"כ התובע שידאג לצלמה.
חקירה נגדית לעו"ד שחם:
ש: במסגרת תפקידך את אחראית גם על עריכת הסכמי משבצת עם היישובים ביניהם שאר יישוב.
ת: כן.
ש: מתי לאחרונה נחתם הסכם משבצת עם האגודה.
ת: אם אני זוכרת נכון בתחילת שנת 00', אני חושבת 02'.
ש: זו גם מפת המשבצת האחרונה שהיתה מוסכמת גם על המינהל וגם על האגודה.
ת: לא בדקתי את מפת המשבצת מתי נחתמה לאחרונה, קשה לי להשיב, אופן כללי היתה מפת משבצת.
ש: בשנים האחרונות יש חילוקי דעות לגבי גבולות המשבצת המדויקים, בין האגודה לבין המינהל. האם נכון כי בגלל זה לא נחתם הסכם משבצת בשנים האחרונות.
ת: אדייק, ידוע מהם גבולות המשבצת הכוללים עודפי קרקע המאושרים על ידינו ורק בשלב בו האגודה תגדיר את העודפים ותסדיר חריגות נחתום על הסכם משבצת.
ש: תוכלי להסביר היחס בין תקן נחלה לבין משבצת.
ת: ועדת פרוגרמות במשרד החקלאות קובעת תקן המשבצת של כל יישוב שזה אומר מספר נחלות כפול מספר דונמים לכל נחלה. החלטת ועדת פרוגרמות מועברת לשר החקלאות אשר צריך לאשר את החלטת ועדת פרוגרמות ואישור שר החקלאות עובר לרשות מינהל מקרקעי ישראל לאישור סופי.
ש: מה תקן הנחלה בשאר יישוב.
ת: נכון להיום הוא 68 נחלות לפי 30 דונם ובסה"כ 2,040 דונם מהמכסה הורדנו 18 דונם בגינם קיבלו פיצויים ולכן המכסה עומדת היום על 2,022 דונם.
ש: ציינת קודם שיש אישור להגדיל את תקן הנחלה בשאר יישובים, כמה הוגדל ובאיזה שלב האישור, מי עוד צריך לאשר.
ת: ועדת פרוגרמות ושר החקלאות אישרו את גודל הנחלה התקנית כך שהמושב אמור להיות מתוכנן ל- 68 נחלות לפי 45 דונם ובסה"כ 3,060 דונם שוב פחות 18 דונם פיצויים מכסת הקרקע אם יאושר התקן החדש תעמוד על 3,042 דונם. בהנחה שהתקן יאושר, עדיין יהא למושב עודף של 135 דונם עוד שטח זמני של 63 דונם ועוד חריגות של 500 דונם. אישור התקן החדש מותנה בהסדרת החריגות והגדרת עודפים בתשלום חובות בהסדרת שימושים סדירים לא שימושיים בחלקה ב' עד להסדרת כל אלו לא ניתן לאשר את התקן החדש.
ש: תוכלי להסביר את העניין של אם את יודעת היחס בין תקן נחלה לבין הקצאת שטחים חקלאים נטו לכל חבר.
ת: לכל נחלה מגיע 30 דונם ברוטו כולל חלקה א', את החלק היחסי במחנה ובהרחבה אם יש והיתרה מהשטחים החקלאים.
ש: הנתבע בתצהירו טוען כי היה במגעים ישירים איתכם כדי לקבל את השטח בחכירה ישירה.
ת: לא ניתן לקבל את השטח בחכירה ישירה.
ש: למה.
ת: פעם אחת בגלל שהוא בעל זכויות בנחלה ולא יכול לקבל שטח נוסף ובהנחה והיה מדובר באדם שאין לו נחלה, הוא היה צריך להגיש בקשה לועדת קרקעות עליונה, בקשה אשר לא הוגשה, הועדה הזו דנה בשיתוף עם גורמים נוספים כמו רשות שמורות הטבע, קק"ל, משרד הבטחון וכדומה וממליצה לרשות מקרקעי ישראל על החכרת שטח לנטיעה לזמן ארוך כאשר האמור כפוף לחוק חובת המכרזים. לתקנות חוק חובת המכרזים.
ש: זה בהנחה ומדובר בקרקע לא במשבצת.
ת: נכון.
ש: אם מדובר בקרקע בתוך המשבצת וחבר רוצה את זה בחכירה ישירה, במה זה כרוך.
ת: לא ניתן.
ש: הסבירי את המונח הסדרה.
ת: זה אומר לפנות למינהל לשלם דמי שימוש לפתוח תיק וכמו כל הקצאה אחרת, הגשת תוכניות, או בהתאם לייעוד או שימושים חורגים, הסדרת תשלום או להפסיק את השימוש.
חקירה חוזרת: אין.
<#17#>
החלטה
המשך דיון ההוכחות במועד הקבוע ביום 17.11.13 שעה 10:00 עד 13:00.
<#18#>
ניתנה והודעה היום כ"ט תשרי תשע"ד, 03/10/2013 במעמד הנוכחים.
עירית הוד, שופטת |
תאריך | כותרת | שופט | צפייה |
---|---|---|---|
12/04/2010 | החלטה על בקשה של תובע 1 צו לא תעשה (צו מניעה) זמני 12/04/10 | עירית הוד | לא זמין |
25/07/2010 | הוראה לנתבע 1 להגיש תצהיר | עירית הוד | לא זמין |
24/10/2010 | החלטה על בקשה של נתבע 1 כללית, לרבות הודעה בקשה 24/10/10 | אינעאם דחלה-שרקאוי | לא זמין |
21/03/2011 | החלטה על בקשה של נתבע 1 כללית, לרבות הודעה בקשה דחופה לדחיית מועד דיון בהסכמה 21/03/11 | עירית הוד | לא זמין |
08/07/2012 | החלטה מתאריך 08/07/12 שניתנה ע"י עירית הוד | עירית הוד | לא זמין |
03/10/2013 | החלטה מתאריך 03/10/13 שניתנה ע"י עירית הוד | עירית הוד | צפייה |
11/02/2014 | החלטה מתאריך 11/02/14 שניתנה ע"י עירית הוד | עירית הוד | צפייה |
28/01/2016 | החלטה שניתנה ע"י עירית הוד | עירית הוד | צפייה |
23/03/2016 | פסק דין שניתנה ע"י עירית הוד | עירית הוד | צפייה |
18/05/2016 | החלטה על בקשה של נתבע 1 עיכוב ביצוע / התליית הליכים | עירית הוד | צפייה |
תפקיד | שם | בא כוח |
---|---|---|
תובע 1 | מנהל מקרקעי ישראל - נצרת | צחי יצחק בן עיון, חיה סודרי |
נתבע 1 | חנן אלימלך | יוסף אלברק, שלמה דן גדרון |
נתבע 2 | יובל אילמלך | יוסף אלברק, שלמה דן גדרון |
תובע שכנגד 1 | חנן אלימלך | יוסף אלברק, שלמה דן גדרון |
נתבע שכנגד 1 | מנהל מקרקעי ישראל - נצרת | צחי יצחק בן עיון, חיה סודרי |
נתבע שכנגד 2 | שאר ישוב מושב עובדים של העובד הציוני | אסנת שחם |
נתבע שכנגד 3 | דבורה נפתלי | צחי יצחק בן עיון |