טוען...

הוראה לנתבע 1 להגיש הגשת מסמך

עמירם בנימיני28/10/2013

מספר בקשה:40

בפני

כב' השופט דר' עמירם בנימיני

מבקש

מיכאל צוק

נגד

משיבות

1. חוגלה-קימברלי שיווק בע"מ

2. סנו מפעלי ברונוס בע"מ

החלטה

(בקשה לאישור הסדר פשרה בתובענה ייצוגית)

ראשית אציין שדעתו של בית המשפט אינה נוחה מכך שהצדדים פנו אל מומחה בית המשפט, פרופ' יורם אבנימלך, כדי שישמש כמגשר ביניהם לאחר הגשת חוות דעתו, ושהמומחה קיבל על עצמו תפקיד זה – כל זאת מבלי להגיש לבית המשפט בקשה מוקדמת לאשר מהלך חריג זה. אמנם הצדדים ציינו בבקשות הדחיה כי פנו אל פרופ' אבנימלך כמגשר – ואני מצר על כך שלא הבחנתי בכך שמדובר במי שמונה על ידי כמומחה בית המשפט – אך לא הוגשה בקשה מבעוד מועד לבית המשפט, וגם לא הייתי מאשר אותה. אם הסכם הגישור לא היה צולח, או אם הסכם הפשרה לא יאושר, יאלץ פרופ' אבנימלך לשוב לתפקידו כמומחה בית המשפט, ואולי גם להיחקר על ידי הצדדים, מה שאיננו עולה בקנה אחד עם כובעו כמגשר שנפגש עם הצדדים (גם בנפרד). עוד אציין כי נראה מבדיקת תיק בית המשפט עולה כי חוות דעתו של פרופ' אבנימלך לא הוגשה לבית המשפט, אלא רק לצדדים, אלא צורפה עתה לבקשה לאשר את הסדר הפשרה באיחור של כשנה.

לגופו של עניין, אינני יכול לאשר את הסכם הפשרה המוצע, ולו באופן ראשוני. מחוות דעתו של פרופ' אבנימלך עולה לכאורה כי היתה מידה של הטעיה בשימוש שעשו הנתבעות על גבי האריזות מתוצרתן במונחים "מתכלות" ואף "100% מתכלות", "ידידותיות לסביבה", "אקולוגיות", "ירוקות", וכו'. נראה לכאורה כי השקיות אינן מתכלות, אלא מתפרקות – ואף זאת בתהליך שעלול לקחת שנים(תלוי בתנאי הסביבה), ובעיני המומחה ספק אם יש בהן יתרון אקולוגי כנטען בכיתוב שעל גבן. לכן המומחה איננו מאשר לנתבעות, במסגרת הסדר הפשרה, להמשיך ולעשות שימוש בביטויים אלו, והדבר אף מקובל על הנתבעות.

בנסיבות אלו, קשה לקבל שהסכם הפשרה יסתכם בשינוי הכיתוב על גבי האריזות, ולא יכלול מרכיב מסוים של פיצוי לטובת הקבוצה (שעשוי להתבטא, למשל, בהעברת כספים למחקר בנושא התובענה, או לכל מטרה בתחום איכות הסביבה הקרובה לנושא התובענה). גם אם השקיות נשוא התביעה אינן יקרות יותר מאחרות, נותרת הטענה האחרת של התובע, כי היתה פגיעה באוטונומיה של הרצון של חברי הקבוצה, ולכן יש לשקול תשלום פיצוי בגין פגיעה זו, שלאור חוות דעת המומחה איננה, לכאורה, חסרת בסיס.

הצדדים יודיעו בתוך 14 יום אם יש ברצונם להמשיך בשמיעת הראיות בבקשת האישור בפני מותב שיקבע, או לשקול הגשת בקשה מתוקנת להסדר פשרה שיכלול מרכיב של פיצוי לקבוצה התובעת או לציבור.

המזכירות תשלח החלטה זו לצדדים ולמומחה, פרופ' יורם אבנימלך.

ניתנה היום, כ"ד חשון תשע"ד, 28 אוקטובר 2013, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
28/05/2012 החלטה מתאריך 28/05/12 שניתנה ע"י דר' עמירם בנימיני עמירם בנימיני לא זמין
29/05/2012 החלטה על בקשה של תובע 1 כללית, לרבות הודעה הודעה לבית המשפט הנכבד מטעם המבקשת 29/05/12 עמירם בנימיני לא זמין
25/07/2012 החלטה על בקשה של נתבע 1 כללית, לרבות הודעה עמדת המשיבות בנוגע למומחים שהוצעו על ידי המבקשת 25/07/12 עמירם בנימיני לא זמין
28/08/2012 החלטה על בקשה של נתבע 1 כללית, לרבות הודעה בקשת הבהרה באשר להיקף ואופן העברת חומרים למומחה מטעם בית המשפט 28/08/12 עמירם בנימיני צפייה
04/09/2012 הוראה לתובע 1 להגיש תגובה עמירם בנימיני צפייה
28/10/2013 הוראה לנתבע 1 להגיש הגשת מסמך עמירם בנימיני צפייה
18/12/2013 החלטה על בקשה מוסכמת למתן תוקף של פסק דין להסכם פשרה 18/12/13 עמירם בנימיני צפייה
12/05/2015 פסק דין שניתנה ע"י צילה צפת צילה צפת צפייה