טוען...

פס"ד בערעור

דבורה ברלינר18/03/2015

בפני: כב' הנשיאה דבורה ברלינר, אב"ד

כב' השופט ג'ורג' קרא, ס"נ

כב' השופטת אסתר נחליאלי-חיאט

המערער:

עזרא רג'ואן

נגד

המשיבה:

מדינת ישראל

<#2#>

נוכחים:

המערער וב"כ עו"ד עידו רז

ב"כ המשיבה – עו"ד כנרת מור

מערער 1 - נאשם עזרא רג'ואן

פרוטוקול

עו"ד עידו רז: אנו מערערים על חומרת העונש. טרם הטיעונים לעונש עתרנו להפנות את המערער לעבודות שירות בעקבות המלצת שירות המבחן, שפירט את נסיבותיו הקשות, את הליך הטיפול ובית משפט קמא גזר את דינו של המערער למאסר בפועל.

לפני כשבוע הגשתי בקשה לקבל תסקיר משלים בתיק זה, כדי לקבל תמונה מלאה טרם ההחלטה בערעור. לפני מספר ימים, לאחר שהוגשה הבקשה, חזרה אלי רכזת הטיפול בעיריית חולון ומסרה לי שהיא לא יכולה להעביר לי יותר מידי מידע, היא רק אמרה לי שהוא מקבל טיפול ומשתף פעולה. היא הוציאה לי מכתב בו כתבה שמידע נוסף יינתן בהתאם לבקשת בית המשפט, עוד כתוב שהמערער משתף פעולה ומגיע לפגישות.

אני חוזר על בקשתי לשקול קבלת תסקיר משלים על-מנת ששירות המבחן ישוחח עם הרווחה לגבי הטיפול שממשיך המערער לעבור גם מאז מתן גזר הדין, גם במסגרת בריאות הנפש וגם במסגרת הרווחה.

מאז מועד גזר הדין היה שינוי לגבי מציאת מקום עבודה למערער. כתוב בתסקיר מיום 7.9.14 שיש קשיים במציאת מקום עבודה. היום נעשים מאמצים כן למצוא לו מקום עבודה.

עו"ד מור: אנחנו מתנגדים לבקשת הדחיה כיוון שאין מידע חדש. הוגשו שלושה תסקירי מבחן, האחרון מ- 2.9.14 שבו מפורט לענין הקבוצה הטיפולית שכרגע הוגש מסמך לגביה. אין שום דבר חדש ואני לא רואה סיבה.

<#5#>

החלטה

איננו רואים לנכון לדחות את הדיון לצורך קבלת תסקיר.

הנתונים העולים מהאישור של האגף לשירותים חברתיים של עיריית חולון, הם אותם נתונים שהיו בפני בית משפט קמא עובר למתן גזר הדין. אין בכך חידוש. בפני בית המשפט היו שלושה תסקירים ואיננו רואים מקום לדחיה נוספת.

<#3#>

ניתן והודע היום כ' אדר תשע"ה, 11/03/2015 במעמד הנוכחים.

תיאור: תיאור: תיאור: 008422354

תיאור: תיאור: 1

דבורה ברלינר, נשיאה

אב"ד

ג'ורג' קרא, ס"נ

אסתר נחליאלי-חיאט, שופטת

עו"ד רז: לענין נסיבותיו האישיות ומצבו הנפשי ובהמשך המלצת שירות המבחן, אבקש למצות את הענישה בדרך של עבודות שירות, כאשר גם שירות המבחן אומר שקיימת חשיבות להמשיך הטיפול הנפשי במערער בדרך של עבודות שירות.

מדובר במערער שעבר חיים לא פשוטים ולמרות זאת ניסה לקיים אורח חיים נורמטיבי, התגייס לצבא. לאחר התדרדרות במצבו הנפשי בגינה אושפז במצב פסיכוטי, היא שהובילה אותו לבצע עבירות.

המערער מוכר למערכת הפסיכיאטרית. נמצא למעלה משנה בטיפול רציף של המחלקה לבריאות הנפש. לאחרונה החל טיפול שיקום כולל ואני מאמין שכן יצליח להעלות את המערער על דרך הישר. שליחתו למאסר תקטע זאת.

שירות המבחן מדגיש את החשיבות שבהמשך הטיפול והשיקום של המערער ואני סבור, ששליחתו לבית המאסר לא תאפשר הליך טיפול זה. נכון שבבית מאסר גם קיים טיפול בחולי נפש, אבל שירות בתי הסוהר לא ייתן למערער טיפול שיקומי. כאן אני מגיע לפער היחסית קטן בין הענישה שהטיל בסופו של דבר בית משפט קמא, ענישה של 8 חודשים, לבין ענישה בדרך של עבודות שירות.

בית משפט קמא קבע שמתחמי הענישה נעים בין מאסר על תנאי למספר חודשים, בית משפט קמא קבע את מיקומו של המערער בחלק המרכזי תחתון של המתחם. בית משפט קמא היה צריך להסתפק בענישה של 6 חודשי עבודות שירות, כאשר הפער בין 6 ל- 8 חודשים הוא לא פער משמעותי.

ענין נוסף שבית משפט קמא לא התייחס אליו הוא השיהוי בהגשת חלק מכתבי האישום.

אני הפניתי את בית משפט קמא לשורה של פסקי-דין, שם דובר על נזקים חמורים יותר, חלקם במאות אלפי שקלים, בעבירות דומות, גם עבירות מרמה, גניבה וכד'. אני מפנה לסעיף 30 לנימוקי הערעור. בפסקי דין הללו הסתפקו בתי המשפט בענישה בדרך של עבודות שירות.

הנזק כאן, ואני לא מקל בעבירות, משורת כתבי האישום שצירף המערער הוא כ- 8,300 ₪, וצריך להבין שאומנם צורפו מספר תיקים שנראה מאוד גדול, אבל כשאנחנו מעיינים בכתבי האישום אנחנו רואים שהם לא מהרף הגבוה והנזק שנגרם הוא לא ברף הגבוה.

האנשים שנדונו לעבודות שירות הם אנשים נוכלים שביצעו עבירות חמורות יותר של מרמה במאות אלפי שקלים. גם הענישה הנהוגה במקרים דומים היא כן ענישה שלפעמים מתמצה בעבודות שירות. לענין המצב המשפטי ברורה לי הבעייתיות, אבל יחד עם זאת מדובר באדם פגוע שמבצע את העבירות, בין היתר, על רקע מצב נפשי קשה. גם האינטרס הציבורי יצא נשכר במידה והמערער יעלה על דרך המלך, במידה ויצליחו להתוות עבורו שיקום. בית משפט יוכל להטיל צו פיקוח בכפוף לעבודות שירות, דבר שהיה מחזק את המוטיבציה של המערער ומצד שני את יכולת האכיפה של המדינה.

אני סבור שלאור הנסיבות החריגות של המערער, אמו הגיעה לבית המשפט וביקשה גם לומר מספר דברים, הליך הטיפול והשיקום שהוא עובר ובעיקר הפגיעה שבעונש מאסר, אני מבקש לקבל את הערעור, לשלוח את המערער לחוו"ד ממונה ולשקול הפחתת עונש המאסר בכך שתרוצה בעבודות שירות.

עו"ד מור: הערעור על שמונה כתבי אישום שצורפו, כולם בעבירות מרמה ועבירות רכוש שנמשכים לאורך כ- 7 שנים. מלבד 8 תיקים יש למערער עבר פלילי של 5 הרשעות קודמות, גם הן עבירות זהות, מרמה והימורים ובנוסף לכך, המערער בא לבית משפט זה ומבקש שבית משפט זה יפגין כלפיו את מידת הרחמים ויפעיל את השיקום והטיפול, בעוד שהמערער ממשיך ומבצע עבירות. נפתחו לו שני תיקים חדשים שבהם הוא הודה בעוד מספר רב של אירועים של מרמה.

כיום נמצאים שלושה תיקים נוספים, כולם בפני בית משפט שלום בת"א, שגם בהם מנהל המערער הליכים משפטיים, תוך כדי ממשיך לבצע עבירות, התביעה הציעה לב"כ המערער להגיע להסדר של "ניקוי שולחן", פתיחת דף חדש והמערער החליט שלא לצרף את התיקים.

המערער מופיע בפני בית משפט זה כשידיו אינן נקיות ולבו אינו כנה, שכן מבחינתו הוא רוצה שבית משפט זה יראה רק את התיק נשוא הערעור ולא את כל שאר התיקים שמתנהלים בפני בית משפט שלום, אנו סבורים שדין הערעור להידחות.

עו"ד רז: אנו שמענו את המלצת בית המשפט ואנו חוזרים בנו מהערעור.

#6#>

פסק דין

המלצנו אכן בפני המערער וב"כ לחזור בהם מהערעור. את הנימוקים להמלצתנו פירטנו כחלק מהדיון. המלצתנו התקבלה שעל כן הערעור נדחה.

<#3#>

ניתן והודע היום כ' אדר תשע"ה, 11/03/2015 במעמד הנוכחים.

תיאור: תיאור: תיאור: 008422354

תיאור: תיאור: 1

דבורה ברלינר, נשיאה

אב"ד

ג'ורג' קרא, ס"נ

אסתר נחליאלי-חיאט, שופטת

עו"ד רז: אני מבקשים עיכוב עד לאחר פסח.

<#7#>

החלטה

המערער יתייצב לריצוי עונשו בתאריך 15.4.15. על המערער להתייצב בתאריך זה בכלא ניצן, אלא אם כן תהיה הוראה אחרת.

הסנגור ישלים את הליכי המיון והשיבוץ.

הערבויות הקיימות ישמשו להבטחת התייצבותו.

ניתן בזאת צו עיכוב יציאה מהארץ.

<#3#>

ניתן והודע היום כ' אדר תשע"ה, 11/03/2015 במעמד הנוכחים.

תיאור: תיאור: תיאור: 008422354

תיאור: תיאור: 1

דבורה ברלינר, נשיאה

אב"ד

ג'ורג' קרא, ס"נ

אסתר נחליאלי-חיאט, שופטת

הוקלד על ידי סימונה אלפסי

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
28/11/2010 החלטה מתאריך 28/11/10 שניתנה ע"י מרדכי פלד מרדכי פלד לא זמין
31/05/2011 החלטה עידו דרויאן-גמליאל לא זמין
18/09/2014 הוראה לנאשם 1 להגיש אישור התייצבות למאסר עידו דרויאן-גמליאל צפייה
18/03/2015 פס"ד בערעור דבורה ברלינר צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מאשימה 1 מדינת ישראל נאוה שילר
נאשם 1 עזרא רג'ואן רויטל קוצר