טוען...

הוראה לתובע 1 להגיש תחשיב נזק

אבי כהן02/09/2012

מספר בקשה:6

בפני

כב' הרשם הבכיר אבי כהן

מבקשים

יוסף בצראווי

נגד

משיבים

המאגר הישראלי לביטוח רכב-"הפול"

החלטה

בהתאם לסמכותי שלפי תקנות פיצויים לנפגעי תאונות דרכים (מומחים), תשמ"ז – 1986 (להלן – "התקנות"), לאחר שעיינתי בבקשה למינוי מומחה רפואי, בתגובה על הבקשה ובמסמכים הרפואיים שצורפו אני מחליט כך:

עמדת התובעים

התובעים מבקשים למנות מומחים בתחומים: אורטופדיה, פלסטיקה, פסיכיאטריה.

עמדת הנתבעים

הנתבעים מתנגדים לבקשה.

הכרעה

ממונים מומחים בתחומים הבאים: אורטופדיה, פלסטיקה, פסיכיאטריה.

לאחר ששוכנעתי כי קיימת ראשית ראיה לאפשרות קיומה של נכות רפואית בתחום האורטופדיה עקב תאונת הדרכים מושא התביעה (ראו למשל: דוח פינוי מזירת התאונה מיום 27.09.10 וכן מכתב שחרור ממיון מיום 31.10.10), תאונת דרכים מיום 27.09.10, אני ממנה בזאת את ד"ר ברצלון וידאל כמומחה רפואי מטעם בית המשפט בתחום זה.

בנוסף ולאחר ששוכנעתי כי קיימת ראשית ראיה לאפשרות קיומה של נכות רפואית בתחום הפלסטיקה עקב תאונת הדרכים מושא התביעה (ראו למשל: מכתב שחרור ממיון מיום 31.10.10 וכן סיכום תיק מטופל מבי"ח לוינשטיין מיום 7.09.11), תאונת דרכים מיום 27.09.10, אני ממנה בזאת את ד"ר יוסי שם טוב כמומחה רפואי מטעם בית המשפט בתחום זה.

בנוסף ולאחר ששוכנעתי כי קיימת ראשית ראיה לאפשרות קיומה של נכות רפואית בתחום הפסיכיאטריה עקב תאונת הדרכים מושא התביעה (ראו למשל: דוח עובד סוציאלי ד"ר רימונה סייג מיום 9.11.10 וכן סיכום פסיכוסוציאלי מיום 13.12.10 וכן מכתבו של ד"ר רוזמן ולדימיר מביה"ח הילל יפה מיום 19.09.11), תאונת דרכים מיום 27.09.10, אני ממנה בזאת את ד"ר משה זוהר כמומחה רפואי מטעם בית המשפט בתחום זה.

בסעיף 13 לתגובה לבקשה למינוי מומחים מבקשת הנתבעת מבית המשפט להתעלם ממכתבה של הפסיכולוגית הקלינית גב' טל-חן נוי בטיעון כי המדובר בחוות דעת אסורה.

מעיון במסמך הנ"ל מצאתי כי המדובר במכתב של פסיכולוגית אשר טיפלה בנפגע תקופה ארוכה עובר למועד התאונה ועפ"י דבריה הטיפול הופסק לאור הטבה במצבו של המטופל אשר חזר לטיפול לאחר תאונת הדרכים נשוא תביעה זו.

נוכח העולה ממכתבה של הפסיכולוגית אני רואה בו מעין סיכום טיפול תוך שהיא מפנה להערכה ואבחון פסיכיאטרי לצורך טיפול תרופתי וככזה הוא איננו אסור בהגשה ראה דבריו של כב' השופט אליעזר ריבלין בספרו תאונות הדרכים סדרי דין וחישוב פיצויים (מהדורה רביעית 2012) בהתייחסו לגישת ת המשפט בכל הקשור בהגשת מסמכים בתחום הפסיכיאטריה:

"במקרים אלו, גישת ביהמ"ש כלפי ההיתר להמציא לעיונו מסמכים מסוימים עשויה להיות ליברלית, כי בתחום הנפשי, כדי לאפשר מתן חוו"ד רפואית על הנבדק, הצורך בקבלת אינפורמציה מאחרים, כמו לגבי קטין – ממוריו בבית הספר, הינו חיוני לשם מתן חוות דעת פסיכיאטרית. במקרים אלה, אין מנוס לעתים מלהביא לידיעת המומחה מידע שאינו מותר בד"כ לנוכח ההגבלה הקבועה בתקנות 8-9 לתקנות המומחים. אין לאסור על מומחה פסיכיאטרי, להבדיל ממומחים אחרים, להשתמש במכשיר החשוב, המקובל בתחום זה, של שיחות עם אנשים היכולים לתת למומחה מידע מועיל על הנבדק – רע"א 7265/95 שרון גלדשטין נ. בראל – כב' הש' טירקל. מה שמהווה צילום רנטגן עבור האורטופד, הינו מה שמידע על התנהגות האדם, מצבו הנפשי, מאפייני אישיותו, הישגיו וכישוריו לפני התאונה ואחריה – מהווה עבור הפסיכיאטר.

הנפגע ובעלי הדין ימציאו למומחים מסמכים עפ"י הוראות תקנה 8 לתקנות, כאשר תשומת לב הצדדים והמומחים לאיסור שבתקנה 8(א) סיפא בדבר הגשת מסמכים הכוללים חוות דעת רפואית.

בחוות דעתם מתבקשים המומחים להתייחס גם לשאלות הבאות:

  • האם נותרה לנפגע נכות זמנית או צמיתה כתוצאה מן התאונה, ואם כן – באיזה שיעור. המומחים מתבקשים להתייחס לשאלת הקשר בין התאונה לבין מצב הנפגע במועד הבדיקה.
  • האם יש לצפות לשיפור או להחמרה במצבו הרפואי של הנפגע בעתיד.
  • האם הנפגע סובל ממגבלות תפקודיות בעקבות הנכות הרפואית הנ"ל, וזאת במיוחד בשים לב לעבודתו ולמקצועו.
  • האם יהיה הנפגע זקוק לטיפולים רפואיים בעתיד בשל הנכות הרפואית הנ"ל, ואם כן – מהם סוגי הטיפולים ומהי העלות המשוערת של הטיפולים האלה לפי המחירים הנכונים היום.

המומחה בתחום הפסיכיאטריה יחווה דעתו באשר למצבו הנפשי של הנפגע בשים לב לרקע הרפואי עובר לתאונה כפי שעולה ממכתבה של הפסיכולוגית גב' טל-חן נוי.

המומחים מתבקשים להגיש את חוות דעתם באופן ובמועד הקבועים בתקנה 15 לתקנות. כמו כן מתבקשים המומחים לפרט בחוות דעתם את המסמכים הרפואיים אשר היו בפניהם במועד מתן חוות דעתם.

ככל שהמומחים אינם זמינים לבדיקה ולהגשת חוות דעת במועד ו/או ככל שקיימת מניעה אחרת מצד המומחים מלפעול עפ"י החלטת מינוי זו, יודיעו על כך מיידית לבית המשפט.

שכר טרחת המומחה בתחום האורטופדיה יהיה בסך 4,500 ₪ בצירוף מע"מ.

שכר טרחת המומחה בתחום הפלסטיקה יהיה בסך 4,500 ₪ בצירוף מע"מ.

שכר טרחת המומחה בתחום הפסיכיאטריה יהיה בסך 6,000 ₪ בצירוף מע"מ.

בנסיבות העניין, נוכח התיעוד שהוצג, אופי הפגיעה ונסיבותיה, אני מורה כי הנתבעים ישאו, כמימון ביניים, בשכ"ט המומחה וכן בעלויות הבדיקות עפ"י תקנה 9 (א) לתקנות. שכה"ט ישולם ע"י הנתבעים ישירות למומחה, בתוך 30 יום מיום קבלת דרישת תשלום מהמומחה. השאלה על מי מהצדדים יוטלו באופן סופי שכ"ט המומחה ועלויות הבדיקות הנ"ל תיבחן, במידת הצורך, בהמשך ההליכים בתיק.

הוראות המשך דיוניות

בהמשך להוראות הדיוניות הראשוניות שניתנו בהחלטה הראשונה בתיק (בדבר הליכים מקדמיים), ניתנות הוראות דיוניות משלימות, כמפורט להלן:

התובעים יגישו לתיק ובמישרין לנתבעים תחשיב נזק, בצירוף כל המסמכים עליהם מבקשים הצדדים להסתמך, לרבות חוות דעת אקטוארית, וזאת בתוך 30 יום מיום מיום שיקבלו את אחרונת חוות דעת המומחים שמונו, כאשר הנתבעים יגישו תחשיב הנזק כאמור מטעמם בתוך 30 יום מיום קבלת תחשיב הנזק מטעם התובעים, לתיק וכן במישרין לתובעים.

מובהר, כי, עפ"י סדרי העבודה העכשוויים בבית משפט זה, תיק פלת"ד ייקבע ויידון בפני שופט רק לאחר שהושלמו בו כל ההליכים המקדמיים, רק לאחר שהוגשו בו כל חוות דעת המומחים שמונו (או שהוגשו כל מסמכי קביעת דרגת נכות עפ"י דין) ורק לאחר שהוגשו בו כל תחשיבי הנזק מטעם כל הצדדים. עד לאותו שלב, התיק יידון ע"י רשם, כאשר רשם אינו עוסק בשאלות במישור החבות, ככל שישנן, ובשלב זה גם אינו עוסק בהצעות פשרה מטעם ביהמ"ש.

בעלי הדין מתבקשים להגיש בתוך 10 ימים מיום הגשת תחשיב הנזק מטעם הנתבעים הודעה משותפת, חתומה ע"י כל בעל הדין, באם הגיע כבר בפועל אותו שלב דיוני, כך שניתן יהיה להעביר המשך הטיפול בתיק לשופט. ככל שהצדדים לא יגישו הודעה כאמור במועד הנ"ל, יוחזקו הצדדים כמי שהשלימו את כל ההליכים המקדמיים, על כל המשתמע מכך!

מבוטלים כל דיון או תזכורת פנימית הרשומים בפניי בתיק, ובמקומם תירשם תזכורת פנימית בפניי ליום 30.03.13.

המזכירות תשלח החלטתי זו לב"כ הצדדים ולמומחים שמונו בהחלטה זו (למומחים תשלח המזכירות גם טופס מינוי כנהוג).

ניתנה היום, ט"ו אלול תשע"ב, 02 ספטמבר 2012, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
02/09/2012 הוראה לתובע 1 להגיש תחשיב נזק אבי כהן צפייה
02/09/2012 החלטה מתאריך 02/09/12 שניתנה ע"י אבי כהן אבי כהן צפייה
13/09/2012 החלטה מתאריך 13/09/12 שניתנה ע"י אבי כהן אבי כהן צפייה
19/09/2015 הוראה לתובע 1 להגיש ת.ע.ר מי-טל אל-עד קרביס צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
תובע 1 יוסף בצראווי יניב בקאל
נתבע 1 המאגר הישראלי לביטוח רכב-"הפול" משה עבדי