טוען...

החלטה על (א)בקשה למתן החלטה בבקשת התובעים למתן צו עיון במסמכים 07/04/14

רונית פינצ'וק אלט07/04/2014

מספר בקשה:62

בפני

כב' השופטת רונית פינצ'וק אלט

מבקשים

יבגני שבצוב
ע"י ב"כ עו"ד אבי זילברפלד

נגד

משיב

בנק הפועלים בע"מ
ע"י ב"כ עו"ד י' לוינסון

משיבה פורמאלית אנה ספקטורוב

ע"י ב"כ עו"ד יעל תותחני

החלטה

בהחלטה מיום 07.07.2013, הושארה ההכרעה בעניין גילוי דו"ח הביקורת הפנימית, סעיף 3.18 לדרישה, למועד מאוחר יותר, לאחר שהדו"ח יוגש לבית המשפט על מנת שניתן יהיה להתרשם מתוכנו, ורק אז ייקבע אם מדובר בדו"ח שהוכן לצרכי משפט או לשם הפקת לקחים.

לאחר שבחנתי את הדו"ח ולאחר ששקלתי את טענות הצדדים והטעמים השונים בדבר הצורך בגילויו ולחילופין הצורך בחסיונו, הגעתי לכלל מסקנה כי מדובר בדו"ח ביקורת פנימית, שנערך על ידי מבקר המשיב, ושאינו חוסה תחת חסיון של מסמך שהוכן לצורך ולקראת הליכים משפטיים.

על גבי דף השער של דו"ח הביקורת, הנושא את הכותרת "מתן אשראי לרכישת כלי רכב באמצעות מתווכים מקבוצת "פריים מוטור", מופיע המשפט "דו"ח ביקורת זה נערך לקראת הליך משפטי צפוי, בעקבות תלונות לקוחות הבנק בדבר אי קבלת כלי רכב שרכשו תוך קבלת מימון מהבנק". כידוע, בבואו של בית המשפט לבחון ולפרש טקסט זה או אחר, לא יסתפק בכותרתו, וכחלק מהתהליך הפרשני ייבחן את תוכנו ומהותו של הטקסט. לאור הגיון זה, עצם העובדה שמוסד בנקאי כלל בטקסט משפט כאמור לעיל, אינה מקנה לתוכנו של המסמך חסיון אוטומטי, ובית המשפט יבדוק ויתרשם האם תוכנו חוסה תחת החסיון בהתאם למבחנים שנקבעו בפסיקה.

הדו"ח נשוא הבקשה אינו חוסה תחת החסיון אותו העניק המחוקק והפסיקה לחומר שהוכן לצרכי הליך משפטי, שכן תכליתו של דו"ח זה שונה בעיקרה, והיא קיומו של הליך הפקת לקחים. אכן, המציאות העובדתית והמשפטית מורכבת יותר מחלוקה דיכוטומית שבין דו"ח ביקורת ודו"ח שהוכן לצרכי הליך משפטי תלוי ועומד, ולא פעם, דו"ח הנו יציר כלאיים של השניים, ומשמש בערבוביה לשם שתי התכליות. במקרה כזה נדרש בית המשפט להכריע מהי מטרתו הדומיננטית של אותו דו"ח, או לחילופין, ובמקרים המתאימים, יכול הוא לעשות שימוש בטכניקת "העפרון הכחול", תוך קביעה שחלקים מסויימים ראויים להיות מסווגים באופן המעניק להם חסיון, ואילו חלקים אחרים, ראויים לגילוי. בנסיבות המקרה שבפניי, לא מצאתי כי הדו"ח הספציפי או חלקים ממנו, ראויים להיכנס לגדרו של החסיון שלעיל, זאת מאחר וניתן לקבוע כי אופיו המובהק של דו"ח זה הנו כשל דו"ח שהוכן לצרכי ביקורת פנימיים, וכאשר לא התרשמתי כי בגילויו יהיה בכדי לפגוע או לגרום לנזק כלשהו למשיב.

לאור האמור, אני מורה על גילויו של דו"ח הביקורת הפנימית, הן למבקשים וכן למשיב והן למשיבה הפורמאלית.

בשים לב לבקשתו של המשיב, לא לסרוק את הדו"ח ישירות לתיק, בכדי שתינתן לו השהות הנדרשת לבחון את ההשלכות ואת דרך התמודדותו עם החלטה זו, אני מעכבת ההחלטה למשך 30 יום.

יוער כי המבקשים ובא כוחם אינם רשאים לעשות שימוש בדו"ח זה פרט לשם ניהול תביעתם כאן.

ניתנה היום, ז' ניסן תשע"ד, 07 אפריל 2014, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
16/05/2013 החלטה על (א)בקשה בהסכמה להארכת מועד להגשת תגובת הנתבע לבקשת התובעים למתן צו עיון במסמכים 16/05/13 רונית פינצ'וק אלט לא זמין
19/05/2013 הוראה לתובע 1 להגיש (א)ת.ע.ר רונית פינצ'וק אלט צפייה
26/05/2013 החלטה על (א)בקשה בהסכמה להארכת מועד להגשת תגובת הנתבע לבקשת התובעים למתן צו עיון במסמכים 26/05/13 רונית פינצ'וק אלט צפייה
07/07/2013 החלטה על (א)תשובה לתגובה בעניין מתן צו עיון במסמכים 07/07/13 רונית פינצ'וק אלט צפייה
07/04/2014 החלטה על (א)בקשה למתן החלטה בבקשת התובעים למתן צו עיון במסמכים 07/04/14 רונית פינצ'וק אלט צפייה
04/11/2014 החלטה על (א)בקשה לקביעת מועד להגשת תצהירי עדות ראשית מטעם נתבע 1 רונית פינצ'וק אלט צפייה