טוען...

החלטה על בקשה של מבקש 1 כללית, לרבות הודעה ביטול פס"ד 11/04/13

עידית כלפה11/04/2013

מספר בקשה:3

בפני

כב' הרשמת עידית כלפה

המבקש:

שמעון לוי

נגד

המשיב:

יניב בשארי

החלטה

1. בקשה לביטול פסק דין שניתן כנגד המבקש בהעדר הגנה ביום 20.10.12.

ברקע הבקשה תביעה כספית להשבת סך של 23,628 ₪ אשר שולמו ע"י המשיב לבנק הפועלים בשנת 2006 בגין ערבותו להלוואה שנטל המבקש.

טענות המבקש בתמצית הינן כי אינו מכיר כלל את המשיב וכי לא זו בלבד שלא ביקש אותו לערוב להלואה עבורו, אלא שאף לא ידע על קיומה של ערבותו לנוכח העובדה כי למעשה ניטלה ההלוואה על שמו ומחשבונו בעבור אחר, שמעון דדון, שאינו צד לתובענה זו, ומר דדון הוא אשר טיפל בכל הנדרש לשם נטילת ההלוואה, לרבות כפי המסתבר בדיעבד, בהחתמת המשיב על ערבות להלוואה, ללא ידיעתו של המבקש ואף בניגוד לרצונו.

יתר על כן, ולגופו של תשלום טוען המבקש כי משנתבע לתשלום חוב ההלוואה (עפ"י פסק דין מיום 2.2.03), בעקבות אי עמידתו של מר דדון בפירעונה, התנהל מר דדון מול הבנק ובשנת 2006 פרע את החוב באמצעות הסדר ותיק ההוצאה לפועל נסגר.

המבקש אף טוען כי התובענה מוגשת בשיהוי כבד המסב לו נזק ראייתי משמעותי.

ביום 9.5.11 פנה המשיב אל המבקש במכתב דרישה לתשלום החוב הנתבע בתובענה, אולם כפי הנטען, שילם מר דדון למשיב במהלך השנים סך של 13,500 ₪ ואף נתן לו במתנה מכשיר סוניפלייסטיישן, וכל זאת לסילוק החוב.

לתמיכה בטענותיו צירף המבקש לבקשתו גם תצהיר מטעם מר שמעון דדון, המאמת את האמור.

2. אין חולק כי המבקש ידע על קיומה של התובענה נגדו, למצער ביום 6.8.12, מועד בו חתם על ייפוי כח לעו"ד בן חנן, מי שנשכר תחילה כבא כוחו, ייצוג אשר לא נתממש לבסוף (יצוין במאמר מוסגר כי במובן זה אין משמעות לטענת אבי המבקש כי לא קיבל לידיו את כתב התביעה, לנוכח הידיעה הברורה על קיומו כאמור).

אלא, שכטענת המבקש פעל הוא ללא לאות לטיפול בענייניו, לרבות פנייה למר דדון אשר החל לפעול להשגת המסמכים הרלבנטים ולהשגת ייצוג משפטי הולם למבקש. בתוך כך אף פנה עוה"ד בן חנן לב"כ המשיב בבקשה למתן ארכה להגשת כתב הגנה עד לסוף פגרת הקיץ, 31.8.12.

לגרסת המבקש, בעודו סומך את שתי ידיו על פעולתו של בא כוחו, בשיתוף הפעולה עם מר דדון, ניתן כנגדו פסק הדין, אשר לא נתקבל על ידו.

רק ביום 27.2.13 הגיע שליח לבית המבקש ומסר לו את טופס האזהרה, אז הבין כי ניתן כנגדו פסק דין בהעדר הגנה וביום 14.3.13 עתר בבקשה זו לביטולו.

2. כידוע, בבקשות מסוג זה, מקום שאין המדובר בפגם בהמצאה, מסורה ההכרעה לשיקול דעתו של בית המשפט, הבוחן הן את הסיבה למחדל בגינו לא הוגש כתב ההגנה וחשוב מכך, את שאלת סיכויי ההגנה.

עמדת המוצא עפ"י ההלכה הנוהגת בסוגיה, גורסת כי יש להעדיף, דרך כלל, את השגת המטרה העיקרית של עשיית משפט צדק על פני מגמה של שמירה קפדנית על כללי הפרוצדורה.

אמנם, יש לבחון כל מקרה על פי נסיבותיו, אולם הדבר נעשה תוך שימת לב לעקרון היסוד השזור בפסיקת בתי המשפט בדבר זכות הגישה לערכאות, הנתפסת כזכות בעלת אופי חוקתי, אשר אין לפגוע בה אלא לתכלית ראויה ובמידה שאינה עולה על הנדרש, ולפיכך תוך מתן דגש על הצורך במתן יומו של בעל דין בבית המשפט.

יפים לענייננו דברי כב' הש' א' פרוקצ'יה ברע"א 00/ 8292 גבריאל יוספי נ' שמואל לוינסון (ניתנה ביום 27.2.01, לא פורסמה):

"ההתייחסות להליך ביטול פסק דין שניתן במעמד צד אחד נעשית על רקע ההכרה הבסיסית בקיומה של זכות גישה חוקתית לכל אדם לערכאות המשפט. זכות זו משקפת הכרה חוקתית בזכותו של הפרט לקיים דיון אמיתי, מלא והוגן בבית המשפט. האופי החוקתי של זכות הגישה לערכאות מקרין על הפרשנות העקרונית הניתנת להוראות סדר הדין, ומשליך על אמות המידה להפעלת שיקול הדעת השיפוטי המיושמות ביחס להסדרים הדיוניים הספציפיים. בכלל זה יש לדבר השלכה גם על המבחנים מתי ובאלו נסיבות ראוי לבטל פסק דין שניתן במעמד צד אחד מבלי שלצד האחר ניתן יומו בבית המשפט להעלות את הגנתו." 

במסגרת השיקולים, יש להביא בחשבון גם את מידת הפגיעה בציפייתו של בעל הדין שכנגד ביחס לסופיות ההליכים, ובמקרה שלא נתגבשה ציפייה כאמור יש ואפשר להכיר אף בטעות של בעל הדין (ויש הגורסים שאף בטעות העולה כדי התרשלות מצידו).

ר' בש"א 5925/01 נסימי נ' הודיה מושב עובדים להתיישבות שיתופית בע"מ, פ"ד נ"ו (1) 193.

ציפייה כאמור אינה מתגבשת לשם הדוגמא כאשר עסקינן בפרק זמן אשר לא הצמיח כשלעצמו את אינטרס ההסתמכות.

3. אמנם, המחדל באי הגשת כתב הגנה במועד רובץ לפתחו של המבקש, אולם, מששקלתי בהסבריו, לא שוכנעתי כי הדבר נבע מתוך זניחת ענייניו או זלזול בהליך, כי אם מתוך השתלשלות עניינים אשר לא היתה בשליטתו המלאה משסמך שתי ידיו על פעולתו של בא כוחו דאז, ולפיכך לא מצאתי בנקודה זו כי יהא זה נכון וצודק לדקדק עימו תוך היצמדות חסרת פשרות לכללי הפרוצדורה.

יצוין, כי רבות נפסק באשר לצורך לנהוג גמישות ביישום הפרוצדורה כאשר שורת הצדק מחייבת כן, ובמיוחד מקום שניתן לרפא את הפגם ע"י פסיקת הוצאות הצד שכנגד.

עמדה כאמור, שיש בה מן האיזון הנדרש במצבים כגון אלה, הובעה בבש"א 6708/00 אהרון נ' אהרון, פ"ד נד(4) 702:

"סדרי הדין הם משרת יעיל, אך אדון מסוכן. התעלמות מהם היא מסימני ההיכר של שיטה רופפת ופרומה, אך דבקות-יתר במקום שבו נדרשת התחשבות עלולה להיתפס כקפריזית ושרירותית. סדרי הדין נועדו לצנן אך לא להקפיא, לווסת ולנתב אך לא לשתק. בסופו של יום, סדרי הדין נועדו להגשים זכויות מהותיות, ואלה צריכות לעשות את שלהן. גישה מהותית מרחיבה, שתום-הלב הוא ממי התהום שלה, אינה יכולה להיות מלווה על-ידי סדרי דין קפוצים ונוקשים יתר על המידה. התרבות המשפטית נבחנת לא רק על-ידי הזכויות המוגנות; לעתים דווקא דרכי הגישה הן המהוות בבואה אמיתית למצבו של המתדיין."

4. הדברים נאמרים שכן בכל הנוגע לסיכויי ההגנה, כמובן מבלי שניתן יהא לקבוע דבר לגופה של התובענה בשלב זה, הרי שמעיון בטענות המבקש, ומבלי שתשתמע קביעת עמדה באשר לעניינים הטעונים הוכחה, עולה לכאורה תמונה של הגנה אפשרית, אשר יש בה כדי להצדיק במכלול הנסיבות מתן יומו בבית המשפט ע"י ביטול פסק הדין שניתן נגדו במעמד צד אחד.

יש לזכור, כי אין המבקש חייב להראות כי הגנתו היא איתנה ובטוחה ודי לו אם יראה כי ההגנה אפשרית, כי שמיעת עמדתו בנושא המחלוקת אכן עשויה להוביל את בית המשפט ליתן החלטה שונה מזו שניתנה.

עיון בבקשה ובתגובות לה, על התצהירים שצורפו, מלמד כי המדובר בגרסאות עובדתיות סותרות, הטעונות בירור והוכחה בראיות.

אמנם, למשיב טענות כנגד גרסת המבקשת אשר מקומן להתברר לגופן שכן לא ניתן לקבוע ממצאים שבעובדה בשלב זה, אולם לא ניתן בשל כך לשלול על אתר הגנת המבקש ויש ליתן לו יומו בבית המשפט ע"י ביטול פסק הדין ומתן הזדמנות להשמעת טענותיו, לרבות האפשרות להוכחת גרסתו בראיות.

5. לאור כל האמור, ולנוכח ההלכה המקובלת לפיה יש בד"כ להעדיף את השגת המטרה העיקרית לעשיית משפט צדק על פני מגמה של שמירה קפדנית על כללי פרוצדורה, יש מקום בנסיבות העניין לשמר את זכות הפניה לערכאות ובאיזון הנכון ליתן למבקש יומו בבית המשפט.

לפיכך, פסק הדין שניתן כנגד המבקש ביום 20.10.12 יבוטל בכפוף לתשלום הוצאות בסך כולל של 5,000 ₪, אשר ישולמו למשיב בתוך 30 יום מקבלת החלטה זו.

כתב ההגנה יוגש בתוך 30 יום ממועד ביצוע התשלום.

6. מזכירות בית המשפט מתבקשת להמציא החלטה זו לב"כ הצדדים.

ניתנה היום, א' אייר תשע"ג, 11 אפריל 2013, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
30/09/2012 החלטה מתאריך 30/09/12 שניתנה ע"י עפרה גיא עפרה גיא צפייה
11/04/2013 החלטה על בקשה של מבקש 1 כללית, לרבות הודעה ביטול פס"ד 11/04/13 עידית כלפה צפייה
16/02/2014 הוראה לנתבע 1 להגיש הגשת מסמך עפרה גיא צפייה
22/10/2014 החלטה שניתנה ע"י אורנה סנדלר-איתן אורנה סנדלר-איתן לא זמין
07/06/2015 החלטה שניתנה ע"י גיל דניאל גיל דניאל לא זמין
28/07/2015 פסק דין שניתנה ע"י אורנה סנדלר-איתן אורנה סנדלר-איתן צפייה
06/10/2021 החלטה על (א)בקשה של נתבע 1 בתיק 16060-03-14 מתן הוראות / הבהרה אורנה סנדלר-איתן צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
תובע 1 יניב בשארי ניצחון גואטה
נתבע 1 שמעון לוי גיא אבני