טוען...

החלטה על בקשה של נתבע 2 כללית, לרבות הודעה בקשה לדחייה על הסף (בהסכמה) 05/02/13

יעקב שינמן05/02/2013

מספר בקשה:5

לפני :

כב' השופט יעקב שינמן

התובע (המשיב):

ישראל קולפניצקי

נגד

הנתבעים:

(הנתבעים 2-3 המבקשים):

  1. קול טימבר בע"מ
  2. עמי קולפניצקי
  3. אריק קולפניצקי

החלטה

(בבקשה לסילוק על הסף מחמת חוסר סמכות עניינית)

בפניי בקשת הנתבעים 2 – 3 לדחייה על הסף של התובענה ולחילופין להורות על העברת הדיון בתביעה לבית המשפט לענייני משפחה המוסמך לדון בתובענה.

הרקע לבקשה :

  1. התובע והנתבעים 2 – 3 הם אחים. התובע הגיש תביעה נגד הנתבעת 1 (להלן: "החברה") ונגד הנתבעים 2 – 3, בעלי השליטה בחברה והדירקטורים בה.
  2. החברה העוסקת בתחום הסחר בעץ, הוקמה בשנת 1979 על ידי מר קופל קולפניצקי ועל ידי התובע (האח הבכור) והנתבע 2 (האח האמצעי). שנים לאחר מכן, הצטרף גם הנתבע 3 (האח הצעיר). בהמשך ולאחר פרישת האב מהחברה, 3 האחים הם בעלי המניות היחידים בחברה.
  3. כיום, הדירקטורים בחברה הינם הנתבעים 2 – 3 בלבד וזאת לטענת התובע, לאחר שהוא נאלץ להתפטר מכהותנו כדירקטור בסוף שנת 2011 על רקע סכסוך עם שני אחיו.
  4. לטענת התובע, בעל מניות מיעוט בחברה, מאז שהוא סולק על ידי הנתבעים 2 – 3 מתפקידו כמנכ"ל מצליח בחברה, הוא נתון לסדרת פעולות מקפחות וחמורות הפוגעות בזכויותיו כבעל מניות.

תמצית טענות הנתבעים בבקשה ובתשובה לתגובה

  1. בהתאם לסעיף 1(2)(ו) לחוק בית המשפט לענייני משפחה, תשנ"ה – 1995 (להלן: "החוק"), הסכסוך נשוא התביעה יידון בבית משפט לענייני משפחה. עניינו של הסכסוך בניהל וחלוקה של מכלול נכסי משפחת קולפניצקי המבוססים על עסק משפחתי מוצלח שהוקם על ידי אביהם של האחים וסבם.
  2. הסכסוך נשוא התובענה הוא סכסוך משפחתי גם לדעת התובע עצמו, כאמור בכתב התביעה. אין מדובר רק בסכסוך הנוגע לזכויות הנתבעת 3, אלא לשורה של חברות ונכסים בבעלות המשפחה שחלוקתם בין בני המשפחה נבעו מההקשרים המשפחתיים. הסכסוך לא נגרם ממחלוקות עסקיות, אלא מענייני מעמד במשפחה ונסיונותיו של התובע, כאח בכור לכפות את דעתו ולהשתלט על עסקי המשפחה לטובת האינטרסים האישיים שלו.
  3. התובע מודה כי לאורך כל הדרך ההתנהלות בחברה לא נבעה מזכויות "אמיתיות" אלא ממעמד משפחתי. גם בכתב ההגנה שהגיש התובע כנגד תביעת החברה בת.א. 17555-08-11 הוא טען כי מדובר ב"חברה משפחתית".
  4. הסכסוכים בין הצדדים נוגעים לכלל החברות והנכסים ולא רק לנכס זה או אחר ומעורבים בהם רק בני משפחה, ולא צדדים שלישיים ומטעם זה יש להעביר את הדיון בתובענה לבית משפט לענייני משפחה.
  5. ההליכים המוזכרים בתגובה הינם הליכים שננקטו על ידי החברה שלה אישיות משפטית נפרדת במישור היחסים בין החברה לבין מנהלה המתחרה בעסקיה או חייב לה כספים ולא ניתן לדון בהם בפני בית משפט לענייני משפחה שכן אין חברה נחשבת "בן משפחה" וההליכים אינם "סכסוך במשפחה". המצב שונה לגבי סכסוכים הנוגעים לענייני הניהול והשליטה על הנכסים המשפחתיים המשותפים ובהם החברה. את החברה ניתן לצרף לדיון בבית משפט לענייני משפחה בהתאם לסעיף 6ו' לחוק.

תמצית תגובת התובע

  1. יש לדחות את הבקשה: עילת הסכסוך במקרה זה אינה "סכסוך בתוך המשפחה", כי אם סכסוך עסקי בין בעלי מניות, שותפים עסקיים שהם גם אחים. כך גם הסכסוך בתנ"ג 34691-06-12 הנדון בבית משפט זה. בנוסף לשני הליכים אלו, קיים הליך נוסף המתנהל בין החברה לבין התובע בבית המשפט המחוזי בתל אביב יפו בתא"ק 13389-06-12 במסגרתו נתבע התובע לסלק את חובו בכרטיס החובה – זכות של החברה.
  2. מקור הסכסוך העסקי במחלוקות בין האחים בדבר אופן ניהול החברה וסדרי הניהול בה.
  3. הסכסוך נשוא תיק זה הינו המשך ישיר לתביעה קודמת שפתחו הנתבעים 2 – 3 - בחודש אוגוסט 2011 (ת.א. 17555-08-11) כשעתרו לבית משפט זה באמצעות החברה לקבלת סעדים זמניים וקבועים נגד התובע ונגד חברת סגול שיווק והשקעות בע"מ (להלן: "חברת סגול"). הליך זה נמחק ביוזמת החברה תוך פסיקת הוצאות לטובת התובע וחברת סגול.
  4. החלת כללי הפסיקה ביחס להבחנה בין סכסוכים שראויים להידון בבית משפט לענייני משפחה לבין סכסוכים עסקיים המערבים בני משפחה אך אינם סכסוך בתוך המשפחה, מובילה להמסקנה כי הסכסוך נשוא תיק זה ראוי לידון בבית משפט זה.
  5. מכתב ההגנה שהגישו הנתבעים 2 – 3 עולה כי הם רואים בסכסוך מול התובע כסכסוך עסקי בניהול החברה וגם החברה מעידה כך בכתב הגנתה.

דיון

  1. לאחר שעיינתי בבקשה, בתגובה לבקשה ובתשובה לתגובה, אני סבור כי יש לדחות את הבקשה מהטעמים הבאים;
  2. סמכותו של בית המשפט לענייני משפחה לעניין תובענה אזרחית שבין בני משפחה מותנית בכך שסיבתה או מקורה של התובענה הם "סכסוך בתוך המשפחה" ונדרש קשר בין התובענה האזרחית לבין הסכסוך המשפחתי.
  3. ברע"א 6558/99 חבס ואח' נ' חבס, פד"י נד(4), 337 (2000) (להלן: "עניין חבס"), עמ' 344 נפסק לעניין אמת המידה לקביעת הקשר בין עילת התביעה לבין הסכסוך בתוך המשפחה:
    "10. נראה לי כי אמת-המידה לקביעת הקשר בין עילת התביעה לבין הסכסוך בתוך המשפחה היא שהסכסוך המשפחתי תרם תרומה משמעותית לגיבושה של עילת התביעה. נמצא, כי מחד גיסא לא די בקשר רחוק וזניח. מאידך גיסא לא נדרש שהסיבה היחידה והבלעדית להיווצרותה של עילת התביעה הוא הסכסוך המשפחתי. די בכך שהסכסוך המשפחתי תרם תרומה נכבדה וחשובה להיווצרותה של עילת התביעה, כדי שנראה את עילתה של התובענה בסכסוך בתוך המשפחה.
    ...

11. מתי נאמר כי אופיו המשפחתי של הסכסוך תרם תרומה משמעותית לגיבושה של עילת התביעה? התשובה הינה, כי יש לאתר את גורמי הסכסוך השונים תוך בחינת השאלה אם לגורמים המשפחתיים הייתה השפעה נכבדה וחשובה להיווצרותה של עילת התביעה. בעניין זה ניתן לסמוך על כמה הנחות (עובדתיות), המשקפות את מציאות החיים. כך, למשל, ניתן להניח כי ככל שיחסי המשפחה הם קרובים יותר (כגון בני-זוג), כך השפעתם על גיבושה של התובענה היא גדולה יותר. בדומה, ככל שמספרם של גורמים לבר-משפחתיים (כגון זרים ליחסי המשפחה) הוא רב יותר, כך קטנה תרומתם של יחסי המשפחה על עיצובה של עילת התביעה. בדומה, אם בין בני המשפחה קיימים קשרים עסקיים שונים, ורק באחד מהם התגלע סכסוך, בעוד שהאחרים מתנהלים כסדרם, יש להניח כי השפעת הקשר המשפחתי על התובענה שבה התגלע הסכסוך אינה משמעותית. ".

  1. את ההכרעה בנתונים העובדתיים לגבי מהות הסכסוך יש לעשות על פי כתבי הטענות של הצדדים כאשר ראש וראשון בהם הוא כתב התביעה (ראה: עניין חבס, שם, עמ' 345).
  2. מעיון בטענות הצדדים עולה כי מלבד תיק זה, מתנהלים בין הצדדים תיקים נוספים כדלקמן:
    ת.א 17555-08-11 - תביעת החברה נגד התובע ונגד חברת סגול שעניינה לאסור על האחרונים להשתמש בסודות מסחריים של החברה.
    ת.א. 13389-06-12 - תביעת החברה נגד התובע בהליך של סדר דין מקוצר להשבת חובו של התובע לחברה לאחר שהתפטר מתפקידיו הניהוליים בה.
    תנ"ג 34691-06-12 - תביעה נגזרת שהגישו התובע וביתו בשם חברת קול חב ליבוא וסחר עצים בע"מ.
  3. אני סבור כי גם אם לאחר עיון בכתב התביעה אגיע למסקנה כי מדובר ב"סכסוך בתוך המשפחה", עדיין עצם העובדה שהנתבעים 2 – 3 בחרו לנקוט בשם החברה ונגד התובע 2 הליכים אחרים בבית המשפט האזרחי ולא בבית משפט לענייני משפחה, מלמדת על כך שגם לדעתם ההכרעה בסכסוך בין התובע לחברה ובעלי מניותיה נתונה לבית המשפט האזרחי.
  4. התביעות האמורות לעיל הינן תביעות העוסקות בפן מסויים של הסכסוך בין התובע לבין החברה, המנוהלת על ידי הנתבעים 2 – 3 ומעצם הגשת התביעות הקודמות ניתן ללמוד כי גם הנתבעים 2 – 3 רואים בסכסוך זה "סכסוך עסקי".
  5. עצם העובדה שהתביעות הקודמות שהגישו הנתבעים 2 – 3 נגד התובע בבית משפט אזרחי סותרת את טענת הנתבעים 2 – 3 כי הסכסוכים ביניהם נוגעים לכלל החברות והנכסים ומעורבים בהם אך בני משפחה ובשל כך יש להעביר את הסכסוך לבית המשפט לענייני משפחה.
  6. אמנם בהליכים הקודמים פתחה החברה, ולא הנתבעים 2 – 3 עצמם, אולם גם התביעה הנוכחית מופנית כלפי החברה עצמה, כאשר, כמצוין בכתב התביעה, בפועל "העומדים מאחוריה" הם הנתבעים 2 – 3 הפועלים באמצעותה (ראה: לדוגמא, סעיפים 32, 44, 72 לכתב התביעה).

סוף דבר

  1. לאור כל האמור לעיל, אני דוחה את הבקשה.

2. הנתבעים 2+3 (המבקשים) ישלמו ביחד לתובע (המשיב) שכ"ט עו"ד בגין בקשה זו בסך

כולל של 3,600 ₪ בתוך 30 יום מהיום וממועד זה ואיך יתווספו לסכום הפרשי הצמדה

וריבית כחוק.

ניתנה היום, כ"ה שבט תשע"ג, 05 פברואר 2013, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
05/02/2013 החלטה על בקשה של נתבע 2 כללית, לרבות הודעה בקשה לדחייה על הסף (בהסכמה) 05/02/13 יעקב שינמן צפייה
27/01/2014 החלטה על בקשה של נתבע 1 גילוי מסמכים /פרטים נוספים/שאלון 27/01/14 יעקב שינמן צפייה
14/05/2014 החלטה על בקשה דחופה בכתב מטעם התובע 14/05/14 יעקב שינמן צפייה