טוען...

החלטה על בקשה של מערער 1 פטור מאגרה / עירבון / ערובה / השבת אגרה (בהסכמה) 28/09/12

ראובן שמיע28/09/2012

מספר בקשה:1

בפני

כב' השופט ראובן שמיע

מבקשים

כאולה גול

נגד

משיבים

1. ופאא שיך

2. היועץ המשפטי לממשלה

2. מדינת ישראל

החלטה

מונחת לפני בקשה לפטור את המבקשת מתשלום אגרה וכן מהפקדת ערבון בגדר הליך ערעור על פסק דין של בית המשפט קמא, על פי הנטען המבקשות, נעדרות יכולת כלכלית. עוד נטען, כי סיכויי ההליך טובים.

לעניין פטור מתשלום מאגרה – לטענתן המבקשות מדובר במבקשת 1 שהיא גרושה ומפרנסת יחידה של בתה ממשכורת של 5000 ₪ ושתיהן גרות בבית אבי מבקשת 1.

פטור מתשלום האגרה יינתן מקום בו שוכנע בית המשפט כי אין ביכולתו של המבקש לשלם את האגרה וסיכוייו של ההליך אותו יזם המבקש, להתקבל. התנאים לפטור – מצב כלכלי קשה וסיכויים טובים להצלחת ההליך – מצטברים ודי שאחד מהם אינו מתקיים כדי להצדיק סירוב לבקשת הפטור (בש"א 1528/06 יוסף ורנר נ' כונס הנכסים הרשמי, 17.01.2007). בעניין זה ראוי להדגיש, כי משמעות הנטל המוטל על המבקש להוכחת קיומן של התנאים הקבועים בתקנות האגרות למתן הפטור, הינו כי על המבקש "... לפרוש בפני בית המשפט תשתית עובדתית מלאה ביותר ועדכנית בדבר מצבו הכלכלי בהתאם לדרישת התקנות" (שם). ודוק, על המבקש פטור מאגרה לתמוך את בקשתו בתיעוד בדבר חוסר יכולתו הכלכלית לשלם את האגרה ואין די באמירות בעלמא. מעיון בבקשה ובנספחים אשר צורפו, עולה כי המבקשת 1, עובדת ומשכורתה סבירה ולמבקשות מקום מגורים ללא שכירות.

ביהמ"ש לא שוכנע איפוא שהוכחה אותה חוסר יכולת כלכלית המצדיקה פטור מאגרה.

הבקשה לפטור מאגרה נדחית איפוא.

לענין הבקשה להפקדת ערבון

מטרת הערבון היא לתת למשיבים מענה להוצאותיהם אם יידחה הערעור. השיקולים שיש לשקול לצורך מתן הפטור מהפקדת ערבון הם מצבו הכלכלי של המבקש וסיכוייו של ההליך אותו יזם להתקבל (ראה בש"א 1528/06 יוסף ורנר נ' כונס הנכסים הרשמי , 17.10.2007 (להלן- "עניין ורנר ")). התנאים לפטור הם מצטברים, ודי שאחד מהם אינו מתקיים כדי להצדיק סירוב לבקשת הפטור.

בעניין זה נקבע, כי קיים שוני בין תכלית האגרה לבין תכלית הערבון, כך שפטור מאגרה אינו גורר באופן אוטומטי פטור מערבון ותיתכנה תוצאות שונות לשתי בקשות הפטור ( בש"א 6411/11 אייל שני נ' עו"ד ארז חבר, נאמן לנכסי החייב 3.10.2011; עניין ורנר , שם). לכן, בשונה מהבקשה לפטור מתשלום אגרה, אין די בהוכחת העדר יכולת כלכלית אישית של מבקש הפטור, ועליו להוכיח בנוסף. כי אין באפשרותו להיעזר בסביבתו הקרובה לשם גיוס כספי ערבון.

במקרה דנן, לא הוצגו בפני ביהמ"ש תדפיסי בנקים המצביעים על מצב כלכלי קשה כמוכן למבקשות מקום מגורים והכנסה סבירה. כמו כן, המבקשות לא התייחסו לעניין ניסיונותיהן לגייס כספים ממעגל קרוביהם ולא הניחו תשתית מלאה ומפורט ת לביסוסה .

לפיכך, לאחר ששקלתי את מכלול השיקולים הנוגעים בעניין, בחנתי את מהות ההליך ומידת מורכבותו, שיעור ההוצאות הצפויות, וסיכויי הערעור, נחה דעתי, בשים לב למצבם הכלכלי של המבקש , כי יש להעמיד את הערבון בסכום של 4500 ₪ בלבד.

הערבון יופקד, אפוא, תוך 14 יום מהיום, והאגרה תשולם גם כן תוך 14 יום שאם לא כן הערעור יידחה ללא הודעה נוספת.

ניתנה היום, י"ב תשרי תשע"ג, 28 ספטמבר 2012, בהעדר הצדדים.

030221329

ראובן שמיע, רשם

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
28/09/2012 החלטה על בקשה של מערער 1 פטור מאגרה / עירבון / ערובה / השבת אגרה (בהסכמה) 28/09/12 ראובן שמיע צפייה
22/10/2012 הוראה לבא כוח מערערים להגיש עיקרי טיעון יעקב צבן צפייה
06/12/2012 פסק דין מתאריך 06/12/12 שניתנה ע"י יעקב צבן יעקב צבן צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מערער 1 - תובע כאולה גול אסעד מזאוי
מערער 2 - תובע ופאא שיך אסעד מזאוי
משיב 1 - נתבע מדינת ישראל ליאורה חביליו
משיב 2 היועץ המשפטי לממשלה ליאורה חביליו