טוען...

פסק דין מתאריך 06/12/12 שניתנה ע"י יעקב צבן

יעקב צבן06/12/2012

המערערות

1. כאולה גול

2. ופאא שיך

ע"י עו"ד אסעד מזאווי

נגד

המשיבה

מדינת ישראל

ע"י עו"ד ענבל משה

פסק דין

ערעור על פסק דינו של בית משפט השלום בירושלים (כב' השופטת ע' זינגר) מיום 24.6.2012 בת.א. 32099-04-10.

1. המערערות הן אם ובתה שטענו בכתב התביעה שהוגש לבית משפט שלום, כי בתאריך 11.10.2007 בצהריים נכנסו שוטרים שלא כדין לביתה, ערכו חיפוש ללא הסכמתה, הזיזו חפצים, הפכו את הבית חרף התנגדותה. החיפוש המתואר והתנהגות השוטרים יצרו טראומה שהצריכה את המערערות לפנות לרופא ולקבלת תרופות הרגעה.

2. לאחר שמיעת עדויות וראיות, מצא בית משפט קמא כי במהלך האירוע, המערערת 1 הייתה היסטרית ונוצרה אווירה מתוחה ולא נעימה, אולם השוטרים לא פעלו באופן מכוון לפגוע בה תוך כוונה להפר את זכויותיה, אלא במילוי תפקידם בהתאם להבנתם. עם זאת, השוטרים שגו בהבנת המצב החוקי בדרך בה הפעילו את שיקול הדעת. חלק מהפעולות שביצעו השוטרים היו בלתי חוקיות ועל כן מצאה השופטת קמא לחייב את המשיבה באחריות ובנזק. בכל הקשור להיקף הנזק, קבעה השופטת: "האירוע נופח מעבר לכל פרופורציה סבירה... מהתרשמותי כל האירוע... לא הגיע לשעתיים. לא בוצעה במסגרתו אלימות בלתי סבירה והכוח היחידי שהופעל היה להזזת התובעת מאמצע גרם המדרגות כדי לעלות לדירתה ולערוך בה חיפוש", לא הושחת רכוש, אם כי המחפשים גרמו לאי סדר בבית. לאחר בחינת פסיקה של מקרים דומים או קרובים, פסקה השופטת לשתי המערערות פיצוי בסך 5,000 ₪ וכן שכר טרחה בסך 1,160 ₪.

3. בערעור נטען, כי החיפוש היה בלתי חוקי ובפיצוי לא ניתן משקל לעצם הפרת החוק, לכאב וסבל שנגרם למערערות, להתנהלות הבלתי חוקית של המשטרה, לפגיעה בזכויות יסוד, הפגיעה בפרטיות ועוד נטען, כי לא נפסקו הוצאות ראליות, מה עוד שעיקר המחלוקת בין הצדדים נסובה על עצם האחריות.

4. משנקבעה אחריות ואין חולק היום על עצם קיומה, נותר לדון בשאלת הנזק בלבד. השופטת דנה בנזק זה באופן מפורט, פירטה את שיקוליה ולא מצאתי מקום להתערב בשיקולים אלה. כידוע, הלכה היא שהתערבות ערכאת הערעור בגובה הנזק היא מצומצמת. הוא הדין בסוגיית ההוצאות.

עם זאת, הסכום שנפסק בכל הקשור להוצאות שכר טרחה הינו נמוך מדי, שכן הדיון התמקד בסוגיית האחריות ונושא זה הצדיק עבודה ניכרת וגם אם התוצאה הנזקית אינה גבוהה, היה מקום לפסוק סכום גבוה יותר להוצאות ושכר טרחה.

לאור האמור, אני מעמיד את סכום ההוצאות ושכר הטרחה הכולל בשתי הערכאות על 5,000 ₪ (במקום 1,160 ₪ שנפסקו בבית משפט קמא). כפוף לתיקון זה הערעור נדחה.

להחזיר הפיקדון.

המזכירות תשלח העתק פסק הדין לב"כ הצדדים.

ניתן היום, כ"ב בכסלו התשע"ג, 6 בדצמבר 2012, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
28/09/2012 החלטה על בקשה של מערער 1 פטור מאגרה / עירבון / ערובה / השבת אגרה (בהסכמה) 28/09/12 ראובן שמיע צפייה
22/10/2012 הוראה לבא כוח מערערים להגיש עיקרי טיעון יעקב צבן צפייה
06/12/2012 פסק דין מתאריך 06/12/12 שניתנה ע"י יעקב צבן יעקב צבן צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מערער 1 - תובע כאולה גול אסעד מזאוי
מערער 2 - תובע ופאא שיך אסעד מזאוי
משיב 1 - נתבע מדינת ישראל ליאורה חביליו
משיב 2 היועץ המשפטי לממשלה ליאורה חביליו