טוען...

החלטה על בקשה דחופה למחיקת כותרת ולחילופין להארכת מועד להגשת בר"ל 16/12/13

סיגל אלבו16/12/2013

מספר בקשה:1

בפני

כב' הרשמת הבכירה סיגל אלבו

מבקשים

אלברט אנונו

נגד

משיבים

סנרג'י שניידר סולאר בע"מ

החלטה

להלן הבהרה להחלטה שניתנה ביום 9.12.13: סעיפים 14-17 להחלטה מיום 9.12.13 מקורם בטעות ויש למחקם ממסמך ההחלטה.

למען הספר ספק, להלן ההחלטה המתוקנת:

לפני בקשה למחיקת כותרת התביעה.

  1. המשיבה (להלן: "התובעת") הגישה כנגד המבקש (להלן: "הנתבע") תביעה בסדר דין מקוצר לתשלום סכומים בגין התקנת מערכת סלולארית שביצעה עבור הנתבע.
  2. בכתב התביעה נטען, כי ביום 8.11.11 התקשרו הצדדים בהסכם להתקנת מערכת סולארית עוקבת לייצור חשמל על ידי התובעת, תמורתה התחייב הנתבע לשלם לתובעת סך של 255,000 ₪ בתוספת מע"מ. כן התחייב הנתבע לשלם כל אגרה, היטל או הוצאה נוספת הכרוכה בהתקנת המערכת. באותו היום התקשרה התובעת גם עם בנו של הנתבע בהסכם זהה.
  3. התובעת טוענת כי ביצעה כל שהוטל עליה על מנת להרכיב את המערכות בחצר ביתו של הנתבע ושל בנו עד לחיבורה לתשתית החשמל והפעלתן המלאה של המערכות ובמהלך יוני 2012 סיימה את עבודתה. עד להגשת התביעה, שילם הנתבע סך של 172,724 ₪ ובנו שילם סך של 137,931 ₪.
  4. במהלך חודש ינואר 2013 נגרם ככל הנראה נזק למערכות של הנתבע ושל בנו בשל הרוחות החזקות שהיו, ואף שלא פרעו את חובם לתובעת, פנו הנתבע ובנו אליה וביקשו לתקן את הנזק שנגרם למערכות. התובעת הסכימה לתקן את הנזק בכפוף לתשלום יתרת התמורה, אך הנתבע ובנו סירבו לכך ואף דרשו לבטל את ההסכמים בין הצדדים.
  5. התובעת טוענת כי סירובו של הנתבע לשלם את יתרת התמורה מהווה הפרה יסודית של ההסכם בין הצדדים ולחילופין התנהגות הנתבע מהווה התעשרות שלא כדין על חשבון התובעת על-פי חוק עשיית עושר ולא במשפט, שכן המערכות של הנתבע ושל בנו היו מחוברות לתשתית החשמל והנתבע ובנו זכו לקבל תשלום בגין ייצור החשמל מחברת החשמל בסך של למעלה מ-50,000 ₪ כל אחד.
  6. הנתבע טוען כי יש למחוק את כותרת התביעה, שכן במסגרת התביעה טענה התובעת כי הנתבע ובנו ניסו להתעשר על חשבונה שלא כדין וטענה כי עילת התביעה הינה חוזית ולחילופין מכוח של עילת עשיית עושר ולא במשפט. טענה מכוח עילת עשיית עושר ולא במשפט אינה כשירה להתברר בסדר דין מקוצר. די בכך שחלק מהתביעה אינו בר תביעה בסדר דין מקוצר על מנת שהעניין יידון בסדר דין רגיל.
  7. עוד טוען הנתבע, כי התביעה הוגשה בחוסר תום לב, שכן זו הוגשה בעקבות דרישות טענות שהעלה הנתבע כנגד התובעת ולאחר שהנתבע ביטל את ההסכם בשל הפרתו היסודית על ידי התובעת.
  8. בתגובה טוענת התובעת, כי התביעה כשירה להתברר בסדר דין מקוצר, שכן צירפה לכתב תביעתה הסכם חתום על ידי הנתבע, מסמכים המעידים על ביצוע התחייבויותיה וכן תדפיס הנהלת חשבונות של הנתבע אצל התובעת. לטענת התובעת, כאשר מוגשת תביעה בסדר דין מקוצר שאחת מעילותיה הינה עשיית עושר ולא במשפט, הרי שאם בסיסה ההיסטורי של התביעה נעוץ בהסכם תהא התביעה ראויה להידון בסדר דין מקוצר. במקרה זה, הנתבע חתם על הסכם עם התובעת וסכום התביעה הינו יתרת התמורה אשר התחייב הנתבע לשלם לתובעת על-פי ההסכם עליו חתם, ועל כן גם מקורה של עילת התביעה בגין עשיית עושר ולא במשפט הוא בהסכם חתום על ידי הצדדים.
  9. בתשובה טוען הנתבע, כי התובעת לא הסתפקה בעילה החוזית וביקשה לכלול בתביעתה עילה נוספת של עשיית עושר ולא במשפט, הפוסלת את התביעה מלהתברר בסדר דין מקוצר. עוד טוען הנתבע, כי תביעת המשיבה אינה תביעת השבה וכי מקורה של עילת עשיית עושר ולא במשפט אינו נעוץ בהסכם בין הצדדים. הנתבע מוסיף וטוען כי גם העובדה כי יש לו טענות הגנה רבות בפני התביעה מצדיקה את מחיקת כותרת התביעה.

דיון

  1. מעיון בכתב התביעה ובמסמכים שצורפו אליו, כי התביעה נגד הנתבע מבוססת בראש וראשונה על עילה חוזית מכוח הסכם שנכרת בין הצדדים להתקנת מערכת סלולארית עבור הנתבע וכי הסכום הנתבע הוא יתרת התמורה שלא שולמה על-פי ההסכם. העילה בעשיית עושר ולא במשפט הועלתה כעילה חלופית, כאשר גם מקורה ההיסטורי של עילה זו הוא בהסכם שנחתם בין הצדדים, עליו מבוססת התביעה, שכן אף הסכום הנתבע על-פי עילה זו הוא סכום יתרת התמורה החוזית.
  2. בעניין זה נפסק, כי כאשר בסיסה ההיסטורי של העילה בעשיית עושר ולא במשפט נעוץ בחוזה, הרי שהתביעה ראויה להתברר בסדר דין מקוצר (ראו: רע"א 7420/95 אריאל נ' רותם חברה לביטוח בע"מ, פ"ד נ(4) 514).
  3. אשר לטענת הנתבע, כי יש למחוק את כותרת התביעה מהטעם שהתביעה הוגשה בחוסר תום לב לאחר שהנתבע ביטל את ההסכם עם התובעת עקב הפרתו היסודית על ידי התובעת, הרי שטענה זו אינה עילה למחיקת כותרת התביעה. גם העובדה כי לנתבע טענות הגנה רבות בפני התביעה אינה עילה למחיקת כותרת התביעה, כי אם עילה למתן רשות להתגונן.
  4. לפיכך, אני דוחה את הבקשה למחיקת כותרת ומחייבת את הנתבע בהוצאות התובעת בגין בקשה זו בסכום של 1,000 ₪. הנתבע יגיש בקשת רשות להתגונן בתוך 20 יום.

ניתנה היום, י"ג טבת תשע"ד, 16 דצמבר 2013, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
09/12/2013 הוראה לנתבע 1 להגיש כתב הגנה סיגל אלבו צפייה
16/12/2013 החלטה על בקשה דחופה למחיקת כותרת ולחילופין להארכת מועד להגשת בר"ל 16/12/13 סיגל אלבו צפייה
21/01/2014 הוראה לנתבע 1 להגיש כתב הגנה סיגל אלבו צפייה
23/09/2014 הארכת מועד גד ארנברג לא זמין
22/01/2017 הוראה לתובע 1 להגיש (א)תצהיר אפרת אייכנשטיין שמלה צפייה