טוען...

החלטה שניתנה ע"י פנינה לוקיץ

פנינה לוקיץ28/12/2017

לפני כב' השופטת פנינה לוקיץ'

התובעת בת.א. 28375-02-14

הנתבעת בת.א. 18927-05-14

אשר שמואלי עבודות עפר בינוי ופתוח בע"מ

נגד

נתבעים בת.א. 28375-02-14

1. א.א. אבו חמוד בע"מ – תובעת בת.א. 18927-05-14

2. סרחאן נסאר

החלטה

בהמשך לדיון שהתקיים בפני ביום 12.11.17, ולאחר עיכוב שמקורו בצורך בקבלת העתק מלא של חוות דעת המומחה לאור תקלה שנוצרה, אני נדרשת לתת הוראות באשר להמשך ניהול ההליך.

1. בפני מתבררות תביעות הדדיות הנוגעות להתחשבנויות בין הצדדים בעקבות פרוייקטים שונים בהם ביצעה הנתבעת, א.א. אבו חמוד בע"מ (להלן: "אבו חמוד"), עבודות שונות כקבלן משנה של התובעת, אשר שמואלי עבודות עפר בינוי ופתוח בע"מ (להלן: "אשר שמואלי").

תביעת אשר שמואלי הועמדה על סך של 430,000 ₪ ואילו תביעת אבו חמוד הועמדה על סך של מליון ₪.

2. לצורך קידום בירור התביעה מונה על ידי, עוד בחודש 6/16 מר אבנר ברק, כמומחה, על מנת שיחווה דעתו ביחס לטענות ההדדיות באשר לזכאות לקבלת כספים מהצד האחר, כאשר הוריתי לשני הצדדים להפקיד בקופת בית המשפט סכום להבטחת חלקו בשכ"ט המומחה.

יצויין כי המינוי נעשה לאחר שהוגשו תצהירי עדות ראשית, כך שההנחה היתה כי כל מסמך שהצדדים מבקשים להציג להוכחת תביעותיהם ההדדיות כבר היה אמור להיות מונח בפני המומחה.

3. במשך תקופה ארוכה לא הפקידו הצדדים את הכספים שהוריתי על הפקדתם כתנאי לכניסת המינוי לפועל, ורק לאחר שניתן פסק דין המוחק את התביעות בשל כך, וכן התקבלה הודעת המומחה ממנה עלה כי שני הצדדים לא שתפו עימו פעולה לצורך קידום מתן חוות הדעת, הודיעו הצדדים על הסכמה לביטול פסק הדין וקידום ההליכים מול המומחה. יש מקום לציין כי מהודעת הצדדים עלה כי התובעת, אשר שמואלי, לא קידמה את המינוי בשל סברתה כי מדובר במינוי שלא בתחום הנדרש.

ואכן בחודש 11/16 יצא המינוי לפועל, אולם גם החלטת המינוי החדשה לא הביאה את הצדדים לפעולה כלשהי במשך 3 חודשים (!) ועד לפנייה נוספת של המומחה, כך שזה החל בפועל, לקדם את מתן חוות הדעת רק בחודש 3/17.

4. בחודש 6/17 דיווח המומחה כי קיבל חומר (חלקי) מהצדדים, וכי פניות שלו לב"כ אבו חמוד לא נענו. בהחלטה שניתנה בעקבות זאת הוריתי לאבו חמוד להמציא תשובות לשאלון שהמציא המומחה וכל מסמך נוסף שהוא מבקש להסתמך עליו, וכן ניתנו הוראות למומחה באשר להשלמת חוות הדעת באם הדבר לא יעשה.

5. ביום 17.9.17 התקבלה חוות דעת המומחה (לאחר שהתבקשה ואף ניתנה לו ארכה נוספת לעשות כן על מנת שהמומחה יקיים פגישות נוספות עם הצדדים וב"כ) וממנה עולה כי המומחה, למרות כל נסיונותיו לקבל מידע מלא יותר מהצדדים, לא הצליח לעשות כן, ולפיכך הוא ערך חוות דעתו ובה ציין מספר אפשרויות הנובעות משאלות הנוגעות לנטל ההוכחה המוטל על כל אחד מהצדדים.

בתמצית, ומבלי שהדבר יהווה סקירה מקיפה של כל האמור בחוות הדעת, המומחה מצא כי עפ"י הכרטסות והמסמכים שהוצגו לו, קיימת יתרת חובה של אבו חמוד כלפי אשר שמואלי בסך של למעלה מ-326,000 ₪, זאת לאחר שהוא ניכה מסכום החוב תקבולים שהתקבלו ממועצה מקומית עראבה, לאחר הגשת התביעה כאן, מכוח פסק דין שניתן בהליך אחר שהתנהל בין אשר שמואלי למ.מ. עראבה (ת.א. (קריות) 30728-05-14).

6. בחלקה השני של חוות הדעת, לאחר שפרט המומחה והסביר כיצד הגיע לחישוביו אלו, התייחס המומחה לאפשרות שתתקבלנה טענות אבו חמוד לפיהן אשר שמואלי אינה זכאית כלל לחייבה בחומרים בסך של 564,650 ₪ כפי שחייבה אותה (בכל הפרויקטים שביצעו ביחד), והגיע למסקנה כי במקרה כזה דווקא אשר שמואלי היא החייבת לאבו חמוד.

חלק זה של ההתחשבנות בין הצדדים נוגע לחיוב שביצעה אשר שמואלי בגין חומרים שהיא טוענת כי סיפקה לאתרי העבודות בעבור אבו חמוד. מאחר ואין מחלוקת כי אבו חמוד צריך היה לשאת במלוא ההוצאות הכרוכות בביצוע העבודות, הרי שהיא זכאית לתשלום (בדרך של חיוב נגדי) מאבו חמוד בגינן. אבו חמוד מכחיש באופן גורף וכוללני את החיובים בגין חומרים.

בהקשר לסוגייה זו ציין המומחה כי אשר שמואלי אמנם סיפקה רשימת חיובים מפורטת של החיובים שנעשו על ידה בגין חומרים, אולם לא הציגה אסמכתאות ביחס לכל אחד מהחיובים והקשר בינו לבין העבודות שביצעה אבו חמוד (כאשר אין ברשותה תעודת משלוח או הזמנה חתומה על ידי אבו חמוד). מנגד, ועל אף שניתנו לאבו חמוד מספר הזדמנויות לעשות כן, הוא לא הציג אסמכתאות המעידות על כך שהוא רכש את החומרים בהם מדובר באופן ישיר. מאחר והמומחה לא סבר כי תפקידו להכריע על מי מוטל הנטל להוכיח מה בסוגיה זו, הוא הותירה להכרעת בית המשפט תוך שהוא מציג את התוצאות השונות של החישובים האפשריים (תוך שציין מפורשות כי אין בכך לגרוע מעמדתו כפי שפורטה ברישת חוות דעתו).

7. על אף שאשר שמואלי טוענת כי טענות אבו חמוד בנוגד לחיוב בחומרים הינה בבחינת הרחבת חזית (טענה שספק בעיני אם יש לה בסיס בהתחשב בטיעונים שבכתבי הטענות) וכן טוענת כי טענות אלו עומדות בניגוד לאישור שניתן ע"י אבו חמוד להתחשבנויות שנערכו בין הצדדים קודם להגשת התביעות, הרי שבדיון בפני הסכימה, מבלי להודות שהנטל מוטל עליה, להמציא רשימה מלאה של החיובים בצירוף האסמכתאות שבידי התובעת ואשר יש בהם להוכיח את רכישת החומרים לאתרים בהם עבד אבו חמוד. בנוסף, לאור טענה אבו חמוד כי יתכן והחומרים סופקו לאתר אחר בו ביצעה אשר שמואלי או מי מטעמה עבודות, הסכים ב"כ לצרף תצהיר באשר לאי ביצוע עבודות באתרים אחרים בעראבה במקביל לעבודות שבוצעו באמצעות אבו חמוד.

במקביל ולאור הערות בית המשפט בדיון, ביקש ב"כ אבו חמוד הזדמנות נוספת לאפשר לו, לאחר קבלת הנתונים המלאים שברשות אשר שמואלי, להמציא מסמכים המעידים על רכישת החומרים בהם מדובר באופן ישיר על ידי אבו חמוד.

8. על אף שלדעת אשר שמואלי אין מקום לתת לאבו חמוד הזדמנות נוספת, מעבר לאינספור ההזדמנויות שנתן המומחה (ובהעדר מסמכים כלשהם שהוצגו במסגרת גילוי מסמכים או הוגשו יחד עם תצהירי אבו חמוד), אני סבורה כי יש לאפשר לאבו חמוד אפשרות אחרונה בהחלט להעמיד גרסתו (להבדיל מהכחשה גורפת) כנגד טענות אשר שמואלי ביחס לחיובים בגין חומרים, ולהמציא כל מסמך שברשותו ואשר יש בו, לתמוך בטענתו כי איזה מהחומרים הכלולים בחיובים לא הומצאו/שולמו על ידי אשר שמואלי, אלא ישירות על ידו.

בניגוד לסברת אשר שמואלי, וכפי שציינתי בפני ב"כ בדיון, בסוגיה זו נראה כי יש טעם רב בטענת אבו חמוד, כי הנטל להוכיח את צדקת החיובים מוטל על אשר שמואלי ואין די בהמצאת רשימה שהיא ערכה על מנת להוכיח את זכותה לחייב את אבו חמוד, כל עוד לא ניתן אישור של אבו חמוד לאיזה מהחיובים.

אין בלבי כל ספק כי במסגרת ביצוע העבודות אכן סיפקה אשר שמואלי חומרים לצורך ביצוע העבודות (והיא זכאית לחייב את אבו חמוד בגינם), אולם משהתגלעה מחלוקת בין הצדדים באשר להתחשבנות ביניהם, אין אשר שמואלי יכולה להסתפק בעצם ביצוע החיובים על ידה כהוכחה לזכאותה לעשות כן. באם אשר שמואלי לא טרחה להחתים את אבו חמוד על אספקת החומרים ו/או על החיובים (בין אם במעמד אספקת החומרים ובין אם בשלב מאוחר יותר בעת עריכת התחשבנות ביניהם), עליה הנטל לשכנע כי אכן החיובים שכללה בהתחשבנות בין הצדדים, הינם חיובים שהיא זכאית לחייב בהם את אבו חמוד.

9. משכך ולאור העובדה כי מדובר בסוגיה המערבת גם ידע מקצועי באשר לאפשרות לבחון נחיצות החומרים לעבודות מסויימות והקשר בין אספקתם הנטענת לבין הפרויקטים המשותפים, אני סבורה כי יש מקום שהמומחה ישלים את חוות דעתו ויתיחס לגופן של הטענות הנוגעות לחיובים בחומרים, תוך שיבחן באם אכן מדובר בחומרים שסופקו לאתרים בהם עבד אבו חמוד (ככל שהדבר ניתן להילמד מהמסמכים עצמם), ובאם כן באיזה שיעור הם הוכחו על ידי אשר שמואלי.

מנגד, באם אכן יספק אבו חמוד מסמכים המעידים על אספקת חומרים שנרכשו על ידו לאתרי העבודה הרלבנטיים, האם יש בכך לסתור את חיובי אשר שמואלי ובאיזו מידה.

בכדי לקדם את השלמת חוות הדעת אני מורה לאשר שמואלי להמציא למומחה עם העתק לב"כ אבו חמוד, בתוך 30 יום, את הרשימה המפורטת של החיובים, בצירוף כל אסמכתא חשבונאית או אחרת המצויה בידי אשר שמואלי להוכחת אספקת החומרים המופיעים בכל חיוב לאתר בו עבד אבו חמוד כקבלן משנה שלה. את הרשימה ילווה תצהיר של גורם מוסמך אצל אשר שמואלי אשר יצהיר ויפרט להיכן סופקו החומרים, ובמידת הצורך איזה אתרי עבודה היו לאשר שמואלי בתקופה הרלבנטית לכל חיוב (או קבוצת חיובים) באזור הסמוך למקום אספקת החומרים (באם מצוין כי האספקה היתה לעראבה, איזה אתרי עבודה היו לאשר שמואלי בעראבה באותה תקופה).

הודעה על המצאת רשימה מפורטת כאמור בצירוף תצהיר (ללא המסמכים עצמם) תומצא לבית המשפט במקביל.

לאחר קבלת הרשימה ימציא אבו חמוד, לכל היותר בתוך 30 יום, תצהיר מפורט, הנתמך במסמכים, המתייחס לכל אחד מהחיובים הכלולים ברשימת אשר שמואלי, וככל שהוא מכחיש קבלת החומרים באתר העבודה יציג חשבוניות המעידות על רכישת החומרים בהם מדובר על ידו מספק אחר לצורך ביצוע העבודה. הודעה על המצאתה למומחה תמסר לבית המשפט במקביל.

יובהר ויודגש כי לא תנתנה ארכות נוספות לביצוע האמור, לנוכח השלב אליו הגיע ההליך, ולנוכח העובדה כי את הפעולות הללו היו חייבים שני הצדדים לעשות במסגרת תצהיריהם (וקודם לכן במסגרת גילוי מסמכים).

10. מאחר ומדובר בהשלמה לחוות הדעת (לאחר שהמומחה ניסה, ככל יכולתו, לקבל את הנתונים מהצדדים קודם לעריכת חוות הדעת), ולאור העובדה כי מדובר בבירור פרטני של עשרות אם לא מאות חיובים, אני סבורה כי המומחה זכאי לשכר טרחה נוסף בגינה וקודם לתחילת עבודתו הנוספת (לאחר שיראה את היקף המסמכים שהצדדים מספקים לו בהתאם להחלטה זו) ימציא דרישת שכ"ט לבית המשפט, כאשר בשכרו הנוסף ישאו הצדדים בחלקים שווים.

צד שלא ישלם למומחה את חלקו בחוות הדעת המשלימה, על פי קביעתי, כתבי טענותיו ימחקו.

לאור התמשכות ההליך כמתואר לעיל, אין בכוונתי לאפשר לצדדים להתעכב בביצוע האמור לעיל.

11. חרף טענות ב"כ אשר שמואלי באשר ל"משיכת ההליך" על ידי אבו חמוד, טענות אשר לאור האמור לעיל וההתנהלות מול המומחה בהחלט יש להן בסיס, אינני מוצאת בשלב זה לחייב את אבו חמוד בהוצאות אשר שמואלי, או להתנות את השלמת המסמכים כאמור בהפקדת ערובה.

אולם אבהיר ואדגיש בפני אבו חמוד וב"כ כי לא אאפשר חריגה ממסגרת הזמן שקצבתי לעיל או עיכוב בהפקדת שכ"ט המומחה כפי שיקבע על ידי, ואורך הרוח הננקט בהחלטה זו לא יהווה סימן לבאות. אי המצאת מסמכים ע"י אבו חמוד כאמור לעיל תביא למסקנה כי אין באפשרותו להציג ראיות המעידות על רכישת החומרים, בגינם חויב על ידי אשר שמואלי (בהיקף שאשר שמואלי יצליח לפרט ולהסביר לשביעות רצונו של המומחה), באופן ישיר, והמסקנה המשפטית תיגזר ישירות מכך.

התיק יעלה לעיוני עם הגשת הודעות הצדדים ולכל המאוחר בעוד 65 יום.

ניתנה היום, י' טבת תשע"ח, 28 דצמבר 2017, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
07/05/2014 החלטה על בקשה של נתבע 1 צו לא תעשה (צו מניעה) זמני 07/05/14 לובנה שלאעטה חלאילה צפייה
12/02/2015 החלטה שניתנה ע"י ליאת דהן חיון ליאת דהן חיון צפייה
17/05/2015 הוראה לתובע 1 להגיש תצהיר פנינה לוקיץ צפייה
23/01/2016 החלטה שניתנה ע"י פנינה לוקיץ' פנינה לוקיץ צפייה
15/06/2016 החלטה שניתנה ע"י פנינה לוקיץ' פנינה לוקיץ צפייה
20/09/2016 פסק דין שניתנה ע"י פנינה לוקיץ' פנינה לוקיץ צפייה
22/11/2016 הוראה למומחה בית משפט להגיש (א)חוות דעת מומחה פנינה לוקיץ צפייה
28/12/2017 החלטה שניתנה ע"י פנינה לוקיץ פנינה לוקיץ צפייה