טוען...

הוראה לתובע 1 להגיש עיון

אלעד שביון17/05/2016

17 מאי 2016

לפני:

כב' הרשם אלעד שביון

התובע:

יוסף קרני

ע"י ב"כ עו"ד דורון נור

-

הנתבעת:

האגודה לתרבות הדיור

ע"י ב"כ עו"ד קרן בלום-ברקין

החלטה

בפניי בקשת התובע לפטור אותו מהגשת תצהיר עקב המצאת העתק מהחשבוניות שברשותו.

רקע כללי:

1. ביום 23.2.15 נערך דיון קדם משפט בתיק במסגרתו ציין ב"כ התובע כדלקמן:

"לבקשת חברתי לאחר שאקבל תצהיר גילוי מסמכים כללי מטעמם, נאפשר עיון הדדי במסמכים המוזכרים בתצהירי גילוי המסמכים ובמסגרת זו אנו נמציא לנתבעת את החשבוניות שהוציא התובע ואשר נמצאות בידינו".

בהחלטה שניתנה במסגרת הדיון נקבע, בין היתר:

"הצדדים יאפשרו עיון במסמכים תוך 30 ימים ממועד קבלת תצהיר גילוי המסמכים מטעם הנתבעת. במסגרת זו התובע ימציא לנתבעת העתק מהחשבוניות שהוצאו על ידו במהלך תקופת הקשר עם הנתבעת וככל שהן נמצאות ברשותו".

2. ביום 9.7.15 נערך דיון קדם משפט נוסף במסגרתו מסר התובע, כי:

"לשאלת ביה"ד מתי יומצאו חשבוניות המס לשבע השנים האחרונות, אני משיב שסרקתי את כל החשבוניות למחשב אבל היה קצר חשמלי ולא ניתן לשחזר את הדיסק. פניתי לחברה והיא נתנה לי תשובה שלא לעשות שחזור. יש לי פניה בכתב. לגבי פנקס החשבוניות המקורי אציין, כי לא מצאתי את זה. אני אבדוק עם רואה החשבון לגבי הדוחות השנתיים למס הכנסה ולגבי שומות המס. אגיש הודעה מתאימה לביה"ד בתוך 30 ימים".

בהחלטה שניתנה במסגרת הדיון נקבע, בין היתר:

"התובע ימציא עד ליום 1.9.15 את העתקי הדוחות השנתיים אותם הגיש לרשויות מס הכנסה ושומות המס המתייחסים לשנים 2006-2012. ככל שאין בידי התובע מסמכים כאמור יגיש התובע תצהיר ובו יפרט האם מסמכים כאמור היו ברשותו וככל שהיו ברשותו, מתי יצאו מידיו ובאילו נסיבות".

3. בהמשך הוגשה בקשה ע"י הנתבעת להגשת תצהיר מטעם התובע וכן בקשה לגילוי מסמכים אצל צדדים שלישיים.

4. בהחלטת ביה"ד מיום 20.12.15 (להלן – ההחלטה) נקבע, בין היתר, כדלקמן:

"38. כעולה מכתבי הטענות, מהותה של תביעה זו הינה עתירת התובע להכיר בקיומם של יחסי עבודה בין הצדדים, למרות העובדה שהוצאו חשבוניות על ידו בתקופת הקשר עם הנתבעת. הנתבעת מנגד טענה בכתב הגנתה, כי בין הצדדים התקיים קשר מסחרי שבין עוסק עצמאי ולקוח המזמין שירותים.

בנסיבות אלו ברי, כי קיימת חשיבות לחשיפת העתקי החשבוניות שהוציא התובע לגורמים שונים וזאת, בין היתר, לצורך בחינת הפן השלילי במסגרת מבחן ההשתלבות.

39. לנוכח הודעת ב"כ התובע ביום 23.2.15 לפיה יומצאו חשבוניות המס הנמצאות ברשות התובע והבהרת התובע בדיון מיום 9.7.15 שעקב קצר חשמלי לא ניתן לשחזר את הדיסק עליו נסרקו החשבוניות, קיימת חשיבות להמצאת תצהיר מפורט מטעם התובע לנסיבות בהן הוא אינו יכול להמציא את חשבוניות המס הרלוונטיות להליך ואין להסתפק בהבהרה שנמסרה ע"י התובע במהלך הדיון.

40. בנסיבות אלו הנני מורה לתובע להמציא עד ליום 10.1.16 תצהיר מפורט וערוך כדין הכולל את הפרטים הבאים: היותן של חשבוניות מס לתקופה משנת 2006 ועד לחודש אוגוסט בשנת 2012 (להלן – התקופה הרלוונטית) בידי התובע; מתי יצאו מידיו ובאילו נסיבות; אילו מאמצים עשה על מנת לאתרן; האם פנה לגורמים שלישיים ובכלל זאת למשרד הנהלת החשבונות / רואה החשבון שלו בניסיון לאתר את המסמכים ומה הייתה תשובתם; היכן חשבוניות המקור שנסרקו למחשב שעבר קצר חשמלי; מתי וכיצד גילה שחשבוניות המקור אינם בידיו; לתצהיר יצורף העתק מהפניה לחברת המחשבים לצורך ביצוע השחזור ותשובת חברת המחשבים בכתב לפיה לא ניתן לבצע שחזור".

כמו כן הוחלט, כי בטרם מתן צו לצדדים שלישיים על התובע להמציא עד ליום 10.1.16 את פרטיהם של הגורמים להם הוציא חשבוניות בתקופה הרלוונטית, פרטי מנהלי החשבונות / רואי החשבון שניהלו את ספריו של התובע בתקופה הרלוונטית וכמו כן על התובע להבהיר האם מסר לנתבעת את העתקי הדוחות השנתיים (לרבות הנספחים, ככל שהיו) ושומות המס שהוצאו ע"י שלטונות המס לגבי התקופה הרלוונטית.

תמצית טענות הצדדים:

5. ביום 21.1.16 הודיע התובע, כי העביר את עותקי החשבוניות שאיתר לנתבעת ולאור זאת ביקש לפטור אותו מהגשת תצהיר.

6. בתגובה ציינה הנתבעת, כי ב"כ התובע המציא לב"כ הנתבעת באמצעות המייל צילומים של חשבוניות מהתקופה הרלבנטית. לגרסת הנתבעת, חלק מהחשבוניות היו חסרות וכן קיימות חשבוניות אשר הושחרו ופרטיהן נמחקו. בנסיבות אלו דרשה הנתבעת, כי התובע יעביר את החשבוניות החסרות במלואן כאשר הנתונים שבהם אינם מושחרים. ככל שאין בידי התובע לעשות כן ביקשה הנתבעת, כי התובע יגיש תצהיר ובו יפרט מדוע. הנתבעת הוסיפה, כי אין בהמצאת החשבוניות אשר הומצאו כעת כדי לאיין את ההחלטה וטענה, כי החשבוניות הומצאו רק כאשר ניתנה החלטה חד משמעית בדבר הגשת תצהיר כמו גם צווים לצדדים שלישיים. לטענת הנתבעת מדובר בהתנהלות חסרת תום לב ועל כן על התובע להיכבד ולפרט בתצהיר כפי שנדרש בהחלטה. מדובר במידע מהותי שיש בו כדי להעיד על תום ליבו והתנהלותו של התובע בהליך זה.

7. במסגרת תשובה מטעמו, התובע טען, כי הנתבעת מנסה להטרידו לשווא ולהימנע מבירור אמיתי של חבותה כלפיו. חלק קטן מהחשבוניות אבד ולא ניתן לאתרן ורוב החשבוניות החסרות כנראה לא עברו בדואר האלקטרוני והן צורפו לתשובה. בנוסף, חלק מהחשבוניות שצוינו כחסרות, בוטלו. לגבי הטענה שחשבוניות "הושחרו", הרי שכל מטרת העברת החשבוניות היא לראות את הסכומים שקיבל התובע מצדדים שלישיים ואין משמעות לשם מקבל החשבונית. התובע מודה כי כל החשבוניות הוצאו לצדדים שלישיים. לגרסת התובע, הסיבה שהושמט שם הלקוח היא, כי בעבר הנתבעת, שהיא כיום מתחרה עיסקית של התובע, פנתה ללקוחות שלו והוציאה עליו לשון הרע מתוך מטרה להעביר את הלקוחות אליה. מאחר והנתבעת מעוניינת בשמות הלקוחות מטעמים זרים ועל מנת לגרום לתובע נזק, נמחק שם הלקוח אך הסכום נותר קיים.

8. בהמשך להחלטת ביה"ד מיום 19.2.16 הבהירה הנתבעת, כי התובע לא מסר דוחות או שומות כלשהן. לדברי הנתבעת, לאחר הדיון שנערך בחודש יולי 2015 העביר התובע מסמכי "תקציר שומה ליחיד". לגבי דוחות כספיים המציא התובע דוחות אשר כבר בדיון המוקדם עלה כי אלו אינם דוחות מלאים וחתומים.

דיון והכרעה:

9. לאחר שעיינתי בבקשה, בתגובה ובתשובה, להלן החלטתי.

10. בהתחשב בכך שהתובע המציא לנתבעת את מרבית החשבוניות (למעט מספר חשבוניות מועט), איני מוצא מקום בשלב זה לחייב את התובע בהגשת תצהיר כאמור בהחלטה. יובהר, כי ההחלטה כאמור ניתנה לאחר שהתובע טען בדיון ביום 9.7.15, כי הוא סרק את החשבוניות למחשב ועקב קצר חשמלי לא ניתן היה לשחזר את הדיסק. משהוגשו החשבוניות, אין עוד צריך בתצהיר כאמור. ככל שהנתבעת תבקש לחקור את התובע בעניין זה ממילא היא תוכל לעשות כן במסגרת הליך ההוכחות וגם מטעם זה לא מצאתי מקום להגשת תצהיר כאמור בהחלטה.

יחד עם זאת, התובע יפרט בתוך 30 ימים מהיום בתצהיר ערוך כדין כיצד והיכן אותרו החשבוניות שהומצאו לנתבעת.

12. עם זאת, מצאתי לחייב את התובע להמציא לנתבעת את מכלול החשבוניות שהומצאו על ידו כאשר הנתונים בחשבוניות גלויים ואינם מושחרים. מדובר בפרטים רלוונטיים להליך בו עולה השאלה של קיום יחסי עובד ומעסיק. התובע הוא זה שהגיש את התביעה כנגד הנתבעת ועל כן שומה היה עליו לדעת, כי כחלק מניהול ההליכים בתיק זה הוא יידרש לחשוף מסמכים רלוונטיים שונים ובכלל זאת חשבוניות שהוציא לגורמים שונים וזאת על מנת לבחון את מהות היחסים שבין הצדדים, לרבות בחינת הפן השלילי של מבחן ההשתלבות. אציין, כי לעניין זה לא חשוב לגלות רק את סכום החשבוניות אלא יש לבחון גם את היקף הפעילות מול אותם צדדים שלישיים, מספרם ומהות הגורם לו הוצאו החשבוניות. בנסיבות אלו יש חשיבות לחשיפת שמות ופרטי אותם צדדים שלישיים.

בהקשר זה אציין, כי איני מקבל את טענת התובע להשמטת פרטי הצדדים השלישיים עקב כך שהנתבעת פנתה בעבר ללקוחות התובע והוציאה עליו לשון הרע מתוך מטרה להעביר את הלקוחות אליה. מעבר לעובדה שטענה כאמור לא נתמכה בתצהיר מטעם התובע ודי בכך כדי לדחותה, הרי שאין באמור כדי לפגוע בזכותה של הנתבעת לגילוי מסמכים ונתונים רלוונטיים מלאים במסגרת הליך זה לצורך חשיפת האמת.

13. לנוכח ההחלטה בדבר המצאת החשבוניות כשפרטיהם גלויים, איני מוצא טעם לכך שהתובע ימציא נתונים כאמור בסעיפים 42א' ו-42ב' להחלטה מיום 20.12.15.

14. התובע ימציא לנתבעת בתוך 30 ימים את העתקי הדוחות השנתיים על נספחיהם אותם הגיש לרשויות מס הכנסה המתייחסים לשנים 2006-2012 וכן את שומות המס לאותן שנים (ראו בנדון גם החלטתי מיום 9.7.15).

ככל שמלוא המסמכים לא יומצאו במועד, יינתן צו מתאים המופנה לרשווית המס.

סוף דבר:

15. לאור האמור לעיל, התובע יפעל כדלקמן:

א. התובע יפרט בתוך 30 ימים מהיום בתצהיר ערוך כדין כיצד והיכן אותרו החשבוניות שהומצאו לנתבעת.

ב. התובע ימציא לנתבעת בתוך 30 ימים מהיום את מכלול החשבוניות שהומצאו על ידו כאשר הנתונים בחשבוניות גלויים ואינם מושחרים.

ג. התובע ימציא לנתבעת בתוך 30 ימים את העתקי הדוחות השנתיים על נספחיהם אותם הגיש לרשויות מס הכנסה המתייחסים לשנים 2006-2012 וכן את שומות המס לאותן שנים.

16. בהתחשב בהמצאת החשבוניות רק לאחר מתן ההחלטה מיום 20.12.15 והצורך של הנתבעת בהגשת תגובות שונות בהמשך לבקשת התובע לפטור עצמו מהגשת תצהיר, מצאתי לחייב את התובע בהוצאות הנתבעת בסך 1,500 ₪ שישולמו בתוך 30 ימים מהיום וזאת ללא כל קשר להמשך ניהול ההליכים בתיק.

17. הצדדים יודיעו עד ליום 2.6.16 מה מספר העדים שיעידו מטעמם במסגרת הליך ההוכחות.

18. לעיוני ביום 3.6.16.

ניתנה היום, ט' אייר תשע"ו, (17 מאי 2016) בהעדר הצדדים ותישלח אליהם.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
20/12/2015 הוראה לתובע 1 להגיש עיון אלעד שביון צפייה
17/05/2016 הוראה לתובע 1 להגיש עיון אלעד שביון צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
תובע 1 יוסף קרני דורון נור
נתבע 1 האגודה לתרבות הדיור תמר גולן
תובע שכנגד 1 האגודה לתרבות הדיור תמר גולן
נתבע שכנגד 1 יוסף קרני דורון נור