טוען...

הוראה למומחה בית משפט להגיש שאלות הבהרה

עפרה ורבנר16/12/2015

16 דצמבר 2015

לפני:

כב' השופטת עפרה ורבנר

התובע:

אלכסנדר וקסלר

ע"י ב"כ: עו"ד גרונפלד

-

הנתבע:

המוסד לביטוח לאומי

ע"י ב"כ: עו"ד אבירם

החלטה

1. לפנינו בקשה להפנית שאלות הבהרה למומחה - יועץ רפואי מטעם בית הדין, ד"ר יעקב פלוטקין.

הבקשה הועברה לצד שכנגד וזה התנגד להפניית מרבית השאלות.

2. לאחר עיון בבקשה ובתגובת הצד שכנגד, ומאחר ודרך המלך הינה לאפשר לצדדים להפנות למומחה שאלות הבהרה (עיין הנחיות הנשיא בדבר מינוי מומחים יועצים רפואיים - הנחיה 1/10 מ-13.4.10), הננו מחליטים להפנות למומחה השאלות הבאות:

א. מהם הנימוקים שהביאו את המומחה לקבוע, כי האודיוגרם מ-16.10.13, אינו אמין ומצביע על התחזות לכאורה?

ב. המומחה מבסס חוות דעתו של שתי בדיקות שמיעה, שבוצעו מטעם המוסד לביטוח לאומי. האם המומחה אינו סבור, כי יש מקום לביצוע בדיקת שמיעת נוספת, ע"י גורם מקצועי בלתי תלוי?

ככל שהמומחה סבור, כי יש טעם בקיום בדיקה נוספת, מתבקש המומחה להשיב, באלו מקומות סבור המומחה כי ניתן לבצע בדיקת שמיעה נוספת בלתי תלויה, ומהן הבדיקות שיש לבצע, על מנת להגיע למסקנה סופית?

3. ברצוננו לציין, כי בעב"ל 1085/02 המוסד לביטוח לאומי נ. עוזי חן (23.4.02), שב בית הדין הארצי והבהיר, כי דרך המלך הינה להתיר העברת שאלות הבהרה למומחה יועץ רפואי מטעם בית הדין, כל עוד לא מדובר בשאלות וכחניות, וזאת תוך התחשבות בכלל הנוהג בבית הדין לעבודה, כי אין להתיר חקירה נגדית של המומחה בבית הדין, למעט במקרים חריגים, כך שהדרך החילופית שנקבעה בבחינת קביעותיו הרפואיות של המומחה, הינה באמצעות שאלות הבהרה.

יתר על כן, בית הדין הארצי חזר והנחה, כי גם אם קיים ספק בדבר הרלוונטיות של השאלה, על בית הדין האזורי להתירה כדי שלא למנוע מבעל דין את האפשרות להבהיר חוות דעת שיש בה משמעות רבה בקביעת גורל תביעתו.

בבר"ע 19575-03-11 דוד בן חמו נ' המוסד לביטוח לאומי (2.6.11), נפסק כי:

"בהתחשב במשקל הרב אשר ניתן בפסיקתו של בית דין זה לחוות הדעת הרפואית של המומחה הרפואי האובייקטיבי, וכן בהתחשב בכך ששאלות ההבהרה מהוות תחליף לחקירתו הנגדית של המומחה - דרך המלך אשר נקבעה בפסיקה הינה הפניית שאלות הבהרה בהתאם לבקשת הצד. עם זאת הפניית השאלות אינה נעשית באופן אוטומטי אלא לאחר הפעלת שיקול דעת על ידי בית הדין, ולאחר בחינה – בין היתר – של השאלות הבאות: האם השאלות המבוקשות הן רלוונטיות ומכוונות להבהיר את חוות הדעת או להשלימה (דב"ע לו 0-4 המוסד לביטוח לאומי – מרדכי מחבובי, פד"ע ז' 368 (1976)); האם יש בהן כדי לתרום לבירור השאלה העומדת לדיון (דב"ע נה/0-1 אסתר שוורצמן – המוסד לביטוח לאומי, מיום 13.4.1995); האם הן שאלות "בתחום הרפואה", להבדיל משאלות עובדתיות או שאלות שאין זה מתפקידו של המומחה להשיב עליהן (דב"ע מו – 0-139 דן יצחק – המוסד לביטוח לאומי, פד"ע יח 315 (1987); להלן – עניין יצחק); האם השאלות ענייניות או שמא "באות לבחון את מומחיותו של הרופא" בדרך של התפלמסות גרידא (שם); האם הן מבוססות על העובדות כפי שנקבעו על ידי בית הדין; והאם אין בשאלות משום הכבדה מיותרת על המומחה ועל ההליך השיפוטי.

עוד נקבע, כי אין זה רלבנטי אם השאלות "הן טובות ונחוצות" בעיני מי שמוסמך להתיר את הצגתן (עניין יצחק), ולכן "יש לאפשר לשאול אותו שאלות הבהרה ללא הקפדת יתר על הרלבנטיות הישירה של אותן שאלות" (עב"ל 421/09 המוסד לביטוח לאומי – יעקב בן סימון, מיום 8.3.2010)"

לאור הנחיות אלה של בית הדין הארצי, היה מקום להיעתר לבקשה להפניית שאלות הבהרה למומחה ד"ר יעקב פלוטקין.

4. אין מקום להפנות למומחה שאלות שהינן תאורטיות ובוחנות את ידיעותיו של המומחה ללא קשר לקביעותיו, אין מקום להפנות למומחה שאלות העומדות בניגוד למסמכים רפואיים, או לשאלות קודמות של המבקש עצמו ואין מקום להפנות למומחה שאלות הסוטות מהתשתית העובדתית שנקבעה על ידי בית הדין (עיין בבר"ע 331/07 יצחק לוי נ. המוסד לביטוח לאומי).

5. "נוסיף כי המומחה הרפואי, אינו חייב להוכיח באותות ובמופתים מהם הגורמים המוכחים למחלת המבוטח. די בכך שיחווה דעתו באופן ברור, על פי מיטב ידיעותיו, מומחיותו ושיפוטו הרפואי, על קיומו או העדרו של קשר סיבתי בין המחלה או הליקוי לבין תנאיה עבודה. " (עיין בעב"ל 215/05 מוריס מגירה נ. המוסד לביטוח לאומי).

6. לאור העקרונות שפורטו לעיל, אין מקום להפניית שאלה 2, בנוסח שהתבקשה ע"י התובע.

7. המומחה ישיב על השאלות במידת האפשר תוך 30 יום.

שכרו של המומחה ישולם מתקציב המדינה באמצעות קופת בית הדין, כמקובל.

8. לאור פרישתי מבית הדין לעבודה, יועבר התיק להמשך מעקב לשופט אחר, ומזכירות ביה"ד תעלה התיק למעקב פנימי לתאריך 18.1.16.

ניתנה היום, ד' טבת תשע"ו, (16 דצמבר 2015), בהעדר הצדדים ותישלח אליהם.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
25/10/2015 הוראה למומחה בית משפט להגיש חוו"ד עפרה ורבנר צפייה
11/11/2015 הוראה לנתבע 1 להגיש ש. הבהרה עפרה ורבנר צפייה
16/12/2015 הוראה למומחה בית משפט להגיש שאלות הבהרה עפרה ורבנר צפייה
25/01/2016 פסק דין שניתנה ע"י מיכל פריימן מיכל פריימן צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
תובע 1 אלכסנדר וקסלר גרשון ב. גרונפלד
נתבע 1 המוסד לביטוח לאומי סאוסן אלקאסם