טוען...

הוראה למשיב 2 להגיש הפקדת ערבות

זהבה בוסתן06/01/2016

17484-10-15

לפני כב' השופטת זהבה בוסתן

המבקש

טיבבו אשטה

נגד

המשיבה

מדינת ישראל

<#2#>

נוכחים:

ב"כ המבקש – עו"ד חיה ציון

ב"כ המשיבה – עו"ד טובי הראל

המבקש בעצמו

המבקש

פרוטוקול

ב"כ המשיבה:

אני חוזר על עמדתנו מהדיון מיום 10.12.15. על פניו על פי המידע הקיים בפנינו מדובר באתר נופש.

מר דן חפץ לאחר שהוזהר כחוק:

אני אל"מ במילואים, לשעבר מג"ד בגולני ומפקד חטיבת ג'נין. היום אני מתנדב בעמותה ששמה עמותת "צהלה" של בוגרי מערכות הביטחון, העמותה הזו מקדמת נוער בסיכון. מתוקף ההתנדבות שלי אני פתחתי קבוצה בכלא "אופק" כשמטרת הפרויקט בכלא "אופק" זה להחזיר נערים למסלול הנורמטיבי דרך השירות בצבא.

המבקש הצטרף אלי לקבוצה בכלא אופק לפני שנה וחצי, עשה אצלי בפרויקט תהליך מרשים של התקדמות. בזכות ההתקדמות שלו לאחר השחרור כחלק מהמשך הפרויקט שילבתי אותו לעבוד במפעל "טמפו" בנתניה, מפעל שנרתם לפרויקט שלי והוא עשה חיל במשך חודשים רבים, בסביבות 9 חודשים. כשאני אומר עשה חיל הוא היה מרוצה ולא פחות מזה היו מרוצים ממנו וזה בעצם זו הפעם הראשונה שטביבו חווה חוויות של הצלחה במסגרת נורמטיבית.

על התיק עצמו אין לי מילה לומר. כשטביבו התשחרר למעצר בית בתיק זה והתקשר אלי אמרתי לו תשמע אם אתה רוצה להמשיך איתי בפרויקט שלי אתה צריך לעזוב את נתניה. יש לי 13 נערים בפרויקט, שהשתחררו מתוך הפרויקט לשלב ב' של הפרויקט בחוץ האתגר המרכזי שאני מתמודד איתו זה השכונה והחברים, זה מכשול הראשון והמשמעותי ביותר. אמרתי לטביבו מכיוון שאני מאמין בך ואני מאמין בו אין לי שום כוונה לא לתת לך עדות במשפט שלך, לא לנסות לקצר לך או להוציא אותך אני לא שם בכלל. אמרתי לעורכת הדין שתפקידה יש לה תפקיד בתוך הסיפור, התפקיד שלי כפי שאני רואה אותו זה לעזור לו להצליח בחיים. לזיו אפילו לא שלחתי אף נער אחד מכיוון שהכרתי אותו רק לפני מספר חודשים. הגעתי לזיו דרך חבר משותף שמסייע לי בפרויקט. החבר היה מפקד צוות של זיו בסיירת מטכ"ל והוא המליץ לי ונסעתי לפגוש את זיו בחווה שלו. זה בסגנון של חווה בודדים מחוץ ובסמוך למצפה רמון. זו חוות אירוח שמארחת. במקום הזה יש פשטות ממכרת מדובר בבקתות טיט, מעבר למקום המיוחד מה שדבר נוסף שהוא רלוונטי למבקש שהוא הולך להיות מנותק מהעולם, אין לו פלאפון, אין קשר עם העולם, הוא פעם בשבוע יהיה זכאי להתקשר הביתה להגיד שהוא בסדר, הוא הולך לעבוד מהבוקר ועד הערב. הוא הולך להיות שותף בבנייה של בקתות נוספות, בעבודות החצר שם, ניקיונות, ארגון, יש עבודות משק לא מבוטלות. זה בדיוק מה שבעיני לפחות נדרש בנקודת הזמן הזו כדי לעזור לטביבו להשלים את התהליך היפה שעשה.

לשאלת בית המשפט מה אמר לי המבקש על כך, אני משיב כשנסעתי איתו למקום כדי שהם יראיינו איש את רעהו וטביבו אמר שהוא הולך על זה מבלי להתלבט.

אני התחלתי עם טביבו תהליך של גיוס לצבא, עשינו צו ראשון וצו שני בלשכת גיוס בחיפה והסיפור הזה נעצר בעקבות התיק. ברגע שטביבו יחזור לעצמו הוא בוודאי יצליח אצל זיו אני מתכוון לחדש את התהליך ולהשלים אותו ולגייסו לצבא.

מר זיו ספקטור לאחר שהוזהר כחוק:

אני תושב צל מדבר במצפה רמון. בצל מדבר אנחנו גרים אני ומשפחתי, נשוי עם 3 ילדים ועוד אנשים נוספים שגרים בחווה, הם לא מתגוררים עם משפחותיהם בחווה. הם באים לימים רבים הם מתגוררים למעשה בחווה. מתגוררים בחווה שניים. החווה היא חוות אירוח וחינוכית. היא עוסקת מזה 26 שנה באירוח ותיירות מדבר. מגיעים אלינו תיירים בעיקר, אנו עוסקים בטיילות מדבר, טיולי ג'יפים, אטרקציות למיניהן בתחום של תיירות מדבר. אנחנו בין החוות הוותיקות בנגב. בעבודה חינוכית משנת 2000,2001 עוסקים בעבודה חינוכית הן עבודה מול נוער והן מול מבוגרים. עושים הרבה מאד סדנאות מנהיגות. פיתחתי תכניות בתוך בתי הספר בעיקר בקהילות הבדואיות בנגב ואני מלווה כבר לא מעט שנים נוער בסיכוי, מלווה זה אומר שלא מעט חבר'ה שהיו אצלי במהלך השנים, בירוחם ובדימונה, כדי להוציא אותם מהסביבה שהיא הגורם העיקרי לתקלות במקרים מסוימים ובעיקר להחזיר אותם וליצור להם סביבה אחרת, להראות להם שיש להם סיכוי גם בצורת חשיבה אחרת. הפיקוח בא לדיי ביטוי קודם כל בעשייה, אחד הברים הבסיסיים זה לא ליצור מצב של שעמום, למצוא את המשמעויות בתוך העשייה בתוך העבודה, בתוך הלמידה. סדר יום בד"כ אנחנו מתחילים ב-07:00 צמוד למישהו מאנשי הצוות אם זה בתחום הבנייה, בתחום האחזקה השוטפת, הפסקות בוקר צהריים, נמשך לתוך הערב אנחנו עד 20:00 לפחות, כשבחור צעיר כזה כשהוא מתחיל מוקדם גם הוא מתחיל להתעייף. אנחנו מאד משתדלים זה לייצר למידה כי הרבה מקרים אנחנו רוצים שהחבר'ה האלה יצליחו, יש לנו חבר'ה שמתנדבים. כרגע אין אצלנו אף אחד. האחרון שהיה לי נמצא בצבא, מלפני שנתיים.

משיב לשאלות התובע:

ש. אתה מודע למלאכת הפיקוח מה הכוונה?

ת. כן. המציאות של 24 שעות לוודא שהבחור נמצא בנוכחותך 24 שעות לא הלך לטייל, עסוק בדברים החיוביים, זה קודם כל.

ש. מי יפקח עליו שם פיזית? אתה מתאר מסגרת יום שהיא משתנה למעשה. האם הפיקוח צמוד?

ת. הוא צמוד אלינו, כל החווה כולה משתרעת על שטח של 100 מ'על 100 מ'.

לשאלות בית המשפט:

ש. נניח סיימתם ב-20:00 הכל ואורחים באו עם מכוניות והוא רוצה להסתלק.

ת. באופן עקרוני אם ירצה להסתלק, יקח לנו 20 דקות או חצי שעה לדעת את זה וזה כבר במהלך קשרים עם המשטרה כבר קרה לנו מקרה כזה ולקח למשטרה 3 שעות להחזיר אותו. אנחנו בקשר מאד טוב עם משטרת מצפה רמון.

משיב לשאלות התובע:

אנחנו בקשר עם שירות מבחן ב"ש. אתם תצטרכו לחבר אותו לקצין מבחן בב"ש.

עו"ד ציון:

הם עומדים על זה ששירות מבחן יהיה מעורב פה בפן טיפולי.

מר ספקטור:

המפגשים בשירות המבחן היו טובים מבחינתנו. הדבר השני זה תהליך שאני מודע לו מתפקידנו להביא את החבר'ה לשירות בצבא ובלי שירות מבחן זה לא יהיה.

המרחק שלנו מהעיר מצפה רמון זה קילומטר.

ש. במידה והוא ירצה לצאת הליכה של 10 דקות הוא יוצא, הוא יכול לבוא ולהחליט ולצאת ואתם לא תדעו.

ת. הרבה יותר קל להיעלם במרחבים של נתניה מאשר בלילה לצאת דרך השועלים של מצפה רמון. דבר נוסף אני לא סתם ביקשתי שיבואו לריאיון כי זה תנאי מבחינתי, אני אחרי ניסיונות של כאלה שלא החזיקו מעמד, התנאים שלי מאד נוקשים. מבחינתנו אנחנו מוכנים לסייע לכאלה ורוצים לעזור.

ש. הוא יהיה שם לבד לילה שלם. מה הוא יעשה שם? האם בעצם זו מסגרת בתשלום?

ת. הוא לא מקבל פירות, לנו יש משמעות שילמד, שיעסוק בספורט כדי להגיע למצב שהבחור הזה מתגייס לצבא לשירות משמעותי, שני המקרים האחרונים גייסנו אותם לשירות טכני בצבא מבחינתו זה לא רק הצבא זה גם להביא אותו למצב שיצא עם מקצוע לחיים.

ש. הוא יהיה שם לבד כרגע אם יהיו שם ילדים נוספים איך אתם מוודאים שלא תהיה השפעה שלילית של אחד על השני?

ת. אנחנו לא ממהרים לקחת שניים ובטח שלא בבת אחת, אם בעוד 3,4 חודשים עומד על הרגליים שאני יכול להביא את הבא בתור אז נביא.

ש. במידה והוא יצא מהמתחם מה אתה אמור לעשות?

ת. להתקשר למשטרה קודם כל.

מר רן פילי לאחר שהוזהר כחוק:

משיב לשאלות בית המשפט:

אני בחווה הזו 3 חודשים. אני מתעסק ביזמות הרבה שנים והגעתי בעניין ללמוד שיטת בנייה התמחיתי בזה בחודשים האחרונים די נוח לי שם אני ממשיך לעבוד ואני לומד. יש לי חיבור טוב עם זיו כך שאנחנו מתקדמים יפה יחד. אין לי עבר פלילי.

אני מודע לדברים שמייחסים למבקש, מקרה של הצתה. יש לי ניסיון של הדרכה ופיקוח בצבא, הייתי מדריך צניחה בצבא, יש לי גישה טובה לאנשים אך לא עשיתי פיקוח על פלילי.

מצפים ממני שאפקח עליו ואשגיח עליו ואלווה אותו מבחינה נפשית, פיקוח ביום יום.

אם לא נשמע לי, יש מישהו מעלי. יש נוהל שנשב עליו ונעבוד לפיו. אנחנו יודעים מה נוהל העבודה ואסור לחרוג, ואם כן אז זה עובר לפן משמעתי. אני גם חדר צמוד לידו ואדע מה קורה שם בשעות הערב. אני נמצא שם מספר חודשים, אני משוחרר לסוף שבוע פעם בשבועיים שלושה ואז זיו נמצא. יש בחור שעובד איתי קבוע שגר חדר לידי.

משיב לשאלות התובע:

ש. אני רוצה להבין על הקשר שלך מהבחינה הזו של כל מי שיבוא ויפוקח שם. לא יצא לך לעבוד ואתה לא יודע כמה זמן תישאר במסגרת?

ת. אני יודע שאשאר 4,5 חודשים שם. מעבר לזה אני לא יכו להתחייב.

המבקש לאחר שהוזהר כחוק:

משיב לשאלות בית המשפט:

הייתי שם בחווה, ראיתי מדבר ובקתות עבודות שהתחילו לעשות. אני אשתלב איתם בעבודות שהם עושים.

ש לפני המעצר שלך היו לך הרבה חברים?

ת. כן.

ש. מה תעשה שם בלי חברים?

ת. אתחבר לאנשים אחרים. הם יהיו החברים.

ש. אחד יש לו משפחה ואחד קצת עם פער גילאים ממך.

ת. אני אתרגל.

ש. אתה חושב שתחזיק מעמד?

ת. בטוח.

משיב לשאלות התובע:

ש. מה אתה עושה כרגע במסגרת שלך בבית.

ת. כלום.

ש. איך אתה מעברי את היום? אם אומרים לך שאין טלויזיה ואין מחשב, אתה חושב שתוכל לשרוד? פה תהיה לך עבודה קשה ואחרי זה זהו בלילה אין לך חברים שיכולים לבקר, אתה נשאר לבד. יש לך הרבה אחריות פה.

ת. כמו שהייתי רגיל להיות בחוץ ועכשיו אני בבית, יקח כמה ימים שאתרגל לשם. אני רוצה להתגייס. בבית יהיה לי יותר קשה. אני אהיה רחוק מהחברים ורחוק מכולם אז אני אוכל להתגייס.

<#5#>

החלטה

בפני בקשה לשינוי מקום חלופת מעצר ושינוי מפקחים.

המבקש משוחרר מאז 15.11.15 בתנאי מעצר בית.

הבקשה שבפני היא לאפשר לו לשנות את מקום מעצר הבית לשהייה בחוות "צל המדבר" הממוקמת במצפה רמון כאשר מפקחיו שם יהיו: מר זיו ספקטור בעל חוות "צל המדבר" ומר רן פילי המתגורר בחווה.

במסגרת הדיון היום שמעתי את דן חפץ (אל"מ במיל') שעוסק במסגרת עמותת "צהלה" שאחת ממטרותיה שיקום נוער בעל עבר פלילי על מנת להביא לגיוסו.

הצעה לשינוי מקום מעצר הבית היא פרי יוזמתו של מר דן חפץ.

עוד שמעתי במסגרת הדיון היום את האדונים ספקטור ופילי והתרשמתי כי יש מקום לאפשר את שינוי מקום המעצר ולפתוח פתח לתקווה למבקש.

בנסיבות אלה אני מורה כי מקום מעצר הבית ישונה לחוות "צל המדבר" שם יהיה על המבקש לשהות בפיקוחם של מר זיו ספקטור ת.ז. 056242878 ומר רן פילי ת.ז. 028135242 במהלך כל שעות היממה.

האדונים ספקטור ופילי יחתמו כערבים צד ג' על סך 5,000 ₪ כל אחד להבטחת תנאי השחרור כאשר חובתם תהיה להודיע למשטרה אם יפר המבקש את תנאי המעצר ויעזוב את חוות "צל המדבר".

שינוי מקום מעצר הבית יתבצע ביום 7.1.16 והמבקש ילווה אל חוות "צל המדבר" על ידי אחד ממפקחיו הנוכחיים דהיינו אחד מהוריו.

לאור שינוי מקום המעצר ולנוכח רצונו של המבקש להתגייס להליך טיפולי אבקש ששירות המבחן יתן תסקיר מעצר בעניינו של המבקש ואני קובעת המשך דיון ליום 25.2.16 שעה 12:30 בפני.

מאחר ו"צל המדבר" ממוקמת בסמוך למצפה רמון מבוקש משירות המבחן להפנות את המבקש לשירות המבחן בבאר שבע.

המזכירות תעביר עותק לשירות המבחן.

<#6#>

ניתנה והודעה היום כ"ה טבת תשע"ו, 06/01/2016 במעמד הנוכחים.

זהבה בוסתן , שופטת

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
12/10/2015 החלטה שניתנה ע"י זהבה בוסתן זהבה בוסתן צפייה
15/11/2015 הוראה למשיב 1 להגיש הפקדת ערבות דנה מרשק מרום צפייה
16/11/2015 החלטה שניתנה ע"י דנה מרשק מרום דנה מרשק מרום צפייה
06/01/2016 הוראה למשיב 2 להגיש הפקדת ערבות זהבה בוסתן צפייה
14/02/2016 החלטה שניתנה ע"י יעקב שפסר יעקב שפסר צפייה