טוען...

פסק דין שניתנה ע"י דוד גדעוני

דוד גדעוני11/06/2017

בפני

כבוד השופט דוד גדעוני

התובעים

1.הרשל קליין ז"ל

2.שלום קליין

3.יענטע מינדל קליין

נגד

הנתבעים

1.אריה ברדפיס

2.נעמי ברדפיס

פסק דין

  1. בתביעה עתרו התובעים, בין היתר, להורות לנתבעים לפנות את שטח מסוים: הצמדה שסימונה "מח" (המתוארת כ"משטח" ששטחו 37.2 מ"ר), המוצמדת לדירה שבבעלות התובעים 3-2 במקרקעין הידועים כגוש 20236 חלקה 154, תת חלקה 20 (להלן: שטח ההצמדה). הנתבעים, שהם בעלי דירה אחרת בבניין, היא תת חלקה 10, הם המחזיקים בפועל של שטח ההצמדה שאותו הפכו לחלק מדירתם.
  2. בדיון שהתקיים ביום 2.1.17 ויתרו התובעים על חלק מהסעדים שתבעו (ע' 1, ש' 19-18). הצדדים הסכימו והסמיכו את בית המשפט לפסוק לפי ס' 79א לחוק בתי המשפט [נוסח משולב] התשמ"ד- 1984, ללא נימוקים, את הסכום שישלמו הנתבעים לתובעים 3-2 כנגד רכישת מלוא הזכויות בשטח ההצמדה. זאת, לאחר שתתקבל חוות דעת שמאי שימונה על ידי בית המשפט ואשר יתבקש לשום את שווי הזכויות בשטח ההצמדה הן עבוד הנתבעים (ששטח הצמדה הוא בפועל חלק מדירתם) הן עבור התובעים 3-2 (כבעלי זכויות בדירה אחרת בבניין). כן הוסכם שהשמאי יתבקש להעריך את שווי ההשקעות שביצעו הנתבעים להכשרת שטח ההצמדה לשימוש כדירה (ע' 3, ש' 23 ואילך).
  3. בהתאם להסכמת הצדדים מונה השמאי גיל יזרעאלי כשמאי מטעם בית המשפט (השמאי). השמאי הגיש את חוות דעתו לתיק בית המשפט. בהמשך השיב לשאלות הבהרה מטעם שני הצדדים. לאחר מכן, ובהתאם להסכמה, הגישו הצדדים סיכומים או השלמת טיעון.
  4. עיינתי בכלל המסמכים שבתיק בית המשפט. בכלל זה עיינתי בכתבי הטענות על שצורף להם ובכלל המסמכים שהוגשו לתיק, בין היתר כנספחים לכתבי בי הדין בקשר עם טענות הסף שהועלו ובמה שהוגש לאחר מכן. נתתי דעתי לרישום הזכויות בשטח ההצמדה, לטענות הנתבעים ביחס לכך ולמצב המשפטי בקשר עם הרישום ומעמדו. בחנתי את כלל המסמכים שהוצגו בהקשר זה, ובכלל זה את נסח הרישום, צו הרישום והתקנון כמו גם את העתק היתר הבניה שהוצג על שצוין בו. שקלתי את הדברים שנאמרו בדיון שהתקיים ובכלל זה את התשובות שניתנו לשאלות בית המשפט. בחנתי את חוות דעתו של השמאי. עקבתי אחר דרך הילוכו. נתתי דעתי לשיקולים ששקל ולמשקל שנתן להם. הבאתי בחשבון את הנימוקים וההסברים שנתן. בחנתי את ממצאיו הן ביחס לשווי שטח ההצמדה עבור הנתבעים בשים לב, בין היתר, לשיקולים שהביא בחשבון בהקשר זה נוכח המצב התכנוני. נתתי דעתי להפחתות וההתאמות שערך. בחנתי את ממצאי השמאי ביחס לשווי שטח ההצמדה עבור התובעים 3-2. שקלתי גם כאן את ההתאמות שביצע ואת ההסברים שנתן לדברים. נתתי דעתי להערכתו בדבר שווי ההשקעות שביצעו הנתבעים להכשרת שטח ההצמדה. עיינתי בשאלות ההבהרה שהציג כל אחד מהצדדים לשמאי, על ההשגות או סימני השאלה שביקש לעורר בשאלותיו, ואת תשובותיו של השמאי לכל שאלה ושאלה. קראתי בעיון את השלמות הטיעון/הסיכומים מטעם הצדדים. נתתי דעתי להבדלי הגישות העולים מטיעוני הצדדים, שאפשר להסבירם, בין היתר, במקור הפיצוי – בין מכוח עשיית עושר, בין מכוח דיני הנזיקין. שקלתי את המצב המשפטי הנוהג בהקשר זה. שקלתי את טענות התובעים בקשר עם דמי השימוש בשטח ההצמדה, אך גם את העובדה שהשמאי לא התבקש לחוות דעתו בהקשר זה ואת שהונח – ולא הונח – בכל האמור בתחשיב בהקשר זה. שקלתי גם את טענות התובעים ביחס להפחתה שעשה השמאי נוכח המצב התכנוני, כמו גם את עלויות ההכשרה שציין, על סימני השאלה בקשר עם אפשרות ההכשרה. בחנתי את הטענות ביחס לעלות השקעת הנתבעים. שקלתי מן העבר האחר את טענות הנתבעים בסיכומיהם. בכלל זה שקלתי את הטענות בדבר ההסכמים בין התובעים 3-2 לחברת התובע 1 ז"ל על שהתבקש ללמוד מכך. בחנתי את הטענות בדבר היתכנות ההכשרה והסיכון שבמצב הקיים ועל שהתבקש להסיק מכך בקשר עם שיעור ההפחתה שבוצע. שקלתי גם את הטענות ביחס להערכת השווי כהצמדה עבור התובעים ועלויות ההשקעה. בחנתי את הטענות בקשר עם הליכים קודמים שהתנהלו בין הצדדים. נתתי דעתי לכל יתר טענות הצדדים ובאי כוחם.
  5. על יסוד התמונה הכוללת שהובאה לפני בית המשפט אני מוצא לקבוע כי על הנתבעים לשלם לתובעים 3-2 סך של 400,000 ₪ כנגד רכישת מלוא הזכויות בשטח ההצמדה.
  6. בהתאם להסכמת הצדדים מהדיון, בכפוף לתשלום הסכום האמור, יועברו הזכויות בשטח ההצמדה מאת התובעים 3-2 אל הנתבעים, כך ששטח ההצמדה יוצמד לדירת הנתבעים. הצדדים יפנו בבקשה משותפת לתיקון הרישום בפנקסים ולתיקון צו רישום הבית המשותף על דרך של הצמדת שטח ההצמדה לדירת הנתבעים. בהתאם למוסכם – על התובעים 3-2 לפעול להשלמת התיקון כאמור ולשאת בהוצאות הכרוכות בכך.
  7. החזר אגרה לתובעים – בהתאם לתקנות ובשים לב לכך שההליכים הסתיימו על דרך הפשרה לאחר ישיבת קדם משפט אחת.
  8. המזכירות תמציא לצדדים.

ניתן היום, י"ז סיוון תשע"ז, 11 יוני 2017, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
24/07/2016 החלטה שניתנה ע"י דוד גדעוני דוד גדעוני צפייה
02/01/2017 החלטה שניתנה ע"י דוד גדעוני דוד גדעוני צפייה
11/06/2017 פסק דין שניתנה ע"י דוד גדעוני דוד גדעוני צפייה