טוען...

החלטה שניתנה ע"י בטינה טאובר

בטינה טאובר25/03/2016

בפני

כב' השופטת בטינה טאובר

בעניין:

פקודת החברות [נוסח חדש], התשמ"ג-1983

להלן: "הפקודה"

ובעניין:

עזורה נדל"ן בע"מ, ח.פ. 514235597

להלן: "החברה"

ובעניין:

עו"ד נפתלי נשר

להלן: "הנאמן"

ובעניין:

כונס הנכסים הרשמי

להלן: "הכנ"ר"

החלטה

1. בפני בקשה, שהוגשה על ידי מר שמעון עזורה (להלן: "המבקש"), בעל מניותיה של החברה, אשר לבקשתו ניתן ביום 08/11/15 צו זמני להקפאת הליכים אישית במסגרת החלטה, בה ניתן צו זמני להקפאת הליכים נגד החברה.

2. במסגרת הבקשה, עתר המבקש לזימון אסיפת נושים, כי תינתן החלטה בבקשות לביטול צו הקפאת ההליכים בטרם ייאלץ הוא להפקיד סך של 100,000 ₪, וכי הכספים, שיופקדו על ידו, ישמשו לצורך ההסדר המוצע. עוד ציין המבקש בבקשה, כי עבודת רואה החשבון שמונה תכלול אך ורק דוחות ומסמכים, הנוגעים לחברה שבהקפאת הליכים, ולא תכלול כל חברה אחרת, שאינה צד להליך.

3. המבקש הבהיר בבקשה, כי הינו מתנגד להפקדת הכספים בקופת ההקפאה, במידה ועניין המשך הקפאת ההליכים יוותר בספק, ולא תהא וודאות ביחס להזדמנות לקידום הסדר נושים מטעמו ולכינוס אסיפת נושים.

4. בקשת המבקש הועברה לתגובת עו"ד נפתלי נשר (להלן: "הנאמן"). הנאמן בתגובתו ציין, כי הוא מבין את חששות המבקש, שמחד נדרש להפקיד סך נוסף של 100,000 ₪ לצורך הבטחת התשלום לרואה חשבון אלי טובול, בעוד שתלויות ועומדות בקשות לביטול צו הקפאת ההליכים. לפיכך, ציין הנאמן, כי ניתן לאזן בין חששות אלה, באופן שעד להשלמת הכנת הדוחות הכספיים של החברה והחברות הקשורות, לא תידונה הבקשות לביטול צו הקפאת ההליכים, וצו הקפאת ההליכים יוארך עד 30 יום לאחר השלמת והגשת הדוחות הכספיים של החברה ושל החברות הקשורות.

הנאמן הוסיף וציין בתגובתו, כי אין כל טעם להאריך את צו הקפאת ההליכים אם לא ניתן יהיה להשלים את הכנת הדוחות הכספיים של החברה ושל החברות הקשורות, והנושים לא ידעו באם מדובר בקריסה בתום לב, כפי שטוען המבקש, או שמא לא.

הנאמן ציין, כי כפי שעלה גם מדברי רואה החשבון של החברה, סיום הכנת דוחות הביקורת של החברה מחייב במקביל סיום עבודת דוחות הביקורת בשאר החברות, שכן מדובר בחברות קשורות. על כן, עמד הנאמן בתגובתו, כי הכנת הדוחות הכספיים תכלול הכנת דוחות כספיים של החברות הקשורות, ותבוצע על ידי גורם נייטרלי.

לנוכח כל האמור, סבר הנאמן בתגובתו, כי על המבקש להפקיד את הסך של 100,000 ₪ תוך 7 ימים, ומנגד, ועד להשלמת עבודת הביקורת והגשת הדוחות הכספיים לרשויות המס והגשת מסקנות הנאמן, באשר לנסיבות הקריסה, לא תידונה בקשות לביטול צו ההקפאה לחברה ולמבקש.

בשולי התגובה ציין הנאמן, כי ככל שהמבקש לא יפקיד את הסך של 100,000 ₪ הנוספים תוך 7 ימים ממתן ההחלטה, יבוטל צו הקפאת ההליכים.

5. נושי החברה, גב' אילנה גרבר ומר דוד גרבר (להלן: "הנושים"), אשר הגישו בקשה לביטול הקפאת ההליכים, הגישו תגובה מטעמם. במסגרת התגובה צוין, כי בית המשפט מתבקש להורות על ביטול צו הקפאת ההליכים, שמלכתחילה לא היה מקום לנתינתו, ולהורות כי החברה תהיה תחת מטריית הליכי הפירוק.

עוד ציינו הנושים, כי החברה, הנאמן וכונס הנכסים הרשמי לא הגישו תגובה לבקשתם לביטול צו הקפאת ההליכים, על אף שהמועד להגשת התגובה חלף.

לעמדת הנושים, אין כל תכלית לעריכת הדוחות הכספיים ולבירור נסיבות הקריסה, ועל כן לא ברורה התנהלות הנאמן המבקש להזרים כספים לחברה, שעה שהדוחות לא יועילו לאיש, וממילא לא יגרמו לחברה לחזור לפעילות, ולא יזרימו כספים כלשהם לנושים.

6. המבקש הגיש תשובה במסגרתה ציין, כי המבקש יהיה נכון, כאמור בתגובת הנאמן, להפקיד סכום של 100,000 ₪ בקופת ההקפאה, סכום אשר יהווה תרומה אישית סופית מצד המבקש לצורך השלמת הבדיקות החשבונאיות על ידי רואה החשבון, שהוצע על ידי הכנ"ר. המבקש ציין, כי סכום זה יופקד תוך 30 יום ממועד מתן ההחלטה, כפי שהוסכם עם הנאמן.

באשר לדרישת הנושים לביטול צו הקפאת ההליכים, ציין המבקש, כי הנושים אינם נושים מהותיים, ועמדתם אין בה כדי להכריע בהסדר הנושים, ואף אין בה כדי להשפיע על צו הקפאת ההליכים, עת שהנושה המובטח, בנק הפועלים בע"מ, שמחזיק בכ-85% מכלל הנשייה, נתן את הסכמתו לצו הקפאת ההליכים ולהמשך תוקפו.

המבקש הדגיש, כי בנק הפועלים התנה את הסכמתו להמשך תוקפו של צו הקפאת ההליכים בחקירה, שתבוצע על ידי רואה חשבון, שתברר את נסיבות הקריסה הכלכלית של החברה במסגרת הליך הקפאת ההליכים, בכפוף למימונו על ידי המבקש, דבר שלא יתאפשר, במידה והליך הקפאת ההליכים יבוטל.

7. ראשית, אציין, כי במסגרת הבקשה למתן צו הקפאת הליכים, שהוגשה על ידי המבקש ועל ידי החברה ביום 05/11/15, הציע המבקש, כי בכפוף למתן צו להקפאת הליכים, יופקד על ידי המבקש סך של 200,000 ₪. עד למועד זה הופקד על ידי המבקש סך של 100,000 ₪ בלבד, וזאת חרף החלטות חוזרות ונישנות שניתנו, במסגרתן חויב המבקש בתשלום האמור.

8. אכן ניתן להניח, כי למבקש חששות, שהליך הקפאת ההליכים יבוטל ו/או כי הצעת ההסדר, שתוצע על ידו לנושים, לא תזכה לרוב הדרוש. על רקע היקף חובות החברה, נכסיה, הסיכויים הקלושים להפעלתה, אכן הסיכויים, שהליך הקפאת ההליכים והצעת ההסדר, שבדעת המבקש לקיים, יסתיימו לשביעות רצונו של המבקש, אינם טובים.

9. עם זאת, ובניגוד לעמדת הנושים, סבורה אני, כי קיימת תועלת מעריכת הדוחות הכספיים של החברה והחברות הקשורות, בין אם יימשכו הליכי ההקפאה וההסדר, ובין אם לא יהיה מנוס מניתוב החברה להליכי פירוק. דברים אלה נכונים אף לגבי ניהול חקירה כלכלית בדבר נסיבות קריסת החברה. ממצאי חקירה אלה, שיתקבלו מידי בודק בלתי תלוי, אשר בפניו יועמדו כל המסמכים של החברה והחברות הקשורות, יועילו לנושי החברה, גם ככל שענייניה של החברה ינוהלו בהליך פירוק, מה גם שהמבקש אשר ער לסיכונים, התחייב לשאת בהוצאות שכר הטרחה של רואה החשבון, אשר הוצע על ידי הכנ"ר. ויצוין, כי בקופת ההקפאה לא נצטברו כספים, שיש בהם כדי לממן הוצאה זו, חלק ניכר מנכסי החברה מומשו, ואיש מן הנושים לא הציע לממן עלויות החקירה הכלכלית חרף היקף חובותיה של החברה, חובות, שהתגבשו בפרק זמן קצר יחסית, ומבלי שהמבקש נתן בהקשרים אלה הסברים, המניחים את הדעת.

10. לנוכח מכלול הנסיבות, ולאחר שהובהרו הדברים, ושעה שהנושה העיקרי בנק הפועלים בע"מ עומד על השלמת החקירה הכלכלית, הנוגעת לנסיבות הסתבכותה הכלכלית של החברה והיקלעותה להליכי חדלות פירעון, מקובלת עלי עמדת הנאמן, כי יש לאפשר למבקש להפקיד את הסך של 100,000 ₪ למימון שכר טרחת רואה החשבון וזאת תוך 7 ימים, על מנת לאפשר את עריכת הדוחות הכספיים וביצוע החקירה הכלכלית הנדרשת.

11. המבקש ציין אמנם, כי ניתנה לו הסכמת הנאמן להארכת המועד להפקדת התשלום, ואולם לא צירף אסמכתא לכך. בכל מקרה, אינני סבורה, שיש מקום ליתן למבקש ארכות נוספות, לאחר שהמבקש הצהיר על ביצוע התשלום עוד במסגרת הגשת הבקשה למתן צו הקפאת הליכים, שהוגשה על ידו ביום 05/11/15, ולנוכח ארכות חוזרות ונישנות, שניתנו למבקש, כשהמבקש אף לא עמד בארכה האחרונה, שניתנה לו על ידי הנאמן ביום 20/01/16, ובהתנהגותו זו הוא מאריך את הליכי הקפאת ההליכים שלא לצורך.

12. ככל שהמבקש אכן יפקיד את הסך האמור תוך המועד הנקצב, יוכל רואה החשבון להשלים את מלאכתו, ולאחר מכן יוגש דוח מסכם על ידי הנאמן, אשר יפרט את נסיבות הקריסה הכלכלית, ואף תידון בקשת הנושים לביטול הליכי הקפאת ההליכים.

13. במידה והחייב לא יפקיד את התשלום האמור תוך 7 ימים ממועד מתן ההחלטה, ימסור הנאמן הודעה בהתאם, ואזי יתקיים דיון בביטול צו הקפאת ההליכים.

14. המזכירות תמציא העתק ההחלטה לצדדים.

ניתנה היום, ט"ו אדר ב' תשע"ו, 25 מרץ 2016, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
25/03/2016 החלטה שניתנה ע"י בטינה טאובר בטינה טאובר צפייה
21/04/2016 החלטה שניתנה ע"י בטינה טאובר בטינה טאובר צפייה
10/12/2017 החלטה שניתנה ע"י בטינה טאובר בטינה טאובר צפייה
23/09/2019 החלטה שניתנה ע"י בטינה טאובר בטינה טאובר צפייה
17/02/2021 החלטה על בקשה של משיב 1 בקשה לאישור מכר בטינה טאובר צפייה
25/02/2021 החלטה שניתנה ע"י בטינה טאובר בטינה טאובר צפייה
09/06/2021 החלטה על בקשה של משיב 4 דוח כונסי הנכסים ובקשה למתן הוראות בטינה טאובר צפייה
10/06/2021 החלטה על בקשה של משיב 18 תגובת המנהל המיוחד לדוח הכונסים בטינה טאובר צפייה
15/06/2021 החלטה על בקשה של משיב 18 הודעה מוסכמת מטעם המנהל המיוחד וכונסי הנכסים בעניין העברת כספים לנושה המובטח בטינה טאובר צפייה
22/06/2021 החלטה על בקשה של משיב 4 דוח כונסי הנכסים ובקשה למתן הוראות בטינה טאובר צפייה
25/06/2021 החלטה על בקשה של משיב 1 בקשה לחתימה על צו המכר בהתאם להחלטה בבקשה 70 בטינה טאובר צפייה
19/07/2021 החלטה שניתנה ע"י בטינה טאובר בטינה טאובר צפייה
09/08/2021 החלטה שניתנה ע"י בטינה טאובר בטינה טאובר צפייה
15/01/2023 החלטה על בקשה של משיב 18 בקשה למתן הוראות מטעם המנהלים המיוחדים בטינה טאובר צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מבקש 1 שקד ש.ע. השקעות ונכסים בע"מ אמיר בירמן, עביר חריש
מבקש 1 עזורה נדלן בע"מ אמיר בירמן, עביר חריש
משיב 1 בנק הפועלים בע"מ אופיר דידי, גיל הירשמן
משיב 1 בנק לאומי לישראל בע"מ חזי חכם
משיב 2 אמפא קפיטל בע"מ נינה אלוני
משיב 3 כונס נכסים רשמי מחוז חיפה והצפון
משיב 4 נפתלי נשר (נאמן) נפתלי נשר
משיב 5 כלמוביל בע"מ אברהם גרוהר
משיב 6 חברה מחצבת ורד בעמ אמיר דוק
משיב 7 אחים רויכמן שומרון בעמ אמיר דוק
משיב 8 שפיר מחצבות 1991 בע"מ אמיר דוק
משיב 9 דור-אלון אנרגיה בישראל (1988) בע"מ/ אחיקם שינדלר
משיב 10 שלמה גלעד שרות לקבלן ולצרכן בע"מ יואב סברוב
משיב 11 שמעון עזורה
משיב 12 משרד האוצר- אגף המכס והמע"מ אורית רם
משיב 13 אילנה ברגר שחר לוינזון
משיב 14 תעשיות רדמיקס בע"מ אוהד רוזן
משיב 15 ראיק אבו אחמד האני אבו אחמד
משיב 16 שושנה מן רנן זיו
משיב 18 ליאור מזור ליאור מזור
משיב 19 כלמוביל פתרונות מימון בע"מ עפר פלס
משיב 20 מרים קליין אברהם ברזל, ענת גינת
מבקש 1 פסיפיק רכב ותחבורה בע"מ נעמה אדוט
משיב 5 משרד התחבורה/אגף הרישוי
מבקש 1 ע.צ.ה. תעשיות ומסחר (1998) בע"מ (נושה) יצחק גולדברג
מבקש 1 מרים קליין