טוען...

החלטה על תשובה לתגובה לבקשה לביטול פס"ד

איתי רגב12/02/2017

מספר בקשה:2

בפני

כב' הרשם הבכיר איתי רגב

מבקש

ישראל אמויאל

נגד

משיבה

קשר רנט א קאר בע"מ

החלטה

לפני בקשה להורות על ביטול פסק הדין שניתן ביום 1.12.16.

המבקש טוען כי נפל פגם בהמצאת כתב התביעה לידיו – בניגוד לנטען באישור המסירה אין שם אמו אסתר (אלא שמחה) ואין הוא מתגורר עם אמו. עוד נטען כי הוסכם עם המשיבה על דחיית הדיון ובניגוד להסכם זה הוגשה הבקשה למתן פסק דין. בנוסף, נטען כי למבקש טענות הגנה טובות – כאשר נדרס על ידי רכב המשיבה בהיותו הולך רגל וכי כל גורמי החקירה שבדקו את האירוע מצאו כי האשם בנהג המשיבה.

המשיבה התנגדה לבקשה לביטול פסק הדין. לעמדתה, לא נפל פגם בהמצאת כתב התביעה לידי המבקש והדרך סלולה בפניו לבקש לחקור את השליח שביצע את ההמצאה. המשיבה לא התייחסה בתגובתה לטענות ההגנה של המבקש.

המבקש השיב לתגובה וחזר על עיקרי טענותיו.

לאחר שהתרשמתי מטיעוני הצדדים וממכלול נסיבות העניין, נחה דעתי כי דין הבקשה להתקבל.

בעל דין שקיבל פס"ד במעמד צד אחד, רשאי להגיש בקשה לביטולו לאותה ערכאה. זכות הגישה לערכאות הינה זכות יסודית ולא בנקל ינעל בית המשפט את שעריו לפני המתדיינים. העדפה של ממש היא לקבל הכרעות שיפוטיות לאחר דיון ממצה לגופו של עניין ובמעמד שני הצדדים.

השאלה אם נפל פגם בהמצאת כתב התביעה לידי המבקש ובאופן המצדיק את ביטול פסק הדין מחובת הצדק מחייבת בירור עובדתי. נוכח המסקנה אליה הגעתי, כמצוין להלן, איני נדרש להכריע בשאלה זו ואיני קובע אם המבקש זכאי לביטול פסק הדין משיקולי צדק.

בית המשפט רשאי לבטל את פסק הדין, לפי שיקול דעתו. כידוע, שניים המה השיקולים לביטול פסק דין שניתן בהעדר הגנה: הטעם למחדלו של המבקש מזה, וסיכויי הגנתו מזה; כאשר לרוב ינתן משקל רב לסיכויי ההגנה, מתוך הנחה שתרופה למחדלו של המבקש ניתן להשיג באמצעות השתת תשלום הוצאות (רע"א 1957/12 חלה נ' כהן, פסקאות 10-11 (22.5.2012); רע"א 3269/16 השרון שרותי טקסי בע"מ נ' מוניות קו 51 בע"מ, פסקה 16 ופסקה 22 (14.6.2016)).

הכלל הנקוט בפסיקתנו הוא כי כאשר מבסס המבקש סיכויים להגנתו יש להעתר לבקשתו לביטול פסק דין שניתן בהעדר הגנה, תוך חיובו לשאת בהוצאות המיותרות שגרם לבעל הדין שכנגד. (רע"א 7612/16 עבאס נ' עבאס (החלטה מיום 21.12.16).

מכל האמור, אני קובע כי באיזון שבין סיבת המחדל, ככל שהיה, לסיכויי הגנת המבקש באתי לכלל מסקנה כי יש מקום להורות על ביטול פסק הדין.

שאלת ההוצאות תיבחן, על פי הצורך, בסיום ההליך.

משבוטל פסק הדין, ומשהוגש כתב הגנה לתיק (ביום 5.1.17) יועבר התיק ליחידה המשפטית לקביעת מועד ומותב לדיון, וזאת על פי יומן בית המשפט ותכנית העבודה.

ההחלטה תישלח לצדדים.

ניתנה היום, ט"ז שבט תשע"ז, 12 פברואר 2017, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
12/02/2017 החלטה על תשובה לתגובה לבקשה לביטול פס"ד איתי רגב צפייה
27/08/2017 פסק דין שניתנה ע"י אורן כרמלי אורן כרמלי צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
תובע 1 קשר רנט א קאר בע"מ רוית גיא-דרור
נתבע 1 ישראל אמויאל ציון דארי