טוען...

הוראה לבא כוח נתבעים להגיש ראיות

עודד מאור30/08/2017

מספר בקשה:39

לפני

כבוד השופט עודד מאור

התובעת (המשיבה):

מאור השרון יזמות(א.מ)בע"מ

נגד

הנתבע (המבקש)

עו"ד יהושע שרון

החלטה

לפניי בקשת הנתבע להגשת ראיה נוספת (תעודת עובד ציבור של נציג מטעם משרד החקלאות - יחידת הפיצוח). לטענת הנתבע, תעודת עובד הציבור הנה ראיה בעלת חשיבות המפריכה את הנאמר בעדותו של עד התובעת, מר זיסמן, בנוגע לקיומם של משרדי החקלאות, המכס והמע"מ במעבר אליהו בשנים הרלוונטיות לתובענה. הנתבע מדגיש, כי הואיל וטרם החל שלב החקירות הנגדיות של עדי הנתבע, הרי שלא ייגרם כל נזק להיעתרות לבקשה דנן.

התובעת מתנגדת לבקשה בתואנה, כי תעודת עובד הציבור עוסקת בעניין צדדי שאין לו כל רלוונטיות לשאלות השנויות במחלוקת בין הצדדים, וכי הגשת תעודת עובד הציבור אך ורק לצורך ערעור מהימנותו של העד - אינה מוצדקת. עוד נטען, כי תצהירו של העד ניתן זה מכבר, וכי הייתה בידי הנתבע האפשרות להגשת תעודת עובד הציבור עוד במועד שנקבע להגשת תצהיריו. לחילופין נתבקש בית המשפט, כי אם ייעתר לבקשה , תהא התרת צירוף הראייה כפופה להתייצבות לחקירה של נותן תעודת עובד הציבור.

הלכה פסוקה היא, כי על בעל דין להביא את כל ראיותיו כמקשה אחת (ראו לעניין זה: רע"א 2137/02 ממן נ' פז חברת נפט בע"מ (פורסם בנבו, 2002).

על מנת לסטות מהכלל, כאמור לעיל, בית המשפט יתחשב באופי הראיה ובשלב בו מוגשת הבקשה לצרפה, כך שככל שהראיה "פשוטה" וככל שהיא מוגשת בשלב מוקדם - בית המשפט ייטה לקבלה.

אכן, במקרה דנן, אי הגשת הראיה במועד מהווה מחדל שלא הוסבר דיו על ידי הנתבע, ואולם בפסיקה נקבע, כי בית המשפט ייעתר לבקשה להגשת ראיה נוספת אף בשלב הערעור, וזאת אף אם אי הגשתה במועד נבעה ממחדלו של בעל הדין.

בעניינו טרם נשמעו עדי הנתבע. ייתכן שהתרת הראיה הנוספת תגרום להתמשכות ההליך וקביעת מועד הוכחות נוסף למועד הקבוע ליום 13.9.17. חרף האמור נראה, כי יש להעדיף מתן אפשרות לנתבע להציג את מלוא הראיות הרלוונטיות על פני עצם הארכת הדיון. אינני סבור, כי המדובר בראיה מורכבת ובהתאם למפורט לעיל, אני מתיר הגשתה תוך 7 ימים מהיום. בשים לב למועד הדיון – תקופת הפגרה תובא במניין הימים.

ככל שהתובעת תעמוד על דעתה לחקור את נותן התעודה, הרי שלאור הוראת סעיף 26 לפקודת הראיות [נוסח חדש], תשל"א-1971, אשר מאפשר חקירת עובד ציבור על תעודה שנתן, אינני מוצא למנוע את חקירת נותן התעודה בכפוף להגשת בקשה מתאימה לזימון.

אני מחייב את הנתבע בהוצאות התובעת בסך 1,000 ₪ וזאת בגין האיחור בהגשת הראיה, אשר הביא לכך שהתובעת נדרשה להתייחס לבקשה זו ואף במידת הצורך תידרש להשלמת ראיותיה.

ניתנה היום, ח' אלול תשע"ז, 30 אוגוסט 2017, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
10/07/2016 החלטה על בקשה של נתבע 1 שינוי / הארכת מועד עינת רביד צפייה
21/06/2017 החלטה על תשובת הנתבע לתגובת התובעת לבקשה לחיוב בערובה להבטחת הוצאות עודד מאור צפייה
30/08/2017 הוראה לבא כוח נתבעים להגיש ראיות עודד מאור צפייה