טוען...

החלטה שניתנה ע"י שוש שטרית

שוש שטרית19/04/2017

47505-02-1760240-02-17

מספר פל"א 75160/2017 מספר פל"א 80950/2017 מספר פל"א 82002/2017 מספר פל"א 82143/2017

לפני כבוד השופטת בכירה שוש שטרית

המבקשת

מדינת ישראל

ע"י ב"כ עו"ד שרון לוי ועו"ד נמרוד שחל

נגד

המשיב

כפיר סבג (עציר) ת.ז. 035739648 – בעצמו

ע"י ב"כ עו"ד מירי שיין

<#1#>

פרוטוקול

ב"כ המבקשת:

הוגש להיום תסקיר שירות המבחן, התסקיר שלילי בכל גווניו ובכל פרמטר. קצינת המבחן מתייחסת לעברו הפלילי, לעובדה שריצה מספר מאסרים, לעובדה ששוחרר לפני תקופה לא ארוכה מן המעצר, למאסר מותנה שעומד ותלוי כנגדו. התייחסה לחלופה טיפולית שבה שהה וגם בה עזב. מתייחסת לניסיונותיו השונים לבדוק את גבולות החלופה, ניסיונות לברוח מהקהילה הטיפולית וגם כשהשתחרר בשליש והשתלב בחלופה טיפולית בעל כורחו גם שם השתלב ברמה שטחית. מתייחסת לגורמי הסיכון כי המשיב הוא בעל קושי בדחיית סיפוקים ונטייה להגמיש את גבולותיו החיצוניים והפנימיים. כן התייחס שירות המבחן לחלופה המוצעת, אשתו וחבריו למשפחה. לאחר ששוחחה עמם קבעה כי החלופות לא מתאימות, לא יכולות להציב גבולות ומגויסות למשימה מסיבות לא נכונות.

בסיכומו של יום קבעה בין היתר שהשחרור לחלופה הזאת היא למעשה חזרה לסביבה הטבעית שלו ואין בה כדי לאיין את המסוכנות הנשקפת ממנו. אני מזכיר שעברו הפלילי כולל 11 הרשעות, 9 מתוכן בעבירות רכוש. המשיב השתחרר לא מזמן ממאסר גם בעבירות רכוש ואני מזכיר שתלוי ועומד כנגדו מאסר בן 6 חודשים.

לאור כל האמור, נבקש לעצור את המשיב עד לתום ההליכים.

ב"כ המשיב:

בשורה התחתונה יש לציין כי הוצעה חלופה בדמות חברת המשפחה, כך שלא מדובר בחזרה לסביבה הטבעית, מדובר בבית אחר, בפיקוח של המפקח המרכזי הוא מפקח אחר. חשוב לציין גם מבחינת העילה מדובר בעבירות של גניבה, כמובן שאנו לא מקלים ראש, אבל בית משפט צריך לשקול את מהות החלופה ועומק החלופה לעומת האישומים המונחים בפניו.

ביקשנו מהחלופה להגיע לכאן כדי שבית המשפט יוכל להתרשם ממנה. היא נמצאת כאן היום, היא מוכנה לפקח עליו וכן אשתו לסירוגין כמפקחת מסייעת. אבקש מבית המשפט להתרשם בעצמו.

המשיב מוסר לי שהוא בלי שום קשר מסייע גם באופן שוטף הוא דאג לסייע לבעלה של הערבה שהוא היה חבר מסייע.

<#2#>

החלטה

נגד המשיב הוגש כתב אישום הכולל ארבעה אישומים כשבכל אחד מהם עבירות של הסגת גבול וגניבה, אותם ביצע המשיב בין התאריכים 15.2.17 ל- 21.2.17. עובדות כתב האישום מעלות כי המשיב אשר השתחרר לפני מספר חודשים ממאסר ממושך בן 15 חודשים, בעבירות רכוש, הסיג גבול לכאורה למספר מקומות ברחבי העיר באר שבע וגנב מרכושם של העובדים במקום. כך למשל בסופר מחסני השוק, גנב מתוך משרד של המתלונן מברגה חשמלית ורכוש נוסף. במרכז גריאטרי, נכנס לחדר העובדים וגנב מתוך התיקים של העובדים כסף מזומן. בחנות סלקשיין בבאר שבע, נכנס למחסן העובדים וגנב משם מכשיר טלפון נייד השייך לאחת העובדות.

המשיב הופנה לבקשת באת כוחו לשירות המבחן על מנת שזה יערוך תסקיר בעניינו והתסקיר הוגש ביום 4.2.17. המדובר בתסקיר מפורט ומעמיק שסוקר קורותיו של המשיב, לרבות שילובו בהליכים טיפוליים שלא צלחו ולרבות שחרורו המוקדם ביום 14.2.16 לאחר ריצוי של 15 חודשי מאסר בפועל בגין עבירות רכוש.

שירות המבחן עמד על מאפייני אישיותו של המשיב והתרשם כי מדובר במי שהוא בעל דפוסי חשיבה והתנהגות עבריינים, בעל קושי בדחיית סיפוקים ונטייה להגמיש את גבולותיו הפנימיים והחיצוניים. עוד התרשם השירות כי על אף שהוא ערך שינוי משמעותי באורך חייו, הרי שבמצבי קושי וכאשר מצוי בלחצים חיצוניים, הוא חוזר לדפוסיו העברייניים וכי סנקציות והליכים פליליים קודמים אינם מהווים גורם מרתיע ומציב גבולות עבורו. עוד התרשם השירות לקיומה של רמת סיכון להישנות התנהגות פורצת גבולות. השירות בחן חלופת מעצר בדמות אשתו של המשיב וחברה של המשפחה ולאחר שיחה איתן התרשם כי אלה מחד מגנות התנהלותו העבריינית של המשיב, אולם גם מבטאות עמדות מקלות ומצמצמות וכי הן לא מהוות עבורו דמויות סמכותיות ומציבות גבולות. בנוסף, התרשם השירות מאשתו וחברת המשפחה של המשיב כמי שמגויסות לסייע לו מתוך קשרי חברות וזוגיות ולא מתוך הבנה של המשמעות והאחריות המוטלת עליהן. עוד התרשם השירות מחלופת המעצר כי זו לא תוכל לסכון לאורך זמן ובשקלול כל הגורמים לרבות מאפייני אישיותו של המשיב, לא מצאתי יהיה בחלופה לצמצם את רמת הסיכון הנובעת מהמשיב, ומכאן לא בא בהמלצה לשחרורו ממעצר.

ב"כ המבקשת הפנה לתסקיר השלילי ולהמלצתו השלילית ועתר למעצרו של המשיב עד לתום ההליכים בעניינו. ב"כ המשיב מאידך, ביקשה כי חלופת המעצר תיבחן גם על ידי בית המשפט.

הייתי נעתרת לבקשת ב"כ המשיב ובוחנת את חלופת המעצר לו הייתי סבורה כי יש סיכוי לשחרורו של המשיב בנסיבות של המקרה לפני, אולם משלא קיים כזה לטעמי, אין מקום לבחון את חלופת המעצר אותה בחן שירות המבחן באופן רציני ומעמיק. המשיב שלפני ביצע ארבע עבירות רכוש בגדרן הסיג גבול למקומות שונים ברחבי העיר באר שבע, תוך שהוא נכנס לחדרים במחסנים השייכים לעובדים במקום, לרבות במוסד גריאטרי וגנב מתוך תיקיהם של העובדים מכשירים ניידים וכספים. המדובר במי שתכנן את מעשיו וביצע עבירות פעם אחר פעם, וזאת הוא עושה לאחר ששוחרר שחרור מוקדם, ניכוי שליש מתקופת המאסר שנגזרה עליו בתיק אחר, ולאחר שריצה תקופת מאסר ממושכת.

בנסיבות בהן חוזר המשיב ומבצע עבירות לזמן קצר לאחר ששוחרר ממאסר כשמאסר על תנאי תלוי מעל ראשו והוא מסרב לכל הליך טיפולי, אין מקום להסתפק בחלופת מעצר בדמות אשתו וחברת משפחה מהן התרשם שירות המבחן כמי שאינן מהוות דמויות משמעותיות וסמכותיות עבור המשיב.

עילת המעצר הנובעת ממעשי המשיב בשילוב עברו הפלילי היא מובהקת ומצריכה חלופת מעצר איתנה, טובה ורצינית שתשלב בתוכה הליך טיפולי ובאין אלה, אין לי אלא להורות על מעצרו של המשיב עד לתום ההליכים במשפטו.

<#3#>

ניתנה והודעה היום כ"ג ניסן תשע"ז, 19/04/2017 במעמד הנוכחים.

שוש שטרית , שופטת בכירה

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
28/02/2017 החלטה שניתנה ע"י צבי פורר צבי פורר צפייה
08/03/2017 החלטה שניתנה ע"י שוש שטרית שוש שטרית צפייה
19/04/2017 החלטה שניתנה ע"י שוש שטרית שוש שטרית צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מבקש 1 מדינת ישראל איה קמושוביץ' (מרקוביץ')
משיב 1 כפיר סבג (עציר) מירי שיין