טוען...

החלטה שניתנה ע"י שכיב סרחאן

שכיב סרחאן04/09/2017

לפני

כבוד השופט שכיב סרחאן

מערער

חיים כלפון

נגד

משיב

משה מיכאל מרצבך

החלטה

לפניי בקשה להפחתת עירבון.

  1. בהחלטה מיום 19.6.17 נקבע כי על המערער-המבקש להפקיד עירבון בסך 20,000 ₪. המערער מבקש כי בית המשפט יורה על הפחתת סכום העירבון.

תמצית טענות הצדדים

  1. המערער טוען כי סיכויי הערעור גבוהים, הוא מבסס זאת בין היתר על קביעת כב' השופט וייצמן, בעטייה של בקשה לעיכוב ביצוע פסק הדין, בהּ נאמר: "אני סבור כי אף שפסק דינו של בית משפט קמא מנומק היטב ומתוך שכך סיכויי הערעור אינם גבוהים, אין לשלול כל סיכוי לערעור זה בהעדר ראיות ממשיות להחזרת ההלוואה הנטענת וזאת כמובן מבלי לקבוע מסמרות בדבר.".
  2. המערער מציין כי אין ביכולתו לעמוד בהפקדת העירבון, השקול כנגד 4 משכורות חודשיות שלו. לדבריו, הוא גמלאי שהמשיך לעבוד, חרף גילו, כזבן בחנות גלידה בשכר חודשי של 5,000 ₪ לחודש, אולם לאחרונה הוא פוטר מעבודתו. הוא המפרנס היחיד שעה שרעייתו איננה עובדת.
  3. המשיב מתנגד לבקשה. הוא טוען כי הערעור חסר כל סיכוי וכי טענת המבקש אודות מצבו הכלכלי איננה אמת. המשיב מצביע על כך שבתלושי השכר שהציג המבקש מצוינים שמות של מעסיקים שונים. עוד מוסיף המשיב כי בבית המשפט קמא הוכח כי המבקש מנהל עסקאות שונות, חלקן בשם בנו.

דיון והכרעה

  1. הנטל להוכיח זכאות לפטור מהפקדת עירבון מוטל על המבקש. ההחלטה בדבר פטור מהפקדה מתבססת על שני שיקולים מרכזיים: סיכויי הערעור מחד גיסא ומצבו הכלכלי של המבקש מאידך גיסא (רע"א 5208/06 פול ריצ'רד דייויס נ' מלכה מוריס (פורסם בנבו, 29.06.2006)).
  2. המערער טוען למצב כלכלי קשה. הוא אמנם צירף תלוש שכר המעיד על הכנסה נמוכה, ובעניין זה אני דוחה את טענת המשיב כאילו שמות המעסיקים השונים ע"ג תלושי השכר מעידים על הכנסות נוספות, אולם הוא נמנע מלבסס את טענותיו על מסמכים. הוא לא צירף תדפיסי חשבון בנק, פירוט הוצאות בכרטיס אשראי, העתקי חשבונות ארנונה והוצאות אחרות, הוא לא פירט האם הוא זכאי לגמלה כלשהי, האם יש בבעלותו נכסים, במה עוסקים בני משפחתו הרחבה, האם ניסה לגייס את סכום העירבון ממקורות אחרים ומה עלה בגורל ניסיונות אלה וכיו"ב. המערער למעשה "מקמץ" בפרטים. הנסתר בבקשתו רב על הגלוי. לפיכך אני קובע כי המבקש לא הוכיח חסרון כיס במידה שיש בה כדי להצדיק פטור או הפחתה באגרה.
  3. באשר לסיכויי הערעור, דעת המשיב כאילו סיכויי הערעור קלושים איננה מקובלת עליי. סיכויי הערעור אמנם אינם גבוהים במיוחד אולם הוא אינו חסר סיכוי לחלוטין.
  4. נתתי דעתי להיקף הערעור המקרין גם על היקף ההוצאות הצפויות. סבורני כי היקף המחלוקת מצומצם באופן יחסי וכי ההוצאות הצפויות פחותות מסכום העירבון שנקבע.
  5. לאחר ששקלתי את מכלול הנתונים שפורטו לעיל ואת זכויות הצדדים לרבות זכות הגישה לערכאות, זכות הערעור וזכותו של משיב לערעור להבטיח את הוצאותיו במקרה של דחיית הערעור, הגעתי לכלל מסקנה כי דין הבקשה להתקבל באופן חלקי.
  6. העירבון יופחת ויעמוד על סך של 12,000 ₪ בלבד. העירבון המופחת יופקד עד ליום 24.9.17. שאם לא כן יירשם הערעור לדחייה.
  7. המזכירות תמציא את ההחלטה לצדדים ותעביר עותק הימנה לידיעת המותב הדן בתיק.

ת.פ. ליום 25.9.17.

ניתנה היום, י"ג אלול תשע"ז, 04 ספטמבר 2017, בסמכותי כרשם ובהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
19/06/2017 החלטה שניתנה ע"י שכיב סרחאן שכיב סרחאן צפייה
12/07/2017 החלטה על בקשה של מערער 1 עיכוב ביצוע / התליית הליכים צבי ויצמן צפייה
04/09/2017 החלטה שניתנה ע"י שכיב סרחאן שכיב סרחאן צפייה
07/01/2018 החלטה שניתנה ע"י צבי ויצמן צבי ויצמן צפייה
18/01/2018 החלטה על בקשה של משיב 1 שינוי מוטב צבי ויצמן צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מערער 1 חיים כלפון אורי אהד
משיב 1 משה מיכאל מרצבך מיכאל פינקלשטיין