טוען...

הוראה לנתבע 1 להגיש .

אדנקו סבחת- חיימוביץ29/04/2018

בפני

כבוד השופטת אדנקו סבחת- חיימוביץ

תובעים

אלירז הדר

נגד

נתבעים

מאיה עבד

החלטה

בפני בקשה לביטול פסק דין שניתן ביום 4.1.18 בהעדר התייצבות.

  1. לטענת המבקשת, היא לא יכלה להתייצב לדיון בשל סיבות רפואיות וצירפה אסמכתא לפיה עברה ניתוח והשתחררה מאשפוז בתאריך 29.12.17, היינו ימים מספר טרם מועד הדיון.
  2. המשיב התנגד לבקשה בטענה, כי לא מדובר בניתוח של הצלת חיים וכי המבקשת יכלה להודיע לבית המשפט מבעוד מועד שאין באפשרותה להתייצב לדיון.
  3. אכן יש צדק בטענות המשיב לגבי התנהלותה של המבקשת. המבקשת לא הסבירה מדוע לא יכלה לבקש בימים שלאחר הניתוח דחייה של מועד הדיון, או לבקש זאת מראש כאשר מדובר בהליך רפואי שתוכנן מראש.
  4. המבקשת אינה זכאית לביטול פסק הדין מחמת הצדק מאחר שקיבלה את כתב התביעה וכן את הזימון לדיון ליום 7.12.17. משכך, ביטול פסק הדין נתון לשיקול דעתו של בית המשפט.
  5. הלכה פסוקה היא, כי יש להעדיף בירור סכסוך לגופו על פני הכרעה על בסיס מחדלים בסדרי דין, וזאת גם כאשר מחדלה של המבקשת עולה כדי זלזול מסוים בהליך.

הגישה הכללית של בתי המשפט כלפי ביטול פסק דין שניתן בהעדר כתב הגנה או התייצבות הינה גישה ליברלית, והדבר נכון במיוחד בבית המשפט לתביעות קטנות, בו הצדדים אינם מיוצגים .

  1. כאמור, לא מצאתי ממש בטענות המבקשת אך אין להסיק ממחדל זה זלזול בהליכים המשפטיים. במסגרת בקשתה התייחסה המבקשת לטענותיה כנגדה כתב התביעה וכן הוגשה תביעה שכנגד ובשלב זה אין לומר שסיכויי הגנתה קלושים.

וכפי שפסק בית המשפט המחוזי ברת"ק (באר שבע) 12626-12-11 אליהו ג'רבי נ' יעל בן משה (11.01.12):

"אי ביטול פסק הדין כמוהו כנעילת שערי המשפט בפני המבקש זאת, תוך מניעת אפשרות קיום בירור ענייני והוגן של הנושא שבמחלוקת והכרעה בו על סמך ראיות של צד אחד בלבד. אין לשכוח, שסדר הדין אינו אלא אמצעי להשגת המטרה של עשיית משפט צדק ואין להפוך את האמצעי למטרה בפני עצמה. בתי המשפט נזהרים ב"נעילת שערי בית המשפט", במיוחד לאור חשיבותה של זכות הגישה לערכאות, שהינה זכות יסוד במשפט הישראלי, ויש אף שרואים בה כזכות חוקתית של ממש".

  1. בנסיבות אלו, ומאחר שאין זה ראוי לסגור את דלתות בית המשפט בפני המבקשת ויש לאפשר לה להשמיע טענותיה לגופם של דברים, החלטתי לבטל את פסק הדין, בכפוף לחיוב המבקשת בהוצאות התובע.
  2. פסק הדין יבוטל בכפוף לתשלום הוצאות התובע בסך 500 ₪ וסכום זה יופקד בקופת בית המשפט עד ליום 15.5.18.
  3. לאחר תשלום הוצאות התובע תיקבע המזכירות את התיק לדיון על פי יומנו של בית המשפט.

המזכירות תודיע לצדדים.

ניתנה היום, י"ד אייר תשע"ח, 29 אפריל 2018, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
29/04/2018 הוראה לנתבע 1 להגיש . אדנקו סבחת- חיימוביץ צפייה
15/10/2018 פסק דין שניתנה ע"י אדנקו סבחת- חיימוביץ אדנקו סבחת- חיימוביץ צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
תובע 1 אלירז הדר
נתבע 1 מאיה עבד
תובע שכנגד 1 מאיה עבד
נתבע שכנגד 1 אלירז הדר