טוען...

החלטה שניתנה ע"י יורם נועם

יורם נועם26/12/2018

המבקש

ג'יאד עסה

על-ידי ב"כ עו"ד יאיר דרייגור

נגד

המשיבה

מדינת ישראל

באמצעות פרקליטות מחוז ירושלים

החלטה

1. לפניי בקשה לעיון חוזר בהחלטה בדבר תנאי שחרורו בערובה של המבקש.

2. המבקש הואשם יחד עם שלושה נאשמים נוספים, בעבירה של גידול סם מסוכן, מסוג קנבוס, במשקל 930 ק"ג נטו. במקביל להגשת כתב-האישום, ביום 11.1.18, עתרה המשיבה למעצרו של המבקש עד לתום ההליכים המשפטיים. בהחלטה מיום 20.3.18 הוריתי על חלופה בדרך של מעצר באיזוק אלקטרוני, שלפיה ישהה המבקש בכל שעות היממה בישוב להבים, בפיקוח מלא בכל שעות היממה של אחד מארבעת המפקחים, זאת בכפוף להפקדת סך של 40,000 ₪ במזומן ולהמצאת ערבויות כספיות נוספות. ההחלטה בדבר מעצר הבית ביישוב להבים, ולא במען מגוריו של המבקש ביישוב אום בטין בנגב, נתקבלה, בין-השאר, לנוכח העובדה שבביתו של המבקש לא ניתן היה לבצע פיקוח אלקטרוני, מחמת היעדר קו טלפון.

3. בקשה ראשונה לשינוי התנאים הוגשה בחודש אוגוסט 2018. בגדרה של אותה בקשה המליץ שירות המבחן, בתסקיר מעצר מיום 2.8.18, להסיר את האיזוק האלקטרוני ולאפשר למבקש לצאת לעבודה בחברת הסעות "מטיילי רחמני בע"מ" בבאר-שבע, בכל יום בין השעות 08:00 ל-17:00, בפיקוח צמוד של אחד מהמפקחים, ולאחר העבודה – להורות על שהייתו של המבקש בתנאי מעצר-בית מלאים. בנוסף הומלץ על הטלת צו פיקוח מעצרים למשך כחצי שנה, שבמסגרתו ישולב המבקש בקבוצה ייעודית ל"עצורי בית".

בהחלטה מיום 8.8.18 נעתר בית-המשפט (השופט א' אברבנאל) לבקשה ולהמלצת שירות המבחן באופן חלקי. נקבע, כי האיזוק האלקטרוני יבוטל; כי המבקש ישהה בתנאי מעצר בית מלא בכתובת שבה שהה עד לאותו מועד; וכי בימים ראשון עד שישי בין השעות 8:00 ל 17:00 "רשאי המבקש לשהות במקום עבודתו "מטיילי רחמני בע"מ", ברחוב הרצל 35 בבאר-שבע; ובעת שישהה במקום האמור וכן בדרכו למקום זה, ובדרכו חזרה ממנו יהיה המבקש מלווה באחד ממפקחיו". בית-המשפט דחה את בקשתו של המבקש לצאת ממקום העבודה ולשהות ברדיוס של 1.5 ק"מ ממנו. במקביל הורה בית-המשפט באותה החלטה על הטלת צו פיקוח מעצרים למשך ששה חודשים, כמבוקש על-ידי שירות המבחן.

4. את הבקשה הנדונה לעיון חוזר הגיש המבקש ביום 20.11.18, ובגדרה ביקש להזמין תסקיר משלים שיבחן את בקשתו להתגורר בביתו ביישוב אום בטין, ולהותיר את תנאי מעצר הבית רק בשעות הלילה. לנוכח התנגדות המשיבה לבקשה, התקיים דיון ביום 10.12.1, ובגדרו הוחלט על הזמנת תסקיר מעצר משלים. בנוסף, בהסכמת הצדדים ניתנה החלטה שלפיה מקום "מעצר הבית" יהיה בביתו של המבקש ביישוב אום בטין, במקום ביישוב להבים.

5. בתסקיר מעצר משלים מיום 20.12.18 צוין, כי המבקש שיתף פעולה עם שירות המבחן במסגרת צו פיקוח מעצרים, והשתתף בקבוצה הטיפולית ל"עצורי בית". עוד צוין בתסקיר, כי המפקח העיקרי, וליד אבו עסא, מסר כי המבקש לא הפר את תנאי מעצרו, ומכבד את סמכותו כמפקח. וליד הוסיף, כי כעובד בחברה של המבקש, הוא מנוע בשלב זה לעבוד כנהג, עקב היותו המפקח הראשי על המשיב, וכי ביטול חובת הפיקוח יאפשר לו לעבוד כנהג ולסייע בשיקום חברת ההסעות. שירות המבחן התרשם, כי רמת הסיכון בעניינו של המבקש פחתה, במידה שבה ניתן לשקול בחיוב שינוי של תנאי השחרור; זאת, בין-השאר, על-רקע העובדה שבמשך כשמונה חודשים לא הפר המבקש את תנאי המעצר באיזוק אלקטרוני ואת תנאי השחרור בערובה, ולאור שיתוף הפעולה של המבקש עם שירות המבחן. שירות המבחן העריך, כי ביטול הפיקוח אחר המבקש בשעות היום יקל על מצבו הכלכלי, בכך שיאפשר את מעורבותו בעסק "באופן ישיר ובשטח", דבר שימנע את ההתדרדרות הכלכלית של העסק. על כן המליץ שירות המבחן לבטל את הפיקוח בשעות היום, הן לצורך ההקלה על מצבו הכלכלי של המבקש, והן כדי לסייע למפקח הראשי לחזור לעבודתו שלו. לאור האמור, המליץ שירות המבחן לבטל את הפיקוח בשעות היום, וכי מעצר הבית ייוותר רק בשעות הערב והלילה, בליווי גורם פיקוחי, בביתו של המבקש באום בטין.

6. בדיון שהתקיים ביום 24.12.18 בבקשה, ביקש ב"כ המבקש לאמץ את המלצת שירות המבחן, מטעמיה; וכן הדגיש את שיתוף הפעולה של המבקש במסגרת הקבוצה הטיפולית בשירות המבחן ואת התרשמות שירות המבחן שלפיה רמת הסיכון בעניינו פחתה במידה שבה ניתן להקל בתנאי השחרור. ב"כ המשיבה לא חלק על כך שלעת הזו יש "הפחתה במסוכנות", כלשונו, אך גרס כי לנוכח מהות העבירה לא ניתן להבטיח את מטרת המעצר ללא "מפקח אנושי" בכל שעות היממה, בין בבית ובין בעבודה.

7. סבורני, כי לאחר חלוף כחמישה חודשים ממועד ביטול המעצר באיזוק אלקטרוני, ולאור האמור בתסקיר שירות המבחן – ובכלל זה ההתרשמות שרמת הסיכון הנשקפת מהמבקש פחתה והעובדה שהמבקש שיתף פעולה עם שירות המבחן ולא הפר את תנאי השחרור עד היום – ניתן להקל בתנאי השחרור בערובה באופן שיאפשר למבקש לשהות במסגרת עבודתו הן במשרדו והן מחוץ למשרד. עם זאת, עדיין נדרש לעת הזו פיקוח אחר המבקש, על-ידי אחד המפקחים, במסגרת עבודתו – הן במשרד והן מחוץ למשרד.

8. אשר על כן, מתקבלת הבקשה לעיון חוזר באופן חלקי, במובן זה שיתאפשר למבקש החל מיום 1.1.19, לצאת ממשרדו במסגרת עבודתו, וכאשר בכל שעות עבודתו שנקבעו בהחלטה הקודמת, יתלווה אליו אחד מהמפקחים הן במשרד והן מחוץ למשרד. יתר התנאים שנקבעו יוותרו על כנם.

9. על המזכירות לשלוח ההחלטה לצדדים ולשירות המבחן.

ניתנה היום, י"ח טבת תשע"ט, 26 דצמבר 2018, בהיעדר הצדדים.

051913853

יורם נועם, סגן נשיא

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
10/05/2018 החלטה שניתנה ע"י משה דרורי משה דרורי צפייה
30/05/2018 החלטה על בקשה של מתן החלטה חגית מאק-קלמנוביץ צפייה
26/12/2018 החלטה שניתנה ע"י יורם נועם יורם נועם צפייה
28/05/2019 החלטה שניתנה ע"י יורם נועם יורם נועם צפייה
03/11/2019 החלטה שניתנה ע"י יורם נועם יורם נועם צפייה