טוען...

החלטה שניתנה ע"י יורם נועם

יורם נועם03/11/2019

המבקש

ג'יאד עסה

על-ידי ב"כ עו"ד יאיר דרייגור

נגד

המשיבה

מדינת ישראל

באמצעות פרקליטות מחוז ירושלים

החלטה

1. לפניי בקשה לעיון חוזר בהחלטה בדבר תנאי שחרורו בערובה של המבקש, באופן שיבוטלו כל התנאים המגבילים שהוטלו על המבקש, בגדרן של ההחלטות הקודמות, למעט הערבויות הכספיות.

הרקע לבקשה הובא בהחלטות קודמות שניתנו, ואחזור בתמצית על הדברים.

2. המבקש הואשם, יחד עם שלושה נאשמים נוספים, בעבירה של גידול סם מסוכן מסוג קנבוס, במשקל 930 ק"ג נטו. במקביל להגשת כתב-האישום, ביום 11.1.18, עתרה המשיבה למעצרו של המבקש עד לתום ההליכים המשפטיים. בהחלטה מיום 20.3.18 הוריתי על חלופה בדרך של מעצר באיזוק אלקטרוני, שלפיה ישהה המבקש בכל שעות היממה בישוב להבים, בפיקוח מלא בכל שעות היממה של אחד מארבעת המפקחים, זאת בכפוף להפקדת סך של 40,000 ₪ במזומן ולהמצאת ערבויות כספיות נוספות.

3. בקשה ראשונה לשינוי התנאים הוגשה בחודש אוגוסט 2018. בגדרה של אותה בקשה המליץ שירות המבחן, בתסקיר מעצר מיום 2.8.18, להסיר את האיזוק האלקטרוני ולאפשר למבקש לצאת לעבודתו בחברת הסעות בבאר-שבע, בכל יום בין השעות 08:00 ל-17:00, בפיקוח צמוד של אחד מהמפקחים, ולאחר העבודה – להורות על שהייתו של המבקש בתנאי "מעצר-בית" מלא.

בהחלטה מיום 8.8.18 נעתר בית-המשפט (השופט א' אברבנאל) לבקשה ולהמלצת שירות המבחן באופן חלקי. נקבע, כי האיזוק האלקטרוני יבוטל; כי המבקש ישהה בתנאי מעצר בית מלא בכתובת שבה שהה עד לאותו מועד; וכי בימים ראשון עד שישי בין השעות 8:00 ל 17:00, יוכל המבקש לשהות במקום עבודתו בבאר-שבע, ובעת שישהה שם וכן בדרכו למקום העבודה ובדרכו חזרה לביתו, יהיה מלווה על-ידי אחד ממפקחיו.

4. ביום 20.11.18 הגיש המבקש בקשה נוספת לעיון חוזר, ובגדרה ביקש להזמין תסקיר מעצר משלים שיבחן את בקשתו להתגורר בביתו ביישוב אוּם-בטין, ולהותיר את תנאי "מעצר הבית" רק בשעות הלילה.

בתסקיר מעצר משלים מיום 20.12.18 צוין, כי המבקש שיתף פעולה עם שירות המבחן במסגרת צווי פיקוח מעצרים, והשתתף בקבוצה הטיפולית ל"עצורי בית". עוד צוין בתסקיר, כי המפקח העיקרי, וליד אבו עסא, מסר כי המבקש לא הפר את תנאי מעצרו, ומכבד את סמכותו כמפקח. שירות המבחן התרשם, כי רמת הסיכון בעניינו של המבקש פחתה, במידה שבה ניתן לשקול בחיוב שינוי של תנאי השחרור; זאת, בין-השאר, על-רקע העובדה שבמשך כשמונה חודשים לא הפר המבקש את תנאי המעצר באיזוק אלקטרוני ואת תנאי השחרור בערובה, ולאור שיתוף הפעולה של המבקש עם שירות המבחן. שירות המבחן המליץ לבטל את הפיקוח בשעות היום, הן לצורך ההקלה על מצבו הכלכלי של המבקש, והן כדי לסייע למפקח הראשי לחזור לעבודתו שלו; וכי מעצר הבית ייוותר רק בשעות הערב והלילה, בליווי גורם פיקוחי, בביתו של המבקש באום-בטין.

בהחלטה מיום 26.12.18, נעתרתי לבקשה באופן חלקי, במובן זה שהתאפשר למבקש, החל מיום 1.1.19, לצאת ממשרדו במסגרת עבודתו, וכאשר בכל שעות עבודתו שנקבעו בהחלטה הקודמת, יתלווה אליו אחד מהמפקחים הן במשרד והן מחוץ למשרד. יתר התנאים המגבילים נותרו על כנם.

5. בבקשה נוספת לעיון חוזר, שהוגשה ביום 30.4.19, עתר המבקש לביטול כל התנאים המגבילים, בין-השאר מן הטעם של חלוף הזמן הממושך של שהייה בתנאים מגבילים, ללא כל הפרה, והכל על-רקע רמת הסיכון שנשקף ממנו, אשר פחתה כאמור בתסקיר המעצר המשלים שהוגש במסגרת הדיון הקודם.

בהחלטה מיום 28.5.19, החלטתי להיעתר לבקשה באופן חלקי, זאת לנוכח חלוף 15 חודשים מעת השחרור מהמעצר כאשר לא דווח על הפרה כלשהי של התנאים המגבילים; והכל על רקע ההמלצה בתסקיר המעצר הקודם. נקבע, כי תנאי השחרור בערובה שנקבעו בעבר יעמדו על כנם, בכפוף לשינויים החל מיום 2.6.19 כדלהלן: בעת שהייתו של המבקש בביתו או במשרד במקום עבודתו, ורק במקומות אלו, לא יהיה עוד צורך בפיקוח של מפקחים; ואולם, בדרכו של המבקש מביתו למשרד, או מהמשרד לביתו, כמו-גם בכל עת שיימצא מחוץ לבית או מחוץ למשרד במסגרת עבודתו – הוא ילווה על-ידי אחד מהמפקחים שנקבעו בעבר. בנוסף, תורחב האפשרות לצאת מהבית לעבודה בימים ראשון עד שישי בשבוע, מהשעה 7:00 ועל לשעה 19:00.

6. כיום, לאחר חלוף כחצי שנה מההחלטה האחרונה, עותר המבקש, במסגרת בקשה לעיון חוזר, לביטול כל התנאים המגבילים, ולהותיר על כנן את הערבויות בלבד; זאת ממספר טעמים: ההמלצות החיוביות שניתנו בעניין זה בתסקיר המעצר שהוגש עוד לפני כשנה, חלוף תקופה נוספת של חצי שנה, אגב הקפדה על קיום מלוא תנאי ההגבלה והפיקוח, ללא כל דיווח על הפרתם; ההערכה כי ההליכים המשפטיים אמורים להימשך פרק זמן לא מבוטל; והעובדה שבעניינו של אחד מהנאשמים הנוספים בתיק זה ניתנה לאחרונה החלטה בדבר ביטול תנאי הפיקוח.

7. ב"כ המשיבה ביקש להותיר את תנאי השחרור בערובה על-כנם. לטענתו, חלוף הזמן אינו מצדיק את שינוי ההחלטה האחרונה; ולחלופין – אין לבטל את כל ההגבלות אלא רק חלק מהן.

8. לאחר בחינת טיעוני הצדדים, החלטתי להיעתר לבקשה בחלקה.

בהתחשב – בתקופה הממושכת שבה נתון המבקש בתנאים מגבילים, מאז השחרור מבית המעצר בחודש מארס 2018; בהמלצת שירות המבחן עוד לפני כשנה על הסרת כל תנאי הפיקוח, על-רקע חלוף הזמן ושיתוף הפעולה במסגרת "צווי פיקוח מעצרים"; בכך שלא דוּוח על הפרה כלשהי של תנאי השחרור והפיקוח במשך תקופה של למעלה משנה וחצי; בעובדה שחלפו כ-15 חודשים מאז הוטלו תנאי הפיקוח במסגרת היציאה לעבודה; וכן בהערכה כי ההליכים המשפטיים אמורים להימשך עוד תקופה ממושכת יחסית – ישונו תנאי השחרור כדלהלן: החל מיום 10.11.19 יבוטלו תנאי הפיקוח, והמבקש יוכל לצאת מביתו בכל יום בין השעות 07:00 ל-19:00, כאשר ביתר השעות ישהה בביתו ביישוב אום-בטין. הערבויות הכספיות תיוותרנה על כנן.

9. על המזכירות לשלוח ההחלטה לצדדים ולשירות המבחן, ולוודא טלפונית קבלתה.

ניתנה היום, ה' חשוון תש"פ, 03 נובמבר 2019, בהיעדר הצדדים (על-פי הסכמתם)

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
10/05/2018 החלטה שניתנה ע"י משה דרורי משה דרורי צפייה
30/05/2018 החלטה על בקשה של מתן החלטה חגית מאק-קלמנוביץ צפייה
26/12/2018 החלטה שניתנה ע"י יורם נועם יורם נועם צפייה
28/05/2019 החלטה שניתנה ע"י יורם נועם יורם נועם צפייה
03/11/2019 החלטה שניתנה ע"י יורם נועם יורם נועם צפייה