טוען...

הוראה למומחה בית משפט להגיש חוות דעת

אורית יעקבס30/04/2019

לפני כב' השופטת הבכירה אורית יעקבס

נציגת ציבור (עובדים): גב' פביאן כהן לוגסי

נציג ציבור (מעסיקים): מר זאב חיות

התובעת:

מירי מושקוביץ שלם

ע"י ב"כ עו"ד בני פילובסקי

-

הנתבע:

המוסד לביטוח לאומי

ע"י ב"כ עו"ד אברהים מסארווה

החלטה

1. בהתאם להסכמת הצדדים אשר קיבלה תוקף של החלטה בסיום ישיבת ההוכחות שהתקיימה ביום 26/3/19 ומשמלוא החומר הרפואי של המנוח, התקבל, ביום 28/4/19 וכן משהגיש הנתבע, ביום 29/4/19 את חוות הדעת אותן הזכיר בישיבת ההוכחות, הרינו ממנים בזאת את פרופ' מרקוביץ וולטר - מומחה לקרדיולוגיה, כמומחה - יועץ מטעם בית הדין (להלן:"המומחה"), על מנת שיחווה דעתו בשאלת קיומו של קשר סיבתי בין פטירת המנוח (נמצא ללא רוח חיים בבוקרו של יום ה - 27/8/16) לבין האירוע החריג, שארע לו, בעבודתו - כאשר האירוע החריג הוא עבודת הריסוס, למשך מספר שעות, שביצע המנוח, לבדו, ביום חם, הוא יום 26/8/16, משעות הבוקר ועד שעות הצהריים, תחת סככה, כאשר את הריסוס הוא ביצע ללא אמצעי מיגון (כלומר - ללא חליפה וללא מסיכה) והוא עשה את זה בלי לשתות או לאכול.

שכר טרחתו של המומחה ישולם מקופת בית הדין, כמקובל.

2. להלן העובדות המוסכמות והרלוונטיות:

א. התובעת הגישה לנתבע באוקטובר 2016, תביעה לתשלום גמלת תלויים.

ב. המנוח יליד 1969, היה מעשן.

ג. ביום 26.08.16, יום ו' בשבוע, יום בו לא נהג המנוח לעבוד עבודה פיזית, הוא עבד במפטמת עגלים שבבעלותו בריסוס כ-300 ראש (עגלים), למשך מספר שעות - משעות הבוקר ועד שעות הצהריים, באופן רציף, בתנאי החום ששררו ברמת הגולן, באותה עת, ללא מזון ושתיה ובתוך סככות מקורות, כאשר מדובר בעבודה (ריסוס) שהיתה חריגה לעבודת המנוח.

ד. המנוח ריסס את העגלים נוכח העובדה שבאותו אזור התגלתה מחלת קדחת קרציות, מה שאילץ את המנוח לרסס, כפי שצוין לעיל, בחומר שנקרא "טקטיק/סופרטק" (MSDS (דף סיכונים ובטיחות של חומר זה) מצ"ב.

ה. באותה תקופה ולמשך כחודש המנוח היה מאוד מוטרד מתחלואה ומיתה של עגלים באזור שלו, וזאת הן מהטעם שהוא חשש שזה יגיע למפטמה שלו וגם בשל האחראיות שהייתה מוטלת עליו כאחראי מטעם דבאח, על כלל העגלים.

ו. כיומיים-שלושה לפני המועד בו ריסס המנוח את העגלים, התברר כי תחלואת העגלים ומותם נגרמה כתוצאה ממחלת קדחת קרציות.

ז. עד שהמנוח הלך לישון בערך בשעה 1:00 של ה - 26/8/16, הוא התלונן על עייפות, כבדות והזעה מרובה וכן התקשה לנשום, כפי שאף העידו האנשים שהיו עימו.

ח. לא בוצעה נתיחה בגופתו של המנוח, אשר נמצא ללא רוח חיים בבוקרו של יום ה - 27/8/16.

3. על מצבו הרפואי של המנוח ניתן ללמוד מהמסמכים הרפואיים הבאים:

א. כרטיסיו הרפואיים שהתקבלו מקופת חולים כללית, בעקבות בקשת הנתבע וכן דו"ח רפואי מד"א מתאריך 27/8/16, אשר צורף לכתב התביעה.

ב. חוות הדעת של ד"ר דרגו רוברט (צורפה לכתב התביעה).

ג. חוות דעת של ד"ר רותם מאיר.

ד. חוות דעת של פרופ' א. גולדהמר.

בנקודה זו מופנית תשומת ליבם של הצדדים לכך שרק לאחר שכלל החומר הרפואי הנ"ל ייסרק לתקליטור (דבר שמתבצע על ידי חברה חיצונית לבית הדין), תועבר החלטה זו למומחה.

4. המומחה מתבקש להשיב על השאלות הבאות וזאת בשים לב למסכת העובדתית, המוסכמת, כפי שהיא מפורטת בסעיף 2 דלעיל וכן בשים לב למסמכים הרפואיים המצורפים להחלטה זו ולמסמך ה -MSDS בקשר לחומר "טקטיק" (שנקרא גם סופרטק) עימו ריסס המנוח:

א. מהו הליקוי שאובחן במנוח, ביום 27/8/16, עת נמצא ללא רוח חיים (בהנחה שאובחן ליקוי כלשהו שהרי לא בוצעה לגופה נתיחה שלאחר המוות)

ב. האם לדעתך קיים קשר סיבתי בין האירועים כפי שתוארו בסעיף 2 דלעיל, לבין פטירת המנוח?כאשר בהקשר זה תשומת לב כבוד המומחה לכך שהאירוע החריג הוא עבודת הריסוס, למשך מספר שעות, שביצע המנוח, לבדו, ביום חם, הוא יום 26/8/16, משעות הבוקר ועד שעות הצהריים, תחת סככה, כאשר את הריסוס הוא ביצע ללא אמצעי מיגון (כלומר - ללא חליפה וללא מסיכה) והוא עשה את זה בלי לשתות או לאכול.

כן תשומת לב כבוד המומחה לכך, כי סמיכות הזמנים בין הארוע בעבודה, לבין הופעת האוטם, היא מן הסממנים מהם ניתן להסיק על קיומו של קשר סיבתי, בין אירועי העבודה לבין האוטם.

ג. במידה והתשובה לשאלה ב חיובית - בשים לב למצבו הבריאותי של המנוח, האם ניתן לקבוע כי השפעת האירוע/ים בעבודה (אירוע שביה"ד קבע כי הוא חריג) על פטירתו, הייתה פחותה בהרבה מהשפעת גורמים אחרים?

ד. אם התשובה לשאלה ג חיובית - מהם אותם גורמים אחרים?

5. המותב מסמיך את אב בית הדין לנסח שאלות נוספות למומחה וכן להתייחס לשאלות הבהרה, ככל שיידרש.

6. עם קבלת חוות הדעת, היא תועבר לצדדים והם יקבלו ארכה בת 21 יום לבקש להפנות למומחה שאלות הבהרה ביחס אליה.

במידה ותוגש בקשה להפנות למומחה שאלות הבהרה, תינתן לצד השני ארכה בת 21 יום, להגיב לה.

ככל שלא תוגשנה בקשות להפנות למומחה, שאלות הבהרה וככל שלא תוגש בקשה אחרת, בתוך המועד הנקוב לעיל, יקבלו הצדדים ארכה נוספת בת 14 יום להגיש סיכומיהם, שאם לא כן, יחשבו כמסכימים למסקנה שתעלה מחוות דעתו של המומחה ולמתן פסק דין בהתאם.

7. התיק יהיה בטיפול מזכירות ביה"ד עד אשר הוא יהיה בשל למתן החלטה.

ניתנה היום, כ"ה בניסן תשע"ט,30 באפריל 2019, בהעדר הצדדים.

C:\Users\Eilonb\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\067381897 פביאן כהן לוגסי.tif

נציגת ציבור (עובדים)

יעקבס אורית,

שופטת בכירה

נציג ציבור

(מעסיקים)

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
26/03/2019 החלטה מפרוטוקול אורית יעקבס צפייה
26/03/2019 החלטה מפרוטוקול אורית יעקבס צפייה
26/03/2019 החלטה מפרוטוקול אורית יעקבס צפייה
26/03/2019 הוראה לבא כוח נתבעים להגיש חוות דעת מטעם הנתבע אורית יעקבס צפייה
30/04/2019 הוראה למומחה בית משפט להגיש חוות דעת אורית יעקבס צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
תובע 1 מירי מושקוביץ שלם בנימין פילובסקי
נתבע 1 המוסד לביטוח לאומי חגי פרנקל