טוען...

החלטה שניתנה ע"י יפעת שקדי שץ

יפעת שקדי שץ11/05/2020

בפני

כב' הרשמת הבכירה יפעת שקדי שץ

מבקשת/נתבעת

איילון חברה לביטוח בע"מ

נגד

משיב/תובע

מוחמד נעמה

החלטה

בענין: בקשה למחיקת כותרת

1. ביום 26.1.2020 הגיש התובע כתב תביעה בסדר דין מקוצר כאשר מהותה של התביעה הוגדרה "תאונות אישיות לתלמידים".

בתביעה נטען, כי עניינה של התביעה היא דרישה לתשלום תגמולי ביטוח להם זכאי התובע לפי פוליסת תאונות אישיות לתלמידים אותם מסרבת הנתבעת לשלם בניגוד לתנאי הפוליסה.

לטענת התובע, הוא נחבל ברגלו ובעקבות התאונה הועבר לקבלת טיפול ברפואי. הנתבעת דחתה את התביעה לתשלום תגמולי הביטוח בהתאם לפוליסה מאחר שתשלום בגין נכות זמנית מותנה בכך שלנפגע תהיה נכות זמנית למשך 90 ימים רצופים לפחות, ובבדיקה שערכה עלה, כי התובע לא נעדר לתקופה של 90 ימים רצופים.

התובע עומד על זכותו לפיצוי בסכום כולל של 30,778 ש"ח כאשר סכום זה מורכב מסך של 213 ש"ח עבור 139 ימים בהם היה התובע באי כושר זמני ומתוכם 11 ימי אשפוז המזכים בתוספת של 50% על גבי הסכום של 213 ש"ח הנקוב בפוליסה.

2. בבקשה שלפניי טוענת הנתבעת, כי על מנת לבסס את הדרישה לקיומו של מסמך בכתב היה על התובע להראות כי קיימת פוליסת ביטוח לרשות המקומית הרלבנטית - דיר אל אסד.

המסמך שצורף לכתב התביעה הוא מסמך תנאים כלליים של פוליסת ביטוח לביטוח תאונות אישיות שהוצאה על ידי הנתבעת, אך לא הוצגה כל אסמכתא לכך שהרשות הרלבנטית היתה מבוטחת על ידי הנתבעת, ושבית הספר של התובע משוייך למועצה.

הפוליסה שצורפה אינה מציינת את המועצה כשם המוטב ולא הוצגה פוליסה המתייחסת לתלמידי בית הספר בו טען התובע שלמד.

נוסף על כך נטען, כי התובע גם לא הציג כל אסמכתא להיעדרות בפועל מספסל הלימודים.

3. בתשובה טוען התובע, כי התביעה לתשלום תגמולי הביטוח הומצאה ישירות אל הנתבעת בחודש נובמבר 2019 ובמשך מספר חודשים נוהל מו"מ ומעולם לא הועלתה טענה להעדר כיסוי ביטוחי.

עוד נטען, כי אם התובע לא היה מכוסה בפוליסה אצל הנתבעת היה עליה לציין זאת במפורש בהודעה על דחיית התביעה. מאחר והנתבעת לא דחתה את התביעה ומתוך אופן ההתייחסות לטענות, נלמד, כי הפוליסה מכסה את התובע.

אשר לטענה בנוגע להצדקת היעדרותו של התובע בתקופה הנתבעת נטען, כי הוראות הפוליסות אינן מקנות שיקול דעת וסכום הפיצוי קבוע ומוגדר מראש.

נוסף על כך נטען, כי מההתכתבויות בין הצדדים עולה, כי הנתבעת לא הכחישה את קיומו של הכיסוי הביטוחי, ושעה שהמכתבים צורפו לכתב התביעה, מתקיימת הדרישה לראשית ראיה בכתב.

4. בתגובה לתשובה טענה הנתבעת, כי גם על פי נוסח התנאים הכלליים אשר צרף התובע הרי שהזכאות לתגמולי ביטוח היא כלפי תלמיד, כלומר ככל שקיימת התחייבות היא של הנתבעת כלפי התלמיד, והיה על התובע להראות, כי הוא אכן היה תלמיד במועד האירוע באמצעות הצגת ראיות בכתב וצירוף אישור של המוסד החינוכי בו למד.

כדי להקים זכאות, על התובע להציג ראיה לכך שהיה תלמיד בשנת הלימודים בה התרחשה התאונה וכן בשנה העוקבת (שכן התאונה התרחשה בתקופת החופש הגדול ועל כן פרק הזמן הרציף חל גם בתקופת שנת הלימודים העוקבת).

בהתייחס למכתבים שצורפו לכתב התביעה טענה הנתבעת, כי מדובר במסמכים שהוחלפו במסגרת מו"מ ועל כן התובע לא רשאי היה לצרפם לתביעה וממילא לא ניתן לראות בהם משום התחייבות מפורשת או מכללא.

נוסף על כך טענה הנתבעת, כי המונח "נכות זמנית" מחייבת קיומם של כמה תנאים מצטברים, בין היתר על התובע להראות כי הוא נעדר בפועל מהמוסד בו הוא לומד לתקופת ההיעדרות לה הוא טוען.

דיון והכרעה:

5. תקנה 202 לתקנות סדר הדין האזרחי, התשמ"ד-1984 ("התקנות") מגדירה את סוגי התביעות שיכולות להתברר לפי סדר דין מקוצר, כך:

"ואלה תביעות שהתובע יכול להגישן לפי סדר דין מקוצר:

(1) תביעות על סכום כסף קצוב, בריבית או בלי ריבית, הבאות -

(א) מכח חוזה או התחייבות מפורשים או מכללא, ובלבד שיש עליהן ראיות שבכתב".

אם כן, התביעה צריכה למלא אחר שלוש דרישות המנויות בתקנה האמורה: (1) תביעה על סכום קצוב; (2) תביעה מכוח חוזה או התחייבות מפורשים או מכללא; (3) קיומן של ראיות בכתב לעילת התביעה.

במקרה שלא התקיימו התנאים האמורים או אחד מהם, התביעה אינה בת סדר דין מקוצר ויש למחוק את הכותרת "סדר דין מקוצר".

6. הדיון בסדר דין מקוצר מקנה לתובע יתרונות ועל כן יש לוודא ולהקפיד כי התביעה, כפי שהיא, מקיימת את הדרישות הקבועות בתקנה כאמור, כאשר הבדיקה מתבססת על המידע המצוי בתביעה עצמה.

7. ראשית, לענין הדרישה שהתביעה תהיה על סכום קצוב:

סכום קצוב "פירושו שהחישוב יהיה עניין אריתמטי גרידא ללא צורך בשומה או בהערכה" (ראה: ע"א 410/88 רום חברה לביטוח בע"מ נ' כוכב בע"מ (10.12.1989); וכן ע"א 734/83 חברת חשמל לישראל בע"מ נ' שפיר דוידוביץ (8.3.1984)).

סכום קצוב, הינו סכום שגובהו מוסכם מראש בין הצדדים או - אם הוא אינו מוסכם, הוא ניתן לקביעה בחישוב חשבוני פשוט להבדיל מסכום שנקבע לפי שיקול דעת שיפוטי.

בתביעה שלפניי הסכום הנתבע מקורו בסכום הפיצוי היומי הקבוע בפוליסה כפול מספר הימים אשר התובע (לטענתו) היה מצוי ב"נכות זמנית".

אם כן, הדרישה הראשונה הקבועה בתקנה 202 לתקנות - מתקיימת.

שנית, לגבי הדרישה כי התביעה תהיה מכוח חוזה או התחייבות מפורשת או מכללא:

לכתב התביעה צורפה פוליסת לביטוח תאונות אישיות לתלמידים, כאשר המבוטח הוגדר כרשות מקומית ומוסדות חינוך אשר צרפו את תלמידיהם להסדר הביטוח תאונות אישיות כמפורט בפוליסה והמוטב הוא תלמיד הנכלל בביטוח זה מכח צירופו על ידי מבוטח. תקופת הביטוח היא 1.9.2018 - 31.8.2019.

בהודעת הדחיה שנשלחה מטעם הנתבעת ואשר צורפה לכתב התביעה כנספח 3 עולה, כי ההתייחסות אל התובע היא כאל מבוטח בהתאם לתנאי הפוליסה וכי תביעת התובע נדחתה בטענה שאין כיסוי לתביעת פיצוי בגין נכות זמנית מאחר שבדיקת הנתבעת העלתה, כי התובע לא נעדר בפועל משך 90 ימים רצופים - ענין אשר מהווה תנאי לקביעת "נכות זמנית".

בהודעת הדחייה לא נטען, כי הרשות המקומית אליה משתייך בית הספר בו למד התובע או בית הספר בו למד התובע לא התקשרו עם הנתבעת וכי התובע אינו מבוטח, אלא נטען, כאמור, כי התובע לא עמד בתנאים המקנים זכאות לפיצוי.

בנסיבות אלה, די בצירופה של הפוליסה המתייחסת לטווח התאריכים הרלבנטי, בצירוף התייחסותה של הנתבעת אל התובע במכתב מיום 18.12.2019 כמבוטח בהתאם ל"פוליסה לביטוח תאונות אישיות תלמידים" והתייחסות מפורשת לתובע ולתאריך התאונה, כדי לקיים את הדרישה לבסס את כתב התביעה על התחייבות מפורשת, שכן מהמסמכים המצורפים נלמדת מערכת היחסים בין הצדדים - מבטח ומוטב.

אוסיף, כי איני נדרשת לתוכנו של המכתב הנוסף שצורף לכתב התביעה, אשר נדמה כמכתב שהוחלף במסגרת מו"מ ועל כן הוא חסוי ואין להסתמך עליו (אף לא לשם ביסוס הטענה בדבר מערכת היחסים בין הצדדים).

שלישית, לגבי הדרישה בדבר קיומן של ראיות בכתב:

ההלכה בענין זה היא שעל מנת להכשיר תביעה כתביעה בסדר דין מקוצר, אין דרישה כי הראיות יהיו למלוא עילת התביעה.

התובע צרף מסמכים רפואיים המעידים על הטיפול הרפואי לו נדרש ועל ימי המחלה שהומלצו על ידי הרופא המטפל. די במסמכים אלה כדי להציג ראיות במידה הדרושה לשם הגשת תביעה בסדר דין מקוצר, שכן כאמור, אין צורך להציג ראיות ביחס למלוא העילה.

טענותיה של הנתבעת, כי לא הובאו ראיות לכך שהתובע נעדר בפועל או שהתובע היה תלמיד משך כל תקופת ההיעדרות הן טענות ראויות, אשר יש לבררן במסגרת הדיון בבקשת הרשות להתגונן אך העדר המסמכים להוכחת חלק מעילת התביעה אינו פוגע בהתאמת התביעה לסדר דין מקוצר.

8. אם כן, שעה שהגעתי לכלל מסקנה, כי התביעה עומדת בכל תנאי תקנה 202(1) לתקנות, אני קובעת, כי היא ראויה להתברר כתביעה בסדר דין מקוצר.

בהתאם, הבקשה למחיקת כותרת - נדחית.

9. אוסיף, כי על פניו טענות הנתבעת כפי שפורטו בבקשה, לרבות הטענות בכל הנוגע לפרק הזמן שנעדר התובע בפועל, והשאלה אם התובע היה תלמיד בשנת הלימודים העוקבת למועד התרחשות התאונה הן טענות הדורשות בירור במסגרת הליך משפטי מלא, כאשר הראיות שבידי הצדדים תבחנה על ידי בית המשפט לגופן על כן יש מקום לשקול הסכמה על העברת ההליך לבירור כתביעה בסדר דין מהיר, כאשר הנתבעת תגיש כתב הגנה אליו יצורפו כל המסמכים התומכים בטענותיה.

יודגש, כי הדברים נאמרים בזהירות הראויה על בסיס הטענות שנטענו בבקשה למחיקת כותרת בלבד שכן טרם הוגשה בקשת רשות להתגונן ואין לפניי תצהיר.

ככל שהתובע מסכים עם האמור, תוגש הודעה בענין הסכמה להעברת התביעה לבירור כתביעה בסדר דין מהיר ואקצוב את המועד להגשת כתב הגנה.

היה והתובע עומד על בירור התביעה בסדר דין מקוצר, אורה על הגשת בקשת רשות להתגונן והחלטה האם יש צורך בקיום דיון תינתן לאחר שאעיין בבקשת הרשות להתגונן.

ב"כ התובע יגיש הודעה בדבר עמדתו לבירור התביעה בסדר דין מהיר לא יאוחר מיום 2.6.2020.

הוצאות בקשה זו ילקחו בחשבון במסגרת פסק הדין.

המזכירות תקבע תזכורת ביום 3.6.2020 לשם מעקב אחר הגשת ההודעה.

ניתנה היום, י"ז אייר תש"פ, 11 מאי 2020, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
11/05/2020 החלטה שניתנה ע"י יפעת שקדי שץ יפעת שקדי שץ צפייה
03/08/2021 החלטה שניתנה ע"י זיו אריאלי זיו אריאלי צפייה
05/10/2021 הוראה למומחה בית משפט להגיש תכתובת זיו אריאלי צפייה
24/02/2022 הוראה לבא כוח תובעים להגיש סיכומים זיו אריאלי צפייה
04/04/2022 פסק דין שניתנה ע"י זיו אריאלי זיו אריאלי צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
תובע 1 מוחמד נעמה מוסא חמד
נתבע 1 איילון חברה לביטוח בע"מ חסן דבאח