טוען...

החלטה שניתנה ע"י מרב בן-ארי

מרב בן-ארי11/10/2020

בפני

כבוד השופטת מרב בן-ארי

מערערת:

ווטפה אבו חביזה

נגד

משיב:

הסיוע המשפטי - מחוז מרכז

החלטה

1. לפני בקשה לפטור מתשלום אגרה, בגדר ערעור על החלטה מיום 15.7.20 של היחידה לסיוע משפטי שלא להעניק למבקשת סיוע משפטי מחוסר זכאות כלכלית.

2. הפרקליטות התנגדה לבקשה והמשיב הותיר את הבקשה לשיקול דעת בית המשפט.

3. חובתו של זה אשר עותר לפטור מתשלום אגרה להוכיח שני תנאים מצטברים:

  1. העדר יכולת כלכלית לשאת בתשלום האגרה.
  2. סיכויי ההליך.

4. בתקנה 14א' לתקנות נקבע כי על המבקש פטור מאגרה לצרף תצהיר שבו יפרט : "את רכושו, רכוש בן זוגו ורכוש הוריו אם הוא סמוך על שולחנם, ומקורות הכנסתו בששת החודשים שקדמו לתאריך הבקשה".

עומדת למבקש חובה לחשוף בפני בית המשפט, לצורך הבקשה, כל מידע אשר יש בו כדי ללמד על מצבו הכלכלי, כאשר ללא פרטים מהימנים הנתמכים במסמכים על הכנסת המבקש, רכושו, הוצאותיו והכנסותיו, לא ניתן להיזקק לבקשה לפטור מאגרה. (לעניין זה ראה לדוגמא רע"א 7764/05 יחזקאל דניאלי נ' פרקליטות המדינה ואח' , וכן ע"א 254/07 לפיד נד סמואל פורסם בנבו 21.2.2007)).

כאמור, אין די בהוכחת העדר יכולת כלכלית לשלם האגרה, כשלעצמה, על מנת לזכות בפטור. בנוסף על המבקש להוכיח, כי תביעתו מגלה עילה. יפים בעניין זה, דבריו של כבוד השופט ד' לוין בבש"א 1236/91 מאור חיים נ' מדינת ישראל ואח' (פורסם בנבו, 16.7.91)]:

"פטור אינו פועל יוצא של חוסר יכולת כספית בלבד. לצד נימוק זה צריכים להשקל, בכל מקרה, גם מהות התביעה וסיכוייה. מטעם זה קרה לו למבקש שאותו שופט או שופטים שונים, פעמים שפטרו אותו מאגרה ופעמים שלא. אל נכון צדק הרשם המלומד, שעיין בהחלטות נשוא הערעור, כי במקרה דנן לא היה מקום לפטור מאגרה ולו גם מהטעם האחד שסיכויי הערעור קלושים ביותר".

5. כנגד זכותו של מבקש הפטור שלא ייחסמו בפניו דלתות בית המשפט ולממש זכות הגישה לערכאות, אשר הוכרה על ידי הפסיקה כזכות מעין חוקתית, עומדות תכליות החובה לתשלום האגרה אשר בראשן, מימון שירותי בתי המשפט לבאי כותליהם ומבקשי סעדיהם, וכן מניעת ניצול לרעה של ההליך השיפוטי ע"י הגשת תביעות מופרזות ולא מבוססות שאין גורם מרתיע מהגשתן.

(לעניין זה ראה לדוגמא המ' 502/59 בנין וביצוע ואח' נ' קסטיאל ואח', פ"ד יד (1) 675 וכן רע"א 430/07 מרית נ' מדינת אוקראינה פורסם בנבו 26.8.07).

6. בענייננו, המבקשת הינה גרושה ואם לשלושה ילדים בגירים (בני 18, 20 ו- 21) אשר לטענתה, כולם מובטלים והיא נאלצת לכלכל אותם. היא משתכרת סך של כ- 8,600 ₪ בחודש. המבקשת לא פירטה בבקשתה היכן היא מתגוררת, רק לאחר קבלת תגובת הפרקליטות ציינה שהיא מתגוררת בשכירות, אולם לא צירפה חוזה שכירות ואסמכתה כלשהי לדמי השכירות אותם היא משלמת. לא צירפה תדפיסי חשבון בנק כנדרש בבקשות מסוג זה, לא צירפה תדפיסי כרטיס אשראי מהם ניתן ללמוד על הוצאותיה ולא ברור מדוע ילדיה הבגירים אינם עובדים, ואם הם מובטלים, האם הם מקבלים דמי אבטלה או סיוע כלכלי כלשהו. לא צורפו תצהירים מטעם הילדים.

לכתב הערעור צורפו תדפיסי חשבון בנק מהם עולה כי חשבונה נמצא ביתרת חובה (כ- -4,000 ₪), אולם היא מושכת כספים בסכומים של אלפי שקלים מהכספומט בכל חודש, ללא פירוט ויורדים לה חיובים שונים מכרטיסי אשראי, מבלי שצורף פירוט כאמור.

עיון בתלושי השכר מעלה כי מופרשים לטובת המבקשת כספים לקרן השתלמות ויכול שהיא יכולה ליטול הלוואה כנגד כספים אלה על מנת לעמוד בתשלום האגרה כנדרש.

כמו כן המבקשת לא פירטה את היקף רכושה. בהקשר זה יוער שלטענת המבקשת היא נטלה הלוואה בסך של 80,000 ₪ מבלי לפרט לצורך מה נלקחה הלוואה זו ואיך יש באפשרותה לעמוד בהחזר חודשי בסך של 1,800 ₪.

7. בפסיקה נקבע כי למבקש פטור מתשלום אגרה עומדת החובה לחשוף בפני בית המשפט, לצורך הבקשה, כל מידע אשר יש בו כדי ללמד על מצבו הכלכלי, כאשר ללא פרטים מהימנים הנתמכים במסמכים על הכנסת המבקש, רכושו, הוצאותיו והכנסותיו, לא ניתן להיזקק לבקשה לפטור מאגרה. (לעניין זה ראה לדוגמא רע"א 7764/05 יחזקאל דניאלי נ' פרקליטות המדינה ואח' , וכן ע"א 254/07 לפיד נד סמואל פורסם בנבו 21.2.2007)).

8. המבקשת לא חשפה את מלוא התמונה ביחס למצבה הכלכלי ולא תמכה טענותיה במסמכים. אשר על כן, מצאתי שהיא לא הוכיחה העדר יכולת כלכלית.

9. נוכח מסקנה זו, לא היה מקום לבחון את סיכויי ההליך. עם זאת בזהירות המתבקשת אציין כי נראה שסיכויי ההליך אינם כה גבוהים. עסקינן בהחלטה של הסיוע המשפטי אשר ניתנה לאחר שמצבה הכלכלי של המבקשת נבחן על ידם בהתאם לנהלים לצורך קבלת סיוע משפטי, כך שלא ניתן לומר בשלב זה כי ב"מקבילית הכוחות" הקיימת בין התנאים לפטור מתשלום אגרה יש מקום לבטל את משקלו של התנאי בדבר הוכחת חוסר יכולת כלכלית.

10. אם כן, נוכח חלקיות הנתונים, והאמור לעיל ביחס לסיכויי ההליך, איני מוצאת מקום ליתן פטור מתשלום אגרה.

11. נוכח האמור, על המבקשת לשלם את מלוא סכום האגרה עד ליום 1.11.20, שאם לא כן, הערעור ימחק. עיון בהתאם.

ניתנה בסמכותי כרשמת.

ניתנה היום, כ"ג תשרי תשפ"א, 11 אוקטובר 2020, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
11/10/2020 החלטה שניתנה ע"י מרב בן-ארי מרב בן-ארי צפייה
08/11/2020 החלטה שניתנה ע"י מרב בן-ארי מרב בן-ארי צפייה
01/02/2021 החלטה שניתנה ע"י הלית סילש הלית סילש צפייה
02/02/2021 החלטה על בקשה של מערער 1 צירוף מסמכים הלית סילש צפייה
11/02/2021 פסק דין שניתנה ע"י הלית סילש הלית סילש צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מערער 1 ווטפה אבו חביזה
משיב 1 הסיוע המשפטי - מחוז מרכז
משיב 2 היועץ המשפטי לממשלה שירלי אנגלרד