בפני | כבוד השופט פאול שטרק | |
מאשימה | מדינת ישראל | |
נגד | ||
נאשמים | אריה גרינוואלד | |
החלטה |
תמצית טענות הצדדים
מנגד טוענת המאשימה כי כתבי האישום וסעיף 3א לצו בריאות העם ברורים ומגדירים מהי התקהלות אסורה וכיצד בוצעו העבירות על ידי הנאשמים.
גם כאן טוענת המאשימה כי ניסוח התקנה מובן וברור ויש לדחות את הטענה.
מנגד טוענת המאשימה כי הכלילה את כלל העובדות הרלבנטיות לכתב האישום. יחד עם זאת, נטען כי בשלב זה המאשימה מוכנה לתקן את כתבי האישום.
דיון והכרעה
למען הנוחות, אביא להלן את סעיף 3א במלואו שזהו לשונו בעת מועד האירועים המתוארים בכתבי האישום:
"התקהלות" – שהייה משותפת בסמיכות של שני אנשים או יותר, למעט אנשים הגרים באותו מקום;
"אנשים הגרים באותו מקום" – בני אותו תא משפחתי או יחידים השוהים יחד במקום מגורים יחד"
לטענת ההגנה, הואיל ולא פורט בכתבי האישום באיזו התקהלות אסורה השתתפו הנאשמים, והואיל באותה עת הותר לקיים הפגנות (סעיף 3א(ג)(10) לצו בריאות העם) והותר להשתתף בתפילה שאושרה כקבוע בסעיף 3א(ג)(12), וסעיף 3א(ב) מגדיר כי התקהלות היא אסורה "למעט אנשים הגרים באותו בית", אפשר לומר כי היה מדובר בהפגנה מותרת או תפילה מותרת או כי הנאשמים אולי בני אותו תא משפחתי המתגוררים באותו בית.
עיון בכתבי האישום מלמד כי לא מדובר היה בהפגנה חוקית, או בתפילה שהותרה באותה עת או כי הנאשמים הם בני משפחה שהתגוררו באותו בית.
לעניות דעתי אילו היה מדובר בכך, המאשימה הייתה מציינת זאת בכתבי האישום ואלה לא היו מוגשים מלכתחילה. כתבי האישום מפרטים כי הנאשמים לקחו חלק בהתקהלויות רבות משתתפים תוך הפרת חוקי הקורונה ותוך סירוב להוראות השוטרים.
סעיף 3א לצו בריאות העם ברור ומובן לכל אדם סביר. שהייה משותפת בסמיכות של שני אנשים או יותר גם במרחב הציבורי היא אסורה. עובדות כתב האישום מגלות כי לכאורה הייתה הפרה של הנאשמים, לכן הוגשו כתבי האישום. ככל שהסנגורים מבקשים להוכיח אחרת, הדרך לכך פתוחה במסגרת ניהול התיק.
תקנה 2(ב) במועד הרלבנטי קבעה כך:
טוענים הסנגורים כי לשון החוק אינה ברורה, ולטעמם הסעיף אוסר התקהלות והתכנסות בין- לאומיים בלבד ובאופן זה צריך לפרש את הסעיף, כאשר לכל הפחות מדובר בפרשנות סבירה ויש ללכת לפי הנוסח המקל.
עיון בסעיף מלמד כי שוטר רשאי להורות על התפזרות של התקהלות או התכנסות בן-לאומית. משמע נוסח התקנה מתייחס לשני אופני התהליות שונות. כל פירוש אחר בוודאי שאינו סביר וגם לא מסתדר עם ההיגיון החקיקתי. הרי אם המחוקק ביקש לאסור התכנסות והתקהלות בין-לאומית, הניסוח היה עם ו החיבור ולא עם המילה "או" שלמעשה יוצרת הפרדה בין שני המושגים. עיון בסעיף 1 לצו בריאות העם העוסק בהגדרת המושגים המפורטים בצו, מלמד כי יש הגדרה נפרדת למושג "התקהלות" והגדרה נפרדת למושג "התכנסות בין-לאומית". מכאן ניתן ללמוד , כי הפירוש הסביר וההגיוני ביותר, הוא הפירוש המוצע ע"י המאשימה. לכן יש לדחות טענת הסנגורים..
יתרה מכך, עיון בסעיף 3א(א) ו – (ב) לצו בריאות העם, מגלה כי אין לקיים התכנסות בין לאומית וכן אין לקיים התקהלות באולם אחד...., כאשר מושג ההתקהלות מוגדר גם כאן כפי שפירטתי לעיל. בכך יש לאשש את הפירוש הסביר יותר, כי כוונת המחוקק הייתה לאסור התקהלות או התכנסות בין-לאומית.
אני סבור כי יש לדחות את הטענה. בבחינת כתבי האישום עולה כי כל הפרטים המהותיים שמגלים את עובדות העבירה כן נרשמו וכי כתבי האישום מפורטים ומגלים את כל עובדות העבירה. לטעמי פגם טכני כזה או אחר לא יכול להוביל לביטול כתבי האישום. בכל מקרה, המאשימה הצהירה כי בשלב זה ניתן לפי הצורך לתקן את כתבי האישום.
לפיכך, אני מורה למאשימה לתקן את כתבי האישום בהתאם להצהרה ונוכח טענות ב"כ הנאשמים. על המאשימה להודיע עד 23.12.21 מועד הגשת כתב אישום מתוקן כדי לאפשר קביעת מועד הקראה. בהעדר הגשת כתבי אישום מתוקן במועד יקבע כי יש לבטל כתבי אישום הקיימים בהתאם לסעאיף 94(א) ריאשה לחוק סדר דיןו הפלילי [נוסח משולב] התשמ"ב – 1982 (להלן: חוק סדר דין הפלילי).
ראשית, נטען כי הוראת פיזור צריכה להיות בהתאם לדין, כאשר סעיף 153 לחוק העונשין כיצד שיש להורות (תקיעת חצוצרה, שריקת משרוקית וכד') ובכתבי האישום שלפניי כלל לא מצוין כיצד השוטר כרז או הורה "מספר פעמים" לנאשמים לעזוב.
במקרה זה אני סבור, כי זו טענה שיש לבררה במהלך ניהול התיק הואיל ועסקינן במספר רב של כתבי אישום ויש לבחון כל מקרה בנפרד לפי ונסיבותיו.
שנית, נטען כי הואיל ומדובר בהוראת פיזור לא חוקית, אז ניתן היה להתנגד לה. מכיוון שקבעתי כי מדובר בהוראה שהיא אכן חוקית, אז דיון בטענה זו אינו רלבנטי.
מרטין לותר קינג מנהיג תנועת זכויות אזרח (אפרו אמריקאים) כתב במכתבו מבית הכלא העירוני בברמינגהם, אלאבמה לפני 54 שנים "בכמה מקרים החוק צודק לכאורה ובלתי צודק בהפעלתו". אין חולק כי הנאשמים סירבו לפזר את ההתקהלות, ככל הנראה מתוך הנחה או רצון כי ה"סירוב" יביא לשינוי בצו בריאות העם ובתקנות שחוקקו בקשר לנגיף הקורונה. עם זאת, החוק והאיסורים היו ידועים לכלל הציבור באותה עת, וכל עת שהחוק והאיסורים קיימים ואנשים בוחרים להפר אותם, יש לשאת בתוצאות כך גם היה בתנועת סירוב גיוס בתקופת מלחמת וויאטנאם בארה"ב. התקווה הינה עקב "סירוב" המוני כי המחוקק יפנים רוח הנפש של העם. רק אז יחול שינוי המבוקש על ידי הנאשם.
לעניין הטענה כי "זהות יתר המשתתפים אינה ידועה" וכי כתבי האישום לא עומדים בהנחיית 1.3 של פרקליט המדינה, ראו החלטתי בתיקים בהקשר של איסור תפילה.
סיכום
טענות המקדמיות נדחות. במקרה של תיקון כתבי אישום על המאשימה להודיע עד ליום 23.12.21 מועד הגשת כתבי אישום מתוקנים בהתאם לאמור בהחלטה.
ניתנה היום, ט"ו טבת תשפ"ב, 19 דצמבר 2021, בהעדר הצדדים.
תאריך | כותרת | שופט | צפייה |
---|---|---|---|
20/06/2021 | החלטה שניתנה ע"י פאול שטרק | פאול שטרק | צפייה |
22/07/2021 | הוראה למאשימה 1 להגיש הודעת הצדדים | פאול שטרק | צפייה |
17/11/2021 | החלטה שניתנה ע"י פאול שטרק | פאול שטרק | צפייה |
19/12/2021 | החלטה שניתנה ע"י פאול שטרק | פאול שטרק | צפייה |
22/03/2022 | החלטה שניתנה ע"י פאול שטרק | פאול שטרק | צפייה |
22/03/2022 | הוראה למאשימה 1 להגיש תגובת המאשימה | פאול שטרק | צפייה |
01/06/2022 | החלטה על בקשה של מאשימה 1 מתן החלטה | פאול שטרק | צפייה |
14/07/2022 | החלטה שניתנה ע"י פאול שטרק | פאול שטרק | צפייה |
תפקיד | שם | בא כוח |
---|---|---|
מאשימה 1 | מדינת ישראל | יהודה בלבן |
נאשם 1 | אריה גרינוואלד | נדב גדליהו, שמואל הורביץ |