טוען...

החלטה שניתנה ע"י רונה פרסון

רונה פרסון24/03/2022

בפני

כבוד השופטת רונה פרסון

מבקש

מחמוד סירייה

נגד

משיבה

מדינת ישראל

החלטה

לפניי בקשה להארכת מועד להישפט בגין דו"ח שקיבל המבקש ביום 24.5.20 המייחס לו עבירה של אי ציות לאור אדום.

לאחר שעיינתי בבקשה ובמסמכים הנלווים לה ולאחר שנתתי דעתי לתגובת ב"כ המשיבה ולנימוקי התנגדותה ולהודעה מטעם ב"כ המשיבה, לא מצאתי מקום להיעתר לבקשה ולהאריך המועד להישפט כמבוקש.

סעיף 230 לחוק סדר הדין הפלילי (נוסח משולב), תשמ"ב – 1982 נדרש לבקשת שפיטה המוגשת באיחור ומפנה לתנאי סעיף 229(ה) בשינויים המחוייבים, קרי, שכנוע שהבקשה לא הוגשה במועד בשל סיבות שלא היו תלויות במבקש ושמנעו ממנו להגישה במועד והיא הוגשה מייד לאחר שהוסרה המניעה, או מ"נימוקים מיוחדים אחרים" שיפרט בהחלטתו.

המבקש קיבל את הדו"ח לידיו ומשכך עמד לרשותו פרק זמן של 90 יום להגיש בקשה להישפט כפי שקבוע בחוק. המבקש לא הגיש בקשה להישפט במועדים הקבועים בחוק או בכלל, והגיש הבקשה כאן בשיהוי של כשנה וחצי מתום תקופת 90 היום הקבועה בחוק. ביחס לטענת המבקש כי הוא סבר שהשוטר וויתר לו על הדו"ח של אי ציות לאור אדום משום שנתן לו זימון למשפט בגין עבירה של נהיגה בזמן פסילה, הרי שטענה זו אינה יכולה לעמוד למבקש משנמסר הדו"ח לידיו והוסברה לו מהות העבירה ודבריו ביחס לאותה עבירה אף נרשמו בדו"ח.

ביחס לטענה בדבר "סיכון כפול", הרי שאמנם קיימת זהות ברכיב הנהיגה אולם בכל אחת מהעבירות ישנן נסיבות נוספות שונות שהן אלה שמהוות את יסודות העבירה הנפרדת. מכאן שאין זהות במעשים המיוחסים למבקש בשני כתבי האישום, ועל כן דין טענת "הסיכון הכפול" להידחות (ראו לעניין זה ע"פ 132/57 נכט נ' היועץ המשפטי לממשלה, פ"ד יא 1544).

מעבר לכך, לא מצאתי ממש בטענות ההגנה שהעלה המבקש גם בשים לב לדברי הנהג בדו"ח כי לא שם לב לרמזור.

בנסיבות אלה לא ראיתי מקום להיעתר לבקשה. אמנם דחיית הבקשה משמעותה נעילת שערי בית המשפט בפני המבקש, אך בנסיבות העניין לא מצאתי טעם לזנוח את דיני הפרוצדורה.

לעניין זה יפים דברי כבוד השופט א' רובינשטיין ברע"פ 9580/11 יוסף נ' מדינת ישראל (27.12.11):

"בקשת המבקש לזנוח את הפרוצדורה ולהתמקד במהות, שובת לב ככל שתהא, אין בה כל ממש, שכן אם תתקבל טענתו, משמעות הדבר שלא יהיה לכך סוף, ובקשות הסבה יוכלו להיות מוגשות ללא תלות בזמן ביצוע העבירה. אין להלום דבר זה, ולא זו היתה כוונת המחוקק ביצירת האפשרות של עבירות ברירת משפט, שכל מהותן לייעל ולקצר הליכים."

לאור כל האמור הבקשה נדחית.

המזכירות תעביר עותק החלטתי זו לצדדים.

ניתנה היום, כ"א אדר ב' תשפ"ב, 24 מרץ 2022, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
20/02/2022 החלטה שניתנה ע"י מיטל שחר מיטל שחר צפייה
24/03/2022 החלטה שניתנה ע"י רונה פרסון רונה פרסון צפייה
27/04/2022 פסק דין שניתנה ע"י רונית בש רונית בש צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מבקש 1 מחמוד סירייה ראפת אסדי
משיב 1 מדינת ישראל עטייה דאמוני