טוען...

הכרעת דין מתאריך 02/10/13 שניתנה ע"י רחל ברקאי

רחל ברקאי02/10/2013

בעניין:

המאשימה


מדינת ישראל
ע"י ב"כ עו"ד לימור אחרק ועו"ד יעל לויה-פינק
פרקליטות מחוז דרום

נגד

הנאשם

שלמה (סמי) כהן

ע"י ב"כ עו"ד מוטי יוסף

הכרעת דין

תוכן העניינים

הקדמה..................................................................................................3

הרקע להגשת כתב האישום – פרשת "גבול בטוח" ..........................................5

כתב האישום..........................................................................................7

תשובת הנאשם......................................................................................12

הפלוגתאות שבמחלוקת...........................................................................13

דיון והכרעה..........................................................................................14

אישום ראשון..................................................................................14

קבלת דבר במרמה......................................................................................17

  1. מרמה מכוח הוצאת היתרים על פי שיטת פעולה של הנאשם ..........20
  • הנסיבות המחמירות ..............................................................34
  • מספר עבירות המרמה בהן יש להרשיע את הנאשם - עבירה רבת פריטים ................................................................................37
  • הרשעת הנאשם בעובדות שלא נטענו בכתב האישום...................41
  1. מרמה מכוח דיווחים פיקטיביים למת"ש......................................42

קשירת קשר לביצוע פשע .....................................................................48

עבירות הזיוף.....................................................................................60

עבירות לפי חוק הכניסה לישראל...........................................................66

אישומים שני ושלישי............................................................................67

עבירות השוחד ................................................................................67

  • מתן שוחד למרים.......................................................... 70
  • מתן שוחד ללינדה.......................................................... 73

אישום שישי.......................................................................................75

התחזות כאדם אחר ............................................................................75

אישום שביעי......................................................................................77

עבירות זיוף .......................................................................................77

אישום שמיני.......................................................................................80

עבירות הדחה בחקירה ושיבוש מהלכי משפט...........................................80

סיכום ביניים .....................................................................................85

אישום תשיעי..................................................................................... 85

עבירות המס .....................................................................................85

אישום עשירי......................................................................................92

עבירת איסור הלבנת הון ......................................................................92

  • היסוד העובדתי..........................................................96
  • היסוד הנפשי.............................................................110

סוף דבר..............................................................................................114

הכרעת דין

עניינה של הפרשה דנן בסחר בהיתרי העסקה כוזבים לתושבי הרשות הפלשתינאית. על פי המיוחס לנאשם בכתב האישום, קיים הוא פעילות סחר בהיתרי העסקה לתושבי הרשות הפלשתינאית, בתחומי יהודה ושומרון, במהלך השנים 2007-2010, אשר הוצאו תוך ביצוע מעשי מרמה, זיוף ושוחד, ותמורת בצע כסף. לפיכך, מיוחסות לנאשם שורה של עבירות לפי חוק העונשין, התשל"ז-1977 (להלן: "חוק העונשין"); עבירות לפי חוק הכניסה לישראל, התשי"ב-1952 (להלן: "חוק הכניסה לישראל"); וכן שורה של עבירות כלכליות לפי פקודת מס הכנסה [נוסח חדש], התשכ"א – 1961 (להלן: "פקודת מס הכנסה"); חוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975 (להלן: "חוק מס ערך מוסף"); וחוק איסור הלבנת הון, התש"ס-2000 (להלן: "חוק איסור הלבנת הון").

הקדמה

  1. הנושא, אפוא, בו עוסקת הפרשה דנן הינו סחר בהיתרי העסקה בישראל לעובדים מהרשות הפלשתינאית. בטרם יפורטו האישומים והעבירות המיוחסים לנאשם בכתב האישום, תתואר בקצרה הפרוצדורה המקובלת להוצאת היתרי העסקה לעובדים פלשתינאים בישראל, בה הודה הנאשם, ואשר הבנתה הכרחית להכרעה דנן.

הפרוצדורה להוצאת היתרי עבודה בתחומי מדינת ישראל לעובדים פלשתינאים כדין, נגזרת מחוק הכניסה לישראל ומחוק עובדים זרים, התשנ"א-1991 (להלן: "חוק עובדים זרים"), וכן מהתקנות שהותקנו מכוח חוקים אלה. הנהלים, אשר יובאו בתמצית להלן, הוכחו באמצעות הוראות החוק והנהלים, ואף אושרו על ידי עדי תביעה שונים (לרבות הגב' נחמה עובראני, ומר יצחק לוי). כאמור, הנאשם לא חלק על כך שהכללים והנהלים שהוצגו במהלך המשפט על ידי המאשימה הינם הדרך החוקית והנכונה להוצאת היתרי העסקה לעובדים פלשתינאים בתחומי מדינת ישראל.

על פי הדין, מעסיק בענף החקלאות או בענף הבניין, המבקש להעסיק עובדים מהרשות הפלשתינאית בתחומי מדינת ישראל, נדרש לקבל היתר העסקה לעובד מאת המדינה, ובכך הוא הופך ל"מעסיק זכאי". על המעסיק הזכאי המבקש לממש את זכאותו, להגיש בקשה למשרדי מחלקת התשלומים במשרד הפנים (להלן: "מת"ש"), בהתאם למכסת העובדים שהעניק לו משרד הפנים. על הבקשה לפרט את מכסת העובדים המאושרת למעסיק הספציפי, שם העובד, פרטי חשבון הבנק שלו ופרטים נוספים. בקשה מסוג זה ניתן לכנות 'בקשה רגילה', ובמסגרתה נבחנת מכסת העובדים של המעסיק. קיימת גם האפשרות להגיש בקשה חריגה לקבלת היתר העסקה, במסגרתה כלל לא נבחנת המכסה של המעסיק, כך שאפשר שיינתנו לו היתרי העסקה מעבר למכסה, על פי צורכו (להלן: "בקשה חריגה"). יודגש כי הוצאת היתר העסקה אינה כרוכה בעלות כספית, לא למעסיק הישראלי, ולא לעובד הפלשתינאי.

הבקשה להיתר העסקה נבחנת על ידי מת"ש ולאחר אישורה, היא מועברת למשרדי המינהל האזרחי באזור יהודה ושומרון (להלן: "מת"ק"), באמצעות מערכת ממחושבת בשם "אבן מתגלגלת". הבקשה נבחנת במערכת בהתאם לקריטריונים ביטחוניים ומנהליים. בתום הבחינה, מועברות הבקשות המאושרות לשלושת משרדי המת"ק, ובהם המשרד בגוש עציון, הרלוונטי לענייננו, שם מונפקים ההיתרים המאושרים ונמסרים לנציגי הרשות הפלשתינאית, שמעבירים אותם לעובדים. יצוין, כי מכל היתר מונפק עותק אחד בלבד. עוד יצוין, כי עד לחודש יוני 2009 ניתן היה למסור את היתרי ההעסקה גם למעסיק עצמו. הבקשות להיתרים שלא אושרו, והסיבות להיעדר האישור (העובד מנוע ביטחונית, לא עומד בקריטריונים וכיו"ב), מרוכזות בקובץ על ידי מערכת ה"אבן המתגלגלת" ומועברות למשרדי המת"ש, למקרה בו המעסיק המזמין יחפוץ לברר מה עלה בגורל הבקשה.

היתר ההעסקה תקף מונפק לשלושה עד שישה חודשים, על פי סוגו. בענף החקלאות, הרלוונטי לפרשה דנן, היתר העסקה לעובד בענף הזיתים, שגילו אינו עולה על 30 שנים, תקף בדרך כלל לתקופה של 3 חודשים, והיתר העסקה לעובד למטרת עיסוק בגידולים חקלאיים אחרים, שאינם זיתים, שגילו עולה על 30 שנים, תקף בדרך כלל ל-6 חודשים. חידוש היתר העסקה מתבצע בהליך קצר, ובלבד שנשמרת רציפות העסקתו של העובד על ידי המעסיק, והמעסיק ממשיך לשלם את התשלומים המבטיחים את התנאים הסוציאליים של העובד כנדרש, ולעמוד בתנאי הסף הקבועים.

ההיתר מאפשר לעובד לשהות בישראל בין השעות 05:00-17:00. מעסיק המבקש לשנות את תנאי היתר ההעסקה (להלן: "שחלוף ההיתר"), באופן שהוא יכלול אישור לעבוד במשמרות או אישור ללון בשטח המדינה, נדרש להגיש למת"ק טופס ממת"ש הממליץ על שינוי ההיתר. אין צורך באישור המערכת לשחלוף ההיתר, והדבר נתון לשיקול דעת הפקיד במת"ק. היתר ההעסקה המעודכן נמסר לנציג הרשות הפלשתינאית ומועבר לעובד באופן שפורט לעיל.

שכר העבודה של העובד משתלם לו על ידי המעסיק באופן ישיר. עם זאת, בסיום כל חודש על המעסיק להצהיר למשרדי המת"ש על מספר העובדים הפלשתינאים שהועסקו אצלו, מספר הימים שעבד כל אחד מהם, והסכום שהשתכר כל עובד. ניתן להנפיק לעובד תלוש שכר באמצעות מת"ש, בהתבסס על דיווחי היומנים של המעסיק. תלוש השכר המונפק, אין בו כדי לאשר כי המעסיק העסיק בפועל את העובד הפלשתינאי, ואף שילם לו שכר עבודה. המעסיק חייב בתשלום התנאים הסוציאליים של העובדים למשרדי המת"ש. התשלום נגזר ממספר הימים שעבד העובד אצל המעסיק, על פי הדיווח שמוסר המעסיק כמפורט לעיל. מכסת דיווח הימים המינימאלית לעובד בענף החקלאות, בתקופה הרלוונטית לכתב האישום, הייתה של 15 ימי עבודה.

כאשר מעסיק קיבל לידיו היתר העסקה לעובד פלשתינאי, ולאחר זמן מה מבקש לבטלו, עליו למסור למת"ש את ההיתר המקורי שנופק, על מנת שיוכל לקבל עובד פלשתינאי אחר במקומו, כל זאת בכפוף למכסת העובדים שברשותו. על המעסיק לציין את הסיבות לביטול היתר ההעסקה של העובד, כאשר הסיבות בעיקרן הינן בריחתו של העובד, מעברו לעבודה אצל מעסיק אחר, אי נחיצותו וכיו"ב. כאשר מעסיק מבקש לבטל היתר העסקה לעובד, ואין בידו את היתר העסקה המקורי, אין ביכולתו לקבל היתר להעסקת עובד אחר מתוך המכסה שאושרה לו, למעט אם אישרה לו מנהלת מדור מת"ש קבלת היתר העסקה לעובד חלופי, מתוך המכסה הכללית שיש למדורי המת"ש. אישור כאמור ינתן במסגרת בקשה חריגה של המעסיק, כפי שמוגדרת לעיל.

הרקע להגשת כתב האישום - פרשת "גבול בטוח"

  1. הרקע להגשת כתב האישום הינו ביקורת יזומה שערכה יחידת הפיקוח של משרד הפנים במחוז ירושלים בשיתוף שוטרי משמר הגבול, ביום 15.7.09, באתר בניה בבית שמש (להלן: "אתר הבניה"), לבדיקת אישורי עבודה של עובדים פלשתינאים. באתר הבניה אותר עובד בשם עלי סיארה (להלן: "עלי"), תושב חברון, שהחזיק היתר העסקה בחקלאות כשהוא מבוטל, על שם המעסיק ששון סייליס (להלן: "סייליס") מהיישוב עזריקם. מחקירתו של עלי, על ידי המפקחים, התברר כי הוא אינו מכיר את המעסיק סייליס, וכי מעולם לא עבד בעזריקם או בענף החקלאות. לטענתו, רכש הוא את ההיתר תמורת סך של 4500 ש"ח, ויודע כי נופק על ידי אדם בשם 'סמי', שמו הפרטי של הנאשם. המפקחים יצרו קשר טלפוני עם המעסיק סייליס, כנקוב בהיתר של עלי, וזה מסר להם טלפונית כי אין לו קשר להיתר שמחזיק עלי, כי אינו מכיר אותו וכי מעסיק בפועל רק עובד שטחים אחד בלבד. סייליס הוא שמסר לחוקרים את מספר הטלפון של הנאשם.
  2. בחקירה ראשונית, שביצעה יחידת הפיקוח, התברר כי בחודשים שקדמו לאירוע בבית שמש תפסה משטרת משמר הגבול בנימין מספר עובדים שאחזו בהיתרי העסקה בלתי תקפים על שם המעסיק סייליס. בהמשך, נחקר סייליס על ידי חוקרי יחידת הפיקוח, ומסר בחקירתו כי הנאשם הוא זה העושה שימוש בשמו (של סייליס) כמעסיק לצורך קבלת היתרי העסקה לפלשתינאים. לאחר שיחידת הפיקוח דיווחה למנהל יחידת הסמך לעובדים זרים במשרד התמ"ת אודות החקירה, הועבר הנושא למשטרת ישראל.

במסגרת חקירת המשטרה נתפסו שני תושבי שטחים ברמלה, מוחמד הדאר ועומר הדאר, אשר החזיקו גם הם היתרי העסקה ע"ש המעסיק סייליס. בשלב זה, בהסכמתו של עומר הדאר, בוצעה עסקת ביום מבוקרת, במסגרתה הזמין עומר הדאר היתרי העסקה מהנאשם. במקביל לעסקת הביום, ביום 18.10.09, החלה חקירה סמויה של משטרת ישראל כנגד הנאשם, שכללה גם האזנות סתר כפי שיפורט בהמשך, וזאת בגין חשד לסחר בהיתרי העסקת עובדים פלשתינאים, מתן שוחד, קבלת דבר במרמה בנסיבות חמורות, זיוף, התחזות, עבירות עפ"י החוק לאיסור הלבנת הון, עבירות מס ועוד. בשלב מסוים במהלך החקירה הסמויה, הורחבה החקירה גם כלפי שתי עובדות מדינה, הגב' מרים השאש (להלן: "מרים"), מנהלת מת"ש אשקלון, והגב' לינדה סאלם (להלן: "לינדה"), רכזת מחשוב בכירה במת"ק גוש עציון, שעל פי החשד, היו מעורבות בביצוע עבירות וסייעו לנאשם בביצוע העבירות הנחקרות.

  1. ביום 14.2.10 הפכה החקירה המשטרתית גלויה, ובוצע גל מעצרים נרחב הן בתחומי הרשות הפלשתינאית והן בישראל. נעצרו כ- 40 חשודים, והוגשו 6 כתבי אישום כדלקמן:

ביום 22.2.10, הוגש כתב אישום כנגד 7 עובדים פלשתינאים, אשר ייחס להם רכישת היתרי העסקה לעבוד בישראל בניגוד לדין. ביום 15.3.10, לאחר שאישר בית משפט השלום בירושלים את הסדר הטיעון, אליו הגיעו עם המאשימה, נגזר דינם ל- 3 חודשי מאסר.

ביום 28.2.10 הוגשו שני כתבי אישום לבית המשפט השלום באשקלון כנגד שני פלשתינאים, עבד דבאבסה (להלן: "דבאבסה") וקבהא סאמר (להלן: "קבהא"), אשר ייחסו להם תיווך בין העובדים הפלשתינאים שביקשו לרכוש היתר, לבין הנאשם שדאג להנפקת ההיתרים. קבהא הורשע על פי הודאתו בכתב האישום המתוקן, ודינו נגזר ל – 10 חודשי מאסר בפועל ורכיבי ענישה נוספים. דבאבסה הורשע על פי הודאתו בכתב האישום המתוקן, ודינו נגזר ל – 13 חודשי מאסר בפועל ורכיבי ענישה נוספים.

ביום 5.3.10 הוגשו שני כתבי אישום לבית המשפט השלום באשקלון כנגד שני מתווכים פלשתינאים נוספים, עימאד אחדוש (להלן: "עימאד"), ועפיף אלהור (להלן: "עפיף"). עפיף הורשע על פי הודאתו בכתב האישום המתוקן, ודינו נגזר ל – 22 חודשי מאסר ורכיבי ענישה נוספים. עימאד הורשע על פי הודאתו בכתב אישום מתוקן, ודינו נגזר ל – 21 חודשי מאסר בפועל ורכיבי ענישה נוספים.

כתב האישום דנן הוגש ביום 22.3.10. בכתב האישום הואשם הנאשם יחד עם שתי עובדות המדינה, מרים (הנאשמת 2 בכתב האישום) ולינדה (הנאשמת 3 בכתב האישום), ב- 10 אישומים שונים, המתייחסים לפעולותיהם בין השנים 2007-2010 (להלן: "התקופה הרלוונטית לכתב האישום"). מרים ולינדה הגיעו להסדר טיעון עם המאשימה, ולפיו, הודתה כל אחת מהן בעובדות שיוחסו להן בכתב האישום המתוקן.

מרים הודתה כי בתקופה הרלוונטית לכתב האישום, במהלכה כיהנה בתפקיד מנהלת מת"ש אשקלון, נהגה להעניק יחס מועדף לנאשם, אשר בא לידי ביטוי, בין היתר, בקידום בקשותיו לקבלת היתרי העסקה לעובדים פלשתינאים. כן הודתה בקבלת טובות הנאה שונות מהנאשם. לינדה הודתה כי בתקופה הרלוונטית לכתב האישום, במסגרת תפקידה כרכזת מחשוב בכירה במת"ק גוש עציון, טיפלה בבקשותיו של הנאשם להוצאת היתרי העסקה לעובדים פלשתינאים, תוך שמסרה מידע מוקדם לנאשם אודות העובדים ומידע אודות מספר הכניסות והיציאות שלהם את הארץ. עוד הודתה לינדה כי קיבלה טובות הנאה שונות מהנאשם.

בהתאם, הורשעו השתיים במספר רב של עבירות מרמה והפרת אמונים, לפי סעיף 284 לחוק העונשין. ביום 24.10.11, נגזר דינן של כל אחת מהן ל-6 חודשי מאסר לריצוי בעבודות שירות; 12 חודשי מאסר על תנאי למשך 3 שנים; קנס כספי בסך 10,000 ש"ח, והתחייבות כספית בסך 30,000 ש"ח למשך 3 שנים.

כתב האישום

  1. כתב אישום מייחס לנאשם שורה של עבירות, כדלקמן:

עבירות של קשירת קשר לביצוע פשע, לפי סעיף 499 לחוק העונשין; עבירה של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, לפי סעיף 415 סיפא לחוק העונשין; עבירה של זיוף בנסיבות מחמירות, לפי סעיף 418 סיפא לחוק העונשין; עבירה של שימוש במסמך מזויף בנסיבות מחמירות, לפי סעיף 420 לחוק העונשין; עבירה של מתן ידיעה כוזבת, לפי סעיף 12(2) לחוק הכניסה לישראל; עבירה של סיוע לכניסה ושהייה בישראל שלא כדין, לפי סעיף 12 (1) לחוק הכניסה לישראל; עבירה של מתן שוחד, לפי סעיף 291 לחוק העונשין; עבירה של התחזות כאדם אחר, לפי סעיף 441 לחוק העונשין; עבירה של הדחה בחקירה, לפי סעיף 245 לחוק העונשין; עבירה של שיבוש מהלכי משפט, לפי סעיף 244 לחוק העונשין.

כמו כן הואשם הנאשם בשורה של עבירות כלכליות כדלקמן: עבירה של מרמה ותחבולה, לפי סעיף 220(5) לפקודת מס הכנסה; עבירה של מרמה ותחבולה, לפי סעיף 117 (ב) (8) לחוק מס ערך מוסף; עבירה של אי הגשת דו"ח במועדו, לפי סעיף 216(4) לפקודת מס הכנסה; עבירה של אי ניהול פנקסי חשבונות, לפי סעיף 216(5) וסעיף 117(א) (7) לחוק מס ערך מוסף; עבירה של אי הוצאת חשבונית מס, לפי סעיף 117 (א) 13 לחוק מס ערך מוסף; עבירה של אי הגשת דוחות תקופתיים למע"מ, לפי סעיף 117 (א) (6) לחוק מס ערך מוסף. עוד מייחס כתב האישום לנאשם עבירה של הלבנת הון, לפי סעיף 3(א) לחוק איסור הלבנת הון.

  1. על פי החלק הכללי לכתב האישום, בתקופה הרלוונטית לכתב האישום כיהן הנאשם כמזכיר ועד הנהלת היישוב עזריקם, והיה ידוע בקרב רבים כאדם רב השפעה וקשרים אצל גורמים שונים ובכירים ברשויות. עד לשנת 2005 הוא הוגדר כמעסיק זכאי במת"ש, בעל מכסה להיתרי העסקה, כאשר בשנה זו בוטלה זכאותו, מטעמים שיפורטו בהמשך. עוד נטען כי הנאשם מתקיים מקצבת נכות בסך כ-1200 ש"ח מביטוח לאומי. הנאשם הוכרז "חייב מוגבל באמצעים" ביום 14.5.03.

בין השנים 2007-2010 מיוחס לנאשם כי קשר קשר עם מתווכים ועובדים פלשתינאים במטרה להונות את מדינת ישראל. במסגרת הקשר, בשל פועלו של הנאשם והפלשתינאים, קיבלו עובדים פלשתינאים היתרי עבודה לעסוק בתחומי מדינת ישראל, תוך יצירת מצג כוזב כלפי המדינה שההיתרים בתוקף, וזאת כאשר דה פקטו ההיתרים בוטלו ימים ספורים לאחר הנפקתם, והעובדים לא הועסקו אצל המעסיק ששמו היה נקוב על היתר ההעסקה. על פי החלק הכללי לכתב האישום, נהג הנאשם לפנות למרים, ממת"ש אשקלון, בבקשות להיתרי העסקה עבור אותם עובדים פלשתינאים תוך שימוש במכסותיהם של מעסיקים אחרים, ללא ידיעתם או אישורם של מעסיקים אלה. הבקשות הועברו למשרדי מת"ק גוש עציון, ללינדה, שנהגה להנפיק את האישורים. עוד נטען כי הנאשם הוציא במרמה שני סוגי אישורי עבודה: היתרי עבודה לתקופה של 3-6 חודשים, אשר בוטלו ימים ספורים לאחר הוצאתם (להלן: "היתר מבוטל"), והיתרי עבודה לתקופה של 3-6 חודשים, שנשארו בתוקפם במשך תקופת ההיתר (להלן: "היתר חי"). נטען בחלק הכללי כי עבור כל אחד מסוגי ההיתרים גבו הנאשם והמתווכים הפלשתינאים סכומי כסף, כפי שיפורט באישום הראשון להלן, בניגוד לדין. כתוצאה מפעילות הסחר המתוארת מייחס כתב האישום לנאשם תקבולים בסכום כולל של 4,625,400 ש"ח, עליהם לא דיווח לרשויות המס.

  1. כתב האישום כולל 10 אישומים, 8 מהם מיוחסים לנאשם, ו-2 אחרים למרים. להלן יובאו בקצרה עובדות האישומים, כמפורט בכתב האישום:

האישום ראשון – הנאשם מואשם בכך שבמשך התקופה הרלוונטית לכתב האישום, באמצעות מרים ולינדה, תוך שהוא נותן להן שוחד ומבצע עבירות של מרמה וזיוף בנסיבות מחמירות, גרם לכך שינופקו בעבורו במרמה אישורי עבודה בישראל לתושבי הרשות הפלשתינאית תמורת בצע כסף ולכל המרבה במחיר. הנאשם היה מוכר את אישורי העבודה ישירות לתושבי הרשות הפלשתינאית או באמצעות מתווכים פלשתינאים, שהיו מספקים לו את ה"לקוחות". כעבור מספר ימים מיום הוצאת ההיתר היה נוהג להגיש בקשה לביטול ההיתרים, כדי לקבל אישורים חדשים במקומם עבור עובדים פלשתינאים אחרים. אישורי העבודה נופקו לבקשותיו של הנאשם על שם שני מעסיקים ישראלים עיקריים – "בוסתן הדרום" ו"סייליס", ללא ידיעתם או ללא רצונם של המעסיקים ששמותיהם נקובים בהיתר. כאשר אותם העובדים הפלשתינאים שאחזו בהיתרי ההעסקה כלל לא עבדו אצל אותם מעסיקים, כי אם הסתובבו חופשי בתחומי מדינת ישראל ועבדו בתחומים שונים, שאינם בהכרח התחומים הנקובים בהיתר ההעסקה. הנאשם בעצמו ובאמצעות המתווכים, גבה מהעובדים הפלשתינאים סך של כ- 2,500 ש"ח לכל "היתר העסקה כוזב מבוטל", וכן סכום נוסף של 1,100 ש"ח לכל חודש בו עמד ההיתר בתוקפו, בגין כל "היתר העסקה כוזב חי". את הכספים שגבה, שלשל הנאשם לכיסו. נטען כי הנאשם לא בחל בשום אמצעי כדי לבצע את המרמה, לרבות זיוף, שימוש במסמך מזויף ובחלק מהמקרים אף התחזות למעסיק, על מנת להשיג מבוקשו. בכדי להסוות את מעשיו, קיבל הנאשם ממרים ומלינדה מידע רגיש, שאפשר לו הגשת דיווחים כוזבים בגין ימי העסקה של העובדים, על אף שבפועל לא העסיקם ולא היה זכאי להעסיקם, ואף ידע, כי לא יועסקו על ידי המעסיקים הנקובים בהיתרים. במרבית המקרים, ביטל הנאשם כאמור את היתרי ההעסקה כעבור מספר ימים, כאשר העובדים המשיכו להחזיק בהיתרים על אף שבוטלו, וכך אף נמנע מתשלום תשלומי הזכויות הסוציאליות בעבור העסקת העובדים הפלשתינאים. רשימת ההיתרים הכוזבים אותם הוציא הנאשם שלא כדין (המונה 1389 היתרים), וסכומי הכסף ששולמו בעבורם פורטו בנספח לכתב האישום המתוקן (להלן: "נספח א' לכתב האישום"). בגין אישום זה מיוחסות לנאשם 1389 עבירות של קשירת קשר לביצוע פשע; 1389 עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות; 1389 עבירות של זיוף בנסיבות מחמירות; 1389 עבירות של שימוש במסמך מזויף בנסיבות מחמירות; 1389 עבירות של מתן ידיעה כוזבת; 1389 עבירות של סיוע לכניסה ולשהייה בישראל שלא כדין; על פי סעיפי החיקוק המפורטים לעיל.

האישום השני – הנאשם דאג, באמצעות מרים, לנפק היתרי ההעסקה על שם מעסיקים ללא ידיעתם ו/ או אישורם של המעסיקים הנקובים בהיתרים, תוך שהוא גורם לה, למעשה מרמה והפרת אמונים במשרתה, ומשחד אותה באמצעות טובות הנאה שונות, כדי שתעשה בעבורו פעולות הקשורות בתפקידה, תוך שהיא נותנת לו יחס מועדף על פני מעסיקים אחרים, וזאת כדלקמן:

הנאשם, נתן למרים מעת לעת, באמצעות בעלה, או הביא ישירות לביתה, ארגזי ירקות לשימושה האישי; הנאשם, נתן למרים בהזדמנויות שונות, סכומי כסף הנעים בין 150 - 200 ש"ח בכל פעם; בתאריך 26.1.10, שילם הנאשם במזומן, חוב של מרים משנת 2007 לחברת הטלוויזיה בכבלים "הוט" בסך של ֹ1,868 ש"ח; הנאשם אף הבטיח למרים לסייע לבנה ולכלתה במציאת עבודה בהיותו אדם בעל השפעה וקשרים, כמפורט בחלק הכללי לכתב האישום, ואף ניסה לקיים הבטחתו. תוך שימוש בקשריו, סייע הנאשם לבעלה של מרים בשליחת מכתב בקשה לעזרה אישית משר בממשלת ישראל, כל זאת על מנת לקדם את ענייניו של בעלה של מרים. באישום זה מיוחסת לנאשם עבירה של מתן שוחד, על פי סעיף החיקוק המפורט לעיל.

האישום השלישי - הנאשם דאג, באמצעות לינדה, לנפק היתרי ההעסקה על שם מעסיקים ללא ידיעתם ו/ או אישורם של המעסיקים הנקובים בהיתרים, תוך שהוא גורם לה, למעשה מרמה והפרת אמונים במשרתה, ומשחד אותה, באמצעות טובות הנאה שונות, כדי שתעשה בעבורו פעולות הקשורות בתפקידה, תוך שהיא נותנת לו יחס מועדף על פני מעסיקים אחרים, וזאת כדלקמן:

במהלך השנים 2009-2010, לקחה לינדה, כ- 8 פעמים, מוצרים בשווי כולל של כ- 4,200 ש"ח מחנות ממתקים 'א.א שיווקים' ברחוב חשוון בקריית גת והנאשם מימן מכספו במזומן את הרכישות. כמו כן, רכש הנאשם עבור לינדה כוסות והביא את הכוסות למשרדה. בין החודשים נובמבר-דצמבר 2009, רכש הנאשם בעבור לינדה שני מחשבים ניידים, מטכנאי מחשבים בשם בני לוי, אותו הנאשם מכיר באופן אישי, בשווי כולל של כ- 6400 ש"ח. הנאשם ביקש מלינדה כי החיובים בגין המחשבים ישולמו באמצעות כרטיס האשראי שלה, והבטיח לה כי "יסתדרו ביניהם", וזאת במטרה להסוות את מתן השוחד. לאחר רכישת המחשבים, ובמועד שאינו ידוע למאשימה במדויק, הניח הנאשם מתחת למאפרה ברכבה של לינדה, סך של 1000 ש"ח במזומן, כתשלום ראשון על חשבון רכישת המחשבים. בין השנים 2009-2010, הבטיח הנאשם ללינדה, לבקשתה, כי ידאג לדבר עם שר בממשלה, אליו היה מקורב, לטענתו, ואף יפגיש ביניהם, על מנת לקדם את קבלת ה'קביעות' במקום עבודתה. לינדה ביקשה זאת מנאשם בשל היותו ידוע בקשריו הקרובים לגורמים שונים בעלי השפעה, כמתואר בחלק הכללי לכתב האישום. באישום זה מיוחסת לנאשם עבירה של מתן שוחד, על פי סעיף החיקוק המפורט לעיל.

אישומים רביעי וחמישי יוחסו למרים בלבד ונכללו בעובדות כתב האישום המתוקן שבו הורשעה.

האישום השישי – הנאשם מואשם בכך שבכמה הזדמנויות הציג עצמו כסייליס או בוסתן הדרום בכדי להונות כמפורט להלן:

בין השנים 2009-2010, רכש אחמד אל קאדי (להלן: "אחמד") מהנאשם שלושה היתרי העסקה לתחומי מדינת ישראל. הנאשם התחזה בשמו של סייליס והציג עצמו בפני אחמד כסייליס.

בתאריך 1.11.09, בשתי שיחות טלפון, התחזה הנאשם בפני סאמר פאעור ממועצת הזיתים בשמו של סייליס, וזאת כדי לקבל מידע אודות בקשה להקצאה למכסה נוספת לעובדי שטחים שהגיש הנאשם על שם סייליס, ללא הסכמתו וללא ידיעתו.

בתאריך 2.12.09 בשעות הצהריים, או בסמוך לכך, התקשר הנאשם למחסום בתרקומיה, התחזה בשם בוסתן הדרום, וזאת לשם קבלת מידע אותו ביקש לברר אודות ארבעה עובדים פלשתינאים, שהיתרי העסקה שברשותם נלקחו מהם במחסום.

בגין אישום זה מואשם הנאשם בעבירה של התחזות לאדם אחר, על פי סעיף החיקוק המפורט לעיל.

האישום השביעי – הנאשם, מואשם בכך שזייף בקשות להיתרי העסקה על שמה של חברת 'יוסף קמיל ובניו בע"מ', ועשה שימוש במסמך מזויף, באופן שמילא את הבקשות על גבי טפסים ריקים שהיו בידו, אשר היו חתומים ע"י החברה, כך שנחזו להיות בקשות מאת החברה והגישם למת"ש. בגין אישום זה מואשם הנאשם בעבירות של זיוף ושימוש במסמך מזויף, על פי סעיפי החיקוק המפורטים לעיל.

האישום השמיני – הנאשם, מואשם כי בהיותו עצור ובתוך כותלי בית המשפט, הדיח שני עדים מרכזיים - שותפיו לעבירה ושיבש הליכי משפט. הנאשם פנה לשני מתווכים וניסה להניעם, בדרך של מתן טובת הנאה, מלמסור הודעה או למסור הודעת שקר, תוך שהוא מורה להם לשתוק בחקירה ולא לספר דבר והוא ידאג להם כספית. בגין אישום זה מואשם הנאשם בעבירות של הדחה בחקירה ושיבוש מהלכי משפט, על פי סעיפי החיקוק המפורטים לעיל.

האישום התשיעי – הנאשם, מואשם בכך שבמרמה, ערמה או תחבולה, על מנת להתחמק במזיד מתשלום מס הכנסה ומע"מ, בגין ההכנסות ממכירת היתרי העסקה כוזבים לפלשתינאים כמפורט באישום הראשון, לא הודיע לרשויות המס על עיסוקו, לא הגיש דוחות במועדם בלי סיבה מספקת, לא ניהל פנקסי חשבונות בלי סיבה מספקת, לא הוציא חשבוניות מס למרות שהיה חייב להוציאן, לא הגיש דוחות תקופתיים למע"מ, ולמעשה התחמק מתשלום מס במשך התקופה הרלוונטית לכתב האישום. על פי אישום זה הפיק הנאשם ממעשיו הכנסות בסך של 4,625,400 ש"ח המהווים הכנסה על פי פקודת מס הכנסה. בגין אישום זה מואשם הנאשם בעבירות של מרמה ותחבולה; אי הודעה על התחלת התעסקות ורישום; אי הגשת דו"ח במועדו; אי ניהול פנקסי חשבונות; אי הוצאת חשבונית מס; אי הגשת דוחות תקופתיים למע"מ; לפי סעיפי החיקוק כמפורט לעיל.

האישום העשירי – הנאשם, מואשם כי עשה פעולות רבות ברכוש האסור שהשיג במרמה, וזיוף בנסיבות מחמירות תוך מתן שוחד כמפורט באישומים 1-3, במטרה להסתיר או להסוות את מקורו, את היותו בעליו של הרכוש האסור, את מיקומו ואת תנועותיו, בין היתר כמפורט:

הנאשם נתן לגיסו, משה בוקר (להלן גם: "משה"), במועדים שונים, כהלוואה, סכום במזומן של כ– 420,000 ש"ח, אשר התקבל לידיו ממכירת היתרי העסקה כוזבים לפלשתינאים. חלק מסכום זה הופקד במזומן בחשבונו של משה, ובחלקו השתמש משה לצרכיו. עבור חלק מהסכום קיבל הנאשם לחזקתו שיקים בנקאיים לפקודת משה, ושיקים דחויים, באמצעותם שילם תשלומים שונים.

הנאשם נתן למשה, ביום 12.2.10, סך של 8,000 ש"ח במזומן כנגד תשלום ששילם עבורו משה באמצעות כרטיס האשראי שלו בתאריך 10.2.2010.

הנאשם הלווה לגיסו, שרון בוקר (להלן: "שרון"), כספים במזומן. סך הכספים שנתן הנאשם לשרון במזומן הסתכם בכ- 160,000 ש"ח, כאשר מתוך סכום זה 40,000 ש"ח שמשו לרכישת המכונית כמפורט להלן.

הנאשם ביצע רכישות במזומן לצרכי מחייתו ולצרכי מחיית משפחתו בכספים שהתקבלו ממכירת היתרי ההעסקה הכוזבים.

הנאשם השתמש בכספים שקיבל ממכירת היתרי ההעסקה הכוזבים, לצורך השלמת בניית ביתו ושיפוץ בית נוסף (אשר חולק לשתי יחידות דיור לצורך השכרה), שניהם במושב עזריקם (משק 17) בנחלתו.

הנאשם רכש מכונית מסוג סובארו B4 שנת 2008, מ.ר. 79-909-64, (להלן: "סובארו שנת 2008"), אותה רשם על שם חמותו, הגב' מרים בוקובזה, בסכום של 153,450ש"ח, אשר שולם על ידו במזומן ביום 18.5.08. ביום 21.10.09, שילם סך נוסף של 40,000 ש"ח באמצעות שרון, והחליף את הרכב לרכב חדש מסוג דומה, מ.ר. 60-941-67 (להלן: "סובארו שנת 2009").

הנאשם שילם במזומן למשה, עבור הוצאות שוטפות ששילם בעבורו באמצעות כרטיס האשראי שלו (חשבונות טלפונים סלולאריים שלו ושל בני משפחתו, חשבונות חשמל, עיתון ועוד). סך הסכומים ששולמו למשה, במהלך התקופה הרלוונטית לכתב האישום, הסתכם בכ – 114,000 ש"ח.

ביום 26.1.10 שילם הנאשם סך של 1,868 ש"ח, אשר שולם במזומן לחברת הכבלים "הוט", על חשבון חוב של מרים משנת 2007, כמפורט באישום 2.

הנאשם שילם במהלך השנים 2009-2010, במספר הזדמנויות שונות, סך של כ – 4,200 ש"ח, עבור מוצרים שלקחה לינדה מחנות בקריית גת כמפורט באישום 3 לעיל.

הנאשם נתן לסייליס הלוואות של 16,000 ש"ח ו-12,000 ש"ח במזומן, וכן שיק של שוכרי יחידת דיור שבבעלותו בסך של 4,000 ש"ח.

בתאריך 26.1.10, הפקיד הנאשם, סך במזומן של 7,500 ש"ח בחשבונה של חמותו, הגב' מרים בוקובזה.

בגין אישום זה מואשם הנאשם בעבירה של הלבנת הון, לפי סעיף החיקוק המפורט לעיל.

תשובת הנאשם

  1. ביום 28.11.10 השיב הנאשם לכתב האישום, באמצעות בא כוחו דאז, עו"ד בועז קניג. בטרם אציג תשובתו של הנאשם אציין כי במהלך המשפט צומצמו המחלוקת, כפי שיפורט בהמשך הדברים.

על פי תשובתו של הנאשם לכתב האישום, למעט העובדה שכיהן בעבר כמזכיר ועד היישוב עזריקם, ולמעט העובדה שהגיש בעבר בשם מעסיקים מסוימים בעלי היתרי העסקה בקשות לקבלת ההיתרים, כפר הנאשם בכל העובדות בחלק הכללי של כתב האישום, במיוחד כי הרוויח את הסכום הכולל שמיוחס לו בכתב האישום. הנאשם הכחיש כי הוגדר בעבר על ידי מת"ש כמעסיק. כן הכחיש כי הוא חי מקצבת נכות, כפר בעובדת היותו ידוע בקרב הציבור כבעל קשרים ענפים ורב השפעה אצל גורמי ממשל ואחרים, וטען כי המדובר ברכילות.

הנאשם כפר באופן גורף בעובדות האישום הראשון ובסעיפי החיקוק שיוחסו לו באישום זה.

הנאשם הכחיש שנתן שוחד כאמור באישום השני והשלישי, וטען שבחלק מהודעותיו, בהן הודה במתן שוחד, הדברים הוצאו ממנו תוך פיתוי והשאה, תוך כדי הבטחות ושימוש באמצעים פסולים. הוא טען לקשרי עבודה בינו ובין מרים ולינדה.

לגבי האישום השישי, הכחיש הנאשם כי התחזה למי מהגורמים המצוינים בכתב האישום, וגרס כי לא ביצע כל פעולה ללא הסכמתם של אותם אחרים. למעשה טען הנאשם כי לא ביצע את הפעולות הללו כלל.

לגבי האישום השביעי, כפר הנאשם מחוסר ידיעה, וטען כי מעולם לא זייף בקשות להיתרי העסקת עובדים.

לגבי האישום השמיני, אישר הנאשם שייתכן ששהה עם המתווכים הפלשתינאים יחד באגף המעצרים של בית המשפט בראשון לציון, אם כי כפר באמירות ובעובדות המייחסות לו עבירה של הדחה בחקירה או שיבוש מהלכי משפט.

לגבי האישום התשיעי, כפר הנאשם בכל העובדות. גרס כי בתקופה הרלוונטית לכתב האישום לא היה עוסק מורשה, ולכן לא היה חייב בהגשת דו"חות תקופתיים למע"מ. בהתאם כפר כי קיבל את הסכומים הנקובים בכתב האישום, ומכאן שלא היה מחויב להוציא חשבוניות ולהגיש דו"חות.

לגבי האישום העשירי, כפר הנאשם לחלוטין במיוחס לו באישום זה (עבירת הלבנת הון), וחזר על דבריו כי לא קיבל את הסכומים המיוחסים לו בכתב האישום וגם לא סכומים אחרים.

יצוין כי ביום 3.8.11, באישורו של בית המשפט, החליף הנאשם את ייצוגו ושכר את שירותיו של עוה"ד מוטי יוסף כבא כוחו.

הפלוגתאות שבמחלוקת

  1. כאמור, במהלך המשפט הודה הנאשם בחלק מן העובדות שיוחסו לו בכתב האישום, מעבר לעובדות שאושרו על ידו במסגרת תשובתו לכתב האישום, ובאופן שצמצם את הפלוגתאות שבמחלוקת. עלה מגרסתו של הנאשם, כפי שיורחב בה בהמשך הדיון, כי הוא פעל להוצאת היתרי העסקה לעובדים פלשתינאים בשמם של המעסיקים ששון סייליס ובוסתן הדרום (להלן: "בוסתן"). עם זאת, חלק הנאשם על כמות ההיתרים שהוצאו לכאורה על ידו, כמיוחס לו בכתב האישום, ועל הסכום שנטען כי גבה בעבור כל היתר. בהתאמה, הכחיש הנאשם את הרווח שטענה המאשימה שנצמח לו מהוצאת ההיתרים. כן גרס הנאשם כי ההיתרים שהוצאו לבקשתו, תוך שימוש בקשריו עם מרים ולינדה, לא הוצאו במרמה, שכן, לטענתו, הליך הוצאתם היה חוקי ובהתאם לנהלים.

הנאשם הוסיף וטען כי יחסו למרים וללינדה אינו מקים את יסודות עבירת השוחד, כפי שיוחס לו, ובכל מקרה מקום בו לא הורשעו מרים ולינדה בעבירות של קבלת שוחד, אין לייחס לו עבירות של מתן שוחד.

עוד לגרסתו, הבקשות להוצאת ההיתרים הוגשו על ידו למת"ש ולמת"ק בהסכמתם ובאישורם של המעסיקים אשר על שמם הם הוצאו, סייליס ובוסתן, ומשכך, אין להרשיעו בעבירות של זיוף.

כך גם ביחס לעבירת ההתחזות המיוחסת לנאשם באישום השישי, טען הנאשם כי המעסיקים ידעו אודות מעשיו, ומשכך אין בהתנהגותו כדי להקים את יסודות העבירה.

הנאשם אישר כי פגש במתווכים הפלשתינאים בבית המשפט, אך הכחיש כי שיבש מהלכי משפט או הדיח עדים.

אשר לעבירות לפי פקודת מס הכנסה המיוחסות לנאשם, הודה הוא כי לא דיווח על הכנסותיו מההיתרים, למרות שידע כי עליו לדווח עליהן. עם זאת, חלק הנאשם על גובה התקבולים המיוחס לו.

ביחס לעבירות לפי חוק איסור הלבנת הון, אישר הנאשם כי התנהלותו הכספית היא במזומן, וטען כי בני משפחתו עוזרים לו כדי להתקיים. הוא הכחיש כי "הלבין" כספים כמיוחס לו; גרס כי השיקים שנתפסו בביתו אינם שלו; כי כלי הרכב הרשום על שם חמותו נרכש מכספה והינו בבעלותה, ואין לייחס אותו אליו; וכן כי הבתים שבנה נבנו בעזרתם של חברים ובני משפחה.

הנה כי כן, הנאשם הודה בהוצאת היתרי העסקה בשם מעסיקים אחרים, אך טען כי פעל בידיעתם, אם כי חלק הוא על כמות ההיתרים והרווחים המיוחסים לו, וכן על שהתנהלותו מקימה את יסודות העבירות המיוחסות לו.

  1. בפרשה בוצעו האזנות סתר. הנאשם הסכים להגשתן, ולא טען נגד הליך זיהוי הקולות לרבות התמלול (פרוטוקול, ע' 2085). כן הוגשה תעודת עובד ציבור מטעם רפ"ק קרן רץ בעניין פענוח השיחות (ת/294).
  2. סדר הדיון בפלוגתאות יהיה לפי האישומים השונים. בכל אישום אציג תחילה את המיוחס לנאשם באותו האישום. לאחר מכן, אפרט את יסודות העבירות הרלוונטיות לאותו אישום, את הראיות התומכות בגרסת המאשימה, ואת גרסת הנאשם. בשלב השני, אדון ואכריע האם במקרה הקונקרטי עמדה המאשימה בנטל ההוכחה כי נתקיימו היסוד העובדתי והיסוד הנפשי הדרושים להרשעת הנאשם במיוחס לו, תוך ניתוח הראיות שהובאו. הדיון בעבירות בעלות הפן הכלכלי - עבירות לפי פקודת מס הכנסה, חוק מס ערך מוסף, וחוק איסור הלבנת הון, ינוהל בחלקה השני של הכרעת הדין.

דיון והכרעה

אישום ראשון

  1. באישום זה מבקשת המדינה להרשיע את הנאשם בעבירות של קשירת קשר לביצוע פשע; קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות; זיוף בנסיבות מחמירות; מתן ידיעה כוזבת וסיוע לכניסה ושהייה בישראל שלא כדין. לגישת המדינה, הוצגה על-ידה מערכת ראיות מקיפה, ממנה ניתן להסיק כי הנאשם קשר קשר עם מתווכים, או עם עובדים פלשתינאים באופן ישיר, במטרה להוציא היתרי העסקה כוזבים במרמה ממדינת ישראל תמורת בצע כסף. כמספר ההיתרים שהונפקו (1389) על שם המעסיקים בוסתן וסייליס, כך גם מספר העבירות שביקשה המדינה להרשיע את הנאשם בכל אחד מסעיפי החיקוק המיוחסים לו באישום זה.
  2. המדינה גורסת כי הנאשם פיתח "שיטת עבודה", שמטרתה הוצאת היתרי העסקה לפלשתינאים בניגוד לדין ולנהלים. במסגרת האישום הראשון טוענת היא כי הנאשם פעל בשלושה ראשי מרמה בנסיבות מחמירות, ויצק לתוכם עבירות נוספות של זיוף בנסיבות מחמירות ושימוש במסמך מזויף בנסיבות מחמירות, כאשר עבירות הסיוע לכניסה לישראל שלא כדין הינן נגזרת של מעשי קשירת קשר והמרמה. לטענת המדינה, שיטת המרמה של הנאשם כללה 9 שלבים כדלקמן:

בשלב הראשון, יצר העובד הפלשתינאי, ישירות או באמצעות מתווך פלשתינאי, קשר עם הנאשם, ביודעו כי הוא מנפק היתרי העסקה, וביקש שידאג לו להיתר העסקה בתחומי מדינת ישראל. לעמדת המאשימה, כבר בשלב זה של קשירת הקשר, כפי שבא לידי ביטוי גם בשיחות האזנות הסתר, עולה כי לשני הצדדים (הנאשם מול המתווך הפלשתינאי, או הנאשם מול העובד הפלשתינאי) היה ברור שאין לעובד כל כוונה לעסוק בתחום העיסוק המצוין בהיתר העסקה שמנופק ו/ או לעבוד אצל המעסיק שנקוב בו.

בשלב השני, הנאשם היה מתקשר ללינדה, הן לפלאפון האישי שלה והן למשרדה, ומוסר לה את מספר ת"ז של העובד הפלשתיני. לינדה הייתה מוסרת לנאשם פרטים על העובד כגון: גילו, באיזה עיסוק עפ"י הקריטריונים הנוהגים באותה העת בצבא יוכל הנאשם להוציא לעובד היתר העסקה, האם העובד מאושר כניסה בישראל אם לאו, האם יכול לקבל היתר גם לשעות הלילה וכיו"ב. מסירת המידע כאמור נעשתה בניגוד לנהלים, הקובעים כי עובדי מת"ק רשאים למסור מידע אודות עובדים, אך למעסיקים זכאים בתחומים איו"ש, ולא בתחומי מדינת ישראל.

בשלב השלישי, לאחר קבלת הפרטים מלינדה, דאג הנאשם לקבל מהעובדים הפלשתינאים, ישירות או באמצעות מי מטעמם (מתווך פלשתינאי או גיסו של הנאשם, שרון בוקר) מסמכים הנדרשים להוצאת ההיתר כגון: ת"ז ופרטי חשבון הבנק של העובדים וכן תשלום מראש בעבור היתר ההעסקה. את המסמכים היה מגיש הנאשם למרים, במסגרת בקשה להוצאת היתר העסקה לעובדים פלשתינאים על שמם של המעסיקים סייליס ובוסתן הדרום ועל חשבון המכסה שהוקצתה להם. יצוין, כי לעיתים קרובות המתווך/העובד הפלשתינאי היו שולחים את פרטי העובדים בהנחיית הנאשם ישירות לפקס של מרים במשרדי המת"ש, כאשר המסמכים סומנו ב-X, על מנת שהן הנאשם והן מרים במת"ש ידעו כי הבקשות שייכות לנאשם.

בשלב הרביעי, הנאשם היה פונה למרים ודורש ממנה שתנפק בעבורו את היתרי העסקה הכוזבים. לשם כך, היה הנאשם מגיע למשרדה של מרים לעיתים תכופות (כ – 3 פעמים בשבוע), מוסר לה את המסמכים בעצמו, ולעיתים היה דואג שפקסים ישלחו ישירות למשרדה בניגוד לנהלים ולחוק.

בשלב החמישי, מרים הייתה מאשרת לנאשם את כל הבקשות שלו, שהוגשו כאמור על שם המעסיקים סייליס ובוסתן. הבקשות המאושרות עברו באמצעות קובץ ממוחשב למת"ק דרך המערכת הממוחשבת "אבן מתגלגלת".

בשלב השישי, בקשותיו של הנאשם עברו סינון ע"י מערכת אבן מתגלגלת. לטענת המאשימה, הסינון היה מעין סינון פיקטיבי, בהינתן שהנאשם הגיש בקשות רק לגבי עובדים שלינדה אישרה לו מבעוד מועד, שהם צפויים להיות מאושרים על ידי המערכת. בשלב הדפסת ההיתרים על ידי לינדה, נטען כי לעיתים הייתה מדפיסה היא שני עותקים, ומוסרת אחד מהם לנאשם.

בשלב השביעי, לינדה מסרה עותק אחד מההיתרים הכוזבים לנציג הרש"פ שהגיע מדי יום לאסוף את ההיתרים לחלוקה בלשכות ברש"פ ישירות לעובדים.

בשלב השמיני, באמצעות היתר העסקה, מבוטל או חי, עבדו העובדים הפלשתינאים בתחומי מדינת ישראל אצל מעסיקים שונים, שאינם אלו ששמותיהם נקובים בהיתר, בענפים שונים, ואף אצל מעסיקים שאינם זכאים כלל להעסיק אותם.

בשלב התשיעי, בסוג היתר מבוטל, היה הנאשם מגיש בקשה לביטול ההיתר בחלוף מספר ימים למרים במת"ש אשקלון. בשלב זה הנאשם פעל באחת משתי דרכים: כשהיה ברשותו היתר כפול של אותו עובד, שמסרה לו לינדה, כמתואר בשלב השישי, הגישו למרים, והיה מקבל עובד פלשתינאי אחר במקומו על חשבון המכסה של המעסיק. כשלא היה ברשותו היתר מקורי, היה הנאשם מודיע על ביטול העסקת העובד ומבקש אחר במקומו, במסגרת בקשה חריגה. מרים הייתה מאשרת את הבקשות החריגות. בסוג היתר חי, המשיך הנאשם לשלם מדי חודש בחודשו את התשלומים הנדרשים בגין הבטחת תנאים סוציאליים מינימאליים בעבור העובד הפלשתינאי. לטענת המאשימה, גם בדיווחי ימי העבודה והתנאים הסוציאליים רימה הנאשם את המדינה, בכך שדיווח דיווחי מספר ימי עבודה כוזבים, וזאת כדי להימנע מתשלום מלא בגין תנאים סוציאליים, ולמטרת בצע כסף.

  1. מן הראוי לציין, כבר בשלב זה, כי אין מחלוקת בין הצדדים על דרך פעולתו של הנאשם, כפי שמתואר בשלבים 1-8 לעיל. קיימות ראיות למכביר המוכיחות את שיטת הפעולה האמורה, ובראשן הודאת הנאשם כי פעל על פי השיטה המיוחסת לו. לפיכך, השאלה העיקרית במסגרת אישום זה הינה, האם פעילותו של הנאשם בין השנים 2007-2010 בכל הנוגע להוצאת היתרי העסקה לעובדים פלשתינאים, כרוכה הייתה בביצוע עבירות פליליות ומעשי במרמה, באופן המקים את יסודות העבירות המיוחסות לנאשם באישום דנן. כן קיימת מחלוקת הסבה סביב שיעור התקבולים שגרף הנאשם כתוצאה מפעילותו, וסביב כמות ההיתרים שהונפקו מכוח השיטה. עוד חולק הנאשם על טענת המאשימה כי דיווח דיווחים כוזבים למת"ש (כמיוחס לו בשלב הפעולה התשיעי).

אדון תחילה בשאלה האם הוכחו העבירות העיקריות המיוחסות לנאשם באישום הראשון, עבירות קבלת דבר במרמה וקשירת קשר לביצוע פשע.

קבלת דבר במרמה

  1. העבירה של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות קבועה בסעיף 415 סיפא לחוק העונשין, הקובע כי:

"415. המקבל דבר במרמה, דינו - מאסר שלוש שנים, ואם נעברה העבירה בנסיבות מחמירות, דינו - מאסר חמש שנים."

היסוד העובדתי בעבירה מורכב משני רבדים: הרובד האחד הוא הצגת טענה כוזבת או מצג שווא, לרבות בדרך של מחדל. היינו, העלמת עובדה שבנסיבות המקרה היה מקום להציגה. מעשה 'מרמה' מוגדר בסעיף 414 לחוק העונשין כך: "טענת עובדה בעניין שבעבר, בהווה או בעתיד, הנטענת בכתב, בעל פה או בהתנהגות ואשר הטוען אותה יודע שאינה אמת או שאינו מאמין שהיא אמת". הרובד השני, הוא קבלת דבר מכוח אותה טענה, כאשר המונח 'דבר' מוגדר, אף הוא בסעיף 414 לחוק העונשין, באופן הבא: "מקרקעין, מטלטלין, זכות וטובת הנאה". עבירה זו היא עבירה תוצאתית, במובן זה שיש להוכיח קשר סיבתי בין המרמה לבין קבלת הדבר.

היסוד הנפשי להוכחת העבירה דורש מודעות של המבצע לטיב התנהגותו, לקיומן של הנסיבות הרלוונטיות וכן מחשבה פלילית מסוג פזיזות לפחות, לאפשרות התרחשות התוצאה (ראה: יעקב קדמי על הדין בפלילים חלק שני, עמ' 833 , 835). וכפי שנקבע בע"פ 2955/94 מדינת ישראל נ' נחום דורי, פ"ד נ(4) 573, 579 (1996):

"מכאן, שהעבירה של קבלת דבר במרמה מותנית בידיעת המרמה כי הטענה היא כוזבת; בצפייתו את האפשרות שהטענה הכוזבת תביא את המרומה למעשה או למחדל וביחס של לפחות קלות דעת כלפי אפשרות זאת".

אשר לנסיבות המחמירות שבעבירה, הרי שאלה עשויות לנבוע מתחכומה של המרמה, מהיקפה ומימדיה או מהיותה פרי מאמץ מתוכנן, שיטתי וממושך. כמו כן, יש משמעות למעמדו המיוחד של העבריין כלפי קורבנו, המקנה לו אמינות, ויש חשיבות לשאלה אם המרמה כרוכה בביצועה של עבירה אחרת (יעקב קדמי על הדין בפלילים חלק שני, עמ' 860-864)).

  1. המדינה עומדת בסיכומיה על חמישה נדבכים בהם ניתן לזהות, לשיטתה, טענות כזב ומצגי שווא של הנאשם כלפי המדינה, אשר הביאוה להנפיק היתרים עבור הנאשם.

ראשית, הצגת מצג כזב כלפי המדינה, כאילו הוסמך הנאשם לפעול בשם המעסיקים בוסתן וסייליס, כאשר בפועל התנהל הקשר בין הנאשם למת"ש ומת"ק ללא ידיעתם של המעסיקים, או לחילופין, ללא הרשאתם, ומבלי שאחז הנאשם בייפוי כוח. הראיות המרכזיות להוכחת המרמה דנן הינן עדותם של נתי סעידי (להלן: "נתי" או "נתי סעידי" או "סעידי"), מנהלה של בוסתן הדרום, וסייליס.

שנית, הצגת מצג כזב כלפי המדינה, כאילו העובדים שהוזמן להם היתר יעבדו אצל המעסיקים הנקובים, כאשר בפועל ידע הנאשם שלא יעבדו אצל מעסיקים אלו. הראיות להוכחת המרמה דנן הינן שיחות האזנות הסתר, עדויות עובדים פלשתינאים ועוד.

שלישית, הצגת מצג כזב כלפי המדינה, כאילו ההיתרים דרושים לתקופה מסוימת, כאשר הנאשם יודע שבכוונתו לבטלם מראש. גם ביחס למרמה זו מתבססת המאשימה על השיחות שהוקלטו במסגרת האזנות הסתר, על הביטולים הרבים שהוגשו על ידי הנאשם, ועל ראיות נוספות, כפי שידון בהמשך.

רביעית, המאשימה טוענת למרמה הנעוצה בעובדה שהנאשם גבה כסף עבור ההיתרים, כאשר על פי הנהלים אין המעסיקים או הפלשתינאים אמורים לשלם דבר עבור קבלת היתר העסקה. המאשימה הציגה ראיות למכביר להוכחת התעריפים שגבה הנאשם, על פי טענתה. סוגיה זו תידון בהמשך הדברים, בפרק העוסק בעבירות הכלכליות המיוחסות לנאשם, בו אציג גם את הראיות שהוגשו להוכחת התעריפים המיוחסים לנאשם.

חמישית, טוענת המאשימה למרמה הבאה לידי ביטוי בהפרת הנהלים מול מת"ק וקבלת מידע מראש, באופן שבקשותיו של הנאשם קיבלו עדיפות, תוך קיצורי דרך של התהליך. ביחס למרמה זו נסמכה המאשימה על עדותן של מרים ולינדה, על עדות עובדי מת"ש, לרבות גב' נחמה עובראני, על השיחות שהוקלטו במסגרת האזנות הסתר ועוד.

עוד מציגה המאשימה, במסגרת טיעוניה ביחס לאישום דנן, עדות שיטה ומעשים דומים אודות התנהלותו של הנאשם כמעסיק זכאי עד לשנת 2005 במת"ש. לעמדתה, עולה מחומר הראיות כי עובר לשנת 2005 נאסר על הנאשם, כמעסיק, לקבל היתרי העסקה לעובדים פלשתינאים, משום חשדם של גורמים במת"ש כי הוא סוחר בהיתרים שהוצאו על חשבון זכאותו. לעניין זה הפנתה המאשימה לעדותו של ע"ת 11, מר אבנר פרס, ול-ת/73.

אשר להיקף המרמה, מפנה המאשימה לרשימת ההיתרים והביטולים שהוזמנו בפועל על ידי הנאשם בשמם של המעסיקים בוסתן וסייליס בין השנים 2007-2010; לרשומות המוסדיות של מת"ק ומת"ש המתעדות את ההיתרים שהוציא הנאשם לאורך השנים; וכן לעדותם של סייליס וסעידי, לפיהן הרוב המכריע של ההיתרים שהוצאו על ידי הנאשם בשמם נופקו למטרות סחר, בהיקף ובכמות המיוחסת לנאשם בכתב האישום.

בנוסף טענה המדינה למרמה הכרוכה במתן דיווחים כוזבים למת"ש, בעניין התנאים הסוציאליים של העובדים. להוכחת המרמה דנן, מתבססת המאשימה על עדויות עובדי מת"ש, לרבות נחמה עובראני ואבנר פרס, על רשומות מוסדיות המתעדות את התשלומים ששילם הנאשם לעומת כמות ימי הדיווח הפוטנציאליים של העובדים שהוזמנו על ידו, ועל דיווחי היומנים שנתפסו אצל הנאשם ומוכיחים, לעמדת המאשימה, את השיטה המיוחסת לנאשם בדיווח דיווחים כוזבים.

להזכיר, הנאשם הודה כי פעל לשם הוצאת היתרי העסקה לעובדים פלשתינאים, אם כי טען שההיתרים הוצאו כדין, ולא במרמה.

ראשית, לטענתו של הנאשם פנייתו אל מת"ש בשם המעסיקים בוסתן וסייליס הייתה בידיעתם, באישורם, ובהרשאתם, כך, שלטענתו, לא ניתן לייחס לו מצג כזב בעצם הפנייה האמורה. בהקשר זה, טען הנאשם נגד מהימנות עדותם של נתי סעידי, מחברת בוסתן הדרום, וששון סייליס.

שנית, בשל העובדה שכל ההיתרים עברו בדיקה וסינון במישור הפלילי והביטחוני עובר להוצאתם, טען הנאשם כי לא מדובר בהיתרים שהוצאו שלא כדין.

עוד חלק הנאשם על מספר ההיתרים המיוחס לו בכתב האישום, ועל הסכומים שנטען כי גבה מהעובדים הפלשתינאים בגינם. הנאשם גורס כי עדויות העובדים הפלשתינאים מעידות כי לא היו אלה סכומים קבועים וקשיחים, כטענת המאשימה, ומשכך מבקש לדחות את טענת המדינה כי חומר הראיות מבסס שיטה של מעשים דומים.

לטענת הנאשם, בהיעדר עדות של כלל העובדים הפלשתינאים שהחזיקו בידיהם היתרים, ע"פ הרשימה שצורפה לכתב האישום, לא עמדה המאשימה בנטל ההוכחה הרובץ לפתחה, והלכה למעשה הביאה להכשלת הגנתו של הנאשם ולעיוות דין חמור.

  1. במקרה דנן, מצאתי כי יש לחלק את הדיון בעבירות המרמה לשני מעשי מרמה עיקריים:

מעשה המרמה האחד והעיקרי שיש לדון בו הינו עצם הוצאת ההיתרים בהתאם לשיטת הפעולה לה טוענת המאשימה. ביחס למעשה זה, אין מחלוקת בין הצדדים כי מתקיים הרכיב השני ביסוד העובדתי, כלומר, כי הנאשם קיבל מהמדינה 'דבר', בדמות היתרי העסקה לעובדים פלשתינאים. הנאשם הודה בפה מלא כי פעל (לטענתו, בשם ובאישור המעסיקים בוסתן וסייליס) להוצאת היתרי העסקה לעובדים פלשתינאים וכי היתרי העסקה אכן הונפקו או בוטלו, על פי בקשתו, על ידי המדינה. לפיכך, המחלוקת בבחינת התגבשות היסוד העובדתי ביחס למעשה המרמה דנן סבה סביב השאלה האם התגבש נדבך ה'מרמה', היינו, האם קבלת היתרי ההעסקה ('הדבר') הייתה מכוח דבר כזב של הנאשם? כבר עתה יאמר כי שוכנעתי שהמאשימה הוכיחה את נדבך המרמה שבהוצאת היתרי העסקה על ידי הנאשם וסחר בהם. מצאתי כי נדבך המרמה דנן בא לידי ביטוי בשלושה מישורים: האחד, פניית הנאשם למת"ש בהיעדר הרשאה; השני, ידיעה מוקדמת של הנאשם כי העובדים לא יעסקו אצל המעסיק ששמו נקוב בהיתר; והשלישי, כוונה מוקדמת של הנאשם לבטל את היתרי העסקה שהוא ביקש, כדי שיוכל להוציא חדשים ולמכרם לעובדים פלשתינאים אחרים. לעומת זאת, לא מצאתי לנכון לקבל את טענת המאשימה כי גביית כסף בעבור ההיתרים מהעובדים הפלשתינאים וכן קיצור הליך קבלת ההיתרים תוך שימוש בקשריו האישיים של הנאשם עם פקידות מת"ש, מהווה נדבך נוסף ועצמאי במעשה המרמה שביצע הנאשם.

אשר למספר עבירות המרמה בהן יש להרשיע את הנאשם בשל נדבך מרמה זה, אקדים ואומר כי אינני סבורה שיש להרשיע את הנאשם במספר עבירות כמספר ההיתרים שהוצאו, כי אם בעבירה אחת רבת פריטים, כפי שידון בהרחבה בהמשך.

מעשה המרמה השני שיש לדון בו, אשר אף לטענת המדינה מהווה מעשה מרמה בפני עצמו, הינו המרמה המיוחסת לנאשם בדיווחים פיקטיביים למת"ש אודות ימי העבודה של העובדים הפלשתינאים. ביחס למעשה זה, טוענת המאשימה כי הנאשם דיווח דיווחי כזב ביומנים המתעדים את מספר ימי העבודה של כל עובד, לצורך חישוב שיעור התשלום בגין תנאים סוציאליים של העובד. ה'דבר' שקיבל בתמורה לטענות השווא הללו, על פי טענת המדינה, הינו חיוב בתשלום פחות של תנאים סוציאליים, וכתוצאה מכך, מקסום רווחיו הכספיים מהוצאת ההיתרים. הנאשם חולק על ההיבט העובדתי של המרמה המיוחסת לו במישור זה. על פי גרסתו בבית המשפט, דו"חות מת"ש, המתעדים את הדיווחים והתשלומים שביצע בגין הזכויות הסוציאליות, אינם ראיה לכך שלא שילם את מלוא הזכויות הסוציאליות כנדרש. אם כן, ביחס למעשה מרמה זה אדרש למכלול הראיות ואכריע, מבחינה עובדתית, האם דיווח הנאשם באופן שקרי, ומבחינה משפטית, האם מהווה הדבר מעשה מרמה. כבר עתה יאמר כי מצאתי שהוכח מעל לכל ספק סביר שהנאשם לא מסר דיווחי אמת באשר לימי התעסוקה של העובדים הפלשתינאים. מצאתי כי התנהלות זו מהווה מעשה מרמה עצמאי, המקים עבירת מרמה נוספת, כפי שיורחב בהמשך הדברים.

    1. מרמה מכוח הוצאת היתרים על פי שיטת פעולה של הנאשם
  1. לאחר שעיינתי בראיות, שמעתי את העדויות במהלך המשפט, והתרשמתי ממכלול החומר שהובא בפני, שוכנעתי כי מעשיו של הנאשם למטרת הוצאת ההיתרים מקימים את יסודות העבירה של קבלת דבר במרמה. שוכנעתי ברמה של מעל ומעבר לספק סביר כי שיטת הפעולה בה פעל הנאשם, להוצאת היתרי העסקה לעובדים פלשתינאים תמורת תשלום, לוקה במרמה חמורה, הבא לידי ביטוי בשלושה היבטים עיקריים, כפי שידון להלן. לפיכך, אף אם כל ההיתרים שהונפקו עברו סינון ובדיקה פלילית וביטחונית עד לאישורם, אין הדבר מערער את הקביעה כי הנאשם במעשיו ביצע עבירות מרמה כלפי המדינה.
  2. היבט המרמה הראשון: פניה למת"ש להוצאת ההיתרים בשם המעסיקים סייליס ובוסתן בהיעדר הרשאה

כפי שהוצג במהלך שמיעת הראיות, ואושר על ידי הנאשם, על פי הנהלים רק אדם אשר הוסמך לכך, באמצעות יפוי כוח, יכול לייצג מעסיק זכאי למכסת היתרים. כן הוכח כי מקום שאדם מייצג מעסיק, חייבת להיות על כך הערה במערכת המחשוב של מת"ש, וכי הייצוג צריך להיות ע"י בעל תפקיד, שהוא בהשכלתו אחד מאלה: עורך דין, יועץ מס או רו"ח (ראו למשל: פרוטוקול, ע' 957; פרוטוקול, ע' 837, ש' 10-11).

בענייננו, אין מחלוקת כי הנאשם אינו אחד מאלה, וכן כי לא קיבל ייפוי כוח בכתב מבוסתן הדרום או מסייליס לנהל את עניינם במת"ש אשקלון. ואולם, סבורה אני כי עניין זה כשלעצמו, היעדר ייפוי כוח בכתב, אינו מהווה מרמה מצד הנאשם. מן הראוי שהרשות תקפיד על קיומם של נהלים. משכך, לדידי, אין זה סביר להטיל את האחריות בגין אי קיום הנוהל על מקבל השירות, בנסיבות בהן פקידי הרשות עצמם לא דרשו יפוי כוח ולא קיימו את הנהלים כנדרש. כראיה לכך שהנוהל אינו מקוים בדווקנות, עומדת עדותו של משה סעידי, ע"ת 47, אליה התייחס אף הנאשם בסיכומיו, אשר העיד כי אף במושב בו הוא מתגורר, גן הדרום, נוהג יו"ר האגודה לפנות למת"ש בשם מעסיקים במושב (פרוטוקול, ע' 1576, ש' 10-14). משכך, ובנסיבות בהן הפקידים הרלוונטיים ברשויות הרלוונטיות כלל לא דרשו מהנאשם ייפוי כוח, וכן לא הקפידו לוודא שהוא בעל תפקיד כאמור בנהלים, אין לקבוע כי אי קיום הנהלים כשלעצמו מהווה מעשה מרמה מצד הנאשם.

יחד עם זאת, שומה עלינו לבחון האם מבחינה עניינית הוכיחה המאשימה כי הנאשם פנה למת"ש ולמת"ק בשם המעסיקים כאילו הוסמך לייצגם, כשבפועל לא ניתנה לו הרשאה לעשות כן, ובמובן זה הציג הוא מצג שווא כלפי המדינה. או שמא, כטענת הנאשם, פעל הוא על דעתם ובהסכמתם של בוסתן וסייליס להוצאת ההיתרים.

  1. הרשאה מהמעסיק ששון סייליס - ביום 12.1.12 העיד מר ששון סייליס, ע"ת 66. כל המסמכים הנוגעים לו הוגשו בהסכמה, כולל ההודעות שמסר סייליס לתמ"ת ובמשטרה, מסמכים נלווים, כל הבקשות והביטולים שביצע הנאשם בשמו, תיקי המעסיק והעימותים. לגרסתו של סייליס, הוא ידע שהנאשם עושה שימוש בשמו ובזכאותו כמעסיק לשם קבלת היתרי העסקה. עם זאת, טען, כי לא אישר לנאשם לבצע מרמה כלפי המדינה בשום צורה, כמו גם להוציא מאות אישורים על שמו בעבור כסף.

אקדים ואומר, כי מצאתי את גרסתו של סייליס עקבית ומהימנה. סייליס סיפר בעדותו כי הינו חקלאי, המעבד שטחים אשר שייכים לו ולאחרים במושב עזריקם. בסה"כ מסר כי הוא מעבד כ – 120 דונם בגידולים שונים, לרבות חלקה לגידול אפרסמונים, בה הוא שותף עם הנאשם, כאשר הוא אחראי לעיבוד החלקה, והבעלות בה נתונה לנאשם (פרוטוקול, ע' 1757; ת/ 261, ע' 3 ש' 57-62). עוד אישר, כי יש לו 3 תיקי מעסיק במת"ש אשקלון (סומנו ת/63 א – ג). סייליס העיד, בהגינותו הרבה, כי הינו חקלאי כושל, אשר משך כל השנים הפסיד כספים רבים. קשיי הפרנסה הביאו לכך שנחסם בעבר במת"ש כמעסיק זכאי, כיוון שהתקשה לשלם את התנאים הסוציאליים של העובדים כנדרש. לדבריו, קיבל הוא מכסה מחדש, רק לאחר שהתחייב לעמוד בתשלומים. קשיי הפרנסה, והתחייבותו לעמוד בתשלומים, הובילוהו להעסיק רק עובד פלשתינאי אחד, בשם שריף ברדעיה, ועוד שלושה עובדים תאילנדים (פרוטוקול, ע' 1761; ת/ 262). סייליס העיד כי הסתייע בנאשם לשם קבלת ו/או חידוש היתר העסקה לעובד הפלשתינאי שלו, ואף בתחילה הסתייע בנאשם לשלם תשלום התנאים הסוציאליים של העובד, היה מוסר לידיו את הסכום לתשלום, והנאשם היה מעביר את התשלום למת"ש, וכך היה נשאר ההיתר בתוקף. סייליס תיאר מקרה שבו שילם לנאשם המחאה בסך 1,000 ש"ח בעבור העובד, והנאשם דרש עוד 4000 ש"ח בנוסף. בשלב מסוים העיד סייליס כי הפסיק לשלם לנאשם עבור התנאים הסוציאליים של העובד שלו, ולמרות זאת המשיך הנאשם להנפיק היתר לאותו העובד (ת/ 261, ע' 5; פרוטוקול, ע' 1768, ש' 8). סייליס הוסיף כי כאשר נדרש לעובדים נוספים, היה ניגש למעסיקים אחרים ומשתמש בעובדים הרשומים על שמם (פרוטוקול, ע' 1769).

מצבו הכלכלי הקשה, אם כן, אפשר לסייליס להעסיק עובד פלשתינאי אחד בלבד. הוא הסביר כי את מאות ההיתרים שהונפקו על שמו ונמצאו במת"ש (ת/ 125א +ב), הוציא הנאשם לצרכיו שלו בלבד. עוד הבהיר, כי לא קיבל מן הנאשם דבר בעבור הוצאת ההיתרים הכוזבים. סייליס הודה שידע על מעשיו של הנאשם ולא עצר אותו מלהמשיך במעשיו, אך לא העריך את ההיקף והכמות של היתרי העסקה הכוזבים אותם הוציא הנאשם בשמו. עוד ציין, כי כשניסה לעצור את הנאשם ממעשיו, כבר לא היה בכוחו לעשות כלום, כפי שפירט על דוכן העדים:

"אני עם סמי כהן לפני עשר שנים ביקשתי ממנו חלקה, הוא אמר לי אם אתה רוצה רק בשותפות, עשינו בשותפות 15 דונם אפרסק, כעבור שנתיים אני פלשתי לעוד חלקה של המושב ושתלתי שם גם אפרסקים. אני לא הבנתי בהתחלה בשנים ב- 2007, 2008 לא הבנתי ש- שהוא מגיש אישורים זאת אומרת דבר שלילי, אני הבנתי בהתחלה שזה דבר כביכול כאילו הוא מייצג חקלאים שיהיה פחות, פחות לחץ בשירות התעסוקה. אחר כך יותר מאוחר ב- 2008 באמצע 2009 אני הבנתי שהוא פה לא - כבר לא יכולתי לעצור אותו. וגם מוציא אישורים בלי סוף, פניתי אליו, ביקשתי ממנו שיפסיק עם זה, הסברתי לו עצרו אותי במחסום בשורק, למחרת פניתי אליו, הוא הרגיע אותי תירגע, שום דבר. כשאני הבנתי שזה חמור, כבר לא יכולתי לעשות כלום, הבן אדם הזה הוא כל יכול, הוא שולט בכפר, הוא ראש ועד, הוא מזכיר, הוא באמת הוא היה אדם משכמו ומעלה, אבל ללכת להתעסק איתו, להגיד לו תפסיק, ללכת חוץ מזה איפה כל ה- כל הגורמים למיניהם שנתנו לו. כמו שירות התעסוקה, כמו מועצת הצמחים, איך נתנו לו את כל האישורים האלה? אני כחקלאי לא היה לי את הכוח להתמודד נגדו, זה האמת. עד שבאו אלי לבדיקה של תאילנדים ואז ואני כל הזמן אמרתי לו סמי, אם העסק הזה פעם אני אגיד רק את האמת והאמת ש- הוא עשה לי מאוד מאוד לא טוב, הוא עשה לי את העוול. תקופה מאוד קשה איתו. ההתנהגות שלו מתחת לכל ביקורת. זה מה שיש לי להגיד" (פרוטוקול, ע' 1762 – 1763; ראו גם: פרוטוקול, ע' 1767 ש' 15 – 26; ת/ 261 עמ' 7 ש' 182-183; העימות בין ששון למרים, ת/ 269 ע' 2).

סייליס ציין כי הוא מעולם לא אישר לנאשם לסחור בהיתרים, והנאשם אף פעם לא טרח לבקש את הסכמתו. הנאשם השתמש בשמו כי הוא יכול היה לעשות זאת, בשל מעמדו. כן העיד סייליס, כי בשל היותו של הנאשם אדם רב השפעה בישוב עזריקם, בעל קשרים רבים, הוא פחד ממנו. לדבריו, הנאשם נחשב ל"האלוהים של המושב" (ת/ 49 א +ב – נשמע אומר את זה בדיסק בצורה ברורה; ת/ 261, ע' 6 ש' 158; פרוטוקול, ע' 1796-1797).

  1. מעדותו בפני, התרשמתי כי מדובר באדם מבוגר, עובד קשה יום, אשר עסק בחקלאות כל ימי חייו, וחווה קשיי פרנסה רבים. גרסתו, מלבד היותה קוהרנטית, החל משלב החקירה ועד לעדות בבית המשפט, נתמכת אף בראיות נוספות. ראשית, קיימות ראיות התומכות בדבריו של סייליס כי העסיק עובד פלשתינאי אחד, שריף ברדעיה. כך, מתיעוד מת"ש (המצורף כנספח א' לכתב האישום) עולה כי לעובד שריף ברדעיה היה היתר העסקה במשך כמה תקופות רציפות, החל מחודש ספטמבר 2007. בנוסף, דו"ח מעקב הדיווחים של מת"ש (מסמך שסומן ע.ה.1 וצורף לת/69) מעיד כי שריף ברעדיה (עובד מס' 30 בדו"ח) הועסק באופן רצוף בין החודשים ינואר – ספטמבר 2009. בחודש דצמבר 2009 מתועדת בהאזנות הסתר שיחה בין סייליס לנאשם (שיחה 11767), בה נשמע סייליס מברר עם הנאשם אודות ההיתר של שריף.

לצד זאת, קיימות ראיות המלמדות כי עובדים שאחזו בהיתר העסקה על שם סייליס, כלל לא הכירו את האיש, ובוודאי שלא עבדו אצלו. למשל, עיד זוהרה (עובד מס' 14 בדו"ח), ע"ת 78; העימותים שנערכו בין סייליס לעובדים פלשתינאים שנתפסו, אשר במהלך העימות לא זיהו את סייליס והוא לא זיהה אותם (ת/264); וכן רשימת עובדי הזיתים שמסר נתי סעידי בחקירתו כעובדים שהזמין מהנאשם בהיעדר זכאות של בוסתן הדרום להעסיקם (ת/196), אשר מופיעים בחלקם בנספח א' לכתב האישום כעובדים של סייליס, על אף שידוע, כאמור, כי הוזמנו על ידי בוסתן הדרום והועסקו אצלו (חאלד אחמידאת, ע' 13 לנספח; חלף עמור, ע' 15 לנספח).

שנית, אשר למצבו הכלכלי הקשה של סייליס ולטיב השותפות בינו לבין הנאשם, היומנים שנתפסו ברשותו של סייליס מתעדים את התשלומים שהוא העביר לנאשם במסגרת השותפות ביניהם בחלקת האפרסמונים, וכן החזר הלוואות שהעניק הנאשם לסייליס במועדים שונים (פרוטוקול, ע' 1801; ת/262 ע' 6 ותיעוד ביומן של ההמחאות שנפרעו).

שלישית, גרסתו של סייליס כי הנאשם הוא איש רב השפעה, המפיל חיתתו על אנשי המושב, עלתה עוד במסגרת חקירתם הראשונית של אנשי התמ"ת בפרשה (ת/49 א). עקביות זו בגרסתו של העד אודות אופיו של הנאשם מחזקת את מהימנותו.

  1. לצד אלה, מצאתי כי יש לדחות את גרסתו הכבושה של הנאשם, לפיה סייליס היה שותפו להוצאת ההיתרים. הכלל הוא כי עדות כבושה ערכה מועט, אלא אם ניתן הסבר מניח את הדעת, הן לסיבה לכבישת העדות והן להחלטה לגלותה (יעקב קדמי על הראיות חלק ראשון 441-443 (תש"ע, 2009)). במקרה דנן, לא נתן הנאשם כל הסבר לגרסתו הכבושה, שנשמעה לראשונה בחקירתו הנגדית בבית המשפט (פרוטוקול, ע' 2401). במשטרה ובחקירתו הראשית טען הנאשם שהוצאת ההיתרים הייתה בידיעתו ובאישורו של סייליס, שהינו שותפו בשטחים החקלאיים (ועל כך אין מחלוקת), ואולם לא ייחס לסייליס שותפות בסחר בהיתרים. כך, בחקירתו במשטרה מסר הנאשם כי לסייליס יש עובד קבוע שעובד אצלו שנים – שריף - ואין לו מושג איזה עובדים העסיק סייליס במשך השנים למעט שריף (ת/96 ע' 3 שו' 17, ע' 3 – 4 שו' 30 – 2; ת/99א ע' 2). גם בעימות שנערך בין הנאשם לבין סייליס (ת/102, ע' 3), סייליס אומר מפורשות לחוקר כי לא היה לו כל קשר לעניין, ולעומתו הנאשם לא מטיח בסייליס דבר ובוחר לפטור עצמו באמירות סתמיות, כגון: "אני כבר עניתי בחקירות הקודמות". כאשר סייליס מטיח בנאשם שהוא לא מבין מדוע הוא מסבך אותו במעשים הפליליים שלו, משיב הנאשם "אני לא הכללתי אותו, כידוע לך החוקר שיש לנו חלקה משותפת והוצאתי עובדים לעבודה בחקלאות ואני אישית דאגתי לתשלומים במדור התשלומים... לא הכללתי אותך ולא כלום" (ת/102, ע' 3-4).

בנוסף, הנאשם לא ידע ליתן תשובה עניינית לראיה האובייקטיבית, לפיה מתוך למעלה מ- 1,200 שיחות טלפון שתועדו במסגרת האזנות הסתר, רק שיחה אחת נוהלה עם סייליס, ובה מבקש סייליס להזמין היתר לעובדו שריף (פרוטוקול, ע' 2426, שיחה 11767 מיום 2.12.09). אם אכן היה סייליס שותף לסחר בהיתרים, יש להניח שהיה מדבר עם הנאשם שיחות נוספות מעבר לשיחה הבודדת שתועדה.

יתרה מכך, הנאשם לא חקר את סייליס בעדותו על השותפות בסחר לה הוא טוען. טענת הנאשם כי סייליס מפיל את מלוא האחריות לפתחו, בשל סכסוך עסקי שפרץ בין השניים, אין לה על מה להישען, ובפרט שמדובר בסכסוך עסקי שנוצר, ככל הנראה, לאחר שהתפוצצה הפרשה, ולאחר שסייליס מסר את גרסתו במשטרה.

הנאשם אף ניסה לכרסם במהימנותו של סייליס בטענה לקיומו של זיהום חקירתי, לפיו, גורמי החקירה הם שגרמו לסייליס לומר כי הנאשם הנפיק את האישורים בשמו ללא ידיעתו. לא מצאתי ממש בטענה זו, ובפרט שסייליס מסר עוד במסגרת החקירה הראשונית של התמ"ת כי הנאשם מנפיק היתרים על שמו.

  1. ויודגש, אף אם סייליס עצם עיניו נוכח מעשיו של הנאשם, עד כי הנאשם חשב כי סייליס מתיר לו להשתמש בשמו למטרת הוצאת ההיתרים הכוזבים, אין בכך כדי לשנות מן העובדה שהנאשם קיבל במרמה היתרים ממדינת ישראל וסחר בהם. המרמה אפוא היא כלפי המדינה, ועל הנאשם לתת את הדין במישור זה. בהקשר דנן, יש לדחות את טענתו של הנאשם לאכיפה סלקטיבית. כאמור, מצאתי שאין ליתן אמון בגרסתו של הנאשם כי סייליס היה שותפו להוצאת ההיתרים, ומשכך אין מדובר באפליה באכיפה, בהינתן שאין מדובר בשני מבצעים שווים בהיבט היקף העבירות וחלקו של כל אחד מהם בביצוען, ככל שניתן להתייחס לסייליס כאל "מבצע" (וכאמור, לא מצאתי שכך הדבר). בהיעדר שוויון בין השניים, הרי שלא ניתן לקבל טענה בדבר אפליה או אכיפה סלקטיבית.
  2. הנה כי כן, לא מצאתי כי עלה בידי הנאשם לכרסם בגרסתו של סייליס, ולא כי הציג הסבר כלשהו לגרסתו הכבושה. זאת, בניגוד לעדותו העקבית והמהימנה של סייליס, לפיה, הוא ידע שהנאשם עושה שימוש בשמו לצורך סחר בהיתרים, ואולם לא אישר לו לעשות כן, ובוודאי שלא נהנה מפירות הסחר ולא קיבל שקל לכיסו. לפיכך, אני קובעת כי כשהציג עצמו הנאשם בפני רשויות מת"ש ומת"ק כשלוחו של סייליס וכמייצגו לשם הוצאת ההיתרים, הציג הוא מצג כזב, המהווה תרמית, כהגדרתה בחוק העונשין.
  3. הרשאה מהמעסיק בוסתן הדרום- נתי סעידי - בתאריכים 15.12.11 ו-19.12.11 העיד נתי סעידי, ע"ת 46, מנהלה של חברת בוסתן הדרום, אשר גם בשמה הגיש הנאשם בקשות להנפקת היתרי העסקה. נתי הודה כי הנאשם ייצגו מול מת"ש, וכן כי הזמין מהנאשם 6 עובדי זיתים, שלא במסגרת מכסת העובדים הקיימת של בוסתן. לפיכך, הפער בין גרסתו של נתי לבין גרסתו של הנאשם נעוץ בשאלה האם, כגרסת הנאשם, נתי ידע והתיר לנאשם לפעול בשמו להוצאת מאות רבות של היתרים למטרת סחר בהם.

בחקירתו הראשית מסר נתי, שהוא משמש כמנהל חברת בוסתן הדרום שבבעלות הוריו, חברה שקיימת משנת 2004, ושמשנת 2007 הוא האחראי הבלעדי מטעם החברה להעסקת עובדים זרים ועובדים פלשתינאים. תחום העיסוק של החברה הוא גידול אפרסמונים ושטחי העיבוד משתרעים על 800 – 900 דונם. אשר למספר העובדים הפלשתינאים המועסקים על ידי בוסתן הדרום, מסר כי זה נע בין 10-30 לעובדים, כאשר במקביל עובדת החברה גם עם קבלני כוח אדם. נתי מסר כי את העובדים הפלשתינאים מגייסים לעבודה "ראיסים" העונים לשמות מופיד ומוחמד. החברה משלמת לעובדים את שכרם ובמקביל משלמת תנאים סוציאליים למת"ש. עוד מסר כי הוא יודע שיש מכסה של פועלים לפי גודל השטח וצרכי החקלאי (פרוטוקול, ע' 1504 – 1507). לפי עדותו, הכיר נתי את הנאשם דרך דודו, משה סעידי, ותפקידו היה לסייע לבוסתן לקבל אישורי עבודה לפלשתינאים באופן מזורז. נתי הודה כי הזמין בעבר מהנאשם 6 היתרים של עובדי זיתים, בעוד בוסתן מגדלת אפרסמונים, מן הטעם שמדובר בעובדים שגילם צעיר יותר. בעבור היתרים אלה שילם לנאשם סך של 16,000 ש"ח, שכלל תשלום התנאים הסוציאליים של העובדים למת"ש. בגין סכום זה לא קיבל קבלה מהנאשם. עוד ציין כי להפתעתו, רישיונם של העובדים הללו בוטל לאחר שבועיים. הוא ניסה לבדוק עם הנאשם מדוע רישיונם בוטל, והנאשם חזר ואמר לו שיבדוק הנושא (פרוטוקול, ע' 1510 – 1511, 1514 שו' 14 – 15, ע' 1564 – 1565).

לגרסת נתי, מלבד העובדה שהנאשם טיפל בהשגת היתרים לעובדים שלו באופן מזורז, ודאג ל-6 עובדי זיתים, כפי שתואר לעיל, לא נתן הוא הרשאה לנאשם להזמין היתרי העסקה לעובדים שאמורים לעבוד אצל מעסיקים אחרים, ולא ידע על שהנאשם פועל בשמו כפי שפעל. לדבריו, בחודש אוקטובר 2009 קיבל שיחת טלפון מאחת הפקידות במת"ש, אשר ספרה לו שאושרה לו מכסה של 65 עובדי זיתים. הוא הלך לבדוק את העניין במת"ש, ואחת הפקידות אמרה לו שהוא לא "בעל הבית" ושיפנה לנאשם. בסופו של דבר, נכנס למרים, ולאחר שעמד על כך שהוא מנכ"ל החברה, היא הבהירה לו שמדובר ברישיונות לאפרסמונים ולא ברישיונות לזיתים. הוא הוסיף כי בזמן שהיה היה אצל מרים, ניסה הנאשם להשיגו בנייד ללא הרף. לאחר מכן, התקשר הנאשם לנתי ושאל אותו מדוע לא פנה אליו, ואמר שהוא היה מסדר לו את העניינים מול מת"ש (פרוטוקול, ע' 1508 – 1509).

בנוסף, העיד נתי כי באותה תקופה קיבל טלפון ממשטרת רמלה, ושוטר שאל אותו לגבי פלשתינאי שנתפס באתר בנייה, כאשר הוא מחזיק בהיתר עבודה לחקלאות על שם בוסתן הדרום. נתי בדק ואמר שהעובד לא עובד אצלו (פרוטוקול, ע' 1511). נתי ציין בעדותו כי חשדו התעורר בעקבות התנהגותו של הנאשם: העובדה שהנאשם נלחץ מכך שהלך בעצמו למת"ש, שיחת הטלפון מהמשטרה, הביטולים של עובדי הזיתים עליהם שילם לנאשם, העובדה שהנאשם היה בא אליו עם רשימות חתוכות ואומר לו שאלו הם העובדים שלו – כל אלה הדליקו אצלו נורה אדומה והוא החליט לבדוק לגבי העובדים העובדים אצלו. הוא פנה לפקידה שלו, שולמית ברבי, וביקש ממנה לפנות לנחמה עובראני (אותה היא מכירה בהיכרות אישית) על מנת שתפקסס להם את רשימת העובדים של בוסתן הדרום (ראה גם ת/66- עדותה של נחמה עובראני בה מאשרת היא ששלחה לפקידתו של נתי רשימת עובדים של בוסתן).

לדבריו, ביום 31.12.09 קיבל בפקס רשימה מפתיעה של 65 עובדים ואז הבין שמשהו לא בסדר, שכן מעולם לא העסיק כל כך הרבה עובדים, ולכל היותר כ-30 – 35 פועלים (פרוטוקול, ע' 1511).

נתי סעידי העיד כי בשל חוסר האונים מול מת"ש ("מת"ש זה היה סמי", "כולם היו שם יד אחת" – פרוטוקול, ע' 1511 שו' 23 – 25), החליט לפנות לעורך דין שיטפל בעניין. בנוסף, כשקיבל דרישה מהנאשם לשלם סכום של 44,000 ש"ח בעבור הזכויות של העובדים בחודש דצמבר 2009, הוא ישב עם הנאשם ואמר לו שאלו לא העובדים שלו. נתי הציג לנאשם את הרשימה שקיבל מנחמה עובראני, והנאשם אמר לו שהוא לא יודע איך קרה שיש כל כך הרבה עובדים והוא יבדוק. אחרי כמה ימים הנאשם חזר אליו וביקש שישלם 19,500 ש"ח במקום 44,000 ש"ח, וכך עשה (פרוטוקול, ע' 1512).

נתי סעידי הביא לחקירתו במשטרה מיום 16.2.10, את רשימת העובדים שעבדו אצלו בפועל (ת/195). הרשימה כוללת כ- 30 עובדים, ובהם 5 עובדים בזיתים שהוזמנו על ידי הנאשם לבקשתו של נתי, ובוטלו על ידי הנאשם. נתי סעידי טען כי כל מי שלא נכלל ברשימה זו לא עבד בבוסתן הדרום, כך שההיתר העסקה שלו הוצא במרמה על ידי הנאשם למטרת סחר (ת/195; פרוטוקול, ע' 1518 – 1519).

  1. מצאתי את גרסתו של נתי סעידי, לפיה לא ידע, וממילא גם לא התיר לנאשם לעשות שימוש שיטתי במכסות העובדים שלו, מהימנה. ראשית, העובדה שנתי לא הסתיר, לא במהלך החקירה במשטרה, ולא במסגרת עדותו בפני, כי נעזר בנאשם לצורך זירוז הליך הוצאת ההיתרים, וכן הודייתו כי ביקש מהנאשם "שיסדר" לו 6 עובדי זיתים, שלא על חשבון המכסה שלו, בהינתן שמדובר במידע שעלול היה לסבכו עם הרשויות. הודאתו של נתי סעידי בעובדה לפיה נהג להיעזר בנאשם בכל הקשור להוצאת ההיתרים, אין בה כדי להעיד כי הלה נתן לנאשם הרשאה דה פקטו לסחור בהיתרי העסקה על שמו, כטענת הנאשם, ואינני סבורה כי הנאשם יכול היה להסיק על שניתנה לו הרשאה, כאמור, אך בשל הקשרים שקיים עימו נתי סעידי. שנית, בעימות שהתקיים בין השניים הטיח נתי בנאשם, שהוא רימה אותו, כאשר מנגד הנאשם כמעט ולא הגיב להאשמות שהטיח בו נתי. עניין המחזק, לטעמי, את מהימנות גרסתו של נתי, כי לא ידע שהנאשם סוחר בהיתרים המונפקים על שם בוסתן הדרום (ת/196).

אשר לטענת הנאשם כי חוסר מהימנותו של נתי סעידי בא לידי ביטוי באי-ניהול רישום מדוייק של שמות העובדים שעבדו בבוסתן הדרום לאורך השנים, אינני סבורה כי יש בעניין זה, כשלעצמו, כדי לערער את מהימנותו של נתי סעידי, ובפרט שההסבר שנתן נתי לאי-ניהול הרישום, לפיו לא ניהל קשר באופן פרטני מול כל אחד מהעובדים, אלא קיבל את המידע מראשי הקבוצות שעבדו מולו (הראיסים), הינו הסבר הגיוני.

  1. אין לקבל את טענת הנאשם, לפיה נתי הפיק כספים מהעובדים שנשאו אישורים של חברת בוסתן הדרום, טענה הנסמכת על סכום כסף שהודה נתי שקיבל מראיס עימו עבד, מחמד, בסך של 19,000 ש"ח. נתי הטיב להסביר את קבלת הכספים מהראיס, באומרו כי כנגזרת של הצורך בעובדים בתקופת הקטיף, יכול היה להיות מצב בו עובדיו לא עבדו תקופה מסויימת, ואז שבו לעבודה אצלו, כאשר סכום הכסף שהעביר לו הראיס מטרתו הייתה תשלום התנאים הסוציאליים של העובדים בתקופת היעדר העבודה. נוכחתי כי הסבר זה מהימן ואינו מקעקע את מהימנות העד. סכומי הכסף הנוספים עליהם דובר בקשר לעד זה הועברו מנתי לידי הנאשם לצורך תשלום התנאים הסוציאליים של העובדים שעבדו בפועל אצל בוסתן, באופן העולה בקנה אחד עם גרסתו של נתי כי הנאשם ייצגו מול מת"ש בעניין עובדיו, ולמען זירוז הטיפול בבקשותיו מול מת"ש. עוד בהקשר זה, הנני דוחה את טענת הנאשם כי "סיפור הקופה הקטנה" מקעקע את מהימנותו של נתי סעידי. טענתו של הנאשם נסמכת על גרסתו של נתי סעידי כי לקח סך של 16,000 ש"ח במזומן מ"הקופה הקטנה" בחברה ומסר את הסכום לנאשם על מנת שיסדר לו עובדים, וזאת, לכאורה בניגוד לעדות מזכירתו של סעידי, הגברת שולמית בראבי, שטענה כי אין "קופה קטנה" וכי בכספת במשרד יש רק מסמכים ולא כסף. אינני סבורה כי יש בשתי הגרסאות הללו, ככל שהן סותרות זו את זו, כדי להפריך באופן מהותי את גרסתו של נתי סעידי ולקעקע את מהימנותו.
  2. עוד יש לדחות את ניסיונו של הנאשם לתלות את "הניפוח" במספר העובדים שהיו רשומים על שם בוסתן הדרום בכך שנהלי מת"ש היו פרוצים, והדברים התנהלו בחוסר סדר, כאמור בעדותו של משה סעידי, ע"ת 47. אף אם היה לעיתים פער בין מספר העובדים הרשומים על שם מעסיק ובין מספר העובדים שעבדו אצלו בפועל, ברגע נתון, פער הנובע מאי-הגעה של עובדים שהוזמנו לעבודה, אין בפער זה כדי להסביר את הבקשות והביטולים הרבים הקיימים בחומר הראיות על שם המעסיק בוסתן הדרום לאורך כל השנה, בעיקר בתקופה בה נתי סעידי לא היה זקוק לעובדים, כלומר, בחודשים שאינם עונת הקטיף והגיזום (ת/126 א' ו-ב'; פרוטוקול, ע' 1527). עוד יצוין כי במהלך החקירה הנגדית העלה הנאשם גרסה חדשה לעניין ההרשאה שניתנה לו מאת בוסתן להוציא היתרי העסקה. לטענתו, אביו של נתי סעידי אישר לנחמה עובראני, עובדת מת"ש, שהנאשם יזמין עובדים עבור בוסתן הדרום, בשיחה שנערכה בנוכחתו של הנאשם במשרדי מת"ש (פרוטוקול, ע' 2356). גרסה זו היא גרסה כבושה ובלתי מהימנה בעליל, בפרט שהנאשם כלל לא חקר את נחמה עובראני אודות הרשאה כאמור, וכן לא זימן את אביו של נתי סעידי להעיד בעניין, על אף שהוא יכול היה לאמת את גרסתו האמורה של הנאשם. העלאת גרסה כבושה זו, שאין בה כל אחיזה בחומר הראיות, אך מחזקת את הקביעה כי גרסתו של הנאשם בעניין פעולותיו בשם בוסתן הדרום מתוך הרשאה איננה מהימנה.
  3. לבסוף, אף השיחות הטלפוניות בין נתי לבין הנאשם, כפי שתועדו בהאזנות הסתר, תומכות בגרסתו של נתי כי לא ידע אודות השימוש הרחב שעשה הנאשם בשם בוסתן הדרום לצורך הנפקת היתרים. נתי טען לכל אורך הדרך שנעזר בנאשם להזמין ולבטל עובדים, ולראיה, כאשר רצה לבטל עובד ששבר את היד או את הרגל התקשר לנאשם וביקש ממנו לבטל (שיחות ספציפיות על עובדים מסוימים – שיחות 4032, 11774). שיחות הטלפון גם מחזקות את גרסת נתי בעניין ניסיונותיו לפנות למדור מת"ש ולקבל מידע על ההקצאה השגויה שקיבל של עובדי זיתים במקום אפרסמונים (שיחה 3175, שיחה 3182, שיחה 4032). בשיחה 4032 נשמע הנאשם לא מבין מדוע נתי הלך בעצמו למת"ש, כאשר יכול היה להעזר בו על מנת לבדוק את הטעות, ושואל אותו מדוע לא פנה אליו. דאגתו של הנאשם מובנת לאור הסחר שעשה בהיתרים ובמכסה של בוסתן הדרום, ורצונו שנתי לא יגלה את הדברים אם יילך בעצמו למת"ש. חיזוק נוסף ניתן למצוא בשיחה 10096, בה ביקש נתי מהנאשם להביא לו את הרשימה של העובדים הרשומים על שמו, בדיוק כפי שהעיד. הנאשם התחמק ממנו, עד שנתי השיג את הרשימה ישירות דרך מת"ש, באמצעות פקידתו, שולמית ברבי, ועובדת מת"ש, נחמה עובראני.

נוכח האמור, הנני קובעת כי נתי סעידי לא ידע ולא הסמיך את הנאשם לפעול בשם בוסתן הדרום להוצאת היתרי העסקה לעובדים שלא עבדו אצלו בפועל, וכי הנאשם פעל בשמו של מעסיק זה במרמה, הבאה לידי ביטוי בהצגת מצג שווא למת"ש, לפיו, הוא מייצג את בוסתן הדרום.

  1. היבט המרמה השני: הצגת מצג כלפי המדינה, כי העובדים נדרשים לעבודה אצל המעסיקים הנקובים, כאשר בפועל ידע הנאשם שלא יעבדו אצל מעסיקים אלו

על פי הנהלים הרלוונטיים, היתר העסקה הוא בלעדי להעסקה אצל המעסיק הנקוב בהיתר, ולא ניתן להעבירו למעסיק אחר או לאדם אחר. על המעסיק חלה חובה מוחלטת להעסיק את העובד אצלו, ובענפים שנקובים בהיתר, וכן חל עליו איסור לסחור בהיתר (נחמה עובראני, פרוטוקול, ע' 21, ש' 21-29; מוצג ת/61, התחייבות המעסיק להעסקת עובדים פלשתינאים- מסמך טו – טז).

  1. במקרה דנן, הודה הנאשם כי ידע, עוד במועד הגשת הבקשות לקבלת היתרי העסקה כי בעל ההיתר, העובד הפלשתינאי, לא יעבוד אצל המעסיק הנקוב בהיתר, בוסתן הדרום או סייליס. כך, כבר בחקירתו במשטרה, ביום 16.2.10, הודה הנאשם שלא הייתה לו שליטה היכן העובדים יעבדו בפועל (ת/97א, ע' 3, ש' 1) . בהמשך, אמר שיודע כי זה לא תקין שנכנסים עובדים ללא בעלים (ת/98 א, ע' 15, ש' 9-34), והוסיף כי הזמין בידיעה עובדים שלא אמורים היו לעבוד אצל בוסתן וסייליס, וכן עזר בהנפקת היתרים מבוטלים לעובדים שלא היה להם מעסיק בישראל (ת/99 ג, ע' 12, ש' 9-10; ע' 22; ע' 31-42). גם בעדותו בבית המשפט לא הכחיש הנאשם כי פעל להוצאת היתרים לעובדים שלא עבדו אצל המעסיקים הרשומים בהיתר (פרוטוקול, ע' 2219, 2220, 2252, 2444).
  2. לצד הודאתו המפורשת של הנאשם, כי ידע שהעובדים שביקש להנפיק להם היתר לא יעבדו אצל המעסיקים הנקובים בהיתר, ולמעלה מן הצורך, אציג מספר ראיות נוספות המעידות על הנפקת היתרים למעסיקים שאינם נקובים בהיתר: ראשית, עובדי הזיתים שהוזמנו על ידי נתי סעידי ועבדו אצלו מבלי שהיה זכאי להעסיקם, כאשר שמותיהם של שניים מהעובדים מתועדים בנספח א' לכתב האישום כעובדים שאחזו היתר העסקה על שם סייליס. שנית, עדותם של המעסיקים הישראלים, שהעידו כי הזמינו מהנאשם עובדים, בנסיבות בהן הם עצמם לא היו מעסיקים זכאים (אשר אזרן, ע"ת 28; רפאל ברכה, ע"ת 34). שלישית, מספר שיחות שתועדו במסגרת האזנות הסתר, ומעידות אף הן על ידיעה מוקדמת של הנאשם כי הוא מנפיק היתרים לעובדים פלשתינאים, מבלי שיש להם מעסיק בישראל (ר' למשל שיחות 1316, 1326, 1431).
  3. נמצא אפוא כי על פי הודאת הנאשם, וחומר הראיות הנוסף, המרמה של הנאשם בפרשה באה לידי ביטוי גם בהצגת מצג כזב למדינה כי העובדים נדרשים לעבודה אצל המעסיקים הנקובים, כאשר בפועל ידע הנאשם שלא יעבדו אצל מעסיקים אלו. יש לדחות את ניסיונו של הנאשם להצדיק את נדבך המרמה דנן על יד השוואת עצמו לחברת כוח אדם והעלאת טענה, לפיה בשל כך שעל ההיתר מצוין שהעובד יכול לעבוד בכל חלקי הארץ, ניתן להתגבר על החוק, שהיה ידוע לו, הקובע כי העובד חייב לעבוד אצל אותו מעסיק (פרוטוקול, ע' 2444, ש' 24-28). ברי כי הנאשם אינו חברת כוח אדם ולא רשאי היה לפעול כפי שפעל. כמו כן, העובדה שהיתר ההעסקה מאפשר, מבחינה גיאוגרפית, עבודה בכל חלקי הארץ, אינה נוגדת ואינה חותרת תחת הכלל, לפיו העובד חייב לעבוד אצל המעסיק ששמו נקוב בהיתר. הנה כי כן, גם בהיבט זה כרוכים מעשיו של הנאשם במרמה כלפי המדינה.
  4. היבט מרמה שלישי: הצגת מצג כוזב כלפי המדינה, כאילו ההיתרים דרושים לתקופה מסוימת כאשר הנאשם יודע שבכוונתו לבטלם מראש

על פי הנהלים, היתרי ההעסקה של עובדי השטחים הינם בתוקף לשלושה עד שישה חודשים, בהתאם לסוג ההיתר (זיתים או אחר), ובעת הנפקתם מאפשרים לעובד לשהות בישראל בין השעות 05:00- 17:00. הסיבות העיקריות לביטול היתר העסקה של עובד הינן בריחתו של העובד מהמעביד, מעברו לעבודה אצל מעסיק אחר, אי הידרשות אליו ועוד (שוש מגוז, ת/62 א עמ' 3 ש' 73-81; נחמה עובראני ת/65, ע' 6). על פי שיטת הפעולה המיוחסת לנאשם, היו שני סוגי היתרים אותם הזמין: "היתר מבוטל" ו"היתר חי". ההיתר המבוטל הוזמן על ידי הנאשם במת"ש, ובוטל ימים ספורים לאחר הנפקתו. ההיתר החי הינו היתר שנותר בתוקפו, כל עוד המשיך העובד הפלשתינאי לשלם לנאשם כספים, בבחינת תעריף "החייאת" ההיתר, כפי שידון בהמשך. לפי המיוחס לנאשם, תעריף להיתר מבוטל עמד על 2,500 ש"ח, לעומת היתר חי שתעריפו עמד על 2,500 ש"ח, דמי הנפקת ההיתר, ועוד 1,100 ש"ח לכל חודש בו נותר ההיתר בתוקפו. הביקוש מצד העובדים הפלשתינאים היה בעיקר להיתרים מבוטלים. בשל העובדה שהמערכת הבודקת את תוקפו של ההיתר, מערכת "אבן מתגלגלת", מצויה רק במעברי הגבול המוסדרים, ולא בידי הרשויות בתחומי המדינה, עובד שאחז בהיתר מבוטל יכול היה להיכנס לישראל שלא דרך המחסומים המוסדרים, לעבוד ולשהות בה שלא כדין, ובמידה והיה נעצר לביקורת, ברוב המקרים די היה לו בהצגת מסמך היתר העסקה בתוקף. כלומר, משהיה בידי העובד הפלשתינאי היתר העסקה התקף לתקופה של כמה חודשים, אף אם בוטל ההיתר לאחר ימים ספורים, המסמך עדיין נותר בידיו של העובד, והוא יכול היה לעשות בו שימוש במידה והיה נעצר לביקורת בתחומי מדינת ישראל. על כן היה "זול" יותר מבחינת העובד.

  1. הזמנת היתרים מבוטלים על ידי הנאשם, היינו, היתרים שהוזמנו תוך שהנאשם יודע כי בכוונתו לבקש לבטלם בחלוף ימים ספורים ממועד הנפקתם, מהווה היבט נוסף במרמה שביצע הנאשם. שהרי, הנאשם הציג כלפי המדינה מצג כזב כאילו ההיתרים נדרשים לפרק הזמן הנקוב בהיתר, בעוד שביטל אותם ימים ספורים לאחר הנפקתם, שלא מאחת הסיבות המנויות, המצדיקות ביטול ההיתר. כתוצאה מביטול ההיתרים, התפנו המכסות של המעסיקים בוסתן וסייליס, כך שהנאשם יכול היה לבקש להנפיק היתרים לעובדים חדשים, ובכך להגדיל את "מכירת" ההיתרים לעובדים הפלשתינאים.
  2. הנאשם ניסה להסביר את מאות הביטולים המתועדים ברשומה המוסדית (ת/125, ת/126), בכך שלעיתים עובדים לא היו מגיעים לעבודה, ולכן הוא היה צריך לבקש ביטול היתר ההעסקה ולהזמין עובד חדש תחת העובד שלא התייצב לעבודה. כתימוכין, הפנה לעדותו של משה סעידי, ע"ת 47, שתיאר בעדותו כי עובדים היו בורחים מהעבודה בחקלאות, והוא היה מזמין חדשים במקומם (פרוטוקול, ע' 1579-1580). כן טען הנאשם, בעדותו בבית המשפט, כי המתווכים או העובדים נהגו להתקשר אליו, לאחר שהוצאו ההיתרים, ומבקשים ממנו לבטלם מן הטעם שהעובדים הפסיקו לעבוד, ברחו, או לא רוצים לעבוד בקטיף (פרוטוקול, ע' 2451, ש' 3-6; ע' 2522, ש' 4-8).
  3. גרסה זו של הנאשם ראיתי לנכון לדחות מכל וכל, שכן בחומר הראיות שבא בפני קיימות ראיות למכביר כי הנאשם הזמין היתרים ביודעו כי הוא הולך לבטלם בחלוף ימים מספר.

בראש ובראשונה, הודאת הנאשם בחקירתו הנגדית כי ידע מראש שיבטל את ההיתרים שהזמין (פרוטוקול, ע' 2522, ש' 20-29):

"ש: מר כהן, כשאתה מזמין את ההיתר אתה יודע שבעוד שבוע, שבועיים לצורך העניין, ניקח את הגישה שלך, אתה מבטל אותו נכון?

ת: נכון.

ש: מראש אתה יודע שאתה מוציא היתר לפועל והוא לא עובד אצלך,

ת: נכון, נכון

ש: ומראש אתה יודע שאתה הולך לבטל את ההיתר, נכון?

ת: נכון.

ש: יופי

ת: מראש מודיע לו מכסימום תצא לשבוע, עשרה ימים, הוא מתבטל. אי אפשר להוציא כמה שאתה רוצה, יש מכסה".

טענת המאשימה שהנאשם ידע מבעוד מועד כי יבטל את ההיתרים שהזמין, נתמכת אף בראיות נוספות. כך, במס' שיחות שהוקלטו במסגרת האזנות הסתר, מתועד הנאשם משוחח עם מתווכים או עובדים אודות ההיתרים המבוטלים. בשיחה 6209 נשמע הנאשם מסביר לעובד פלשתינאי פוטנציאלי, שהתקשר אליו במטרה להזמין היתר, מהו אישור מבוטל באומרו שהוא "ייכנס יומיים- שלוש- ארבע –חמש- שש- שבע- שבוע ואחר כך מבטלים אותו. נשאר לך האישור ביד, לא במחסום הולך וחוזר. הולך וחוזר במחסום זה 10,000 שקל 6 חודשים" (ראו גם שיחות נוספות: 1782, 1815).

גם במסגרת עסקת הביום הזמין העובד עומר הדאר, ע"ת 88, מהנאשם שני היתרי העסקה מבוטלים, שתעריפם זול מ"היתר חי". לאחר העברת הכסף לנאשם, הוצאו שני היתרים על ידי הנאשם ע"ש מוחמד הדאר ועומר הדאר, שתוקפם מיום 22.10.09 עד 22.4.10, אשר בוטלו ביום 5.11.10. עסקת הביום, אם כך, הינה ראיה נוספת לשיטת הפעולה של הנאשם, לפיה הוא הזמין היתרים שיהיו תקפים כביכול לכמה חודשים, כשבפועל בכוונתו לבטלם בחלוף ימים ספורים מהנפקתם.

עדות נוספת למספר החריג של הביטולים של היתריהם של המעסיקים בוסתן וסייליס, אשר בוצעו על פי דרישת הנאשם, מצויה בעדות עובדי מת"ש. העד אהרון בראזני, ע"ת 14, הבהיר בעדותו כי הייתה הנחיה מפורשת מצדו לשים לב לביטולים שיטתיים, סדרתיים וגורפים מצד מעסיקים ומקום בו נמצא חסר סבירות, יש צורך לחסום מיד את המעסיק (פרוטוקול, ע' 937-938). חרף הנחיה זו, הודתה מרים במסגרת הרשעתה, כי הנאשם הזמין וביטל עובדים רבים על בסיס יומי. היא הודתה כי הייתה מבטלת את ההיתר, ומזמינה בעבור הנאשם עובד פלשתינאי אחר, לרוב בבקשות חריגות, היינו, מחוץ למכסת העובדים המאושרת של המעסיק (לעניין כמות ההזמנות והביטולים ר': ת/125, ת/126; פרוטוקול ע' 1157 – 1158). בנוסף, עדותה של נחמה עובראני, ע"ת 16, בעניין כמות ביטולי העובדים הגבוהה שביצע הנאשם (פרוטוקול, ע' 982-990).

לבסוף, אף עדות השיטה, אשר ידובר בה בהרחבה בהמשך הדברים, מחזקת את הקביעה כי הנאשם ידע שבכוונתו לבטל את ההיתר שהוזמן עובר למועד הנפקתו, באופן המהווה מעשה מרמה. אבנר פרס, ע"ת 11, העיד כי בביקורת שערך בתיקיו של הנאשם בשנת 2005 מצא שהנאשם קיבל היתרים לעובדים תושבי איו"ש, שהחזיקו היתרים לתקופה של 3 חודשים, אך הנאשם הודיעו על ביטולם לאחר זמן קצר. בשל התנהלותו, נחסם הנאשם מלקבל היתרי העסקה במת"ש. שיטת הפעולה של הנאשם של סחר בהיתרים מבוטלים מצטרפת לכלל הראיות המוכיחות את ההיבט הזה במרמה שביצע הנאשם.

  1. הנה כי כן, מלבד הודאת הנאשם כי הזמין היתרים בידיעה שעתיד הוא לבקש את ביטולם בחלוף מספר ימים, קיימות ראיות חותכות נוספות המעידות כי הנאשם הזמין היתרים ביודעו כי מתכוון לבטלם, באופן המהווה מרמה נוספת שביצע הנאשם כלפי המדינה.
  2. גביית כסף עבור ההיתרים, וקבלת מידע מראש מפקידות מת"ש ומת"ק

כפי שציינתי לעיל, מצאתי שאין לקבל את טענת המאשימה כי גביית כסף בעבור ההיתרים מהעובדים הפלשתינאים, וכן קיצור הליך הוצאת ההיתרים בזכות קשריו של הנאשם עם פקידות מת"ש ומת"ק, מהווים היבטים עצמאיים נוספים במעשה המרמה של הנאשם, במובן זה שהם מקימים את היסוד העובדתי הנדרש להתגבשות העבירה. ברם, מדובר בשני מאפיינים בשיטת הפעולה שפיתח הנאשם, המהווים חלק ממכלול שיטת המרמה בה הוא נקט, ומקנים נופח נוסף של חומרה למעשיו הפליליים.

  1. אשר לכספים שקיבל הנאשם לידיו מהעובדים הפלשתינאים, אכן, המאשימה הוכיחה כי הוצאת היתר העסקה לא אמור לעלות כסף, למעסיק או לעובד, ואין גובים כסף מהעובד הפלשתינאי בעבור הארכת תוקפו של ההיתר. כן הוכח, על פי הודיית הנאשם וחומר הראיות הנוסף, כי הנאשם גבה כספים מהעובדים הפלשתינאים בעבור היתרי העסקה, בניגוד לנהלים. במובן זה הרוויח הנאשם 'דבר' נוסף מפעולותיו – תמורה כספית מהעובדים הפלשתינאים. ואולם, אינני סבורה כי התמורה הכספית הזו מהווה היבט נפרד ועצמאי במעשה המרמה של הנאשם. כאמור לעיל, העבירה העיקרית המיוחסת לנאשם באישום זה, עבירה של קבלת דבר במרמה, היא עבירה תוצאתית, במובן זה שיש להוכיח קשר בין המרמה לבין קבלת הדבר. ביחס לתמורה הכספית שקיבל הנאשם, מתנתק הקשר הסיבתי בין מצגי השווא שהציג הנאשם כלפי המדינה, ובין ה'דבר' שקיבל כתוצאה מכך – התמורה הכספית מהעובדים הפלשתינאים. ודוק, אין בקביעה דנן כדי להפחית מחומרת מעשיו של הנאשם, או כדי לייתר את הצורך לדון בהיקף הכספים שהפיק הנאשם כתוצאה משיטת פעולתו, שכן, אף אם קבלת הכספים אינה נדבך עצמאי במעשה המרמה של הנאשם, הרי שהתקבולים שגבה הנאשם כרוכים באופן בלתי נפרד במעשיו הפליליים. עניינים אלה יידונו בהרחבה בהמשך הכרעת הדין, בפרק העוסק בעבירות הכלכליות המיוחסות לנאשם.
  2. כן לא שוכנעתי בטענת המאשימה, כי קבלת מידע מוקדם מלינדה אודות עובדים פלשתינאים פוטנציאליים, וכן העדיפות שניתנה לבקשותיו של הנאשם על ידי שתי עובדות המדינה, מהווים נדבכים עצמאיים נוספים במעשה המרמה של הנאשם, כפי שטענה המדינה. אין מחלוקת שמדובר בהתנהלות פסולה של עובדות המדינה, עליה נתנו הן את הדין. ואולם, סבורה אני כי "ההטבות" הללו שקיבל הנאשם, הן תוצאה של הקשרים שפיתח עם לינדה ומרים בזכות אופיו, פעולותיו, ויחסו אליהן, ואינן תוצאה של מצג שווא שערך הנאשם כלפי אותן הפקידות. מכאן, שאין בעניין זה כדי להוות נדבך עצמאי במרמה של הנאשם כלפי המדינה, אשר הקנה לו, כשהוא עומד בפני עצמו, את היתרי העסקה שהונפקו. בהקשר זה יצוין, כי לא מצאתי כל ראיה התומכת בטענת הנאשם, לפיה הודאתה של מרים, כי ידעה שהנאשם מנפיק היתרי העסקה כוזבים, ניתנה שלא על פי ידיעתה האישית ואך משום רצונה להגיע להסדר עם המאשימה. ממילא, קיימות ראיות רבות נוספות, כפי שנדון לעיל, המעידות על שהיתרי ההעסקה הונפקו מכוח טענות הכזב והמרמה שביצע הנאשם.
  3. לסיכום הדברים עד כה, הנאשם הודה כי פעל על פי שיטת פעולה, במסגרתה נהג להגיש בקשות לקבלת היתרי העסקה לעובדים פלשתינאים, לבטל את ההיתרים ימים ספורים לאחר הנפקתם, וזאת בתמורה לכספים שגבה מהעובדים הפלשתינאים. אין לקבל את טענת הנאשם כי שיטת פעולה זו אינה לוקה במרמה, שכן, כפי שנדון, ניתן למצוא שלושה היבטים עיקריים של מרמה בשיטת הפעולה המתוארת: האחד, פעולה בשם מעסיקים ללא הרשאתם (סייליס) ואף ללא ידיעתם (בוסתן הדרום); השני, פעולה תוך הצגת מצג שווא למדינה אודות זהות המעסיק של העובד נושא ההיתר; והשלישי, פעולה תוך הצגת מצג שווא למדינה כי ההיתר יעמוד בתוקפו, כאשר מתכוון הנאשם לבטלו בסמוך להנפקתו. די באמור כדי לקבוע כי מתקיים היסוד העובדתי הנדרש להרשעת הנאשם בעבירה של קבלת דבר במרמה. אשר ליסוד הנפשי, הוכח בראיות אובייקטיביות, לרבות הודאת הנאשם והאזנות הסתר, כי הנאשם ידע כי אינו פועל על פי חוק, וכי מעשיו כרוכים במרמה כלפי המדינה. הנאשם עצמו, כאמור, הודה בכך שלא פעל בדרך המקובלת. ניסיונותיו להיתמם, כאילו אין כל פגם בהתנהלותו, ולהפחית מחומרת המעשים, לרבות אמירתו כי פעל כחברת כוח אדם, ואמירתו כי אין להרשיעו בשל העובדה שהעובדים עברו סינון ברמה הביטחונית והפלילית, אינם יכולים לעמוד, והם אך מחזקים את הקביעה כי הנאשם מכיר במרמה הכרוכה במעשיו ואך ניסה להמעיט מחומרתה. משאין כל ספק כי הנאשם ידע במועד בו ביצע את המעשים כי הוא פועל תוך ביצוע מעשי מרמה כלפי מדינת ישראל, הרי שמתקיים גם היסוד הנפשי הנדרש להרשעתו בעבירה.

הנסיבות המחמירות

  1. אשר לנסיבות המחמירות שבעבירה, מצאתי כי אלה מתקיימות בענייננו. הנאשם פיתח שיטה מתוחכמת להנפקת היתרי העסקה לעובדים פלשתינאים. הוא עצמו הודה בעדותו כי הגה שיטה מזורזת להנפקת היתרים, שלא חשבו עליה לפניו. ברם, שיטת הפעולה המדוברת הינה בניגוד לדין ולנהלים שקבעה מדינת ישראל בכל הקשור להעסקת עובדים תושבי השטחים בשטחה. הנאשם יצר במעשיו סיטואציה אשר אפשרה למאות עובדים פלשתינאים להיכנס לתחומי מדינת ישראל ולשהות בה, כשבפועל אין להם מקום עבודה מסודר, ואין בידם היתר לעבוד בישראל, וממילא גם לא היתר לשהות בתחומה. ברי כי המדובר בסיטואציה מסוכנת, המעלה ההיתכנות למעורבות בפלילים או אף פעילות חבלנית עוינת.
  2. נופח חומרה נוסף במעשיו של הנאשם ניתן למצוא בהתמשכות העבירה על פני תקופת זמן ניכרת. הנאשם ביצע את המעשים בין השנים 2007-2010, כלומר, במשך שלוש שנים תמימות. ואולם, כבר בשנת 2005 נחסם הנאשם מלקבל כל שירות במת"ש אשקלון, ונאסר עליו לשמש כמעסיק זכאי לעובדים פלשתינאים בתחומי מדינת ישראל. הסיבה לכך נעוצה בכך שהנאשם נחשד, כבר אז, כמעסיק הסוחר בהיתרים שהוצאו על חשבון זכאותו. כפי שהעיד אבנר פרס, ע"ת 11, מי שערך בזמנו את הביקורת לתיקו של הנאשם במת"ש, לנאשם אושרו מאות עובדים לעבודות שונות בענף החקלאות, אך הוא לא דיווח דיווחי שכר בעניינם, ולמעשה לא שילם בעבורם זכויות סוציאליות. כמו כן, מבדיקת היתרי העסקה שנתבקשו ע"י הנאשם, עלה כי אין אמיתות בדבר הדיווח והצורך בהיתרים. בנוסף, הנאשם עקף את מת"ש, בכך שהגיש בקשה ישירה לקבלת 15 עובדים במת"ק גוש עציון, וזאת בניגוד לנוהל ושלא כדין (ת/73 - שני מכתבים הממוענים לנאשם מאבנר פרס ומעוה"ד של משרד התמ"ת). עדותו של פרס מהווה עדות שיטה ומעשים דומים, כי הנאשם נהג בדרך סרה עוד בתקופה שקדמה לכתב האישום, עת היה הוא עצמו מעסיק זכאי במת"ש. עדות השיטה מחזקת את יסוד הנסיבות המחמירות במרמה שביצע הנאשם. חרף העובדה שנחסם הנאשם בעבר בשל חשד הרשויות בפועלו, לא חזר הוא למוטב, אלא מצא דרך עקיפה לסחור בהיתרים, באמצעות שימוש ללא הרשאה בשמם של מעסיקים זכאים אחרים.

בהקשר דנן יצוין כבר עתה, וידון בהמשך הדברים, כי לא מצאתי לקבל את בקשת המאשימה להרשיע את הנאשם בעבירות נוספות של קבלת דבר במרמה בגין מעשיו במת"ש עד לשנת 2005.

  1. הנסיבות המחמירות שבמעשיו של הנאשם נעוצות אף בהיקף המרמה, הבאה לידי ביטוי בכמות ההיתרים שהנפיק בתקופה הרלוונטית לכתב האישום. בנספח שצורף לכתב האישום ייחסה המאשימה לנאשם סחר שלא כדין ב-1389 היתרי העסקה, שנפרש על פני 3 שנים. כן הציגה המאשימה טבלאות שונות של המת"ק והמת"ש, המהוות רשומה מוסדית, ומסכמות את כלל היתרי העסקה שהונפקו לבקשת הנאשם על שם המעסיקים בוסתן הדרום וששון סייליס (ת/117ג, ת/177, ת/178, ת/205, ת/206, ת/321). מנגד, על אף שהודה שהוא זה שייצג את המעסיקים הרלוונטיים מול מת"ש, והוא היחיד שהגיש בקשות להיתרים בשמם, הכחיש הנאשם את כמות ההיתרים הכוללת המיוחסת לו, וטען כי מדובר בכמות פחותה בהרבה מזו המיוחסת לו בכתב האישום. כתימוכין לטענתו, הפנה הנאשם להצהרת התובעת מיום 12.1.12, במהלך עדותו של ששון סייליס, לפיה העובד שריף ברדעיה, שהועסק בפועל על ידי סייליס, מופיע בטעות בנספח א' לכתב האישום. על פי טענת הנאשם, טעות זו מעידה על כך שהמאשימה איננה יודעת אלו עובדים עבדו בפועל אצל המעסיקים הללו ואלו לא, באופן המעיד על הכאוס הקיים בתיק. עם זאת, לא נקב הנאשם באופן עקבי בכמות היתרים שהוציא לגרסתו, באופן שיבהיר את היקף פעילותו. כך, טען הנאשם בעדותו בבית המשפט כי הנפיק בין 7-13 היתרים מידי חודש לעובדים שלא הועסקו אצל המעסיקים ששמם נקוב בהיתר (פרוטוקול, ע' 2481, ש' 21-23; ע' 2482, ש' 20). בהמשך החקירה, ובתשובה לשאלות בית המשפט, הודה שסחר בכ-30 היתרים מידי חודש (פרוטוקול, ע' 2483). כלומר, אף לשיטתו של הנאשם, ועל פי הודאתו, סחר הוא בכ-1080 היתרים, על פני התקופה הרלוונטית לכתב האישום (לפי 30 היתרים בחודש במשך 36 חודשים).

בשל חוסר העקביות בגרסתו של הנאשם ביחס לכמות ההיתרים הכוללת שהונפקו לבקשתו במסגרת פעילותו הפלילית, אין לי אלא לאמץ את עמדת המאשימה באשר לכמות ההיתרים שהונפקו, המבוססת על הרשומות המוסדיות שהוגשו, המהוות את בסיס הנתונים המהימן ביותר לקביעת היקף פעילותו הפלילית של הנאשם. יחד עם זאת, סבורה אני כי מכמות ההיתרים הכוללת אשר המאשימה ביקשה לייחס לנאשם, יש להפחית את כמות ההיתרים שנמצא לגביהם כי הונפקו דה פקטו לטובת עבודה של עובדים בחקלאות, אצל המעסיקים הרלוונטיים, סייליס ובוסתן. ביחס לעובדים אלה, אין לקבוע כי הנאשם ביצע מרמה, שכן קבלת ההיתרים הייתה למטרה שלשמה הם הוצאו, לא למטרת סחר ולא מכוח מרמה של הנאשם כלפי המדינה.

אשר למעסיק סייליס, הוא העיד כי מעסיק הוא בקביעות עובד אחד, העונה לשם שריף ברדעיה

(ע' 1761 לפרוטוקול, ת/ 262). העובד דנן מתועד בנספח א' לכתב האישום, כעובד שהונפק לו

היתר 7 פעמים, כאשר ההיתר הראשון הונפק ב- 17.9.07, והאחרון הונפק ביום 3.12.09 (ע' 42

לנספח א' לכתב האישום). בהינתן שמדובר בעובד שהיתריו לא הונפקו במרמה על ידי הנאשם,

הנני קובעת כי יש להפחית 7 היתרים מכמות ההיתרים הכוללת המיוחסת לנאשם בכתב האישום.

אשר למעסיק בוסתן הדרום, קיים קושי לקבוע במדויק כמה היתרים הונפקו לעובדים אשר עבדו בפועל אצלו, בהיעדר תיעוד של שמות כל העובדים הפלשתינאים שעבדו אצלו בתקופה הרלוונטית לכתב האישום. עם זאת, על פי חומר הראיות, ובעיקר על יסוד עדותו המהימנה של נתי סעידי, כפי שדנתי לעיל, ניתן לבצע הערכה של מספר העובדים שעבדו בפועל אצל בוסתן בתקופה הרלוונטית לכתב האישום. נתי סעידי העיד בבית המשפט כי הוא אינו נזקק לעובדים במשך כל חודשי השנה, כי אם רק בעונת הקטיף והגיזום. בעונה, העיד העד שהוא עובד עם חברות כוח אדם המספקות לו עובדים, וכן עם מספר עובדים, אותם הוא מעסיק באופן ישיר על חשבון זכאותו, כמפורט:

בעונת הקטיף 2007-2008, העסיק בין 10-15 עובדים פלשתינאים. בעונת הקטיף 2008-2009 לא העסיק כלל עובדים פלשתינאים (פרוטוקול, ע' 1505). בעונת הקטיף 2009-2010 העסיק כ-30-35 עובדים פלשתינאים על חשבון זכאותו (פרוטוקול, ע' 1511). ביחס לעונה זו, יש גם תיעוד חלקי של שמותיהם של העובדים שהועסקו על ידי בוסתן, אותם מסר העד בחקירתו במשטרה (ת/195). הצלבת השמות של העובדים המופיעים ברשימה עם נספח א' לכתב האישום, מאמתת את טענתו של נתי סעידי כי מדובר בעובדים קבועים, שעבדו בעונת הקטיף 2009-2010, מבלי שהיתריהם בוטלו לבקשת הנאשם. כך למשל, העובד אברהים דברין, נושא ת"ז 911658953, קיבל היתר העסקה מיום 5.11.09-5.5.10. העובד אברהים טמיזה, נושא ת"ז 961054145, קיבל היתר העסקה מיום 10.12.09-10.6.10. העובד אמגד סלימיה, נושא ת"ז 901152843, קיבל היתר העסקה מיום 11.11.09-11.5.10. אם כן, נוכח הנתונים שמסר סעידי ניתן לסכם, בדרך המטיבה עם הנאשם, כי 50 עובדים בסה"כ (15 בעונה הראשונה הרלוונטית, ו-35 בעונה השלישית הרלוונטית) הועסקו אצל בוסתן הדרום בתקופה הרלוונטית לכתב האישום. כמות זו יש להפחית מכמות ההיתרים הכוללת שהנפקתם מיוחסת לנאשם.

לסיכום, מסך של 1389 היתרים המיוחסים לנאשם בכתב האישום, יש להפחית 7 היתרים שהונפקו, שלא למטרות סחר, לגבי סייליס, ועוד 50 היתרים שהונפקו, שלא למטרות סחר, לגבי בוסתן הדרום. בסך הכל, יוצא כי הונפקו לבקשתו של הנאשם 1341 היתרים, במסגרת פעילות הסחר שביצע בתקופה הרלוונטית לכתב האישום. המדובר במספר גדול המלמד על היקף פעילות נרחב, באופן המשווה חומרה יתרה למעשה המרמה של הנאשם.

למעלה מן הצורך, יצוין כי אף אם הייתי מאמצת את גרסת הנאשם, שהייתה לא עקבית ולא מהימנה כאמור לעיל, לפיה קיבל כ-1080 היתרים, למטרות סחר בתקופה הרלוונטית לכתב האישום, הרי שמדובר בהיקף פעילות גדול מאוד, המקנה נופח של חומרה נוספת למעשיו של הנאשם.

  1. היבט נוסף בחומרה שבמעשה המרמה שביצע הנאשם נעוץ בכך שהמרמה של הנאשם כרוכה בביצוע עבירות רבות אחרות. כפי שידון בהמשך באריכות, שוכנעתי כי הנאשם הצליח במעשה הוצאת ההיתרים במרמה, בין היתר, בשל ביצוע עבירות נוספות של זיוף, שוחד והתחזות. כן עבר הנאשם עבירות כלכליות חמורות, הכרוכות אף הן במעשה המרמה שביצע.

מספר עבירות המרמה בהן יש להרשיע את הנאשם – עבירה רבת פריטים

  1. המאשימה ביקשה, כאמור, להרשיע את הנאשם במספר עבירות כמספר ההיתרים הכוזבים בהם סחר. משמצאתי כי מדובר ב- 1341 היתרי העסקה, הרי שלשיטת המדינה, יש להרשיע את הנאשם ב- 1341 עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות. מנגד, טען הנאשם, כי הרשעתו במספר עבירות כמספר ההיתרים בהם סחר תוביל לעיוות דין, בהינתן שהמדינה לא זימנה לעדות את כל העובדים הפלשתינאים, שלטענת המדינה הנאשם הנפיק להם היתר כוזב, ולכן לא ניתן לומר כי הוכיחה את יסודות העבירה. בנסיבות העניין, אינני סבורה כי אי-זימון כלל העובדים גורם לעיוות דין כלפי הנאשם. בהינתן שהוכחה אשמתו כדבעי בחומר הראיות, המתבססת על הודאתו בשיטת הפעולה, האזנות הסתר והעדויות הנוספות, שכל אחת בנפרד וכולן יחד מובילות למסקנה האחת והיחידה כי הנאשם סחר בהיתרי העסקה לעובדים פלשתינאים בהיקף כפי שנטען כלפיו, ותוך ביצוע מרמה כלפי מדינת ישראל.

ואולם, לאחר שהפכתי בדבר, סבורה אני כי בנסיבות הפרשה דנן, הרשעת הנאשם במספר עבירות מרמה התואם את מספר ההיתרים הכוזבים שהונפקו כתוצאה מהמרמה תהא מלאכותית, ולא תשקף נכונה מציאות עבריינית, בה הנאשם פעל לפי שיטת פעולה פלילית אחת, מתמשכת, ומתוכננת, בעקבותיה השיג הוא במרמה את ה'דבר' – ההיתרים הכוזבים. לפיכך, בפרשה בה עסקינן, ראוי כי תוחל הדוקטרינה המשפטית בדבר "עבירה רבת פריטים", ומכוחה, בשל המרמה הכרוכה בפעולת הנאשם לשם הוצאת היתרי העסקה, יורשע הנאשם בעבירה אחת רבת פריטים של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות. הדברים תקפים אף ליתר העבירות המיוחסות לנאשם באישום הראשון, כפי שידון בהמשך.

  1. המונח "עבירה רבת פריטים" מתייחס לדוקטרינה שפותחה במשפט הישראלי, אשר מוצאה בדוקטרינה הקונטיננטאלית המכונה "עבירת שרשרת" ("delictum continuatum"). עבירת השרשרת, בתפיסה הקונטיננטאלית, הינה סידרה של מעשים הבנויה מיחידות הומוגניות, כשכל אחת מהיחידות יכולה להוות עבירה פלילית בפני עצמה. ואולם, בשל הקשר בין חוליות הסדרה, היוצר מסכת עשייה עבריינית שיטתית ומתוכננת אחת, מאבדת כל אחת מחוליות השרשרת את עצמאותה, והופכת לחוליה בעבירת שרשרת אחת ויחידה (ש"ז פלר ""עבירת השרשרת" – מהותה" משפטים כ"ט 529 (תשנ"ט)). במשפט הישראלי נקבע כי לדוקטרינת עבירת השרשרת במובנה הקונטיננטאלי אין מקום, ונמצא כי הפתרון הראוי למצב בו המציאות העבריינית מזמנת סיטואציה בה קיימת תוכנית עבריינית מלאה, ורצף צעדים להגשמתה, הינו הרשעה ב"עבירה רבת פריטים" (דנ"פ 4603/97 משולם נ' מדינת ישראל, פ"ד נא(3) 160 (1998) (להלן: "עניין משולם")).

כך הוגדרה הקונסטרוקציה המשפטית בדבר עבירה רבת פריטים על ידי הנשיא ברק בעניין משולם:

"העבירה רבת-הפריטים תחול בכל אותם מצבים שבהם הסתכלות על האירוע העברייני מובילה את המסתכל לכלל מסקנה כי תהא זו גישה מלאכותית, להשקיף על האירוע כעל מספר עבירות כמספר הפריטים וכי ההסתכלות הנכונה, המשקפת באופן אמיתי את התופעה העבריינית, היא זו הרואה באירוע מכלול אחד המבוסס על פריטים מספר (שם, בעמ' 185).

...בנסיבות מתאימות, ניתן לחבר כמה פריטים – המהווים אובייקט לעבירה פלונית – לרצף עברייני המהווה אותה עבירה, ובלבד שרצף זה מתאפיין במחשבה פלילית כוללת, המשתרעת על הגשמתם של פריטים מספר תוך זמן סביר. דבר זה ייעשה רק כאשר ביצוע הפריטים השונים נעשה כחלק מתוכנית עבריינית אחת, אשר ניתן להשקיף עליה כאירוע עברייני כולל ואחיד" (שם, בעמ' 189).

  1. אשר לשיקולים להחלת הדוקטרינה של עבירה רבת פריטים, כפי שנקבעו בעניין משולם, השיקול המרכזי הינו האם המעשים (הפריטים) הינם חלק מתוכנית עבריינית אחת, כך שניתן להשקיף על כל אחד מהפריטים לא רק כעל עבירות רגעיות ונפרדות, אלא גם כעל עבירה אחת, בעלת מחשבה פלילית אחת ותכנון פלילי אחד, המשתרעת על רצף של זמן. שיקולים אחדים נוספים נקבעו בפסק הדין כשיקולים אשר ינחו את בית המשפט בבואו להחיל את הדוקטרינה: השיקול אחד הינו משך הזמן שחלף בין פריט לפריט, כאשר נקבע כי פרקי הזמן בין פריט לפריט צריכים להיות לא ארוכים מידי, במידה המנתקת את הקשר בין הפריטים (שם, בעמ' 185). שיקול נוסף הינו רמת הדמיון בין הפריטים השונים בעבירה, כלומר, ככל שמעשיו של המבצע על רצף הזמן שונים זה מזה, הוא לא מסתפק בדרך פעולה אחת אופיינית, ומשנה במהלך ביצועם של הפריטים השונים דרך פעולתו, גדלה הנטייה לראות בכל מעשה ומעשה עבירה עצמאית (ע"פ 7075/03 אלון נ' מדינת ישראל (לא פורסם, 2.8.06), בפס' 11 (להלן: "עניין אלון"); עניין משולם, בעמ' 183-184). שיקול שלישי הינו האינטרס החברתי המוגן בעבירה. כך נקבע, כי מקום שמדובר בעבירות נגד גופו של אדם, מחייבת מדיניות משפטית ראויה לראות בכל נפגע ונפגע עבירה בפני עצמה. לעומת זאת, מקום שהאינטרס הנפגע הוא אינטרס רכושי, רב המקום להחלת הדוקטרינה, על אף שגם לגבי עבירות רכוש, יש לבחון את מידת הנזק שגרמה ההתנהגות העבריינית ורמת הפגיעה שנגרמה לקורבנות העבירה (עניין אלון, בפס' 11). מכל מקום, הלכה היא כי בהיותה דוקטרינה שנועדה לשרת את צרכיו של המשפט הפלילי והמציאות העבריינית, היא תוחל על פי שיקול דעת בית המשפט, מבחן גמיש של שכל הישר ובהתאם למדיניות משפטית ראויה בנסיבות העניין.
  2. אך לאחרונה החיל בית המשפט העליון את הדוקטרינה בדבר עבירה רבת פריטים בע"פ 816/10 גולד נ' מדינת ישראל (ניתן ביום 3.9.12). בפרשה זו הרשיע בית המשפט המחוזי את הנאשמים בביצוע עשרות עבירות מרמה, בגין הגשת דוחות ביצוע כוזבים למרכז השקעות. בית המשפט העליון הותיר את ההרשעה על כנה, אך קבע כי ראוי לקבוע ש"כל דוח ביצוע שהגישו המערערים היה פריט אחד, הקשור לפריטים האחרים, של הוצאת כספים במרמה ביחס למפעל מסוים" (שם, בפס' 32). נקבע, כי משום שכל דוח ביצוע שהגישו המבצעים היה פריט אחד הקשור ליתר הפריטים; משום שהגשת כל הדוחות בוצעה באופן דומה; משום שמבחינת מרווח הזמן בין הפריטים דובר היה בתקופה מצומצמת יחסית; ומשום שהנזק שנגרם נגע לכל פרויקט ופרויקט, ולא לכל אחד מהדוחות הכוזבים שהוגשו – יש לקבוע כי מדובר בעבירת מרמה רבת פריטים ולא בעבירות נפרדות. עוד בפסק הדין, סוקר כבוד הנשיא א' גרוניס, את הפסיקה הרלוונטית, וקובע כי, הגם שהדוקטרינה של עבירה רבת פריטים כמעט ואינה מיושמת בארץ, יש ליישמה בהתאם לפסיקתו של בית המשפט העליון בעניין, באופן שיבטיח אחידות משפטית ומניעת אפליה בין נאשמים.
  3. לאור הקווים המנחים שקבע בית המשפט העליון באשר להחלת הדוקטרינה, סבורה אני כי במקרה דנן יש להרשיע את הנאשם בעבירה אחת רבת פריטים של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, וזאת ביחס למעשה המרמה של קבלת היתרי העסקה כוזבים בשל מצגי שווא וטענות כזב שביצע הנאשם כלפי המדינה. אשר לשיקולים להחלת הדוקטרינה, סבורה אני כי הם מתקיימים במלואם במקרה דנן.

ראשית, הגשת הבקשות להנפקת היתרים ולביטולם על ידי הנאשם היו חלק מתוכנית עבריינית אחת כוללת של הנאשם - לסחור בהיתרי העסקה לעובדים פלשתינאים. כל בקשה, אפוא, הייתה רכיב בשיטת הפעולה הכוללת של הנאשם להוצאת היתרי העסקה כוזבים, עד כי כל בקשה מהווה פריט אחד ברצף העברייני.

שנית, רמת הדמיון בין הפריטים גבוהה מאוד. כל היתר הונפק בדיוק באותה שיטה של הגשת בקשה למת"ש, תוך קידומה בערוצים לא מקובלים (ע"י קבלת מידע מוקדם, סימון הבקשה ועוד), עד להנפקת ההיתר. גם הבקשות לביטול ההיתרים הוגשו כולן באותו אופן. השוני היחיד הקיים בין הבקשות שהגיש הנאשם נוגע לזהות המעסיק ששמו נקוב על גבי הבקשה. כלומר, העובדה שהנאשם לא שינה במהלך התקופה הרלוונטית לכתב האישום את שיטת פעולתו, כך שמעשיו על רצף הזמן היו כמעט זהים (למעט זהות המעסיק כאמור לעיל), מחזקת את הקביעה כי ראוי לראות במעשה המרמה עבירה אחת רבת פריטים מתמשכת, ולא 1341 עבירות עצמאיות, כמספר ההיתרים הכוזבים.

שלישית, הגם שהעבירה בוצעה על פני תקופה ארוכה, במשך שלוש שנים, הרי שפרקי הזמן בין פריט לפריט קרובים ביותר, בהינתן שהנאשם נהג לקבל היתרים, לבטלם, או לשנות תנאיהם, מכוח בקשות הכזב שהגיש, על בסיס כמעט יומי, כאשר הרבה מבקשותיו התייחסו למספר היתרים יחד. מאפיין זה במעשיו של הנאשם עולה בקנה אחד עם השיקול בדבר פרקי זמן קרובים בין פריט לפריט, כנדרש בעבירה רבת הפריטים.

אשר למידת הנזק שגרמה ההתנהגות העבריינית של הנאשם, מדובר בעבירות רכוש, בהן יש לבחון את הנזק תוך הסתכלות כוללת על הנזק הממשי והפוטנציאלי שנגרם למדינה כתוצאה מהמרמה (ומהווה, כאמור לעיל, נימוק אחד להרשעת הנאשם גם ביסוד הנסיבות המחמירות), ולא בהסתכלות ספציפית, שלא נדונה וממילא גם לא הוכחה, על נזק פרטני שנגרם מהוצאת כל היתר והיתר בשל מעשי המרמה שביצע הנאשם. מעצם טענת המדינה לשיטת פעולה עקבית, מתמשכת, ושיטתית של הנאשם, ולנזק כולל שנגרם מהמעשים, ניתן לומר שאף המאשימה משקיפה על המעשים הפליליים, המיוחסים לנאשם, כעל מקשה אחת ולא כעל מעל 1300 עבירות נפרדות.

  1. הנה כי כן, הנאשם פיתח רשת לסחר בהיתרים, באמצעות מתווכים פלשתינאים, חלקם קבועים חלקם מזדמנים, שפנו אליו, או באופן ישיר עם עובדים פלשתינאים. משך תקופה ארוכה פעל הנאשם תוך מרמה שכללה כמה היבטים, עד שהפך "שם דבר" בכל הנוגע להנפקת היתרים לעובדים פלשתינאים המבקשים לעבוד בישראל "כעצמאיים", מבלי שיהיה מעסיק הממונה עליהם. בכך, ביצע הנאשם עבירה אחת מרובת פריטים של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, כאשר כל היתר שקיבל מהווה פריט אחד במעשה הפלילי.

הרשעת הנאשם בעובדות שלא נטענו בכתב האישום

  1. המדינה ביקשה במסגרת סיכומי טענותיה, להוסיף ולהרשיע את הנאשם בעבירות נוספות של קבלת דבר במרמה, ביחס לפעילותו, בין השנים 2000-2005 במת"ש, בהיותו מעסיק זכאי, וזאת על פי הסמכות הנתונה בידי בית המשפט בסעיף 184 לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ"ד-1984 (להלן: "חוק סדר הדין הפלילי").

הסעיף דנן, שכותרתו "הרשעה בעבירה על פי עובדות שלא נטענו בכתב האישום" קובע כי: "בית המשפט רשאי להרשיע נאשם בעבירה שאשמתו בה נתגלתה מן העובדות שהוכחו לפניו, אף אם עובדות אלה לא נטענו בכתב האישום, ובלבד שניתנה לנאשם הזדמנות סבירה להתגונן; אולם לא יוטל עליו בשל כך עונש חמור מזה שאפשר היה להטיל עליו אילו הוכחו העובדות כפי שנטענו בכתב האישום".

הסעיף מקנה, אפוא, לבית המשפט סמכות להרשיע נאשם על בסיס עובדות שהוכחו לפניו, אף אם הן שונות מן העובדות שנטענו בכתב האישום, ובלבד שניתנה לנאשם הזדמנות סבירה להתגונן.

במקרה דנן, חרף חומרת מעשיו של הנאשם, סבורה אני כי הרשעה בעבירות נוספות של קבלת דבר במרמה, אשר לא יוחסו לו בכתב האישום, אינה יכולה לעמוד.

ראשית, לא מצאתי כי די ברשימת ההיתרים שהונפקו בזמנו על שמו של הנאשם, ובעדותו של אבנר פרס אודות חשדו בהתנהלות הנאשם, כדי לבסס תשתית עובדתית, ברמה של מעל ספק סביר, כי הנאשם ביצע עבירות של קבלת דבר במרמה עת היה הוא עצמו מעסיק זכאי במת"ש.

יתרה מכך, החקירה נגד הנאשם במישור הפלילי הסתיימה בעת ההיא בסגירת התיק בעילה של חוסר עניין לציבור (פרוטוקול, ע' 841, ש' 27-28), והרשויות הסתפקו בחסימתו של הנאשם כמעסיק זכאי במת"ש. במובן זה, "שילם" הנאשם על מעשיו, ככל שבוצעו, במידה מסוימת כבר אז, בעצם חסימתו.

אם כן, משום החשש שהרשעת הנאשם בעבירות נוספות של קבלת דבר במרמה, בגין מעשיו בשלב בו היה הוא מעסיק זכאי במת"ש, עלולה לחטוא לערך גילוי האמת, ואולי אף ליצור עיוות דין כלפי הנאשם, הנני דוחה את בקשת המדינה להוסיף ולהרשיעו בעבירות מרמה, המתייחסות לתקופה בה פעל כ"מעסיק זכאי" אל מול מת"ש, שבגינן הוחלט על חסימתו כ"מעסיק זכאי".

  1. מרמה מכוח דיווחים פיקטיביים למת"ש
  2. מעשה מרמה נוסף שיש לדון בו הינו המרמה הבאה לידי ביטוי, על פי הנטען, בדיווחים כוזבים למת"ש אודות ימי העסקה של העובדים הפלשתינאים בתקופה בה היו ההיתרים תקפים, אשר כתוצאה ממנה שילם הנאשם סכומים פחותים למדינה בגין התנאים הסוציאליים של העובדים. כפי שידון, שוכנעתי כי הוכח למעלה מספק סביר כי הנאשם דיווח באופן כוזב על ימי העסקה של העובדים, עקב כך שילם תשלומים פחותים מכפי שהיה אמור לשלם, באופן המהווה עבירה נוספת של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות. בשל כך שמדובר במעשה שאינו נדבך אינהרנטי בשיטת הפעולה של הנאשם להוצאת היתרי העסקה, ויסודותיו העובדתיים של המעשה שונים, הרי שמדובר במעשה מרמה נפרד, המקים עבירה עצמאית. המרמה שבעבירה זו באה לידי ביטוי, אפוא, בדיווחים פיקטיביים שנהג הנאשם לדווח למת"ש אודות מספר ימי העסקה של העובדים, ואילו ה'דבר' שקיבל הנאשם לידיו כתוצאה מהמרמה הינו מקסום רווחיו, בהינתן שהנאשם הפחית משמעותית, ולעיתים לא דיווח כלל, על מספר ימי העבודה של העובדים, ומשכך שילם סכומים פחותים למדינה בגין התנאים הסוציאליים שלהם.
  3. הנהלים הרלוונטיים לסוגיה זו פורטו לעיל במסגרת פרק המבוא. בתמצית יאמר, כי אין חולק שבסיום כל חודש חב מעסיק להצהיר בפני מת"ש על מספר העובדים הפלשתינאים שהועסקו אצלו, מספר הימים שעבדו וכן הסכום שהשתכר כל עובד (להלן: "יומן דיווחים" או "דיווחי ימים" או "דיווח ימי עבודה"). על פי דיווח זה נדרש המעסיק לשלם למת"ש בגין התנאים הסוציאליים של העובד, לרבות תשלום ביטוח לאומי, מס הכנסה, קרן ביטוח, ועוד (עדותו של אבנר פרס, פרוטוקול, ע' 835). מקום בו מעסיק אינו מדווח שכר השתכרות של העובד הפלשתינאי, הוא מחויב בתשלום תנאים סוציאליים על פי חישוב שנגזר משכר המינימום על פי חוק. מכסת הדיווח המינימאלית היא של 15 ימי עבודה. במקרה של ביטול היתר העסקה 5 עד 7 ימים מיום הוצאתו, לא מחויב המעסיק בתשלום תנאים סוציאליים (ת/66, ע' 3, ש' 50-51). פוטנציאל ימי העבודה של כל עובד נקבע על פי תאריכון אותו החודש. עם זאת, בשל האפשרות שחלף זמן מיום הנפקת ההיתר ועד ליום תחילת העבודה של העובד בפועל, וכן מיום סיום עבודתו של העובד ועד ליום ביטול ההיתר בפועל, ניתן להפחית מימי העבודה הפוטנציאליים של כל עובד 8 ימי עבודה בסה"כ (עדותה של נחמה עובראני, פרוטוקול, ע' 1007). נכון לעת הרלוונטית לכתב האישום, בבחינת דיווח היומנים, נהגה נחמה עובראני, עובדת מת"ש שהייתה אחראית על דיווחי היומנים, להשוות בין הנתונים שהגיש המעסיק לגבי מספר ימי העבודה של כל עובד, לבין מספר ימי העבודה הפוטנציאליים באותו החודש. במידה ויש דיווח חריג (דיווח של פחות מ-15 ימי עבודה, או פער משמעותי בין ימי העבודה הפוטנציאליים לבין ימי העבודה שדיווח המעסיק) הפנתה העובדת את תשומת ליבה של מנהלת המת"ש לחריגה, והיא הייתה פונה למת"ק ומבקשת דו"ח מעבר לגבי אותו עובד (נחמה עובראני, ת/69, ע' 2; פרוטוקול, ע' 981).
  4. הונחה בפני תשתית ראייתית רחבה ומהימנה המלמדת על דיווחים כוזבים שדיווח הנאשם למת"ש, במרמה, אודות ימי ההעסקה של העובדים. על פי הודאת הנאשם, בסיום כל חודש הוא היה מקבל ממרים רשימת עובדים על שם המעסיקים סייליס ובוסתן הדרום. את הרשימות היה בודק, באופן עצמאי, או באמצעות מרים, עם לינדה ממת"ק, וכך היה מקבל את המידע על מספר המעברים שעבר כל עובד באותו החודש. לאחר מכן היה מגיש הנאשם את יומן הדיווחים למת"ש, ומרים הייתה מאשרת את דיווחיו, ומוסרת לו שוברי תשלום (ראו: ת/119 א ע' 6; פרוטוקול, ע' 2639, שו' 27 – 31). יצוין, כי במסגרת הודאתה בעובדות כתב האישום המתוקן, אישרה לינדה כי נהגה לבדוק בעבור הנאשם את מעברי הגבול של העובדים הפלשתינאים, טרם הגיש הוא את דיווחי היומנים למת"ש. ניסיונה המאוחר של לינדה לטשטש את חלקה בבדיקת מעברי הגבול, ולהפחית מהפליליות הכרוכה במעשים, באומרה כי לא ידעה שאסור לה למסור לנאשם את המידע (ראו למשל פרוטוקול, ע' 1452), אינו עומד בניגוד להודאתה האמורה, אלא אך מהווה ניסיון מצידה לטעון לתום לב במעשיה. אם כן, נמצא כי הנאשם נהג לערוך התאמות בין הנתונים שהיה עליו להגיש לבין הנתונים המתועדים במערכת. ההתאמות כשלעצמן אינן מקימות מעשה מרמה. ואולם, כפי שאראה להלן, התאמות אלה היו כרוכות בדיווחים שקריים כלפי המדינה, שמטרתם הפחתת התשלום בגין התנאים הסוציאליים של העובדים.
  5. בראש ובראשונה המרמה המיוחסת לנאשם בנושא בו עסקינן, באה לידי ביטוי בכך שביחס לחלק מהעובדים דיווח הנאשם על מספר ימי עבודה מינימאלי, של 15 ימים, הנמוך ממספר המעברים שתועדו בפועל במערכת "אבן מתגלגלת" לגבי אותו עובד. להוכחת המרמה דנן, הוצג מסמך שנתפס מתחת למקלדת של לינדה, ובו כתבה לינדה בכתב ידה (דיו בצבע כחול) את מספר הפעמים שהעובד עבר במעברים, והנאשם מצידו כתב בכתב ידו (דיו בצבע אדום) מספר נמוך ממספר המעברים שתועד במערכת. לדוגמה, העובד סלים חיח עבר במעבר 21 פעמים, כך שהנאשם צריך היה לדווח לגבי עובד זה על 21 ימי עבודה. ואולם, הנאשם כתב בכתב ידו לגבי אותו עובד רק 15 ימים (צורף לת/53).

הנאשם אישר בעדותו את הנתונים, לרבות הכיתוב של לינדה ושלו. וכך אמר הנאשם ביחס להתנהלותו האמורה: "עכשיו, היות ומדור אשקלון מקשים...מקשים על התאריכים, על הנושאים האלה. המסמך הזה אמרתי, למה לי לשבור את הראש הרבה, הלכתי, לינדה תעשי טובה, תגידי כמה ימים עבר המעסיק, כדי לא לריב במדור תשלומים...בקשה, אני אתן לך דוגמה הכי קטנה, יש פה עובד שעבר עשרים ושלושה יום, זה הכי גבוה. עשרים ושלושה יום, אני הולך על הכי גבוה. דווח לו חמש עשרה. עשרים ושלוש יום, לינדה כתבה, חמש עשרה, כהן כתב, אני כתבתי" (פרוטוקול, 2641).

לגרסת הנאשם, שעלתה לראשונה על דוכן העדים, הוא דיווח את המינימום הנדרש של 15 ימים לגבי עובדים שעבדו חודש מלא, משום שהעובדים, למרות שעברו במחסום, לא עבדו בפועל, משום שרבו עם המעסיקים שלהם או מסיבות אחרות (פרוטוקול, ע' 2640 – 2647). ברי כי מדובר בגרסה מופרכת, נוכח דבריו של הנאשם עצמו כי מרגע שהונפק ההיתר, לא היה לו מושג היכן ובמשך כמה זמן יעבוד העובד בישראל. די באמור כדי לקבוע שהנאשם הגיש דיווחים כוזבים למת"ש, כאשר הכזב בא לידי ביטוי בהפחתת ימי העבודה המדווחים ביחס למספר המעברים בפועל של אותו עובד.

בהקשר זה, לא למותר לציין כי גם אם הייתה התאמה בין מספר המעברים של העובד שתועדה במערכת "אבן מתגלגלת" לבין מספר ימי העבודה שדיווח הנאשם למת"ש, לא בהכרח היה מדובר בנתון מדויק. זאת, משום שהוכח בהאזנות הסתר כי הנאשם נהג להוזיל עלותם של היתרים לעובדים שלא עברו במעברי הגבול המוסדרים, בהם נוהגים לבדוק את ההיתר במערכת "אבן מתגלגלת" (ראו למשל שיחה 9926). נוהג זה אף נתמך בעדות העובד עומר הדאר (שהשתתף בעסקת הביום), אשר מסר בעדותו כי בפעם הראשונה עבר עם ההיתר במחסום בתרקומיה, שם נוהגים לבדוק את ההיתר, וביתר הפעמים נכנס לישראל דרך המחסום בנעלין, שם לא בודקים את ההיתרים (פרוטוקול, ע' 2153-2514). על הנוהג, לפיו בחלק מהמחסומים לא נבדקו ההיתרים באמצעות מערכת "אבן מתגלגלת", העיד גם רפ"ק משה אביטל (פרוטוקול, ע' 2142-2143), באופן התומך בדברי העד עומר הדאר. מן האמור עולה, כי אף אם דיווחי היומנים שהגיש הנאשם היו תואמים לנתונים במעברי הגבול, וכפי שנדון לא כך היה בחלק מן המקרים, והזכויות הסוציאליות שולמו בהתאמה, לא בהכרח שולמו מלוא הזכויות הסוציאליות של העובד על פי הימים בהם שהה בישראל.

  1. המרמה הכרוכה בדיווחי הנאשם על ימי העסקתם של העובדים הוכחה גם בעדות עובדת מת"ש, נחמה עובראני, ע"ת 16, וברשומה מוסדית המתעדת את רשימת העובדים, תוקף ההיתר, ימי הדיווח וימי התשלום. נחמה עובראני אישרה, כי על פי הנחייתה של מרים היא זו שטיפלה ביומני העבודה שהכין הנאשם. היא מסרה בעדותה כי דיווחי היומנים שהכין הנאשם בשנה וחצי שקדמו לגילוי הפרשה, היו חשודים באופן תמידי ולא תקינים מבחינת נהלי מת"ש (פרוטוקול, ע' 988, ש' 12-20; ע' 989, ש' 30-32; ת/ 68, ע' 4 ש' 93-94, 99-100, 103). לדברי העדה, אי-תקינות הדיווחים שדיווח הנאשם בשמם של המעסיקים סייליס ובוסתן באה לידי ביטוי בפער תמידי שהיה קיים בין מספר ימי העבודה הפוטנציאליים של העובד (שנקבעו, כאמור, על פי התאריכון באותו חודש ועל פי תקופת ההיתר) לבין מספר ימי העבודה שהיה מדווח הנאשם בפועל לגבי אותו עובד (פרוטוקול, ע' 988). כך, ציינה העדה, גם בחקירתה במשטרה, כי הנאשם דיווח על פיטורים של רבים מן העובדים הפלשתינאים, כלומר, ביטול היתריהם, לעיתים עד 7 ימים מיום הוצאת ההיתר, ומשכך לא שילם כלל תנאים סוציאליים בעבור אותם עובדים (ת/ 66, עמ' 3-4).
  2. להודעתה של נחמה עובראני במשטרה (ת/69) צורפו בהסכמה המסמכים ע.ה. 1-3 18/3/10. ע.ה.1 הנו מסמך מעקב דיווחים של מת"ש, המתייחס לתקופה 2009-1/2010, וכולל שני קבצים, האחד מתייחס לבוסתן, והשני מתייחס לסייליס (לגבי סייליס קיימים 3 תיקי מעסיק). במסמך דנן, מופיעים שמותיהם של העובדים שניתן להם היתר העסקה על שם המעסיקים בוסתן וסייליס, כאשר לגבי כל עובד מופיעים הנתונים הבאים: ימי רישיון, כלומר, מספר הימים שההיתר היה בתוקף; ימי עבודה מדווחים, כלומר, מספר הימים שדיווח המעסיק כי העובד עבד בפועל; ימי עבודה משולמים, כלומר, מספר ימי העבודה ששולמו בסופו של דבר על ידי המעסיק.

כאמור לעיל, במסגרת פירוט הנהלים, לרוב צריכה להיות התאמה בין שלושת הנתונים המופיעים במסמך, ומספר ימי העבודה המדווחים אינו אמור להיות נמוך מ-15 ימים בחודשים שההיתר תקף.

ואולם, עיון במסמך מעלה את החריגות הבאות בדיווחי הנאשם: ראשית, לגבי מרבית העובדים קיים פער משמעותי בין ימי הרישיון לבין ימי העבודה המדווחים. שנית, לגבי מספר רב של עובדים, ימי העבודה המדווחים נמוך מחמישה עשר ימים. שלישית, לגבי חלק מהעובדים לא שולם דבר, גם בתקופה בה היתריהם היו תקפים, ועל אף שדווח לגביהם כי עבדו מספר מסוים של ימים.

מספר דוגמאות אקראיות מהנתונים להבהרת הכזב שבדיווחי הנאשם:

  • בחודש ינואר 2010 הוציא הנאשם על שם בוסתן הדרום 76 היתרי העסקה. גם בגין העובדים שדיווח הנאשם כי עבדו בפועל, במסגרת "ימי העבודה המדווחים", לא שילם הנאשם תנאים סוציאליים כלל. כך למשל, ביחס לעובד יוסף דיב, מס' 5 ברשימה 1, ימי העבודה המדווחים הינם 15, וימי העבודה המשולמים הינם 0. ביחס לעובד אבראהים אבו זהרה, מס' 6 ברשימה 1, ימי העבודה המדווחים הם 8, מספר הנמוך מהדיווח המינימאלי של 15, וימי העבודה המשולמים הם 0.
  • ביחס לעובד סוהיר אלהור, מס' 6 ברשימה 2 בתיק מעסיק 301000063, שאחז בהיתר עבודה על שם סייליס בחודשים ינואר-יוני 2009, לא שולמו כלל ימי עבודה בחודשים ינואר עד אפריל, הגם שהנאשם דיווח על 5-7 ימי עבודה בכל אחד מחודשים אלה. עובד זה אף מדגים את הפער בין ימי הדיווח המועטים לבין תקופת ההיתר, שהיה בתוקף חמישה וחצי חודשים מלאים.
  • ביחס לעובד חלף עמור, מס' 6 ברשימה 2, בתיק מעסיק 301091759, שאחז בהיתר העסקה על שם סייליס, בחודשים אוקטובר-דצמבר 2009, בחודש אוקטובר דיווח הנאשם על 7 ימי עבודה ולא שילם דבר. בחודש דצמבר ההיתר היה בתוקף 28 ימים, הנאשם דיווח על יומיים בלבד, ולא שילם דבר.
  • ביחס לעובד אסמאעיל אבו עיד, מס' 30 ברשימה 2, בתיק מעסיק 301091759 ע"ש סייליס, הנאשם הנפיק לו היתר בחודש ספטמבר וביטל את ההיתר בחודש זה, ולאחר מכן הזמין לו היתר בשנית בחודש דצמבר, ושוב ביטלו באותו חודש. ההיתר של העובד היה בתוקף בסה"כ 36 ימים, דווחו לגבי העובד 2 ימי עבודה, ושולם בגינו יום עבודה 1 בלבד.
  • ביחס לעובד חאזם אלכרכי, מס' 15 ברשימה 2, בתיק מעסיק 301095807 ע"ש סייליס, בחודשים ינואר-פברואר רישיונו היה בתוקף 14 ימים (הנאשם ביטל אותו בחודש פברואר), הנאשם דיווח על 10 ימים, ושילם על 3 ימים בלבד. בחודש אוגוסט הזמין הנאשם את אותו עובד בשנית, וביטל את ההיתר שלו במהלך החודש. מתוך 15 ימים שההיתר היה בתוקף בחודש אוגוסט, דיווח הנאשם על יום אחד בלבד, ושילם יום אחד בלבד.
  1. נוסף לנתונים אלה, אשר מהווים כאמור רשומה מוסדית, המהווה ראיה לאמיתות תוכנה, צורפו לת/69 המסמכים שסומנו כע.ה. 2-3, שהם חלק מיומני העבודה שהגיש הנאשם למת"ש. ניתן להתרשם כי היומנים, שהינם בכתב ידו של הנאשם, אכן נבדקו על ידי לינדה, אשר כתבה בצד הדיווח של הנאשם דיווח זהה לדיווח שלו באשר למספר המעברים, וכן שמרים אישרה לנאשם את הדו"חות שדיווח.
  2. כשעומת הנאשם עם הנתונים, הכחיש כי דיווח באופן פיקטיבי אודות ימי העבודה של העובדים בתקופה בה היתרי העסקתם עמדו בתוקף. בתשובה לשאלות הפרקליטה בחקירה הנגדית אודות אי תשלום תנאיו הסוציאליים של העובד עומר עדאר, שהיתרו הונפק במסגרת עסקת הביום (מתועד בת/69; פרוטוקול, ע' 2552, ש' 7-8), טען הנאשם כי הדו"ח שהוצג בפניו אינו ראיה לכך שלא שילם, וכי הוא כן שילם על פי החוק. לטענתו, האסמכתא לכך ששילם את התנאים הסוציאליים של העובדים הינה הדו"ח שהוא מילא בכתב ידו, ולא הדו"ח של מת"ש (פרוטוקול, ע' 2551-2552, ע' 2583). ואולם, על אף שבית המשפט נתן לנאשם הזדמנות להציג ראיה התומכת בטענתו, לא הציג הוא כל אסמכתא לכך ששילם את התשלומים הנדרשים בגין ימי העבודה המדווחים של העובדים שאת שמותיהם הציגה לו המאשימה במסגרת החקירה הנגדית, או כל אסמכתא לתשלום הזכויות הסוציאליות של עובדים נוספים המופיעים בדו"חות המת"ש. גרסתו, אפוא, כי הדו"ח של מת"ש אשקלון אינו הדו"ח המשקף נכונה את התשלומים ששילם, לא גובתה בכל ראיה להוכחתה. בנוסף, הנאשם לא חלק על אמיתות הרשומה מוסדית, לא חקר את נחמה עובראני לגביה, ולא נימק את גרסתו בעניין זה במסגרת סיכומיו. ניתן לתלות את הכחשתו הגורפת של הנאשם כי דיווח דיווחים כוזבים, בטענה נוספת שטען באופן עקבי, הנוגעת לרווחים שהפיק כתוצאה מהנפקת ההיתרים. כזכור, הנאשם מתכחש באופן מוחלט לסכומים שמייחסת לו המאשימה כי הרוויח מפעילותו. לטענתו, מרבית הכספים ששולמו לו על ידי העובדים הפלשתינאים, הועברו לתשלום התנאים הסוציאליים של אותם העובדים, כך שמכל היתר הפיק הוא סכום זעום, הנע בין 100-150 ש"ח. מדובר אפוא בשתי טענות הכרוכות זו בזו, שכן אם הוכח שלא שולמו הזכויות הסוציאליות על פי דין, משליך הדבר על היקף הרווחים שגרף הנאשם, כפי שידון בהרחבה בהמשך.
  3. נוכח האמור, הנני קובעת כי יש לבכר את גרסת המאשימה בעניין זה על פני גרסת הנאשם. הנאשם בעדותו מסר גרסאות סותרות. מחד, הוא הודה כי הפחית את ימי הדיווח לעומת מספר המעברים המתועד של חלק מהעובדים, ומאידך, טען כי שילם כדבעי, בניגוד לנתונים המוצגים ברשומה המוסדית. גרסתו כי הדיווחים שדיווח אינם כוזבים, אינה מגובה בכל ראייה להוכחתה, ואף נוגדת את הודאתו, לפיה לא ידע הוא היכן ובמשך כמה זמן עבדו העובדים בישראל מרגע שניתן להם ההיתר. שהרי, אם לא ידע הנאשם במשך כמה ימים עבד כל עובד בפועל, כיצד יכול היה לדווח באופן אמיתי ולשלם כמספר ימי העבודה של אותו העובד. זאת, בפרט שהוכח כי העובדים נושאי ההיתרים לא עברו תמיד במעברים המוסדרים, על פי הנחיית הנאשם, ולפיכך אין נתון אובייקטיבי מכוחו יכול היה הנאשם לדעת בצורה מהימנה כמה ימים עבד כל עובד, ולדווח מכוחו בהתאם.
  4. הנה כי כן, הוכח מעל ומעבר לספק סביר שמעשה מרמה נוסף שביצע הנאשם הינו דיווח פיקטיבי למת"ש אודות ימי העסקה של העובדים. ה'דבר' שנצמח לנאשם כתוצאה מהדיווחים הפיקטיביים הללו הינו רווחים גדולים יותר מפעילותו העבריינית, שכן בזכות הדיווחים המינימאליים שדיווח, לא נדרש הוא לשלם את מלוא הסכום הנדרש לכיסוי התנאים הסוציאליים של העובדים שבהיתרי העסקתם הוא סחר. ברי כי היסוד הנפשי מתקיים בנאשם ביחס למעשה מרמה זה, שכן הנאשם היה מודע להתנהגותו. מודעותו ניכרת, בין היתר, בתיאום שערך מידי חודש עם לינדה ומרים, על מנת לשוות אמינות לדיווחי היומנים שהגיש. סבורה אני כי יש להכריע שגם ביחס למעשה מרמה זה מתקיים נדבך הנסיבות המחמירות, מהטעמים שפורטו לעיל, לרבות התמשכות המרמה על פני תקופה ארוכה; היקף המרמה הגדול המתבטא בסכומים גבוהים שגרף הנאשם לכיסו כתוצאה מהמרמה (כפי שידון בפרק העבירות הכלכליות); והעובדה שהמרמה כרוכה הייתה בקבלת מידע מוקדם מצד פקידים במדינה בניגוד לנהלים ומכוח עבירות נוספות שביצע הנאשם.
  5. מצאתי אפוא שבמסגרת האישום הראשון יש להרשיע את הנאשם בשתי עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, לפי סעיף 415 סיפא לחוק העונשין: עבירה אחת הינה עבירה רבת פריטים הכוללת 1341 פריטים, כמספר ההיתרים שהוציא הנאשם, שכן הוכח כי שיטת הפעולה של הנאשם מהווה מרמה. עבירה נוספת של קבלת דבר במרמה, בה הנני מרשיעה את הנאשם, מתייחסת למרמה שביצע הוא בעצם דיווח דיווחים פיקטיביים למת"ש, פעולה מכוחה הפיק הנאשם רווחים גבוהים יותר משיטת פעילותו העבריינית.

קשירת קשר לביצוע פשע

  1. המאשימה מייחסת לנאשם כי קשר קשר עם מתווכים פלשתינאים ועם עובדים פלשתינאים באופן ישיר, במטרה להוציא היתרי העסקה לעובדים פלשתינאים באופן לא חוקי, וזאת כמספר היתרי העסקה שהוצאו. לעדות הובאו ארבעה מתווכים פלשתינאים, עפיף, עימאד, קבהא, ודבאבסה, אשר לשיטתה של המאשימה מבססים את שיטת הפעולה של הנאשם, כמו גם את עצם קשירת הקשר שביצע.

הנאשם מנגד, מכחיש כי קשר קשר עם גורם כלשהו, ומדגיש את טענתו כי עבודתו הייתה בידיעתם ובהסכמתם של המעסיקים סייליס ובוסתן. לחילופין, טוען הנאשם כי המטרה בשלה הופקו ההיתרים הייתה העסקת עובדים ופרנסתם, שהיא לשיטתו מטרה כשרה.

  1. העבירה של קשירת קשר לביצוע פשע קבועה בסעיף 499 לחוק העונשין, הקובע כי:

"499. (א) הקושר קשר עם אדם לעשות פשע או עוון, או לעשות במקום שמחוץ לישראל מעשה שהיה בגדר פשע או עוון אילו נעשה בישראל והוא עבירה גם לפי דיני אותו מקום, דינו –

(1) אם העבירה היא פשע - מאסר שבע שנים או העונש שנקבע לאותה עבירה, הכל לפי העונש הקל יותר;

(2) אם העבירה היא עוון - מאסר שנתיים או העונש שנקבע לאותה עבירה, הכל לפי העונש הקל יותר.

(ב) הקושר קשר יישא באחריות פלילית גם על עבירה שלשמה נקשר הקשר או שנעברה לשם קידום מטרתו, רק אם היה צד לעשייתה לפי סימן ב' לפרק ה'."

לעבירה זו שני רכיבים: הרכיב האחד הינו שעובדת ההתקשרות בין שניים או יותר תהא למטרה מסוימת, והרכיב השני הינו שאותה מטרה חייבת להיות מה שנחשב בעיני החוק כמטרה בלתי כשרה. קשירת קשר לביצוע עבירה מהותית (פשע או עוון) יוצרת זיקה בין עבירת הקשר כשלעצמה לבין העבירה המהותית, במובן זה שיש להוכיח כי הקושר התכוון לא רק לעצם ההתקשרות, אלא גם לכך שהעבירה המהותית תבוצע בפועל (ראה: יעקב קדמי על הדין בפלילים חלק ראשון 279 , 284 (תשס"ה-2004)).

  1. ארבעת המתווכים בפרשה הודו והורשעו במסגרת של הסדרי טיעון, כי לקחו חלק בשיטת הפעולה של הנאשם, כאשר חלקם התבטא בתיווך בין העובדים הפלשתינאים, מבקשי ההיתרים, לבין הנאשם. בעדותם בפני חזרו בהם המתווכים עפיף, עימאד וסאמר מהדברים אשר מסרו במהלך חקירתם במשטרה, וכן מהודאתם במסגרת הרשעתם. לפיכך, ועל פי בקשת המאשימה, הוכרזו הם עדים עוינים, והודעותיהם התקבלו בהתאם לסעיף 10א לפקודת הראיות [נוסח חדש], התשל"א-1971 (להלן: "פקודת הראיות").

נוכח האמור, בטרם אדון בגרסת המתווכים, אציג בקצרה את עיקרי ההלכות הנוגעות להחלת סעיף 10א לפקודת הראיות, ואת שיקולי בית-המשפט להעדפת אמרת חוץ על פני העדות של העד בבית המשפט.

  1. סעיף 10א לפקודת הראיות קובע כך:

"(א) אמרה בכתב שנתן עד מחוץ לבית-המשפט תהיה קבילה כראיה בהליך פלילי אם נתקיימו אלה:

(1) מתן האמרה הוכח במשפט;

(2) נותן האמרה הוא עד במשפט וניתנה לצדדים הזדמנות לחקרו;

(3) העדות שונה, לדעת בית-המשפט, מן האמרה בפרט מהותי, או העד מכחיש את תוכן האמרה או טוען כי אינו זוכר את תכנה.

(ג) בית-המשפט רשאי לסמוך ממצאיו על אמרה שנתקבלה לפי סעיף זה, או על חלקה, והוא רשאי להעדיף את האמרה על עדותו של העד, והכל אם ראה לעשות כן לנוכח נסיבות העניין, לרבות נסיבות מתן האמרה, הראיות שהובאו במשפט, התנהגות העד במשפט ואותות האמת שנתגלו במהלך המשפט, והטעמים יירשמו.

(ד) לא יורשע אדם על-סמך אמרה שנתקבלה לפי סעיף זה אלא אם יש בחומר הראיות דבר לחיזוקה."

הסעיף מעמיד, אם כן, שלושה תנאים לכך שאמרה בכתב שמסר עד מחוץ לכותלי בית-המשפט תהיה קבילה כראיה לתכנה, ותוכל לשמש תחליף לעדות בבית‑המשפט. התנאי הראשון הינו כי "מתן האמרה הוכח במשפט"; התנאי השני הינו כי "נותן האמרה הוא עד במשפט וניתנה לצדדים הזדמנות לחוקרו"; והתנאי השלישי נוגע לשוני מהותי בין העדות לבין האמרה, או כאשר העד מכחיש את תוכן האמרה וטוען כי אינו זוכר את תוכנה. כפי שנקבע בפסיקה, דרישה זו מתקיימת כל אימת שהעד אינו חוזר על דברים שמסר באמרתו, שעה שמדובר בעניינים מהותיים (ראו למשל: ע"פ 9265/96 אברמוב נ' מדינת ישראל פ"ד נג (3) 481 (1999)).

סעיף 10א(ג) עניינו במשקלה הראייתי של האמרה, אשר התקבלה כראיה בהתאם לסעיף 10א(א) לפקודת הראיות. סעיף זה קובע כי בית המשפט יהא רשאי להעדיף את האמרה על-פני עדותו של העד נוכח "נסיבות העניין". הסעיף, מחייב את בית המשפט לציין את הטעמים שהביאוהו להעדיף את האמרה על‑פני העדות בבית המשפט, ומשמעות הדבר כי "אין המדובר בבחירה שרירותית בין העדות במשפט לבין האמרה, אלא בבחירה מעוגנת בנתונים שנשקלו ונבחנו על-ידי בית-המשפט..." (ע"פ 869/81 מ"י נ' שניר, פ"ד לח(4) 194 (1984)).

סעיף 10א(ד) קובע כי לא יורשע אדם על-סמך אמרה שהתקבלה על-ידי בית-המשפט "אלא אם יש בחומר הראיות דבר לחיזוקה". המדובר בתוספת ראייתית שאינה בגדר תוספת "מסבכת" אלא "מאמתת" בלבד. וכפי שנקבע בע"פ 691/92 אהרון נ' מ"י, פ"ד נ(3), 675, 679 (1996): "להבדילה מראיית סיוע, אין ראיית החיזוק חייבת להתייחס לשאלה השנויה במחלוקת דווקא, או לאישום בעבירה עצמה, אלא די בראיה המגבירה את אמינותה של האמרה על‑ידי אישור פרט רלוואנטי לעבירה באמרה".

לאור הדברים, אסקור בקצרה את גרסתם של כל אחד מהמתווכים, ואתייחס לחיזוקים המצויים בחומר הראיות, המלמדים על קשירת קשר בין הנאשם לבין המתווכים, כמיוחס לו בכתב האישום.

  1. המתווך עפיף אלהור - עפיף הורשע בכתב אישום מתוקן בהסדר על פי הודאתו בעשרות עבירות של קשירת קשר לביצוע פשע, סיוע לתיווך לשוחד, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, סיוע למתן ידיעה כוזבת וסיוע לכניסה ושהייה בישראל שלא כדין. דינו נגזר בבית משפט השלום באשקלון ביום 13.4.11 ע"י כבוד השופטת דינה כהן (ת/18). מהודאתו בפני בית המשפט השלום עולה כי בין החודשים אוקטובר 2007 – פברואר 2010 סחר הנאשם בעשרות היתרי העסקה בתיווכו של עפיף. עפיף גם הודה שהנאשם נהג לבטל את ההיתרים תוך מספר ימים לאחר הנפקתם. עפיף אימת את התעריף, אשר על פי המיוחס לו גבה הנאשם, דהיינו – סך של 1,100 ש"ח להיתר חי ו- 2,500 ש"ח להיתר מבוטל. כתב האישום המתוקן בעניינו כלל רשימה של 65 היתרי העסקה אותם הוציא הנאשם במרמה בשותפות עם עפיף.
  2. ביום 2.5.11 העיד עפיף בבית המשפט במסגרת משפטו של הנאשם. בעדותו טען בעיקר כי אינו זוכר ואינו יודע דבר (פרוטוקול, ע' 427, ש' 15 – 16). כמו כן התכחש עפיף לדברים בסיסיים אשר הודה בהם במשטרה, וטען טענות שהועלו לראשונה בעדותו, תוך שהרחיק עצמו ואת הנאשם מביצוע המעשים. כך, טען עפיף בבית המשפט כי אינו דובר עברית טוב, וכי בחקירותיו לא הבין על מה נחקר וחתם באילוץ על הודעותיו במשטרה. הסתירות בין גרסתו בבית המשפט לבין אמרות החוץ שלו, היו רבות. באופן כללי, על דוכן העדים ניסה עפיף לצייר את הנאשם כאדם טוב, הרחיק ממנו את האשמה וניסה לטפול אותה על 'ששון', כלומר על סייליס. לעומת זאת, בתיקו שלו טען עפיף כי הנאשם הינו ראש הפירמידה, האדם שניצל אותו ואת מצוקותיהם של הפלשתינאים על מנת להתעשר, אדם שהכל נעשה עפ"י דברו ורצונו (ראה טיעוניו לעונש בת/ 18). כן סיפר עפיף בעדותו כי את הכסף שקיבל מאיאד אבו פארה, אחד העובדים הפלשתינאים, העביר לסייליס (פרוטוקול, ע' 392, ש' 13 -14), בעוד שבחקירתו, כאמור, מסר שכלל אינו מכיר את ששון, ואת הכסף שלקח מהעובדים העביר לנאשם (ת/20, ת/24). עוד מסר עפיף בבית המשפט כי לא שלח לנאשם את מסמכים כלל, ובטח לא בפקס עם סימון של X עליהם (פרוטוקול, ע' 424, ש' 26-31). לעומת זאת, בחקירתו במשטרה סיפר כי היה שולח לנאשם את המסמכים, וחלקם היו מסומנים ב- X. נוכח השוני המהותי בעדותו, ולבקשת המאשימה, הוכרז העד ע"י בית המשפט כעד עוין (פרוטוקול, ע' 423), והוגשו הרשעתו בדין וכן כלל הודעותיו במשטרה (ת/ 19, ת/ 20, ת/ 21, ת/ 23, ת/ 24 א+ב, ת/ 25. ת/ 26), לרבות עימותים שנערכו בינו ובין אחרים (ת/27-ת/30). כמו כן, הוגש קלסר הכולל האזנות סתר של מאות שיחות שניהל הנאשם עם עפיף במסגרת הסחר בהיתרים (ת/ 31 תמלול; ת/ 124).
  3. מצאתי כי בנסיבות העניין יש להעדיף את גרסתו המוקדמת של עפיף, כפי שנמסרה במסגרת אמרותיו במשטרה, ולאחר מכן במסגרת הודאתו בכתב האישום שהוגש נגדו, על פני עדותו העוינת בבית המשפט, בהתאם לסעיף 10א לפקודת הראיות. טענתו כי לא הבין את שפת החקירה אין לה על מה להישען, נוכח העובדה שבחקירתו נכח מתורגמן, ועיון בפרוטוקול החקירה לא מעיד על קושי ממשי בהבנת השפה. אשר לטענה כי האמרות שמסר במשטרה ניתנו בכפייה תוך איומים ואלימות, המדובר בטענה כבושה שהעלה עפיף, מבלי שנתן כל הסבר מספק לכבישתה (פרוטוקול, ע' 490-491), ובהעדר כל ראיה התומכת בטענה דנן, אני מוצאת לדחותה. אף טענתו של עפיף, לפיה אולץ לחתום על הודאתו במסגרת הרשעתו בדין, אינה מהימנה. הטענה נטענה לראשונה במסגרת עדותו של עפיף בפני. ואולם, עפיף היה מיוצג לאורך כל משפטו על ידי סנגור פרטי; ניהל הליך הוכחות ממושך; נשאל ע"י בית המשפט מפורשות האם מבין במה הוא מודה; וכתב האישום אף הוקרא לו במעמד בית המשפט, ע"י מתורגמן וע"י בא כוחו. בהינתן משאלה הם פני הדברים, אינני מוצאת בסיס לטענתו כי הודאתו בכתב האישום בעניינו הינה שקרית. לגופו של עניין, הסתירות בין העדות לבין אמרות החוץ שמסר לא יושבו על ידי עפיף, כאשר הגרסה המאוחרת לא רק שאינה נתמכת בחומר הראיות, כי אם אף עומדת בניגוד לראיות אחדות, לרבות השיחות שהוקלטו במסגרת האזנות הסתר. נוכח כל האמור, יש לבכר את גרסתו המוקדמת של עפיף, כפי שנמסרה באמרות החוץ, על פני הגרסה המאוחרת שמסר במסגרת עדותו בבית המשפט.
  4. על פי גרסתו המוקדמת של עפיף, שימש הוא כמתווך בין עובדים פלשתינאים המבקשים לקבל היתר העסקה בישראל לבין הנאשם, שניהל רשת לסחר בהיתרים. עפיף אישר כי הנאשם הוציא לו בעבור פלשתינאים "היתרי העסקה מבוטלים" ו"היתרי העסקה חיים", תוך שהסביר בדיוק כיצד עבדה שיטת הפעולה של הנאשם. כך, מסר שהנאשם היה בודק את מספרי תעודות הזהות של העובדים הפוטנציאליים אצל לינדה; לגבי עובדים שאינם מנועים העביר עפיף לנאשם העתק ת"ז, אישור בנק, כרטיס מגנטי וכסף; הנאשם היה מזמין את ההיתר, והוא היה מתקבל אחרי כמה ימים (ת/19, ע' 9, ש' 236-244; ת/21, ע' 10, ע2 12). עפיף אישר כי את הכסף היה מוסר לנאשם עצמו בג'בעה או לגיסו שרון בוקר, אותו היה שולח הנאשם. לעיתים היה שולח את המסמכים ישירות לפקס ומסמנם ב-X, על פי הוראת הנאשם, לאחר שהוא קיבל את התשלום בעבור ההיתר (ת/20, ע' 3-4). כן אישר עפיף את התעריפים המיוחסים לנאשם בכתב האישום, כפי שידון בהמשך הדברים. לדבריו של עפיף, לנאשם היו מתווכים נוספים ברש"פ שדאגו לספק לו עובדים פלשתינאים שיוציא להם היתרי העסקה בעבור כסף כמו : עימאד , עבד חמידאת, אסעד סלמן (ת/19, עמ' 4 שורות 77-79).
  5. כאמור, נוכח קבלת אמרת החוץ של עפיף, לפי סעיף 10א לפקודת הראיות, שומה עלינו למצוא תוספת ראייתית לגרסתו מסוג 'דבר לחיזוק', המאמתת את הגרסה. כמה ראיות בחומר תומכות בגרסתו המוקדמת של עפיף:

ראשית, במסגרת שיחות האזנות הסתר, נשמעים הנאשם ועפיף משוחחים ביניהם רבות, קושרים קשר לביצוע המרמה בנסיבות מחמירות ולביצוע הסחר בהיתרים. כך למשל, שלבים בהליך הוצאת ההיתרים מתועדים בשיחות 4415, 4504, 9864, 5915, 5916, 5824, 8815, 8844. כך גם מדיניותו של הנאשם שלא להגיש את הבקשה בטרם מועבר לרשותו הכסף, מתועדת לדוגמא בשיחות 219, 491, 788, 1487. גם שליחת הפקסים למת"ש, המסומנים ב-X, מתועדת בשיחות 4237, 4193, 4760, 4780, 4904. כן מתועדות שיחות בעניין העברת הכספים (ראו למשל: 7239, 8259, 8374, 8387, 8520). הנה כי כן, כלל השיחות המתועדות בהאזנות הסתר בין עפיף לנאשם מאמתות את גרסתו המוקדמת, במסגרת הודאתו בכתב האישום שהוגש נגדו ובמסגרת חקירתו במשטרה, כי עפיף והנאשם קשרו קשר להוציא היתרי העסקה.

שנית, המסמכים של העובדים הפלשתינאים שנתפסו ברשותו של עפיף בביתו, הכתובים בכתב ידו, ומתעדים, בין היתר, את שמות האנשים להם הנאשם הוציא היתרי העסקה חיים ומבוטלים ואת סכומי הכסף ששולמו לנאשם והועברו באמצעות עפיף (ת/ 20 מסמכים א.ל. 1 15/2 – א.ל. 1-א.ל.7 - ע' 10 שורות 280-331) מהווים ראיה אובייקטיבית ותיעוד ממשי לסחר בהיתרים על ידי הנאשם. המסמכים אף תואמים (לאחר הצלבה) להאזנות הסתר ולראיות התביעה בעניין ההיתרים שהוצאו ע"י הנאשם בין השנים 2007 – 2010 (ת/ 321 ו - ת/ 125 ות/ 126). לשם הדוגמא, העובד חאלד עבדאללה, ת"ז 850901109, מתועד על ידי עפיף ברשימה כי לקח ממנו כסף והעביר לנאשם, ואכן חאלד קיבל אישור ראשון ב- 16.11.09, אשר בוטל ב – 25.11.09.

די בשתי תוספות משמעותיות אלה, כדי לאמת את הגרסה המוקדמת של עפיף, ולקבוע שהוכח בחומר הראיות, מעל ומעבר לספק סביר שהנאשם, בניגוד לגרסתו, קשר קשר עם עפיף כמתווך במטרה לסחור בהיתרי העסקה במרמה.

  1. המתווך עימאד אחדוש - עימאד הורשע על פי הודאתו בכתב האישום המתוקן, במסגרת הסדר טיעון, בעבירות של קשירת קשר לביצוע פשע, סיוע לתיווך לשוחד, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, סיוע למתן ידיעה כוזבת וסיוע לכניסה ושהייה בישראל שלא כדין. דינו נגזר בבית משפט השלום באשקלון ביום 27.7.11 (ת/271). יצוין כי עדותו של עימאד בפני קדמה להרשעתו בדין. מהודאתו של עימאד בפני בית המשפט השלום עולה במפורש שבין השנים 2007-2010 סחר הנאשם בעשרות היתרי העסקה בתיווכו של עימאד. עימאד למעשה הודה שהנאשם נהג לבטל את ההיתרים תוך מספר ימים לאחר הנפקתם, וכן הודה בתעריף שגבה הנאשם – סך של 2,500 ש"ח להיתר מבוטל, וכן סך של 1,100 ש"ח נוספים להיתר "חי" המחודש מידי חודש. כתב האישום המתוקן בעניינו כלל רשימה ובה 77 היתרים, אשר בהוצאתם באמצעות הנאשם הודה עימאד.
  2. עימאד העיד בבית המשפט ביום 23.5.11 וביום 5.6.11. עד אשר שוחח העד עם סנגורו, עורך הדין מוטי יוסף, סרב הוא באופן מוחלט להשיב לשאלות (פרוטוקול, ע' 497-507). לאחר ששוחח עם סנגורו, הכחיש עימאד דברים שמסר בחקירותיו, תוך הרחקת עצמו והנאשם מהפרשה. אי לכך, הוכרז עימאד כעד עוין (פרוטוקול, ע' 545), והוגשו כל ההודעות שמסר במשטרה, וכן תיעוד האזנות הסתר המשקף שיחות שניהל הנאשם עם עימאד במסגרת הפרשה (ת/32- ת/44; ת/124).
  3. גרסתו של עימאד בבית המשפט לוקה בסתירות מהותיות ביחס לאמרתו במשטרה. כך, טען עימאד לראשונה על דוכן העדים כי הדברים שמסר בחקירתו במשטרה נגבו ממנו לאחר שאוים, כאשר הוא אינו דובר עברית טוב ואינו מבין על מה נחקר. לגופה של הפרשה, עימאד התחמק מלענות תשובות ענייניות לשאלות שנשאל. בנוסף, טען לראשונה בעדותו כי סייליס היה שותף של הנאשם בהוצאת אישורי עבודה לפלשתינאים בכסף (פרוטוקול, עמ' 518), בעוד שבחקירתו לא טען העד אותה טענה לגבי סייליס ולא ייחס לו שותפות בסחר. עוד טען לראשונה, לאחר שעומת עם שיחה 1431 המתעדת את עימאד מבקש מהנאשם "הנחה", שסייליס שלח אותו לנאשם (פרוטוקול, ע' 547-553).
  4. מצאתי כי בנסיבות העניין יש להעדיף את גרסת עימאד במסגרת חקירותיו, התואמת את הודאתו בכתב האישום המתוקן שיוחס לו, על פני עדותו העוינת בבית המשפט. טענתו של עימאד כי הפליל את הנאשם בתמורה לטובות הנאה שהבטיחו לו החוקרים (פרוטוקול, ע' 510) אינה מתיישבת עם הראיות המעידות על כך שעימאד הוא זה שפנה למשטרה בבקשה להיות עד מדינה, תוך שהיה מוכן לספר כל הידוע לו על שיטת העבודה של הנאשם בתמורה לתקופת מאסר קצרה (ראו עדותם של משה אביטל, ע"ת 87; יורם סלקמן, ע"ת 22; אליעזר צמח, ע"ת 91; וכן ת/33 ו-ת/89). אשר לטענתו כי לא הבין את שפת החקירה, בחקירותיו הראשונות במשטרה נכח מתורגמן (ת/33, ת/34). טענתו של עימאד, כי החוקר באסל גבה ממנו הודאות באיומים ובאלימות (פרוטוקול, ע' 510), אינה מתיישבת עם העובדה שבאסל כלל לא חקר את עימאד, כי אם רק תרגם את אחת ההודעות ואת המסמכים שנתפסו בביתו של עימאד בעת מעצרו (ת/ 35 א+ ב). אשר לסתירות בעדותו, התרשמתי כי העד התחמק מלענות תשובות ענייניות, אף לא לשאלות פשוטות שנשאל (ראו למשל פרוטוקול, ע' 552-554), וכן לא נתן הסבר מספק לסתירות בין אמרות החוץ שלו, במשטרה או בהאזנות הסתר, לבין האמור בעדותו. למשל, כשנשאל מדוע במשטרה לא מסר, כפי שטען בעדותו, כי ששון סייליס היה אף הוא שותף להוצאת ההיתרים, ענה, באופן שאינו מהימן, כי חוקרי המשטרה אמרו לו שאינם רוצים לשמוע על ששון, רק על הנאשם (פרוטוקול, ע' 558, ש' 8-13). די באמור כדי לקבוע שהגרסה של עימאד בחקירותיו במשטרה, העולה בקנה אחד עם הודאתו בבית המשפט במשפטו שלו, עדיפה על הגרסה שמסר במסגרת עדותו בפני.
  5. מהודאתו של עימאד בכתב האישום המתוקן שיוחס לו, ומהודעותיו במשטרה, עולה תמונה ברורה של קשירת הקשר של הנאשם עם עימאד, היקף הסחר בהיתרים שניהל הנאשם והכספים שגבה בעבור ההיתרים שניפק במרמה. באמרותיו של עימאד במשטרה הוא הפליל בעיקר את הנאשם, תוך שהוא מרחיק עצמו מן המעשים. הוא אישר כי מכיר את הנאשם, כראש עזריקם אשר עושה אישורים של עבודה לעובדים פלשתינאים (ת/ 34, ע' 3 שו' 65), ולטענתו כך גם היה ידוע בקרב הפלשתינאים ברש"פ באומרו: "טלפון של סמי יש בכל בית בכפר שלי" (ת/ 34 ע' 4 שו' 99). עימאד מסר כי לנאשם היה קשר ישיר עם לינדה ומרים, ובשל כך מי שהיה מזמין היתר העסקה דרכו היה מקבל את ההיתר במהירות רבה. עוד טען כי בעבר שילמו העובדים לנאשם בעבור היתר מבוטל לפחות סכום של 2000 ש"ח, ומסר פרטים על מספר אנשים שהוציאו דרך הנאשם אישורים תמורת תשלום (ת/ 34 עמ' 4 שורה 78).
  6. בדומה למתווך עפיף, הראיות המרכזיות המהוות 'דבר לחיזוק', מאמתות את גרסתו של עימאד, ומוכיחות את טענת המאשימה כי הנאשם קשר קשר עימו להוצאת היתרים, הן שיחות האזנות הסתר והמסמכים שנמצאו בביתו של מתווך זה. כך למשל שיחה 1431, בה נשמעים עימאד והנאשם משוחחים ביניהם על כך שעימאד מבקש מהנאשם לתת לו הנחה בתעריף של 3,000 ש"ח שהוא דורש להיתר כוזב מבוטל, תוך שמפנה לעובדה כי בעבר התעריף שגבה הנאשם היה 2000 ש"ח וכי לעובדים אין כל כך הרבה כסף לשלם כפי שהנאשם מבקש. השניים מסכמים על סכום שנע בין 2000- 2400, כאשר הנאשם מבקש מעימאד לא לספר לעפיף על ההנחה שנתן לו, כדי שיוכל להמשיך ולדרוש מעפיף את הסכומים הללו (ראו גם שיחות 1782, 4931, 11587). ראיה מאמתת משמעותית נוספת הינה שלל המסמכים שנתפסו בביתו של עימאד, לרבות מחברת ותלושי שכר של עובדים רבים, המלמדים, בין היתר, על היקף הקשר שקשר עימאד עם הנאשם להוצאת היתרי העסקה. יצוין כי קיימת התאמה בין המסמכים שנתפסו אצל עימאד לבין ההיתרים שהונפקו לבקשת הנאשם. כך למשל, נתפס צילום ת.ז וכרטיס מגנטי של עובד בשם לואי געפרה (סומן ז.ר.2), ולעובד זה הוצאו 4 היתרי העסקה מבוטלים על שם סייליס במהלך התקופה הרלוונטית לכתב האישום. הנה כי כן, המאשימה הוכיחה אף ביחס למתווך עימאד, כי הנאשם קשר עימו קשר להוציא היתרי העסקה בניגוד לחוק ולנהלים.
  7. המתווך סאמר קבהא - קבהא הינו מתווך נוסף שהורשע על פי הודאתו בכתב האישום המתוקן, שהתקבלה במסגרת הסדר טיעון, בעבירות של קשירת קשר לביצוע פשע, סיוע לתיווך לשוחד, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, סיוע למתן ידיעה כוזבת וסיוע לכניסה ולשהייה בישראל שלא כדין. דינו נגזר בבית משפט השלום באשקלון ביום 5.9.10 (ת/14). במסגרת הרשעתו בדין, הודה קבהא כי רכש מהנאשם 6 היתרי העסקה.
  8. בימים 26.1.11, 27.2.11, ו-27.3.11 העיד קבהא בבית המשפט. על דוכן העדים, הכחיש קבהא כל היכרות עם הנאשם, וטען כי כלל אינו מזהה אותו באולם. הוא טען שאינו זוכר כי מסר בחקירתו שהוא מכיר את הנאשם (פרוטוקול, ע' 210-220, ע' 312-329). העד גילה זיכרון סלקטיבי, בכך שזכר פרטים רק בענייניו האישיים תוך שסיפר על מצבו העגום. נוכח השוני המהותי בין עדותו לבין גרסתו שנמסרה בחקירה, הוכרז העד עד עוין (פרוטוקול, ע' 191), והתקבלו כל הודעותיו במשטרה, כמו גם הרשעתו בדין.
  9. בנסיבות העניין יש לבכר את אמרות החוץ של קבהא על פני עדותו בבית המשפט. הכחשתו הגורפת של קבהא אודות היכרות עם הנאשם, וחזרתו על הטענה כי אינו זוכר דבר, מעידים על חוסר מהימנות גרסתו המאוחרת. העד עצמו תלה את חוסר שיתוף הפעולה שלו, בכך שכל מה שמעניין אותו בשלב זה הוא משפחתו (פרוטוקול, ע' 342).

  1. אשר לאמרת החוץ של קבהא, למן תחילת חקירתו הוא הפליל את עצמו ואת הנאשם, כשמסר שהנאשם הציע לו לנפק לעצמו ולבני משפחתו היתר עבודה לחקלאות תמורת 2,500 ש"ח, וציין כי תפקידו של הנאשם הוא להוציא אישורים (ת/15 א ע' 1-2). קבהא אישר, כי הנאשם ניפק 4 אישורי עבודה לעובדים עבורו, ובתמורה הוא שילם לנאשם 2,500 ש"ח על כל היתר מבוטל (ת/15א' ע' 3, שו' 1; ת/15ד' ע' 2 שו' 23-24). גם קבהא פרט את שיטת העבודה של הנאשם, לפיה מסר לנאשם מספרי תעודות זהות, הנאשם היה בודק "בלשכה" אם העובדים שנתן אינם מנועים מלקבל היתר, לאחר מכן קבהא היה מעביר במקום עבודתו (סופר בקריית מלאכי) כסף במזומן לנאשם ומסמכים נדרשים, ולאחר מספר ימים האישור היה מתקבל (ת/15א' ע' 3, ש' 8 – 9; ת/15ד' ש' 16 – 24).
  2. כמו ביחס למתווכים האחרים, גם ביחס לאמרת החוץ של קבהא, מהוות השיחות שהוקלטו בהאזנות הסתר תוספת ראייתית מאמתת. הנאשם נשמע משוחח עם קבהא 71 פעמים בתקופה של כחודשיים. השיחות מבססות את ההכרות הטובה בין השניים, למשל בשיחה 7588 הנאשם נשמע מזמין את קבהא לבר-מצווה של בנו, ובשיחה 1230 הנאשם מזמין את קבהא לביקור בביתו. בשיחות נוספות מדברים השניים בנושא הזמנת עובדים (7051, 7195, 7206, 7216, 8197, 8492, 8509, 8686), כאשר משיחה 8509 עולה כי הנאשם מנפק היתרים בזמן קצר ביותר לעומת הנפקתם בדרך רגילה. השיחות הללו, מאמתות את אמרת החוץ של קבהא, ומוכיחות את הקשר שקשרו השניים להוציא היתרי העסקה במרמה ממדינת ישראל בניגוד לדין.
  3. המתווך עבד אל כרים דבאבסה - דבאבסה הודה והורשע אף הוא בכתב אישום מתוקן על פי הסדר טיעון, בעבירות של קשירת קשר לביצוע פשע, סיוע לתיווך לשוחד, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, סיוע למתן ידיעה כוזבת וסיוע לכניסה ושהייה בישראל שלא כדין. דינו נגזר בבית משפט השלום באשקלון ביום 6.10.10 (ת/12א' – ב').

מהודאתו של דבאבסה בפני בית משפט השלום באשקלון עולה במפורש שבין השנים 2007-2010 סחר הנאשם בהיתרי העסקה בתיווכו של דבאבסה. דבאבסה הודה, כי רכש מהנאשם, באמצעות מוחמד אלעמלה, 11 היתרי העסקה כוזבים ומבוטלים (כמפורט בטבלה המצורפת לכתב האישום המתוקן) תמורת 4,500 ש"ח לכל היתר מבוטל, ובסך הכל העביר דבאבסה לנאשם 45,000 ש"ח בצומת קסטינה תמורת אותם היתרים (אישום ראשון). בנוסף, הודה דבאבסה, כי ניסה לרכוש מהנאשם 10 היתרים כוזבים נוספים תמורת 45,000 ש"ח, כאשר 42,000 ש"ח מתוכם שילם לנאשם בגוש עציון, ואת היתרה בסך של 3,000 ש"ח שלשל לכיסו - 300 ש"ח עבור כל היתר (אישום שני). הכסף שולם, ואולם הפרשה נחשפה לפני שההיתרים הונפקו ונמסרו לדבאבסה.

  1. דבאבסה העיד בבית המשפט ביום 11.11.10. הרשעתו, וכן כלל הודעותיו במשטרה, עימות עם הנאשם, דיסקים ותמלול שיחות רבות עם הנאשם ומסמכים רלוונטיים (ת/8 – ת/13) הוגשו כחלק מחומר הראיות. בשונה משלושת המתווכים שמסרו גרסה עוינת בעדותם, דבאבסה דבק בגרסתו ובהודאתו במסגרת עדותו בבית המשפט.
  2. דבאבסה הסביר בחקירתו כיצד עבד באופן חוקי אצל קבלן בניין מרעננה בשם אביב שמואל במשך 14 שנים (ת' 11; ת/8א' ע' 2 שו' 42, ע' 44). הוא פרט בהודעותיו על שיטת העבודה של הנאשם, בכך שסיפר כי הבין שלנאשם יש "קומבינה" והוא מוציא אישורים אותם היה מבטל. דבאבסה ידע, שלמעסיקים יש מכסה של עובדים שהם יכולים לקבל, והם לא יכולים לקבל היתרים מעבר למכסה המוקצית להם, ולכן הנאשם היה צריך לבטל את האישורים כדי להוציא אחרים, או שהייתה לו "קומבינה" שמאפשרת לו להוציא אישורים בלי קשר למכסה. הוא גם אמר ששמע על אנשים שהגיעו למחסומים, ואז אמרו להם שהאישור שלהם מבוטל, ולקחו אותם לחקירה על זה שהאישור שלהם מזויף (ת/8א', ע' 3, ש' 67 – 74).
  3. בעדותו בבית המשפט חזר דבאבסה על גרסתו במשטרה, לפיה הכיר את הנאשם דרך מחמד אלעמלה והעביר באמצעותו כספים במזומן לנאשם, על מנת שהנאשם יוציא לפלשתינאים היתרי העסקה כוזבים. דבאבסה חזר בבית המשפט גם על העובדה שהנאשם ניפק בעבורו 11 היתרים ל- 9 עובדים וגם על עניין התמורה שהעביר לנאשם (פרוטוקול, ע' 47 ש' 28-29, ע' 49 ש' 16, ע' 62 שו' 8-9). כמו כן, דבאבסה אישר בבית המשפט את המסמכים שהוצגו לו בחקירתו במשטרה. המדובר בטופס בקשה להזמנת רישיונות לעובדי שטחים מלווה בהעתקי תעודות זהות, אותו הגיש הנאשם על שם סייליס. דבאבסה אישר כי הוא היה איש הקשר לעניין הזמנה זו, וגם הסביר כיתוב בערבית על מקצת המסמכים בכתב ידו של הנאשם (פרוטוקול, ע' 65 ש' 18-32) – "יימסר לעאבד דבאבסה" – כלומר, הנאשם יעביר את ההיתרים לדבאבסה, אשר יעביר אותם לעובדים.
  4. במסגרת האזנות הסתר תועדו 47 שיחות בין הנאשם לבין דבאבסה. דבאבסה אישר כי זה הוא שנשמע מדבר עם הנאשם לגבי הוצאת היתרים בתשלום לעובדים, מתי יוכל להגיע לקחת, האם ההיתרים אצלו ועוד. למשל, בשיחה 139 נשמע מבקש מהנאשם להוציא 20 – 30 היתרים למישהו ממג'דל שמס והנאשם אומר שאי אפשר, כי "הוא לא ישלם מראש". משיחה זו ניתן ללמוד הן על ניסיון תיווך של דבאבסה בין הנאשם לעובדים נוספים, והן על כך שהנאשם לא הוציא היתרים מבלי לגבות תשלום עבורם מראש. נושא התשלום מראש עולה גם בשיחה 208. בשיחה 1918 דורש הנאשם 3,000 ש"ח על כל היתר מבוטל. בשיחה 2591 מבקש דבאבסה להעביר לנאשם 3,000 ש"ח עבור היתר אחד. עוד עולה מהשיחות כי דבאבסה מכיר את לינדה, כאשר הוא נשמע מבקש מהנאשם לבדוק איתה פרטים ומידע שאינו יכול לקבל ממנה בעצמו לגבי היתרים (למשל: שיחות 11,054, 11066, 11233, 11,576, 11,750, 11801, 11,806, 11,809, 11,350).
  5. בחקירתו הנגדית חזר דבאבסה על גרסתו כי העביר כספים לנאשם; חזר על כך שסיפק לנאשם מספרי תעודות זהות של עובדים; וכן קיבל ממנו היתרים במקומות שונים לרבות בביתו של הנאשם וברכבו. דבאבסה שב ופרט, שחלק מההיתרים הוזמנו דרך מוחמד אלעמלה עד אשר הוא קשר את הקשרים בעצמו עם הנאשם, וביצע את ההזמנות ישירות דרכו. ניסיון ההגנה לקעקע את מהימנותו של דבאבסה לא צלח. זה נשאר עקבי וקוהרנטי בגרסתו, באופן המעיד על מהימנותו. העובדה שבחקירתו הנגדית הפליל עצמו מעבר להרשעתו (ת/12), בכך שמסר על מקרים נוספים בהם סחר עם הנאשם בהיתרי העסקה (פרוטוקול, ע' 148 – 149), מחזקת אף היא את מהימנותו. גם העד מטעם ההגנה, מוחמד אלעמלה, לא הצליח לכרסם במהימנותו של דבאבסה, ובפרט שאישר בחקירתו הנגדית, לאחר שהושמעו לו שיחות האזנות הסתר, כי אכן רכש מהנאשם, תמורת תשלום, היתרי העסקה בתקופה הרלוונטית לכתב האישום (פרוטוקול, ע' 2823). נוכח כל האמור, הנני קובעת כי הוכח מעל ומעבר לספק סביר, גם ביחס למתווך דבאבסה, כי הנאשם קשר עימו קשר להוצאת היתרי העסקה, תוך הגשת בקשות כוזבות במרמה.
  6. דוגמא נוספת לקשירת קשר שביצע הנאשם להוציא היתרי העסקה ניתן לאתר בעסקת הביום שבוצעה בפרשה. בעסקה זו מתועדת התקשרות ישירה של הנאשם, שלא באמצעות מתווך פלשתינאי, עם עובד בשם עומר הדאר, ובמסגרתה קשר הנאשם קשר להוציא שני היתרי העסקה מבוטלים במרמה ממדינת ישראל. עסקת הביום אפוא הינה הוכחה נוספת להתקשרות הנאשם עם פלשתינאים לביצוע המטרה הפסולה של הוצאת היתרי העסקה במרמה. אף בשיחות האזנות הסתר מתועדות שיחות רבות של פלשתינאים, אשר פונים לנאשם בבקשה להזמין דרכו היתרי העסקה באופן לא חוקי, תוך עקיפת החוק והנהלים (ראו למשל: שיחה 116; שיחה 1231). הנאשם נשמע משתף פעולה עם הפלשתינאי מזמין ההיתר, מסביר על סוגי ההיתרים שניתן להוציא, ובחלק מהשיחות אף מסתיימת השיחה בהעברת מספרי ת"ז לנאשם, לשם בדיקתם של העובדים הפוטנציאלים מבקשי ההיתר. שיחות אלה מהוות ראיה נוספת לקשר הפלילי שקשר הנאשם עם הפלשתינאים למטרת סחר בלתי חוקי בהיתרי העסקה.
  7. כזכור, טענתו החילופית של הנאשם הייתה כי אף אם יימצא שהוא קשר קשר לסחור בהיתרי העסקה, לא מתקיים הרכיב השני בעבירת קשירת הקשר, שכן, לשיטתו, מטרת הקשר הייתה כשרה - דאגה לפרנסתם של העובדים הפלשתינאים. טענה זו טען הנאשם אף בעדותו. כנשאל מה היו מניעיו, מסר כי ביקש לעזור לפלשתינאים לצאת לעבוד, ליצור שקט עם השכנים ועוד (פרוטוקול, ע' 2664). טענה זו יש לדחות מכל וכל, כלעג לרש היא. הטענה מתעלמת מהעובדה היסודית, לפיה הנאשם אינו סמכות על בתחום הוצאת ההיתרים, ואינו קובע את מדיניות הנפקתם. הוכח בחומר הראיות שמעשיו של הנאשם לא נבעו ממניעים אלטרואיסטיים או פוליטיים, כי אם ממניעים כלכליים גרידא. לפיכך, סבורה אני כי מדובר בטענה מיתממת, המתעלמת מכל נדבכי המרמה שנפלו במעשיו של הנאשם, כפי שעמדתי עליהם לעיל באריכות.
  8. אשר למספר עבירות קשירת הקשר בהן יש להרשיע את הנאשם, המאשימה ביקשה להרשיע את הנאשם במספר עבירות כמספר היתרי העסקה שהוצאו על ידו למטרות סחר, שכפי שקבעתי לעיל, עומד על 1341 היתרים. יצוין, כי על פי ההלכה, אין קושי בהרשעת הנאשם בעבירות קשירת הקשר המיוחסות לו, חרף אי-העדת כלל הפלשתינאים עימם קשר הוא קשר, ובלבד שמכלול הראיות הנסיבתיות מעיד על קשירת קשר כאמור. שכן, נקבע כי "קשר פלילי אינו נעשה בדרך כלל בפרהסיה ובנוכחות עדים. במקרים שלא ניתן ללמוד על קיומו מפיו של מי מהקושרים, הראיות שניתן להעזר בהן להוכחתו הן ראיות נסבתיות. כמו הוכחת כל עבירה על יסוד ראיות נסבתיות, כך גם לגבי היות נאשם צד לקשר, יכולה המסקנה הסופית להתקבל על יסוד צרופן של כמה ראיות נסבתיות, אפילו שכל אחת מהן לבדה אין בה לשכנע בכוון אשמתו" (ע"פ 160/89 ד'גאן נ' מדינת ישראל, פ"ד מה(4) 793, 797 (1991)).

בענייננו, מצאתי כי עומדות די ראיות נסיבתיות, ובראשן הודאת הנאשם בעצם קיומה של שיטת הפעולה, ועדויות ארבעת המתווכים הפלשתינאים, כדי ללמדנו שהנאשם קשר קשר עם מתווכים פלשתינאים, או עם עובדים פלשתינאים באופן ישיר, במטרה להוציא לפועל את מטרתו לקבל במרמה היתרי העסקה ממדינת ישראל למטרת בצע כסף.

ואולם, כפי שקבעתי לגבי עבירות המרמה, הן ביחס לעבירות קשירת הקשר, שוכנעתי כי הרשעת הנאשם ב- 1341 עבירות של קשירת קשר, כמספר ההיתרים שהנפיק למטרות סחר, תהא הרשעה מלאכותית. הנאשם התקשר בחוזים עם המתווכים הפלשתינאים ועם העובדים ישירות, במטרה להנפיק להם היתרי העסקה במרמה. אפשר שחוזה התקשרות אחד כלל הסכמה להוציא כמה היתרי העסקה למספר עובדים, ואפשר שחלק מהחוזים היו "חוזים אישיים", להוצאת היתר העסקה אחד לעובד ספציפי (על ההסתכלות על עבירת קשירת הקשר ככריתת חוזה ראו: ע"פ 11068/08 מדינת ישראל נ' סנקר, בפס' 21 (לא פורסם, 12.7.10)). ואולם, ההתקשרויות האמורות עם הפלשתינאים היו במסגרת תוכנית עבריינית אחת בה נקט הנאשם, כאשר כל התקשרות עם מתווך או עובד, מהווה פריט אחד ברצף עברייני מתמשך שמטרתו המשך סחר בהיתרים, לפי הקונסטרוקציה המשפטית של עבירת רבת פריטים.

נוכח האמור, הנני מרשיעה את הנאשם בעבירה רבת פריטים של קשירת קשר בנסיבות מחמירות, לפי סעיף 499(א) לחוק העונשין, ביחס לקשרים שקשר הוא עם הפלשתינאים להוצאת היתרי העסקה במרמה ממדינת ישראל.

עבירות הזיוף

  1. במקרה דנן, טוענת המאשימה כי יש להרשיע את הנאשם ב-1389 עבירות זיוף בנסיבות מחמירות ושימוש במסמך מזויף, בגין זיופו את כל הבקשות להיתרים והביטולים שהוגשו על ידו. על פי הטענה, הזיוף בא לידי ביטוי בכך שהנאשם הכין את הבקשות להיתרים וחתם עליהם, כאשר הם נחזים להיות של בוסתן הדרום ושל סייליס, וזאת ללא אישורם, ולפחות בניגוד לאמון שניתן בו. לגבי היסוד הנפשי, טוענת המאשימה, כי מעשיו של הנאשם כוונו לשם קבלת ההיתרים, והזיוף אינו אלא רכיב נוסף ברכיבי המרמה כלפי מדינת ישראל. הנאשם השתמש בבקשות שזייף בכך שהגיש אותם למת"ש, מתוך ידיעה שהן מזויפות ובמטרה לקבל ההיתרים. לפיכך, לעמדת המאשימה, יש להרשיע את הנאשם גם בעבירות של שימוש במסמך מזויף.

מנגד, גורס הנאשם כי משניתנה לו הרשאה לפעול בשם המעסיקים סייליס ובוסתן הדרום, ובפרט עת קיבל לידיו מנתי סעידי מסמכים ריקים חתומים בחתימתו ובחותמת החברה, והמחאות פתוחות הנושאות את חתימת החברה, הרי שלא ביצע הוא כל עבירת זיוף. הוא מוסיף כי אף המאשימה נקטה בלשון ספקנית ביחס לעבירות אלה, בציינה בסיכומים כי המסמכים נחתמו "...לפחות בניגוד לאמון שניתן בו", ומשכך היא עצמה עוררה ספק באשר להוכחת יסודות עבירות הזיוף.

  1. "מעשה של זיוף", מוגדר בסעיף 414 לחוק העונשין כאחד משלוש:

"עשיית מסמך הנחזה להיות את אשר אינו ועשוי להטעות;

שינוי מסמך – בכוונה לרמות; או ללא סמכות כדין ובאופן הנחזה כאילו נעשה השינוי בסמכות כדין;

חתימת מסמך בשם פלוני ללא סמכות כדין, או בשם מדומה, באופן העשוי להיחזות כאילו נחתם המסמך בידי פלוני".

כל אחת מהחלופות הללו יכולה לשמש בסיס להרשעה בעבירות של זיוף (יעקב קדמי על הדין בפלילים חלק שני, 891 (תשס"ו-2005)), כאשר ההלכה הפסוקה קובעת כי על מנת שמסמך מסוים ייחשב כמסמך ה"נחזה להיות את אשר אינו" אין די בכך שתוכן המסמך כוזב, אלא יש להראות כי הוא אומר שקר על עצמו, במובן זה שהוא מציג עצמו כמסמך "אחר" ממה שהוא באמת (ראו: ע"פ 9/78 צורף נ' מדינת ישראל פ"ד לד(1) 74, 80 (1979); ע"פ 310/85 זוסיה נ' מדינת ישראל פ"ד לט(3) 673, 678-677 (1985); יעקב קדמי על הדין בפלילים חלק שני, 894 (תשס"ו-2005)).

  1. סעיף 418 לחוק העונשין, המיוחס לנאשם, קובע כי:

"המזייף מסמך, דינו - מאסר שנה; זייף מסמך בכוונה לקבל באמצעותו דבר, דינו – מאסר שלוש שנים; ואם נעברה העבירה בנסיבות מחמירות, דינו – מאסר חמש שנים. "

עבירת הזיוף שבסעיף 418 לחוק העונשין, אם כן, היא עבירת הזיוף הכללית, המציגה שלוש חלופות בהיבט חומרת מעשה הזיוף:

ברישא – עבירה של זיוף "סתם", חלופת הזיוף הבסיסית.

באמצע – עבירה של זיוף בכוונה לקבל דבר, המורכבת מהחלופה הבסיסית בתוספת מחמירה, כאשר הכוונה "לקבל דבר" באמצעות הזיוף, הינה עבירה התנהגותית של כוונה. משמעות הדרישה היא עשיית מעשה הזיוף "במטרה" לקבל "דבר" באמצעותו. "הכוונה" או "המטרה" נמנית על רכיבי היסוד הנפשי של העבירה, ואין זה משנה לאיזו חלופה מחלופות הגדרת "הזיוף".

בסיפא – עבירה של זיוף "בנסיבות מחמירות", המוסיפה חומרה לחלופת האמצע, אשר יישומה משמש אך להחמרת העונש הצפוי למורשע על פיה (שם, בעמ' 910-912). הנסיבות המחמירות בעבירת הזיוף זהות לנסיבות המחמירות בעבירה של קבלת דבר במרמה. כך למשל, זיוף שנעשה בשיטה מתוחכמת ובמימדים גדולים, תפקידו של המזייף, מעמדו ואופיו של המקום בו בוצע הזיוף, העובדה כי המעשה בוצע במשך תקופה ארוכה כשמספר אנשים חברו יחד – כל אלה ועוד יכולים להוות נסיבות מחמירות בעבירת הזיוף (ראו: ע"פ 35/77 בור נ' מדינת ישראל, פ"ד לא(2) 785 (1977)).

  1. סעיף 420 לחוק העונשין, המיוחס אף הוא לנאשם, קובע כי :

"המגיש או מנפק מסמך מזוייף או משתמש בו בדרך אחרת,

בידעו שהוא מזוייף, דינו כדין מזייף המסמך."

היסוד העובדתי בעבירה דנן הינו עשיית שימוש (הנפקה, הגשה, או שימוש בדרך אחרת) במסמך מזויף. היסוד הנפשי הינו ידיעה ממשית בדבר היותו של המסמך מזויף, כלומר יסוד נפשי של מחשבה פלילית (יעקב קדמי על הדין הפלילים חלק שני, עמ' 915-916 (תשס"ו-2005)).

  1. כפי שעלה מן הראיות, והנאשם אף הודה בכך (פרוטוקול, ע' 2497-2504, ע' 2514-2517), כלל המסמכים שהוגשו במהלך השנים 2007-2010 בתיקי המעסיקים סייליס ובוסתן הדרום, הן במת"ש והן במת"ק, נערכו, נחתמו והוגשו על ידי הנאשם, באופן שהם נחזים להיות ערוכים וחתומים ע"י המעסיקים המקוריים. המדובר בעריכה, חתימה והגשה למת"ש של פורמטים קבועים להזמנת היתרי העסקה לעובדי שטחים ולביטול היתרי העסקתם, שמענם, כאמור, מת"ש אשקלון, והם חתומים על ידי המעסיק מגיש הבקשה (להלן: "טופס סטנדרטי"). הנאשם אף הודה בשימוש בחתימתה של מרים במסגרת הגשת הבקשות לשחלוף ההיתרים למת"ק. מצאתי כי ביחס למעסיק בוסתן הדרום, וביחס למרים, הוכח מעל לכל ספק סביר כי השימוש בשמם למטרת קבלת ההיתרים לצורך סחר בהם בוצע ללא כל הסכמה או הרשאה. לפיכך, יש להרשיע את הנאשם בעבירות של זיוף מסמך ושימוש במסמך מזויף ביחס לשני גורמים אלה. ואולם, ביחס למעסיק סייליס, מצאתי כי בשל גרסתו כי ידע אודות מעשיו של הנאשם והשימוש שהוא עושה בשמו למטרת הוצאת ההיתרים, לא הוכחו עבירות הזיוף.

אנמק עמדתי.

  1. אשר למעסיק בוסתן, יוחס לנאשם כי זייף מסמכים באחד משלושה אופנים: האופן האחד הינו שכפול שערך הנאשם לטופס סטנדרטי ריק שנחתם על ידי נתי סעידי וניתן לנאשם על מנת שיטפל בענייני העובדים הפלשתינאים שהעסיקה חברת בוסתן הדרום. על גבי המסמכים המשוכפלים, מילא הנאשם את פרטי העובדים שביקש להזמין להם היתרי העסקה למטרות סחר, והגישם למת"ש. האופן השני בו פעל, על פי הנטען, הנאשם, הינו גזירת החתימה המקורית של בוסתן הדרום מטופס סטנדרטי שקיבל מנתי סעידי, הדבקת החתימה הגזורה על טופס סטנדרטי שהכין הנאשם מראש, ושכפול הדפים מספר רב של פעמים. דרך הזיוף השלישית מייחסת לנאשם עריכת טופסי הזמנה סטנדרטיים וחתימתם, תוך שימוש בחותמת מזויפת של בוסתן הדרום.

הנאשם הודה בחקירתו הנגדית כי פעל כמיוחס לו בשכפול הטפסים הסטנדרטיים והגשתם בשם בוסתן הדרום, אם כי, כאמור, טען כי פעל על פי הרשאה מנתי סעידי.

כך מסר הנאשם בעמ' 2496 לפרוטוקול: "...נתי סעידי נתן לי בפירוש ויש הוכחה ואני לא אם הוא הכחיש או לא הכחיש את זה, נתן דף ריק, דף מלא ביום הראשון עם עשרים ומשהו עובדים, ואחר כך דפים ריקים וזה הוא נתן לי אדוני תצלם, אתה לא צריך לבוא בשביל כל פועל..." ומוסיף הנאשם: "לא כל אישור הוא בא וחותם. היה מצולם הנייר, אני מוסיף את השם, אם זה ביטול, אם זה הזמנה...".

נוכח הודאתו האמורה של הנאשם, ברי כי ניתן לקבוע שהנאשם פעל כמיוחס לו, במובן זה שנהג לשכפל את הטפסים הסטנדרטיים, בין אם מדובר היה בבקשה להזמנת עובדים פלשתינאים ובין אם מדובר היה בהודעה על הפסקת עבודה של עובדים, חתם עליהם והגישם למת"ש בשם חברת בוסתן הדרום.

אשר לשימוש בחותמת מזויפת, מצאתי את גרסתו של נתי, לפיה החותמת שנתפסה ברשות הנאשם איננה חותמת החברה המקורית, מהימנה, בהינתן שהחותמת המקורית מכילה את שם החברה ומספרה, בעוד שבחותמת שנתפסה אצל הנאשם מופיע שם המעסיק ומספר מעסיק (ת/196; פרוטוקול, ע' 1524-1526).

  1. הטענה העובדתית שבמחלוקת, אם כן, הינה האם נתי סעידי נתן לנאשם הרשאה לפעול כפי שפעל. טענה זו כבר נדונה והוכרעה על ידי בפרק שעניינו המרמה הכרוכה במעשיו של הנאשם. כפי שנדון, מצאתי כי גרסתו של סעידי, לפיה נתן הוא הרשאה לנאשם לפעול בשמו בכל הקשור לעובדים הפלשתינאים שעבדו אצלו בפועל, אך לא העלה בדעתו שהנאשם מועל באמונו ומשתמש בזכאותו להוצאת היתרים לפלשתינאים וסוחר בהם, מהימנה, וקבעתי כי יש לבכרה על פני גרסת הנאשם, לפיה קיבל הסמכה דה פקטו מנתי סעידי להוציא היתרים. נוכח האמור, הנני קובעת שהטפסים שהגיש הנאשם למת"ש "אמרו שקר על עצמם", ומשכך הרי שמדובר במעשי זיוף ושימוש במסמכים מזוייפים שביצע הנאשם, כחלק משיטת פעולתו הפלילית להוצאת היתרי העסקה.
  2. כאמור, זיוף נוסף המיוחס לנאשם בא בידי ביטוי בשימוש בחתימתה של מרים לצורך הגשת בקשות למת"ק לשחלוף היתרים. כפי שהוכח, על פי הנהלים, על מנת שניתן יהיה לשחלף היתרי העסקה לפלשתינאים, כלומר, לשנות את תנאי ההיתרים, היה על הנאשם לקבל טופס המלצה ממרים במת"ש אשקלון ולהגישו ללינדה במת"ק גוש עציון. לטענת המאשימה, במסגרת הזיוף דנן החזיק הנאשם במסמכים ריקים השייכים למת"ש אשקלון, שעניינם החלפת היתר העסקה במת"ק, כך שיכלול רישיון לשהייה בישראל בלילות או עבודה בכל שעות היממה. הזיוף בא לידי ביטוי בכך שבחלק מן המסמכים, הדביק הנאשם חתימה של מרים, הטביע את חותמתה, ושכפל את המסמכים מספר רב של פעמים. בחלק אחר של המסמכים, הטביע הנאשם את החותמת של מרים וחתם בעצמו. בעניין זה העידה מרים, כי כלל מסמכי השיחלוף שהוצגו לה, ונתפסו בביתו של הנאשם (ת/127 – ת/128א'), הינם מסמכים שמעולם לא מסרה לו, ולא ברור לה כיצד הגיעו לידי הנאשם, מאחר שהיא לא הוציאה אף פעם מסמכים ריקים ממת"ש אשקלון. מרים הוסיפה, כי היא לא מסרה לידי הנאשם חותמת שלה וכי החותמת אשר נתפסה ברשות הנאשם הנושאת את שמה (ת/123) איננה חותמת מקורית שלה, בעבודתה במת"ש אשקלון, וכי היא לא מסרה לידי הנאשם חותמת זו. מרים הסבירה כי בנקל ניתן להבחין במסמכים המזויפים, שכן בבקשות לשינוי משמרות אמור להיות רשום עובד אחד ולא שלושה, וכן כי במסמכים שיוצאים ממת"ש אין כיתוב בצדדים (פרוטוקול, ע' 1144, ע' 1152, ע' 1153). טענתו של הנאשם כי מרים היא שנתנה לו את החותמת (ת/123) לא נמצאה מהימנה עליי, נוכח העובדה שבמהלך חקירתו הנגדית, הודה הנאשם בזיוף החתימות של מרים, צילום המסמכים והגשתם למת"ק (פרוטוקול, ע' 2514-2517). מה גם שהחותמת המקורית נושאת את הכיתוב "מרים השאש, מנהלת מת"ש אשקלון, משרד התמ"ת", בעוד שהחותמת המזויפת שנתפסה ברשות הנאשם נושאת את הכיתוב "השאש מרים, ממונה".

טענת הנאשם כי הוא השתמש בשמה של מרים על פי הרשאה שקיבל ממנה, שניתנה לו בשל רצונה לחסוך את הטרחה שבשחלוף ההיתרים (פרוטוקול, ע' 2509, ש' 12-15), אף היא נמצאה בלתי מהימנה עליי. המדובר בטענה כבושה, שלא נטענה בחקירתו של הנאשם במשטרה, כאשר ההסבר שניתן לכבישתה, לפיו לא רצה הנאשם להפליל את מרים (פרוטוקול, ע' 2509, ש' 17-19), אינו מהימן. זאת, בפרט שכאשר העידה מרים, כלל לא נשאלה במסגרת חקירתה הנגדית על ידי סנגורו של הנאשם אודות טענתו האמורה. הסברו של הנאשם כי לא חקר את מרים בעניין משום שלא רצה להפלילה או להשפילה, אינו מהימן כלל ועיקר, שהרי, אילו הייתה גרסתו גרסת אמת, שיכולה הייתה להביא לזיכויו מעבירות הזיוף, הרי שחזקה על הנאשם שהיה עושה כל שביכולתו להוכיח את חפותו בעניין זה. מה גם שעדותה ניתנה לאחר שנגזר דינה ולא היה עוד חשש כי תופלל. נמצא, אפוא, כי גם ביחס לשימוש בחתימתה של מרים ביצע הנאשם עבירת זיוף ושימוש במסמך מזויף, בגין חתימה בשמה על טפסי שחלוף היתרים שערך.

  1. אשר למעסיק סייליס, יוחס לנאשם כי בחלק מן המקרים הדביק הנאשם גזיר חתימה מקורית של סייליס על המסמך שהכין מראש, ושכפלו מספר רב של פעמים. בחלק האחר של המקרים, חתם בשמו של סייליס על הטופס שהכין מראש, ושכפל אותו מספר רב של פעמים (ת/ 348). גם ביחס לשימוש בשמו של מעסיק זה, וחתימה בשמו על הבקשות, הודה הנאשם בעדותו, עת אמר כי: "אבל אמרתי מההתחלה שהוא נתן לי ריקים, גם לפני השאלות האלה, וצילמתי אותם כמו שהיא הראתה לי מסמך בטעות, וזה צולם, הוא חתום וצולם, ויכול להיות שאצל ששון אני חתמתי בשם של ששון כי זה כבר קרבה וזה לא היה צורך בכלל לצלם"... (פרוטוקול, ע' 498, ש' 15-18).

ביחס לשאלה האם סייליס נתן הרשאה לנאשם לפעול בשמו כפי שפעל, מצאתי, כאמור לעיל, את גרסתו של סייליס, לפיה ידע הוא באופן כללי על מעשיו של הנאשם, אך לא עצר אותו משום פחדו ממנו, כגרסה מהימנה. עוד קבעתי כי אין בידיעה של סייליס אודות המרמה שביצע הנאשם כלפי המדינה, או בשתיקתו נוכח מעשיו של הנאשם, כדי להכשיר את מעשה המרמה שביצע הנאשם, אשר כוון כאמור כלפי המדינה. עם זאת, ככל שעסקינן בעבירות זיוף שמו וחתימתו של סייליס, סבורה אני כי יש טעם בטענת הנאשם לפיה ניתנה לו מעין הרשאה לבצע את הפעולות בשמו של סייליס (ראו והשוו: ת"פ (ב"ש) 51/65 היועץ המשפטי לממשלה נ' יחזקאל פסמ מח 289 (1965)). אף שלא הייתה זו הסמכה מפורשת, וניתן לסווגה כהסמכה ברף הנמוך, הרי שעצם ידיעתו של סייליס אודות השימוש שעושה הנאשם בשמו, ושתיקתו לאורך השנים ביחס לפעילות זו של הנאשם, ומקימה ספק באשר לאפשרות הרשעתו של הנאשם בעבירות הזיוף לגבי השימוש בשמו של מעסיק זה.

  1. הנה כי כן, הוכח מעל ומעבר לספק סביר כי הנאשם ביצע עבירות זיוף ביחס לשימוש בשמם ובחתימתם של שניים: בוסתן הדרום, ומרים השאש, וזאת מבלי שניתנה לו הלכה למעשה הסמכה לפעול כפי שפעל. מעשיו, נכנסים בגדר החלופות הקבועות בחוק לעניין עבירת הזיוף. לפי סעיף 414(2) לחוק העונשין, הרי שהנאשם שינה את הטפסים הקבועים, בהוספת פרטים, ללא הרשאה וללא סמכות כדין, ובאופן הנחזה כאילו נעשה השינוי בסמכות כדין. זאת, מתוך כוונה לרמות, שכן בזכות הגשת הבקשות יכול היה הנאשם להוסיף ולסחור בהיתרי העסקה שנתקבלו במרמה. החלופה השנייה בגדרה נכנסים מעשיו של הנאשם, הינה זו הקבועה בסעיף 414(3) לחוק העונשין, שכן הנאשם חתם על הבקשות בשמם של בוסתן, ומרים, ללא סמכות כדין, באופן העשוי להיחזות כאילו נחתם המסמך בידי פלוני. לעניין הנסיבות המחמירות, מצאתי כי התקיימו גם ביחס לעבירות הזיוף, כפי שנדון בפסקאות 53-56 לעיל, והרי הכללים בעניין זה זהים. עוד מצאתי כי הוכח שהנאשם אף עשה שימוש במסמכים המזויפים שיצר, בעצם הגשתם לרשויות המדינה, ביודעו כי מדובר במסמכים מזויפים, ומשכך מתקיימים גם יסודות העבירה הקבועים בסעיף 420 לחוק העונשין.
  2. אשר למספר העבירות בהן יש להרשיע את הנאשם, מהטעמים שפורטו לעיל, סבורה אני כי הקונסטרוקציה של עבירה רבת פריטים תקפה גם לעבירות דנן של עשיית מסמך מזויף בנסיבות מחמירות ושימוש במסמך מזויף. הרשעה במספר עבירות זיוף כמספר היתרי ההעסקה שהוצאו, תהא מלאכותית, בהינתן שהזיוף ביחס לכל אחד מהגורמים בוצע כחלק מתוכנית עבריינית כוללת בה נקט הנאשם. הרשעה כאמור אף לא תשקף נכונה את כל מעשי הזיוף, בהינתן שהבקשות לשחלוף ההיתרים (אשר כאמור, היו אף הן מזויפות בחלקן) אינן נכללות בדו"חות מת"ש, שאינם מתעדים שחלוף היתרים (ראו עדותו של רפאל אלבו, ע"ת 39, מתכנת בחברת מל"מ שכר).
  3. עם זאת, מצאתי כי ביחס לעבירות הזיוף, יש להפריד בין שני הגורמים שאת שמם זייף הנאשם: בוסתן הדרום ומרים, ולקבוע כי ביחס לכל אחד מהם ביצע הנאשם עבירה רבת פריטים של עשיית מסמך מזויף בנסיבות מחמירות ושימוש במסמך מזויף. במילים אחרות, כי ביצע הנאשם שתי עבירות זיוף בנסיבות מחמירות ושימוש במסמך מזויף. עבירה אחת רבת פריטים בנסיבות בהן זייף מספר פעמים את חתימתו של בוסתן, ועבירה רבת פריטים שנייה בנסיבות בהן זייף את חתימתה של מרים. הסיבה להפרדה זו הינה השוני המהותי בין הפריטים שזויפו, הבא לידי ביטוי, בשם אותו זייף הנאשם באותו המסמך (מרים או בוסתן) ובמהות המסמך המזויף (ביחס לבוסתן היה זה זיוף של בקשות להוצאת או לביטול היתרים, בעוד שביחס למרים היה זה זיוף של בקשות לשחלוף היתרים).

הנה כי כן, הנני מרשיעה את הנאשם בשתי עבירות רבות פריטים של עשיית מסמך מזויף בנסיבות מחמירות, ובשתי עבירות רבות פריטים של שימוש במסמך מזויף, לפי סעיפים 418 סיפא ו-420 לחוק העונשין.

עבירות לפי חוק הכניסה לישראל

  1. המדינה טוענת כי הפלשתינאים, להם הוציא הנאשם היתר, הינם שוהים בלתי חוקיים, לפי חוק הכניסה לישראל, הן מחמת החזקתם בהיתרים מבוטלים, והן מחמת הסתובבותם בישראל ללא פיקוח ומבלי שעסקו אצל המעסיק הנקוב בהיתר.

מנגד, טוען הנאשם כי בשל העובדה שהוא הגיש את הבקשות על פי הפרוצדורה הנהוגה, וכל הבקשות נבדקו בפן הפלילי ובפן הביטחוני ואושרו בסופו של דבר, אין להרשיעו בעבירות של מתן ידיעה כוזבת וסיוע לכניסה ולשהייה בישראל שלא כדין.

  1. סעיף 12 לחוק הכניסה לישראל קובע כי:

"12. העושה אחת מאלה:

(1) נכנס לישראל, או יושב בה, בניגוד לחוק;

(2) נותן ידיעה כוזבת כדי להשיג, לעצמו או לאחר, אשרה לישראל או רשיון לישיבה בה;

(3) מפר תנאי מהתנאים שנקבעו באשרתו או ברשיון הישיבה שניתנו לו לפי חוק זה:"

האישום הראשון מייחס לנאשם כי נתן ידיעות כוזבות, כמספר ההיתרים הכוזבים שנופקו, כדי להשיג לפלשתינאים אשרת כניסה לישראל, בניגוד להוראת סעיף 12(2) לחוק הכניסה לישראל, וכן כי סייע לפלשתינאים לשהות בישראל שלא כדין, בניגוד להוראת סעיף 12(1) לחוק הכניסה לישראל, כמספר ההיתרים הכוזבים שהוציא.

  1. כפי שנדון, הוכח כדבעי, לרבות על פי הודאת הנאשם, כי הגיש הוא בקשות להוצאת היתרים לעובדים, כאשר ידע מראש שלא יעבדו אצל המעסיקים הנקובים בהיתר, וזאת למטרת סחר בהיתרים. לפיכך, הנני מרשיעה את הנאשם בעבירה רבת פרטים של מתן ידיעה כוזבת, לפי סעיף 12(2) לחוק הכניסה בישראל. שכן, כפי שנדון לעיל, המדובר במסירת ידיעות כוזבות, כחלק מתוכנית עבריינית כוללת אחת ויחידה של הנאשם. כמספר ההיתרים למטרות סחר שהונפקו, 1341 היתרים, כך מספר הפריטים בעבירה.
  2. אשר לעבירת הסיוע לכניסה ולשהייה בישראל שלא כדין, מצאתי לעיל כי יש לדחות את טענתו של הנאשם כי לא היה פסול במעשיו, נוכח העובדה שהעובדים נבדקו בהיבט הפלילי והביטחוני. כאמור, סבורה אני כי מדובר בטענה מיתממת, שאין בה אלא ניסיון מצד הנאשם להפחית מהחומרה הכרוכה במעשיו (ראו פסקה 42 לעיל).

ביחס לעבירת הסיוע דנן, לדידי אין מקום להשתמש בקונסטרוקציה של עבירה רבת פריטים. כל אחד מהעובדים הפלשתינאים שנכנס באמצעות ההיתר שהונפק לבקשת הנאשם ביצע עבירה עצמאית של כניסה ושהייה בישראל שלא כדין. הנאשם סייע לכל אחד מהעובדים, כמעשה העומד בפני עצמו. אי לכך, הנני מרשיעה את הנאשם ב-1341 עבירות סיוע לכניסה ולשהייה בישראל בניגוד לדין, על פי סעיף 12(1) לחוק הכניסה לישראל.

אישומים שני ושלישי

עבירות השוחד

  1. המאשימה מבקשת להרשיע את הנאשם באישום השני והשלישי בעבירה של שוחד, לפי סעיף 291 לחוק העונשין, בשל טובות הנאה שהעניק על פי המיוחס לו לשתי עובדות המדינה, מרים ולינדה, בקשר למילוי תפקידן כעובדות מדינה במת"ש ובמת"ק, על מנת לקדם את ענייניו.
  2. סעיף 291 לחוק העונשין, המיוחס לנאשם באישומים הנדונים, קובע כי:

"נותן שוחד לעובד הציבור כהגדרתו בסעיף 290(ב) בעד פעולה הקשורה בתפקידו, דינו – מאסר שבע שנים או קנס פי חמישה מהקנס האמור בסעיף 61(א)(4), ואם נעברה העבירה על ידי תאגיד, דינו – קנס פי עשרה מהקנס האמור בסעיף 61(א)(4)".

היסוד העובדתי בעבירת השוחד מורכב משלושה חלקים: ראשית, נדרש כי נוטל השוחד יהיה עובד ציבור; שנית, המתת הניתנת לעובד הציבור היא כל טובת הנאה שניתן לראותה כאסורה, בהתאם לערך המוגן העומד ביסוד העבירה; שלישית, נטילת המתת נעשית בעבור פעולה הקשורה בתפקידו של עובד הציבור. נדרש קשר סיבתי בין הלקיחה לבין הפעולה שנעשתה בעקבותיה (ע"פ 6916/06 אטיאס נ' מדינת ישראל (לא פורסם, 29.10.07); ע"פ 355/88 לוי נ' מדינת ישראל, פ"ד מג(3) 221 (1989)).

היסוד הנפשי בעבירת השוחד הינו מחשבה פלילית מסוג מודעות בפועל (או לפחות עצימת עיניים) ליסודות העובדתיים של העבירה, קרי – מתן שוחד בעד פעולה הקשורה בתפקיד, בנסיבות בהן מקבל המתת הוא עובד ציבור (ע"פ 1877/99 מדינת ישראל נ' בן עטר, פ"ד נג(4) 695 (1999); יעקב קדמי על הדין בפלילים חלק רביעי, 243 (תשס"ו-2006)).

  1. טוענת המאשימה כי השוחד שנתן הנאשם אפשר לו לייעל את השיטה, על ידי "שימון" בעלות התפקיד הרלוונטיות. עוד נטען כי טובות ההנאה שנתן הנאשם למרים וללינדה, ערכן רב, גם אם חושב הנאשם אחרת.

מנגד, טוען הנאשם כי העובדה שהעבירה של לקיחת שוחד נמחקה מכתבי האישום המתוקנים בעניינן של מרים ולינדה, משליכה על היכולת להרשיעו בעבירות של מתן שוחד. לטענתו, משלא הורשעו שתי עובדות המדינה בעבירה של לקיחת שוחד, עובדתית אין מי שקיבל את השוחד שמיוחס לו כי נתן.

עוד טוען הנאשם, במישור המשפטי, כי היסוד הנפשי להוכחת העבירות אינו מתקיים אצלו, שכן המתת שהוא העניק לעובדות המדינה לא היה בעד פעולה הקשורה בתפקידן, אלא בשל ומתוך קשרי החברות שנרקמו ביניהם.

כן נטען, כי משום שהמדינה טוענת שעובדות המדינה הן שותפות לעבירות המיוחסות לנאשם, עדותן נגדו טעונה תוספת ראייתית מסוג "סיוע", בהתאם להוראות סעיף 296 לחוק העונשין.

הנאשם הוסיף וטען, כי המאשימה עושה "שעטנז אסור", כלשונו של הנאשם, בין שני סעיפי חיקוק: סעיף 291 לחוק העונשין, בו הוא מואשם, וסעיף 291א לחוק העונשין, המתייחס ל"מתן שוחד לעובד ציבור זר", וקובע כי יש להוכיח שהשוחד ניתן "כדי להשיג, להבטיח או לקדם פעילות עסקית...". הטענה נסמכת על הלשון בה נקטה המאשימה בסיכומיה, עת טענה כי הנאשם נתן שוחד לעובדות המדינה על מנת לקדם את ענייניו. לטענת הנאשם, ככל שניתן להבינה מסיכומיו, השימוש שערכה המדינה במילים "קידום ענייניו" עולה בקנה אחד עם לשון הוראות סעיף 291א לחוק העונשין, ולא עם הוראות סעיף החיקוק בו מואשם הנאשם, סעיף 291 לחוק העונשין.

  1. טענתו המקדמית של הנאשם נוגעת למידת ההדדיות הנדרשת בין עבירת מתן השוחד ובין עבירת קבלת השוחד, היינו, האם ניתן להרשיע בעבירה של מתן שוחד, מבלי שמקבל השוחד יהיה אשם בלקיחת שוחד.

במקרה דנן תוקן כתב האישום, ככל שהתייחס לשתי עובדות המדינה, בעקבות הסדרי הטיעון שגובשו עימן, ובעקבות התיקון נמחקה העבירה של קבלת שוחד, אשר יוחסה הן למרים והן ללינדה, ובמקומה הודו והורשעו השתיים בעבירה של קבלת דבר במרמה.

  1. הפסיקה קובעת כי אין הכרח בהדדיות בקיום היסוד הנפשי בין נותן השוחד למקבלו (ע"פ 244/57 מרגולין נ' מדינת ישראל, פ"ד יב 597, 601 (1958); ע"פ 3954/94 מ"י נ' לב, פ"ד נא(2) 529 (1997); ע"פ 794/77 חייט נ' מדינת ישראל, פ"ד לב(2) 127 (1978) (להלן: "עניין חייט")). משמעות הדבר הינה כי העבירות של "מתן שוחד" ושל "לקיחת שוחד" הן נפרדות ועצמאיות, כך שיכולים להיות מקרים בהם באותה עסקה, רק אחד משני הצדדים המעורבים יהיה אשם בעבירת שוחד, בשל כך שרק לגבי אחד מהם נתקיימה 'המודעות' הדרושה להוכחת היסוד הנפשי שבעבירה (ראו גם: יעקב קדמי על הדין בפלילים חלק רביעי, 1783-1785 (תשס"ו-2006)).
  2. לצד זאת, יש לציין הלכה נוספת הרלוונטית למקרה דנן, ולפיה מקום שנגד שני נאשמים הוגש כתב אישום, המייחס לשניהם את אותה עבירה, אך אחד מהם הגיע להסדר טיעון, אשר בעקבותיו זוכה הוא מהעבירה הנדונה, אך היא עודה מיוחסת לנאשם השני שמשפטו מתנהל, הרשעת הנאשם השני בעבירה המיוחסת לו, לא תחשב, דרך כלל, הכרעה סותרת, חרף אי- ההתאמה הלכאורי הטמון בזיכויו של הנאשם האחד והרשעתו של הנאשם השני. יפים לעניין זה הדברים הבאים מפי כבוד השופטת א' פרוקצ'יה בע"פ 4931/03 יוסף אבו ריא נ' מ"י, תק-על 2005(4), 2821):

"המבחן שנקבע לצורך התערבות במצב דברים זה הוא מבחן מהותי-ענייני הבוחן האם מן הבחינה המהותית-עניינית, שני פסקי הדין אינם יכולים לדור בכפיפה זה עם זה; האם קיימת סתירה מהותית ביניהם, עד כדי כך שלא יתכן כי שיניהם אמת...מהמבחן האמור, נגזרת המסקנה כי ההתערבות בפסיקה סותרת כאמור תיעשה במשורה ולא בכל מצב של אי התאמה. כך למשל, בית המשפט לא יטה להתערב במצב בו עשויה אי ההתאמה לנבוע מדיני הראיות או מסדרי הדין...כך הוא גם כאשר זיכויו של האחר נשען על הסכם עד מדינה או הסדר טיעון שנקשר עימו. מכאן, כי כאשר ההבדל בין תוצאות שני המשפטים נשען על שוני בחומר הראיות שהונח בפני שתי ערכאות השיפוט, אין מתעוררת דרך כלל סתירה בין ההכרעות, המחייבת התאמה" (שם, פס' 16, ההדגשה שלי, ר.ב.; וראו גם: ע"פ 8899/06 ארמין נ' מדינת ישראל, פס' 18 (לא פורסם, 29.7.07); ע"פ 5236/05 עמאשה נ' מדינת ישראל, פס' 19 (לא פורסם, 4.3.09)).

  1. יישום ההלכות אשר הובאו לעיל במקרה דנן, מורנו כי אין הרשעתן של לינדה ומרים בעבירה קלה יותר, של קבלת דבר במרמה, שומטת את הקרקע מאפשרות הרשעתו של הנאשם בעבירה של מתן שוחד. זאת מפני שההרשעה המקלה הינה תוצר של הסדר טיעון אליו הגיעו שתי עובדות המדינה, באופן שאינו עולה כדי סתירה בין שתי ההכרעות. אף במישור המהותי, נמצא כי ניתן להרשיע בעבירה של מתן שוחד, מבלי שמקבל השוחד יורשע בעבירה מקבילה של לקיחת שוחד. בעניין דנן, בשל ההגעה להסדר טיעון, כלל לא נבחן היסוד הנפשי של עובדות המדינה ביחס לעבירה של קבלת שוחד. עם זאת, הוכח מעל ומעבר לספק סביר כי היסוד העובדתי מתקיים הן ביחס לנאשם והן ביחס לעובדות המדינה. שכן, הודאתן של מרים ולינדה, לפיה קיבלו הן אי אלו טובות הנאה מהנאשם בתמורה לקידום ענייניו בהוצאת היתרים, הן פן אחד של אותו המטבע, מן המבחינה העובדתית, כאשר מצדו השני של המטבע מצויים מעשיו הלכאוריים של הנאשם, בהענקת טובות הנאה לעובדות המדינה בעד קידום ענייניו. מכאן, שאינני מוצאת קושי משפטי באפשרות הרשעת הנאשם בעבירה של מתן שוחד.
  2. טרם אבחן האם הוכח כי מתקיימים יסודות עבירת השוחד אצל הנאשם ביחס למרים וביחס ללינדה, אתייחס לטענות כלליות נוספות שהעלה הנאשם נגד הרשעתו בעבירה של מתן שוחד. ראשית, יש לדחות את הטענה כי עדותן של עובדות המדינה דורשות תוספת ראייתית מסוג סיוע, בהיותן שותפות של הנאשם לעבירה. הטענה אינה ברורה, בהינתן שסעיף 296 לחוק העונשין מציב כלל מקל ביחס לתוספת הראייתית הדרושה לצורך הרשעה על פי עדותו של שותף לעבירה של שוחד, בקובעו כי במקרה של עבירת שוחד אין צורך בכל תוספת ראייתית לצורך הרשעה, וההרשעה יכולה להיסמך על עדות השותף בלבד. יתרה מכך, ממילא במקרה דנן קיימות ראיות נוספות התומכות ומחזקות את עצם הודאתן של מרים ולינדה, בדבר קבלת שוחד מהנאשם, ובהן הודאתו של הנאשם בדברים, כפי שידון להלן.
  3. הטענה כי המדינה עושה שעטנז בין העבירה הקבועה בסעיף 291 לחוק העונשין לבין זו הקבועה בסעיף 291א לחוק העונשין, אינה נהירה דיה. ככל שניתן להבין את כוונת הנאשם, ניתן להשיב כי העובדה שהמדינה נוקטת בלשון, לפיה נתן הנאשם טובות הנאה למרים וללינדה "על מנת לקדם את ענייניו" (עמ' 142 לסיכומים), הדומה ללשון סעיף 291א לחוק העונשין, איננה מלמדת על עירוב כלשהו שעושה המדינה בין העבירה המיוחסת לנאשם לבין זו הקבועה בסעיף 291א לחוק העונשין, העוסקת בסיטואציה של מתן שוחד לעובד ציבור זר, שאינה רלוונטית לענייננו. נהיר כי נתינת שוחד נועדה לקדם את ענייניו של הנותן. ועל כן, אין בלשון בה נוקטת המאשימה כדי ללמד על בלבול היוצרות.

מתן שוחד למרים

  1. במסגרת הרשעתה, הודתה מרים כי קיבלה מהנאשם טובות הנאה, אשר באו לידי בשלושה אופנים: האחד בקבלת ארגזי ירקות לשימושה האישי; השני, בסיוע של הנאשם לבנה, לכלתה, ולבעלה במציאת עבודה; והשלישי, בתשלום חוב עבורה לחברת הוט בסך 1,868 ש"ח (פרוטוקול, ע' 901, ע' 1143).

נוסף לאלו, יוחסו לנאשם טובות הנאה נוספות שהעניק למרים, למשל סכומי כסף שנהג להשאיר בביתה מעת לעת (כך על פי הודאתו בחקירה במשטרה, ת/98, ע' 21-22), וכן סיוע לבעלה של מרים לקבל חזקה בדירה בירושה (על פי הודאת הנאשם ומסמכים שנתפסו בחזקת הנאשם, ת/120).

אשר לגרסת הנאשם בעדותו, הנאשם הודה בבית המשפט כי אכן נהג לתת למרים ארגזי ירקות (פרוטוקול, ע' 2672), וכן כי הבטיח למרים שיעזור לבני משפחתה למצוא עבודה בזכות קשריו (פרוטוקול, ע' 2234, ע' 2675, וכן מכתב ששלח הנאשם לשר התמ"ת דאז בעניין, ת/120). עם זאת, הוא טען כי אין טובות הנאה אלו מהוות שוחד. ביחס לחוב, אשר על פי הודאתה של מרים שילם הנאשם בשמה לחברת הוט, בחקירתו אמר הנאשם שאינו זוכר (ת/111 ע' 1-2), ואילו בבית המשפט טען לראשונה כי בנה של מרים שילם את החוב (פרוטוקול, ע' 2229, ש' 5-6).

  1. מצאתי כי הוכח בחומר הראיות שנאשם העניק למרים טובות הנאה העולות כדי שוחד.

הנאשם הודה בסיוע לבני משפחתה של מרים תוך הפעלת קשריו, כן הודה בכך שנהג להביא ארגזי ירקות מעת לעת לביתה של מרים, אם כי, טען, כאמור, כי אין מדובר במעשים המקימים עבירה של שוחד, טענה אשר תידון להלן.

אשר לתשלום החוב לחברת הוט, המחלוקת הינה מחלוקת עובדתית, שכן הנאשם חלק על עצם תשלום החוב כמיוחס לו. בעניין זה מצאתי כי יש לבכר את גרסת המאשימה. ראשית, עומדת הודאתה של מרים כי הנאשם אכן שילם את החוב עבורה. שנית, קיים תיעוד של שיחה שתועדה במסגרת האזנות הסתר בין מרים לנאשם, בה שואלת מרים את הנאשם מה לגבי החוב שיש לה לחברת הוט, כיוון שהיא קיבלה מכתב מהחברה. הנאשם משיב לה כי העניין טופל, והיא יכולה לזרוק את המכתב (שיחה 5238). זאת ועוד, ההסבר שנתן הנאשם, לראשונה בעדותו, כי את החוב שילם דווקא בנה של מרים, הוא בגדר גרסה כבושה, אותה לא טרח הנאשם להוכיח. די באלה כדי לקבוע כי הוכח במישור העובדתי שהנאשם שילם לחברת הוט את חובה של מרים, כמיוחס לו.

  1. אשר לטענת הנאשם כי מתן ארגזי הירקות, והפעלת הקשרים למען יימצאו בני משפחתה של מרים עבודה, אינם עולים כדי שוחד, יש לפנות לסעיף 293 לחוק העונשין המגדיר מהם דרכי השוחד:

"אין נפקא מינה בשוחד –

(1) אם היה כסף, שווה כסף, שירות או טובת הנאה אחרת;

(2) אם היה בעד עשיה או בעד חדילה, השהיה, החשה, האטה, העדפה או הפליה לרעה;

(3) אם היה בעד פעולה מסויימת או כדי להטות למשוא פנים בדרך כלל;

(4) אם היה בעד פעולה של הלוקח עצמו או בעד השפעתו על פעולת אדם אחר;

(5) אם ניתן מידי הנותן או באמצעות אדם אחר; אם ניתן לידי הלוקח או לידי אדם אחר בשביל הלוקח; אם לכתחילה או בדיעבד; ואם הנהנה מן השוחד היה הלוקח או אדם אחר;

(6) אם תפקידו של הלוקח היה של שררה או של שירות; אם היה קבוע או זמני ואם כללי או לענין מסויים; אם מילויו היה בשכר או בלי שכר, אם בהתנדבות או תוך קיום חובה;

(7) אם נלקח על מנת לסטות מן השורה במילוי תפקידו או בעד פעולה שעובד הציבור היה חייב לעשותה על פי תפקידו."

הנה כי כן, המחוקק נוקט בלשון מרבה, אשר אינה ממצה את כל דרכי השוחד. זאת, במטרה שלא לתחום את גבולות השוחד באופן נוקשה, נוכח ההכרה שבמציאות החיים השוחד יכול ללבוש צורות רבות ושונות (ע"פ 8027/04 אלגריסי נ' מדינת ישראל (לא פורסם, 23.2.06)). עם זאת, נקבע כי החלת הוראות החוק באופן מילולי דווקני עלולה להגיע כדי אבסורד, ומשכך בקביעת גבולות השוחד יש לפעול על פי אמות מידה שמכתיב לנו השכל הישר ( (להלן: "עניין חייט")). יפים לעניין זה הדברים הבאים מפי כבוד השופט לנדוי, בע"פ 214/53 הלפרין נ' היועץ המשפטי לממשלה, פ"ד ט 512, 515 (1955): "כמובן, גם כאן יש גבול לאיסור ובית המשפט לא ישים לב לטובות פעוטות הרגילות בחיי יום יום. זה תלוי בהערכת נסיבותיו של כל מקרה ומקרה בהתאם לכתבו ולרוחו של החוק...".

  1. בנסיבות העניין, סבורה אני כי התנהלות הנאשם כמכלול עולה כדי עשייה המהווה שוחד. אפשר שמעשה של מתן ארגזי ירקות, או מעשה של הפעלת קשרים אישיים, כשהם עומדים בפני עצמם, יימצאו כמעשים שאינם עולים כדי שוחד. ואולם, בנסיבות המקרה דנן, מדובר במכלול של מעשים שביצע הנאשם, לרבות תשלום חוב, כתיבת מכתב לאיש שררה, והבאת ירקות לפתח ביתה של מרים מעת לעת, מעשים אשר בהצטרפם זה לזה מהווים מעשה שוחד, שמטרתו, כפי שידון להלן, שימור "מערכת היחסים" עם מרים, בשל תפקידה במת"ש, ובמטרה לקדם את פעילותו של הנאשם בהוצאת ההיתרים.
  2. אם כן, להשלמת בחינת היסוד העובדתי בעבירה, שומה עלינו להוסיף ולברר האם היו מתות אלה בעד פעולותיה של מרים בעניינו של הנאשם.

כזכור, טענתו של הנאשם בעניין זה הייתה כי טובות ההנאה שנתן למרים היו מכוח יחסים חבריים ביניהם, ולא משום תפקידה במת"ש. מצאתי כי יש לדחות טענה זו של הנאשם. הנאשם עצמו הסביר לחוקריו במשטרה כיצד באמצעות יחס אישי חם, קידם את ענייני הוצאת ההיתרים במת"ש אשקלון (ת/98 א, ע' 20). יתרה מכך, ניתן להגדיר את הצורך של הנאשם לשחד את מרים כ"צורך אובייקטיבי", נוכח העובדה שהנאשם לא היה מעסיק זכאי ואף נחסם מלקבל שירות במת"ש. איסור זה, מסביר את הצורך של הנאשם ביצירת קשרי עבודה חמים ביותר עם מרים, ובמתן טובות הנאה, על מנת שיוכל להמשיך ולקדם את הוצאת ההיתרים.

  1. אשר ליסוד הנפשי, שוכנעתי כי הוכח מעל ומעבר לספק סביר שהתקיימה בנאשם המודעות הנדרשת, כי מעשיו יובילו את מרים לקדם את ענייניו של הנאשם במת"ש. בהתייחסו לטובות ההנאה שנתן למרים, אמר הנאשם בחקירתו "לפעמים העזרה הזאת עוזרת יותר טוב ממאה שקל" (ת/98 ע' 21, ש' 31), אמירה המלמדת על מודעות הנאשם לכך שמעשיו יניעו את מרים לסייע לו. אם כן, מנקודת מבטו הנאשם, תכלית המתת הייתה להביא את מרים לפעול לטובתו, בשל תפקידה כממונה במת"ש אשקלון, ונוכח העובדה שהוא עצמו נחסם מלקבל שירות במת"ש. משכך, מצאתי שנתקיימה בנאשם המודעות, כי המתת שהעניק למרים היה בעד פעולותיה עבורו, במסגרת תפקידה במת"ש, כנדרש להוכחת היסוד הנפשי בעבירה של שוחד. נוכח האמור, אני קובעת שהנאשם ביצע עבירת שוחד ביחס למתן שוחד למרים.

מתן שוחד ללינדה

  1. המאשימה מייחסת לנאשם כי העניק ללינדה, בעד קידום ענייניו במת"ק, שלוש טובות הנאה עיקריות: האחת הינה סיוע בקבלת קידום בעבודה באמצעות קשריו; השנייה הינה תשלום עבור רכישת ממתקים שביצעה לינדה מידי שבוע בחנות ממתקים בקריית גת; והשלישית הינה תשלום עבור רכישת מחשבים שביצעה לינדה.

שוכנעתי כי הוכח שהנאשם אכן נתן ללינדה את טובות ההנאה הללו, בעד קידום ענייניו במת"ק, לרבות בדרך של העברת מידע מוקדם על ידי לינדה אודות הנתונים של העובדים הפלשתינאים הפוטנציאליים, ומידע מוקדם אודות מספר המעברים של כל עובד. עצם הפניה שערך הנאשם לשר בן אליעזר, במטרה לקדם את הקביעות של לינדה במקום העבודה, לא הוכחשה על ידי הנאשם (פרוטוקול, ע' 2234). אף לינדה הודתה, במסגרת הרשעתה ובעדותה בבית המשפט, כי הנאשם הבטיח לה שידאג לקביעות שלה בעבודה, ויסדר לה פגישה עם השר (פרוטוקול, ע' 1473). הנושא אף עולה במספר שיחות בין לינדה והנאשם, שתועדו בהאזנות הסתר (ראו למשל: 5018, 9642).

עוד עולה מחומר הראיות כי לינדה נהגה לקחת מצרכים מחנות א.א שיווק ממתקים בקרית גת, בכ-8 הזדמנויות, כאשר הנאשם הגיע לחנות לאחר מכן ושילם עבור המצרכים שלקחה. הנאשם הודה בטובת ההנאה האמורה בחקירתו, ובסופו של דבר גם בעדותו בבית המשפט (ת/113, ע' 3-6; פרוטוקול, ע' 2232). בנוסף, לינדה הודתה במפורש בקבלת המתת דנן, במסגרת הודאתה בכתב האישום המתוקן, וכן בעדותה בבית המשפט, הגם שניסתה להמעיט בחומרת המעשים (פרוטוקול, ע' 1437).

ראיה אובייקטיבית המוכיחה את מתן טובת ההנאה דנן הינה עדותו של בעל חנות הממתקים, מר אולג פכנייב, ע"ת 37, אשר ציין כי הנאשם היה לקוח שלו כמה שנים, כי הוא הכיר לו את לינדה, ומסר לו שלינדה תגיע ותיקח סחורה, והוא (הנאשם) יבוא וישלם כסף עבורה. בהתאם לסידור זה, העיד בעל החנות, כי לינדה הייתה באה לחנותו, בעיקר בימי שישי אחת לשבועיים (ובסה"כ כ-8 פעמים), לוקחת ממתקים, והנאשם היה מגיע אליו בהמשך ומשלם עבור הסחורה שלקחה, בכל פעם בין 500-600 ש"ח במזומן (פרוטוקול, ע' 1336-1338). די באמור כדי לקבוע כי אחת מטובות ההנאה שנתן הנאשם ללינדה היו הממתקים שרכש עבורה בסכומי כסף גבוהים.

מתת נוסף שנתן הנאשם ללינדה בא לידי ביטוי בתשלום שנתן לה בעבור מחשבים שהיא רכשה לביתה. הנאשם מסר בחקירתו כי הניח במאפרה ברכבה של לינדה 1,000 ש"ח, החזר עבור מחשבים שהיא רכשה (ת/98, ע' 29-30). טענת הנאשם על דוכן העדים, כי לא סיפר אמת בחקירתו בעניין זה, אינה עולה בקנה אחד עם האזנות הסתר, המתעדות שיחות בהן נשמע סמי מתעקש כי לינדה תשלם עבור המחשבים בכרטיס האשראי שלה, והוא יסדר את הדברים (ראו שיחות 12307; 12090). ראיות אלה מוכיחות כי הנאשם אכן היה מעורב ברכישת המחשבים ללינדה, ולפי שהוכח שילם לפחות 1,000 ש"ח בעבורם.

לשם הקביעה כי נתקיים בנאשם היסוד העובדתי בעבירה של מתן שוחד, נותר אפוא לבחון האם טובות ההנאה הללו ניתנו ללינדה בעד תפקידה. מצאתי כי יש לדחות את טענת הנאשם, לפיה עשה את המעשים תמורת "יחס חם" מצידה של לינדה (פרוטוקול, ע' 2234). המאשימה הוכיחה, מעל ומעבר לספק סביר, כי לינדה העניקה לנאשם יחס מועדף בניגוד מוחלט לנהלים. עיון בתקצירי שיחות האזנות הסתר מלמד על עירוב בין טובות ההנאה שקיבלה לינדה, ובין המידע שהיא נהגה למסור לנאשם על פי דרישתו, במידה המחזקת את הקביעה כי טובות ההנאה ניתנו ללינדה בעד תפקידה במת"ק (ראו למשל, ועל קצה המזלג, שיחה 11256, בה מתועדים השניים משוחחים על אחד העובדים, לצד שיחה על התשלום לחנות הממתקים בקריית גת).

  1. גם היסוד הנפשי התקיים בנאשם ככל שעסקינן בשוחד שנתן הוא ללינדה. הנאשם היה מודע לכך שטובות ההנאה שמעניק הוא ללינדה, מניעות אותה לקיים עימו קשר הדוק ולמסור לו מידע המוקדם אודות העובדים באופן תדיר. שוכנעתי כי כל מעשיו של הנאשם, אשר מעבר ליחס חם כלפי לינדה והתעניינות בשלום בני משפחתה, כללו מתן טובות הנאה משמעותיות, כאמור לעיל, תכליתם הייתה קבלת שיתוף הפעולה של לינדה לצורך ייעול שיטת הסחר בהיתרים. נוכח האמור, אני קובעת כי הנאשם ביצע עבירת שוחד ביחס למתת שנתן ללינדה.

בהינתן האמור, הנני מרשיעה את הנאשם בשתי עבירות של מתן שוחד, לפי סעיף 291 לחוק העונשין, כמיוחס לנאשם באישומים השני והשלישי.

אישום שישי

התחזות כאדם אחר

  1. באישום זה מואשם הנאשם בעבירה של התחזות כאדם אחר, לפי סעיף 441 רישא לחוק העונשין.

לטענת המאשימה, התחזה הנאשם פעמיים לששון סייליס במסגרת שיחה טלפונית שנערכה בין הנאשם לבין הגב' סאמר פאעור, מזכירה במועצת הצמחים, בקשר לבקשה להגדלת מכסת עובדים, ובאופן שנחזה להיות כאילו מדובר בבקשתו של המעסיק סייליס. התחזות נוספת המיוחסת לנאשם הינה התחזות לבוסתן הדרום, במסגרת שיחה טלפונית שערך הנאשם לקצין במחסום, ובקשר לקבלת מידע אודות ארבעה פלשתינאים שהחזיקו היתרים על שם בוסתן ועוכבו במחסום. יצוין כי המאשימה וויתרה על מעשה התחזות שלישית שיוחס לנאשם באישום השישי, כלפי אחמד על קאדי, מן הטעם שלא הורם הנטל הראייתי להוכחת התחזות זו.

הנאשם אמנם אינו חולק על שמתקיים היסוד העובדתי להוכחת העבירה, נוכח הודאתו כי הציג עצמו כסייליס בשתי שיחות הטלפון שערך לגב' פעאור, מזכירה במועצת הצמחים, ונוכח הודאתו בשיחת הטלפון שערך למחסום הצבאי, בה הציג הוא עצמו כנתי סעידי. עם זאת, טען כי פנייתו בשמם של אחרים, לגורמים שונים לא הייתה במטרה להונות.

  1. סעיף 441 רישא לחוק העונשין קובע כי:

"המתייצג בכזב כאדם אחר, חי או מת, בכוונה להונות, דינו – מאסר שלוש שנים..."

שלושה חלקים ליסוד העובדתי בעבירה: הראשון, "המתייצג", אשר משמעו מעמיד פנים, מתחזה. השני, "כאדם אחר", משמעו כאדם אחר אמיתי, להבדיל מאדם בדוי. השלישי, "בכזב", פירושו בשקר, תוך שהמבצע מודע לכך שהוא מעמיד פנים כאדם אמיתי אחר.

אשר ליסוד הנפשי, העבירה לפי חלופה זו היא עבירה התנהגותית, הדורשת "כוונה", היינו, כי המבצע יתחזה לאחר בכזב מתוך שאיפה או מטרה להונות. ביחס לשאלה מהי "הונאה", יש לפנות לפרשנות שניתנה לסעיף זה ביחס לעבירה של הונאת נושים, לפי סעיף 439 לחוק העונשין, לפיה ה"כוונה להונות" הינה כוונה להניע אדם בכזב לפעול לרעתו, ואפשר גם כוונה להפיק יתרון, אגב פגיעה בזולת, משום מעשה המתאפיין באי-יושר או בשחיתות המידות (יעקב קדמי על הדין בפלילים חלק שני, 968-969; 971-973 (תשס"ו, 2005)).

  1. המחלוקת באישום דנן, אפוא, סבה סביב השאלה האם מתקיים היסוד הנפשי הנדרש להוכחת עבירת ההתחזות. אדון בשאלה זו ביחס לכל אחד ממעשי ההתחזות המיוחסים לנאשם באישום דנן.

אשר לסייליס, שוכנעתי כי הנאשם פעל כפי שפעל מתוך כוונה להניע את המדינה להגדיל את מכסת העובדים אשר ניתנה לסייליס, וזאת למטרת הרחבת פוטנציאל הסחר בהיתרי העסקה על שמו של סייליס. בכך, מתקיים היסוד הנפשי הנדרש של "כוונה להונות". לטענת הנאשם כי סייליס ידע אודות ההתחזות ואישר אותה יש להשיב בשניים: ראשית, כבר קבעתי לעיל, כי סייליס עצם עיניו נוכח השימוש שעשה הנאשם בשמו במסגרת הוצאת ההיתרים, במובן זה שלא הייתה ידיעה, ובוודאי שגם לא אישור פוזיטיבי, ביחס לכל אחת מפעולותיו הקונקרטיות של הנאשם, והשימוש שעשה הוא בשמו במהלך התקופה הרלוונטית לכתב האישום. שנית, אין נפקא מינה אם ידע סייליס ואף אם אישר את ההתחזות, בהינתן שההתחזות שביצע הנאשם הייתה במטרה להונות את מדינת ישראל, לצורך הגדלת מכסת העובדים.

אשר להתחזות לנתי סעידי מבוסתן הדרום, המיוחסת לנאשם, יאמר כי גם ביחס למעסיק זה, אין נפקא מינה אם אישר נתי סעידי או ביקש מהנאשם לברר בשמו מדוע מעוכבים העובדים במחסום, בהינתן שההתחזות המיוחסת לנאשם הינה כלפי גורם מדינתי, קצין צה"ל. ואולם, ביחס למעשה ההתחזות דנן לא שוכנעתי כי הוכחה כוונת מרמה מצד הנאשם, נוכח העובדה שמדובר הייתה בשיחת טלפון שאינה קשורה לפעילותו של הנאשם בסחר בהיתרים, כי אם בשיחה שמטרתה ברור מידע לגבי עובדים שעבדו בעת ההיא אצל נתי סעידי. משלא ניתן לקבוע כי מדובר בשיחה שערך הנאשם מתוך מטרה להפיק יתרון תוך עשיית מעשה המתאפיין באי-יושר או בשחיתות המידות (ראו: (שם, בעמ' 969), הרי שאין להרשיע את הנאשם בעבירת התחזות בהתייחס לשיחה דנן.

נוכח האמור, הנני מרשיעה את הנאשם בעבירה של התחזות לאדם אחר, לפי סעיף 441 רישא לחוק העונשין, וזאת ביחס להתחזות שביצע כלפי נציגת מועצת הצמחים בשמו של ששון סייליס.

אישום שביעי

עבירות זיוף

  1. באישום זה מבקשת המאשימה להרשיע את הנאשם בעבירות של זיוף ושימוש במסמך מזויף, בגין זיוף מסמכים שביצע לכאורה בשם חברת יוסף קמיל ובניו בע"מ (להלן: "חברת קמיל"). על פי טענת המאשימה, זייף הנאשם בקשות להיתרי העסקה כוזבים בשם חברת קמיל, ללא ידיעתו או אישורו של ירון יוסף, מבעלי החברה ומנהל העבודות בשטח (להלן: "ירון יוסף"), וזאת במטרה לקבל היתרי העסקה כוזבים על שם חברת קמיל, כשם שהשתמש בשמם של המעסיקים בוסתן וסייליס. עוד מואשם הנאשם כי השתמש במסמכים המזויפים בעצם הגשתם למת"ש.

יובהר כי במסגרת האישום דנן, לא מייחסת המאשימה לנאשם עבירה של קבלת דבר במרמה, בגין קבלת היתרי העסקה, עקב שימוש במרמה בשמה של חברת קמיל. לטענת המאשימה, במקרה של חברת קמיל מדובר היה אך "בהכנה של הקרקע" שביצע הנאשם, למטרת קבלת היתרי העסקה למטרות סחר, תוך ביצוע עבירות של זיוף ושימוש במסמך מזויף.

  1. יסודות העבירות בהן מואשם הנאשם במסגרת האישום דנן, זיוף ושימוש במסמך מזויף, פורטו לעיל, במסגרת הדיון באישום הראשון.

במקרה בו עסקינן, הראיות שהציגה המאשימה להוכחת המיוחס לנאשם באישום זה הן כדלקמן:

ראשית, מסמכים שנתפסו בביתו של הנאשם, הנחזים להיות של חברת קמיל. מדובר בבקשות להזמנת עובדים פלשתינאים ובקשות לביטול היתרי העסקה, אשר נשאו את לוגו חברת קמיל והיו חתומים בחותמת החברה. בבקשות אלו רשומים בכתב יד שמותיהם של פועלים פלשתינאים ומספרי תעודות זהות לצידם. כן נתפסו בביתו של הנאשם טפסים סטנדרטיים ריקים (ראה הגדרה לעיל, במסגרת הדיון בעבירות הזיוף באישום הראשון), אשר נשאו את לוגו חברת קמיל ובתחתיתם הופיעה חותמת החברה וחתימה (נספחים לת/120ב).

שנית, עדותו של ירון יוסף, אשר מסר כי לא נתן לנאשם הרשאה להשתמש בחותמת החברה, וכי העובדים ששמם נקוב במסמכים שנתפסו בחזקת הנאשם לא הוזמנו על ידי חברת קמיל ולא הועסקו על ידה.

שלישית, הודאתו החלקית של הנאשם, במסגרת החקירה במשטרה, לפיה החזיק במסמכים של חברת קמיל.

רביעית, קיומו של מסמך בקשה לביטול עובדים, הנחזה להיות של מר גבריאל בן דוד, חקלאי מהיישוב עזריקם, אשר נמצא ונתפס בביתו של הנאשם, ומהווה, לשיטת המאשימה, חיזוק חיצוני לגרסתה, לפיה הנאשם חיפש מעסיקים נוספים לפעול בשמם, במטרה לסחור בהיתרי העסקה.

מנגד, כופר הנאשם במיוחס לו באישום דנן. לטענתו, בהיעדרה של חוות דעת גרפולוגית, לא הוכיחה המאשימה כי כתב היד המופיע על המסמכים שנתפסו בחזקתו, הוא שלו.

לחילופין, טען הנאשם, כי קיבל הרשאה מחברת קמיל להגיש בשמה בקשות להיתרי העסקה לעובדים פלשתינאים. מכוח הרשאה זו, חברת קמיל שלחה לו באמצעות הפקס למת"ש טפסים ריקים של בקשות להעסקת עובדים (בפורמט של טופס סטנדרטי), הנושאים את חותמת החברה וחתימת הבעלים. הנאשם מוסיף וטוען לכמה מחדלים בחקירת המיוחס לו באישום זה, לרבות אי-בדיקה מטעם המשטרה לאן ומהיכן נשלחו המסמכים, שהייתה, לעמדתו של הנאשם, מאששת את טענתו כי המסמכים נשלחו לפקס במת"ש; וכן אי-עריכת בדיקה יסודית לטענתו של ירון יוסף, כי מספרי תעודות הזהות הנקובים במסמכים שנתפסו בחזקת הנאשם אינם של עובדים פלשתינאים המועסקים על ידי חברת קמיל. לטענתו, מחדלים אלה מחייבים לזכותו, ולו מחמת הספק, מהמיוחס לו באישום דנן.

  1. הנאשם טוען שתי טענות סותרות ביחס לאישום זה, עת גורס הוא, מחד, כי המאשימה לא הוכיחה באופן חד משמעי כי כתב היד המופיע על גבי המסמכים שנתפסו בחזקתו הוא שלו, ומאידך, כי קיבל הרשאה מירון יוסף להגיש בשם חברת קמיל בקשות להזמנת היתרי העסקה לעובדים פלשתינאים, ומכוחה החזיק בחזקתו את המסמכים האמורים. שהרי, טענתו השנייה, המתיישבת אף עם גרסתו של הנאשם כפי שנמסרה בחקירותיו ובעדותו בבית המשפט, כפי שאעמוד עליה להלן, מהווה הודאה בכך שפרטי העובדים הפלשתינאים הנקובים במסמכים שנתפסו בחזקת הנאשם, נכתבו בכתב ידו, אלא שלשיטתו, עשה כן מכוח הרשאה שקיבל. נוכח האמור, יש לדחות את הטענה כי בהיעדר חוות דעת גרפולוגית, לא הוכח כי כתב היד על גבי המסמכים שנתפסו בחזקתו של הנאשם הוא של הנאשם.

המחלוקת אפוא סבה סביב השאלה האם, כטענת המאשימה, מדובר בזיוף מסמכים, או, כטענת הנאשם, עסקינן בשימוש במסמכים ובעריכתם, על פי הרשאה שנתן לו מנהלה של חברת קמיל, מר ירון יוסף.

בעימות בין הנאשם לבין ירון יוסף (ת/121 א) דבק כל אחד משני האישים בגרסתו, כפי שנמסרה אף בעדותם בבית המשפט. הנאשם טען כי ירון יוסף ביקש ממנו לטפל בהזמנת העובדים ובביטולם עבורו. במסגרת זו, טען הנאשם כי ירון שלח אליו טפסים סטנדרטיים ריקים, הנושאים לוגו וחותמת של חברת קמיל, באמצעות הפקס למת"ש, כאשר הנאשם צריך היה לבדוק אילו מהעובדים שביקש ירון להזמין אושרו, ובהתאם, למלא את הפרטים של העובדים בטפסים. עוד הודה הנאשם כי צילם את הטפסים הריקים ששלח לו ירון יוסף, לטענתו למקרה "שירון יבקש ממני לבטל איזשהו עובד או להזמין איזשהו עובד" (ת/121 א, ע' 2).

מנגד, הכחיש ירון יוסף בכל תוקף את גרסתו של הנאשם, וטען כי חרף העובדה שנעזר בעבר בנאשם לצורך ברור בעיה שהייתה לו עם כמה מעובדיו, הוא מעולם לא ביקש ממנו או הסמיכו להזמין או לבטל עבורו עובדים במת"ש. הוא מסר כי נהג לשלוח בפקס מסמכים למת"ש אשקלון, אם כי מעולם לא היו אלה טפסים ריקים שנשאו את לוגו החברה בלבד. ביחס לשאלת החוקר במסגרת העימות לירון יוסף, האם הוא מזהה את מספרי תעודות הזהות של העובדים הנקובים במסמכים כתעודות זהות של עובדיו, השיב ירון יוסף כי אינו מכיר בעל פה את תעודות הזהות של עובדיו, אך חזר על גרסתו כי לא נתן לסמי את המסמכים, לא התיר לו לשכפלם, ולא ביקש ממנו להזמין בעבורו עובדים. אף במסגרת החקירה הנגדית שאל הסנגור את העד בעניין זיהוי מספרי תעודות הזהות הנקובים במסמכים, ונענה כי לא התבקש לערוך הצלבה בין המספרים הללו ובין מספרי תעודות הזהות של העובדים שהועסקו אצלו (פרוטוקול, ע' 1257).

עסקינן אפוא בשתי גרסאות מנוגדות ביחס לשאלה האם עריכת טפסי הבקשות והביטול של העובדים שנתפסו ברשות הנאשם הייתה מכוח הסמכה שקיבל הוא מאת ירון יוסף, כטענתו, או שמא מדובר במסמכים שזויפו על ידי הנאשם.

  1. סבורה אני כי יש לזכות את הנאשם מחמת הספק מהמיוחס לו באישום זה. תפיסת מסמכים בחזקת הנאשם, הנושאים את לוגו חברת קמיל, חותמת החברה וחתימת הבעלים, הינה ראיה נסיבתית, שיכולה ללמד על אחד משני תרחישים: האחד, כגרסת המאשימה, המבוססת בעיקר על עדותו של ירון יוסף, לפיה לא ניתנה הרשאה לנאשם למלא את פרטי העובדים בבקשות לקבלת היתרים ובבקשות לביטול היתרי העסקה, ומשכך מדובר בזיוף שערך הנאשם מתוך כוונה להרחיב את "קשת המעסיקים", אשר על שמם נהג הוא להגיש בקשות להנפקת היתרי העסקה למטרות סחר. התרחיש השני, כגרסת הנאשם, הינו כי הטפסים הריקים הועברו אליו בפקס למת"ש, לאחר שקיבל הרשאה למלא את פרטי העובדים שאושרו, ולהגיש את הטפסים למת"ש בשם חברת קמיל. כל אחד מהתרחישים הללו יכול היה בקלות רבה להיות מאומת, או לחילופין להיסתר, אילו הייתה המאשימה מצליבה בין פרטי העובדים שעבדו אצל חברת קמיל, כפי שתועד ברישומי החברה, לבין פרטי העובדים שהיו נקובים בבקשות. זאת, בדומה להצלבות שנערכו ביחס למסמכים שהגיש הנאשם על שם בוסתן הדרום וסייליס, לגביהם הוכח מעל לכל ספק כי הרוב המכריע של העובדים שהוזמנו בבקשות אלה, לא הועסקו בפועל על ידי אותם המעסיקים (ראה דיון בפרק העוסק באישום הראשון לעיל). בהיעדר הצלבה כאמור, לצד נסיבות בהן ירון יוסף הודה בעדותו כי הסתייע בעבר בנאשם כשנתקל בבעיות עם היתרי העובדים הפלשתינאים, ואף על פי שקיימות ראיות שעשויות להעיד כי אכן מדובר בבקשות מזויפות שערך הנאשם, מתוך רצון להרחיב את קשת המעסיקים שבשמם הוציא הוא היתרים כוזבים, ניטע הספק כי זייף הנאשם מסמכים בשם חברת קמיל, כמיוחס לו.

נוכח האמור, הנני מזכה את הנאשם מחמת הספק מהמיוחס לו באישום השביעי.

אישום שמיני

עבירות הדחה בחקירה ושיבוש מהלכי משפט

  1. במסגרת האישום דנן מיוחסות לנאשם שתי עבירות של הדחה בחקירה, תוך מתן טובת הנאה ושיבוש מהלכי משפט, ביחס לשני מתווכים ועדי תביעה, עפיף ועימאד, ולפי סעיפים 244 לחוק העונשין ו-245(ב) לחוק העונשין. לטענת המאשימה, הנאשם ניסה להניע את המתווכים לשתוק בחקירתם במשטרה, תוך שהוא מבטיח לעזור להם בתמורה.
  2. סעיף 244 לחוק העונשין קובע כי:

"העושה דבר בכוונה למנוע או להכשיל הליך שיפוטי או להביא לידי עיוות דין, בין בסיכול הזמנתו של עד, בין בהעלמת ראיות ובין בדרך אחרת, דינו – מאסר שלוש שנים; לענין זה, "הליך שיפוטי" – לרבות חקירה פלילית והוצאה לפועל של הוראת בית משפט".

היסוד העובדתי להוכחת העבירה הינו של עשיית דבר, כאשר לשון הסעיף כוללת קשת רחבה של התנהגויות, על דרך המעשה או על דרך המחדל. למושג "הליך שיפוטי", המהווה נסיבה להוכחת היסוד העובדתי בעבירה, ניתנה פרשנות מרחיבה, לרבות הליך משפטי קיים או צפוי.

היסוד הנפשי להוכחת העבירה הינו יסוד נפשי של כוונה, כלומר, עשיית המעשה מתוך שאיפה או מטרה להכשיל או לשבש את ההליך השיפוטי (יעקב קדמי על הדין בפלילים, חלק שלישי, 1574-1577 (תשס"ו-2006).

  1. סעיף 245 לחוק העונשין קובע כי:

"(א) המניע אדם, או מנסה להניעו, שבחקירה על פי דין לא ימסור הודעה או ימסור הודעת שקר, או יחזור בו מהודעה שמסר, דינו - מאסר חמש שנים.

(ב) המניע או מנסה להניע כאמור בסעיף קטן (א) בדרך של מרמה, הטעיה, כוח, איומים, הפחדה, מתן טובת הנאה או כל אמצעי פסול אחר, דינו - מאסר שבע שנים."

היסוד העובדתי להוכחת העבירה הינו עשיית מעשה של הנעת אחר, או ניסיון להניעו, והנסיבות

הן כי במהלך חקירה לא ימסור האדם הודעה, ימסור הודעת שקר או יחזור בו מהודעה שמסר. הפרשנות שניתנה לעשיית המעשה ולנסיבות עשייתו היא מרחיבה. דין מעשה של ניסיון כדין העבירה המושלמת, כך שגם אם לא הצליח המבצע להביא את האדם לכדי הדחה, יואשם הוא בביצוע העבירה הכוללת (שם, בעמ' 1580 -1582).

היסוד הנפשי הנדרש להוכחת העבירה הינו של כוונה, המגולמת במונח "להניע", ומשמעה עשיית המעשה תוך שאיפה או מטרה להשיג את התוצאה שהאיסור מבקש למנוע. את הכוונה ניתן להסיק מהנסיבות, אם הן מלמדות כי מעשה ההדחה בחקירה נעשה במטרה למנוע את החקירה או להכשילה (שם, בעמ' 1584).

  1. המאשימה, אם כן, מייחסת עבירות של שיבוש הליכי משפט והדחה ביחס לשני מתווכים: עימאד ועפיף. על פי המיוחס לנאשם, ההבטחה לעפיף הייתה כללית, ואילו ההבטחה לעימאד הייתה קונקרטית, וכללה הבטחה לעזרה בכסף, שכירת שירותי עורך דין, ועזרה למשפחה. הראיות להוכחת האישום הינן בראש ובראשונה הודעותיהם של המתווכים עימאד ועפיף בחקירה והעימותים שנערכו בינם לבין הנאשם, וכן עדותו של המתווך דבאבסה, וגרסת הנאשם. כאמור לעיל, במסגרת הדיון באישום הראשון, המתווכים עפיף ועימאד הוכרזו עדים עוינים בבית המשפט. במסגרת עוינותם, בין היתר, הכחישו הם, או לא השיבו, לשאלות המאשימה ביחס להודעותיהם בחקירה, לפיהן הם הודחו על ידי הנאשם.

המאשימה מבקשת לבכר בעניין זה את אמרות החוץ של המתווכים, לפיהן במהלך דיון בהארכת מעצרם פגש בהם הנאשם וביקש בהם "לשתוק" בתמורה לעזרה. המאשימה מוסיפה וטוענת, כי, לכל הפחות, יש לראות באמרת החוץ של כל אחד מהמתווכים חיזוק ראייתי לאמרת החוץ של האחר. בנוסף מפנה המאשימה לעדותו של המתווך דבאבסה בבית המשפט, אשר העיד כי היה עד לשיחה של הנאשם עם המתווכים, בה דרש הוא מהם לשתוק. נוכח עדות זו, מבקשת המאשימה להרשיע את הנאשם בעבירות של הדחה בחקירה תוך מתן טובת הנאה ושיבוש מהלכי משפט, הן כלפי המתווך דבאבסה, וזאת לפי סעיף 184 לחוק סדר הדין הפלילי.

מנגד, טוען הנאשם כי יש לזכותו מחמת הספק מהעבירות המיוחסות לו באישום דנן, נוכח היותם של המתווכים עדים עוינים. הוא מוסיף וטוען כי לא הוכח על ידי המאשימה כיצד, אם בכלל, יעזור הוא למתווך עפיף.

  1. אשר למתווך עימאד – סיפר עימאד בחקירתו במשטרה, כי בעת שהביאה אותו המשטרה לבית המשפט בראשון לציון, לדיון בהארכת המעצר, נפגש עם עפיף והנאשם באולם המעצרים, ולאחר מכן בדיון באולם בית המשפט. לדבריו, הנאשם סיפר לו שהוא עומד להשתחרר מהמעצר, והבטיח לו כי יישלח אליו את העו"ד שלו שייצג אותו. עוד סיפר כי באולם הדיונים מסר לו הנאשם את כרטיס הביקור של הסנגור שלו, עו"ד בועז קניג (צורף לת/39).

בהמשך, מספר עימאד כי נפגש עם הנאשם במעבר, המכונה 'המתנה', ברמלה, והנאשם הציע לו לשתוק בחקירתו והוא ידאג לממן את עימאד בכסף, באומרו: "הוא [הנאשם, ר.ב.] אומר לי, עימאד תישאר איתי כך אל תפתח עלי אל תגיד כלום אני אמרתי לו לא יצא כלום ואתה חייב והוא גם אמר לעפיף. סמי [הנאשם, ר.ב.] אמר לי אל תגיד כלום ואני אעזור לכך בכסף אני יעזור לך בעורך דין אני יממן את המשפחה שלך ואמר לי תשתוק..." (ת/39 ש' 3 – 6).

בעימות שנערך בין עימאד לנאשם במשטרה (ת/41), חזר עימאד על אותה גרסה שמסר באמרותו, ואף הוסיף כי כשהנאשם דיבר איתו ועם עפיף במעברים, גם דבאבסה וקבהא היו נוכחים (ע' 2 שו' 7). כן הטיח בנאשם כי הוא הבטיח לו לשלם לעורך דין אם לא ידבר וגם נתן לו כרטיס ביקור של עו"ד בועז קניג. עימאד טען כי הנאשם הבטיח לו את עו"ד בועז קניג ואז הגיע אליו לבית הכלא כשבוע לאחר מכן, עורך דין אחר מטעם בועז קניג ואמר לו שהוא אינו יכול להיות "עד מדינה" כנגד הנאשם (שם, ע' 5 שו' 13 – 21).

בעדותו בבית המשפט, בעניין השיבוש והדחת עדים, חזו בו עימאד מגרסתו כפי שנמסרה בחקירתו במשטרה, וטען כי הנאשם לא ניסה להדיחו או לשבש מהלכי משפט. כן, הכחיש שמסר את הדברים כפי שנרשמו מפיו במשטרה, וענה לשאלות המאשימה בצורה לא ישירה.

  1. כאמור לעיל, במסגרת הדיון באישום הראשון, הוכרז עימאד עד עוין. מכוח הנימוקים שפורטו לעיל, במסגרת הדיון באישום הראשון בעבירת קשירת הקשר, לרבות הסתירות המהותיות בין גרסתו בעדות לבין חומר הראיות, והיעדר הסבר לסתירות אלה, וכן התחמקותו של עימאד מלהשיב באופן ענייני לשאלות שנשאל בעדותו, מצאתי כי גם ביחס לאישום זה יש לבכר את אמרות החוץ שמסר עימאד, ובכלל זה הגרסה שמסר בחקירתו במשטרה ובעימות עם הנאשם, על פני עדותו המאוחרת בבית המשפט. כאמור, עוינותו של עימאד בבית המשפט הייתה ברורה, ונבעה, ככל הנראה, מתוך רצונו לסייע להגנה. בניגוד לגרסה המאוחרת של עימאד, אמרות החוץ שלו נתמכות בראיות חיצוניות, המהוות אף דבר לחיזוק, התוספת הראייתית הדרושה לפי סעיף 10א לפקודת הראיות. כך, חיזוק לדברי עימאד במשטרה, ניתן למצוא בהשתלשלות העניינים לאחר אמירת הדברים מצדו של הנאשם. שכן, כמובטח, לא נמצא חולק כי לתאו של עימאד הגיע עו"ד יגאל בן בנימין, מטעמו של עו"ד בועז קניג, סנגורו של הנאשם באותה העת. כמו כן, תמיכה לגרסה המוקדמת של עימאד ניתן למצוא בעימות שנערך בינו ובין עו"ד יגאל בן בנימין (ת/42), במהלכו נותר עימאד נחרץ בדעתו כי עו"ד יגאל בן בנימין הגיע לתא המעצר מבלי שהוזמן על ידו, אלא נשלח ע"י עו"ד בועז קניג במימון הנאשם. עניין זה עולה בקנה אחד עם עמדתו של עימאד בבית משפט השלום באשקלון במסגרת דיון בהארכת מעצרו. כפי שמשקף פרוטוקול ההליך, בא כוחו של עימאד, עו"ד הירש, טען בפני בית המשפט כי מרשו מסר לו שעו"ד בן בנימין נשלח אליו על ידי הנאשם, אך הוא סרב לקבל את ייצוגו (ת/44, ע' 3). זאת ועוד, גם במסגרת עוינותו חיזק עימאד את אמיתות הודעותיו במשטרה בעניין השיבוש וההדחה, בכך שמסר פרטים בעניין הגעתו של עו"ד בן בנימין לתאו ולדיון המעצר בענייננו. עימאד מסר בעדותו כי התאכזב מכך שעו"ד בן בנימין הגיע לתאו ולדיון, כאשר ציפה לעו"ד קניג (פרוטוקול, ע' 578, ש' 10-14).
  2. די באמור כדי לקבוע כי הוכח שמתקיים היסוד העובדתי הנדרש להרשעת הנאשם בעבירות לפי סעיף 244 ו-245(ב) לחוק העונשין. על כוונת הנאשם, הדרושה להוכחת היסוד הנפשי, ניתן ללמוד מכוח הלכת הצפיות, ולפיה ניתן להסיק ממעשיו של הנאשם כי התכוון לתוצאות הטבעיות של מעשיו – כי התכוון שהמתווך עימאד לא ישתף פעולה בחקירתו ולא יפליל את הנאשם במסגרתה. לאור הדברים הללו, הנני מרשיעה את הנאשם בעבירות המיוחסות לו באישום דנן ביחס להדחת המתווך עימאד ולשיבוש הליכי משפט.
  3. אשר למתווך עפיף - עפיף טען בחקירתו כי במהלך פגישה אקראית שהייתה בינו לבין הנאשם בדיון הארכת מעצר ביקש ממנו הנאשם "לשתוק" באומרו: "אל תדבר ואני יעזור לך" (ת/26 ע' 1 שו' 2). כלומר, ביחס למתווך זה, אין טענה להבטחה ספציפית, אלא רק להבטחה כללית של עזרה. הדברים חזרו גם במהלך העימות שנערך בין עפיף לבין הנאשם (ת/29). לעומת הדברים האלו, חזר בו עפיף מגרסתו במסגרת עדותו בבית המשפט, הכחיש כי הנאשם הדיחו או ניסה לשבש מהלכי משפט, ואף השיב כי כלל לא ראה את הנאשם במסגרת ההמתנה לדיון המעצר (פרוטוקול, ע' 456, ש' 11-17).
  4. כאמור בדיון באישום הראשון, גם עפיף הוכרז כעד עוין. מהטעמים שפורטו לעיל במסגרת האישום הראשון, לרבות היעדר הסבר לטענות הכבושות שהעלה עפיף במסגרת עדותו, והיעדר הסבר לסתירות המהותיות בין גרסתו בעדותו לבין הראיות החיצוניות, ובהן האזנות הסתר, אף ביחס למתווך זה, מצאתי כי בנסיבות העניין יש להעדיף את אמרת החוץ של עפיף על פני עדותו בבית המשפט. תשובותיו של עפיף בעדותו, היו חסרות. לחלק מהשאלות כלל לא השיב, בטענה כי אינו זוכר. לאחר שצפיתי בהקלטת העימות (ת/29), המלמדת כי העימות נעשה על פי הכללים, והתרשמתי מעדות החוקר אייל לוי, ע"ת 29, אודות נסיבות עריכת העימות (פרוטוקול, ע' 1225-1229), לא מצאתי לקבל את הטענה כי הופעל לחץ על עפיף, במסגרת העימות, לומר כי הנאשם הדיח אותו לשבש הליכי משפט. בעימות מסר עפיף במפורש, כי הנאשם ביקש ממנו לשתוק בחקירתו, וכן אומר כי הנאשם לא הבטיח לו עזרה קונקרטית, בדיוק כפי שמסר בחקירתו.

אשר לראיות המהוות חיזוק לאמרת החוץ של עפיף, כנדרש על פי סעיף 10א לפקודת הראיות, ראשית, עומדת אמרת החוץ של עימאד ולפיה סמי ניסה להדיח הן אותו והן את עפיף (ת/39, ש' 3-6). והרי, אמרת חוץ אחת יכול שתהווה דבר לחיזוק לאמרת חוץ אחרת (ראו למשל: ע"פ 9613/04 בן-סימון נ' מדינת ישראל, בפס' טז' (לא פורסם, 4.9.06)). שנית, עומדת עדותו המאמתת של המתווך דבאבסה, שעדותו נמצאה מהימנה (ראו דיון באישום הראשון לעיל). דבאבסה מסר בחקירתו כי היה מפגש בין הנאשם לבין המתווכים בדרך לדיוני המעצר (ת/41, ע' 2, ש' 5-8). בהמשך, בעדותו בבית המשפט, מסר כי היה עד לשיחה בין הנאשם לבין המתווכים, בה דרש הנאשם מהמתווכים כי ישתקו בחקירתם (פרוטוקול, ע' 47). עדות זו מהווה תוספת מאמתת נוספת לאמרת החוץ של עפיף, לפיה הנאשם הציע לו עזרה בתמורה לשתיקתו. מהנימוקים הללו, ונוכח העובדה כי אף לגבי עפיף מתקיים היסוד הנפשי הנדרש של מטרה או שאיפה להביא לשיבוש הליכים והדחה, מצאתי כי יש להרשיע את הנאשם בעבירה נוספת של שיבוש מהלכי משפט ובעבירה נוספת של הדחה בחקירה - כמיוחס לו באישום השמיני.

נוכח האמור, הנני קובעת כי יש להעדיף את אמרת החוץ של המתווך עפיף, לפיה הנאשם הציע לו עזרה בתמורה לשתיקתו.

כמו כן, לא מצאתי יסוד לטענת הנאשם כי יש לזכותו מהעבירה המיוחסת לו ביחס להדחת עפיף, בשל העובדה שלא מיוחס לנאשם כי הציע סיוע קונקרטי למתווך זה די בהבטחה כי יעזור לו כדי לגלם את הרכיב העובדתי של "הנעה". לשון החוק רחבה, ואין בה התייחסות לדרכי ההנעה. לפיכך, אין קושי להרשיע מבצע אשר הציע עזרה כללית ולא טובות הנאה ספציפיות.

  1. לגבי האישום דנן ביקשה המאשימה להפעיל את סמכות בית המשפט, הקבועה בסעיף 184 לחוק סדר הדין הפלילי, ולהרשיע את הנאשם בעבירת שיבוש והדחה נוספת ביחס למתווך דבאבסה. הבקשה נסמכה על המידע שמסר דבאבסה במהלך עדותו בפני, ולפיו הוא היה נוכח בשיחה בה ביקש הנאשם מכל המתווכים לשתוק בחקירתם.

כפי שהוצג לעיל, במסגרת הדיון באישום הראשון, סעיף 184 לחוק סדר הדין הפלילי, שכותרתו "הרשעה בעבירה על פי עובדות שלא נטענו בכתב האישום", מקנה לבית המשפט סמכות להרשיע נאשם על בסיס עובדות שהוכחו לפניו, אף אם הן שונות מן העובדות שנטענו בכתב האישום, ובלבד שניתנה לנאשם הזדמנות סבירה להתגונן. כפי שנדון, הוראות הסעיף דנן משקפות שתיים ממטרות סדרי הדין – גילוי האמת והבטחת זכות הנאשם להליך הוגן (ע"פ 7832/00 יעקובוב נ' מדינת ישראל, פ"ד נו(2) 534, 541 (2002)).

במקרה דנן, לא שוכנעתי כי הונחה תשתית ראייתית מספיקה, אשר תשרת את המטרה של גילוי האמת. זאת, לאור העובדה כי דבאבסה מסר אודות נוכחותו בשיחה בין הנאשם לבין המתווכים, בה לכאורה הדיח הנאשם אף אותו, לראשונה בעדותו בבית המשפט. משכך, לא מצאתי בעדות זו, כשהיא עומדת בפני עצמה, ומבלי שהיא נתמכת בראיות נוספות, עדות המקימה תשתית ראייתית מספקת, המוכיחה מעל ומעבר לספק סביר כי הנאשם ביצע עבירה של שיבוש מהלכי משפט והדחה בחקירה גם כלפי המתווך דבאבסה.

סיכום ביניים

  1. עד כאן חלקה הראשון של הכרעת הדין. נמצא כי הוכח מעל ומעבר לספק סביר שהנאשם פעל, על פי שיטה סדורה ומובנית, לסחר בהיתרי העסקה לעובדים פלשתינאים על שם המעסיקים בוסתן וסייליס, תמורת תשלום. נקבע כי מספר ההיתרים שהוציא הנאשם למטרות סחר הינו 1341 היתרי העסקה. עוד הוכרע, כי מעשיו של הנאשם כרוכים בביצוע עבירות פליליות של קבלת דבר במרמה, קשירת קשר לביצוע פשע, זיוף, שימוש במסמך מזויף, עבירות לפי חוק הכניסה לישראל, מתן שוחד, ושיבוש הליכי משפט.

עתה, אדון בעבירות הכלכליות המיוחסות לנאשם באישומים התשיעי ועשירי, לפי פקודת מס הכנסה, חוק מס ערך מוסף, וחוק איסור הלבנת הון. במסגרת הדיון בפרק זה אדרש להכרעה בשאלת היקף התקבולים שקיבל הנאשם לידיו כתוצאה מפעילותו לסחר בהיתרים.

אישום תשיעי

עבירות מס

  1. באישום זה מואשם הנאשם בשורה של עבירות לפי פקודת מס הכנסה וחוק המע"מ, וזאת בגין אי ניהול פנקס חשבונות, אי הגשת דין וחשבון לפקיד שומה, ואי הגשת דו"חות תקופתיים למע"מ, וזאת מתוך כוונה להתחמק מתשלומי המס על פי דין. לטענת המאשימה, בתקופה הרלוונטית לכתב האישום, הפיק הנאשם הכנסות בסך של כ- 4,625,400 ש"ח, המהווים 'הכנסה', כהגדרתה בפקודת מס הכנסה, ו-'עסקאות', כהגדרתם בחוק מס ערך מוסף.

המחלוקת העיקרית הנדרשת להכרעה באישום דנן, הינה מה היקף התקבולים שקיבל הנאשם כתוצאה מפעילות הוצאת ההיתרים.

  1. המאשימה מייחסת לנאשם עבירות לפי סעיף 220 לפקודת מס הכנסה וסעיף 117(ב) לחוק מס ערך מוסף.

סעיף 220 לפקודת מס הכנסה קובע כי :

"220. אדם אשר במזיד, בכוונה להתחמק ממס או לעזור לאדם אחר להתחמק ממס, עבר אחת העבירות המנויות להלן, דינו - מאסר שבע שנים או קנס כאמור בסעיף 61(א)(4) לחוק העונשין ופי שניים מסכום ההכנסה שהעלים, שהתכוון להעלים או שעזר להעלים, או שני הענשים כאחד, ואלו הן:

(1) השמיט מתוך דו"ח שנערך על פי הפקודה כל הכנסה שיש לכללה בדו"ח;

(2) מסר בדו"ח על פי הפקודה אימרה או תרשומת כוזבות;

(3) השיב תשובה כוזבת, בעל-פה או בכתב, על שאלה שנשאלה, או על דרישת ידיעות שנערכה אליו על פי הפקודה;

(4) הכין או קיים, או הרשה לאדם להכין או לקיים, פנקסי חשבונות כוזבים או רשומות אחרות כוזבות, או שזייף או הרשה לזייף פנקסי חשבונות או רשומות;

(5) השתמש בכל מרמה, ערמה או תחבולה, או הרשה להשתמש בהן;

(6) הציג מסמך כוזב למשלם ההכנסה לצורך מניעת ניכוי מס במקור או הפחתתו".

במקביל, סעיף 117(ב) לחוק מס ערך מוסף, המיוחס כאמור אף הוא לנאשם, קובע כי:

"117(ב). עשה אדם מעשה מן המפורטים להלן במטרה להתחמק או להשתמט מתשלום מס, דינו - מאסר 5 שנים או כפל הקנס הקבוע בסעיף 61(א)(4) לחוק העונשין, התשל"ז-1977 (להלן - חוק העונשין):

(1) מסר ידיעה כוזבת או מסר דו"ח או מסמך אחר הכוללים ידיעה כאמור;

(2) המשיך לנהל עסקאות לאחר שנאסר עליו לעשות כן או לפני שמילא את התנאים להמשך עיסוקו;

(3) הוציא חשבונית מס או מסמך הנחזה כחשבונית מס, מבלי שעשה או התחייב לעשות עסקה שלגביה הוציא את החשבונית או את המסמך האמור;

(4) הוציא תעודת זיכוי או מסמך הנחזה כתעודת זיכוי, מבלי שהיה רשאי לעשות כן;

(5) ניכה מס תשומות בלי שיש לו לגביו מסמך כאמור בסעיף 38;

(6) הכין, נוהל או הרשה לאחר להכין או לנהל, פנקסי חשבונות כוזבים או רשומות אחרות כוזבות;

(7) זייף, הסתיר, השמיד או שינה פנקס או מסמך אחר שנדרש לנהלו או למסרו, או שהרשה או שלא מנע מאחר לעשות כאמור;

(8) השתמש בכל מרמה או תחבולה או שהרשה לאחר להשתמש בהן או עשה מעשה אחר".

  1. היסוד העובדתי המיוחס לנאשם הינו שימוש במרמה, לפי סעיף 220(5) לפקודת מס הכנסה וסעיף 117(ב) (8) לחוק מס ערך מוסף, במטרה להתחמק מתשלומי המס. אשר ליסוד הנפשי, נדרש כי יוכח יסוד נפשי של כוונה, היינו, ביצוע אי-תשלום המיסים מתוך מטרה או שאיפה להתחמק מתשלומם. מכוח חזקת הצפיות, החלה גם על העבירות הנדונות, יכול שהיסוד הנפשי ילמד מהנסיבות, במובן זה שאפשר שהמערכת העובדתית תקים חזקה בדבר שאיפתו של המבצע להשיג את התוצאה הנובעת באופן טבעי ממעשיו. עוד תצוין ההלכה הקובעת כי עצם הסתרת מקור הכנסה עשויה ללמד על הכוונה להשתמט מתשלום מס, כפי שנכתב בע"פ 409/88 מדינת ישראל נ' עמרה מג(1) 825 (1989), מפי כבוד השופט ש' וולנשטיין: "את מקור ההכנסה הזה מ"עסקים פיננסיים" כמתואר הסתיר המערער כליל בדו"חות שהגיש לפקיד השומה, והדבר התגלה רק עקב החיפושים שנערכו בביתו ובבית אחותו. מעצם עובדת הסתרת מקור ההכנסה ניתן ללמוד על הכוונה להשתמט ממס" (שם, בעמ' 828).
  2. במקרה דנן, טוענת המאשימה כי אף על פי שהכספים התקבלו בדרך לא חוקית, הם מהווים הכנסה, לגביה חייב היה הנאשם לנהל פנקסי חשבונות, להגיש דוחות תקופתיים לשם תשלום מע"מ, וכן להגיש דין וחשבון לפקיד שומה. עוד טוענת המאשימה, כי הדיווח הרטרואקטיבי שהגיש הנאשם בשנת 2011 לרשויות המס, המתייחס לתקופה הרלוונטית לכתב האישום, הינו זעום וחלקי ביותר, לעומת התקבולים שקיבל הנאשם בפועל כתוצאה מעיסוקו בסחר בהיתרים. המאשימה סבורה כי התעריפים שגבה הנאשם והיקף הסחר בהיתרים הוכחו בראיות רבות, לרבות בהאזנות הסתר, עסקת הביום, עדויות העובדים הפלשתינאים ועוד.

מנגד, גורס הנאשם כי הסכומים אותם הרוויח לא חייבו אותו להצהיר עליהם, ולפיכך יש לזכותו מאישום זה, ולו מחמת הספק.

  1. הנאשם שבפני כי לא דיווח לרשויות המס אודות הכנסותיו בין השנים 2007-2010, בתקופה הרלוונטית לכתב האישום, אלא רק הגיש דיווח רטרואקטיבי בשנת 2011, לאחר הגשת כתב האישום. הודאת הנאשם באמור ניתנה הן בחקירתו ברשות המיסים, בה מסר הנאשם כי הרוויח כסף מהפועלים על הוצאת האישורים, וכי יודע שהיה חייב בדיווח בגין הכנסה זו (ת/117 ג, עמ' 10), והן בעדותו בבית המשפט, במהלכה הודה הנאשם כי לא דיווח על הכנסותיו בשלוש השנים שקדמו להגשת כתב האישום, וכי הגיש דיווח רטוראקטיבי בשנת 2011, בעקבות שומות מס וקנסות שהוצאו לו, ולאחר הגשת כתב האישום נגדו (פרוטוקול, ע' 2716-2718). המחלוקת, אם כן, הינה סביב גובה הסכומים שהיה על הנאשם לדווח עליהם.
  2. שיעור התקבולים – אקדים ואומר כי מצאתי שאין לקבל את גרסתו של הנאשם כי הרוויח סכומים זעומים בגין כל היתר כוזב שהוציא, בשיעור הנע בין 100 ל-150 ש"ח. הוכחה בחומר הראיות, ברמה של מעל ומעבר לספק סביר, גרסת המאשימה בדבר תעריפי ההיתרים שהונפקו לבקשתו של הנאשם כחלק משיטת פעולתו הפלילית.

כאמור במסגרת הדיון באישום הראשון לעיל, הוכח, לרבות על פי הודאת הנאשם, כי סחר הוא בשני סוגי היתרים: היתר מבוטל, אשר הוזמן על ידי הנאשם ובוטל לבקשתו ימים ספורים ממועד הנפקתו, והיתר חי, אשר הוזמן על ידי הנאשם, ונותר בתוקפו עד לתום תקופת ההיתר (חודשיים, שלושה חודשים, או חצי שנה, כתלות בסוג ההיתר), כאשר מידי חודש גבה הנאשם תשלום בגין חידושו של ההיתר. המאשימה הוכיחה בחומר הראיות, כי התעריף עבור היתר מבוטל הינו, לכל הפחות, 2,500 ש"ח, ועבור היתר חי מתחדש תוספת של 1,100 ש"ח לכל חודש.

האזנה לשיחות שהוקלטו במסגרת האזנות הסתר בפרשה, ועיון בתמלילי השיחות, מוכיחים באופן ברור כי הנאשם גבה את התעריפים המיוחסים לו על ידי המאשימה. כך למשל, ועל קצה המזלג, אביא תמצית של מקצת השיחות בהן נקב הנאשם בתעריפים של היתר מבוטל והיתר חי:

  • שיחה 1041 מיום 22.10.09 בין הנאשם לבין המתווך עפיף, ממנה עולה שהתעריף של היתר מבוטל הוא 2,500 ש"ח לעובד שאינו עובד זיתים, ואף גבוה מכך לעובדי הזיתים.
  • שיחה 1321 מיום 22.10.09 בין הנאשם לבין ערווא חלוואי, בה לשאלת הפלשתינאי מה עלות ההיתר, משיב הנאשם "אלפיים חמש מאות שקל".
  • שיחה 1326 מיום 23.10.09 בין רפאל ברכה לבין הנאשם. בשיחה זו משוחחים השניים על התעריפים. רפאל ברכה אומר לנאשם שיש עובד שמבקש להזמין היתר לתקופה של 3 חודשים. הנאשם נוקב באופן מפורש בתעריף של 2,500 ש"ח להיתר ועוד 1,100 ש"ח אם רוצים להחזיק את ההיתר "חי" כל חודש.
  • שיחה 1431 מיום 25.10.09 בין הנאשם למתווך עימאד, בה מבקש עימאד מהנאשם שיוריד את המחיר של היתר מבוטל מ- 3,000 ש"ח למחיר נמוך יותר כפי שנהג לגבות בעבר, בשיעור של בין 2,000- 2,400 ש"ח. הנאשם מבקש מעימאד בשיחה שלא יאמר לעפיף שהוא הסכים להפחית לו את התעריף.
  • שיחה 1815 מיום 26.10.09 בין הנאשם לבין מוחמד, בה מסביר הנאשם למוחמד שהיתר לתקופה של חודש עולה 3,000 ש"ח לחודש הראשון, ואח"כ עוד 1,100 ש"ח לכל חודש. הנאשם אף מדגיש כי התשלום הוא מראש.
  • שיחה 3254 מיום 29.10.09 בין הנאשם לבין גבר (שמו אינו ברור), במהלכה אומר סמי שעלות היתר לחודש הינה 1,100 ש"ח.
  • שיחה 6913 מיום 10.11.09, בה נשמע הנאשם דורש מאדם בשם אסמעיל שנך סך של 9,000 ש"ח עבור היתר "חי" לשישה חודשים, מסביר שעושה לו הנחה של 1,000 ש"ח, שכן התעריף להיתר כזה הוא 10,000 ש"ח .
  • שיחה 10362 מיום 25.11.09, בין הנאשם לעובד בשם אחמד, בה מסביר הנאשם בצורה אגרסיבית לעובד פלשתינאי שהוא קנה ממנו היתר מבוטל ב- 3,000 ש"ח, ואם הוא רוצה היתר חי צריך לשלם עוד 1,100 ש"ח כל חודש.

הנה כי כן, השיחות מעלות בברור כי הנאשם נהג לגבות כ-2,500 ש"ח לכל היתר העסקה מבוטל (או אף יותר מכך) ו-1,100 ש"ח לכל חודש נוסף בו ביקש מזמין ההיתר להותירו בתוקף. יצוין, כי כפי שעולה מהאזנות הסתר, לעיתים גבה הנאשם סכומים גבוהים מהתעריף המיוחס לו בכתב האישום, הנעים בין 3,000- 4,000 ש"ח לכל היתר. עם זאת, ביקשה המאשימה לייחס לו במסגרת השיטה את התעריף הנמוך יותר העולה מן הראיות. באופן זה ניתן לקבוע מהו התעריף האחיד שגבה הנאשם בעבור כל היתר, בדרך המטיבה ביותר עם הנאשם, ככל האפשר.

בנוסף, עסקת הביום שנערכה על ידי העובד הפלשתינאי, עומר הדאר, ע"ת 88, מוכיחה אף היא את התעריפים המיוחסים לנאשם לגבי היתר מבוטל. ביום 14.10.09 עצרו רפ"ק משה קליין (ע"ת 33) והשוטר שמואל לוי (ע"ת 119) 4 פלשתינאים בעיר רמלה. מבדיקת ארבעת העובדים נמצא כי שניים מהם, מוחמד הדאר ועומר הדאר, מחזיקים ברשותם היתרי העסקה כוזבים ע"ש סייליס, כאשר הם מבוטלים. במהלך החקירה, הסכים עומר הדאר, אשר מסר בחקירתו, בין היתר, כי רכש מהנאשם שני היתרי העסקה מבוטלים בסכום של 3,500 ש"ח לכל היתר, להשתתף בעסקה מבוימת לרכישת שני היתרי העסקה מהנאשם. במסגרת עסקת הביום, התקשר עומר הדאר אל הנאשם, הזכיר לו כי רכש ממנו שני היתרי העסקה כוזבים בעבר, וביקש ממנו לרכוש שוב. הנאשם, אשר שיחותיו תועדו, נשמע מבקש מעומר סך של 5000 ש"ח בעבור שני היתרי העסקה כוזבים מבוטלים. השניים קבעו להיפגש בתחנת דלק ברמלה, לשם העברת הכסף והמסמכים הנדרשים (ת/86 ות/87, עמ' 1076-1077, 1079). ביום 18.10.09, לאחר שהמשטרה ארגנה את הכסף לעסקה, התקשר עומר עם הנאשם מספר פעמים, על מנת לקבוע מקום מפגש להעברת הכסף והמסמכים. לבסוף קבעו השניים להיפגש בתחנת דלק פז ברמלה שם המתין עומר לנאשם (ת/157, ת/ 159). בשעה 19:30 לערך תועד הנאשם מגיע למקום המפגש, בתחנת הדלק, באמצעות רכב הסובארו שנת 2008, נפגש עם עומר, סופר את הכסף שהביא לו בתמורה לעסקה, ואז לוקח את הכסף והמסמכים, מבטיח לעומר כי ההיתר יהיה מוכן תוך כמה ימים, ונוסע לדרכו (ת/159 – ת/161). מספר ימים לאחר מכן, ביצע הנאשם את חלקו בעסקת הביום, כאשר נמצא תיעוד להוצאת שני היתרים ע"ש מוחמד הדאר ועומר הדאר שתוקפם מיום 22.10.09-22.4.10 (ת/162). ההיתרים בוטלו ביום 5.11.09 (נספח א' לכתב האישום).

עסקת הביום הינה, אפוא, הוכחה ניצחת אפוא לתעריף של 2,500 ש"ח, שנהג הנאשם לגבות עבור היתר העסקה מבוטל.

אשר לגרסת הנאשם, מצאתי כי אין ליתן אמון בהכחשתו הגורפת את הסכומים המיוחסים לו בכתב האישום. כשנשאל הנאשם הודות גובה התקבולים שהשיג כתוצאה ממעשיו, התחמק ממתן תשובה ברורה לאורך שאלות נוקבות שנשאל. לבסוף, מסר הוא גרסה, לפיה גבה בין 100-150 ש"ח מכל עובד בעבור הוצאת ההיתר (פרוטוקול, ע' 2239, ש' 13-17). לגרסתו האמורה, אין אחיזה בחומר הראיות, ואין בה כדי להסביר את עסקת הביום ולא את השיחות הרבות, בהן נשמע כשהוא מבקש סכומים גבוהים בהרבה בעבור הוצאת כל היתר. כנשאל בעניין זה, במהלך החקירה הנגדית, כאשר הושמעו לו אחדות מהשיחות בהן נשמע הוא נוקב בתעריפים כפי שיוחסו לו על ידי המאשימה (למשל שיחות 1431, 1014, 1326, 6913) לא נמצאה בפי הנאשם תשובה ברורה. לגבי חלק מהשיחות הנאשם אף הכחיש את תוכן הדברים, ואמר שלא גבה את הסכומים הנשמעים בהקלטה (פרוטוקול, ע' 2537, המתייחס לשיחה 6913). הנאשם אף הציג גרסה חדשה, לראשונה בחקירתו הנגדית, לאחר שהושמעה לו שיחה 1014, אשר תומצתה לעיל, לפיה החזיר לעובד הפלשתיני את הסכומים שגבה במקרה בו בוטל ההיתר (פרוטוקול, ע' 2533, ש' 22-23). ברי, כי גרסה זו הינה גרסה כבושה שלא ניתן כל הסבר לכבישתה, ואף מופרכת לגופה, בהינתן שבמסגרת שיטתו של הנאשם לרוב לא התקשר הוא ישירות עם העובד הפלשתיני, ואין ולו בדל של ראיה המראה כי הנאשם פעל לאתר את העובד לאחר ביטול ההיתר.

יתרה מכך, הנאשם אף הודה כי התעריף הסטנדרטי להיתר לשלושה חודשים הינו 3,000 ש"ח (פרוטוקול, ע' 2529, ש' 27-31). יש באמירה זו של הנאשם כדי להוות מעין הודאה בתעריפים המיוחסים לו בכתב האישום. אשר לעסקת הביום, בה כאמור גבה הנאשם 5,000 ש"ח בעבור שני היתרי העסקה מבוטלים, לא היה לנאשם כל הסבר לעסקה זו ולסכומים שגבה במסגרתה (פרוטוקול, ע' 2143-2175).

טענת הנאשם כי מהסכומים שגבה נותר לו רווח "נטו" של 100-150 ש"ח בגין כל היתר אינה יכולה לעמוד. בראש ובראשונה, במסגרת האישום הפלילי, אין זה רלוונטי מה היו הרווחים "נטו" שהפיק הנאשם מפעילותו, כי אם מה היה מחזור ההכנסות הכולל שעבר תחת ידיו במסגרת העסק שניהל לסחר בהיתרים (ראו למשל בעניין עדותה של חוקרת מס הכנסה, נטע גמליאל, פרוטוקול, ע' 1874, ש' 3-13). למעלה מן הצורך, יאמר כי אף לגופו של עניין, והגם שכאמור אין הדבר רלוונטי לעניין הרשעת הנאשם באישום זה, אין גרסתו של הנאשם כי הפיק רווחים מועטים כתוצאה מהנפקת ההיתרים בשל חובתו בתשלום התנאים הסוציאליים של העובדים, עומדת, נוכח קביעתי במסגרת האישום הראשון לעיל, לפיה הנאשם דיווח באופן כוזב וחלקי ביותר אודות התנאים הסוציאליים של העובדים, במטרה להגדיל את התקבולים שגרף לכיסו כתוצאה מפעילותו הפלילית.

לצד האמור, עומדת הודאתו של הנאשם במסגרת עדותו, כי הרוויח מהעובדים הפלשתינאים בין 4,000-5,000 ש"ח מידי חודש. במהלך החקירה הראשית הודה הנאשם כי הרוויח סכום הנע בין 4,000 ל-5,000 ש"ח מידי חודש (פרוטוקול, ע' 2239-2240). בהמשך, במהלך החקירה הנגדית, בתשובה לשאלת הפרקליטה מה היו הכנסותיו, השיב הנאשם: "ממוצע 4,5,6, אלף שקל, מתוכם השלוש השנים האחרונות כ... זה מהנושא של הפועלים הפלשתינאים זה 4000 שקל, 5000" (פרוטוקול, ע' 2315, ש' 11-16). גרסה זו אינה יכולה לעמוד, נוכח כל הראיות עליהן עמדתי לעיל, כאמור, המוכיחות מעל לכל ספק את התעריפים הגבוהים שגבה הנאשם בעבור כל היתר, וכן את כמות ההיתרים שהוא הנפיק למטרות סחר בהיתרים.

  1. עתה אבחן את שיעור ההכנסות הכולל שיש לייחס לנאשם לצורך בחינת הרשעתו באישום דנן. המאשימה כאמור מייחסת לנאשם הכנסה בסכום כולל של 4,625,400 ש"ח. הובהר כי סכום זה נגזר ממספר ההיתרים המיוחס לנאשם כפול התעריף של כל היתר, לפי סוגו. כך, לגבי היתר מבוטל הסכום שחושב הינו 2,500 ש"ח, ולגבי היתר חי הסכום הינו 2,500 ש"ח בתוספת 1,100 ש"ח נוספים לכל חודש בו היה ההיתר בתוקף (ראו: עדותה של נטע גמליאל, ע"ת 73, פרוטוקול, ע' 1869-1883; ת/117 ג'; נספח א' לכתב האישום).

עם זאת, נוכח קביעתי לעיל כי יש להפחית ממספר ההיתרים המיוחס לנאשם את ההיתרים שהונפקו עבור עובדים שעבדו בפועל אצל בוסתן הדרום וסייליס, לגביהם לא הורשע הנאשם בעבירות מרמה, הרי שיש להפחית בהתאמה את הסכומים שייחסה המאשימה לנאשם כתקבולים שקיבל בגין הוצאת היתרים אלה. עיון בנספח א' לכתב האישום מלמד כי ביחס לעובד שריף ברדעיה, העובד שהוכח כי עבד אצל סייליס, ייחסה המאשימה לנאשם תקבולים בסכום כולל של 55,300 ש"ח (נספח א' לכתב האישום, ע' 42), אותו יש להפחית מסכום ההכנסה הכולל המיוחס לנאשם. אשר לעובדים שעבדו בפועל אצל בוסתן הדרום, כאמור במסגרת הדיון באישום הראשון בעניין היקף המרמה, ידוע כי בוסתן הדרום העסיק לכל היותר 50 עובדים בתקופה הרלוונטית לכתב האישום. מכיוון שאין תיעוד פרטני של שמותיהם של העובדים שעבדו אצל בוסתן הדרום, אין יכולת לדעת במדויק מה גובה התקבול המיוחס לנאשם בגין הנפקת היתרים אלה. עם זאת, הצלבה בין טבלת ההיתרים (נספח א') לבין רשימת העובדים שמסר נתי סעידי (ת/195), מעלה כי מרבית ההיתרים של העובדים ששמותיהם כן תועדו היו בתוקף לתקופה של חצי שנה, כלומר, היו אלה היתרים שלא בוטלו, ובגין אלה ייחסה המאשימה לנאשם תקבול בסך של 10,000 ש"ח. הדברים מתיישבים אף עם עדותו של נתי סעידי כי לא ביטל את ההיתרים של העובדים שעבדו אצלו בפועל, ואלו נותרו בתוקף במשך כל עונת הקטיף. מהתיעוד הקיים לגבי שמותיהם של חלק מהעובדים שעבדו בפועל אצל נתי סעידי, יש להסיק לגבי כלל העובדים שעבדו אצל בוסתן הדרום (50 במספר), בדרך המטיבה עם הנאשם, במובן זה שיופחת סכום התקבול המקסימאלי, היינו, 10,000 ש"ח לכל עובד. נוכח האמור, יש להפחית מסכום ההכנסה הכולל המיוחס לנאשם בכתב האישום סכום של 500,000 ש"ח. בהפחתת הסכומים האמורים מהתקבול הכולל המיוחס לנאשם, יוצא כי סך הכנסותיו של הנאשם כתוצאה מפעילותו בסחר בהיתרים מגיע ל-4,070,100 ש"ח.

  1. עד כאן הדיון במישור העובדתי הנדרש להוכחת העבירות המיוחסות לנאשם באישום הנדון. מצאתי, כי הנאשם גלגל תחת ידיו בתקופה הרלוונטית לכתב האישום הכנסה בסכום של כ-4 מיליון שקלים, עליה היה חייב לדווח לרשויות מס הכנסה ומע"מ. בכך, הכרעתי במחלוקת העובדתית שהתעוררה בדבר שיעור הכנסותיו של הנאשם בתקופה הרלוונטית לכתב האישום כתוצאה מהסחר שביצע בהיתרים.

אף במישור הנפשי, מצאתי כי נתקיימה בנאשם הכוונה הדרושה לשם הרשעתו בעבירות המיוחסות לו באישום זה. בראש ובראשונה, עצם אי-הדיווח של הנאשם על הכנסתו כתוצאה ממכירת ההיתרים, מלמד על הכוונה להשתמט מחובותיו לשלם מס, וזאת על פי ההלכה הפסוקה (ע"פ 409/88 לעיל) ועל פי הלכת הצפיות, לפיה חזקה על אדם שהוא מתכוון לתוצאות הנובעות באופן טבעי ממעשיו (ראו למשל: ע"פ 3126/96 עמיר נ' מדינת ישראל, פ"ד נ(3) 638, 649 (1996)). ברי כי הנאשם היה מודע ובקיא בחובותיו לשלם מס. היו לו תיקי מעסיק במת"ש בעבר, ואף חברה, שלגרסתו נועדה לעבודות חקלאיות במשטחים. הנאשם אף לא הכחיש כי ידע על חבותו האמורה, כפי שפורט לעיל במסגרת גרסת הנאשם. עם זאת, בחר הנאשם שלא לדווח אודות הכנסותיו, באופן המלמד כי היה ער לתוצאות התנהגותו והתכוון, על ידי מחדל אי-הדיווח, ולאחר מכן על ידי הגשת דיווח רטרואקטיבי חלקי בשנת 2011, להביא לתוצאה האסורה של התחמקות מתשלום מיסים כדין. נוכח האמור, הנני מרשיעה את הנאשם בעבירות המיוחסות לו באישום התשיעי, לפי פקודת מס הכנסה וחוק מס ערך מוסף.

אישום עשירי

עבירת איסור הלבנת הון

  1. באישום זה מיוחסת לנאשם עבירה לפי סעיף 3(א) לחוק איסור הלבנת הון. המאשימה טוענת כי הנאשם עשה שימוש בפירות הסחר, שהם סך הכספים שקיבל בתמורה למכירת היתרי ההעסקה הכוזבים, ונקט בדרכים שונות להסוואתם, כאשר מקור הכספים ב"עבירות מקור", כהגדרתן בחוק איסור הלבנת הון. בענייננו, עבירות מקור אשר ביצוען מיוחס לנאשם הן לפי סעיף 415 לחוק העונשין, עבירה של קבלת דבר במרמה; לפי סעיף 418 סיפא וסעיף 420 לחוק העונשין, עבירות של זיוף בנסיבות מחמירות ושימוש במסמך מזויף; ולפי סעיף 290 לחוק העונשין, עבירה של מתן שוחד.
  2. טרם אדון במיוחס לנאשם באישום זה, הקדמת מילין קצרה. אחת התכליות המרכזיות העומדת בבסיסו של חוק איסור הלבנת הון הינה התכלית של מניעת הלבנת הון שחור על ידי טשטוש עקבותיו, כדי שיראה כהון לגיטימי, כחלק מהמאבק המתמשך בפעילותם של ארגוני פשיעה וסחר בנשים, בנשק ובסמים (ראו: המבוא לדברי ההסבר להצעת חוק איסור הלבנת הון, התשנ"ט-1999, ה"ח 2809). עם זאת, ברי כי בהיעדר כל סייג בחוק, המגביל יישומו למאבק בפשיעה מאורגנת גרידא, תחולתו של החוק היא רחבה ביותר. החוק, אם כן, אינו מתמקד במיהות העבריין, כי אם במהות המעשה. יפים לעניין זה הדברים הבאים מפי כבוד השופט ח' מלצר בע"פ 4980/07 כהן נ' מדינת ישראל, בפס' 30 (לא פורסם, 4.11.10) (להלן: "עניין כהן"):

"יתירה מכך, המחוקק לא מצא לנכון להתייחס בחוק גופו לתופעות דוגמת פשיעה בינלאומית, סמים, זנות, סחר בלתי חוקי בנשק או רעות חולות אחרות, ולא קבע את גדריו של החוק בהתאם למיהות העבריין – כי אם בהתאם למהות העבירה. המזייף, העושה שימוש במסמך מזויף, המקבל דבר במרמה והמתחזה כאדם אחר – על כולם חל איפוא החוק מכוח העובדה שהעבירות האמורות נכללות בתוספת הראשונה לחוק. הנה כי כן העושה פעולה ב"רכוש אסור", הווה אומר – רכוש הקשור בביצוע עבירה המנויה בתוספת הראשונה לחוק איסור הלבנת הון – ייתכן כי יימצא שהוא עבר על אחד האיסורים הקבועים בסעיפים 3(א) או 4 לחוק, יהא "משלח ידו" אשר יהא. רק פרשנות זו של חוק איסור הלבנת הון תוכל לסכל את ניסיונם של עבריינים "להעלות כספים מצינורות הביוב ולעדנם בניחוח של פירחי אביב" (על פי הביטוי שנטבע ב-ע"א 9796/03 שם טוב נ' מדינת ישראל, פ"ד נט(5) 397, 405 (2005)".

מכאן, שאף על פי שאין עניינו של התיק עסקינן בארגון פשיעה, כי אם עניינו של אדם שביצע שורה של עבירות מרמה, שוחד וזיוף במסגרת פעילותו לסחר בהיתרים, אין קושי משפטי או אחר בעצם ייחוס עבירה לפי חוק איסור הלבנת הון לנאשם שבפני.

  1. במקרה דנן מיוחסת לנאשם עבירה לפי סעיף 3(א) לחוק איסור הלבנת הון, הקובע כי:

"העושה פעולה ברכוש, שהוא רכוש כאמור בפסקאות (1) עד (3) (בחוק זה - רכוש אסור), במטרה להסתיר אך להסוות את מקורו, את זהות בעלי הזכויות בו, את מיקומו, את תנועותיו או עשיית פעולה בו, דינו - מאסר עשר שנים או קנס פי עשרים מהקנס האמור בסעיף 61(א)(4) לחוק העונשין -

(1) רכוש שמקורו, במישרין או בעקיפין, בעבירה;

(2) רכוש ששימש לביצוע עבירה;

(3) רכוש שאיפשר ביצוע עבירה".

היסוד העובדתי בעבירה כולל שלושה אדנים: עשיית פעולה, רכוש, ורכוש אסור. שני האדנים הראשונים מוגדרים בסעיף 1 לחוק איסור הלבנת הון באופן הבא:

"רכוש – "מקרקעין, מיטלטלין, כספים וזכויות, לרבות רכוש שהוא תמורתו של רכוש כאמור, וכל רכוש שצמח או שבא מרווחי רכוש כאמור".

"פעולה ברכוש – "הקניה או קבלה של בעלות או של זכות אחרת ברכוש, בין בתמורה ובין שלא בתמורה, וכן פעולה ברכוש שהיא מסירה, קבלה, החזקה, המרה, פעולה בנקאית, השקעה, פעולה בניירות ערך או החזקה בהם, תיווך, מתן או קבלת אשראי, ייבוא, ייצוא ויצירת נאמנות, וכן ערבוב של רכוש אסור עם רכוש אחר, גם אם הוא אינו רכוש אסור".

האדן השלישי, רכוש אסור, מוגדר בסעיף עצמו, כאשר המונח 'עבירות מקור' מוגדר בסעיף 2 לחוק איסור הלבנת הון כך:

" 2. (א) בפרק זה, "עבירה" - עבירה כמפורט בתוספת הראשונה.

(ב) לענין פרק זה יראו כעבירה גם עבירה כאמור בסעיף קטן (א) שנעברה במדינה אחרת ובלבד שהיא מהווה עבירה גם לפי דיני אותה מדינה.

(ג) התנאי האמור בסעיף קטן (ב) סיפה, לא יחול לענין העבירות המפורטות בפסקה (18) לתוספת הראשונה, ולענין העבירות המפורטות בפסקאות (19) ו- (20) לאותה תוספת הקשורות לעבירה שבפסקה (18)."

כאשר העבירות של קבלת דבר במרמה, מתן שוחד, וזיוף, בהן הרשעתי את הנאשם, מנויות בתוספת הראשונה לחוק איסור הלבנת הון (סעיפים 6, 11, 12 לתוספת הראשונה).

היסוד הנפשי הנדרש להרשעה בעבירה לפי סעיף 3(א) לחוק איסור הלבנת הון, הינו בעל שני פנים. האחד, המודעות להיות הרכוש רכוש אסור; והשני, המטרה להסתירו או להסוותו. לעניין הוכחת המטרה, חלה הלכת הצפיות, כלומר, הצפיות מהווה תחליף לשאיפה להשגת המטרה (ע"פ 8325/05 בלס נ' מדינת ישראל (לא פורסם, 10.1.07)).

  1. לעמדת המאשימה, הוכח ברמה של מעל ספק סביר כי הנאשם ביצע עבירה של הלבנת הון, כמיוחס לו באישום זה. נטען כי הנאשם ביצע שורה של "פעולות ברכוש", לרבות עירוב בין כספים "כשרים" לבין רכוש אסור, לרבות:
  • הפקדת כספים במזומן לחשבונו של משה בוקר, גיסו, בסכום העולה על 750,000 ש"ח, אולם צמצמה ראיותיה לסכום של 420,000 ש"ח. נטען, כי חשבון העו"ש של משה בוקר שימש מעין חשבון בנק לנאשם. חשבונו של הנאשם היה בסטאטוס של 'חייב מוגבל באמצעים' (ת/168). הנאשם, במקום להפקיד את הכספים שקיבל במזומן מהפלשתינאים בחשבונו, או בחשבונה הפעיל של אשתו, רויטל כהן (ת/300), בחר באופן מודע ובמכוון להפקיד את הכספים בחשבון של גיסו, והכל על מנת להסוות את מקור הכסף ולהשאירו בכיסו. לכל הפחות, ולמען הזהירות, נטען כי לא יכול להיות ספק שהנאשם צפה כאפשרות קרובה לוודאי שמקור הכסף יוסווה, כאשר בחר במודע להפקידו בחשבון הבנק של גיסו. במסגרת זו מתייחסת המאשימה, בין היתר, להלוואה בסך של 200,000 ש"ח שהלווה הנאשם למשה בוקר, לצורך הפקדת ערבות בנקאית כתנאי מקדים להשתתפותו של משה בוקר במכרז, להפקדות כספיות שונות בסכום כולל הנע בין 200,000-270,000 ש"ח (על פי אמרתו של משה בוקר בחקירתו במשטרה) ולסכום של 20,000 ש"ח שהעביר הנאשם למשה בוקר, וכנגדם מסר משה בוקר המחאה בסכום זהה לירון מלכה.
  • תשלום במזומן של 8,000 ש"ח למשה בוקר כנגד תשלום בכרטיס אשראי לרכישת מערכת חיישנים לנסיעה בטוחה לרכבו של הנאשם.
  • 120,000 ש"ח הלוואה במזומן לשרון בוקר, גיס נוסף של הנאשם.
  • שימוש בכספים במזומן לצורך בניה ושיפוץ של בתים.
  • תשלום של 190,000 ש"ח במזומן לקניית רכב סובארו מדגם B4, שנת יצור 2008, ולאחר מכן שדרוגו לרכב סובארו חדש מדגם B4, שנת יצור 2009, ורישום הרכבים ע"ש חמותו של הנאשם, מרים בוקובזה, בכוונה להסוות כספי העבירה.
  • תשלומים במזומן, שמסתכמים בסך של 114,000 ₪, למשה בוקר, כנגד שימוש בכרטיס אשראי שלו, למטרת תשלום חשבונות שוטפים, לרבות לחברות הטלוויזיה והסלולאר.
  • התנהלות במזומן, אשר אינה כשרה בשל כך שמדובר בשימוש בכספים שהתקבלו באופן לא חוקי, והמעידה, לשיטת המאשימה, על מטרתו של הנאשם להסוות את מקור הכספים, לרבות: רכישות לצורכי מחייה; תשלום במזומן לחב' הכבלים הוט עבור חוב של מרים; תשלום במזומן לחנות ממתקים בעבור רכישות שביצעה לינדה; מתן הלוואה במזומן לסייליס; הפקדת כספים במזומן בחשבונה של מרים בוקובזה.

עוד טוענת המאשימה כי מתקיים בנאשם היסוד הנפשי כנדרש לשם הרשעתו בעבירה המיוחסת לו באישום דנן. לשיטתה, הוכח כי הנאשם שאף להסתיר ולהסוות את הכספים שקיבל, וזו הייתה תכלית ומטרת פעולותיו בכספים אלה. לחילופין בלבד, נטען כי חלה הלכת הצפיות, כתחליף לשאיפה להשגת המטרה. לטענת המאשימה, היקף הרכוש האסור הינו כהיקף התקבולים שקיבל הנאשם בגין מכירת היתרי ההעסקה.

מנגד, טוען הנאשם כי יש לזכותו מהמיוחס לו באישום זה ולו מחמת הספק.

במישור העובדתי, טען הנאשם כי המדינה לא הצליחה להוכיח כי העלים את כל סכומי העתק המיוחסים לו בכתב האישום.

במישור המשפטי, טען הנאשם שהמאשימה לא הוכיחה כי נתקיימה אצלו מחשבה פלילית של ידיעה, כי הכספים שקיבל כתוצאה מהסחר בהיתרים מהווים רכוש אסור, ולא הוכיחה כי הפעולות בוצעו במטרה להסוות את מקורו של הרכוש. לטענת הנאשם, המקרה דנן דומה למקרה של אדם שביצע עסקה ברכוש, כשהוא יודע ומאמין שמקורו חוקי. הרשעתו המאוחרת של אותו אדם ב"עבירת מקור" נועדה להראות שהרכוש הינו אסור, אך אינה מקימה את המחשבה הפלילית המספיקה להרשעתו בעבירה לפי חוק איסור הלבנת הון.

  1. קבעתי לעיל, כי הנאשם קיבל כספים בסכום של כ-4 מיליון שקלים בתמורה להוצאת היתרי העסקה במרמה ממדינת ישראל. מכאן, שמדובר ברכוש שמקורו בעבירה, הנובע מעבירות של קבלת דבר במרמה, זיוף, שימוש במסמך מזויף ומתן שוחד, ועל כן רכוש אסור על פי חוק איסור הלבנת הון.

המחלוקת העובדתית, אפוא, הינה האם ביצע הנאשם פעולות ברכוש האסור, כאשר המאשימה טוענת לשורה של פעולות שביצע הנאשם, המקימות את היסוד העובדתי של עבירת הלבנת ההון.

המחלוקת המשפטית, הינה האם הוכח היסוד הנפשי של מודעות להיותו של הרכוש אסור, ומטרה להסוותו בדרך של הלבנת הון.

היסוד העובדתי

  1. מצאתי כי הוכח בחומר הראיות שהנאשם עשה שורה של פעולות ברכוש האסור, כמפורט להלן, אשר יש בהן כדי ללמד כי בנסיבות העניין מתקיים היסוד העובדתי הנדרש להרשעתו של הנאשם לפי סעיף 3(א) לחוק איסור הלבנת הון. הן מכוח השימוש בחשבונו של משה בוקר כפלטפורמה להפקדת כספים, הן מכוח העברת כספים במזומן למשה בוקר כנגד רכישות שביצע עבורו בוקר, הן מכוח הלוואות מזומן שנתן לשרון בוקר, הן מכוח שימוש בכספים לשם שיפוץ ביתו של הנאשם, והן מכוח רכישת רכבים ורישומם על שם חמותו של הנאשם.
  2. שימוש בחשבונו של משה בוקר כפלטפורמה להפקדת הכספים - על בסיס הודאת הנאשם ועל פי גרסתו של משה בוקר, אני קובעת כי הנאשם הפקיד כספים במזומן, שמקורם בעבירות שביצע, בחשבונו של משה בוקר. פעולה זו, הינה פעולה ברכוש אסור, המקימה את היסוד העובדתי של עבירת הלבנת ההון המיוחסת לנאשם.

משה בוקר הינו גיסו של הנאשם, והתקיימה ביניהם מערכת יחסים משפחתית חמה בתקופה הרלוונטית לכתב האישום (עדותו של משה בוקר, פרוטוקול, ע' 1692, ש' 1-2). משה בוקר הודה, הן בחקירתו במשטרה והן בעדותו בבית המשפט, כי הנאשם מסר לו כספים על מנת שיפקידם במזומן בחשבונו. בחקירתו מסר משה בוקר כי היו כספים שהוא קיבל מהנאשם במזומן, כנגד תשלומים שביצע עבורו בכרטיס אשראי לשירותי סלולאר ואינטרנט שצרך הנאשם. כך, אמר כי "באופן קבוע מזה מספר שנים יורד לי בהוראת קבע במסגרת הויזה תשלום של הפלאפון של סמי כהן. העלות היא בין 600 ש"ח ל 1300 ש"ח..." בתשובה לשאלת החוקר כיצד היה מקבל את התמורה הכספית, השיב משה בוקר "הייתי אומר לסמי שהגיע החשבון והוא היה נותן לי במזומן" (ת/245 ע' 3). עוד מסר משה בוקר בחקירתו ובעדותו כי חלק מההפקדות במזומן המתועדות בחשבון הבנק שלו בוצעו על ידי הנאשם, בשל קשיי נזילות שהיו לו (ת/245, ע' 3; פרוטוקול, ע' 1707, ש' 9-13; ע' 1737, ש' 29-30).

אף הנאשם הודה בהפקדת הכספים השייכים לו בחשבונו של משה בוקר, הגם שהכחיש את היקף הסכומים שהפקדתם מיוחסת לו. בחקירתו הראשית, הודה הנאשם כי היה "מסתדר" עם משה בוקר, וכי מסר לו, לבקשתו, כספים במזומן על מנת שיפקידם בחשבונו, בשל בעיות שהיו למשה בוקר עם גרושתו באותה עת (פרוטוקול, ע' 2260, ש' 18-20).

ואולם, בהמשך העדות, במהלך החקירה הנגדית, הכחיש הנאשם כי הכספים שהופקדו בחשבונו של בוקר הם כספים שהיו בבעלותו (למשל: פרוטוקול, ע' 2721-2722). הכחשה זו אינה עומדת בניגוד מוחלט להודאתו בהפקדת כספים, מעת לעת, בחשבונו של משה בוקר, כאמור לעיל, נוכח העובדה שהכחשת הדברים לא הייתה גורפת, כי אם נגעה לסכומי כסף ספציפיים (השיקים הבנקאיים והערבות הבנקאית, כפי שידון בהמשך), עליהם נשאל הנאשם במסגרת החקירה הנגדית.

הנה כי כן, על פי דבריהם של הנאשם ושל משה בוקר, מעת לעת מסר הנאשם כספים למשה בוקר, על מנת שיפקידם בחשבונו.

  1. עם זאת, קיימת מחלוקת עובדתית, שעניינה גובה הסכומים השייכים לנאשם שהופקדו בחשבון הבנק של משה בוקר.

המאשימה מייחסת לנאשם הלבנת סך של 420,000 ש"ח בדרך זו. לעמדתה, הראיות מצביעות על כך שהנאשם דאג כי יופקדו בחשבונו של משה בוקר כספים בסדר גודל של 200,000-270,000 ש"ח במזומן, אשר ניתנו למשה בוקר כהלוואה; וכן הלווה במזומן למשה בוקר סך של 200,000 ש"ח לצורך ערבות בנקאית שנדרשה למכרז בו השתתפו בוקר ואחרים. בנוסף לסכום זה, מסר הנאשם למשה בוקר סך של 20,000 ש"ח נוספים, כנגדם נתן משה בוקר שיק לירון מלכה בסכום זהה. כמו כן, קיימים 3 שיקים בנקאיים לפקודתו של משה בוקר, ששניים מהם נתפסו בחזקת הנאשם, בסך 49,999 ש"ח כל אחד מהם, אשר לגביהם נטען כי מדובר בכספים שהנאשם נתן למשה בוקר במזומן, וכנגדם מסר לו בוקר את השיקים הבנקאיים. המאשימה הניחה, לטובת הנאשם, כי סכום ההלוואה של 200,000 ש"ח - 270,000 ש"ח, כולל את סכום הכסף שבגינו הונפקו שלושת השיקים הבנקאיים. אי לכך, בחיבור כלל הסכומים באופן המקל עם הנאשם, טוענת המאשימה כי סכום ההלבנה שהוכח בדרך פעולה זו הינו, לכל הפחות, 420,000 ש"ח. המאשימה מצביעה בטיעוניה, על ראיות אובייקטיביות נוספות, לרבות שיחות שתועדו במסגרת האזנות הסתר, המלמדות לטענתה על כך שמקור הכספים שהופקדו בחשבונו של משה בוקר הינו הנאשם.

  1. מנגד, הכחיש הנאשם בעדותו, באופן גורף, את סכום ההלבנה המיוחס לו בדרך זו. גרסתו מנוגדת להודאותיו בחקירה, במהלכה הודה בחלק מהסכומים המיוחסים לו, לרבות בכך שסך של 100,000 ש"ח מתוך השיקים הבנקאיים שנתפסו בחזקתו מקורו בכספו שלו (ת/106 א, ע' 11, ש' 310).

אשר לגרסתו של משה בוקר, זה טען, תחילה, בחקירתו במשטרה, כי הסכום מסתכם בסכום הנע בין 200,000 ש"ח לבין 270,000 ש"ח, בעוד שבעדותו טען כי סך הכספים שלווה מן הנאשם במזומן מגיע לסך של 100,000-150,000 ₪. עוד הוסיף וטען, בעדותו, כי בידו מסמכים המסבירים את ההפקדות שבוצעו בחשבונו, אותם לא רצו הרשויות החוקרות לקבל, הגם שיש בהם כדי לתמוך בגרסתו כי מקור הכספים שהופקדו במזומן בחשבונו אינו הנאשם (פרוטוקול, ע' 1740).

  1. משנמצא כי הנאשם נהג להפקיד כספים במזומן בחשבונו של משה בוקר, כפי שקבעתי לעיל, ראיתי לנכון לבחון את היקף הכספים שהופקדו בשיטת האלמינציה, הווה אומר, הפחתת הסכומים שמשה בוקר הוכיח שמקורם אינו הנאשם, מסך כל הכספים שהופקדו במזומן בחשבונו של משה בוקר בתקופה הרלוונטית לכתב האישום. לצד זאת, אתייחס גם לראיות המצביעות באופן פוזיטיבי על כך שמקורם של חלק מהכספים שהפקדתם תועדה בחשבונו של משה בוקר הינו הנאשם.
  2. חיבור כל הסכומים שהופקדו במזומן בחשבונו של משה בוקר בתקופה הרלוונטית לכתב האישום, כפי שעולה מהעתקי דפי העו"ש של חשבונו (צורפו ל- ת/245; ת/246; ת/248), יחד עם שלושה שיקים בסך 49,999 ש"ח כל אחד, אשר שניים מהם הופקדו בחשבון מעבר (נספח לת/219 ק.ש. 2 9.3.10), מביא לסכום של 766,149 ש"ח, אשר הופקד במזומן בחשבונו של בוקר. משה בוקר נדרש להסביר את מקור ההפקדות הללו. לגבי חלק מהסכומים, טען, הן במשטרה והן בבית המשפט, שקיבל לניהולו כספים ממכירת המשק של סבו, כסף ממכירת מניות תנובה, פיצויים מקרן מקפת והלוואה ממעביד.

עיינתי במסמכים שהגיש משה בוקר לתמיכה בגרסתו, אשר חלקם הוגש למשטרה וצורף לראיות התביעה, וחלקם הוגש לבית המשפט בהסכמה בתום עדותו של משה בוקר (פרוטוקול, ע' 1725; סומנו נ/15), אך לא מצאתי כי יש בהם כדי להסביר, אלא באופן חלקי ביותר, את כלל ההפקדות שבוצעו במזומן בחשבונו של משה בוקר בתקופה הרלוונטית לכתב האישום.

ראשית, הכספים ממכירת המשק של סבו של משה בוקר התקבלו בשנת 2005 והתחלקו בין ארבעה אחים, ביניהם מרים בוקובזה, אמו של משה בוקר (ע' 1703 לפרוטוקול). חלקה של אמו של משה בוקר עמד על סך של 153,526 ש"ח (נספח לת/247 המתעד דוח תנועות כספיות בחשבון נאמנות על שם מרים בוקובזה). הסכום הנ"ל תואם פחות או יותר את גרסתו של משה בוקר לגבי סכום כספי הירושה שקבלה אמו, לפיה המשק נמכר לפני 3 שנים בסכום של 200,000$ וחלקה של אימו היה 50,000$ (ת/243 ע' 12; ת/246 בע' 2 – 3; ת/245 בע' 6). אף אם אקבל את גרסתו של משה בוקר במלואה לעניין זה, ואניח כי כל כספי הירושה שקיבלה אמו הועברו במזומן לחשבונו, הרי שמדובר בהסבר לסכום של 153,526 ש"ח בלבד. יצוין כי משה בוקר, שהעביר בעצמו את דו"ח התנועות בחשבון הנאמנות המתעד את סכום הירושה, טען בחקירתו כי יש לו מסמכים נוספים המעידים על התקבול שהתקבל כתוצאה ממכירת המשק. עם זאת, הוא נמנע מלהגיש כל מסמך בעניין זה, למרות בקשה המפורשת של היחידה החוקרת (ראה בעניין זה זכ"ד מיום 8.3.10 של החוקרת קרן שרון – ת/308).

שנית, לגבי מניות תנובה, מדובר בצ'ק בנקאי בסך של 53,259 ש"ח מתאריך 21.2.08, לפקודת המנהלה להסדרים במגזר החקלאי, שנתקבל לאחר מכירת המניות של חברי המושב, כאשר, לדברי משה בוקר, המנהלה העבירה את הסכום הנ"ל לאימו, מרים בוקובזה (ת/241 ע' 4 שו' 115 – 119; מסמך שסומן ק.ש. 16). על אף שמדובר בצ'ק שאינו לפקודתו של משה בוקר, הנני מוכנה להניח, לטובת הנאשם, כי מדובר בכספים שמצאו דרכם במזומן לחשבונו של בוקר.

שלישית, משה בוקר קיבל הלוואה ממעבידו בסך של 70,000 ש"ח בשנת 2008 (אסמכתא להלוואה זו מתועדת בנספח לת/247, ק.ש. 2 10.3.10). בשל כך שאין בתדפיסי העו"ש בתקופה הרלוונטית תיעוד לכך שסכום ההלוואה הועבר ישירות לחשבונו של משה בוקר, באמצעות העברה בנקאית (נספח לת/246), ניתן להניח, לטובת הנאשם, כי מדובר בסכום שמצא דרכו במזומן לחשבונו של בוקר, שלא מאת הנאשם. יצוין כי טענתו של בוקר כי נטל הלוואות נוספות ממעבידו, עיתון הארץ, התבררה כלא נכונה בשיחת טלפון שערכה המשטרה עם מחלקת השכר של העיתון בנוכחותו של משה בוקר (ת/248 בע' 3).

רביעית, משה בוקר טען בעדותו כי קיבל סך של 60,000 ש"ח במזומן, בשנת 2007, ממכירת רכב רנו שהיה בבעלותו (פרוטוקול, ע' 1697). סכום זה אף מופיע ברשימה בכתב ידו של בוקר, אשר צורפה למוצג נ/15, ובה נקובים סכומים שונים המסבירים, לעמדתו של בוקר, את ההפקדות שבוצעו בחשבונו במזומן (ראו התייחסות להלן לרשימה זו). לא נעלם מעיני כי גרסתו של משה בוקר ביחס לסכום מכירת הרכב לא הייתה אחידה (בע' 1699 לפרוטוקול טען כי נמכר ב -50,000 ש"ח), וכן לא גובתה בראיות פוזיטיביות להוכחתה. עם זאת, למען הזהירות בלבד, הנני מוכנה לקבל את גרסתו של משה בוקר, המקלה עם הנאשם, ולפיה מכר את רכבו בסכום של 60,000 ש"ח, וקיבל את התמורה במזומן, אותה הפקיד בחשבונו.

לסיכום האמור, עד כה נמצא הסבר, אף אם קלוש, לסכום של 336,785 ש"ח מסך כל הכספים שהופקדו במזומן בחשבונו של בוקר בתקופה הרלוונטית לכתב האישום, העומד, כאמור, על סכום של 766,149 ש"ח.

  1. ביתר הסבריו של משה בוקר לא מצאתי ממש. באופן כללי, עדותו של בוקר הייתה מגמתית, וניכר בעדותו כי עשה כל שאל ידו כדי להמעיט את חלקו של הנאשם, בן משפחתו, בהפקדות הכספים שבוצעו במזומן בחשבונו בתקופה הרלוונטית לכתב האישום. טענותיו של משה בוקר על איומים מצד המשטרה והאזנה רק לחלק מהאזנות הסתר (פרוטוקול, ע' 1694, ע' 1740) הינן מופרכות, נוכח עדותם של שלושה מחוקריו, נטע גמליאל, קרן שרון ויוסי כנר, אשר מסרו בעדותם כי החקירה התנהלה באווירה רגועה באופן יחסי, וכי כל השיחות הרלוונטיות הושמעו לעד (פרוטוקול, ע' 1850-1851; ע' 1854; ע' 1871; ע' 1742). עוד יאמר כי טענותיו של משה בוקר כי נעזר בחברים נוספים, מלבד הנאשם, והם הפקידו בחשבונו כספים במזומן בשל מצבו הכלכלי (פרוטוקול, ע' 1707, ש' 9), נטענה בעלמא, מבלי שהובאו ולו בדל של עדות או ראיה המוכיחים כי אכן כך היה. אשר להסברים נוספים שסיפק העד, בניסיונו להבהיר את מקורם של סכומי כסף נוספים שהפקדתם תועדה בחשבונו, מצאתי כי הסברים אלה בלתי מהימנים ויש לדחותם.

לטענתו של משה בוקר, קיבל הוא פיצויים מקרן "מקפת" בסכום של 100,000 ש"ח (ת/ 246 בע' 4). ברם, מהמסמכים שהגיש לאחר עדותו בבית המשפט, עולה כי מדובר בשיק, ולא בהפקדה במזומן, שקיבל מקרן מקפת בסך של 38,313 ש"ח (נ/ 15). הפקדתו של השיק מתעודת בדפי העו"ש של משה בוקר (נספח לת/248, דף חשבון מס' 19) כהפקדת שיק ולא כהפקדה במזומן. אי לכך, אין לקבל את הסברו של בוקר כי יש בכספים שהתקבלו מקרן מקפת כדי להסביר חלק מההפקדות שבוצע במזומן בחשבונו של בוקר ויוחסו לנאשם.

במסגרת נ/15 הוגשו מסמכים המתעדים הלוואות שנטל בוקר מבנק דיסקונט, חלקן בתקופה הרלוונטית לכתב האישום (הלוואה בסך 55,000 שניטלה בחודש דצמבר 2007; הלוואה בסך 20,000 ש"ח שניטלה בחודש דצמבר 2008; הלוואה בסך 20,000 ש"ח שניטלה בחודש ספטמבר 2008; הלוואה בסך 10,000 ש"ח שניטלה בחודש מרץ 2009; הלוואה בסך 50,000 ש"ח שניטלה בחודש ינואר 2010). עיון בדפי החשבון במועדים בהם ניטלו ההלוואות, מעלה כי חשבונו של משה בוקר זוכה בסכומי ההלוואות, כך שמשה בוקר לא קיבל את הסכומים לידיו במזומן. אי לכך, אין במסמכים המתעדים לקיחת ההלוואות בסכומים הנקובים לעיל כדי להסביר את הסכומים שהפקדתם במזומן מיוחסת לנאשם.

מסמכים נוספים שמסר משה בוקר לאחר עדותו, וטען שיש בהם כדי להוות הסבר להפקדות המזומנים שבוצעו בחשבונו, נמצאו כלא שייכים כלל לעניין הנדון. כך, מסמך המעיד על פיצויים שקיבל משה בוקר מחברת "תבל" מתייחס לשנת 2004, תקופה שכלל אינה רלוונטית לכתב האישום. כך גם מסמכים המעידים על עיקולים וחובות של משה בוקר כלל אינם רלוונטיים לעניין הנדון. כן צורף לנ/15 רשימה בכתב יד, בה נקובים סכומים שונים שקיבל לכאורה משה בוקר מאת גורמים שונים, ויש בהם, לטענתו, כדי להוות הסבר לכספי המזומן שהופקדו בחשבונו. חלק גדול מהסכומים הנקובים ברשימה דנן אינו מתייחס לתקופה הרלוונטית לכתב האישום (למשל כספים שקיבל משה בוקר לכאורה מאירועים משפחתיים בשנים 2004 ו-2005). סכומים נוספים הנקובים ברשימה לא גובו בכל ראיה, למשל סכום של החזר מס בסך של כ-20,000 ש"ח. נוכח האמור, למעט ההוכחה לקבלת הפיצויים מקרן מקפת, אין בכל יתר המסמכים שסומנו כנ/15 כדי לתמוך בגרסתו של משה בוקר, לפיה יש לו הסבר לחלק ניכר מההפקדות שבוצעו בחשבונו במזומן בתקופה הרלוונטית לכתב האישום.

  1. לצד זאת, הוכח באופן פוזיטיבי בחומר הראיות כי חלק מסכומי הכסף שהופקדו במזומן בחשבונו של משה בוקר מקורם בנאשם. ואלה הם:

ערבות בנקאית בסכום של 200,000 ש"ח - משה בוקר ניגש למכרז לרכישת נכס בקריית מלאכי וגייס לשם כך את חברו ירון מלכה, ע"ת 36. במסגרת השתתפותו במכרז, נדרש בוקר להעמיד ערבות בנקאית בסך 200,000 ש"ח, סכום אשר, על פי הנטען, ניתן לו מאת הנאשם כהלוואה. בשלב מסוים נכנס אדם בשם יוסי סוסן לנעליו של משה בוקר כזוכה במכרז, כאשר סוכם בין השניים כי הראשון ישלם למשה בוקר סכום של 360,000 ש"ח, הכולל את סכום הערבות הבנקאית ועמלת תיווך (בעניין מהות העסקה ראו עדותו של ירון מלכה, פרוטוקול, ע' 1328-1335).

מצאתי כי הוכח בחומר הראיות שהנאשם נתן למשה בוקר במזומן את סכום הערבות הבנקאית כהלוואה. ראיה אובייקטיבית משמעותית, המוכיחה כי מקור הערבות הבנקאית הינו הנאשם, הינה שיחות האזנות הסתר. בשיחה 10299, בין יוסי סוסן לבין הנאשם, נמצא כי השניים משוחחים בנושא הערבות הבנקאית. מקריאת תמליל השיחה (ת/124 ו) עולה, בצורה שאינה משתמעת לשני פנים, כי הסכום של ה-200,000 ש"ח ניתן כהלוואה על ידי הנאשם, וכי יוסי סוסן צריך להחזיר סכום זה לנאשם. בשיחה אומר יוסי סוסן לנאשם שהוא רוצה לתת לו 100,000 ש"ח בשבוע הבא ועוד 100,000 ש"ח בעוד חודש-חודש וחצי. הנאשם מסביר לסוסן שהוא חייב את כל הכסף באופן מיידי, בין היתר משום שעוזר לשרון בוקר, גיסו, בבניית הבית, והתחייב לעסקת ברזל. יוסי סוסן מביע בשיחה את כעסו על משה בוקר, אך מדבריו עולה כי הוא מחויב להחזיר לנאשם את סכום הערבות בכללותו. משיחה זו ניתן להסיק, אם כן, באופן חד משמעי, כי סך של 200,000 ש"ח ניתנו למשה בוקר כהלוואה, לשם מימון הערבות הבנקאית לה נדרש.

לצד שיחה זו, קיימות שיחות נוספות התומכות במסקנה האמורה. כך למשל, בשיחה 10455 בין הנאשם לבין משה בוקר, בה אומר הנאשם לבוקר שהוא רוצה את ה- 200 שהוציא מהכיס ושמשה בוקר גם לא היה בסדר, כי הבטיח לו שגם אם לא תצא עסקה, הוא (הנאשם) יקבל בחזרה את הכסף שלו. בשיחה 12673 נשמע הנאשם כועס על כך שהכסף של יוסי סוסן הוחזר לו בהמחאות ולא במזומן, ומשה בוקר מנסה להרגיע אותו באומרו כי יש לו סידור עם מנהלת הבנק שהוא יפקיד את השיקים ויקבלם במזומן, מבלי שהשיקים ישמשו לכיסוי 'האוברדרפט' שלו בבנק. בשיחה 4127 בין רותי סוסן לבין נאשם, נשמע הנאשם אומר לרותי שהוא נתן ערבות של 200,000 ש"ח, וזה מה שהוא רוצה בחזרה.

לצד שיחות אלה שתועדו בהאזנות הסתר, קיימות ראיות נוספות לכך שמקור הערבות הבנקאית הוא הנאשם. ראשית, בחקירתו מסר משה בוקר כי הנאשם היה אמור לקבל ממנו כמחצית מסכום הערבות הבנקאית, כנגד הלוואה שהוא נתן לו (ת/241, ע' 9-10). בחקירתו הראשית בבית המשפט, אישר את אמרותיו במשטרה, למעט משפט אחד אותו הכחיש, מבלי שפרט מהו (פרוטוקול, ע' 1695, ש' 18, 21). הגם שבחקירתו הנגדית הכחיש משה בוקר כי הנאשם מימן את הערבות הבנקאית שנדרשה למכרז, סבורני כי גרסתו במשטרה מתיישבת טוב יותר עם חומר הראיות הנוסף ומכלול הראיות, ובעיקר עם האזנות הסתר, כפי שפורט לעיל, ומשכך יש לקבלה על דרך של "פלגינן דיבורא". שנית, תגובתו של הנאשם במהלך עדותו כשנשאל בעניין זה, מחזקת אף היא את הקביעה כי הנאשם הוא מקור כספי הערבות. כשהושמעו לנאשם השיחות הרלוונטיות, אשר הובאו בתמצית לעיל, הוא ניסה להסיט את נושא השיחה לאופי יחסיו עם יוסי סוסן ולכך שהוא לא היה קשור לעסקה שנתפרה בין סוסן למשה בוקר (פרוטוקול, ע' 2726). לנאשם אין כל הסבר לראיות האובייקטיביות המוטחות בו בדמות האזנות הסתר, שיש בהן כדי להעיד ברמה של מעל ומעבר לספק סביר כי כספי הערבות הם שלו (פרוטוקול, ע' 2727-2735). די באמור כדי לקבוע כי הוכח באופן פוזיטיבי שהנאשם נתן למשה בוקר הלוואה בסך של 200,000 ₪, סכום אותו הפקיד בחשבונו במזומן.

שלושה שיקים בנקאיים בסכום של 49,999 ש"ח - על פי טענת המאשימה, הוכח כי שלושה שיקים בנקאים בסך של 49,999 ש"ח כל אחד, הונפקו כנגד הפקדת כספיו של הנאשם בחשבונו של משה בוקר, באופן המחזק את גרסתה בדבר היקף הכספים שהפקיד הנאשם במזומן בחשבונו של משה בוקר. מבחינה עובדתית, הוכח כי ביום 6.5.08 הפקיד משה בוקר סך של 147,000 ש"ח במזומן בחשבון העו"ש שלו (ראה נספח לת/246 – ק.ש. 8), ובאותו היום, בקומה נפרדת, הפקיד סך נוסף של 149,997 ש"ח במזומן, וכנגדם קיבל שלושה שיקים בנקאיים בסך של 49,999 ש"ח כל אחד (פרוטוקול, ע' 1644 שו' 12 – 13). שניים מהשיקים נתפסו בביתו של הנאשם והוצגו לו בחקירתו (ת/106). ההמחאות הבנקאיות לא באות לידי ביטוי בחשבון העו"ש של משה בוקר, ורואים אותן רק בחשבון מעבר (נספח המצורף להודעתה של מנהלת הבנק יפה הימן- ת/219 ק.ש. 2 9.3.10).

לנאשם, בחקירתו הנגדית, אין כל הסבר הגיוני מדוע השיקים הבנקאיים לפקודת משה בוקר נמצאו בביתו. הסברו, כי משה בוקר הפקיד בידיו את ההמחאות כיוון שבביתו של הנאשם אין פריצות (פרוטוקול, ע' 2,748 – 2,750), הינו קלוש ולא ניתן לקבלו. ברי כי אין הנאשם יודע לצפות שבביתו לא תהיה פריצה, ומעבר לכך, בהינתן שמדובר בשיקים בנקאיים 'למוטב בלבד', הרי שרק משה בוקר יכול להפקידם בבנק ולקבל כנגדם כסף במזומן. יתרה מכך, בחקירתו במשטרה הודה הנאשם כי מקור השיקים בכספו שלו, באומרו "אני נתתי לו מזומנים שהפכו לשיקים של 100,000 ש"ח" (ת/106 ע' 11 שו' 310).

חיזוק לראיות התביעה כי שני השיקים הבנקאיים שנתפסו בחזקתו של הנאשם הם ערובה לכספים שנתן למשה בוקר, נמצא בהאזנות הסתר. בשיחה 11414 בין הנאשם לבין משה בוקר משוחחים השניים על כוונתו של הנאשם להתקשר בעסקה עם אדם בשם עלוש, ובעסקת מקרקעין עם אדם בשם שפירא. בהקשר זה, אומר משה בוקר לנאשם "בסדר אבל יש לך עוד צ'ק של בנקאי של עוד איזה מאה חמישים", והנאשם עונה לו: "אין לי מאה חמישים, יש לי מאה...ואני צריך להביא חומר..". בשיחה 11707 מוסיף משה בוקר להתעניין בעסקה המתוכננת עם שפירא, ומזכיר לנאשם שיש לו 100,000 ש"ח לעסקה מהשיקים הבנקאיים. יצוין כי בחקירתו בבית המשפט הושמעו הדברים למשה בוקר. טענתו של העד, לפיה כשאמר לנאשם "יש לך" זה כמו שיש לו (למשה בוקר) ושהוא (משה בוקר) רצה לקנות מגרש בעזריקם (פרוטוקול, ע' 1735), אינה עולה בקנה אחד עם תוכן השיחות בדבר העסקה שמתכנן הנאשם, ולא משה בוקר, באופן המעיד על חוסר מהימנות ההסבר.

נמצא, אפוא, כי הודאתו של הנאשם בחקירה כי השיקים הבנקאיים שנתפסו בביתו הם שלו, לצד הראיות האובייקטיביות הנוספות התומכות בקביעה זו, גוברות על גרסתו המאוחרת של הנאשם בבית המשפט כי הכספים הינם של משה בוקר והופקדו אצלו למשמורת.

אשר להמחאה הבנקאית השלישית בסך 49,999 ש"ח, גם לגביה הוכח מעל לכל ספק כי מדובר בכספו של הנאשם. בשיחה 8678 הנאשם מבקש ממשה בוקר לפרוט לו שיק של 50,000 ש"ח כי הוא צריך כסף לאולם (לטובת תשלום לבר המצווה של בנו) ולעוד כל מיני דברים. משה בוקר אומר לנאשם להשאיר את ההמחאה מחר אצל שמעון (בבנק) והוא (משה בוקר) יפקיד אותו. הנאשם מוודא בשיחה כמה פעמים שמשה יפרוט לו את השיק. וכך, יום לאחר שהתקיימה השיחה דנן (17.11.09), ביום 18.11.09, מתועדת בחשבון העו"ש של משה בוקר הפקדה בסך 49,999 ש"ח, וכנגדה משיכת סך של 43,000 ש"ח במזומן (נספח לת/245). ההפרש בסך 7,000 ש"ח הוחזר לנאשם בהמחאה שהייתה מיועדת לתשלום לאולם בר המצווה, ולבסוף שימשה לתשלום עבור ברזל בעסקה בה התקשר הנאשם, כפי שמתועד בשיחה 11,414 בה אומר הנאשם שהפקיד את השיק של ה-7,000 ש"ח לברזל (וראו גם: ת/239 ע' 11; ת/241 נספח ק.ש 7).

נמצא, אפוא, כי שלוש ההמחאות הבנקאיות, וכן כספי הערבות הבנקאית, מקורם בכספו של הנאשם, באופן המחזק את הקביעה בדבר ההתנהלות הכספית בין הנאשם לבין משה בוקר.

  1. לסיכום הדברים, הוכח כי סך של 429,364 ש"ח הופקד במזומן בחשבונו של משה בוקר, כאשר מקורו בנאשם. ליתר הכספים נמצא הסבר, אף אם קלוש, ואין לייחס הפקדתם לנאשם. לשאלה האם התקיים בנאשם היסוד הנפשי, כך שהתנהלות זו מהווה עבירה לפי חוק איסור הלבנת הון, אתייחס בהמשך הדברים, לאחר שאדון בפעולות הנוספות שמייחסת המדינה לנאשם בכספים שהתקבלו מפעילותו לסחר בהיתרים.
  2. אשר לתשלום במזומן למשה בוקר כנגד קניית חיישנים לרכבו של הנאשם בכרטיס אשראי - המאשימה טוענת כי הנאשם נתן סכום כסף במזומן למשה בוקר עובר לנסיעתו לחו"ל, ובתמורה שילם משה בוקר עבור הנאשם באמצעות כרטיס האשראי שלו סך של 8,000 ש"ח, למטרת התקנת מערכת התראה לנסיעה בטוחה ברכבו של הנאשם. הנאשם מצידו הודה בחקירתו הנגדית כי הכסף שנתן במזומן למשה בוקר הוחזר לו באמצעות תשלום על החיישנים של הסובארו, אם כי הוסיף שמקור הכסף בחמותו, מרים בוקובזה (פרוטוקול, ע' 2760-2762).

טענה זו של הנאשם, כי סכום זה שייך לחמותו, הועלתה לראשונה על דוכן העדים, ויש לדחותה נוכח מקבץ הראיות הנוספות המוכיח את הסכום המיוחס לנאשם בדרך הפעולה דנן. ראשית, עדותו של שרון בוקר, גיס נוסף של הנאשם, לפיה בסמוך למעצרו של הנאשם נתן הוא לו 8,000 ש"ח על מנת שימסור אותם למשה בוקר, וכנגד סכום זה משה בוקר שילם סך של 7,000-8,000 ש"ח עבור התקנה כלשהי הקשורה לרכבו של הנאשם (פרוטוקול, ע' 2015-2016). שנית, משה בוקר מסר בהודעתו במשטרה כי הפעם האחרונה שקיבל מזומנים מהנאשם הייתה כשנסע לאיטליה, ושוויים היה כ-6,500 ש"ח (ת/239, ע' 8). שלישית, יש תיעוד בחשבון הבנק של משה בוקר לתשלום בכרטיס אשראי בסך 8,000 ש"ח ביום 10.2.10, כאשר באותו יום יש תיעוד מקביל לכך שהותקנה ברכב הסובארו בו נוסע הנאשם מערכת התראה לנסיעה בטוחה (נספחים לת/245, לת/239 ולת/120ב).

משום שההגדרה של "פעולה ברכוש", המצויה בסעיף 1 לחוק איסור הלבנת הון, הינה רחבה ביותר, במובן זה שהיא כוללת כמעט כל פעילות כלכלית או עסקית (יעל גרוסמן, רוני בלקין איסור הלבנת הון להלכה ולמעשה, בעמ' 26 (2006)), הרי שגם פעילות זו של הנאשם מקימה את היסוד העובדתי של עשיית פעולה ברכוש שמקורו בעבירה.

  1. אשר להלוואה במזומן לשרון בוקר בסכום כולל של 160,000 ש"ח – טוענת המאשימה כי הנאשם נהג לתת כסף במזומן כהלוואה גם לגיסו שרון בוקר. הסכומים המיוחסים לנאשם במסגרת זו הינם של שתי המחאות בנקאיות, בסכום של 50,000 ש"ח ו-40,000 ש"ח, וכן סכום של 70,000 ש"ח, אשר על פי הנטען הוענק כהלוואה לשרון בוקר עבור בניית ביתו במושב עזריקם, והיה אמור להיות מוחזר לנאשם מכספי הלוואת המשכנתא שנטלו שרון בוקר ורעייתו. הנאשם מצדו הודה בחקירתו הנגדית כי קנה חומרי בניין לשרון בוקר ולעוד אנשים (פרוטוקול, ע' 2763, ש' 22-23), אך הוסיף וטען כי מקור הכספים באשתו של שרון בוקר, שלא יכולה לבוא להעיד (פרוטוקול, ע' 2764). יצוין כי אשתו של שרון בוקר אכן לא העידה בעניין, ומכאן שאין כל תימוכין לגרסתו של הנאשם כי היא מקור הכספים.
  2. כאמור, שרון בוקר הינו גיס נוסף של הנאשם, שטיב היחסים בינו לבין הנאשם הוגדר על ידו כיחסי אב ובן (פרוטוקול, ע' 1999, ע' 2034-2035). אומר כבר עתה, כי לא מצאתי כל ממש בטענתו של שרון בוקר בעדותו, לפיה החוקרים איימו עליו ושמו מילים בפיו. ראשית, ע"ת 91, החוקר אליעזר צמח, העיד באופן מהימן כי שרון בוקר מסר מידע מיוזמתו באופן חופשי ללא כל אילוץ או איומים (פרוטוקול, ע' 2192-2197). שנית, טענותיו של העד כי כתב מכתב למבקר המדינה, והבטחתו כי ימציא אותו לביהמ"ש, נתגלו כטענות סרק, באופן המעיד על כך שאין בטענותיו של שרון בוקר בדבר איומים מצד המשטרה כל ממש.

  1. שרון בוקר אישר בעדותו כי משך עבור הנאשם מחשבון הבנק שלו המחאה בסכום של 40,000 ש"ח עבור שדרוג רכבו של הנאשם. כאשר הוצג לעד העתק ההמחאה שנתפס בביתו של הנאשם, אישר כי זו ההמחאה הבנקאית שהוא פרט (פרוטוקול, ע' 2002-2004; העתק ההמחאה בת/209). סכום זה אף הוכח בשיחה 385 בין שרון בוקר לבין הנאשם, במהלכה נשמע הנאשם כשהוא מבקש משרון בוקר לפרוט לו "צ'ק בנקאי של ה-40 [40,000 ש"ח, ר.ב.] כי היא [סוכנת הרכב, ר.ב.] הזמינה לו אוטו חדש" (ת/329 ע' 2-3 לתמליל).
  2. אשר להמחאה הבנקאית הנוספת בסכום של 50,000 ש"ח, על פי טענת המאשימה מדובר בהמחאה אחת מתוך שתי המחאות בנקאיות, שהפיק משה בוקר לפקודתו של שרון בוקר, כנגד הפקדת סך של 100,000 ש"ח במזומן בחשבונו של משה בוקר (הפקדה שבוצעה ביום 25.1.10). המאשימה מייחסת לנאשם כי הוא הבעלים של סך של 50,000 ש"ח מתוך סכום זה (כלומר, המחאה בנקאית אחת), אותו ניסה הוא להלבין. מצאתי כי יש לדחות טענה זו של המדינה, מן הטעם שקיים ספק שאין מדובר ב- 50,000 ש"ח שכבר יוחסו לנאשם, במסגרת דרך הפעולה הראשונה שנדונה באישום דנן, היינו, הפקדת כספים במזומן בחשבונו של משה בוקר. אפשר בהחלט כי הנאשם הינו המקור לסך של 50,000 ש"ח שהופקדו במזומן בחשבונו של משה בוקר באותה ההפקדה, וכנגדה הונפקה המחאה בנקאית לטובתו של שרון בוקר, הגם שהבעלים המקוריים של הכסף הוא הנאשם. עם זאת, לא מצאתי בחומר הראיות הוכחה לכך שמדובר בסכום כסף נוסף לסכום שהופקד במזומן בחשבונו של משה בוקר, לגביו קבעתי כי מקורו בנאשם. אי לכך, ומבלי להכריע בעניין גרסאותיו הסותרות של שרון בוקר בסוגיה זו, הנני קובעת כי לא הוכח שמדובר בסכום כסף נוסף שהפקיד הנאשם בחשבונו של משה בוקר. אין העובדה ששרון בוקר היה מעורב אף הוא בעניין, בהינתן שההמחאה הונפקה לפקודתו, מעידה על כך שמדובר בסכום כסף נוסף שהנאשם ניסה להלבין.
  3. עוד טוענת המאשימה, כאמור, כי הנאשם הלבין, באמצעות שרון בוקר סך של 70,000 ש"ח נוסף, על דרך מתן הלוואה לשרון בוקר לבניית ביתו. מתוך סכום זה, הודה שרון בוקר כי לווה מהנאשם סך של 40,000 ש"ח, על ידי זה שהנאשם היה משלם עבור חומרי בנייה שיועדו לבניית ביתו במזומן (פרוטוקול, ע' 2000, ע' 2036; ת/324 ש' 117-122, ש'257; ת/326, ע' 5). אף הנאשם הודה בעדותו, כאמור לעיל, כי נהג לרכוש חומרי בניין בעבור שרון בוקר. הוא אף אישר בעימות שנערך בינו לבין שרון בוקר את האמור (ת/328). חיזוק לכך שהנאשם שילם במזומן כספים לצורך בניית ביתו של גיסו, שרון בוקר, נמצא בעדותו של ע"ת 40, אייל צור, בעל עסק לברזל וחומרי בניין, אשר העיד שהנאשם רכש במזומן חומרי בניין עבור בניית בית, כאשר איש הקשר שלו היה הנאשם, והקבלות הוצאו על שמם של שרון ושושי בוקר, לפי בקשתו של הנאשם (ע' 1,368 לפרוטוקול, שו' 11- 17). נוכח האמור, שוכנעתי כי הוכח שהנאשם אכן פעל כפי שמיוחס לו בעניין זה, היינו, רכש במזומן חומרי בניין במסגרת של הלוואה לשרון בוקר. עם זאת, סבורה אני כי אין לייחס לנאשם סכום העולה על סך של 40,000 ש"ח לעניין זה, כפי שמסר שרון בוקר בחקירתו ובעדותו, והנאשם אף אישר במהלך העימות. הגם שבשתי שיחות האזנות סתר נוקב הנאשם בסכומים גבוהים מהסכום של 40,000 ש"ח (שיחה 8678 עם משה בוקר, בה נוקב הנאשם בסכום של 50,000 ש"ח, ושיחה 10299 עם יוסי סוסן, בה נוקב הנאשם בסכום הנע בין 60,000-70,000 ש"ח), אפשר שמדובר בנטייה של הנאשם להגזים במהלך שיחה עם חברים, ובפרט, כאמור, שאין עדות לסכום של 70,000 ש"ח בראיות נוספות מלבד שיחת הטלפון האמורה.

לסיכום דרך פעולה זו, הנני קובעת כי הוכח שהנאשם נתן לשרון בוקר במזומן 80,000 ש"ח בסה"כ, הכוללים הלוואה כנגד המחאה בנקאית בסכום 40,000 ש"ח, והלוואה בדרך של רכישת חומרי בניין בסכום של 40,000 ש"ח.

  1. אשר לבניה ולשיפוץ בתיו של הנאשם - לטענת המאשימה, גם בתיו של הנאשם שימשו לביצוע הלבנת הון, שכן, בכספים שקיבל במזומן מהעובדים בגין ההיתרים הכוזבים השלים הנאשם את בניית ביתו ושיפץ בית נוסף, שחולק לשתי יחידות דיור, לצרכי השכרה.

הנאשם סיפר בחקירתו הראשית כי התגורר בבית שקיבל בירושה. אותו בית נשרף בשנת 2007 ולאחר שנשרף, כלומר, בתקופה הרלוונטית לכתב האישום, המשיך הנאשם לבנות בית חדש ובמקביל שיפץ את הבית שנשרף על מנת להכשיר אותו להשכרה (פרוטוקול ע' 2,255– 2,256; ת/98 ע' 22 שו' 24 – 34).

  1. קיימת מחלוקת בין הצדדים באשר לגובה הסכום שהושקע בבניית הבית ובשיפוץ הבית שנשרף. במסגרת החקירה, הודה הנאשם ששיפץ את הבית שלו בתקופה הרלוונטית בעלות של עשרות אלפי שקלים, ושהכסף בא מהעובדים (ת/106 ע' 3 ש' 70, ע' 4 ש' 77). בבית המשפט הודה הנאשם בתשלום מכיסו של 'עשרים ומשהו אלף שקלים' בלבד (פרוטוקול, ע' 2,777, ש' 20). הנאשם הוסיף וטען בפני כי שורה של בעלי מקצוע ותורמים עזרו לו בבנייה ובשיפוץ ללא כל תמורה. ואולם, הנאשם לא הביא ולו עד אחד כתימוכין לגרסתו, למרות שהצהיר לפרוטוקול שחלק גדול מהאנשים שתרמו לו יגיעו למסור עדות (פרוטוקול, ע' 2,777, ש' 9). גרסה זו אף מנוגדת לגרסתו של עד ההגנה שלום בוקר, קבלן בניין, אשר העיד שעזר לנאשם באופן עקיף בכך ששלח קבלן משנה שיעבוד בשבילו במחיר עלות (פרוטוקול, ע' 2,838 ש' 2 – 3). הנה כי כן, שיקום הבית שנשרף, אף על פי גרסתו של עד מטעם הנאשם, לא היה בחינם, אלא, לכל הפחות, במחיר עלות.

לעמדת המאשימה, יש לאמץ בעניין זה את גרסתו של משה בוקר, אשר אמד את עלות השיפוץ בביתו של הנאשם בסכום הנע בין 200,000 ש"ח ל-300,000 ש"ח, תוך שהתייחס לעזרה שקיבל הנאשם מחבריו בבניית הבית (ת/241 ע' 8 ש' 268). עוד הפנתה המאשימה לחוות דעתו של אסף אשכנזי, ע"ת 84, שמאי מקרקעין מטעם משרד המשפטים, לפיה שווי המחוברים בנחלתו של הנאשם, ללא הקרקע, עומד על מיליון וחצי שקלים (פרוטוקול, ע' 2,050 ש' 32; ת/331 – ת/332), שיש בה, לעמדת המאשימה, כדי לחזק את שהסכומים שהשקיע הנאשם בבנייה ובשיפוץ גבוהים הרבה יותר מהסכומים בהם הודה.

  1. אכן, דומה כי הנאשם ממעיט באופן משמעותי בסכומים שהשקיע בפועל בשיפוץ ביתו, וגרסתו כי רוב השיפוץ בוצע מתרומות לא הוכחה בחומר הראיות. עם זאת, הנני רואה קושי לאמץ את האומדן שמסר משה בוקר ביחס לעלות השיפוץ, כבקשת המאשימה, בהינתן שהוא אינו בעל מקצוע, וחרף יחסיו הקרובים עם הנאשם, לא נמסר שהיה מעורב בשיפוץ ביתו של הנאשם במידה ניכרת, עד כי ניתן להסתמך על הסכום שמסר בעניין זה. אף חוות דעת השמאי אינה מסייעת לחלוטין להעריך את עלות השיפוץ, שכן אין היא מלמדת על הסכום שהשקיע הנאשם בשיפוץ אלא על עלות הבית הבנוי בכללותו. בנסיבות אלה, ברי כי לא ניתן לקבוע מה סכום ההשקעה של הנאשם בשיפוץ ביתו. ואולם, עצם הודאתו של הנאשם בכך שהשתמש בכספים שקיבל מהעובדים לשיפוץ ביתו, די בה כדי לקבוע שהנאשם עשה פעולה של עירוב בין הרכוש האסור לבין הרכוש הכשר (שלדי הבתים שהיו קיימים עובר לביצוע העבירות).
  2. אשר לקניית רכבי סובארו B4 ורישומם ע"ש חמותו של הנאשם - המאשימה טוענת כי דרך נוספת בה הלבין הנאשם את הכספים הינה קניית מכונית סובארו B4 חדשה בשנת 2008, ושדרוגה למכונית סובארו B4 חדשה בשנת 2009. שווי המכוניות, נכון למועד רכישתן, הסתכם בכ-200,000 ש"ח. גרסתו של הנאשם היא שמדובר בכלי רכב שנקנו בכספה של חמותו, מרים בוקובזה, ושימשו את הנאשם ומשפחתו, בין היתר, לצורך הסעתה של חמותו לקופות חולים ולטיפולים רפואיים. אין מחלוקת, כי חמותו של הנאשם הינה פנסיונרית בת 75 ללא רישיון נהיגה, המתקיימת מקצבת שארים (ת/297).
  3. מצאתי כי הוכח בחומר הראיות ששני רכבי הסובארו נקנו מכספו של הנאשם, שימשו אותו, והיו הלכה למעשה בבעלותו.

הנאשם אישר בעדותו כי הוא שילם עבור רכב הסובארו משנת 2008 (פרוטוקול, ע' 2783, ש' 30), אם כי טען, כאמור, שמקור הכסף בחמותו. גרסה זו, שנמסרה לראשונה בחקירתו השישית של הנאשם (ת/100, ע' 6 ש' 30, ע' 7 ש' 8), עומדת בניגוד לגרסתו של משה בוקר, הן בהודעותיו במשטרה והן על דוכן העדים בבית המשפט, לפיה הוא היחיד שניהל את כספיה של אמו (ת/246 בע' 2 – 3; פרוטוקול, ע' 1,700, ש' 4 - 6). הנאשם עצמו אישר שמשה בוקר מנהל את ענייניה הכספיים של מרים בוקובזה (פרוטוקול, ע' 2,748, ש' 6 – 7). דהיינו, מהעדויות עולה שהנאשם כלל לא עסק בענייניה הכספיים של מרים בוקובזה, באופן המטיל ספק של ממש בגרסתו כי היא נתנה לו את הכסף לרכישת הרכבים. יתרה מכך, בחקירתו, הודה למעשה הנאשם כי הרכב הוא רכושו, באומרו כי הרכב נרשם על שם חמותו מחשש שיטילו עיקולים אם יהיה רשום על שמו (ת/98, ע' 24).

זאת ועוד, שיחות האזנות הסתר מתעדות כי הנאשם נהג מנהג בעלים ברכבים, במובן זה שהוא "ניהל" את ענייניהם. כך, כשהעמיד הנאשם את רכב הסובארו שנת 2008 למכירה, הוא נשמע מסביר לקונה הפוטנציאלי אודות נתוניו של הרכב, ואומר לו כי לא יפחית במחיר (שיחות 2113, 2117). בשיחה 5152 הנאשם מספר לשרון בוקר על ההתלהבות של אשתו ובתו מהאוטו החדש (סובארו שנת 2009), ומסביר לשרון שפירק את הטלפון מהאוטו הישן וצריך לשים אותו בחדש. בשיחה 5066 הנאשם נשמע מספר ללינדה על האוטו החדש שקנה בהפתעה לאשתו. הנאשם מוסיף ומספר ללינדה שהיה צריך להוסיף 40,000 ש"ח כדי לשדרג את הרכב. יצוין כי לינדה אישרה בעדותה שהנאשם סיפר לה שקנה לאשתו מכונית חדשה, וביקש שתתקשר להגיד לה מזל טוב (פרוטוקול, ע' 1433, ש' 10-11). בנוסף לאמור, נמצא לעיל כי כששדרג הנאשם את הרכב לסובארו שנת 2009, הוא היה המקור לסכום של 40,000 ש"ח, ששולם מכוח משיכת המחאה בנקאית שהייתה לפקודת שרון בוקר. אף שיחות האזנות הסתר תומכות בקביעה דנן, למשל, שיחה 576 בין סוכנת הרכב העונה לשם חגית לבין הנאשם, ובה הסוכנת מכתיבה לנאשם פרטי חשבון בנק של החברה לצורך ביצוע העברת הכסף. הכסף הועבר בפועל לחברת הרכב, לאחר פריטת השיק הבנקאי באמצעות שרון בוקר.

עוד עולה מחומר הראיות, כי הרכבים חנו בחנייה של הנאשם ושימשו אותו ואת משפחתו (פרוטוקול, ע' 2226, 2264). כך, מסר הנאשם בחקירתו הראשית שאשתו טלי משתמשת לרוב ברכב, הוא נוהג בו לעיתים, ורוב הזמן הרכב חונה אצלם בבית. על פי תיעוד עסקת הביום, וכן על פי הודעתו של המתווך עפיף, הנאשם נהג להגיע עם רכב הסובארו על מנת לקבל את הכספים עבור ההיתרים (ת/339; ת/341; ת/19). הנאשם הוא זה ששילם עבור הטיפולים והתיקונים שנדרשו לרכבים (פרוטוקול, ע' 2795, ש' 15).

טיעונו של הנאשם כי מרים בוקובזה רכשה את הרכבים בשווי של 200,000 ש"ח מכספה, על מנת שתהיה לה דרך להגיע לטיפולים רפואיים, אינו עומד במבחן ההיגיון, בהינתן שמדובר באישה מבוגרת, שחיה מקצבת שארים ולא עבדה מימי חייה, ובשים לב שלרשות הנאשם עומדים עוד שני רכבים נוספים, שיכלו לשמש להסעתה של חמותו לפי צורכה. הנאשם אף לא הביא לעדות את חמותו שיכולה הייתה לאמת במידה מסוימת את טענתו כי היא בעלת הרכב.

הקביעה כי רישום הרכבים על שם חמותו של הנאשם היא מעין פיקציה, מתחזקת אף נוכח גרסתו של הנאשם לגבי רכב נוסף שבשימושו, מסוג פיאט פונטו. גם לגבי רכב זה, גרס הנאשם כי הוא אינו שייך לו אלא לגיסו, שרון בוקר (פרוטוקול, ע' 2263, ש' 4), בעוד ששרון בוקר מסר בחקירתו במפורש כי הוא מכר לנאשם את הרכב הנ"ל, ו"לא יצא לו" עדיין להעביר בעלות (ת/325 ע' 8 ש' 234 - 235 ).

לאור האמור, הוכח בחומר הראיות ברמה של מעבר לספק סביר, כי הנאשם הוא שרכש את רכב הסובארו שנת 2008 מכספו, ושדרגו לרכב סובארו שנת 2009, גם כן מכספו. מעבר למסמכים המתעדים כי הנאשם ביצע את רכישות הרכבים, נתמכת הקביעה דנן בראיות, המלמדות כי הנאשם השתמש ברכב ודאג לתחזוקתו, בשיחות האזנות הסתר ועוד. מאידך, גרסתו של הנאשם כי הרכבים נרכשו מכספה של חמותו, אין לה על מה להישען.

  1. אשר לתשלום חשבונות בשוטף כנגד שימוש בכרטיס האשראי של משה בוקר - טוענת המאשימה כי בתקופה הרלוונטית לכתב האישום נהג הנאשם להלבין כספים, על ידי כך ששילם למשה בוקר במזומן, תמורת תשלומים שמשה בוקר ביצע עבורו בכרטיס האשראי שלו, לרבות תשלום של חשבונות חשמל וחשבונות טלפון נייד. סכום ההלבנה שמייחסת המאשימה לנאשם במסגרת זו מסתכם ב- 114,000 ש"ח, ונגזר מהודאתו של הנאשם בחקירתו, לפיה משה בוקר שילם בכרטיס האשראי שלו סכום הנע בין 3,000 לבין 3,500 ש"ח מידי חודש על הוצאות ותשלומים שוטפים של הנאשם. החישוב הוא לפי הרף התחתון של כ- 3,000 ש"ח בחודש, במכפלה של מספר החודשים בתקופה הרלוונטית לכתב האישום.
  2. על אף שמצאתי כי הוכח שהנאשם אכן נהג להשתמש בכרטיס האשראי של משה בוקר לצורך תשלום חשבונות שוטפים, וכנגד אותם תשלומים החזיר למשה בוקר כספים במזומן, אינני מוצאת כי מדובר בדרך פעולה נפרדת ונוספת לזו שנדונה לעיל, בגדר הדיון בהלבנת הכספים באמצעות חשבונו של משה בוקר. בעניין זה, לא הוכח כי הכספים שהוחזרו למשה בוקר כנגד התשלומים שביצע עבור הנאשם, לא הופקדו בחשבונו של משה בוקר, כפי שנדון לעיל, כך שלמעשה לא הוכח שאין חפיפה בין הסכומים שהלבנתם מיוחסת לנאשם באמצעות חשבונו של משה בוקר, לבין הכספים שהלבנתם מיוחסת לנאשם באמצעות כרטיס האשראי של משה בוקר.
  3. אשר לפעולות נוספות אותן ביקשה המאשימה לראות כפעולות ברכוש האסור - טוענת המאשימה כי קיימות פעולות נוספות של הנאשם, אותן יש לראות כפעולות ברכוש האסור על פי חוק איסור הלבנת הון. כך, סבורה היא לגבי הרכישות שביצע הנאשם במזומן לצרכי מחייתו ולצרכי מחיית משפחתו. כן טוענת המאשימה כי תשלום החוב במזומן לחברת 'הוט' בסך של 1,868 ש"ח בעבור מרים; רכישת דברי המתיקה עבור לינדה במזומן מחנות הממתקים; הלוואת כספים במזומן לסייליס; והפקדת סכום של 7,500 ש"ח בחשבונה של מרים בוקובזה (על פי הודאתו של הנאשם בת/119), מהוות אף הן "פעולה ברכוש אסור" לפי חוק איסור הלבנת הון. חרף ההגדרה הרחבה הקבועה בחוק ל"פעולה ברכוש האסור", כאמור לעיל, סבורה אני כי הפעולות הללו של הנאשם כשלעצמן אינן מקימות את היסוד העובדתי הנדרש לשם הרשעה בעבירה של הלבנת הון. לדידי, התנהלות אדם במזומן, כשלעצמה, וכן מתן הלוואה או תשלום סכומי כסף, שגובהם זניח באופן יחסי, לאחרים, וזאת שלא באופן עקבי ומתמשך, אין בו די כדי להקים את היסוד העובדתי כנדרש לשם הרשעה בעבירה לפי סעיף 3(א) לחוק איסור הלבנת הון.
  4. הנה כי כן, מצאתי כי הנאשם ביצע שורה של פעולות ברכוש האסור, לרבות מתן הלוואות לגיסיו משה בוקר ושרון בוקר; תשלום כספים במזומן והפקדת כספים בחשבונו של משה בוקר; שיפוץ ביתו; רכישת ציוד עבור שרון בוקר במסגרת של הלוואה; ורכישת שני רכבים אשר נרשמו על שם חמותו של הנאשם, הגם שהיו בבעלותו. עוד מצאתי כי סכום ההלבנה שהוכח הינו סך של 429,364 ש"ח, שהולבן באמצעות חשבונו של משה בוקר; סך של 8,000 ש"ח, שניתן במזומן למשה בוקר כנגד רכישת מערכת לרכב; סך של 80,000 ש"ח, שהולבן באמצעות שרון בוקר; סך של 200,000 ש"ח, שהולבן על דרך רכישת רכב, ורישומו על שם חמותו של הנאשם. סך כל הכספים, שהוכח כי בוצע בו "פעולות ברכוש אסור", הינו, אם כן, 717,364 ש"ח.

היסוד הנפשי

  1. משהוכרעה המחלוקת העובדתית, אפנה לבחינת המחלוקת המשפטית, שעניינה בשאלה האם הוכח כי מתקיים בנאשם היסוד הנפשי הנדרש להרשעתו בעבירה לפי סעיף 3(א) לחוק איסור הלבנת הון.

כאמור לעיל, טוענת המאשימה כי היסוד הנפשי מתקיים בנאשם, מן הטעם שהיא הוכיחה כי הנאשם שאף להסתיר את הכספים שקיבל, וזו הייתה תכלית פעולותיו בכספים אלה. לחילופין, טוענת המאשימה כי ביחס למטרה להסתיר, חלה הלכת הצפיות, שהיא תחליף לשאיפה להשגת המטרה. לעומתה, טוען הנאשם כי לא הוכחו שני פניו של היסוד הנפשי, שכן לא הוכח שהנאשם ידע במועד ביצוע הפעולות כי מדובר ברכוש אסור שמקורו בעבירה. לפיכך, סבור הנאשם כי יש לזכותו מהמיוחס לו באישום דנן.

  1. העבירה המוגדרת בסעיף 3(א) לחוק איסור הלבנת הון הינה עבירה התנהגותית, אשר היסוד הנפשי בה, כאמור לעיל, הינו בעל שני פנים. האחד, המודעות להיות הרכוש, רכוש אסור; והשני, המטרה להסתיר או להסוות את מקורו הבלתי חוקי של הרכוש. החובה להוכיח את מטרתו של המבצע להסוות את מקור הרכוש, מקימה דרישה להוכחת יסוד נפשי מסוג כוונה מיוחדת. יפים לעניין זה דברי כבוד השופטת א' פרוקצ'יה:

"כאשר מחשבה פלילית מסוג "מטרה" נדרשת בעבירה התנהגותית, כגון זו הקבועה בסעיף 3(א) לחוק איסור הלבנת הון, אין המדובר ביסוד נפשי של "כוונה" כהגדרתה בחלק הכללי של חוק העונשין, אלא מדובר ברצון או בשאיפה להשיג יעד מסוים, מעבר לנדרש ביסוד העובדתי של העבירה... מטרה כאמור ניתן להוכיח באמצעות ראיות, בין אם ישירות ובין אם נסיבתיות, מהן ניתן להסיק את דבר קיומה" (ע"פ 2333/07 תענך נ' מדינת ישראל, בפס' 239 (ניתן ביום 12.7.10) (להלן: "עניין תענך")).

  1. מן הכלל אל הפרט. אשר לפן הראשון הנדרש להוכחת היסוד הנפשי, אין בידי לקבל את טענת הנאשם כי לא ידע שהכספים שהוא מקבל בגין הנפקת ההיתרים הם בגדר "רכוש אסור", שמקורו בעבירה. עצם הודאתו של הנאשם בחקירתו, כי מעשה הוצאת ההיתרים לעובדים נטולי מעסיקים אינו תקין, ואמירתו כי הוא עשה את שעשה על מנת שיהיה לו ולמשפחתו מה לאכול (ת/98א, ע' 15), מעידות על ידיעתו כי הרכוש שקיבל עקב מעשיו הינו רכוש אסור שמקורו בעבירה. דהיינו, אין לקבל את טענת הנאשם כי לא ידע שהרכוש הוא רכוש אסור. אף אם לא ידע בדיוק הנאשם לאילו עבירות קשור מקור הרכוש, ברי כי לפי סעיף 5 לחוק איסור הלבנת הון, די בכך שידע באופן כללי כי הרכוש הוא רכוש אסור.
  2. ואולם, מצאתי כי התשתית הראייתית במקרה שבפני אינה מובילה למסקנה אחת ויחידה, ברמת ההוכחה הנדרשת במשפט הפלילי, כי מתקיים בנאשם יסוד "הכוונה המיוחדת", המלמד על מטרה להסוות או להסתיר את מקור הכספים האסורים, כך שיתאפשר שימוש עתידי בהם.

אמנם הוכח שהנאשם לא הפקיד את הכספים שהרוויח ממכירת ההיתרים בחשבונו הפרטי, המוגדר 'מוגבל באמצעים', או בחשבון הבנק של רעייתו, שאינו חשבון מוגבל, ובמקום זאת, השתמש בחלק מהכספים, על דרך הפקדתם בחשבונות בנק של קרובי משפחה וקבלת שיקים בנקאיים כנגדם; תשלומים שונים במזומן כנגד תשלום בכרטיס אשראי שביצע עבורו בן משפחה; קניית רכב ורישומו על שם חמותו; ועוד, כנדון לעיל. ברי כי מכלול הפעולות הללו מעיד על כוונתו של הנאשם להתחמק מנושיו, ואף מרשויות המס, עניין אשר קיבל מענה במסגרת הרשעת הנאשם בעבירות המס שיוחסו לו במסגרת האישום התשיעי.

ברם, אינני סבורה כי בנסיבות העניין מעידות פעולותיו של הנאשם באופן חד משמעי על כוונה מיוחדת להסוות את מקור הרכוש, ולו במסגרת שלב הפעולה הראשון בשרשרת הלבנת ההון, כנדרש על פי ההלכה שנקבעה בע"פ 8551/11 סלכגי נ' מדינת ישראל (ניתן ביום 12.8.12) (להלן: "עניין סלכגי").

ראשית, לא עלה בידי המאשימה להוכיח כי הנאשם ביצע פעולות אסורות, שמטרתן הלבנת הכספים, בחלק הארי של התקבולים שקיבל במסגרת פעילות הסחר בהיתרים, שהרי, כאמור, מצאתי כי הוכח ברמה של מעל ומעבר לספק סביר, כי הנאשם ביצע פעולות ברכוש האסור בהיקף של כ-700,000 ש"ח בלבד, מתוך סכום תקבולים כולל בסך של כ- 4,000,000 ש"ח. מדובר, אפוא, בהסוואת חלק קטן באופן יחסי ממכלול הרווחים, במידה שאינה מאפשרת, ברמת וודאות מוחלטת, לקבוע כי מתקיימת בנאשם הכוונה המיוחדת הנדרשת לשם הרשעתו בעבירה של הלבנת הון.

זאת ועוד, הגם שאין הכרח כי המבקש להסוות רכוש אסור יעשה זאת בדרך פעולה עקבית, סדורה ומתמשכת, הרי שבשורה של מקרים בהם הורשעו נאשמים בעבירות של הלבנת הון, נמצא כי הם פעלו בשיטת פעולה עקבית ולעיתים מתמשכת, אשר היה בה, לכשעצמה, כדי ללמד על מטרתם להסוות את הרכוש. כך למשל, בעניין כהן, הוכח כי הנאשם העביר את הממון האסור שהרוויח באופן עקבי ומתמשך לחשבונות בנק שנוהלו על שם קרוב משפחתו, והתנהלות זו לימדה על כוונתו המיוחדת להסוות את הרכוש האסור מפני כולי עלמא. בעניין תענך ביצעו הנאשמים שורה של פעולות פיננסיות, ובהן פתיחת חשבון נאמנות והפקדת הכספים בחשבון זה, בסמוך לפתיחת החקירה נגדם, באופן אשר לימד על מטרתם להסוות את מקור הכספים. בעניין סלכגי הוכח שהנאשמים הפקידו את כל הכספים שמקורם היה בעבירות מקור בחשבון עסקי, הנדמה ללגיטימי, התנהלות אשר העידה על כוונתם לנתק את הזיקה בין המקור האסור של הכסף לבין המשך השימוש הלגיטימי בו.

בשונה ממכלול הדוגמאות המובאות, במקרה דנן לא הצביעה המאשימה על תשתית ראייתית המעידה על שיטת פעולה סדורה ועקבית של הנאשם להסוות את הכספים, וכן לא הוכיחה כי הנאשם ביצע פעולות למטרת הסוואת הכספים, בסכום העולה על 700,000 ש"ח, שאינו מהווה אפילו רבע מן התקבולים שהרוויח הנאשם כתוצאה מעבירות המקור שביצע.

נוכח כל האמור, סבורה אני כי בנסיבות העניין הרשעת הנאשם בעבירה של הלבנת הון אינה יכולה לעמוד, בהינתן שלא הוכח ברמה של מעל ומעבר לספק סביר כי התקיימה בנאשם "כוונה מיוחדת", כנדרש לשם הרשעתו בעבירה לפי סעיף 3(א) לחוק איסור הלבנת הון. דומה כי בנסיבות אלה הרשעת הנאשם בעבירה של הלבנת הון עלולה לחטוא לתכליתו של חוק איסור הלבנת הון, במובן זה שהיא עשויה להרחיב החלתו יתר על המידה, כך שיתממש החשש כי "כל עבריין (אשר מטבע הדברים אינו מבצע את פעילותו העבריינית באופן גלוי וחשוף לאור השמש) יהיה, אגב כך, גם מלבין הון" (עניין סלכגי, בפס' 33).

  1. אשר לטענתה החילופית של המאשימה כי בנסיבות העניין יש להחיל את הלכת הצפיות כתחליף לשאיפה להשגת המטרה של הלבנת הון, לא מצאתי לקבלה.

בית המשפט העליון הותיר שאלה זו לעת מצוא. כך כותבת, בהערת אגב, כבוד השופטת ברק-ארז בפסק דינה בעניין סלכגי: "מאחר שבמקרה זה הוכחה קיומה של "כוונה להסתיר" שוב לא נדרשת הכרעה ישירה בשאלה האם "הלכת הצפיות" חלה על סעיף 3(א) לחוק איסור הלבנת הון, שאלה שהושארה בצריך עיון בעניין תענך (שם, בפסקאות 238-237). על כן, גם במקרה זה, ניתן להותירה בצריך עיון. למעלה מן הצורך אוסיף כי לכאורה החלתה של הלכה זו בהקשר הנוכחי היא מתבקשת, בהתחשב בתכליתו של חוק איסור הלבנת הון. חוק איסור הלבנת הון מחיל עצמו, במקרה הרגיל, על מצבים שבהם נעשות עסקאות מורכבות ומתוחכמות שתכליתן הסתרת מקורו של הון שהושג בפעילות עבריינית. בעסקאות מסוג זה המודעות לאפקט שלהן מעידה, באופן כמעט מתבקש, על קיומה של כוונה" (שם, בפס' 43, וראו גם: עניין תענך, בפסקה 238; ההדגשה שלי, ר.ב.).

לעניות דעתי, ומבלי שאביע עמדה בשאלה הכללית בדבר תחולתה של "הלכת הצפיות" בעבירה לפי סעיף 3(א) לחוק איסור הלבנת הון, במקרה דנן אין מקום להחלת הלכת הצפיות, בנסיבות בהן לא ביצע הנאשם "עסקאות מורכבות ומתוחכמות שתכליתן הסתרת מקורו של הרכוש שהושג בפעילות עבריינית", כלשונה של כבוד השופטת ברק ארז בפסקה המובאת לעיל.

הפעולות שביצע הנאשם בכספים שקיבל כתוצאה מפעילותו הפלילית, מלמדות בעיקר על כוונתו להתחמק מנושיו – נוכח היותו "חייב מוגבל באמצעים".

בנסיבות אלה, הרשעת הנאשם בעבירה לפי חוק איסור הלבנת הון מכוח החלת הלכת הצפיות, מהווה, לגבי דידי, הרחבה יתרה אשר לא ניתן להחיל אותה בנסיבות העניין. נוכח האמור, לא מצאתי לקבוע כי במקרה דנן מודעתו של הנאשם שקולה לכוונה המיוחדת להסתיר ולהסוות כספים אלה.

  1. לאור דברים אלה, הגם שמצאתי כי הנאשם ביצע שורה של פעולות ברכוש האסור, כנדרש להוכחת היסוד העובדתי להרשעה בעבירה של הלבנת הון, על פי סעיף 3(א) לחוק איסור הלבנת הון, והגם שמצאתי כי הנאשם היה מודע להיותו של הרכוש רכוש אסור, אינני סבורה כי הוכח ברמת הוכחה נדרשת של "מעל ומעבר לספק סביר" כי מטרת פעולותיו של הנאשם במקרה שבפני הייתה הסוואת מקור הכספים, כשלב ראשון בטשטוש עקבותיו של הרכוש והטמעתו במערכת העסקים הרגילה. בהינתן האמור, הנני רואה לנכון לזכות את הנאשם מעבירה של הלבנת הון, מחמת הספק.
  2. נוכח הזיכוי, הנני דוחה את בקשת המדינה לחילוט הרכוש לפי סעיף 21 לחוק איסור הלבנת הון.

סוף דבר

  1. בהינתן האמור לעיל, הנני מחליטה כדלקמן:
    1. במסגרת האישום הראשון - הנני מרשיעה את הנאשם בעבירות הבאות-

בשתי עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, לפי סעיף 415 סיפא לחוק העונשין, כאשר אחת מהן הינה עבירה רבת פריטים;

בעבירה רבת פריטים של קשירת קשר לביצוע פשע בנסיבות מחמירות, לפי סעיף 499 לחוק העונשין;

בשתי עבירות רבות פריטים של זיוף ושימוש במסמך מזויף בנסיבות מחמירות, לפי סעיפים 418 סיפא ו-420 לחוק העונשין;

בעבירה רבת פריטים של מתן ידיעה כוזבת, לפי סעיף 12(2) לחוק הכניסה לישראל;

וב- 1341 עבירות של סיוע לכניסה לישראל בניגוד לחוק, לפי סעיף 12(1) חוק הכניסה לישראל.

במסגרת האישום הראשון הנני מזכה את הנאשם מחמת הספק מעבירות של זיוף ושימוש במסמך מזויף, ביחס לשימוש שיוחס לו בשמו של סייליס.

    1. במסגרת האישום השני - הנני מרשיעה את הנאשם בעבירה אחת של מתן שוחד, לפי סעיף 291 לחוק העונשין.
    2. במסגרת האישום השלישי - הנני מרשיעה את הנאשם בעבירה אחת של מתן שוחד, לפי סעיף 291 לחוק העונשין.
    3. במסגרת האישום השישי - הנני מרשיעה את הנאשם בעבירה אחת של התחזות לאדם אחר, לפי סעיף 441 לחוק העונשין.
    4. במסגרת האישום השביעי - הנני מזכה את הנאשם מחמת הספק מעבירות של זיוף ושימוש במסמך מזויף.
    5. במסגרת האישום השמיני - הנני מרשיעה את הנאשם בשתי עבירות של שיבוש מהלכי משפט, לפי סעיף 244 לחוק העונשין; ובשתי עבירות של הדחה בחקירה, לפי סעיף 245 לחוק העונשין.
    6. במסגרת האישום התשיעי – הנני מרשיעה את הנאשם בעבירות שיוחסו לו בכתב האישום כדלקמן:

עבירה של מרמה ותחבולה, לפי סעיף 220(5) לפקודת מס הכנסה;

עבירה של מרמה ותחבולה, לפי סעיף 117 (ב) (8) לחוק מס ערך מוסף;

עבירה של אי הגשת דו"ח במועדו, לפי סעיף 216(4) לפקודת מס הכנסה;

עבירה של אי ניהול פנקסי חשבונות, לפי סעיף 216(5) וסעיף 117(א) (7) לחוק מס ערך מוסף;

עבירה של אי הוצאת חשבונית מס, לפי סעיף 117 (א) 13 לחוק מס ערך מוסף;

עבירה של אי הגשת דוחות תקופתיים למע"מ, לפי סעיף 117 (א) (6) לחוק מס ערך מוסף.

    1. במסגרת האישום העשירי - הנני מזכה את הנאשם מחמת הספק מעבירה של הלבנת הון.

ניתנה היום, כ"ח תשרי תשע"ד , 02 אוקטובר 2013, במעמד הצדדים

חתימה

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
13/04/2010 החלטה על בקשה של נאשם 1 שינוי מועד דיון 13/04/10 נתן זלוצ'ובר לא זמין
13/04/2010 החלטה על בקשה של נאשם 3 כללית, לרבות הודעה הודעה 13/04/10 נתן זלוצ'ובר לא זמין
15/07/2010 החלטה מתאריך 15/07/10 שניתנה ע"י נתן זלוצ'ובר נתן זלוצ'ובר לא זמין
18/07/2010 החלטה מתאריך 18/07/10 שניתנה ע"י רויטל יפה כץ רויטל יפה כץ לא זמין
09/11/2010 החלטה מתאריך 09/11/10 שניתנה ע"י רחל ברקאי רחל ברקאי לא זמין
28/11/2010 פרוטוקול רחל ברקאי לא זמין
12/01/2011 החלטה מתאריך 12/01/11 שניתנה ע"י רחל ברקאי רחל ברקאי לא זמין
12/01/2011 הוראה למאשימה 1 להגיש הודעה לבימ"ש רחל ברקאי לא זמין
26/01/2011 פרוטוקול מיום 26.1.11 רחל ברקאי לא זמין
06/02/2011 החלטה על בקשה של נאשם 1 כללית, לרבות הודעה בקשה והודעה 06/02/11 רחל ברקאי לא זמין
27/02/2011 החלטה מתאריך 27/02/11 שניתנה ע"י רחל ברקאי רחל ברקאי לא זמין
27/04/2011 הוראה למאשימה 1 להגיש כתב אישום מתוקן לנא' 3 רחל ברקאי לא זמין
06/07/2011 הוראה למשיב 1 - נאשם להגיש אישור פקס החלטה 06.07.11 רון שפירא לא זמין
31/07/2011 החלטה מתאריך 31/07/11 שניתנה ע"י רחל ברקאי רחל ברקאי לא זמין
24/10/2011 החלטה מתאריך 24/10/11 שניתנה ע"י רחל ברקאי רחל ברקאי לא זמין
24/10/2011 החלטה מתאריך 24/10/11 שניתנה ע"י רחל ברקאי רחל ברקאי לא זמין
14/11/2011 החלטה מתאריך 14/11/11 שניתנה ע"י רחל ברקאי רחל ברקאי לא זמין
21/11/2011 החלטה מתאריך 21/11/11 שניתנה ע"י רחל ברקאי רחל ברקאי לא זמין
24/11/2011 החלטה מתאריך 24/11/11 שניתנה ע"י רחל ברקאי רחל ברקאי לא זמין
15/12/2011 החלטה מתאריך 15/12/11 שניתנה ע"י רחל ברקאי רחל ברקאי לא זמין
20/12/2011 החלטה על בקשה של נאשם 1 שינוי מועד דיון 20/12/11 רחל ברקאי לא זמין
02/01/2012 החלטה מתאריך 02/01/12 שניתנה ע"י רחל ברקאי רחל ברקאי לא זמין
12/01/2012 החלטה מתאריך 12/01/12 שניתנה ע"י רחל ברקאי רחל ברקאי לא זמין
15/01/2012 החלטה 15/01/2012 לא זמין
15/01/2012 החלטה 15/01/2012 לא זמין
17/01/2012 החלטה מתאריך 17/01/12 שניתנה ע"י רחל ברקאי רחל ברקאי לא זמין
17/01/2012 הוראה לנאשם 1 להגיש הגשת אסמכתאות רחל ברקאי לא זמין
19/01/2012 החלטה מתאריך 19/01/12 שניתנה ע"י רחל ברקאי רחל ברקאי לא זמין
19/01/2012 החלטה מתאריך 19/01/12 שניתנה ע"י רחל ברקאי רחל ברקאי לא זמין
23/01/2012 החלטה מתאריך 23/01/12 שניתנה ע"י רחל ברקאי רחל ברקאי לא זמין
19/02/2012 החלטה על בקשה של נאשם 1 הזמנת עדי הגנה 19/02/12 רחל ברקאי לא זמין
23/02/2012 החלטה מתאריך 23/02/12 שניתנה ע"י רחל ברקאי רחל ברקאי לא זמין
02/10/2013 הכרעת דין מתאריך 02/10/13 שניתנה ע"י רחל ברקאי רחל ברקאי צפייה
23/10/2013 הוראה למאשימה 1 להגיש הודעה רחל ברקאי צפייה
05/11/2013 הוראה למאשימה 1 להגיש הגשת מסמך רחל ברקאי צפייה
30/01/2014 החלטה מתאריך 30/01/14 שניתנה ע"י רחל ברקאי רחל ברקאי צפייה