טוען...

הוראה לבא כוח תובעים להגיש תגובה

רות רונן10/07/2013

מספר בקשה:36

בפני

כב' השופטת רות רונן

המבקשים:

1. גל מדובר

2. אוסנת ברוקמן

ע"י ב"כ עו"ד ברוקמן

נגד

המשיבה:

הוט - מערכות תקשורת בע"מ
ע"י ב"כ עו"ד מלכא

החלטה

ביום 29.12.12 הודיעו הצדדים לבית המשפט כי הם הגיעו להסכמה בבקשת התובעים לאישור התביעה כתביעה ייצוגית, וכי הם מבקשים כי בית המשפט יאשר את הסכם הפשרה ביניהם. הסכם הפשרה התייחס לקבוצת התובעים המיוצגים נושא בקשת האישור המקורית, כאשר הפיצוי היה באפשרות של חברי הקבוצה לבחור בסרט חינם ("סרט הטבה") מבין שלושה סרטים שיוצעו להם על ידי המשיבה. כן כלל הסכם הפשרה הסדר בדבר ההתנהלות העתידית של המשיבה ביחס למשלוח הודעות ללקוחותיה.

בישיבת יום 2.11.12 נקבע כי אין מקום לדחות את הסכם הפשרה על הסף. בנוסף, מונה על ידי בית המשפט בודק לצורך הערכת שווי ההטבה נושא הסכם הפשרה.

בהמשך הודיעו הצדדים לבית המשפט כי הם מבקשים לתקן את הסכם הפשרה. התיקון כלל פיצוי ללקוחות הוט טלקום שותפות מוגבלת (להלן: "הוט טלקום") במסגרתו יוכלו לקוחות אלה לבחור אחת מההטבות המצוינות בהודעת הצדדים – שירות משיבון חכם בקו הטלפון הביתי ללא עלות למשך חודש ימים (מחיר השירות הוא 7 ₪ לחודש) או שירות אנטי וירוס ללא עלות למשך שבועיים (מחיר השירות הוא 13 ₪ לחודש).

לצורך הוספת לקוחות הוט טלקום יש לתקן את בקשת האישור, ואני סבורה כי ניתן לעשות זאת במסגרת ההחלטה הנוכחית. האפשרות לתקן בקשה לאישור תביעה ייצוגית כדי להוסיף – במסגרת הסכם פשרה – קבוצה של תובעים שלא נכללה בבקשת האישור המקורית, היא אפשרות שאין מקום לשלול אותה, אולם יש לבחון אותה בזהירות.

מדובר בקבוצה של תובעים שאלמלא תיקון הבקשה לא היתה נכללת כלל בבקשת האישור ובתביעה, ולא היתה זוכה לכן לכל פיצוי שהוא. יחד עם זאת, מאחר שגם על קבוצה זו חל מעשה בית דין, יש לבחון האם הסכם הפשרה אינו פוגע בהם, לאור כל הנסיבות הרלוונטיות בעניינם. ענין זה ייבחן להלן במסגרת דיון בהערות ב"כ היועץ המשפטי לממשלה. כפי שיובהר להלן, אני סבורה כי יש מקום לתקן את בקשת האישור ולהוסיף אליה גם את לקוחות הוט טלקום, ולתת תוקף להסכם הפשרה גם ככל שהוא מתייחס ללקוחות אלה.

ההחלטה הנוכחית מתייחסת לנוסח התיקון להסכם הפשרה מיום 27.1.13 (שיכונה להלן "הסכם הפשרה המתוקן"). נוסח הסכם הפשרה המתוקן הועבר לתגובת היועץ המשפטי לממשלה, אשר העיר מספר הערות ביחס אליו.

לאחר עיון בהודעת ב"כ היועץ המשפטי לממשלה ובתגובת הצדדים להודעה, אני מאשרת את הסכם הפשרה המתוקן בכפוף לשינויים הבאים –

גובה הפיצוי ללקוחות הוט טלקום – ב"כ היועה"מ לממשלה ציינה כי הפיצוי המוצע הוא זניח ולא משמעותי במיוחד.

כדי לבחון את גובה הסכום המוצע לקבוצת לקוחות הוט טלקום, יש לבחון את גובה הפיצוי המוצע לאור סיכויי התביעה, הנזק הלכאורי לקבוצה והשלב בו מצויה תביעת הקבוצה (המשליך על המועד בו ניתן היה לצפות כי חברי הקבוצה יקבלו פיצוי אם התביעה היתה מתבררת עד תום).

לקבוצת לקוחות הוט טלקום נגרם נזק קטן יותר מאשר זה שנגרם ללקוחות המשיבה המקורית - הוט מערכות תקשורת בע"מ. כך, בהודעות ללקוחות הוט טלקום נכללה אפשרות הסרה (בניגוד ללקוחות הוט מערכות תקשורת); מספר ההודעות שנשלחו ללקוחות הוט טלקום נשלחו הודעות בודדות וספורות בלבד, לעומת לקוחות הוט מערכות תקשורת שנשלחו אליהם עשרות הודעות. בנוסף, כפי שהובהר לעיל, בפועל לא הוגשה בקשה לאישור תביעה ייצוגית על ידי לקוחות הוט טלקום – כלומר אף אחד מקבוצה זו לא פנה לבית המשפט ועתר כי חברי הקבוצה יפוצו. גם לו היתה מוגשת – פרק הזמן שהיה חולף עד סיומה היה ארוך יותר מאשר פרק הזמן הצפוי לסיום התביעה המקורית של לקוחות הוט מערכות תקשורת. יש לקחת בחשבון גם ענין זה בבחינת הפשרה ככל שהיא נוגעת לקבוצת לקוחות הוט טלקום.

לאור השיקולים הללו, הרי העובדה כי הפיצוי שמוצע בהסכם הפשרה ללקוחות הוט טלקום הוא נמוך יותר בצורה משמעותית מזה שהוצע ללקוחות הוט מערכות תקשורת, היא סבירה. אינני סבורה כי יש מקום להתערב בגובה הפיצוי, חרף האמור בהודעת היועץ המשפטי לממשלה.

אופן הפנייה של לקוחות הוט טלקום שיבקשו לממש את ההטבה – בהקשר זה היו לב"כ היועה"מ שתי הערות –

א. לגבי הלקוחות שנזכרים שלגישת הצדדים לא יוכלו לכאורה ליהנות מההטבה המוצעת במסגרת הסכם הפשרה (שכן הם כבר מנויים על שירותי המשיבון החכם והאנטי וירוס), הציעה ב"כ היועה"מ כי מאחר שלקוחות אלה רכשו ממילא את השירותים נושא ההטבות - הם יוכלו ליהנות מההטבות המוצעות, על ידי קבלה אוטומטית של שירות חינם למשך התקופה המוצעת, בלא צורך לבקש דבר.

עמדה זו של ב"כ היועה"מ סבירה בעיני. בכל הנוגע ללקוחות אלה, ציינה ב"כ המשיבה בישיבת יום 26.5.13, כי הם יוכלו ליהנות מהסכם הפשרה באופן הבא - הם יוכלו להודיע על ביטול השירות ללא תוספת תשלום ואז לקבל את ההטבה בתקופה האמורה. לאחר מכן יוכלו אותם הלקוחות להמשיך לשלם עבור השירות (ר' עמ' 18 לפרוטוקול שורות 10-12).

משמעות הצעתה של ב"כ היועה"מ לממשלה היא זהה – מתן שירות למשך תקופת ההטבה ללא תשלום, ולאחר מכן – המשך תשלום עבור השירות. מדובר בהטבה שאין בה אלא כדי לזכות את הלקוחות הללו, ולכן – אינני רואה טעם לכך שהם יידרשו להודיע באופן מפורש כי הם מבקשים ליהנות מההטבה. לכן, בכל הנוגע לאותם 8,000 לקוחות – ההטבה תינתן להם ללא צורך בהודעה כלשהי מטעמם. אינני מקבלת את הטענה לפיה לקוחות אלה יופלו לטובה לעומת לקוחות אחרים.

ב. לגבי הלקוחות האחרים – ציינה ב"כ היועה"מ לממשלה כי הסכם הפשרה מחייב אותם ליצור קשר טלפוני עם המשיבה, דבר שעלול להיות כרוך בטרחה ובהמתנה ממושכת בטלפון. הצדדים בתגובתם טענו כי זמן ההמתנה בפועל של לקוח במוקד השירות אינו מהווה טרחה בלתי סבירה. יחד עם זאת, המשיבה הסכימה כי לחברי הקבוצה תימסר הודעה בדבר ההטבות גם באמצעות הדואר האלקטרוני, וכי ניתן יהיה לבחור בהטבות גם באמצעות טופס פנייה מקוון לשירות הלקוחות באתר הוט.

לאור האמור, אני סבורה כי מן הראוי לתקן את הסכם הפשרה, ולהוסיף בו את האפשרות לבחור בהטבות באמצעות טופס פנייה מקוון.

באשר להסדרה העתידית – טענה ב"כ היועה"מ כי הוראות חוק התקשורת (בזק ושידורים) התשמ"ב – 1982 (להלן: "חוק הבזק") הן ברורות ביחס לאופן קבלת הסכמה של לקוחות. ב"כ היועה"מ סבורה כי המנגנונים שהוצעו בהקשר זה בהסכם הפשרה אינם מספיקים ואינם ראויים, וביחס ללקוחות שלא נתנו את הסכמתם – על המשיבה ליצור איתם קשר טלפוני ולקבל את הסכמתם הפוזיטיבית.

אני סבורה כי ניתן לאשר את הסכם הפשרה בהקשר זה.

הקבוצה של הלקוחות העתידיים שחלק זה של הסכם הפשרה חל עליה, איננה חלק מהקבוצה שביחס אליה אושר הסדר הפשרה. לכן, קבוצה זו איננה מחויבת בהוראות הסכם הפשרה, והסכם הפשרה אינו מהווה מעשה בית דין לגביה.

אישור הסדר הפשרה אינו מהווה אישור של בית המשפט לפיו די באמור בהסכם כדי למצות את חובותיה של המשיבה מכוח חוק הבזק. לכן, ניתן לאשר את הסכם הפשרה המתוקן, תוך הבהרה כי המשיבה מוסיפה להיות כפופה לכל הוראות חוק הבזק, ומבלי שביחס ללקוחות העתידיים של הוט קיים מעשה בית דין לגבי פניית הוט אליהם. ככל שיהיו בעתיד לקוחות שיהיו סבורים שהמשיבה אינה מקיימת את הוראותיו של חוק הבזק, הם יוכלו להגיש תביעה בהקשר זה, אשר במסגרתה יתבררו טענות הצדדים.

לכן, אני מורה על תיקון בקשת האישור באופן שהיא תכלול גם את לקוחות הוט טלקום.

מאשרת את הסכם הפשרה המתוקן בכפוף לשינויים שצוינו לעיל.

הצדדים יגישו את עמדתם ביחס לשכר הטרחה לב"כ התובעים המייצגים ולגמול לתובעים המייצגים עצמם –

ב"כ התובעים יגיש את עמדתו עד יום 21.7.13.

ב"כ הנתבעות תגיש את עמדתה עד יום 31.7.13.

הצדדים יגישו עד מועד זה נוסח מלא וכולל של הסכם הפשרה המתוקן על כל השינויים שנוספו בו, שניתן יהיה להורות על פרסומו.

התיק יועבר לתז"פ ביום 31.7.13.

במועד זה תינתן החלטה ביחס לשכר הטרחה והגמול, ויינתן פסק דין בתביעה הייצוגית.

ניתנה היום, ג' אב תשע"ג, 10 יולי 2013, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
09/06/2010 החלטה על בקשה של נתבע 1 שינוי / הארכת מועד 09/06/10 אסתר נחליאלי חיאט לא זמין
23/11/2011 החלטה על בקשה של נתבע 1 שינוי / הארכת מועד (בהסכמה) 23/11/11 רות רונן לא זמין
05/01/2012 החלטה על בקשה של נתבע 1 כללית, לרבות הודעה הודעה מטעם הצדדים באשר למינוי הבודק (בהסכמה) 05/01/12 רות רונן לא זמין
28/02/2012 החלטה על בקשה של נתבע 1 כללית, לרבות הודעה הודעה עדכון ובקשה מטעם המשיבה 28/02/12 רות רונן לא זמין
29/03/2012 החלטה על בקשה של נתבע 1 כללית, לרבות הודעה הודעת עדכון ובקשה - בהסכמה - מטעם המשיבה (בהסכמה) 29/03/12 רות רונן לא זמין
29/04/2012 החלטה על בקשה של נתבע 1 כללית, לרבות הודעה הודעת עדכון ובקשה - בהסכמה - מטעם המשיבה (בהסכמה) 29/04/12 רות רונן לא זמין
02/07/2012 החלטה על בקשה של מבקש 1 כללית, לרבות הודעה בקשה והודעה משותפת מטעם הצדדים 02/07/12 רות רונן לא זמין
14/08/2012 החלטה מתאריך 14/08/12 שניתנה ע"י רות רונן רות רונן לא זמין
20/08/2012 החלטה מתאריך 20/08/12 שניתנה ע"י רות רונן רות רונן לא זמין
23/08/2012 החלטה מתאריך 23/08/12 שניתנה ע"י רות רונן רות רונן לא זמין
23/08/2012 החלטה מתאריך 23/08/12 שניתנה ע"י רות רונן רות רונן לא זמין
13/01/2013 החלטה על בקשה של נתבע 1 שינוי / הארכת מועד (בהסכמה) 13/01/13 רות רונן צפייה
10/04/2013 החלטה על בקשה של נתבע 1 כללית, לרבות הודעה בקשה בהסכמה לדחיית מועד הדיון (בהסכמה) 10/04/13 רות רונן צפייה
10/07/2013 הוראה לבא כוח תובעים להגיש תגובה רות רונן צפייה
04/12/2013 החלטה מתאריך 04/12/13 שניתנה ע"י רות רונן רות רונן צפייה
12/12/2013 החלטה על בקשה מטעם הצדדים להארכת מועד 12/12/13 רות רונן צפייה
30/12/2013 החלטה מתאריך 30/12/13 שניתנה ע"י רות רונן רות רונן צפייה
23/03/2014 הוראה לבא כוח נתבעים להגיש תגובה רות רונן צפייה