טוען...

הוראה לבא כוח תובעים להגיש חומר רפואי

יעל אנגלברג שהם03/02/2016

לפני כב' השופטת יעל אנגלברג שהם

התובע:

מלס ליבסאי, ת.ז. 013694831

ע"י ב"כ עו"ד שי אופיר

-

הנתבע:

המוסד לביטוח לאומי

ע"י ב"כ עו"ד אתי צור אסרף

החלטה

1. בפני תביעה להכיר בפגיעות בכתפו הימנית ובעמוד שדרה צווארי (עורף) של התובע (להלן: "הפגיעות") כ"פגיעה בעבודה" על פי עילת ה"מיקרוטראומה".

2. הנני ממנה את ד"ר רון בשוראי, כמומחה-יועץ רפואי מטעם בית-הדין ליתן חוות דעתו בעניינו של התובע מלס ליבסאי, בשים לב לעובדות המפורטות להלן.

3. העובדות הצריכות למומחה הינן:

א. התובע יליד 1974 עובד בחברת "דורות-מגופי פיקוד ובקרה אגח"ש בע"מ" (להלן: "החברה") מיום 13.1.08 ועד היום. עבודת התובע מתבצעת 5 ימים בשבוע, 9 שעות מידי יום כאשר מעת לעת עובד התובע בימי שישי ובשעות נוספות.

ב. במהלך עבודתו עבד התובע במחלקת הרכבה ובמחלקת מדי מים. מיום 13.1.08 ועד ליום 30.9.11 עבד במחלקת הרכבות שם הועסק בהרכבת מדי מים, ואילו מיום 1.10.11 ועד ליום 31.10.12 עבד בכיול מדי מים. ביום 1.11.12 חזר התובע לעבוד במחלקת הרכבות שם הוא עובד עד היום.

ג. במהלך חודש אפריל 2012 החל התובע להתלונן על כאבים ומוגבלות בשורש כפות ידיו, וכן על כאבים ומגבלות בעמוד השדרה הצווארי. התובע אובחן כסובל מתסמונת התעלה הקארפלית (CTS) דו צדדי, ומתסמונת כאבים בכתף עם הגבלה בתנועה. כתוצאה מכך נעדר התובע מעבודתו ובהמשך, ביום 1.11.12 הועבר למחלקת הרכבות לביצוע עבודות עדינות המתאימות למצבו.

ד. מחלקת ההרכבה

1. התובע עבד במחלקה זו מיום 13.1.08 ועד ליום 30.9.11 היינו, למעלה מ-3.5 שנים.

2. המגופים הונחו על שולחן בגובה המתניים והתובע נהג לעבוד בעמידה, תוך ביצוע תנועות של כיפוף והטייה קלה של הראש כלפי מטה כל שעות העבודה כשמתוכן במשך כשעתיים ביום שלא ברציפות נדרש התובע גם למאמץ פיזי בעת ביצוע פעולת הסגירה של המוצר.

3. בעבודתו השתמש התובע במכשירים פנאומטיים ("אקדח" או "מפתח") המופעלים בלחץ אוויר ואשר עשוי להפעיל רטט. עם זאת, בשימוש במפתח בקוטרים קטנים (שזו מרבית עבודת התובע) הרטט קיים אך כמעט ואינו מורגש.

ה. מחלקת מדי המים

1. התובע עבד במחלקה זו מיום 1.10.11 ועד ליום 31.10.11, היינו במשך שנה וחודש.

2. כיול מדי המים נעשה על גבי שולחן בגובה המתניים; הקלדת הנתונים נעשית על גבי מחשב שהמקלדת מצויה בגובה הכתפיים והמסך מעל ראשו של התובע באופן המצריך אותו להסתכל למעלה תוך הטיית הצוואר מעלה והצידה.

3. בתחילה מזין התובע את המספרים הקטלוגיים של מדי המים ולצורך כך הוא מוריד את הראש כלפי מטה ומרים אותו מעלה לכיוון המסך עד לסיום הזנת המספרים של כל המדים שעל שולחן הבדיקה.

4. התובע מבצע כיול של מדי המים בעזרת מברג והוא מסתכל על המסך לבחון אם מד המים מכויל כך הוא נדרש לכיפוף הראש כלפי מטה ומיד להרמת הצוואר כלפי מעלה יחד עם הטייה ימינה או שמאלה ביחס למיקום מד המים לעומת המסך ולמקום עמידתו של התובע בתנועות חוזרות ונשנות של הטייה למטה והרמת הצוואר כלפי מעלה. התובע מבצע עבודה זו במשך כ-8-10 שעות ברציפות.

5. מספר כיפופי הראש כלפי מטה של התובע ויישורן בעבודתו במחלקה זו מוערך בלא פחות מ-300 פעולות של כיפוף ויישור הראש מידי יום.

6. התובע החל להתלונן על כאבים לאחר 6 חודשי עבודה במחלקה זו.

ו. מצבו של התובע הוא כמפורט במסמכים הרפואיים.

4. המומחה מתבקש לענות על השאלות הבאות: -

א. מהם הליקויים מהם סובל התובע בעמוד השדרה הצווארי ובכתף ימין?

ב. האם ניתן לקבוע, בסבירות של מעל 50%, קיומו של קשר סיבתי בין תנאי העבודה של התובע לליקויים מהם הוא סובל? דהיינו, יותר סביר לקבוע שתנאי העבודה השפיעו על הופעת הליקויים או החמרתם, לעומת המצב ההפוך שתנאי העבודה לא השפיעו? גם החמרת המצב הליקוי עקב העבודה משמעה קיום קשר סיבתי בין השניים.

ככל שהתשובה לשאלה הקודמת היא חיובית, וקיים לדעת המומחה קשר סיבתי בין העבודה לליקוי, הוא מתבקש להשיב לשאלה הבאה בדבר אופן קרות הליקויים, דהיינו:

ג. האם בעיקרו של דבר ניתן לומר, כי ליקויו של התובע עקב עבודתו נגרמו על דרך של פגיעות זעירות כך שכל אחת מהן הסבה לו נזק זעיר בלתי הדיר, עד שהצטברות הנזקים הזעירים הללו זה על גבי זה גרמה גם כן לליקויו (דוגמת טפות מים המחוררות את האבן עליה הן נוטפות).

ד. ככל שהמומחה ישיב לשאלה הקודמת בחיוב, הוא מתבקש להשיב לשאלה הבאה בדבר השפעת העבודה על הליקויים ביחס לגורמיו האחרים, דהיינו - האם לעבודת התובע השפעה משמעותית על ליקויו של התובע? ("השפעה משמעותית" על פי הפסיקה הינה בשיעור של 20% ומעלה)?

ה. במידה שהמצב הקיים נגרם בגין תהליך תחלואתי וגם בגלל פגיעות זעירות בעלות אופי בלתי הפיך, האם ניתן לקבוע, כי תנאי עבודתו של התובע החמירו מחלותיו ולפיכך מדובר בפגיעת עבודה בגין החמרת מצב רפואי?

המזכירות תעביר למומחה הרפואי את כל החומר הרפואי שיוגש לבית הדין ע"י הצדדים

תוך 21 יום.

המזכירות תשלח החלטה זו לצדדים בדואר, טרם העברת החלטה זו והחומר הרפואי

למומחה.

ניתנה היום, כ"ד שבט תשע"ו, (03 פברואר 2016), בהעדר הצדדים ותישלח אליהם.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
20/01/2015 הוראה לבא כוח תובעים להגיש סיכומים יעל אנגלברג שהם צפייה
03/02/2016 החלטה על בקשה למתן החלטה יעל אנגלברג שהם צפייה
03/02/2016 הוראה לבא כוח תובעים להגיש חומר רפואי יעל אנגלברג שהם צפייה
06/04/2016 הוראה לבא כוח תובעים להגיש שאלות הבהרה יעל אנגלברג שהם צפייה
05/07/2016 הוראה לבא כוח תובעים להגיש עמדת הצדדים יעל אנגלברג שהם צפייה
12/07/2016 פסק דין שניתנה ע"י יעל אנגלברג שהם יעל אנגלברג שהם צפייה
11/12/2017 פסק דין שניתנה ע"י אילן איטח אילן איטח צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
תובע 1 מלס ליבסאי שי אופיר
נתבע 1 המוסד לביטוח לאומי אלי בלום