טוען...

החלטה שניתנה ע"י שמואל מנדלבום

שמואל מנדלבום17/07/2017

בפני

כבוד השופט שמואל מנדלבום

העותר

אליהו גד מימון

נגד

המשיבים

1. המועצה הדתית קריית אתא

2. אסתר דהרי

החלטה

1. בפניי עתירה שהוגשה על ידי העותר המשמש בתפקיד רב העיר בקריית אתא.

2. עיון בעתירה ובסעדים המבוקשים בה מעלה, כי כל עניינה של העתירה הוא דרישתו של העותר לחייב את המשיבות – המועצה הדתית קריית אתא, ומזכירת המועצה הדתית בקריית אתא גב' אסתר דהרי (להלן- "המשיבות"), להמציא לידי העותר מידע ומסמכים הנוגעים להעסקתו של הרב יוסף אברייקי, רב העיר קריית ים [להלן – "הרב אברייקי"] כרשם נישואים וכחתם נישואין אצל המשיבה 1.

3. על אף העובדה שכל עתירתו של העותר עוסקת בעניינו של הרב אברייקי, בחר העותר שלא לצרפו כצד לעתירה.

4. בהחלטתי מיום 4.7.2017 הוריתי לעותר להגיש הודעה בה ינמק מדוע אין הוא סבור כי יש לצרף את הרב אברייקי כצד לעתירה וכן הוריתי כי "ככל שאין בפי העותר נימוק של ממש בנושא זה, ידאג העותר לצירוף הרב אברייקי כמשיב לעתירה".

5. העותר הגיב להחלטתי וביקש כי בית המשפט לא יחייבו לצרף את הרב אברייקי לעתירה,וזאת מהטעם כי "לא ראוי ולא מכובד שהוא כרב העיר של קריית אתא, יעתור נגד חברו – מקבילו כבד הרב אברייקי, הרב הראשי של קריית ים".

6. כמו כן טען העותר אין לו דין ודברים עם הרב אברייקי, הרב אברייקי אינו נושא באחריות לתנאי העסקתו של העותר, וכמו כן הרב אברייקי איננו רשות מנהלית אלא אדם פרטי.

7. לאחר שעיינתי בטיעוני ב"כ העותר, אני מוצא שאין בהם ממש, ועל העותר חלה חובה לצרף את הרב אברייקי כצד לעתירה.

8. תקנה 6 לתקנות בתי משפט לעניינים מנהליים [סדרי דין] תשס"א-2000 קובעת כי: "המשיבים בעתירה יהיו הרשות שנגד החלטתה מכוונת העתירה, כל רשות אחרת הנוגעת בדבר וכן כל מי שעלול להיפגע מקבלת העתירה". [דגש שלי ש.מ.]

9. בנוסף לתקנות חזרה פסיקת בית המשפט העליון והדגישה לא אחת את החשיבות שבחובה לצרף כמשיב כל גורם העלול להיפגע מקבלת העתירה, ובהתאם נקבע כי אי קיום חובה זו יכל שיקים עילה לסילוק העתירה על הסף.

עע"מ 4877/11 שושנה זיסמן נ' משרד הפנים מחוז ת"א – ועדת ערר מחוזית (פורסם בנבו, 29.1.13 פסקה 9, להלן – "עניין זיסמן"].

10. החובה הכללית לצירוף צד העלול להיפגע מקבלת העתירה סוייגה בבג"צ 1901/94 לנדאו נ' עיריית ירושלים פ"ד מח(4) 403, 415 שם נקבע כי הכלל בדבר חובת העותר לצרף את כל הצדדים הנוגעים בדבר אינו "כלל של ברזל", ולעיתים בית המשפט לא יקפיד על עמידה בכלל זה "כגון כאשר הפגיעה בצד שלישי היא מזערית או שיש יסוד להניח שהצדדים הנוגעים בדבר אינם מעוניינים להביא את טיעוניהם לפני בית המשפט או נראה כי אחד המשיבים יציג באופן מלא גם את הטענות הנוגעות לכל אותם צדדים שלישיים".

עע"מ 6881/07 שמשון ברגר נ' המועצה האזורית עמק חפר (פורסם בנבו, 14.6.2010 פסקה 21), עניין "זיסמן", פסקה 9.

11. יישום העקרונות לעיל, מצביע לעמדתי בבירור על קיומה של חובה לצרף את הרב אברייקי לעתירה שבפנינו, אשר כל כולה עוסקת בתנאי העסקתו של הרב אברייקי אצל המשיבה מס' 1, וסירובן של המשיבות למסור לעותר את המידע בנושא זה.

12. יותר מכך, עיון בעתירה מעלה כי למעשה כל מטרתה של העתירה הינו לסייע לעותר בתביעה אותה הוא מנהל כנגד המשיבות בבית הדין האזורי לעבודה, ושבה טוען העותר כי הוא זכאי לתשלום נוסף בגין עבודות שבוצעו על ידו עבור המשיבה מס' 1, וזאת בעיקר מהטעם שלרב אברייקי שולמו תשלומים בגין אותה עבודה או עבודה דומה.

13. בעתירה טוען העותר בין היתר כי במסגרת הטיעונים שהעלו המשיבות כנגד דרישות התשלום של העותר, נטען על ידם כי הן לא רשאיות לפרוץ את מסגרת תקציבן ללא הצדקה וכי לא מגיע לעותר שכר נוסף בגין העבודות שביצע העותר כרשם ו/או כחתם נישואין, גם מכח חוזר מנכ"ל שניתן בעניין, וכנגד טענות אלו טוען העותר כי העובדה שהמשיבה 1 שילמה לרב אברייקי שכר עבור עבודה דומה, מלמדת שאין ממש בטענות.

14. מכל האמור לעיל, עולה כי עניינו של הרב אברייקי הוא שעומד במרכז העתירה , וקיים יסוד מוצק להנחה שקבלת העתירה עלולה לפגוע ברב אברייקי וזאת הן בעצם חשיפת תנאי שכרו לעותר,ויותר מכך בשל השימוש שמבקש העותר לעשות במידע זה לצרכי תביעתו האישית, שבה מבקש העותר לבחון בין היתר את תוקפה וכשרותה של התקשרות המשיבה 1 עם הרב אברייקי.

15. בצד פוטנציאל הפגיעה הברור ברב אברייקי המחייב צירופו לעתירה ,לא מתקיימים במקרה זה החריגים המאפשרים להמנע מצירוף הרב אברייקי לעתירה וזאת לאור הפגיעה המהותית העלולה להגרם לרב אברייקי ,והעובדה שלכל הפחות בשלב זה לא ניתן לקבוע כי המשיבות ידעו להביא בפני בית המשפט את כל טענותיו האפשריות של הרב אברייקי .

15. הדברים נכונים במשנה תוקף בעתירה שבפנינו שעניינה בקשת מידע ומסמכים בהתאם לחוק חופש המידע – התשנ"ח – 1998 שבו קיים מנגנון הגנה על צד שלישי העלול להיפגע ממסירת מידע, והכולל מתן אפשרות תגובה לצד השלישי לבקשה לקבלת המידע, וכן עיכוב מסירת כל מידע לתקופה מסויימת בכדי לאפשר לצד השלישי העלול להיפגע לפנות לבית המשפט בעתירה מתאימה.(סעיף 13 )

16. את המנגנון שנקבע בחוק חופש המידע , מן הראוי להחיל גם על הליכי העתירה שבפנינו וגם מטעם זה יש לצרף את הרב אברייקי כצד לעתירה באופן שיקנה לו זכות תגובה לבקשות העותר, בדומה למנגנון שנקבע בחוק חופש המידע.

17. לפיכך, אני מורה לעותר להגיש עתירה מתוקנת בה יצורף הרב אברייקי כצד לעתירה, וזאת לא יאוחר מיום 25.7.2017, שאם לא כן, תמחק העתירה.

ניתנה היום, כ"ג תמוז תשע"ז, 17 יולי 2017, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
04/07/2017 החלטה שניתנה ע"י שמואל מנדלבום שמואל מנדלבום צפייה
17/07/2017 החלטה שניתנה ע"י שמואל מנדלבום שמואל מנדלבום צפייה
19/07/2017 החלטה שניתנה ע"י שמואל מנדלבום שמואל מנדלבום צפייה
22/02/2018 הוראה למבקש 1 להגיש השלמת טיעון שמואל מנדלבום צפייה
13/12/2018 פסק דין שניתנה ע"י שמואל מנדלבום שמואל מנדלבום צפייה