טוען...

החלטה שניתנה ע"י רחל קרלינסקי

רחל קרלינסקי10/05/2018

לפני

כב' סגנית הנשיאה השופטת, רחל קרלינסקי

המבקש

תומר פלג

נגד

המשיבות

1. טוי סטור בע"מ

2. בלגן ראש העין בע"מ

3. היפרטוי בע"מ

החלטה

משיבה 1

1. בפני בקשת הסתלקות מוסכמת מבקשה לאישור תביעה ייצוגית כנגד המשיבה 1.

עניינה של בקשת האישור הוא בהפרה נטענת של המשיבות את סעיף 14ז' לחוק הגנת הצרכן, התשמ"א בנוגע לציון תקופת תוקפם של שוברי זיכוי לשימוש ע"י הצרכן.

2. העובדות המפורטות בבקשת האישור בנוגע למשיבה 1, ורק בהתייחס אליה ,מצביעות על ביקור שערך המבקש בסניף המשיבה, שהיא זכיינית של רשת הצעצועים "הפיראט האדום", בכפר סבא, ורכש מוצר מתנה לאחיינו. לאחר שנדרש להחזירו קיבל מהמשיבה שובר זיכוי חסר ציון תוקף למימוש. עוד מצא שהמשיבה לא ציינה כי תוקפו של השובר יהיה לשנתיים לפחות כדרישת החוק או כי ניתן לעשות בו שימוש ללא תנאים מגבילים, מה גם שהשובר הודפס על נייר כימי מחיק.

3. המבקש מנה מספר עילות תביעה וביניהן הפרת חוק הגנת הצרכן, עוולת הפרת חובה חקוקה עפ"י פק' הנזיקין, עילות מדיני החוזים כמו הפרת חוזה וחובת תום הלב, וכן התעשרות שלא כדין עפ"י דיני עשית עושר.

הנזק לחברי הקבוצה בא לידי ביטוי לשיטת המבקש במספר אופנים, הן בקיצור תקופת השימוש במקרים מסוימים, הן באובדן ערך השובר או הפחתה משמעותית מערכו. כך כימת את הנזק לקבוצת הייצוג בגבול סמכות בית משפט זה.

4. עוד טרם הגשת תגובה הגישו המבקש והמשיבה את בקשת ההסתלקות דנן ובמסגרתה צוין כי המשיבה דאגה כעניין שבמדיניות לכבד שוברי זיכוי במשך שנתיים לאחר מועד הרכישה וזאת למרות שלא מצוין על גבי השובר תוקפו. עוד נטען ,כי נהגה להוסיף בכתב יד ציון מס' השובר וסכומו כך שציון זה לא נמחק לאורך זמן.

המשיבה הודתה ששימת ליבה להוראות חוק הגנת הצרכן הופנתה עם הגשת בקשת האישור ע"י המבקש ומשכך החליטה לקבל על עצמה אחריות ולתקן את התנהלותה העתידית בהתאם לעקרונות כדלקמן:

א. כל שוברי הזיכוי הקיימים שנמסרו ללקוחות המשיבה , אשר לא ניתן לקרוא את המודפס עליהם בעקבות הכתב המחיק יכובדו על ידה ללא תנאי וסייג כלשהם.

ב. המשיבה התחייבה להציב על גבי אשנבי המכירה שלה הודעה לקהל הצרכנים לפיה תוקפם של כל שוברי הזיכוי שהונפקו מטעמה ומצויים בידי לקוחותיה, בין אם מועד הפקיעה שלהם חלף ובין אם לאו, יוארך ל-4 שנים ממועד הנפקתו, כפיצוי ללקוחותיה ,חברי הקבוצה.

ג. בנוסף, הסכימה המשיבה להרים תרומה לטובת הציבור, וזאת כחלק מנטילת האחריות בגין מחדליה. לפיכך, הודיעה על הסכמתה לתרום צעצועים ומשחקים, למחלקת ילדים בבית החולים מאיר בכפר-סבא, בסך כולל של 5,000 ₪, וזאת תוך 30 ימים ממועד מתן פסק דין להסדר ההסתלקות.

ד. המשיבה הבהירה כי בכל הנוגע להסדרה עתידית היא מתחייבת להקפיד הקפדה יתרה על כל הוראות סעיף 14ז' לחוק הגנת הצרכן ,כאשר תנפיק בעתיד שוברי זיכוי ללקוחותיה. על כן המשיבה התחייבה כי כל שוברי הזיכוי שיונפקו על ידה, החל ממועד מתן תוקף של פסק דין להסדר ההסתלקות, יודפסו על נייר שאינו מחיק, נוסח שוברי הזיכוי לא יכיל תנאים מגבילים באשר לאופן מימושם, יצוין עליהם מפורשות תאריך הנפקת שובר הזיכוי, תוקפו יהא שנתיים לפחות מיום הנפקתו, וכי ניתן לעשות בהם שימוש ללא תנאים מגבילים.

5. הבקשה הושלמה בהגשת תצהיר תומך של נציג המשיבה להסכמות שפורטו והמשיבה השיבה להחלטתי מיום 22.4 כי הואיל ותרומת כספים בפועל משנה מבחינה מסחרית את המתווה המקורי שעליו הוסכם בין הצדדים ,תהא נכונה המשיבה להמיר את מנגנון התרומה לטובת הציבור להעברה כספית לקרן הסטוטורית בסכום נמוך יותר המשקף את העלות הכרוכה בביצוע תרומת הצעצועים.

5. הצדדים הציעו כי ישולם למבקש גמול של 1,000 ₪ ושכ"ט ב"כ בסך של 5,000 ₪ בתוספת מע"מ.

דיון

6. לאחר שבחנתי בקשת האישור, ההסתלקות וההשלמה שהוגשה מצאתי לקבל את הבקשה ולאשר את הסתלקות המבקש מבקשת האישור ומהתובענה הייצוגית.

למעשה אין חולק בדבר קיומה של עילת תביעה וחתירת הצדדים לתיקון המחדל כמתואר. בנסיבות אלו, אני מקבלת את טענת המבקש בדבר מיצוי ההליך הייצוגי מבלי שההסכמה מהווה מעשה בית דין ,ומאשרת ההסתלקות ללא צורך בפרסום ההודעה בדבר ההסתלקות.

בנוסף ,אני נעתרת לבקשת הצדדים לאישור מתווה הסדר ההסתלקות על כל רכיביו .

שותפה אני לגישה הרואה עדיפות בתרומה לקרן שהוקמה מכח חוק תובענות ייצוגיות מתרומת מוצרים לארגונים שונים.

[ ראה תצ ( ת"א) 67496-06-17 רוזנברג נ מרב מזון כל בע"מ ( 14.2.18) ]

ברם ,בנסיבות כאן ולאור מהות ושווי התרומה ,נראה כי יש לאשרה כאמור בבקשה המקורית הואיל ויש בהעברתה לגורם המוסכם ( מח' הילדים בביה"ח מאיר) יתרון גדול יותר מהעברתה לקרן . יצוין כי לשון סעיף 27 א' לחוק תובענות ייצוגיות בנוגע לכספים שנפסקו כסעד ,במשולב עם סעיף 20 לחוק, מכוונת לכאורה למקרה שבו הוכרעה בקשת האישור בשונה מהמקרה כאן.

לפיכך אני מאשרת את הסכמת הצדדים המקורית כמובהר.

7. הצדדים פרטו בבקשת האישור טעמים לאישורה של ההסתלקות המתוגמלת ונראה כי מקרה זה תואם את ההלכות המבטאות גישה המתמרצת תיקון כשלים שאותרו ע"י תובע ייצוגי, כבר בשלב מוקדם של ההליך תוך הסדרתם והסדרה עתידית לטובת הקבוצה וכלל הציבור. אין להתעלם אמנם מקושי שיכול וקיים בהוכחת נזק, גם בשל פערי מידע מובנים אולם שעה שהוצגה עילה, והמשיבה נטלה על עצמה בעקבות בקשת האישור פעולות לטובת הציבור ושינוי מדיניותה תוך הנהגת עקרונות התנהלות מטיבים עם הקבוצה, יש לאשר התגמול במלואו ושכ"ט בא כוח המבקש, ששיעורם נמצא סביר בנסיבות.

8. לאור האמור, אני מורה כדלקמן:

א. ההסתלקות מאושרת על כל תנאיה לרבות גמול ושכ"ט עו"ד .

ב. התרומה בפועל תועבר לביה"ח מאיר בתוך 30 יום שלאחריהם יגיש ב"כ המשיבה את תעודת המשלוח המפורטת ואישור על קבלתם ,ובתוך 3 חדשים תוגש ע"י המבקש הודעה מעדכנת על מידת עמידת המשיבה בהתחייבויותיה בהתאמה.

ג. בקשת האישור והתובענה הייצוגית יימחקו ככל שהן מתייחסות למשיבה 1.

ניתנה היום, כ"ה אייר תשע"ח, 10 מאי 2018, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
10/05/2018 החלטה שניתנה ע"י רחל קרלינסקי רחל קרלינסקי צפייה
22/06/2018 החלטה שניתנה ע"י רחל קרלינסקי רחל קרלינסקי צפייה
16/10/2018 החלטה על בקשה של תובע 1 הסכם פשרה רחל קרלינסקי צפייה