טוען...

הוראה למשיב 2 להגיש הפקדת ערבות

נסר אבו טהה02/01/2013

בפני

כב' השופט נסר אבו טהה

המבקשת:

מדינת ישראל
ע"י ב"כ עו"ד מסעד אליאס מסעד

נגד

המשיבים:

1. ארז סבג (עצור) – (קבוע לקבלת תסקיר ליום 16/1/13)

2. בנימין אסור (עצור) – בעצמו

ע"י ב"כ עו"ד פאולה ברוש

החלטה בעניינו של המשיב 2

1. זוהי בקשה לעיון חוזר על רקע החלטת בית המשפט העליון (בש"פ 8148/12 מיום 18/11/12) במסגרת ערר שהוגש על ידי המשיב, במסגרתו הורה בית המשפט העליון, על השבת הדיון בפניי לצורך קבלת תסקיר לבחינת חלופה תוך ציון הדברים הבאים : "וזאת מבלי לקבוע מסמרות בשאלה זו לגופה... בסוגיה של הזמנת תסקיר לצורך בחינתה של חלופת מעצר התלבטתי. יש טעם רב בנקיטת זהירות ואף משנה זהירות בכל הנוגע לחלופת מעצר בעבירות אלימות, ולא כל שכן כאלה המערבות נשק קר... עם זאת, בהתחשב בכך שהעורר הוא אדם צעיר המנסה לשנות את אורחות חייו ובשים לב למכלול הנסיבות שעפף לכאורה את ביצוע עבירות (מבלי להקל בהן ראש), אין לשלול על הסף את האפשרות של חלופת מעצר. אכן לעורר עבר פלילי מכביד, אך כאשר מדובר באדם המנסה לשפר את דרכיו, וגם אם דרכו לקראת יעד זה אינה קלה, אין לדחות על הסף הושטת יד לעברו".

2. תסקיר כאמור התקבל, ממנו עולה, כי המשיב בן 25, נשוי, אב לשני ילדים, נמנה למשפחה בת שש נפשות. אביו פנסיונר של הצבא. אמו עובדת כמטפלת קשישים, אשתו עקרת בית. משפחת המשיב מנהלת אורח חיים נורמטיבי. המשיב סיים 10 שנות לימוד. לא גויס לצבא מסיבת אי התאמה. עוד לדבריו, בפני שירות המבחן, בחמש שנים האחרונות נמנע משימוש בסמים.

עוד עולה מהתסקיר, כי המשיב מוכר לשירות המבחן על רקע הסתבכויות קודמות משנת 2001, בהיותו נער, על רקע שימוש בסמים מסוג "קאנבוס", אף הועמד בצו מבחן שכלל מתן בדיקות שתן לאיתור סוגי סם, שיתוף הפעולה היה חלקי מצידו.

התרשמות שירות המבחן - שירות המבחן התרשם, כי המשיב מבטא שאיפות לתפקוד נורמטיבי במישורים של משפחה ותעסוקה. בחמש שנים האחרונות החל לפתח יכולות התבוננות עצמית ובחינת קשייו והסתבכויותיו החוזרות ונשנות עם החוק. עוד התרשם השירות, כי למשיב היה בעבר קושי להציב לעצמו גבולות ולקבל סמכות וגבולות חיצוניים, דבר הבא לידי ביטוי במעורבותו החוזרת ונשנית מגיל צעיר בפלילים. עם זאת, בחמש שנים האחרונות, עבר המשיב שינוי משמעותי שכן מפגין יכולת הסתגלות ויציבות במסגרות, עומד במחויבויות ובציפיות של תפקידים שונים בחייו כבעל, כאב ועם הממונים עליו במסגרת העבודה.

רמת מסוכנות – שירות המבחן סבור מחד, כי המדובר בבחור צעיר, אשר טרם מעצרו ערך מאמצים לניהול אורח חיים נורמטיבי, עבד במקום עבודה קבוע מזה שנתיים, משנת 2009 נמנע מפעילות שולית, ומזה חמש שנים נמנע משימוש בסמים. מאידך, בשים לב למעורבותו בפלילים בעבר, וכי הינו בעל דפוסים אימפולסיביים בהתנהגותו וקושי להתמודד באופן אדפטיבי עם מצבי לחץ, תוך ויסות דחפיו, ובעל דפוסים שוליים אשר לעיתים מתנהג על פיהם, קיימת רמת סיכון גבוהה להישנות התנהגות פורצת גבולות. עם זאת, סבור השירות, כי שחרור המשיב לחלופת מעצר סמכותית, מצבית גבולות, מרוחקת מאזור מגוריו מעובה באיזוק אלקטרוני שיהווה גבול חיצוני נוסף, והשתלבותו במסגרת טיפולית, ייתכן ויהיה בהם בכדי לצמצם את רמת הסיכון.

החלופה המוצעת – שירות המבחן בחן את החלופה המוצעת בדמות מעצר בית בבית הוריו, בפיקוחם ובפיקוח אשתו. השירות התרשם, כי הוריו של המשיב מבינים את תפקידם כמפקחים והאחריות הכרוכה בכך, עם זאת הביעו ספק באשר ליכולתם להציב גבולות ברורים למשיב. עוד עולה, כי במקום החלופה אין קו בזק המאפשר התקנת איזוק אלקטרוני.

לסיכום, לאור רמת הסיכון הגבוהה והעדר חלופה ראויה, שירות המבחן לא בא בהמלצה לשחררו של המשיב.

6. בדיון שהתקיים בפניי ביום 16/12/12, נעתרתי לבקשת ב"כ המשיב לבחון חלופת מעצר נוספת, מרוחקת, ועל כן הדיון נדחה לצורך קבלת תסקיר משלים.

מהתסקיר המשלים עולה, כי חלופה נוספת שנבחנה היא בדמות מעצר בית באילת בביתה של פאני בן שושן, דודתו של המשיב, בת 47, רווקה ללא ילדים, עובדת בבית מלון בין השעות 07:00-15:00. לדבריה קיים קשר טוב עם בני משפחתו של המשיב, ומאז לידת בנו הבכור ערך שינוי לטובה באורח חייו. עוד ציינה, כי מבינה את משמעות הפיקוח, ובעבר אף שימשה חלופת מעצר עבור בן משפחה אחר. עוד הביעה נכונות לסייע למשיב בהליך השיקום ואת הסכמתה להתקנת איזוק אלקטרוני בביתה. שירות המבחן התרשם מערבה רצינית ואחראית, אשר מביעה דאגה רבה למשיב ונכונות לסייע לו. עוד התרשם השירות, כי הערבה בעלת יכולת להציב למשיב גבולות ברורים.

עוד הוצע כמפקח, אביו של המשיב, אשר מסר, כי בכוונתו לעבור להתגורר באילת בדירתה של פאני ולפקח על המשיב. השירות התרשם מאדם רציני אשר מפגין יחס של דאגה ואכפתיות כלפי המשיב ובעל רצון לסייע לו.
השירות התרשם, כי בני משפחתו של המשיב רואים בחומרה את התנהגותו, מבינים את משמעות הפיקוח, ובשילוב הרחקתו מסביבת מגוריו ובעיבוי איזוק אלקטרוני ושילובו של המשיב בטיפול, יהיה בהם כדי לצמצם את רמת הסיכון הנשקפת מהמשיב.
לאור האמור, שירות המבחן המליץ לשחרר המשיב לבית דודתו באילת בפיקוחה ובפיקוח אביו לסירוגין, איזוק אלקטורני וצו מבחן למשך שישה חודשים.

7. ב"כ המבקשת עתר לדחות את המלצת שירות המבחן ולהותיר את המשיב במעצר. נטען, כי המדובר במקרה חמור בשים לב לטיב המעשים ונסיבות ביצוען, כאשר במקרי אלימות שנעשו תוך שימוש בנשק קר, יש להורות על מעצר עד תום ההליכים. עוד נטען, כי התסקיר שהתקבל בעניינו של המשיב הוא במהותו שלילי, כאשר שירות המבחן התרשם מקיומה של רמת סיכון גבוהה. יתרה מכך, מסוכנותו של המשיב מתעצמת בשים לב לעברו הפלילי ולכך כי ביצע לכאורה את המיוחס לו בכתב האישום דנן, כאשר תלוי ועומד כנגדו עונש מאסר מותנה. עוד נטען כי אין בחלופה שנבחנה כדי ליתן מענה למסוכנות הנשקפת מהמשיב וכי אין לתת בו אמון, בשים לב לכך שאביו של המשיב פיקח עליו בעבר והיו הפרות.

8. ב"כ המשיב, מנגד עתרה לאמץ את המלצת שירות המבחן ולהורות על שחרורו של המשיב לחלופה שהוצעה ונבחנה על ידי השירות. עוד הפנתה ב"כ המשיב לאמור בתסקיר שירות המבחן, לפיו בשנים האחרונות המשיב עבר שינוי משמעותי, מתפקד בצורה נורמטיבית, התרחק מחברה שולית ועושה מאמצים להשתקם. ביחס לחלופה המוצעת, נטען, כי המדובר בחלופה מרוחקת מביתו וסביבתו, מפקחים רציניים ואחראים היכולים להציב גבולות למשיב ומעובה באיזוק אלקטרוני. עוד נטען, כי בית המשפט העליון לא סתם את הגולל לאיתור חלופה בהתחשב בשינוי החיובי שערך המשיב בשנים האחרונות בחייו.

9. באשר לערבים המפקחים שנבחנו על ידי שירות המבחן, הערבים הופיעו בפניי, התרשמתי כי הם מנהלים אורח חיים נורמטיבי, הותירו בי רושם חיובי, גילו מעורבות בחיי המשיב והתגייסו לסייע לו. עוד התרשמתי, כי הם מבינים את משמעות הפיקוח ואחריותם כמפקחים עבור המשיב.

10. לאחר שהקשבתי לטיעוני בא כוח הצדדים, וכן עיינתי בתסקיר המשלים וכן בחנתי את הערבים המוצעים כחלופה, וכן שמתי לנגד עיני את דברי בית המשפט העליון כמצוין בסעיף 1 לעיל, ולא בלי התלבטות החלטתי לאמץ את המלצת שירות המבחן הן מהטעמים המצוינים בתסקיר, והן מהתרשמותי כי ניתן לצמצם את רמת המסוכנות הנשקפת לכאורה מהמשיב באמצעות החלופה הכוללת מרכיבים של פיקוח אנושי, פיקוח אלקטרוני, פיקוח מעצר של שירות המבחן למשך שישה חודשים, מיקומה הגאוגרפי המרוחק של החלופה מסביבתו הטבעית של המשיב, התרשמותי החיובית מהתגייסותם של בני המשפחה לסייע למשיב לשמור על ניהול אורח חיים נורמטיבי ובעיקר נוכח שינוי חיובי זה בחמש שנים האחרונות במהלכן לא היה המשיב מעורב בהסתבכויות עם רשויות החוק.

11. אשר על כן הנני מורה על שחרורו של המשיב בתנאיי הערובה הבאים:

א. המשיב ישהה במעצר בית מלא, בבית דודתו, הגב' פאני בן שושן בכתובת רחוב חורב 705/4 אילת, בפיקוחה ובפיקוח אביו, שמואל אסור, לסירוגין.

ב. איזוק אלקטרוני.

ג. הפקדה כספית בסך 15,000 ₪.

ד. המשיב יחתום על ערבות עצמית על סך 50,000 ₪.

ה. כל אחד מהערבים יחתום על ערבות צד ג' על סך 50,000 ₪.

ו. פיקוח מעצר של שירות מבחן לתקופה של 6 חודשים.

ז. נאסר על המשיב ליצור קשר, במישרין או בעקיפין, עם מי מן העדים במשפט.

ח. המשיב יתייצב לדיונים שנקבעו בעניינו ולפגישות בשירות המבחן בליווי אחד הערבים.

עותק ההחלטה יישלח למפקח על האיזוק האלקטרוני וכן לשירות המבחן.

ניתנה היום, כ' טבת תשע"ג, 02 ינואר 2013, במעמד הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
14/10/2012 החלטה מתאריך 14/10/12 שניתנה ע"י נסר אבו טהה נסר אבו טהה צפייה
02/01/2013 הוראה למשיב 2 להגיש הפקדת ערבות נסר אבו טהה צפייה
06/01/2013 הוראה למוטב להגיש תסקיר נסר אבו טהה צפייה
11/02/2013 הוראה למשיב 1 להגיש הפקדת ערבות נסר אבו טהה צפייה
16/06/2013 הוראה למוטב להגיש עמדת שירות מבחן נסר אבו טהה צפייה
30/06/2013 החלטה מתאריך 30/06/13 שניתנה ע"י נסר אבו טהה נסר אבו טהה צפייה
01/07/2013 הוראה למשיב 2 להגיש הפקדת ערבות נסר אבו טהה צפייה
03/11/2013 הוראה למשיב 2 להגיש הפקדת ערבות נסר אבו טהה צפייה
28/10/2014 החלטה יואל עדן צפייה
22/04/2015 החלטה יואל עדן לא זמין
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מבקש 1 מדינת ישראל שלמה למברגר
משיב 1 ארז סבג אורי בן נתן, שי ברגר
משיב 2 בנימין אסור פאולה ברוש