טוען...

החלטה שניתנה ע"י דנה מרשק מרום

דנה מרשק מרום20/08/2014

בפני

כב' השופטת דנה מרשק מרום

מבקשת

מדינת ישראל ע"י עו"ד ביילין

נגד

משיבים

1. גיל געדי - הסתיים

2. אריק חזן - הסתיים

3. אלעד מור - הסתיים

4. אייל ברכה (עציר) – הובא וע"י עו"הד בן-חיים ועמירם

5. יצחק תורגמן - הסתיים

6. חנניה כנפו - הסתיים

8. משה מצונאשוילי - הסתיים

החלטה- משיב 4

כתב-האישום והשתלשלות העניינים

1. כנגד המשיב 4 [להלן: המשיב] ושישה נוספים הוגש כתב-אישום המייחס להם ביצוע עבירות של קשירת קשר לפשע לפי סעיף 499(1) לחוק העונשין, התשל"ז – 1977 [להלן: חוק העונשין], ניסיון ייבוא סם מסוכן לפי סעיפים 13 + 19א' לפקודת הסמים המסוכנים [נוסח חדש] התשל"ג – 1973 [להלן: פקודת הסמים] + סעיף 29 לחוק העונשין, וניסיון לסחר בסם מסוכן לפי סעיפים 13 + 19א' לפקודת הסמים + 29 לחוק העונשין.

2. עניינם של משיבים 1 ו – 5 הסתיים בהסכמה, במובן זה, שהמדובר באסירים השפוטים לתקופות ממושכות, ומקום מאסרם נקבע כחלופת מעצר תוך הגבלת זכויותיהם לחופשות ו/או לועדת שליש עד לתום ההליכים בתיק זה (ראו החלטה מיום 13.3.14). המשיבים 2, 6 ו – 7 נעצרו עד לתום ההליכים כנגדם (ראו החלטות מימים 23.4.14 ו - 14.7.14). המשיב 3 שוחרר בתנאים מגבילים של "מעצר בית" מלא ותנאים נלווים (ראו החלטה מיום 13.8.14).

3. כפי שפירטתי בעניינם של האחרים, כתב-האישום מעלה פעילות עבריינית שנחשפה תוך הפעלה של סוכן סמוי, עבריין לשעבר (להלן: רונן או הסוכן) החל מחודש אפריל 2013 ועד חודש ינואר 2014. ביום 10.5.13 נערך "הסכם סוכן" בין המשטרה לבין רונן, ולפיו, בין השאר, יהיה זכאי לגמול של 200000 ₪, ויינתנו המלצות לא מחייבות למספר גורמים (ועדת שליש ו"עמידר").

רונן מוכר למשיבים כסוחר סמים בינלאומי, ובהתאם ל"הודעת הנקיון" סחר בסמים מסוכנים ברחבי העולם, ביצע עבירות רכוש בארץ ובחו"ל, והגיע לישראל לריצוי חלק מעונשו במדינת אזרחותו (ראו הודעות מיום 10.5.13, 27.5.13).

4. בחלק הכללי של כתב-האישום מצוין, כי במהלך התקופה הרלבנטית, קשרו המשיבים קשר עם רונן, ביחד ולחוד, שמטרתו קניית סם מסוג קוקאין בדרום אמריקה והעברתו לאירופה. כל אחד מהמשיבים תיאם עם הסוכן, בין היתר, את טיבו של הסם, מחיר רכישתו ומכירתו, אופן העברתו ומועד שילוחו לאירופה. כל אחד מהם שילם, על-פי חלקו, עבור העברתו של הסם במסגרת העסקה.

חלקו של המשיב מתואר בסעיפים 5 -7 לכתב האישום. הפגישה הראשונה התרחשה ביום 18.6.13, אז פגש המשיב בסוכן יחד עם איציק קיסוס ז"ל (אשר נמסר לי כי נרצח). השניים שוחחו עימו על העסקה וביקשו לדעת את פרטיה, כשהסוכן מסר את פרטי העסקה ובין היתר עלות הסם לק"ג. ביום 20.8.13 נפגשו המשיב וקיסוס עם הסוכן וסיכמו עימו את פרטי העסקה. ביום 14.10.13, שילמו המשיב וקיסוס לסוכן 170000 ₪ עבור 20 ק"ג סם מסוג קוקאין.

טיעוני הצדדים

5. ב"כ המבקשת היפנה לכך, כי המשיב וקיסוס ביצעו מול הסוכן עסקאות נוספות, אשר מפורטות כתב-אישום נפרד (ועניינו בעבירות נשק). קיימת היכרות בין המשיב לבין הסוכן מבית-הסוהר. ב"כ המבקשת היפנה להודעות הסוכן, המתארות את המפגשים בהם עלו פרטי הפרטים של עסקת הסמים. בסופם של המפגשים, מתאר הסוכן בהודעותיו את מסירת הכסף בסכום של 170000 ₪, אותם העביר לו המשיב מתחת לשולחן במסעדת "בארכה" בגדרה. כל הודעות הסוכן מגובות בתמלילי המפגשים אשר הוקלטו, לרבות מעמד מסירת הכסף. אל מול ראיות אלו, מסר המשיב כי הוא מסוכסך עם הסוכן, הכחיש כי נתן לו כסף וטען כי המדובר בעלילה. בחקירותיו שהתבצעו לאחר מכן, שמר המשיב על זכות השתיקה או הכחיש לסירוגין.

6. הסנגור כפר בקיומן של ראיות לכאורה באשר לעבירות המיוחסות למשיב. לטענתו, חומר הראיות הקיים מקים תשתית ראייתית, אם בכלל, לקיומן של עבירות של ניסיון לקשירת קשר וניסיון למתן אמצעים לביצוע פשע לפי סעיף 498 לחוק העונשין.

כן טען לפגם היורד לשורשו של כתב-האישום, בכך שלא ניתן אישור מראש על-ידי פרקליטת המחוז להפעלת הסוכן מול המשיב, פגם אשר יש ליתן לו משקל כבר בשלב המעצר. לטענת הסנגור, המפגש הראשון התרחש באופן אקראי וללא תכנון מוקדם, כאשר המשיב לא היה יעד בעבור הסוכן. לטעמו, הכשרת ההפעלה בדיעבד אינה תופסת, כאשר בנוסף תכני המפגש מעלים כי הסוכן הוא היוזם והמחולל של העבירה. בלשון הסנגור התרחשה "הפעלה הפוכה" המחייבת אישור מראש של פרקליטת המחוז ואף מעבר לכך.

מן הפן העובדתי, התייחס הסנגור לכך, שהתכנית אשר הוצגה בפני המשיב היתה כזו שמשלוח הסמים ייצא גם אם לא ייכנס כשותף לעסקה, ולאו דווקא כתוצאה מן הקשר שרקמו.

עוד טען הסנגור, כי בכל השיחות והמפגשים, לא אוזכרה המילה קוקאין, ומהות הסם היא "מכבסת מילים" של הסוכן ואינטרפטציה שלו לדברים.

הוסיף, כי אמנם נמסר כסף על-ידי המשיב, אך לא ברור מה היתה מטרת העסקה, כשלכל היותר ניתן לראות בה עסקה של מסירת כסף מול כסף שירוויח, ובגדר מעשי הכנה בלבד.

לטענת הסנגור, המגעים התנהלו בעיקרם על-ידי קיסוס ז"ל, כאשר כאמור הכסף נמסר ביום 14.10.14, וקיסוס נרצח ביום 21.10.14. השיחות שבוצעו לאחר מכן מול המשיב מעידות על כך שמהות העסקה היתה כסף מול כסף.

אשר על כן, לאור העדר ראיות לעבירות המיוחסות למשיב – כשלכל היותר ניתן לייחס לו ביצוע עבירת עוון לפי סעיף 498 לחוק העונשין - ועוצמת ההדחה של הסוכן שהגיעה עד כדי "הפעלה הפוכה" ללא אישור מראש של הפרקליטות, יש לשחרר את המשיב. לחלופין, טען הסניגור, למצער, לכרסום משמעותי בחומר הראיות באופן המחייב את שחרור מרשו.

סקירת הראיות

הודעות הסוכן ותיעוד מפגשים

7. עיון בהודעות הסוכן אל מול תמלילי המפגשים מעלה כי השניים משתלבים יחדיו. ההשתלשלות באה לידי ביטוי מתומצת בהודעות הסוכן, תוך שהוא מבהיר מושגים וסוגיות שעלו – אך אלו עומדים בהלימה לחילופי הדברים בין הסוכן למשיב. במהלך המפגשים עלו גם חילופי דברים באשר לעסקאות נשק (נושא כתב-אישום נפרד אשר הוגש כנגד המשיב).

8. עיון בהודעה מספר 65 מיום 18.6.13 בשעה 17:30, אכן מעלה, כטענת ההגנה, כי הסוכן התקשר בהנחיית המפעיל אל קיסוס ז"ל, כשהשניים תיאמו ביניהם את המפגש הראשון בשדה חמד המתואר בסעיף 5 לכתב-האישום. קיסוס ז"ל הגיע למקום כשהוא נוהג ברכב קטן ולידו המשיב. הסוכן מזכיר, כי את המשיב הוא מכיר משנת 2007, עת ריצו מאסר באגף התורני בבית סוהר.

לאחר כמה דקות של שיחת חולין, הלך עם קיסוס לצד והשניים שוחחו על עסקת נשק. לאחר מכן שוחח גם עם המשיב אודות עסקת הנשק. רונן ציין שהוא שוחח עם קיסוס והמשיב בנוסף בעניין הברחות סמים. המשיב, בתגובה, ציין שיש לו עכשיו אנשים בברזיל שקנו חומר לא טוב והוא מעוניין לקנות חומר (עמ' 2, שורות 11-14). רונן סיפר שהוא אמר למשיב שהוא יבדוק אם יוכל לעזור לו.

רונן תיאר כי אמר למשיב שהוא בונה משהו גדול, אבל לא לארץ, כאשר המשיב שאל אותו אם מדובר במשהו בטוח. רונן השיב, כי מהצד שלו באירופה זה בטוח, אך הוא רוצה לסגור את זה "טוב טוב". המשיב שאל אותו במה מדובר וכמה כסף יש להשקיע (עמ' 2, שורות 18- 19). רונן מסר למשיב, כי ק"ג אחד עולה שם בין 2,000 ל- 3,000 דולרים, כאשר הפריטה באירופה - 25,000 יורו. המשיב אמר לו שהוא מעוניין להיכנס כשותף ב- 10 ק"ג. בתגובה אמר לו רונן, כי "לא שווה לבזבז בן אדם" בעבור 10 ק"ג. המשיב שאל אותו על כמה הוא חושב ורונן ענה כי הוא מעוניין ב- 50 ק"ג לפחות. המשיב אמר לרונן שהוא מוכן להיכנס כשותף ב- 25 ק"ג ושאל אם יש משקיעים נוספים בתמונה (עמ' 2, שורות 22- 27). רונן ענה לו שיש משקיע נוסף, אבל הם אינם צריכים לדעת האחד על השני.

לאחר מכן מתאר רונן את המשך השיחה עם קיסוס, שעניינה עסקת נשק. בסיום השיחה המשיב מסר לו מספר טלפון ואמר שזה מספרו החדש. קיסוס אמר לרונן שאם לא יצליח להשיג את המשיב בטלפון, אז שיצור עמו קשר טלפוני. רונן סיפר שהם קבעו להיפגש מאוחר יותר בשעה 21:30 בצומת בילו.

9. מפגש זה מתועד בדיסק 521. האמור בתמליל מחזק את ההתרשמות העולה מהודעת הסוכן, לפיה הפגישה אמנם נקבעה במקור מול קיסוס ז"ל, אך בכל הקשור לעסקת הסמים – המשיב היה דומיננטי ויוזם, תוך שלקח חלק בתכנון הפרטים. עוד עולה, כי הסוכן אמנם העלה את ענין הסמים באופן כללי, אך המשיב הוא שאמר באופן ברור כי הוא מעוניין לקנות סמים על רקע עסקה קודמת לא מוצלחת. הדברים רלבנטיים לעניין עוצמת ההדחה, אשר לטעמי הינה מבוקרת ומתונה בעניינו של המשיב, כאשר הסוכן אכן הכין את הקרקע לפעולה מול המשיב, אך המשיב הוא שהוביל לאחר מכן את כניסתו לעסקה. ראו, למשל חילופי הדברים הבאים בעמ' 5:

"אייל: אתה, דואג בויה.. אתה, מה... מה ההשקעה, מה הרווחים שלנו וכמה זמן?

רונן: בוא, בוא אני אגיד לך מה... מה כמה זמן. זה בבנייה.

אייל : יופי.

רונן: ההשקעה היא בסביבות בין אלפיים לשלוש לאחד.

אייל: כן...

רונן: בין אלפיים לשלוש אחד, ההכנסות הם עשרים וחמש על אחד אתה מקבל יורו, אתה משקיע דולרים אתה מקבל עשרים וחמש אלף יורו וזה העשר אחוז על זה שהוא מוציא (עמ' 5).

מיד בהמשך מדברים השלושה על עסקת הנשק, כאשר המשיב חוזר ומעלה שוב את נושא הכסף וההשקעה.

"אייל: אז עוד הפעם, אנחנו משקיעים אלפיים שלוש אמרת דולר.

רונן: אתה משקיע בין אלפיים לשלוש, תלוי מאיפה זה הולך תקשיב..

אייל אוקיי, בסדר.

רונן: עכשיו...

אייל: רווח עשרים וחמש אלף יורו...

רונן: הרווח... המכירה שלהם, אני לוקח את הפריטה עליהם, בסדר?

המשיב: אני משקיע על העשר, מספיק?

רונן: לאאא... מה זה עשר אחי כפרה.

המשיב: תגיד לי כמה."

בהמשך אומר המשיב:

"אז רגע אם אני שם עשר, הבנאדם (לא ברור) יש איתך עוד מישהו? אני ואתה לבד מה...

רונן: אני ואתה לבד בינתיים.

משיב 4: יופי."

בהמשך השיחה ממשיכים השניים לשוחח אודות הרווחים הצפויים מן העסקה, כשבסוף השיחה אכן המשיב מסכם כי מוכן להיכנס כשותף ב – 25 ק"ג.

10. בהודעה מספר 74 מיום 23.6.13 בשעה 12:50, מוסר רונן כי הוא שהתקשר לקיסוס ז"ל, והשניים נפגשו במושב חמד. רונן מתאר, כי במקום המפגש ראה שקיסוס מדבר עם אדם שאותו לא זיהה. עוד מסר, כי קיסוס אמר לו שבקשר למה שדיברו בפעם האחרונה - יבוא סמים בכמות גדולה – הרי שקיסוס והמשיב מוכנים להשקיע (עמ' 1 שורות 17- 18). עוד ציין רונן, שקיסוס דיבר עם המשיב בטלפון ואמר שהוא ליד רונן. לאחר מכן דיברו השניים על עסקת נשק.

11. הודעה מספר 258 מיום 20.8.13 בשעה 14:25 רלבנטית לפגישה השניה בין הסוכן למשיב המתוארת בכתב-האישום. הסוכן מוסר, כי שוחח עם קיסוס ז"ל, ולבסוף קבעו להיפגש ליד ביתו של קיסוס. קיסוס יצר עמו קשר וביקש שיגיע לפונדק אסא. הסוכן ראה את המשיב מגיע למקום ברכבו כשמישהו אחר נהג ברכב. הסוכן ישב יחד עם המשיב בחצר של פונדק אסא, כאשר המשיב החל לשאול אותו לגבי יבוא הסם, מתי זה הולך לקרות ואיך ניתן לסמוך על אנשים. המשיב שאל אותו תוך כמה זמן יקבלו את הכסף וכמה עולה חתיכה (כשהסוכן מסביר שהכוונה לק"ג), ובכמה פורטים את הסמים בחו"ל. רונן אמר למשיב שכל הסיפור לוקח 45 ימים עד שהסמים מגיעים לאירופה ופורטים את הסמים ב- 2,700 יורו לק"ג. המשיב אמר לו שקיסוס ירצה להגיע לבלגיה ולקבל שם את הכסף. רונן הסביר למשיב שבעת שהמכולה מגיעה לבלגיה, מעבירים את הסמים לדירה ואז הוא שולח את הבחור שלו למשרד, לחנות שסוחרת בסמים. קיסוס אמר שאולי הוא לא ייסע לבלגיה כדי לקבל את הסמים. המשיב שאל מה הביטחון שקיים, והאם כשמישהו עושה פריטה, לא יכול להיעלם עם הכסף. רונן ענה לו שאם יקרה משהו, יקבל את כספו בחזרה.

רונן מוסר, כי הם קבעו שב- 1.10 המשיב וקיסוס צריכים להעביר לו 50,000 דולר עבור 20 ק"ג קוקאין.

12. מפגש זה מתועד בדיסק 689. אמנם, הקשר הראשוני היה בין קיסוס ז"ל לסוכן, אך עיננו הרואות, כי המשיב מיוזמתו מגיע למקום וממשיך במשא-ומתן מול הסוכן תוך סגירת הפרטים הקונקרטיים של העסקה, כפי שתיאר הסוכן בהודעתו.

13. בהודעה מספר 336 מיום 17.9.13 בשעה 11:15, מתאר הסוכן מפגש שקיים עם קיסוס ז"ל בתחנת דלק בצומת סביון. בשלב מסוים קיסוס אמר לו שבקשר ליבוא הגדול (הסוכן מציין שאינו זוכר במדויק באיזו מילה השתמש קיסוס), המשיב אמר לו שהשוק מוצף והמחירים ירדו באירופה, ושיש לחבריו של המשיב או למשיב סחורה באירופה ושהם רוצים לפרוט את הסחורה (כשהסוכן מסביר שהכוונה לסמים בבלגיה).

הסוכן אמר לקיסוס שהוא יכול לעזור להם, תלוי כמה הם רוצים.

במהלך המפגש, התקשר קיסוס אל המשיב ושאל אותו כמה רוצים על הסמים בבלגיה. רונן מציין שקיסוס לא השתמש במילה סמים, אלא במילה אחרת.

קיסוס אמר לסוכן, כי המשיב מוסר שרוצים 23,000 לאחד (רונן מסביר שהכוונה היא שמוכנים לשלם עבור ק"ג אחד של קוקאין, 23.000 יורו). רונן אמר לקיסוס שבמחיר הזה לא משתלם. קיסוס המשיך לדבר עם המשיב בטלפון ומסר לרונן שהמשיב רוצה לפגוש אותו.

הסוכן מוסר כי נסע בהמשך לצומת בילו, שם פגש במשיב. סיפר שהמשיב שאל אותו אם הוא מודע לכך שהציפו את השוק באירופה, שדיבר עם חבריו (משפחת סולמי שהם מבינים גדולים בסחר בסמים), ולדבריהם מחירי השוק ירדו. רונן אמר למשיב שאין זה משנה ולכל אחד יש את האנשים שלו ואצלו דבר לא השתנה (עמ' 2, שורות 20 -28).

הסוכן מפרט עוד, כי המשיב שאל אותו אם אפשר להביא את זה לארץ (ומסביר שהכוונה היא לסמים). הסוכן ענה לו שבארץ הוא אינו מתעסק. עוד סיפר רונן שהמשיב ניסה לגבש עמו מספר רעיונות לסחר בסמים: לשלוח הרואין לאוסטרליה או להחדיר לארץ קריסטל מת' ואז לשלוח את הסם לאוסטרליה. המשיב אמר לרונן שיש לו חבר עם 200 ק"ג חשיש מסוג דולאר או מסכה שנמכר לפי 44,000 לק"ג. המשיב שוב שאל אותו כמה רווח יהיה לו בעסקת היבוא. בתום המפגש סיכמו המשיב ורונן שידברו בשבוע הבא, לאחר החג.

14. שיחה זו מתועדת בדיסק 749, כאשר גם במפגש זה התמליל עומד בהתאמה למה שנמסר על-ידי הסוכן, כשניכרת המעורבות והיוזמות השונות של המשיב לאורכה. ראוי לציין, כי בשיחה זו נעשה שימוש מפורש במילה "סמים", בשלב שבו המשיב החל לדבר על כך שהשוק מוצף:

"אייל: מה עשו הצ'צ'נים מה עשו, הכניסו תשע מאות קילו.

רונן: מכיר ת'צ'צ'נים אני. הייתי קונה מהם (לא ברור) משהו

אייל: מה אתה רוצה להגיד הם הכניסו תשע מאות קילו לשוק שמה בטוח אלה של המשרדים אולי יקנו, תבדוק רגע.

רונן: תקשיב רגע, השוק של הסמים באירופה תמיד מוצף. עכשיו אני יסביר לך איך זה הולך רק שיהיה לך ידע כללי, המשרדים, המשרדים סתם דוגמא בהולנד לוקחים, איך מגיעים סמים לשוויץ לספרד לזה, הם קונים את זה ומעבירים את זה לשמה בספרד אתה מקבל ארבעים אלף ל (לא ברור) ארבעים אלף יורו, ארבעים וחמש אלף יורו, שוויץ אתה לוקח חמישים אלף הם (לא ברור) את זה שמה (לא ברור) זה כבר בעיה שלהם, הם בשבילם סחורה זה פצצה לוקחים קונים אחי או שעושים קומבינות של החלפות של הכדורים של זה... אפשר גם לעשות את זה, אם רוצים (לא ברור)..." (ראו בעמוד 16).

כך גם בהמשך השיחה, עולה ללא ספק ההקשר הברור כי המדובר בסמים, כאשר הסוכן והמשיב משוחחים אודות קריסטל מת', הרואין וחשיש, והמשיב אף מתאר כי בעבר היה מעורב בעסקת משלוח סם (עמ' 18).

15. עיון בהודעה מספר 403 מיום 14.10.13 בשעה 14:25, מעלה, כי המשיב הוא שהתקשר לסוכן ערב לפני המפגש המרכזי המתואר בסעיף 7 לכתב-האישום, ואמר לו שייפגשו למחרת בגדרה. השניים נפגשו בשווארמה "בארכה", כאשר המשיב סיפר כי המקום שייך לו. לאחר שהתפללו בקומה העליונה, הצטרף אליהם גם קיסוס ז"ל. לפני כן, כשהיו לבדם במדרגות, אמר המשיב לרונן, שהבן אדם רוצה 10% על כל עיכוב של הכסף (רונן הסביר שהכוונה היא לייבוא הסמים הגדול שקיסוס ומשיב 4 משתתפים איתו בקניית 20 ק"ג).

כשקיסוס שאל אותו לבטחונות במידה והסמים לא יגיעו בזמן, אמר רונן לשניהם שישעבד את ביתו. רונן מתאר שבשלב זה, המשיב אמר שהכסף נמצא מתחת לשולחן והצביע על שקית ניילון לבנה ועלייה הכיתוב של אייבורי מחשבים. רונן שאל את המשיב כמה כסף יש בשקית, אך הוא אינו זוכר אם המשיב השיב 170 או 173 אלף ₪. רונן שאל את המשיב מדוע הכסף לא בדולרים.

רונן סיפר שהמשיב שאל אם יוכל להביא לו 30 ק"ג נוספים של קוקאין לבלגיה על מנת להכניסם לארץ. רונן שאל את המשיב אם יש לו דרך בטוחה לארץ, המשיב השיב בחיוב והסכים להכניס את רונן כשותף.

בהמשך הפגישה, המשיב שאל את רונן אם הוא סומך על האנשים שם (רונן הסביר שהכוונה היא לאנשים שצריכים לארגן את ייבוא הסם), שלא יגנבו את הכסף. רונן ענה להם שניתן לסמוך על האנשים. המשיב אמר לרונן שלפעמים הם עושים משחקים ושמים חומר לא טוב. רונן ענה לו שחברו לוקח ישירות את החומר.

הסוכן מציין, כי בסיום השיחה סיכמו השלושה שאם הם רוצים ליצור איתו קשר, יתקשרו אליו ויאמרו לו שיבוא לאכול בשעה מסוימת, כאשר זה הקוד שהם קבעו ביניהם, ואז יגיע אליהם למסעדה בגדרה.

הסוכן מבהיר, כי הכסף שהועבר לו על ידי משיב 4 וקיסוס ז"ל היה עבור 20 ק"ג קוקאין בגין השתתפותם ביבוא סמים מדרום אמריקה לבלגיה.

16. המפגש מתועד בדיסק 802. נשמעים חילופי הדברים בין הסוכן למשיב אודות הבטחונות, כשלאחר מכן המשיב הוא שמכווין את הסוכן לכסף המוסלק במסעדה. בהמשך, אכן נשמע המשיב משוחח עם הסוכן אודות אפשרויות לביצוע עסקאות סמים נוספות.

17. למחרת מתקיימת שיחה נוספת בין הסוכן אשר מתקשר למשיב בהנחיית המפעיל באשר לסכום הכסף שמסר לו המשיב. על-פי האמור בהודעה 408 מיום 15.10.13 בשעה 13:10, הסוכן שאל את המשיב בקוד כמה יצא החשבון אתמול במסעדה (רונן מסביר שהכוונה לכמה כסף העביר לו אתמול המשיב עבור יבוא הסמים). המשיב ענה לו 173 ₪ (כשרונן מסביר שהכוונה ל- 173,000 ₪). המשיב הוסיף שהבנאדם לקח משם 3 ₪ (כאשר רונן מסביר שהכוונה ל- 3,000 ₪ שמישהו לקח לו ונשארו 170,000 ₪.

הסוכן מוסר, שהם סיכמו שיבוא אל המשיב וידברו (כאשר רונן מסביר שהכוונה שהמשיב ישלים לו את הכסף החסר).

18. בהודעה מספר 460 מיום 28.10.13 בשעה 15:31, מוסר רונן שנפגש עם המשיב במסעדת "בארכה" בגדרה והם שוחחו על מותו של קיסוס. לאחר מכן שאל אותו המשיב איך מתקדם העניין שלהם (רונן מסביר שהכוונה ליבוא הסמים), כאשר המשיב אמר שהוא רוצה לעשות עוד אחד (רונן מסביר שהכוונה לעוד יבוא), ואמר שאם יש עוד משהו מעניין, שרונן יאמר לו. רונן אמר למשיב 4 שבסביבות ה- 10 לחודש הסחורה יוצאת והמשיב ענה לו שאין לחץ. מפגש זה מתועד בהקלטה מספר 832.

19. מספר פגישות נוספות נערכו בין הסוכן לבין המשיב לאחר הירצחו של קיסוס ז"ל.

על-פי הודעה מספר 481 מיום 4.11.13 בשעה 12:15, הסוכן נפגש עם המשיב במסעדת "בארכה" בגדרה, שם דיברו על עסקת הנשק. המשיב שאל איך מתקדם (כשהסוכן מסביר שהכוונה ליבוא הסמים). רונן אמר למשיב שהכל בסדר ומחכים שהקפטן ישחרר את האניה וזה לוקח זמן. המשיב הזכיר שקיסוס ז"ל התחייב אצל שלום (רונן מסביר שהכוונה לשלום דומראני) על הכסף שנמסר לרונן.

בהודעה מספר 583 מיום 1.12.13 בשעה 19:46, מתאר הסוכן פגישה נוספת עם המשיב במסעדת "בארכה" בגדרה. משיב 4 שאל אותו איך מתקדם היבוא, רונן אמר לו שבשבוע הבא זה מגיע, וכמה ימים נוספים עד שזה ייצא (רונן מסביר שייצא מהנמל). המשיב שאל את רונן אם הוא סומך על האנשים שם והסוכן השיב בחיוב. לאחר מכן שוחחו על עסקת נשק.

בהודעה מספר 607 מיום 10.12.13 בשעה 13:57, מוסר הסוכן אודות פגישה נוספת שהתקיימה בגדרה, כאשר בתחילתה המשיב מוסר לרונן כי יש לו חברים מראשון שקיבלו 22 ק"ג ורוצים למכור (רונן מסביר שלהבנתו מדובר בקוקאין). רונן שאל את המשיב כמה עולה חתיכה, והמשיב ענה לו 320,000 ₪. עוד אמר המשיב, כי אם הסוכן יקח 3 (רונן מסביר שהכוונה ל- 3 ק"ג), אז רונן יוכל לקבל 5 ק"ג בקרדיט. המשיב שאל אותו איך ההתקדמות ורונן ענה לו שהיום הגיעה האניה. המשיב אמר לו שהאניה היתה צריכה להגיע אתמול. רונן הסביר למשיב, שכעת זה במחסן ותוך 10 ימים הוא פורט את זה לכסף. בשלב מסוים השניים ערכו חשבון, כמה כסף מגיע למשיב עבור הסמים והסכום שהתקבל- 504,000 יורו. לאחר מכן שוחחו על עסקת נשק. במהלך השיחה שאל רונן אם הם יעשו עוד אחד (רונן מסביר שהכוונה ליבוא סם נוסף), והמשיב ענה שהוא עם רונן לכל החיים.

בהודעות 644 ו – 647 מיום 29.12.13 מתוארים מגעים נוספים בין הסוכן למשיב סביב הפריטה והרווחים הצפויים.

הודעות המשיב

20. המשיב מסר חמש הודעות במשטרה.

בהודעתו הראשונה מיום 15.1.14 בשעה 07:45, מסר כי הכיר את רונן בכלא, ותיאר סכסוך ביניהם הקיים עד היום סביב חוב כספי לאחר. מאז סיום המאסר, רונן הבטיח להביא את הכסף, אך לא מימש את הבטחתו, ובהזדמנות אחת הגיע עם קיסוס והבטיח להעביר את הכסף לאותו אחר שנמצא בכלא. עוד מסר, כי מאז מאסרם המשותף, נפגש עם רונן יחד עם קיסוס, ובנוסף נפגשו פעם או פעמיים במסעדת "בארכה", אז הבטיח רונן להעביר כסף לאנשים (שורות 161- 162).

המשיב שלל שהוא סוחר בסמים כיום (שורה 170), אך בעבר עשה כן. עוד מסר, כי אינו מלווה כסף לאנשים. סיפר, שרונן וקיסוס רצו לקנות משהו שקשור למזגנים, כאשר רונן קיבל כסף מקיסוס וברח.

כשעומת עם מועדי המפגשים ועם העובדה שביצע עסקה מול סוכן משטרתי, השיב כי מדובר ב"קשקוש", כי אינו זוכר את מועדי הפגישות וכי כלל לא עסק בפלילים. עוד הוסיף, כי רונן הוא שונא שלו, חייב לו כספים, וכי המדובר בעלילה על רקע עניינים כספיים מהעבר (שורות 274- 278).

בהמשך החקירה שמר על זכות השתיקה, לאחר מכן השיב כי הוא חף מפשע ונמצא בלחץ, בהמשך מסר כי אינו חש בטוב ושב לשמור על זכות השתיקה עד לסוף החקירה.

בהודעתו השניה מיום 17.1.14 בשעה 8:27, שמר על זכות השתיקה כשנשאל שאלות בנוגע לעסקיו והכנסותיו.

בהודעתו השלשית מיום 17.1.14 בשעה 10:55, מסר המשיב פרטים בנוגע לסכסוך עם רונן, ובהמשך שמר על זכות השתיקה.

כשנשאל באשר לפגישה ביום 18.6.13 שהתקיימה עם קיסוס ורונן במושב חמד, ענה שהוא שומר על זכות השתיקה והוסיף שזוכר פגישה בתל- אביב (שורה 74). בהמשך החקירה, שמר על זכות השתיקה.

בהודעתו הרביעית מיום 19.1.14 בשעה 09:05, עומת המשיב עם כך שנפגש עם קיסוס ורונן ביום 14.7.13 בתחנת דלק. ענה, שלא זכורה לו מטרת הפגישה, ובכל מקרה אם התקיימה, מטרתה לא היתה לעיסוק בפלילים (שורות 38- 40).

כשנשאל אלו עסקאות עשה עם רונן וקיסוס בחצי השנה האחרונה, השיב כי עשו כמה עסקאות, אשר לא זכורות לו במדויק, אך אין המדובר בעסקאות פליליות (שורות 95- 99).

כשנשאל אם בעבר העביר לאדם אחר סכום של יותר מ - 100,000 ש"ח במזומן, השיב כי ייתכן, ומייד ביקש לשמור על זכות השתיקה (שורות 294- 296).

המשיב עומת עם השתלשלות הפגישה ביום 14.10.13 שהתקיימה יחד עם רונן וקיסוס במסעדת "בארכה", במהלכה העביר לרונן כסף מזומן בשקית. כשנשאל בעבור מה העביר את הכסף, השיב: "לא זוכר כרגע" (שורה 312), וכן לא ידע להסביר כיצד מהלך זה מתיישב עם גרסתו כי רונן הוא שחייב לו כספים. בהמשך שמר על זכות השתיקה בעניין זה (שורות 407 – 408).

הכחיש כי הכסף שהעביר היה בעבור עסקת סמים עתידית, כי התכנון החל עוד ביום 18.6.13 – ובכל מקרה שוחחו הם אודות עסקים חוקיים.

כשעומת עם הקלטות מהמפגשים, שמר לרוב על זכות השתיקה, אם כי בין לבין טען כי רונן "נוכל" וביקש "לעקוץ" אנשים בחו"ל.

בהודעתו החמישית מיום 20.1.14 בשעה 09:25, המשיך המשיב לשמור על זכות השתיקה. רוב החקירה עסקה בעסקת נשק. בסיום החקירה עמד על חפותו ותיאר את דמותו הבעייתית של הסוכן.

דיון והכרעה

21. כתב-האישום כולל תיאור של שלושה מפגשים בין הסוכן לבין המשיב, כאשר במפגש השלישי המשיב הוא שהעביר את הכסף לסוכן בהיחבא במסעדה שבבעלותו (לטענתו). הקשר הראשוני של הסוכן אכן היה מול קיסוס ז"ל, אך קיסוס הוא שהביא את המשיב למפגש ביום 18.6.13. לאחר מכן, היה המשיב דומיננטי בכל המפגשים ומעורב בתכנון פרטי העסקה. גם כשקיסוס נפגש לבדו עם הסוכן, הרי ששמר הוא על קשר טלפוני סימולטני עם המשיב ומסר את דבריו לסוכן. כאמור, המשיב הוא שארגן את העברת הכסף לסוכן. לאחר הירצחו של קיסוס, שמר המשיב על קשר עם הסוכן, אותו גם הוא יזם בהזדמנויות שונות.

סקירת הראיות מעלה, כי הסוכן הוא שהציע את המתווה הכללי לעסקה, אך במהלך המפגשים הציע המשיב הצעות משלו ובדק באשר לאפשרות לבצע עסקאות נוספות. כמו-כן, הוכיח "בקיאות" בהכרת דמויות מעולם הסמים בחו"ל והציע אנשי קשר משלו.

22. באשר לטענות שעלו לגבי עוצמת ההדחה של הסוכן והשאלה אם פעל בהיתר מול מי שלא היה יעד מלכתחילה, הרי שכפי שקבעתי בעניינם של המשיבים האחרים, בשלב הנוכחי של הדיון אין להידרש לסוגיות אלו. למעשה, ההגנה מבקשת לבחון כבר בשלב זה את הבסיס להפעלת הסוכן, מניעיו להסדר עם המשטרה, התנהלותו, מידת היוזמה וה"הדחה" כלפי המשיב. אין זו השעה להידרש לכך – כאשר שאלות אלה והשלכותיהן על מהימנות הסוכן, מקומן להתברר במסגרת ההליך העיקרי (ראו לענין זה את קביעותיו של כב' השופט רובינשטיין בבש"פ 5297/13 מוחמד נגד מדינת ישראל, מיום 18.8.13, בפיסקה י' להחלטה, אשר הובאו במלואם בסעיף 27 להחלטה בעניינו של המשיב 6). מעבר לכך ייאמר, כי לאור הדומיננטיות של המשיב והתנהלותו שלו, שאלת "הדחת" הסוכן אינה עולה באופן מובהק, אם כי חומר הראיות מעלה, כי הסוכן הוא שאכן נטע את הרעיון לתכנן עסקת ייבוא סמים עם המשיב והציע את המתווה הכללי לביצועה. יודגש, כי אין באמירה זו כדי לקבוע מסמרות, וכאמור – יכריע בה המותב הדן בתיק הפלילי עצמו.

23. הדברים נכונים גם באשר לטענת הסניגורים המלומדים לפיה, על המדינה היה להצטייד מראש באישור פרקליטת מחוז – ואולי אף של פרקליט המדינה – בסיטואציה מעין זו אשר כינו "הפעלה הפוכה". מעבר לכך שלא הובאו אסמכתאות לבסס טענה זו, כשברקע הצהרות התובעים המטפלים כי אישורים ניתנו על-ידי פרקליטת המחוז וגורמים בפרקליטות המדינה, בעוד החקירה לוותה על-ידם לכל אורכה – הרי שמקומו של הדיון בסוגיה זו בתיק העיקרי תוך בחינת התנהלות המדינה במסגרת טענה של "הגנה מן הצדק" ו/או כל מסגרת אחרת לשיקול דעת ההגנה.

24. לגופן של העבירות, הודעות הסוכן מעלות כי המשיב לקח חלק בתכנון עסקת ייבוא סמים, גם אם הסוכן היה בבחינת קושר "פקטיבי". עולה באופן ברור מקריאת החומר כי המדובר בסמים, כאשר הסוכן מתאר זאת בהודעותיו, ועיננו הרואות כי המילה "סמים" על סוגיו אף עלו באופן מפורש במהלך אחד המפגשים. אין לקבל את טענת ההגנה כי המדובר בעסקה של "כסף מול כסף", אלא חומר הראיות מבסס את טענת התביעה, כי סך של 170000 ₪ נמסרו בהיחבא לסוכן בתמורה לחלקו של המשיב בעסקת הייבוא בעבור 20 ק"ג קוקאין. חומר הראיות מתאר את חלקו של המשיב כמי שהיה אחד ממממני עסקת הסמים, כשסגר פרטים המתייחסים ללו"ז הגעה של האניה, פריטת הסם והרווח הצפוי לו.

25. באשר לטענה הנוספת שעלתה, הרי שבדומה למשיב 2, קובעת אני כי מעשי המשיב חורגים מעבר למעשי הכנה. חומר הראיות מעלה רצף מפגשים והתנהלות המבססים את אותה "קפיצה איכותית" הנדרשת בפסיקה המעבירה את מעשי המשיב משלב ההכנה לשלב הביצוע (ראו, למשל בפיסקה 63 לפסק-דינו של ב' השופט זילברטל ב: ע"פ 5927/11 הררי ואח' נגד מדינת ישראל (מיום 23.8.2012), אשר הוגש על-ידי הסניגור).

יוזכר, כי מבחינת המתווה העובדתי הכללי של ביצוע העבירה הפלילית, הרי שהשלב הראשון הוא שלב התכנון המוקדם (הכנה); השלב האחרון הוא שלב ביצועה המוגמר של העבירה הפלילית הספציפית. בתווך שבין השלב הראשון ובין השלב האחרון, מצוי שלב הביניים אשר מהווה את הניסיון לדבר עבירה. בענייננו, מתואר רצף מעשים הכולל מספר פגישות, שמירת קשר של המשיב עם הסוכן, סגירת פרטים כספיים – לרבות תשלום ורווח, אופן ביצוע ולו"ז, ולבסוף מסירת סכום כסף עבור עסקת הסם (בהיחבא, ובמסעדה שבבעלות המשיב). הפגישות שתועדו לאחר מכן, מחזקות את אותו רצף עובדתי, כאשר גם לאחר מסירת הכסף המשיב מוודא כי העסקה מתקדמת ומתי תושלם. על רקע רצף עובדתי זה, ניתן לראות בהתנהגות המשיב ככזו המגלה באופן חד-משמעי כי התכוון לבצע את העבירות הקונקרטיות, ועל כן – חצה הוא את הגבול שבין מעשי הגנה גרידא לניסיון לבצע את העבירות (ראו, למשל: ע"פ 9849/05 מדינת ישראל נ' ראובן ברואיר, (מיום 23.11.06); ע"פ 4763/11 מנוצהר יעקובי נ' מדינת ישראל, (מיום 20.5.14)).

26. על כן שוכנעתי, כי התביעה צלחה בהוכחת תשתית ראייתית לכאורית באשר לעבירות המיוחסות למשיב בכתב-האישום.

27. מבחינת עילות מעצר, הרי שאין מחלוקת כי קיימת מסוכנות סטטוטורית נוכח הנסיבות וטיב העבירות המיוחסות למשיב. עסקינן בעבירות, שעל-פי הלכות בית-המשפט העליון, הכלל לגביהם הוא מעצר עד לתום ההליכים, ורק במקרים חריגים ניתן לשקול שחרור.

28. חומר הראיות מעלה את מעורבותו העמוקה של המשיב בעולם הסמים. בנוסף, עיון בגיליון הרישום הפלילי שלו מעלה, כי עסקינן במי שלחובתו 12 הרשעות קודמות, האחרונה משנת 2007, במסגרתה נגזר עליו עונש מאסר בפועל בן 6 שנים על רקע ביצוע עבירות נשק וקשירת קשר. בשנת 2002 נגזר עליו עונש של 4 שנות מאסר בפועל בגין ביצוע עבירת סמים בשנת 2000, הכולל הפעלת תנאי שהוטל עליו בעבר בגין ביצוע עבירות סמים. הרשעותיו הנוספות כוללות ביצוע עבירות סמים, אלימות ורכוש מאז שנת 1987, כאשר סך הכל ריצה 6 מאסרים בפועל במהלך השנים. עיננו הרואות כי למרות שריצה בשנים האחרונות עונשי מאסר בפועל ממושכים, נותר הוא בתוך עולם הסמים ולא התנתק ממנו, נעתר מייד לפנייתו של הסוכן ונכנס לעסקה רחבת היקף כאחד ממממני יבוא הסם הקשה. מכלול הנתונים מעלה כי חלופה ביתית לא תאיין המסוכנות הנובעת ממנו, כשלא ניתן ליתן בו אמון באופן אשר מאפשר להחריג את עניינו מהכלל שנקבע בהלכה הפסוקה. בנסיבות אלו, נראה כי אין מקום לשלוח אותו לקבלת תסקיר, באשר מהלך זה עלול לפתח ציפיות שאינן ריאליות.

29. אשר על כן, נוכח קיומה של תשתית ראייתית שהינה בעלת פוטנציאל להרשעת המשיב בעבירות הנוכחיות המיוחסות לו בכתב-האישום, לצידה עילת מעצר מובהקת של מסוכנות אשר לא ניתן לאיינה בחלופת מעצר, מורה אני על מעצרו של המשיב עד לתום ההליכים כנגדו.

ניתנה היום, כ"ד אב תשע"ד, 20 אוגוסט 2014, במעמד הנוכחים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
13/04/2014 החלטה מתאריך 13/04/14 שניתנה ע"י דנה מרשק מרום דנה מרשק מרום צפייה
23/04/2014 החלטה מתאריך 23/04/14 שניתנה ע"י דנה מרשק מרום דנה מרשק מרום צפייה
14/07/2014 החלטה מתאריך 14/07/14 שניתנה ע"י דנה מרשק מרום דנה מרשק מרום צפייה
13/08/2014 הוראה למשיב 3 להגיש הפקדת ערבות הדס עובדיה צפייה
13/08/2014 החלטה דנה מרשק מרום צפייה
13/08/2014 החלטה דנה מרשק מרום צפייה
20/08/2014 החלטה שניתנה ע"י דנה מרשק מרום דנה מרשק מרום צפייה
02/10/2014 החלטה שניתנה ע"י דבורה עטר דבורה עטר לא זמין
24/12/2014 החלטה שניתנה ע"י דנה מרשק מרום דנה מרשק מרום צפייה
18/01/2015 הוראה למשיב 3 להגיש הפקדת ערבות דנה מרשק מרום צפייה
18/01/2015 החלטה דנה מרשק מרום צפייה
22/04/2015 החלטה אהרון מקובר לא זמין
20/10/2015 החלטה שניתנה ע"י זהבה בוסתן זהבה בוסתן צפייה
03/11/2015 החלטה שניתנה ע"י זהבה בוסתן זהבה בוסתן צפייה