טוען...

החלטה שניתנה ע"י יצחק לובוצקי

יצחק לובוצקי20/04/2016

20 אפריל 2016

לפני:

כב' השופט ד"ר יצחק לובוצקי - שופט בכיר

התובע (המבקש):

צביקה גרינולד

ע"י ב"כ עו"ד בני כהן

-

הנתבע (המשיב):

מכון התקנים הישראלי

ע"י ב"כ עו"ד נחום פינברג

החלטה

ביום 1.1.15 נתן בי"ד זה החלטה מפורטת (להלן: "ההחלטה הזמנית"), שעניינה מתן צו זמני המעכב את הליכי המכרז למשרת מנהל אגף לבניין אצל המשיב (להלן: "המכרז הראשון"). ביה"ד נענה בכך לבקשת המבקש, המוצב באופן זמני כממלא מקום של מנהל האגף; הצבה זמנית שנמשכת כבר מספר שנים.

ההחלטה הזמנית ניתנה כזכור בינואר של שנת 2015, על מנת שהיא תעכב את הליך הבחירה במכרז הראשון למשרת מנהל האגף לבניין אצל המשיב (להלן: "משרת המנהל").

ביה"ד החליט בהחלטה הזמנית, לעכב את ביצוע המכרז הראשון למשרת המנהל, מאחר ולמכרז זה מנע המשיב (להלן גם: "המכון"), מהמבקש להיות מועמד בו. ביה"ד סבר אז, כי מניעת התמודדות המבקש במכרז למשרת המנהל - שנומקה בהיעדר השכלה רלבנטית – יכול שהיא "מעוררת שאלה חוקתית בדבר חופש העיסוק, המחייבת דיון ביישוב הדעת במסגרת ההליך העיקרי" (ר' עמ' 5 להחלטה הזמנית).

חלפה למעלה משנה מאז ההחלטה הזמנית, והמכון החליט לפרסם "מכרז חדש" (להלן: "המכרז החדש"), במקומו של המכרז הראשון. הפעם, בוטלה ההתניה המונעת מהמבקש את בחירתו, והוא ככל הנראה אכן העמיד עצמו לבחירה.

לאחר הדברים הללו, מבקש המכון לאפשר לו את המשך הליכי המכרז החדש, בעוד המבקש מצדו סבור כי ההחלטה הזמנית של ינואר 2015, דינה להמשיך ולהתקיים עד תום בירור תביעתו העיקרית.

הליך של "מכרז" נועד לאפשר לטובים ולמתאימים ביותר להיבחר.

העובדה כי הנסיבות, הביאו להתערבות שיפוטית של ביה"ד בהחלטה הזמנית, כך שהמבקש מחזיק במשרת המנהל כבר תקופה ארוכה, אינה מקנה לו "זכות קניינית" להיחשב ל"עובד קבוע" באותה המשרה. כך לכאורה, ממילא נשמטת משאלתו כי גם המכרז החדש יעוכב על ידי ביה"ד. גם אם המכון התרשל והעדיף להשאיר את המבקש תקופה ארוכה ובלתי סבירה בתפקידו "הזמני", עוד קודם להתערבות ביה"ד, אין פירוש הדבר הנצחת איוש המבקש במשרת המנהל, שעה שזה לא זכה בו במכרז שנערך כדין. כל מסקנה אחרת, פוגעת בזכות לשוויון הזדמנויות, של כלל המתמודדים במכרז.

סוף דבר:

ההחלטה הזמנית של ינואר 2015, אינה רלבנטית עוד למכרז החדש.

עם זאת, יקבעו ההוראות הבאות:

א. המכון רשאי להמשיך בהליכי המכרז החדש.

ב. המשכת הליכי המכרז החדש מותנית בהודעה פרטנית לכל מועמד בו, כי זכייתו אם יזכה, כפופה לתוצאות ההליך העיקרי בתיק זה.

ג. והיה והמבקש (התובע בהליך העיקרי) לא יזכה במשרת המנהל במכרז החדש, יאפשר לו המכון "זכות שימוע" לעניין העברתו מהמשרה הזמנית בה כיהן בשנים האחרונות לתפקיד אחר; ולא יעביר אותו טרם שייתן לו הודעה מוקדמת בת 45 ימים, על מנת לאפשר לו לפנות (לפי הצורך) בבקשה רלבנטית לבי"ד זה.

מאחר ובהחלטה הזמנית (של ינואר 2015), נמנע ביה"ד מלפסוק הוצאות לזכות המבקש, שזכה אז בבקשתו, אמנע גם הפעם מפסיקת הוצאות, שהרי הפעם לא התקבלה עמדתו של המבקש לפני ביה"ד.

ייאמר, כי מעתה והלאה ישקול ביה"ד פסיקת הוצאות ריאליות, לכל בקשה שתוגש בתיק זה, וע"פ תוצאותיה.

ניתנה היום, י"ב ניסן תשע"ו, (20 אפריל 2016), בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
07/09/2014 הוראה לנתבע 1 להגיש תשובה לצו מניעה יצחק לובוצקי צפייה
01/01/2015 הוראה לתובע 1 להגיש תצהיר יצחק לובוצקי צפייה
20/04/2016 החלטה שניתנה ע"י יצחק לובוצקי יצחק לובוצקי צפייה
31/05/2018 החלטה שניתנה ע"י יצחק לובוצקי יצחק לובוצקי צפייה
03/06/2018 פסק דין שניתנה ע"י יצחק לובוצקי יצחק לובוצקי צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
תובע 1 צביקה גרינולד בנימין כהן
נתבע 1 מכון התקנים הישראלי מתי דפנה שמואלביץ