טוען...

הוראה למשיב 1 להגיש עיון

קרן כהן22/04/2016

לפני: כב' השופטת קרן כהן

נציג ציבור (עובדים) מר יגאל כוחלאני

נציג ציבור (מעסיקים) מר אפרים שלייפר

המבקשת:

המשיבה בהליך

ש. שלמה חברה לביטוח בע"מ

ע"י ב"כ עו"ד נחום פינברג, עו"ד ירון קרמר ועו"ד מיכל פינברג-דורון

-

המשיבה:

המבקשת בהליך

הסתדרות העובדים הכללית החדשה

ע"י ב"כ עו"ד מאיה צחור אבירם ועו"ד סיון רדיאן

החלטה

1. המבקשת הגישה בקשה להורות למשיבה להמציא את המסמכים הבאים:

א. תצהיר גילוי מסמכים מתוקן ערוך כדין שבו יפורט כי מדובר בכל המסמכים הנמצאים בחזקת המשיבה וברשותה שאותרו לאחר חקירה ודרישה וכי אין בידי המשיבה מסמכים נוספים הרלוונטיים לעניינים השנויים במחלוקת בהליך זה.

ב. להורות ליו"ר ועד הפעולה ליתן תצהיר גילוי מסמכים ערוך כדין שבמסגרתו יגולו כל המסמכים הרלוונטיים להליך הנמצאים ברשותם של חברי ועד הפעולה, לרבות כל הקלטה שבוצעה על ידי מי מהחברי וועד הפעולה.

להעמיד לעיון המבקשת את כל ההקלטות שבוצעו על ידי חברי ועד הפעולה.

ג. להעמיד לעיון המבקשת את השיחה המפורטת בסעיף 3.4 לתצהיר גילוי המסמכים מטעם המשיבה.

2. המשיבה הגישה תגובה לבקשה והמבקשת הגישה תשובתה.

לאחר ששקלנו את הבקשה, תגובת המשיבה ותשובת המבקשת להלן החלטתנו בהתייחס לכל אחד מהמסמכים שהתבקש, וזאת לאחר שנעמוד בקצרה על טענת המשיבה בכל הנוגע לקיומו של הליך גילוי מסמכים במסגרת סכסוך קיבוצי.

הכרעה

הליכי גילוי מסמכים בסכסוך קיבוצי

3. תקנות בית דין לעבודה (סדר הדין בסכסוך קיבוצי), התשכ"ט-1969 (להלן: התקנות) קובעות בנוגע להליכי גילוי מסמכים כך:

"5. לכל בקשה יצורף העתק של ההסכם הקיבוצי העומד לדיון והעתק של כל מסמך אחר שבידי המבקש והוא רוצה להיזקק לו במהלך הדיון.

.......

18. בדיון בהליכי ביניים ובבקשות לסעדים זמניים בהליך לפי תקנות אלה יחולו תקנות 46 ו-129(1) לתקנות בית הדין לעבודה (סדרי דין), תשנ"ב-1992, ככל שהדבר מתיישב עם תקנות אלה ועם מהותו של הסכסוך הקיבוצי" (הדגשות הוספו – ק.כ).

4. תקנה 46 לתקנות בית הדין לעבודה (סדי דין), התשנ"ב-1992 עוסקת, בין היתר, בהליכי גילוי מסמכים וקובעת כך:

"(א) בית הדין או הרשם רשאי ליתן צו למסירת פרטים נוספים, ולבקשת בעל דין אף לגילוי או עיון במסמכים, אם היה סבור שיש צורך בכך כדי לאפשר דיון יעיל או כדי לחסוך בהוצאות.

.......

(ג) בהחליטו בבקשה כאמור בתקנת משנה (א) או (ב), ישקול בית הדן או הרשם, כל הצעה שתבוא מצד בעל דין למסור פרטים או להודות בעובדות או להראות או להמציא מסמכים.

......."

5. מכאן, שבהתאם לתקנה 18 לתקנות גם בסכסוכים קיבוציים חלות הוראות תקנות סדר הדין בנוגע לגילויי מסמכים וזאת בהתחשב במהות הסכסוך הקיבוצי הנדון. מטבע הדברים בסכסוך קיבוצי קיימת הגמשה של סדרי הדין על מנת שניתן יהיה לדון בו ביעילות ובמהירות. עם זאת, אין בכך כדי לשלול ביצוע הליך גילוי מסמכים, בין בהסכמה ובין בהתאם להחלטה של בית הדין. במקרה שלפנינו נדונות, בין היתר, טענות ההסתדרות להתנכלות מצד המבקשת בגין התארגנות עובדיה במשיבה. בנסיבות אלה, על מנת שבפני בית הדין תהיה מלוא התמונה בנוגע להתנהלות המבקשת ויתאפשר דיון יעיל והוגן יש צורך בגילוי מסמכים רחב ככל שניתן.

עוד נציין כי הליך גילוי המסמכים נועד לחשוף את כל המסמכים הרלוונטיים להליך המצויים בידי הצדדים, בין אם מדובר במסמכים "מועילים" ובין אם מדובר במסמכים "מזיקים". לפיכך, ככל שבידי אחד הצדדים מסמכים שרלוונטיים להליך אשר לא חשף אותם בפני הצד האחר, הרי שיש להורות לו לגלותם.

6. כעת נתייחס לכל אחד מהמסמכים שהתבקש.

תצהיר ערוך כדין מתוקן

7. במסגרת תצהיר גילוי מסמכים על הצדדים להצהיר מהם המסמכים המצויים ברשותם לאחר דרישה וחקירה וכי אין בחזקתם או בשליטתם מסמכים נוספים הנוגעים לעניינים השנויים במחלוקת בהליך פרט לאלה שפורטו בהליך גילוי המסמכים. יצוין שכל תוספת הנוגעת למסמכים נוספים שיגיעו לידי הצדדים לאחר החתימה על הליך גילוי המסמכים אינה רלוונטית, שכן בכל עת רשאים הצדדים לבקש להציג מסמכים חדשים שהתגלו להם לאחר הליך גילוי המסמכים, ובקשתם תישקל.

8. בתצהיר גילוי המסמכים מטעם המשיבה צוין באופן מפורש כי המסמכים שפורטו בו מצויים בידיה "לאחר חקירה ודרישה שביצעתי". אי לכך המשיבה הצהירה על המסמכים המצויים בחזקתה או בשליטתה לאחר שביצעה דרישה וחקירה ודין בקשת המבקשת בעניין זה להידחות.

9. עם זאת, המשיבה לא הצהירה כי אין בחזקתה או בשליטתה מסמכים נוספים הנוגעים להליך. בנסיבות אלה תמציא המשיבה לידי המבקשת תצהיר גילוי מסמכים מתוקן שבו יתווסף סעיף ולפיו "לפי מיטב ידיעתי ואמונתי, אין בחזקת החברה או בשליטתה מסמכים אחרים הנוגעים לעניינים השנויים במחלוקת בהליך זה פרט למסמכים שפורטו לעיל".

10. יצוין כי התוספת בתצהיר גילוי המסמכים מטעם המבקשת ולפיה "החברה שומרת על זכותה להוסיף מסמכים שימצאו או יגיעו לרשותה או לחזקתה לאחר עריכת תצהיר זה" אינה רלוונטית, שכן כל הצגת מסמך שלא גולה בתצהיר גילוי המסמכים מחייב בקשת מתאימה לצורך הגשתו.

אי לכך, ככל שהמשיבה חפצה בכך היא יכול להוסיף משפט זה לתצהיר גילוי המסמכים המתוקן מטעמה.

11. המשיבה תמציא לידי המבקשת תצהיר גילוי מסמכים מתוקן עד ליום 3.5.2016.

הגשת תצהיר גילוי מסמכים מטעם יו"ר הפעולה

12. בהליך זה נדונה טענת המשיבה להתנכלות המבקשת במסגרת התארגנות הראשונית. המשיבה הודתה שברשותה ראיות נוספות שבחרה שלא לגלותם מכיוון "שאינן רלוונטיות להליך ההתארגנות או שהינן מיותרות ובחלקן אף עלולות לפגוע באופן קשה בפרטיותם של צדדים שלישיים למחלוקת" וכי "גילויים יהווה הפרה של צנעת הפרט של צדדים שלישיים ויחשוף אותם לפגיעה והתנכלות וודאית מצד המשיבה (המבקשת בבקשה זו – ק.כ) אשר אינה מסתירה את יחסה לפעילים בהתארגנות...".

13. תחילה נציין שאין חולק כי המשיבה אינה צריכה לגלות מסמכים או ראיות שאינן רלוונטיות להליך זה, דהיינו להליך ההתארגנות במבקשת ולהנהלות המבקשת.

14. עם זאת, המשיבה צריכה לגלות מסמכים וראיות הרלוונטיים להליך ההתארגנות ולהתנהלות המבקשת אף אם היא סבורה שהם מיותרים ושאין בהם כדי לסייע בהליך. למבקשת הזכות להחליט את ברצונה לעשות שימוש במסמכים אלו לצורך הפרכת טענות המשיבה, אם לאו.

חרף האמור, מכיוון שמדובר בהתארגנות ראשונית ובשים לב לטענות המשיבה ולפיה חלק מהמסמכים עשויים לפגוע בפרטיותם של צדדים שלישיים, אנו סבורים כי האיזון בין טענות הצדדים צריך להתבצע באופן הבא:

א. המשיבה תגלה ותעביר לעיון המבקשת את כל המסמכים שברשותה הרלוונטיים להליך ההתארגנות לרבות ההקלטות, אשר אין לגביהן טענה לפגיעה בפרטיות של צדדים שלישיים, וזאת עד ליום 3.5.2016.

יובהר כי המשיבה אינה צריכה לתמלל הקלטות אלה.

ב. ככל שבידי המשיבה מסמכים או קלטות שגילויים עשוי לפגוע בפרטיותם של צדדים שלישיים, יגולו מסמכים אלה במסגרת תצהיר גילוי מסמכים ערוך כדין.

עם זאת, בשים לב לכך שמדובר בהתארגנות ראשונית שטרם הוכרה על ידי המבקשת על אף שבמועד הכרזת היציגות הצטרפו למשיבה כמחצית העובדים, אין מקום להעבירם לעיון המשיבה בשלב זה.

מסמכים אלה יומצאו לבית הדין במעטפה סגורה, עד ליום 3.5.2016, על מנת שניתן יהיה לבחון את טענות המשיבה בנוגע לפגיעה בצדדים שלישיים. לצורך הנוחות ככל שמדובר בהקלטות יוגשו עימן אף תמלול של השיחות.

15. לעניין הגשת תצהיר של יו"ר וועד ההתארגנות בנוגע לכל המסמכים המצויים ברשותם – המשיבה היא זו שפתחה בהליך ולכן אין להורות ליו"ר וועד ההתארגנות להגיש תצהיר גילוי מסמכים. המשיבה הצהירה על המסמכים המצויים ברשותה ודי בכך.

16. לעניין גילוי ההקלטות שבידי חברי וועד הפעולה – ככל שבידי חברי וועד הפעולה הקלטות נוספות הרלוונטיות להליך ההתארגנות להתנהלות המבקשת הרי שיש לגלותן וזאת על מנת שבפני בית הדין תהיה התמונה המלאה בנוגע להליך ההתארגנות ולהתנהלותה של המבקשת. אי לכך המשיבה תבחן אם בידי חברי וועד הפעולה הקלטות רלוונטיות להליך ההתארגנות.

ככל שאין בהקלטות כדי לפגוע בצדדים שלישיים, יגולו ההקלטות ויעברו לעיון המבקשת עד ליום 3.5.2016. אין צורך בתמלול השיחות.

ככל שבידי חברי וועד הפעולה הקלטות רלוונטיות להליך ההתארגנות שחשיפתן בפני המבקשת עלולה לפגוע בצדדים שלישיים, תפעל המשיבה בהתאם לאמור בסעיף 14ב' לעיל.

עיון בשיחה שפורטה בסעיף 3.4 לתצהיר גילוי המסמכים של המשיבה

17. המשיבה טענה כי חשיפת השיחה בפני המשיבה שטרם הכירה בהתארגנות עשויה לפגוע בעובד שהקליט את השיחה. עוד ציינה המשיבה שהעובד ביקש ממנה שלא לחשוף את הקלטת בפני המבקשת מחשש להתנכלות.

18. בנסיבות אלה, משטרם הוכרה היציגות אין מקום להורות למשיבה להעביר לעיון המבקשת את הקלטת המפורטת בסעיף 3.4 לתצהיר גילוי המסמכים.

יצוין כי משהקלטת לא תועבר לעיון המבקשת לא ניתן יהיה לעשות בה שימוש במסגרת ההליך.

סוף דבר

19. הבקשה מתקבלת בחלקה.

המשיבה תפעל בהתאם לאמור בסעיפים 11, 14 ו-16 לעיל.

20. משמדובר בסכסוך קיבוצי – אין צו להוצאות.

21. התיק יובא לעיוני ביום 5.5.2016.

ניתנה היום, י"ד ניסן תשע"ו, (22 אפריל 2016), בהעדר הצדדים ותישלח אליהם.

052304946

037580560

מר יגאל כוחלאני

נציג ציבור (עובדים)

קרן כהן, שופטת

מר אפרים שלייפר

נציג ציבור (מעסיקים)

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
23/03/2016 החלטה על בקשה של מבקש 1 סעד זמני אחר קרן כהן צפייה
22/04/2016 החלטה על בקשה לגילוי מסמכים ספציפיים והודעה על הגשת מסמכים שנמסרו במסגרת גילוי מסמכים קרן כהן צפייה
22/04/2016 הוראה למשיב 1 להגיש עיון קרן כהן צפייה
09/05/2016 החלטה על הודעה קרן כהן צפייה
27/05/2016 החלטה על תשובה לתגובת ההסתדרות לבקשה למתן צו לגילוי הקלטות קרן כהן צפייה
01/08/2016 פסק דין שניתנה ע"י קרן כהן קרן כהן צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מבקש 1 הסתדרות איריס ורדי
משיב 1 שלמה חברה לביטוח נחום פינברג