טוען...

החלטה שניתנה ע"י ריבי למלשטריך-לטר

ריבי למלשטריך-לטר13/02/2020

בפני

כבוד השופטת ריבי למלשטריך-לטר

תובע

יוסף מנחם ת.ז. 057743601
באמצעות ב"כ עו"ד פרוכטר

נגד

נתבעת

רכבת ישראל בע"מ ח.פ. 520043613

באמצעות ב"כ עו"ד שמרי

החלטה

  1. בדיון מיום 24.10.19 ניתנו הערות בית המשפט לנוסח הסכם הפשרה שהוגש בתיק ביום 3.9.19 , שכפי שהוצג , גובש בהליך של גישור.
  2. בעקבות הדיון והערות בית המשפט הגישו הצדדים ביום 4.2.20 הסכם פשרה מתוקן וחתום.
  3. הרקע בתמצית

בהליך זה מתבררת בקשה לאישור תובענה יצוגית, בהתאם לחוק תובענות ייצוגיות, התשס"ו – 2006 (להלן: "החוק" ) שנטען בה כי המשיבה ,רכבת ישראל, מכרה במקרים רבים כרטיסים כפולים למקומות שמורים (שני כרטיסים לאותו מקום ממש), וכן כרטיסי מקום שמור למושבים שאינם קיימים, כאשר בחלק מאותם מקרים נבצר מן המבקש ומנוסעים אחרים שרכשו כרטיסי מקום שמור לממש את האפשרות לשבת במקום שמור והם נסעו בעמידה ולעיתים קרובות בצפיפות גדולה.

נטען כי הרכבת הפרה את חובתה החוזית כלפי המבקש ויתר נוסעי הרכבת, כאשר בפועל לא סיפקה להם את התמורה החוזית שהתחחיבה לה – קרי נסיעה בקרון מיוחד במקום מסומן בו נהנים הנוסעים משקט. עוד נטען כי הרכבת עשתה עושר ולא במשפט, משקיבלה תשלום בגין כרטיסי המקומות השמורים אך לא סיפקה את המקומות לנוסעים בפועל.

הרכבת כפרה בטענות המבקש וטענה לתקלה נקודתית במערכת הממוחשבת של של הרכבת. עוד נטען כי הרכבת מפצה את הנוסעים אשר נבצר מהם לממש את כרטיס המקום השמור ואם המבקש היה פונה אליה היה גם הוא מפוצה. עוד נטען כי הבקשה איננה עומדת בתנאי ס' 8 לחוק.

  1. עקרונות הסדר הפשרה המתוקן

4.1 הקבוצה תוגדר: "כל הנוסעים בקווי הנוסעים של רכבת ישראל, אשר רכשו כרטיס מקום שמור מיום 15.4.2010 ועד למועד מתן תוקף של פס"ד להסכם פשרה זה, אשר נמנע מהם לנצל את האפשרות לשבת במושב מסומן בקרון השמור, מסיבה כלשהי התלויה ברכבת ישראל".

    1. הרכבת תיישם (לכאורה בתוך 6 חודשים) סל שיפורים אשר נועד לשפר מהותית את שירות המקום השמור לטובת כלל הנוסעים שיעשו בו שימוש בעתיד, במסגרתו יוטמעו פיתוחים חדשים שאינם קיימים במערכת הנוכחית, כדלקמן:
  1. הוספת אפשרות לבחירת מושב בקרון המקומות השמורים בהזמנה באינטרנט, בדומה לבחירת מושב להופעות במה או קולנוע. הצדדים הבהירו כי יתכן שלאחר השיפור המוצג לא יהיה ניתן לאפשר בחירה מראש של כל אחד מן המקומות שבקרון מטעמים טכניים.
  2. יצירת מנגנון פשוט לפיצוי/ זיכוי הנוסע בגין תשלום עבור מקום שמור במקרים בהם לא ניתן לו השירות עקב ביטול הרכבת.
  3. הוספת אפשרות רכישה אינטרנטית של כרטיסי נסיעה וכרטיסי מקום שמור עבור הנסיעה באותו הליך מכירה, וכן אפשרות רכישת מספר פריטים בפעולת רכישה בודדות, באופן שתתאפשר הזמנה ובחירה מראש של מספר מקומות שמורים סמוכים.
  4. שיפור ממשק הזמנת מקום שמור באינטרנט, ומתן אפשרות לקבלת כרטיס מקום שמור באמצעות מסרון ישירות לטלפון הנייד ללא צורך בהדפסת כרטיס מקום שמור.
  5. טעינת כרטיס מקום שמור על גבי כרטיס רב קו, כולל של חיילים, ללא צורך בהדפסת הכרטיס בתחנות הרכבת.
  6. עדכון התראה ללקוח למסכי הרכישה במכונות הרכישה שבתחנה, בדבר מקטע המסילה מתוך מסלול הנסיעה, שבו ניתן בפועל שירות המקום השמור.
  7. הזמנת מקום שמור באמצעות אפליקציה חדשה מתוך האפליקציה של הרכבת ללא צורך בהזנה נוספת של פרטי הנסיעה המבוקשת.
  8. רכישת מקום שמור על הרכבת, מן הפקח, באמצעות מסופון הפקח וזאת ללא תלות במיקומו הפיזי. הצדדים מבהירים כי יתכן ששדרוג זה יהפוך להיות בלתי ישים ולכן יוצע שדרוג או שיפור חלופי שעלותו לרכבת תהיה לכל הפחות זהה. (בתצהיר צוין כי הנהלת חטיבת הנוסעים מתנגדת למכירה כזו).
  9. הטמעת השירותים תעשה בתוך חצי שנה ממועד אישור הסכם הפשרה על ידי בית המשפט, וזאת בכפוף לכך שהמערכות יהיו זמינות לשם ביצוע הפרויקט, בשים לב לחובת הרכבת לספק בראש ובראשונה את שירותי הנסיעה לציבור, וכן לחובתה לפעול בהתאם להנחיות משרד התחבורה לעניין ביצוע פרויקטים שונים במערכות הליבה. הרכבת תדווח בתוך 4 חודשים ממועד מתן פסק דין על קצב התקדמות יישום השיפורים, וכן על השלמתם לא יאוחר מ- 6 חודשים מאישור ההסכם.
    1. הרכבת העריכה (הערכה על ידי איש פנימי) את עלויות הפיתוח וההטמעה של סל השירותים כאמור בסכום של 433,000 ₪.
    2. כחלק מההסדר, תפרסם הרכבת באתר האינטרנט שלה את כללי הפיצוי הנוהגים אצלה במקרים של אי מימוש שירות מקום שמור (נספח א' להסדר הפשרה), כאשר הוסכם כי חברי הקבוצה לא יהיו זכאים לפיצוי נוסף באופן אישי:

    1. הובהר כי אין בהסדר משום התחייבות כלשהי של הרכבת להפעיל את שירות המקום השמור באיזה מן הקווים אותם היא מפעילה כיום או תפעיל בעתיד; וכי ככל שיחול שינוי בהוראות החוק או שמשרד התחבורה יפרסם נוהל/ הנחיה/ תקנות המסדירים את שירות המקום השמור באופן שונה מהמפורט בהסדר הפשרה, תפעל הרכבת בהתאם לאותן ההוראות, על אף המוסכם בהסדר.
    2. פרט להטבה המגולמת בהסדר הפשרה, העומדת כאמור על סך של כ- 433,000 ₪, טוענים הצדדים בהסדר הפשרה כי הוא יביא תועלת נוספת לחברי הקבוצה ולכלל נוסעי הרכבת, בשווי מוערך של כ- 1,260,000 ₪, וזאת, בין היתר, לאור שכלול אמצעי הזיכוי או הפיצוי במקרים בהם שלא ניתן השירות בפועל, והגדלת שיעור הנוסעים שיממשו את זכותם לקבלת ההחזר הכספי ו/או הפיצוי.
    3. הצדדים המליצו על תשלום גמול למבקש בסכום של 25,000 ₪ בתוספת מע"מ, תשלום הוצאות בסך של 7,020 ₪ כהחזר הוצאות בגין תשלום חלקו בשכר טרחת המגשר, וכן תשלום נוסף למגשר (על חשבון חלקו של המבקש) בסך של 3,510 ₪. באשר לשכ"ט עו"ד, הומלץ על סך של 125,000 ₪ בתוספת מע"מ.
  1. הערות להסדר הפשרה:

טרם אורה על פרסום הסדר הפשרה להתייחסות, אציין כי לאחר עיון בו מסתבר כי עדיין נותרו קשיים בכדי לקדם את פרסומו ו/או את אישורו. להלן הערותיי:

5.1 העדר ביסוס לסכומים הנקובים בהסכם –

  1. בהסכם הפשרה הקודם ניסו הצדדים לכמת את הרווחה לציבור בסכום כלשהו, באופן שנוצר הרושם כי סכום זה הוא חלק מהשקעת הרכבת בפשרה. הבהרתי לצדדים כי לא ניתן לטעון מחד כי השיפורים שהרכבת עומדת לבצע מחד כרוכים בהשקעה של 433,000 ₪ אך מצד שני כנגד אותה השקעה עומדת לטענתם "רווחה לנוסעים" כתוצאה מהשיפורים בסכום של 1 מיליון ₪.

בהסכם המתוקן מבקשים הצדדים להעריך את התועלת שתהיה לנוסעים כתוצאה מהסדר הפשרה, והפעם הם מגיעים לסכום של 1.26 מיליון ₪ בשל כך שמעריכים את גובה הפיצוי (החזר 5 ₪ לכרטיס שמור שלא מומש + כרטיס נסיעה חינם לפי מחיר ממוצע של 35 ₪ ) לתקופה של חמש השנים הקרובות. חישוב תועלת זה לא הופיע בהסכם הפשרה הראשון. המשיבה ערכה כעת חישוב לגבי כל ההחזרים שתתן לנוסעים לפי אחוז אי המימוש המלא כפי שהיה בשנים קודמות בשל ביטול רכבות. המשיבה טענה עוד קודם להסדר הפשרה, וכבר בכתב התשובה שלה כי היא נותנת החזר 5 ₪ וכרטיס חינם, במקרה שלא מומשה הנסיעה במקום השמור מסיבה הנובעת מהרכבת או צד ג', ראו ס' 10 לכתב התשובה –

מכאן, הפיצוי באותו היקף היה קיים ,כפי שנטען, עוד קודם להסכם הפשרה. המשיבה טענה גם כי "לקוחות רבים" פנו אליה ישירות לקבלת הפיצוי. מכאן, שגם אם הפרסום המוצע יגדיל במידה מסוימת את היקף הפונים לפיצוי, אין להוסיף את מלוא הסכום כ"תועלת", מה גם שלא הובאו נתונים כלשהם לגבי מספר הפונים. אין להוסיף סכום זה כסכום הנובע כולו מהסדר הפשרה.

שנית, בקשתי בדיון הקודם כי הסכום שהרכבת טוענת שהיא משקיעה בשיפורים השונים יקבל גיבוי עובדתי, כמו הצעות מחיר לביצוע. תחת זאת הוגש תצהיר שבו הצעות מחיר לחלק מועט מהשיפורים, המגיעות במקסימום (לקחתי את ההצעה הגבוהה מאלו שהוגשו) לסכום כולל של כ-100,000 ₪. לשאר השיפורים עדיין לא התקבלו הצעות מחיר כלשהן. אין תמיכה לסכום המצוין על ידי נציג הרכבת ,שהוא 433,000 ₪.

  1. לסיכום – ענין לנו בשיפורים שהרכבת אמורה לבצע במטווח הסכומים שבין 100,000 ש"ל ל-433,000 ₪.
    1. לוח זמנים לביצוע
  2. מנוסח הסכם הפשרה עולה באופן ברור כי התחייבות הרכבת להשלים את השיפורים המוצעים בתוך חצי שנה ממועד אישורו של הסדר הפשרה, כפופה לזמינות המערכות ולחובתה של הרכבת לספק בראש ובראשונה את שירותי הנסיעה לציבור וחובתה לפעול בהתאם להנחיות שוטפות של המאסדר. הצהרה זו מרוקנת מתוכן את ההתחייבות למועד שבו ייושמו בפועל כלל השיפורים vמוצעים בהסדר. אין חולק כי סל השיפורים האמור מהווה את "ההטבה" העיקרית לחברי הקבוצה ולציבור נוסעי הרכבת. יש להתחייב למועד באופן קשיח, גם אם מדובר בתקופת זמן של 12 חודשים.
  3. בתצהיר התומך בבקשה לאישור הסדר הפשרה נרשם כי תהליך פיתוח האפליקציה החדשה של הרכבת אשר תאפשר הזמנת מקום שמור באמצעותה, צפוי לארוך לפחות 12 חודשים (ס' 4.7 לתצהיר). ההצהרה סותרת לכאורה את ההתחייבות בהסכם הפשרה כי השיפורים יבוצעו בתוך חצי שנה.

5.3 הצגת שיפור על אף שאיננו ישים

אחד מהשיפורים המוצעים בסל – רכישת מקום שמור מן הפקח באמצעות מסופון - כלל אינו ישים בשלב זה. המצהיר מטעם הרכבת ציין כי בשלב זה החלטת הנהלת חטיבת הנוסעים הינה שלא לאפשר מכירה במהלך עבודות הפיקוח לאור דרישות תפעוליות ועל מנת למנוע פגיעה במטלות הפקח. בנסיבות אלה, צוין כי ללקוחות הרכבת יתאפשר לבצע רכישה על גבי קרון הנסיעה בשימוש באתר האינטרנט, במגבלות מסוימות. מצב זה הינו המצב הקיים גם היום (ר' ס' 4.8 לתצהיר), ולכן כלל לא מדובר בשיפור. הרכבת אמנם התחייבה לספק שדרוג או שיפור חלופי שעלותו תהיה לכל הפחות זהה, מקום בו שיפור זה לא ייושם בפועל, אך יתכן ויש להימנע מלציין שיפור כזה בסל השיפורים המוצע.

5.4 הבהרה לכללי הפיצוי

בכללי הפיצוי יש להבהיר כי הזכות לפיצוי של כרטיס נסיעה בודדת בקו בו נסע וכן החזר 5 ₪ יינתן כנגד אסמכתא כלשהי המעידה על רכישת הכרטיס השמור ורכישת כרטיס הנסיעה שמומש. (הניסוח הקיים היום מאפשר פרשנות שונה).

5.5 הגמול ושכר הטרחה

נוכח ההערות דלעיל, יש להפחית את הגמול ואת שכר הטרחה בהתאם.

  1. הצדדים יודיעו בתוך 14 יום מהיום האם יש בדעתם להגיש הסכם מתוקן.
  2. במקביל, תשומת לב הצדדים כי יקום הצורך לתקן את נוסח המודעה לפרסום , בהתאם.
  3. אלי למעקב ביום 27.2.20.

ניתנה היום, י"ח שבט תש"פ, 13 פברואר 2020, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
12/04/2017 החלטה שניתנה ע"י ריבי למלשטריך-לטר ריבי למלשטריך-לטר צפייה
13/02/2020 החלטה שניתנה ע"י ריבי למלשטריך-לטר ריבי למלשטריך-לטר צפייה
09/04/2020 החלטה שניתנה ע"י ריבי למלשטריך-לטר ריבי למלשטריך-לטר צפייה
09/06/2020 פסק דין שניתנה ע"י ריבי למלשטריך-לטר ריבי למלשטריך-לטר צפייה
09/12/2020 החלטה על בקשה של נתבע 1 הודעת עדכון ובקשה מטעם המשיבה ריבי למלשטריך-לטר צפייה
05/08/2021 החלטה שניתנה ע"י ריבי למלשטריך-לטר ריבי למלשטריך-לטר צפייה
17/08/2021 החלטה על בקשה של נתבע 1 בקשה בהסכמה להארכת המועד הקבוע בהחלטה מיום 5.8.2021 ריבי למלשטריך-לטר צפייה
02/09/2021 הוראה למבקש 1 להגיש הודעה ריבי למלשטריך-לטר צפייה
11/10/2021 החלטה על בקשה של נתבע 1 הודעת עדכון מטעם המשיבה ריבי למלשטריך-לטר צפייה
19/10/2021 החלטה שניתנה ע"י אברהים בולוס אברהים בולוס צפייה
29/11/2021 החלטה על בקשה של נתבע 1 הודעת עדכון מטעם המשיבה אברהים בולוס צפייה
29/11/2021 החלטה על בקשה של נתבע 1 הודעת עדכון מטעם המשיבה אברהים בולוס צפייה
05/01/2022 החלטה שניתנה ע"י אברהים בולוס אברהים בולוס צפייה
06/01/2022 החלטה על בקשה של נתבע 1 בקשה מוסכמת להארכת מועד להגשת הסדר פשרה מתוקן אברהים בולוס צפייה
30/01/2022 פסק דין שניתנה ע"י אברהים בולוס אברהים בולוס צפייה
30/01/2022 החלטה על בקשה של נתבע 1 הודעה מטעם הצדדים בדבר הגשת הסכם פשרה מתוקן אברהים בולוס צפייה
15/02/2022 החלטה על בקשה של נתבע 1 הודעת עדכון מטעם המשיבה בדבר קיום הוראות פסק-הדין המשלים אברהים בולוס צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
תובע 1 יוסף מנחם חיים פרוכטר
נתבע 1 רכבת ישראל בע"מ אמיר פרנקל
מבקש 1 מדינת ישראל אילה פיילס-שרון