טוען...

החלטה שניתנה ע"י אילת שומרוני-ברנשטיין

אילת שומרוני-ברנשטיין25/02/2016

בפני

כב' השופטת אילת שומרוני-ברנשטיין

(דן יחיד)

התובע:

עמאר סואעד 028263077

-

הנתבע:

המוסד לביטוח לאומי

החלטה

  1. לפנינו תביעת התובע להכיר בפגיעה בגבו כ"פגיעה בעבודה" כמשמעותה בחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], תשנ"ה-1995 (להלן:"החוק"), וזאת על דרך המיקרוטראומה.
  2. המל"ל דחה את תביעת התובע להכיר באירוע כפגיעה בעבודה במכתבו מיום 20.9.2012.

מכאן, התביעה שלפנינו.

  1. ביום 2.11.2015 התקיים דיון בבית הדין. בראשית הדיון הוחלט בהסכמת הצדדים כי בית הדין ישמע את התיק כדן יחיד.
  2. התובע מסר גרסתו לענין תנאי עבודתו במספר הזדמנויות -

בתביעה שהוגשה למל"ל

  1. בתביעת התובע למל"ל פירט התובע כי הוא עובד כמתקין מערכות סולריות שכיר, וכי הוא סובל מכאבי גב תחתון אשר החלו כשנה לאחר תחילת עבודתו וזאת כתוצאה מ"נזק מצטבר בגב עקב עבודה עם תנועות כיפוף ומשיכת בלטות ואבנים, הרמת משאות כבדים".

בהודעת התובע לחוקר המל"ל

  1. התובע נחקר על ידי חוקר מל"ל ביום 24.7.2014 והצהיר על הפרטים הבאים:

  1. ביום 5.12.2014 נחקר המעסיק של התובע, אצלו עבד התובע מ-2006 ועד 2009 ושוב ב-2013, פרג' אבו ראס, על ידי חוקר המל"ל. בעדותו, העיד המעסיק כי התובע לא ביצע אצלו עבודות בניין, לא הרים משאות כבדים, וכל אשר הוא נדרש להרים במסגרת עבודתו היה דלי עם כלים אשר כלל פטיש, מברשת סיליקון וכו' – כלים קלים.
  2. המעסיק אף הוסיף, כי התובע לא נדרש לבצע עבודות חוזרות ו/או נישנות במהלך עבודתו.

בתביעה שהוגשה לבית הדין

  1. בתביעה שהוגשה לבית הדין התייחס התובע לשני סוגי עבודות אותם ביצע – עבודות בנין ושיפוצים בהם עבד בתקופה שמשנת 1999 ועד 2009. על פי כתב התביעה - במסגרת עבודתו זו נדרש התובע להכין בטון ידני, להחליף ריצוף, להרים בלוקים ששוקלים 20 ק"ג, להרים שקי מלט וחול השוקלים 50 ק"ג, וכי כל העבודות שהוא ביצע היו כרוכות במאמץ פיזי ובכיפופי גב חוזרים ונשנים.

נציין כבר עתה, כי בדיון ההוכחות התברר שבפועל התובע עבד בעבודות שיפוצים ובנין נטו רק כ-5.5 שנים.

  1. כן נטען בכתב התביעה שמ-1.10.2009 ועד 1.10.2012 התובע עבד כמתקין מערכות סולאריות בחברת "ירוק אנרגיה מהטבע בע"מ", כאשר עבודתו זו היתה כרוכה בכיפופי גב רבים עם הרמת משאות כבדים – כגון פלטות השוקלות 25 ק"ג כל אחת וזאת כאשר במרבית הבתים בהם עבד התובע לא היתה מעלית ולא הייתה אפשרות להשתמש במנוף.
  2. כן הוסיף התובע שבמסגרת עבודתו הוא ביצע עבודות חשמל כאשר עבודות אלה חייבו אותו לעבוד בכיפוף גב.

בתצהירי התובע

  1. התובע הגיש תצהירים מטעמו, במסגרתם חזר על טענותיו כפי שנטענו בכתב התביעה ואף הוסיף, כי במסגרת עבודתו כמתקין מערכות סולאריות, הוא היה מרים ביחד עם עובדים נוספים ממירים השוקלים בין 250 ל-300 ק"ג, כאשר במקומות שלא הגיע אליהם מנוף, הם היו מבצעים את ההרמה ביד. כן הוסיף התובע, כי פעמיים בשבוע הוא היה מרים כ-200 אבנים משתלבות, השוקלות 12-15 ק"ג כל אחת, ומעלה אותן לגובה של 2-3 קומות.

העבודה התבצעה לעיתים על ידי הבאת האבנים מהמשטח וקשירת שתי אבנים בחבל על ידי עובד אחר, כאשר העובד על הגג היה מרים אותם עם חבל, וכאשר שני העובדים התחלפו בעמדותיהם במהלך היום.

עבודה בכל עמדה היתה כרוכה בכיפופים חוזרים ונישנים.

בנוסף הוסיף התובע, כי ביום שבו הרכיבו מערכות סולריות הוא היה מרים פלטות 22-25 פעמים ביום וכן כי חלק אינטגרלי מעבודתו היתה חפירה באדמה, עלייה על סולם ויציקת בטון.

בדיון ההוכחות

  1. ביום 2.11.2015 התקיים דיון הוכחות בבית הדין.
  2. התובע נשאל לגבי עבודתו בבניין והבהיר כי הוא עבד כעובד פשוט בעבודות שונות, כגון – ביצוע רולקות במקלחות והרמת שקי מלט וחול.
  3. במסגרת חקירתו אומת התובע עם עדותו של מנהלו לשעבר פרג' אבו ראס אשר הצהיר כי התובע לא ביצע עבודות חוזרות ונשנות ולא נדרש להרים משאות.

התובע ענה שהוא נדרש לבצע עבודות יציקות בטון למשקופים, לעשות רולקות, ולבצע עבודות חציבה וכן השתמשת בקונגו על מנת להוציא את הלכלוך היבש מהרצפה בבניינים.

התובע הוסיף כי הוא היה נדרש להרים שקי מלט וחול ששקלו 50 ק"ג מקומה א' לקומה רביעית, וזאת על מנת לערבב אותם ביחד כדי לבצע את עבודות הבטון.

  1. התובע פירט לגבי עבודת הרולקות שבוצעה על ידו, והסביר כי עבודה זו בוצעה בעודו על הברכיים (כריעה כאשר ברך אחת נוגעת ברצפה ואחת באוויר) כאשר בזמן שכרע הוא ביצע עם ידיו תנועות מריחה כמו בטיח.

התובע העריך שהוא היה מבצע את עבודת הרולקה כשעתיים-שלוש ביום בממוצע.

  1. התובע הסביר כי הוא אף נדרש לנקות מקלחות מבטון עודף, כאשר עבודה זו בוצעה עם קונגו כדי לפורר את הבטון שניתן יהיה לנקותו ולאחר שהוא אסף את הבטון העודף עם את, הוא מילא דליים אותם לקח החוצה או למעלה הגג. התובע העריך שבשבוע עבודה הוא עבד כ-20 שעות נטו עם קונגו.
  2. התובע הסביר שעבודה נוספת שהוא בצע במסגרת עבודות הבנייה היא יציקת משקופים כאשר על מנת לבצע עבודה זו הוא נאלץ להכין חומר שהורכב ממלט, חול וחצץ אותם ערבב ידנית, וכי הוא היה צריך לעלות 5 קומות עם תערובת זו כדי לבצע את העבודה. כמו כן, הוא טען שהיה עליו לבצע עבודת טפסנות אשר כללה הרמת קרשים בקומות השונות.

התובע הסביר שביום רגיל, שבו הוא עבד במשקופים, הוא ביצע 12-13 משקופים.

  1. כן הסביר התובע שביום ממוצע הוא עלה בין 80 ל-150 פעם במדרגות, כאשר לא מדובר בקומה אחת, אלא 4 קומות והוא עשה זאת בעודו סוחב משקלים.
  2. התובע העריך שכשעתיים-שלוש שעות ביום נטו הוא עלה וירד במדרגות בעודו סוחב משקלים.
  3. התובע נחקר גם לגבי עבודתו בחברה הסולארית והסביר שביום של התקנות הוא נדרש להרכיב בין 50-60 פלטות על הגג כאשר כל פלטה שקלה בין 25-30 ק"ג. העלאת הפלטות לגג נעשתה על ידי כך שעובד אחד נמצא למטה ועובד אחד נמצא למעלה על הגג. העובד שלמטה היה צריך להביא את הפלטות ממקום שבו אוכסנו לבית, שזה בדרך כלל היה מרחק של כ-15-20 מ' ואז הוא קשר את הפלטות לחבל כאשר העובד שהיה למעלה על הגג עמד בעודו מכופף ומשך את החבל עם הפלטות, ללא גלגלת, לגג.
  4. לגרסת התובע, ביום רגיל נדרשו העובדים להתקין בין 16 ל-40 פלטות.

בנוסף, התובע ביצע עבודה כחשמלאי ואז לגרסתו הוא היה צריך לחפור בגינות של הבתים בהם התקינו את הפלטות הסולריות כ-40-50 ס"מ על מנת להגיע לכבל של החשמל, וכן היה צריך לבנות קופסאות חשמל על הגג.

  1. התובע העריך כי מחצית מזמן עבודתו הוא בצע עבודות החשמל ומחצית מהזמן הוא הרים וסחב פלטות.
  2. בדיון ההוכחות נחקר גם חבר לעבודה של התובע אשר עבד עימו בתקופת עבודתו בחברת "ירוק אנרגיה בטבע בע"מ", מר אחמד איברהים. מר איברהים העיד, כי בין אם התובע עבד בחשמל ובין אם הוא עבד בהתקנת הקונסטרוקציה של הפלטות הסולריות, בכל מקרה היו צריכים קודם כל להעלות פלטות סולריות ואבנים משתלבות לגג, וכי התובע היה לוקח חלק בעבודה זו.
  3. במהלך דיון ההוכחות העיד גם מטעם הנתבע מר פרג' אבו ראס, מעסיקו של התובע בחלק מהתקופה שבה עבד בעבודות הבניין. מר אבו ראס העיד כי התובע ביצע בעיקר עבודות גמר ופינישים, וכי מתוך 6 ימי עבודה כ-5 ימים היו בביצוע פינישים ורק יום אחד היה בעבודות של רולקה ויציקת משקופים אשר חייב את התובע להרים דליים מלאים במלט וחול.
  4. מר אבו ראס הסביר, כי החברה שלו העסיקה חברות קבלניות כקבלני משנה אשר עשו את עבודות הבניין השונות כמו שלד וטיח, ועל כן – התובע לא נדרש לבצע עבודות כאלה, אלא רק עבודות פיניש.
  5. לגבי התובע העיד מר אבו ראס שחלק קטן מהזמן עבד התובע ביציקת של משקופים, כאשר ברוב זמן העבודה הוא בצע עבודות גמר והכנת דירות למסירה, עבודה אשר כללה רולקות (המחייבים הכנת דליים עם חומר של חול, מלט ובטון, שהתובע נדרש לערבב ולהרים) וניקיון דירות. מר אבו ראס סבר שהתובע לא ביצע עבודות כמו הוצאת בלוקים מדירות.

מר אבו ראס אישר שהתובע אף השתמש בקונגו על מנת לפרק את הבטון היצוק מהרצפות.

  1. מר אבו ראס שלל שהתובע נדרש להרים שקים במדרגות, שכן לגרסתו בכל אתר יש מנופים או טלסקופ המעלים את החומרים והפועלים לא סוחבים משקלים כי חבל על הכסף ועל הזמן.

עיקר טענות התובע בסיכומים מטעמו –

  1. התובע בסיכומיו מסביר לעניין תורת המיקרוטראומה.
  2. מעדותו של התובע – הן מתצהירו והן מחקירתו הנגדית עולה, כי הוא ביצע פעולה מתמדת של התכופפות והרמת משקלים לגובה.
  3. עדותו של עד הנתבע, מר פרג' אבו ראס לא היתה אמינה. בכל מקרה, מעדותו עלה כי התובע עבד ביציקת משקופים, ביצוע רולקות, ניקוי דירות ופירוק בטון באמצעות קונגו. כן אישר כי התובע הכין בטון באופן ידני על ידי ערבוב של חול ומלט לצורך ביצוע הרולקות.

העד אף לא המציא מסמכים שהתבקש להמציא ולא פירט מועדים לענין עבודת הפרויקט.

עיקר טענות הנתבע בסיכומים מטעמו –

  1. התובע לא הרים את הנטל להוכיח כי בעבודתו ביצע פעולות חוזרות ונשנות הדומות במהותן במשך זמן מספיק.
  2. לענין עבודתו של התובע כפועל בניה הוא לא הוכיח מה היו הפעולות שהוא ביצע, מה סידרן ולא ניתן לקבוע שהוא עשה עבודות שחוזרות על עצמן.
  3. מר פרג' אבו ראס העיד כי התובע עשה עבודות פיניש והכחיש את טענות התובע לענין סחיבת דליים, כאשר בית הדין מתבקש להעדיף את עדותו של מר אבו ראס. אין לזקוף נגדו שהוא לא ידע מתי מסתיים הפרויקט ושהוא לא מצא מסמכים שונים לענין הפרויקטים.
  4. לענין עבודתו כמתקין פלטות סולאריות – התובע עבד בעבודה זו במשך שנתיים וחצי בלבד כאשר פעם ביצע עבודה של משיכת חבל ופעם ביצע עבודה של קשירת הפלטות בחבל לאחר סחיבתן – כאשר בענין זה מסכימה ב"כ התובע שניתן לקבוע תשתית עובדתית של תנועות חוזרות ונשנות.

דיון והכרעה

  1. בשלב ראשון בתיק זה עלינו להכריע מה הן הפעולות שביצע התובע, והאם מדובר בפעולות חוזרות ונשנות אשר מקימות תשתית למיקרוטראומה.
  2. כפי שפורט לעיל – התובע עבד בשתי סוגי עבודות שונים – בבנין ובנית גגות סולארים.
  3. לגבי עבודתו בבנין, עבודה אשר בוצעה על ידו במשך 5.5 שנים אשר נפרשו על פני תקופה שהחלה בשנת 1999 והסתיימה ב2009, אנו סבורים שעדותו של התובע לענין העבודה שהוא ביצע באותה תקופה היתה מוגזמת וכי התובע לא דייק לגבי סוגי העבודה שבוצעו על ידו וכמות הזמן שהוא ביצע את העבודות השונות זו.

עם זאת, עלה מהעדויות שהתובע כן ביצע פעולות שונות באופן חוזר ונשנה ואנו סבורים שיש תשתית למיקרוטרואמה גם בעבודתו בבניין.

  1. בהקשר זה נציין, כי איננו מקבלים את גרסתו של התובע לגבי כך שהוא נאלץ לעלות ולרדת במדרגות כל יום בעודו סוחב משקלים. אנו סבורים, שעדותו של המנהל, מר אבו ראס, כי היו מנופים וטלסקופים אשר באמצעותם הרימו והורידו חומרים הינה הגיונית וסבירה יותר, שכן אין זה הגיוני שבימנו שלנו באתרי בניה עובדים סוחבים חומרים בידיים כאשר יש כלים המיועדים לביצוע עבודה זו.
  2. באשר לעבודה הפיזית אשר בוצעו על ידי התובע ואשר על פי עדותו כללה – ביצוע רולקות, ניקוי מקלחות והתקנת משקופים, מהעדויות שבפנינו התרשמנו שהתובע ביצע עבודות אלו ואולם במינון נמוך מהמינון לו טען.
  3. באשר לעבודתו בגגות הסולארים – בהתאם להסכמת הנתבע, אנו קובעים שבמסגרת עבודתו זו התובע ביצע עבודה של הרמת פלטות סולריות ומשיכתם לגג לסירוגין, ברמה יומיומית.
  4. מכל המפורט לעיל –העובדות הרלוונטיות בתיק אשר יופנו למומחה הן כדלקמן:
  5. התובע יליד שנת 1971.
  6. בתקופה שהתפרשה משנת 1999 ועד 2009, במשך 5.5 שנים בלבד נטו, התובע עבד בעבודות בנין ושיפוצים.
  7. במסגרת עבודתו זו ביצע התובע עבודות פינישים בבניינים כגון צביעה ותיקונים, אשר כללו גם את העבודות הבאות:

יציקות בטון למשקופים – במסגרת עבודות אלו התובע נדרש להכין בטון – ולעלות ולרדת במדרגות בעודו סוחב דלי בטון. התובע ביצע עבודה זו בערך יום בשבוע.

רולקות במקלחות – עבודה זו בוצעה כאשר התובע כרע עם ברך אחת שנגעה ברצפה וברך אחת באוויר וביצע עם ידיו תנועות מריחה כמו בטיח. עבודה זו בוצעה על ידי התובע כשעתיים ביום.

נקיון של מקלחות מבטון עודף –עבודה זו בוצעה עם קונגו כדי לפורר את הבטון על מנת שניתן יהיה לנקותו, ולאחר מכן איסוף הבטון. עבודה זו בוצעה על ידי התובע כשעתיים ביום.

  1. במסגרת עבודתו בחברה הסולארית – התובע עבד גם כחשמלאי (חפירות בגינה והקמת ארונות חשמל) וכן כמתקין פלטות סולריות.

על מנת להתקין את הפלטות נדרש עובד אחד שנמצא על הקרקע לסחוב את הפלטות (ששקולות בין 25-30 ק"ג) ואבנים משתלבות (ששוקלות כ-12 ק"ג לאבן) מרחק של כ-15-20 מ' ואז לקשור את הפלטות והאבנים לחבל בעוד שהעובד שנמצא על הגג היה עומד בעודו מכופף ומושך את החבל עם הפלטות, ללא גלגלת, לגג.

ביום ממוצע נדרשו העובדים להתקין בין 16-40 פלטות וכן להעלות לגג אבנים משתלבות.

התובע עבד מדי יום, כ-4 שעות ביום בהתקנת הפלטות ובהרמת הפלטות לגג, כאשר לפעמים עבד מהקרקע ולפעמים מהגג – לסירוגין.

  1. החלטה לענין מינוי מומחה תשלח בדואר.
  2. הצדדים רשאים לפנות בבקשת רשות ערעור לבית הדין הארצי לעבודה בירושלים תוך 15 ימים ממועד קבלת החלטה זו.

ניתנה היום, ט"ז אדר א' תשע"ו, 25 פברואר 2016, בהעדר הצדדים ותישלח אליהם.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
30/03/2015 הוראה לבא כוח נתבעים להגיש זימון תיק רפואי אילת שומרוני-ברנשטיין צפייה
25/11/2015 הוראה לתובע 1 להגיש סיכומי תובע אילת שומרוני-ברנשטיין צפייה
25/02/2016 החלטה שניתנה ע"י אילת שומרוני-ברנשטיין אילת שומרוני-ברנשטיין צפייה
01/03/2016 הוראה למומחה בית משפט להגיש חוו"ד אילת שומרוני-ברנשטיין צפייה
10/04/2016 הוראה לתובע 1 להגיש סיכומי תובע אילת שומרוני-ברנשטיין צפייה
06/07/2016 החלטה שניתנה ע"י אילת שומרוני-ברנשטיין אילת שומרוני-ברנשטיין צפייה
06/07/2016 הוראה למומחה בית משפט להגיש חוו"ד אילת שומרוני-ברנשטיין צפייה
11/08/2016 הוראה לתובע 1 להגיש סיכומי תובע אילת שומרוני-ברנשטיין צפייה
28/09/2016 הוראה לנתבע 1 להגיש שאלות הבהרה מטעם הנתבע אילת שומרוני-ברנשטיין צפייה
11/12/2016 החלטה שניתנה ע"י אילת שומרוני-ברנשטיין אילת שומרוני-ברנשטיין צפייה
11/12/2016 הוראה למומחה בית משפט להגיש חוו"ד אילת שומרוני-ברנשטיין צפייה
05/01/2017 החלטה שניתנה ע"י אילת שומרוני-ברנשטיין אילת שומרוני-ברנשטיין צפייה
16/04/2017 פסק דין שניתנה ע"י אילת שומרוני-ברנשטיין אילת שומרוני-ברנשטיין צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
תובע 1 עמאר סואעד אחמד נזאל
נתבע 1 המוסד לביטוח לאומי סאוסן אלקאסם