טוען...

הוראה לתובע 1 להגיש הודעה

אריה רומנוב14/08/2015

בעניין:

1. מייקל סומרשטיין

2. מייקל ווכטר

המבקשים

נ ג ד

1. דוד ישי

2. סנא ויסר ישי

3. נטלי כהן

4. שלמה כהן

המשיבים

ב"כ המבקשים: עו"ד דורון לנגה; עו"ד יהונתן סבאג

ב"כ משיבים 1-2: עו"ד אשר אקסלרד; עו"ד סיון מונק

משיב 4: בעצמו

החלטה

1. לפניי בקשה למתן צו מניעה זמני אשר יאסור על משיבים 1-2 (להלן: "המשיבים") לבצע עבודות בנייה ו/או שיפוץ ו/או עבודות מסוג כלשהו בבניין מגורים הנמצא ברחוב מטודלה 32 בירושלים, וזאת עד למתן הכרעה בתביעה העיקרית אותה הגישו המבקשים. ביום 30.7.15 ניתן צו מניעה ארעי, במעמד צד אחד, על ידי חברי, כב' השופט סובל. ביום 10.8.15 התקיים לפניי דיון במעמד הצדדים.

2. בעלי הדין בהליך שלפניי הם בעלי דירות בבית משותף הנמצא ברחוב מטודלה 32. משיבים 3-4 הם בעלי הדירה הנמצאת בקומה הראשונה; המבקשים הם בעלי שתי דירות הנמצאות בקומה השנייה; המשיבים הם בעלי דירה הנמצאת בקומה השלישית והאחרונה.

3. בשנים 2005-2006 נחתמו מספר הסכמים בין בעלי הדירות בבית המשותף שתמצית עניינם היא בכך, שהמשיבים קיבלו על עצמם לבצע עבודות בנייה מסוימות בבית המשותף ובדירות של בעלי הדירות האחרות (חיזוק הבניין, יצירת הרחבות, בניית חניות, בניית מעלית, ועוד), כנגד הסכמת בעלי הדירות האחרות כי מלוא הזכויות בגג הבניין יהיו שייכות למשיבים, ואלה יהיו רשאים לנצל את מלוא זכויות הבנייה בגג. בשנים 2008-2009 ביצעו המשיבים עבודות בנייה מסוימות, ואולם הם לא השלימו את כל שהיה עליהם לעשות, ובחודש יוני 2009 הם הפסיקו את העבודות. לטענת המבקשים, המשיבים "הותירו את מרבית הבניין כאתר בנייה על כל הסכנות והסיכונים שבכך" (סעיף 35 לבקשה). בנסיבות אלה, בשנת 2014 הודיעו המבקשים למשיבים על ביטול ההסכמים שנכרתו ביניהם. יצוין, כי צפייה בתמונות של הבניין מעלה, כי טענת המבקשים לגבי המצב העגום בו הבניין מצוי, אינן מופרכות.

4. לאחרונה הגיעו לבניין פועלים מטעם המשיבים לשם ביצוע עבודות. בעקבות כך הגישו המבקשים את הבקשה שלפניי בה הם עותרים לכך שבית המשפט יאסור על המשיבים לבצע בבניין עבודות כלשהן, וזאת עד למתן פסק דין בתביעה העיקרית. את הבקשה שהגישו סומכים המבקשים על שתי טענות: הטענה האחת היא, שלמשיבים אין היתר בנייה לבצע את העבודות אותן בכוונתם לבצע. הטענה השנייה היא, שהעבודות אותן בכוונת המשיבים לבצע הן, לפחות בחלקן, ברכוש המשותף, ומשבוטלו ההסכמים שנכרתו בין בעלי הדירות, אין למשיבים כל זכות לבצע עבודות ברכוש המשותף.

5. במהלך הדיון שהתקיים לפניי הוברר, כי בשלב זה מבקשים המשיבים לבצע שתי עבודות בלבד: האחת, המשיבים מבקשים לבצע חיזוקים בדירתם של משיבים 3-4 וזאת, בין היתר, על מנת שבבוא היום הם יוכלו לבנות תוספות בנייה על הגג. והשנייה, המשיבים מבקשים להשלים את בניית החניון התת-קרקעי בבניין ולהכשיר מעל לחניון גינה.

6. מהתגובות והבקשות שהוגשו על ידי המשיבים עוד קודם לדיון עלה, כי בעקבות הליך משפטי שהתנהל בין המשיבים לבין משיבים 3-4, ניתן למשיבים לאחרונה היתר בנייה שמספרו 108797. מסתבר, כי המבקשים הגישו התנגדות למתן ההיתר שניתן בסופו של דבר, ואולם הם לא מצאו לנכון לציין עובדה זו בבקשה שהגישו, וטענו שלמשיבים אין היתר בנייה. מכאן טענת המשיבים, כי יש לדחות את בקשת המבקשים על הסף, בשל חוסר ניקיון כפיים. אכן, יש טעם רב בדברי המשיבים ויש להצר כל כך שהמבקשים לא הביאו לפני בית המשפט את התמונה המלאה, במיוחד על רקע הטענות שהם עצמם מעלים בדבר אופן התנהלותם של המשיבים. עם זאת, אינני סבור כי מחדלם של המבקשים מצדיק את דחיית בקשתם מטעם זה בלבד.

7. ככל שמדובר בכוונתם של המשיבים לבצע חיזוקים בדירתם של משיבים 3-4, דומה שאין חולק על כך שהיתר הבניה שניתן לאחרונה למשיבים, מתיר להם לעשות חיזוקים כאלה. במהלך הדיון שהתקיים לפניי הודיעו המבקשים, שאין להם התנגדות שהמשיבים יבצעו את החיזוקים, ובלבד שאלה יהיו בתוך דירתם של משיבים 3-4, ולא מחוצה לה.

8. בנסיבות אלה אני קובע, כי המשיבים רשאים לבצע חיזוקים בדירתם של משיבים 3-4, ואולם זאת בשני תנאים: התנאי האחד הוא, שהעבודות יהיו אך ורק בתוך דירתם של משיבים 3-4 (יצוין, כי משיבים אלה אינם מתגוררים בדירה מזה שנים). התנאי השני הוא, שהעבודות ייעשו אך ורק בהתאם לתנאי היתר הבנייה שניתן למשיבים.

9. השאלה לגבי העבודות אשר בכוונת המשיבים לבצע לצורך בניית חניון תת-קרקעי והכשרת גינה, מורכבת יותר.

10. הטעם האחד לכך הוא, שבין הצדדים קיימת מחלוקת בשאלה, האם היתר הבנייה שניתן למשיבים לאחרונה (108797) מתיר להם לבנות את החניון התת-קרקעי ולהכשיר את הגינה, כפי שטוענים המשיבים, או שמא כל עניינו של היתר זה הוא בביצוע חיזוקים בתוך דירת משיבים 3-4, כפי שטוענים המבקשים.

11. במסגרת ההליך שהתקיים לפניי ביקש כל אחד מהצדדים לשכנע כי הפרשנות שהוא נותן להיתר הבנייה היא הפרשנות הראויה. אלא שסבור אני, כי בעניינים כגון דא אין להותיר ספק, בין כדי שלא ייווצר חלילה מצב בו בית המשפט יתיר ביצוע עבודות בנייה שלא כדין, ובין כדי שלא להעמיד את המשיבים בסכנה בה כבר עמדו ביחד עם בעלי הדין האחרים, של העמדה לדין פלילי. לא למותר לציין, כי המשיבים הצהירו שאין להם כל כוונה לבנות ללא היתר כדין, וכל בנייה שתיעשה על ידם, תהיה כדת וכדין.

12. בנסיבות אלה אני קובע, שעל המשיבים לפנות לרשויות המוסמכות ולהציג לבית המשפט אישור מפורש ולפיו, העבודות אותן בכוונתם לבצע בעניין החניון והגינה, מותרות על פי ההיתר שניתן.

13. השאלה השנייה אליה יש להידרש בהקשר זה היא, האם במידה ויוכח כי העבודות אותן בכוונת המשיבים לבצע בעניין החניון והגינה מותרות על פי ההיתר, יש להתיר להם לבצען לנוכח העובדה שהמבקשים הודיעו למשיבים על ביטול ההסכמים שנכרתו בין הצדדים. לאחר ששקלתי בדבר הגעתי לכלל מסקנה שיש להשיב לשאלה זו בחיוב:

ראשית, משום שהשאלה האם ההסכמים בוטלו כדין אינה קלה להכרעה, ופשיטא שלא ניתן לבררה ולהכריע בה במסגרת הליך זה.

שנית, משום שנטען כי המבקשים עושים שימוש במקומות החניה שנבנו עבורם על ידי המשיבים (סעיף 9 ל"תשובת המבקשים לתגובת המשיבים 1 ו-2"), ולכן, לכאורה, לצורך איזון, יש לאפשר למשיבים לבנות מקומות חניה אשר ישמשו אותם.

שלישית, משום שמתמונות בהן בית המשפט צפה עולה, כי האזור בו אמורות להיבנות החניות התת-קרקעיות אכן נראה כ"אתר בניה". יש לצפות, אפוא, שהמשיבים ישלימו את כל העבודות שיש לבצע בעניין החניות והגינה, ובכך לשפר את מראה הבניין, לכל הפחות במקומות אלה.

ורביעית, משום שגם אם בסופו של הדיון בתביעה העיקרית ייקבע שההסכמים בוטלו כדין, ניתן יהיה להשיב את המצב לאחור בין על ידי הריסת מה שייבנה, ובין בדרך של התחשבנות כספית.

14. סוף דבר, אני מחליט כדלהלן:

  1. המשיבים רשאים לבצע חיזוקים בדירתם של משיבים 3-4, ואולם זאת בשני תנאים: התנאי האחד הוא, שהעבודות יהיו אך ורק בתוך תחומי הדירה. התנאי השני הוא, שהעבודות ייעשו אך ורק בהתאם לתנאי היתר הבנייה שניתן למשיבים לאחרונה.
  2. המשיבים רשאים להשלים את בניית החניון התת-קרקעי ולהכשיר את הגינה, ואולם תנאי לביצוע עבודות אלה הוא, שהמשיבים ימציאו לבית המשפט ולבעלי הדין האחרים אישור מפורש מטעם הרשויות המוסמכות, ולפיו העבודות אותן בכוונתם לבצע בעניינים אלה, מותרות על פי ההיתר שניתן.

15. באשר להוצאות – לכאורה היה מקום לחייב את המבקשים בהוצאות, ולו מן הטעם שלא הביאו לפני בית המשפט את תמונת הדברים המלאה. ואולם מאידך, אם יסתבר שהמשיבים החלו לבצע עבודות החורגות מההיתר שניתן להם, הרי שהדבר אינו נופל ממחדלם של המבקשים, ואף עולה עליו. הואיל ועניין זה עדיין לא התברר, יישא כל צד בהוצאותיו.

16. עניין נוסף – בית המשפט סבור כי מדובר במקרה מובהק בו יש לעשות כל מאמץ להביא לסיום מהיר של המחלוקות הקיימות בין הצדדים, בין בדרך של "בוררות מהירה", כפי שהציע משיב 4, ובין בדרך קיום הליך של גישור. אזכיר, כי מדובר בהסכמים שנכרתו לפני כעשר שנים; בעבודות בנייה שלא הושלמו והותירו את הבניין במצב עגום; ובהליכים משפטיים שתלויים ועומדים ומסבים, כך יש להניח, עוגמת נפש והוצאות לכולם. הצדדים מתבקשים לבוא בדברים לגבי אפשרות יישוב המחלוקת בדרכים חלופיות, ולהודיע לבית המשפט על תוצאות המגעים ביניהם, עד ליום 6.9.15.

17. המזכירות תשלח לצדדים העתק מהחלטתי. הואיל ומשיבים 3-4 אינם מיוצגים, על המבקשים לדאוג להמציא להם את ההחלטה.

ניתנה היום, כ"ט אב תשע"ה, 14 אוגוסט 2015, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
14/08/2015 הוראה לתובע 1 להגיש הודעה אריה רומנוב צפייה
10/11/2015 החלטה שניתנה ע"י אריה רומנוב אריה רומנוב צפייה
03/12/2015 החלטה שניתנה ע"י בן-ציון גרינברגר בן-ציון גרינברגר צפייה
03/12/2015 החלטה שניתנה ע"י בן-ציון גרינברגר בן-ציון גרינברגר צפייה
17/04/2016 הוראה לאחר להגיש החלטת בימ"ש עליון בן-ציון גרינברגר צפייה
11/05/2016 פסק דין שניתנה ע"י אמנון כהן אמנון כהן צפייה
29/05/2016 החלטה שניתנה ע"י ענת זינגר ענת זינגר צפייה
28/02/2017 החלטה שניתנה ע"י ענת זינגר ענת זינגר צפייה
14/03/2017 החלטה על תשובה לתגובת התובעים לבקשה למחיקת חוות דעת הנדסית עודד שחם צפייה
29/03/2017 הוראה לתובע 1 להגיש תגובה עודד שחם צפייה
18/04/2017 הוראה לנתבע 1 להגיש תגובה עודד שחם צפייה
24/04/2017 החלטה על בקשה של תובע 1 גילוי מסמכים /פרטים נוספים/שאלון עודד שחם צפייה
25/04/2017 החלטה על בקשה למתן צו גילוי מסמכים ומענה על שאלון עודד שחם צפייה
14/05/2017 החלטה על הודעה מטעם המשיבים עודד שחם צפייה
16/05/2017 הוראה לתובע 1 להגיש ייפוי כח לקבלת החלטה עודד שחם לא זמין
05/07/2017 החלטה על בקשה למחיקת כתבי טענות המשיבים נוכח הפרת צו גילוי מסמכים עודד שחם צפייה
12/09/2017 החלטה שניתנה ע"י עודד שחם עודד שחם צפייה
25/01/2018 החלטה על בקשה של נתבע 1 בקשה באמצעות המזכירות עודד שחם צפייה
15/07/2018 החלטה שניתנה ע"י עודד שחם עודד שחם צפייה
09/01/2019 החלטה על בקשה של נתבע 1 בקשה להוספת / החזרת ראיה עודד שחם צפייה
19/02/2019 החלטה על בקשה של נתבע 1 בקשה באמצעות המזכירות עודד שחם צפייה
17/06/2019 פסק דין שניתנה ע"י עודד שחם עודד שחם צפייה